Chronisch depressief/ziek, de vooroordelen enzo

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lor1_1984

Re: Chronisch depressief/ziek, de vooroordelen enzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 20:24

Voor de prijs durf ik het wel uit te proberen. :)
En als dat noise cancelling goed bevalt kan ik altijd nog op zoek naar een kwalitatief betere tzt. :)

Er heerst wat grieperigs geloof ik, dus niet zo gek dat je je niet fit voelt dan. :(:)

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 20:34

lor1_1984 schreef:
Mijn koptelefoon heeft kuren momenteel, ik kan nog wel luisteren maar moet alles op mijn telefoon regelen en hij stopt geregeld met afspelen. >;)
Nu gebruik ik hem heel veel, ook met zweterig warm weer enzo dus hij zal vast vocht teveel te verwerken hebben gehad.
Maar is mooi balen, merk meteen meer prikkels en snellere overprikkeling. -O-

Moest dus een nieuwe hebben en heb voor nu de noise cancelling headphones van de HEMA besteld.
Mag hem over een paar dagen ophalen bij het filiaal hier om de hoek.
Zelfde prijscategorie als mijn huidige, volgens de recensies goed geluid en ik kan meteen voor een fijn prijsje uittesten of noise cancelling voor mij werkt. :)
https://www.hema.nl/39620037.html

Ben benieuwd of het wat is die headphones!
Ik heb AirPods Pro maar die zijn een beetje slecht aan het worden (heb ze 5 jaar ofzo).

@Earth beterschap!! Er heerst inderdaad ook van alles.
Herkenbaar qua werk hoor.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 21:33

Herkenbaar inderdaad :j

Ik duim dat de koptelefoon met NC wat voor je is! ik ben al jaren blij met die dingen, als de mijne het vandaag zou begeven dan sta ik morgen in een winkel om een nieuwe te halen :)

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 21:59

Ik zat vanmorgen wéér in het ziekenhuis voor mijn oog. Weer andere druppels, 2 oogartsen er naar gekeken en over 2.5 week gaan ze mijn traanbuis doorspoelen.

Inmiddels al 13 maanden mijn linkeroog ontstoken. %)

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-24 22:03

Jeetje wat een ellende zeg. Daar zouden ze toch wel eens een keer wat op gevonden moeten hebben lijkt me :(:)

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 22:08

Gatsie zeg... Kan dat nog nadelige gevolgen hebben op lange termijn? Lijkt mij toch niet goed zo...

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 12:17

Zijn er hier mensen die in de WIA zitten en nog elk half jaar een "coachingsgesprek" hebben?
Ik krijg elke keer de onwijze zenuwen van dat gesprek, net weer een uitnodiging gekregen en dan staat er dat ze kijken hoe ze kunnen helpen bij eventuele reintergratie waarbij mijn wensen dan centraal staan.

In mijn positie wil ik nog helemaal niet denken aan werken..... kan mijzelf amper staande houden met alle ziekenhuisbezoeken en oliebol medicatie, plus de ziekenhuisopnames die ik dit jaar ook al heb gehad en ongetwijfeld nog gaan komen.
Gisteren naar Rotterdam geweest waarbij de second opinion in gang gezet wordt, er is nog zoveel wat speelt dat werken echt niet past, hoe graag ik het ook zou willen (ben ook ondernemer "geweest" en werken is iets wat ik echt zo graag doe normaal

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-24 14:16

Nee ik heb dat niet. Kun je dat niet aangeven? Want dan lijkt zo'n gesprek juist het tegenovergestelde te doen.

Charlotte446

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 14:35

ivy_power89 schreef:
Zijn er hier mensen die in de WIA zitten en nog elk half jaar een "coachingsgesprek" hebben?
Ik krijg elke keer de onwijze zenuwen van dat gesprek, net weer een uitnodiging gekregen en dan staat er dat ze kijken hoe ze kunnen helpen bij eventuele reintergratie waarbij mijn wensen dan centraal staan.

In mijn positie wil ik nog helemaal niet denken aan werken..... kan mijzelf amper staande houden met alle ziekenhuisbezoeken en oliebol medicatie, plus de ziekenhuisopnames die ik dit jaar ook al heb gehad en ongetwijfeld nog gaan komen.
Gisteren naar Rotterdam geweest waarbij de second opinion in gang gezet wordt, er is nog zoveel wat speelt dat werken echt niet past, hoe graag ik het ook zou willen (ben ook ondernemer "geweest" en werken is iets wat ik echt zo graag doe normaal

Ik heb pas mijn laatste halfjaarlijkse gesprek gehad. Omdat ik richting de 5 jaar ziek ga gaf mijn contactpersoon aan dat het contact vanaf hun kant stopt. Mochten er toch weer mogelijkheden zijn om te werken kan ik contact opnemen.

