Zwanger uitgerekend winter/voorjaar 2024

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Yonker

Re: Zwanger uitgerekend winter/voorjaar 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 14:29

Nou wat stom, het heeft toch helemaal geen zin om dan nog een plan van aanpak te hebben....

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 16:57

Wat leuk Yonker, nog een jochie bij de club! Ik zat er ook naast hoor.

Wat een bijzondere aanpak van de arbo zeg.. :')

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 23:03

Yonker dankjewel! En wat leuk, een jongetje! <3 Had je een voorkeur?

Welmoed ja dat klopt hoor! Dit was denk ik een uur voordat de weeën begonnen dus ze was op die foto al aardig op weg naar de uitgang :D

Doubtless lekker bureaucratisch weer. Maar je gaat wel minder werken nu dan toch?

De afspraak bij de gyn vanmiddag was in principe goed. Baby is nog steeds groot (P95), maar verder wel in verhouding. Ik moet nadenken of ik wil inleiden bij de 38 weken of niet. Op dit moment is dat wel de veiligere optie voor de baby met een lagere kans op een keizersnede ook. Ik zie er alleen best wel tegenop omdat mijn vorige bevalling zo vlot ging. M'n lijf heeft bewezen dat prima zelf te kunnen, dus het voelt niet goed om dat dan te gaan forceren met een inleiding. We hebben nog tot 16 november om na te denken over wat we willen en intussen blijf ik heel naïef gewoon hopen dat hij uit zichzelf komt voor die tijd :=

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 06:48

Inderdaad stom en bijzonder :Y)

@Vanilia: zou je in gaan leiden vanwege de grootte?

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 08:38

Ja grotendeels wel. Vanwege de zwangerschapsdiabetes is hij groot en verwachten ze dat hij richting de 4.5kg+ gaat bij de 40 weken. Als ze inleiden bij 38 weken zit hij rond de 3.8kg, dus dat scheelt aanzienlijk. Ik was gisteren 35w en qua grootte meet hij al 37+2 >;)

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 09:50

En als je het zo bekijkt: zou inleiden het je waard zijn als je daarmee mogelijk een niet lekker lopende bevalling die leidt tot een spoedkeizersnede voorkomt?

Yesterday

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 10:16

Vanilla, wat een mooie buik zeg!
En lastige keuze qua eerder inleiden, maar als de kans op een keizersnede daarmee kleiner wordt is wel goed om mee te nemen!

Doubtless, zou fijn zijn als de arboarts er snel van terug komt, zo lang is het niet meer tot je verlof inderdaad met 6 weken!

Hier ook nog maar 6 weken werken, het gaat zo razendsnel, maar ondertussen is het ook wel aftellen tot het verlof.

Ik heb vrijdag weer een afspraak bij de verloskundige, als hij dan weer groot lijkt te zijn krijg ik een extra groeiecho. Gisteren mocht ik al bloedprikken voor HB en ferritine, heb zelf gevraagd of ook de glucose nuchter mee geprikt mocht worden. Deze was gelukkig keurig haha.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 11:08

Ja zeker wel Doubtless! Rationeel gezien weet ik dat inleiden gewoon de meest verstandige optie is en uiteindelijk wil ik de optie die het meest veilig is voor mij en de baby, dus de keuze is wel duidelijk. Alleen gevoelsmatig blijft het wringen, zullen de hormonen wel zijn haha.

Yesterday, mijn nuchtere bloedsuiker is altijd prima, maar ik heb toch echt zwangerschapsdiabetes. Als je het vermoeden hebt dat dat het zou kunnen zijn kun je altijd aandringen op een glucose tolerantie test met zo’n drankje of aangeven dat je graag een dagcurve wil prikken.
Spannende dag voor jou vrijdag! Heb je ook teveel vruchtwater?

Yesterday

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 11:34

Misschien heb je ook deze keer het geluk dat de baby zich mooi op tijd aandient!

Ik heb voor nu elke keer gehoord dat het vruchtwater normaal is. Baby wel groot ook bij de 20 weken echo, maar m’n partner is net geen 2.00m dus ik had er eerder gek van op gekeken als de baby kleiner zou zijn dan gemiddeld haha. Maar ik ga het vrijdag is overleggen met de verloskundige, want als jou nuchtere glucose ook altijd netjes is, is het dus niet heel veel zeggend bij mij ook haha!

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 13:28

Vanillia, ik kan me voorstellen dat dat een lastige keuze is. Gaat tegen je gevoel in. Maar als het beter is voor jou en de baby, dan is het misschien wel beter om wel te doen.

Hier gisteren 26 weken.
Afbeelding

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 13:29

@Vanilia; pfoe dat is dan inderdaad een flinke baby!
Ik ben ingeleid bij de eerste, mocht je daar wat meer over willen weten mag je altijd pb sturen hoor :) Gooi ik liever niet zo online.

@Yesterday: je zou, als je zelf twijfelt, gewoon ook even de huisarts kunnen bellen en zeggen dat je dit wilt. Je hebt in principe alleen een aanvraag nodig van ofwel de HA ofwel de VL.

Even een vacinatievraag;
22 weken prik voor kinkhoest wil ik sws halen, maar nu twijfel ik over de griepprik.
Mijn VL zei dat je in principe alleen jezelf beschermt en niet de baby, maar beste vriendinnetje die verpleegkundige is bij consultatiebureau zei van wel, dus nu twijfel ik.

@Welmoed; mooi buikje!

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 13:41

Ik heb mijn hele leven al indicatie voor griepprik. Tot zo’n 5 jaar terug altijd gehaald. Sindsdien niet meer. Ik ben de afgelopen 5 jaar veel minder vaak ziek geweest dan ervoor.. ik haal hem dus niet meer.

Vanillia, je kan gelukkig nog even nadenken en ook onderzoek doen en vragen stellen. Ken je het Instagram account vraagdevroedvrouw? Daar kan je ook veel informatie vinden.

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 13:44

Dat heb ik dus ook linoleum, alleen zou ik het dan evt voor mn kindje wel doen. Twijfel dus alleen door de tegenstrijdige berichten.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 13:51

Thuisarts zegt: “jij en de baby hebben dan minder kans om erg ziek te worden”. Ik haal ‘m sowieso jaarlijks en nu al helemaal.

Vanilia, lastig dilemma, kan me voorstellen dat ratio en gevoel niet op dezelfde lijn liggen. Op instagram heeft vroedvrouwmargot een reeks stories over grote baby’s en er is ook een podcast van Verloskees, mocht je geholpen zijn met meer informatie.
Zelf heb ik er geen ervaring mee, mijn dochter woog 3500gr bij 41+5 en dat was misschien ook nog wel een vals hoog geboortegewicht omdat ik flink wat vocht toegediend heb gekregen. Ik had me toch een dikke kop vlak na de bevalling, dat trok binnen een dag en met heel veel plassen gelukkig gauw weer weg :D

Welmoed wat een mooi buikje!

Doubtless, wat een suffe gang van zaken met de Arbo. UWV neemt de loonbetaling over en zeker bij zwangeren doen ze daar, zo is mijn ervaring, niet moeilijk over.

Qua geboortetas voor het ziekenhuis, ik miste een paar dingen toen mijn bevalling medisch werd en we naar het ziekenhuis moesten:
- het muntje voor de rolstoel :7
- een iPad / laptop met een serie, want het duurde fooooooooookking lang voordat ik persweeën kreeg en die uren hebben we ons echt wat verveeld en ik kon door m’n ruggenprik ook nergens meer heen, je verzint het op voorhand niet
- dextro / smintjes oid. Ik moest tijdens het persen overgeven en dan is het fijn om even wat tegen de vieze smaak in je mond te hebben als je verder niks meer binnenhoudt
Verder vond ik een bidon heel fijn om wat tussendoor te kunnen drinken. En naderhand was de Peribottle m’n grote vriend :j.

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 14:35

Dit was mijn lijst voor bevaltas vorige keer. Hier niet verveeld, vanaf dat ik naar verloskamer ging met 2/3cm ontsluiting tot de geboorte was nog geen drie uur.
Welk muntje nodig was, had ziekenhuis zelf duidelijk verteld. En peribottle hadden ze in ziekenhuis, maar absoluut onmisbaar!
Afbeelding

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 14:54

Dat was vlot zeg! Bij mij duurde het twaalf uur van aankomst ziekenhuis tot geboorte, en toen was ik thuis ook al meer dan 24 uur bezig geweest := met een ruggenprik en weeënopwekkers ging ik in drie uur tijd van vier cm naar volledige ontsluiting (terwijl ik lag te slapen :zzz), maar vervolgens duurde het bijna vier uur voordat ik persweeën kreeg, dat waren saaie uren. Mijn man had overigens geen spullen bij zich. Hij is ‘s avonds terug naar huis gegaan zodat hij het bevalbad en alle andere spullen nog kon opruimen en lekker in ons eigen bed kon slapen, en heeft ons de volgende ochtend opgehaald.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 15:34