Misschien kan je het zelf aankaarten? Dat jij contact opneemt als er verbetering is? En als ze het niet los willen laten het verlengen naar een jaar?

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 14:52

Earth schreef:
Jeetje wat een ellende zeg. Daar zouden ze toch wel eens een keer wat op gevonden moeten hebben lijkt me :(:)

Ze zei dat ze hoe dan ook een oplossing gaan vinden!

Moet zeggen dat mijn oog nu wel gestopt is met jeuken door de nieuwe druppels. Ik werd helemaal gek de afgelopen dagen. De jeuk was nog nooit zo erg als de afgelopen 4 dagen!

En het is geen allergie hoor, ook dat hebben we al uitgesloten. Het is ook geen bacterie, want ik heb 7 dagen antibiotica gehad.

Dus ik druppel even lekker door. :')

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 12:57

ivy_power89 schreef:

Ik krijg ook altijd de zenuwen van zo'n gesprek, zelfs met een superlieve en begripvolle begeleider. Het gaat toch om een belangrijk deel van je leven.

UWV mag hiervoor geen medische dingen aan je vragen maarrr je mag die wél uit jezelf zeggen. Dus ik zou gewoon zeggen wat de situatie nu is en dat je er nog niet aan toe bent, dat je nog vaak naar het ziekenhuis moet. Mijn laatste gesprek was 2/3 maanden geleden, ik heb gezegd wat er aan de hand was en het gesprek was met 5 minuten al klaar. (Afgekeurd wegens chronische ziekte die enkel verergert. Ondertussen ook alweer 13 maanden aan het revalideren van een dijbeenbreuk, mogelijk volgend jaar nog een operatie daarvoor. Ik loop hierdoor ook mank wat waarschijnlijk zo zal blijven en door hartkwalen kan ik amper conditie opbouwen, halfuurtje wandelen is al lastig)

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 13:09

Ik heb zo'n coach, maar dan niet vanuit de WIA maar vanuit de gemeente, is dat hetzelfde?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 18:06

Earth schreef:
Laatst werd ik hier op bokt wel flink met mijn neus op de feiten gedrukt dat er nog veel vooroordelen zijn over mensen die chronisch ziek zijn. Dat vond ik best wel heftig, niet alleen voor mezelf maar ook voor anderen. In het dagelijks leven loop ik gelukkig veel minder tegen deze vooroordelen aan, en daar ben ik wel blij om. Maar er valt dus nog genoeg te behalen denk ik.

Het toeval wil dat ik in dezelfde periode toen ik hier zo werd aangevallen, werd gevraagd of ik mee wilde doen aan het project 'Ongehoord'. In het thema van ongehoord depressief word ik geïnterviewd in een klein theater en gaan we met het publiek in gesprek over het leven met een chronische depressie en over chronisch ziek zijn. Ik vind dit heel spannend, maar ik sta heel erg voor transparantie over dit onderwerp dus ik ben ook blij dat ik hier deel van uit mag maken.

In dit topic wil ik jullie uitnodigen om in gesprek te gaan met elkaar. En ja, die vooroordelen mogen, maar wel op een vriendelijke en respectvolle manier. Misschien kan ik me zo alvast voorbereiden op volgende week.

Het is niet mijn intentie om reclame te maken voor volgende week, maar hier even een linkje met meer informatie.
https://www.concordia.nl/theater/ongeho ... epressief/
https://fb.watch/sQ29YYQBhX/

Blijf alsjeblief lief voor elkaar. Het is een gevoelig onderwerp.

Als ik het goed zag is dit nu uiteindelijk deze avond?

Zou zonde zijn als we dat missen, het was immers de aanleiding voor dit topic.
Een topic waar ik erg blij mee ben!

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 18:08

Zelf wacht ik even af of de livestream gratis beschikbaar komt, ik dacht dat hij dat was, maar blijkt helaas niet.

Maar hij komt uiteindelijk vast op youtube of elders!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 19:29

Telpeva schreef:
Ik heb zo'n coach, maar dan niet vanuit de WIA maar vanuit de gemeente, is dat hetzelfde?

Vanuit de gemeente, heeft dat niet met de WMO te maken? Als in, zo iemand heb ik ook. Maar die stuurde laatst een brief dat ie het wel gezegend vond en over 3 jaar weer contact opnam. :') :+ Maar dat is vooral voor de thuisbegeleiding (al x jaar dezelfde) en evt huishoudelijke hulp (die ik nu niet meer krijg sinds ik samenwoon).

Ik heb een IVA, dat is een uitkering zonder gesprekken, coach en zonder herkeuring. Maar toen het UWV gebeuren nog wel liep had ik daar ZO de zenuwen van. Echt dat koste me een paar jaar van mn leven hoor... Pfff.