Het zwangerschapsverlof van een aantal komen al erg dichtbij! Ik moet nog wel even haha. Al heb ik het verzoek wel al ingediend nu bij mijn werk. Ik zou vanaf 8 april verlof hebben (5 weken voor de uitgerekende datum). De 6de week is maar 3 dagen door Pasen dus als het lukt doe ik die week verder gewoon. En dan is het plan pas weer in september pas terug te komen door wat vakantie eraan te plakken en alvast een weekje ouderschapsverlof. Maar goed moet alles wel zoals gepland gaan. (hopelijk dan ook genoeg gerekt voor opvang plek) :)

@Vanilla dat is een flinke baby zeg. Ik kan mij voorstellen dat jou het fijnst lijkt als de baby gewoon zelf optijd komt. Keuzes keuzes... Mooie buik foto trouwens!

@Yonker: gefeliciteerd een jongetje! Hier het gevoel dat het toch ook een jongen is. Over een paar weken laten we een geslachtsecho doen. Mijn moeder gaat dan ook mee, die wilde zo graag. Vooruit dan maar.

@Welmoed: mooie buikfoto ook zeg!

Wat betreft Vaccinaties, is hier nog even weg maar diegene die nodig zijn en ook voor bescherming van het kind laat ik zeker doen. Griepprik ooit eens gehad en juist dat jaar kreeg ik flinke griep haha. Ik snap je twijfel dan ook wel. Kan je op dr Google er wat over vinden?

Ik was gister (en nu ook nog maar gaat beter) lekker ziek. Beetje verhoging, keelpijn, verstopte neus. Voelde mij niet happy. Vandaag gaat het een stuk beter. Daarnaast hebben we de 13 weken echo gehad.

De assistent had onze afspraak te enthousiast iet wat te vroeg geplaatst. Omdat mijn termijn echo wat laat was (12 weken+) is de uitgerekende datum iets onbetrouwbaarder wat kan betekenen dat ik iets te vroeg uitgerekend ben terwijl het kindje nog wat jonger is.

Het begin van de echo was de kleine gremlin ook erg slecht zichtbaar dus ze twijfelde of ze niet toch de afspraak moest verzetten. Maar warempel, de kleine kwam meer naar voren en gaf een hele show weg waardoor hij precies ging draaien in de hoeken die ze nodig had haha. Erg leuk om te zien. Dus ze heeft alles kunnen meten en kwam toch ook wel uit op vandaag exact 13 weken. Alles zag er goed uit.

Nu nog de Nipt afwachten.

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 15:48

Noeps schreef:
Dat was vlot zeg! Bij mij duurde het twaalf uur van aankomst ziekenhuis tot geboorte, en toen was ik thuis ook al meer dan 24 uur bezig geweest := met een ruggenprik en weeënopwekkers ging ik in drie uur tijd van vier cm naar volledige ontsluiting (terwijl ik lag te slapen :zzz), maar vervolgens duurde het bijna vier uur voordat ik persweeën kreeg, dat waren saaie uren. Mijn man had overigens geen spullen bij zich. Hij is ‘s avonds terug naar huis gegaan zodat hij het bevalbad en alle andere spullen nog kon opruimen en lekker in ons eigen bed kon slapen, en heeft ons de volgende ochtend opgehaald.

Ja ging heel snel. 13 uur vanaf eerste wee tot geboorte. 11.30 in ochtend eerste wee. Lekker op bank tv gekeken. Rond 16.00 ziekenhuis gebeld, ivm de afstand (uur rijden zonder vertraging) al gebeld toen ze regelmatig om de 10 minuten kwamen. Uiteindelijk waren we 18.00 in ziekenhuis en toen had ik 1cm ontsluiting. Daar nog even beetje gegeten en de controle erna rond 21.30 was 2/3 cm, toen wel naar verloskamer omdat wel duidelijk begonnen was. Dus rond 22.15 op verloskamer, 23.45 begonnen persweeen, maar mocht nog niet beginnen met persen omdat verloskundige er nog niet bij was. 00.20 is dochter geboren na uiteindelijk 15 minuten persen. Als ik gevoel had gevolgd met de persweeen ipv wachten op verloskundige was dochter een dag eerder geweest denk ik. Heb al gezegd in ziekenhuis dat volgende bevalling wel net zo mag gaan :+

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 20:15

Pfff hier vandaag ook wat teveel gedaan. Zo lastig, drie kwartier op laag tempo wandelen is dus al teveel als ik verder nog wat huishouden doe en dochter regelmatig naar boven/beneden moet tillen. Lig al uur op de bank met last van m’n buik. Denk dat ik vroeg op bed ga vanavond en leren dat de grens dus al heel dichtbij ligt.