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 21:25

Van de gemeente heb ik voor de bijstand. Doodeng vind ik die gesprekken altijd, want je weet het maar nooit. Ligt er ook weer aan met wie het gesprek is, want sommigen zijn heel begripvol en anderen zeggen gewoon recht in je gezicht dat je liegt en dat je je aanstelt..

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 12:09

Nee het is echt van het uwv.

"Fijn" om te lezen dat ik dus niet de enige ben die er de zenuwen van krijgt.

Dat van die 5 jaar heb ik ook van mijn "coach" gehoord. Wat ik dan gek vind, want waarom zou je dan iemand niet definitief afkeuren?
Ik zit nu pas op bijna 2 jaar, dus heb nog even te gaan. Ze zegt ook elke keer dat ze er niet zijn om je perse aan het werk te krijgen, maar om je te ondersteunen mocht werken weer een optie zijn.

En dat is het echt niet, hoe graag ik ook zo willen. Want dat niet kunnen werken, zit mn depressie ook echt in de weg. Ik wil mijzelf zo graag nuttig voelen. Nu voel ik mijzelf alsof ik elke 23e van de maand mn handje ophoud en er geen zak voor hoef te doen

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 21:37

Hoe is het gegaan ts, ik heb niet kunnen kijken gisteren

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-24 22:02

Ja het was een bijzondere avond. Het was druk, zowel in de zaal als op de livestream. Er kwamen mooie vragen voorbij. De tijd ging razendsnel voorbij, echt bizar was dat.
Na de tijd nog lang nagepraat met veel mensen, dat was ook heel mooi en gezellig. ik was daarna wel helemaal leeg, maar dat is oké. Vandaag ook erg moe maar ik heb nog wel even paard gereden, dat was wel even fijn.

Zodra ik de opname heb laten ik dat jullie weten. We gaan dit misschien op een wat meer projectmatige manier doen op bijvoorbeeld scholen. En ik zeg 'we' omdat ik dan af en toe ook uitgenodigd wordt.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 22:49

Gaaf dat dat kan, het lijkt mij ook heel goed voor de bewustwording om het te verpakken in een soort projecten. Tof dat je daaraan meewerkt!

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 01:15

Iemand had hier laatst een noise cancelling koptelefoon van de Hema gekocht. Bevalt deze? Is hij ook echt noise cancelling? En hoe is het geluid? Zit hij een beetje lekker?

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 08:38

Dat was ik. :)
Heb hem net aan mijn telefoon gekoppeld en ben hem nu aan het testen.
Het geluid is anders dan mijn JBL, maar dat is mijn ervaring met verschillende merken/types dus daar kijk ik niet van op.
De schelp valt mooi om mijn oren, mooier dan mijn JBL iig en ik moet hem nog uittesten met hoortoestellen in maar het lijkt of deze geen druk op de hoortoestellen gaat geven en daarmee ook geen gefluit veroorzaakt.
Hij zit fijn op mijn hoofd ook, is iets zwaarder maar niet storend ofzo.
Ik hoorde één vd honden net wel vh bed afspringen :+ maar moet de noise cancelling functie nog ff uittesten in drukkere situaties.
En ff goed verder lezen in de handleiding of alles goed ingesteld staat.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 11:00

Inmiddels zijn ze hier in de straat bezig met badkamer- en toilet renovaties, hoop herrie om me heen en ik hoor er vrijwel niets van met de koptelefoon op 'A'. *\o/*

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 11:21

Goed om te horen dat hij goed bevalt!

Zijn er eigenlijk nog mensen die gedoe hebben met te hoog berekende WIA uitkeringen? Ik hoop het niet, zo wel, sterkte!

Ik heb gisteren m’n eerste afspraak van het klinisch onderzoek naar afbouw van de Venlafaxine gehad, ik mag meedoen *\o/*

Heb gelijk de onderzoeksmedicatie meegekregen. Moet nu alleen 6 pillen per dag gaan slikken _O- het zijn een soort boekjes met 2 dagdoseringen erin en ik moet 3 boekjes tegelijk doen nu nog. Het worden er vanzelf minder haha.

Ben heel benieuwd hoe het gaat, ik weet natuurlijk niet welke dosering dit is. Morgen begin ik. Heb wel noodmedicatie meegekregen die ik mag innemen, daar mag je er maximaal 5 van tijdens het gehele traject, slik je er meer dan een worden je resultaten uitgesloten van het onderzoek maar ze helpen je dan nog wel afbouwen. Desnoods met een ander schema.

Afbeelding

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 11:26

Succes met het afbouwen en met het onderzoek Warboel!

lor1_1984 schreef:
Inmiddels zijn ze hier in de straat bezig met badkamer- en toilet renovaties, hoop herrie om me heen en ik hoor er vrijwel niets van met de koptelefoon op 'A'. *\o/*

Dit is ook goud, heerlijk dat je er dan minder last van hebt geniet er van!