19marjo90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 09:22

Verstandig om je deels ziek te melden, Maartje. Heerlijk uitzicht zo!!

@doubtless, we willen het niet weten van tevoren, dus moeten we er wel 2, haha! Ahh, je komt er uiteindelijk heus wel uit! Hier voelt het ook alsof alles nu bij de tweede eerder gebeurt. Buik ook al 2x zo groot als bij nr. 1. Goed dat je naar je lijf luistert.

Lekker genieten van je verlof, Vanilia!! Leuke vergelijking met die foto’s!! Wat spannend, het komt echt dichtbij!!

Fijn van de 20 weken echo, Noeps! En leuk pakje!

Lekker dat je nu verlof hebt, Eilinora. Balen van de nachten! Ook voor anderen. Hier helaas ook last van plafondstaren en een 1,5 jarige die de laatste nachten weer wakker wordt. Om over m’n eigen toiletbezoeken nog maar te zwijgen.

Pittig zo’n verbouwing tijdens de zwangerschap, yesterday. Zwemmen is idd heerlijk tijdens de zwangerschap! Ik rijd in principe alleen nog paard en wandel met de hond… maar moet zo wel weer iets gaan doen als ik niet meer kan rijden. Wanneer gaat jouw verlof in?

Fijn, de goede 20 weken echo, Barbabientje! Peuters… zucht, haha! Eng zo’n aanval! Hier heb ik niet de griepprik gedaan. Werk in het onderwijs en ben zelfs met dat gesnotter en gehoest om me heen nooit ziek… dus ervoor gekozen om die over te slaan.

Welmoed, ook fijn dat alles weer goed is! Mooie buik hoor!

Wat vervelend dat je nog steeds zo’n last hebt van je enkel, Jojoni!

Wat leuk, Yonker, een jongen!!

Lees hier vlotte bevallingen terug, lekker! Hier was het vanaf dat de vliezen braken tot geboorte exact 72 uur! Maar ik had pas in de ochtend van de bevalling weeën.

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 11:07

Gefeliciteerd met je zoon in aantocht Yonker!

Doubtless ik hoop dat de arbo sneller reageert. Papierwerk enzo is echt kak soms. Duurt altijd zolang voordat die van de 'bureau' mee zijn met t verhaal..

Vanilla, alvast succes met je besluit. Idd een goede afweging maken. Dat is een keuze van ieder voor zich..

Ik en mijn partner hebben de kinkhoest vaccinatie wel laten doen. Griep laat ik niet doen. Ook een paar jaar geleden gedaan omdat ik in de zorg werk en nog nooit zo ziek geweest. Maar mijn lichaam werkt zowieso niet zo goed bij vaccianties door mijn hele medische achtergrond...

Bedankt voor de lijstjes van de geboortekoffer allemaal!
Hier hebben ze aangeraden om van te voren nog geen voedingsbh's te kopen omdat de dames nog zo gaan veranderen. Maar misschien toch maar gaan halen dan..

Ik mis t rijden heel erg nu.. mijn enkel lijkt de afgelopen dagen wel echt beter te worden maar ik ben zo bang dat ik m weer te snel overbelast.. vanacht zelfs gedroomd dat ik stiekem mijn paard had opgezadeld en gewoon na t bos was vertrokken..

Ik heb wel een productieve dag gehad gister. T geboortekaartje is ontworpen (zelf gedaan), alleen nog de datum toevoegen en de uitlijning controleren en dan zou t besteld kunnen worden.
T geboortebord is ontworpen en mijn man heeft een plaat gehaald. Dus die kan ik ook beginnen tekenen. En de muurtekening voor de kinderkamer is helemaal ontworpen en klaar gemaakt dus daaraan wil ik vandaag beginnen.

Ik vond t alleen moeilijk om t geboortekaartje te ontwikkelen. Daar heb ik echt een paar uur op gezeten. Mijn man vindt alles wel goed. En ik ben een eeuwige twijfelaar. Plus dat je dit een beetje 'geheim' wil houden. Wat maakt dat ik niemand om een mening of advies kon vragen. En dan begin ik nog meer te twijfelen -O- . Maar uiteindelijk maar gewoon los gelaten. Als iemand t niet leuk vindt moeten ze t niet in mijn gezicht zeggen want dan wijs ik ze de deur :') , hormonen ofzo

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 12:18

Dat gevoel ken ik wel Jojoni. Even bevestiging dat wat je gemaakt hebt ook mooi is, mis ik ook wel.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 08:29

Wat leuk Yonker een zoontje! <3 ik droomde vannacht dat ons meisje toch een jongetje bleek :+

Doubtless lekker vaag zo met de arbo, dat heeft weinig zin! En wat fijn dat je verlof al dichterbij komt ook, ik ben hier echt ook aan het aftellen!

Vanillia herkenbaar dat je veel nadenkt over het inleiden, ik merk dat ik er zelf veel mee bezig ben ook. Ik zit nu in het onderzoek of ik diabetes heb(maar dat lijkt me wel duidelijk, zal hier beneden verder uitwijden) en als de baby toch wel groot blijkt heb ik nog de keuze tot inleiding maar ook nog de optie keizersnede, ik vind het zo moeilijk!)

Ben benieuwd yesterday hoe het bij jou zit bij de groeiecho deze week! Kunnen ze niet sowieso gewoon een groeiecho doen? Lijkt me een kleine moeite

Wat een mooie buik welmoed! Fijne jurk lijkt me ook

Ik heb wel de 22wk prik gehaald maar niet de griepprik

Yipee wat fijn dat de baby toch goed ging liggen, dat scheelt toch weer :D en fijn dat alles goed lijkt!

Hier is het geboortekaartje al klaar, ik had voor mijn zoontje 3 jaar geleden 2 hele mooie kaartjes gevonden maar eentje was echt een herfstkaartje (hij is in oktober geboren) en het andere kaartje meer winters dus heb er nu voor gekozen die te gebruiken.
Maar jojoni ik mis het ook om wat te overleggen hoor, maar dan vooral over de naam :D

Hier gaat het verder wel goed, heb mezelf door laten verwijzen naar het umcg om het over de mogelijke diabetes te hebben, maar ik heb de suikertest niet gedaan omdat ik al ruim 2 weken mijn waardes prik met een glucosemeter. Met het juiste dieet is het prima onder controle, nuchtere waardes altijd onder 5.2, 2 uur na het eten meestal onder de 6.7 met de juiste keuzes. Af en toe een uitschieter naar de 7.8 dus deze week een gesprek met de diabetes verpleegkundige en de internist.

De verloskundige meette de baby op P98, maar de gynaecoloog op P70.Ik ben nu dus heel benieuwd naar de volgende groeiecho. Baarmoeder zit verder op de juiste hoogte en ik heb ook niet teveel vruchtwater.

Ik wacht nog de echo's verder af voor dat ik keuzes ga maken maar ik heb eerder een keizersnede gehad dus ik heb de keuze tussen afwachten, inleiden of een geplande keizersnede. Voordat we sprake was van een grote baby wilde ik graag gewoon natuurlijke bevalling afwachten, nu slaat de twijfel toe. Merk dat een keizersnede ineens als een fijne optie voelt als de baby echt groot is, in plaats van inleiden en proberen. Maar voor alles zijn er voor en nadelen. Gelukkig nog genoeg tijd! Nog 4 weken werken, ik ben nu 30+2.

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 09:32

Dat zijn toch best nette waardes Set_elkol? Ik moet zeggen dat het me ook niet erg aantrekkelijk lijkt om een grote baby te moeten uit poepen. :o

Ik heb dat ook met de naam inderdaad, even checken bij iemand anders of die echt leuk is en niet te "raar" of zo.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 09:35

@Vanilla, wat vervelend die keuze van inleiden of niet. Ik kan best snappen dat het een moeilijke keuze is vooral mentaal gezien :(:)

@Welmoed wat een mooie buik heb je en wat zie je er prachtig uit <3

@Barbabientje, ik heb er voor gekozen niet voor de griepprik te gaan. Wel zei de gynaecoloog in het ziekenhuis vrijdag dat ze het wel echt aanraadde net als de coronaprik. Maar toch voelt het niet goed voor mij om te doen. De kinkhoest heb ik wel al ingepland :)

@Yipee, hopelijk voel je, je beetje beter! Ik was vorige week ook niet helemaal fit maar heb ook het idee dat mijn lichaam gewoon beetje zegt dat ik rustiger aan moet doen.

Geboortekaartje ben ik eigenlijk ook al uit, ik heb een leuke gevonden en er was een versie voor meisje en 1 voor een jongetje :D

Nou hier gaat het redelijk goed, ik merk wel dat ik echt nog zo moe ben en nu werkt het ook niet dat ik thuis nog veel moet doen maar ik doe het gewoon lekker rustig aan. :)