Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sherivey

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-22 15:07

Puera, mooie foto :j
Fijn dat je geen last kreeg.
Eerste week beviel goed. Veel informatie, maar wel heel interessant.

Kylan, mooie afstand :D
Altijd lastig als je eigenlijk naar de wc moet :=

Forumster, misschien foamrollen of stretchen voor en na het lopen?
Aandacht voor looptechniek kan nooit kwaad. Deed ik voorheen dus nooit, waardoor ik nu met een blessure zit.

Wat een kou buiten. Had me er een beetje op verkeken.
Wel een rondje paardgereden en oefeningen van de fysio gedaan.

Ik mag zo om de boosterprik. Maar blijf eigenlijk liever op de bank, onder mn dekentje :+

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 16:07

Forumster: bij mij betekent slapende voeten tijdens het lopen dat het tijd is voor nieuwe schoenen. Dus dat is misschien iets om even na te gaan, hoe oud zijn ze en hoeveel km heb je er op gelopen? Aandacht voor je looptechniek en stoppen als je er last van krijgt is sowieso niet verkeerd.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 16:33

Dilan ik heb vanmorgen ook mijn booster gehaald. Wel een zere arm nu al. Hopelijk heb ik er morgen geen last van.

F_orumster, rekken van tevoren? Foamrollen vind ik ook een goede tip. Of eerst een kilometer wandelen zodat je spieren al wat warmer zijn?

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-22 16:38

Mijn arm jeukt nu, maar dat deed ie bij prik 1 en 2 ook.
Kon wel zo doorlopen. Wachten tot ik weg mag duurt langer :))

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 18:17

Dilan, wat balen zeg. Hopelijk snel weer lekker en pijnvrij lopen. Ik duim voor je.

Mooie plaatjes zag ik tussendoor. Ik heb vanochtend met zonnebril op gelopen, jawel de zon scheen. Heerlijk is dat. Eerst vond ik het fris, en had geen handschoenen aan. Maar al snel kreeg ik warm. Thermo lange mouw, dunne lange mouw er over, en een felroze bodywarmer (maar die is meer om zichtbaar te zijn).
En lange broek.
Loopje was 10km. Hopelijk as woensdag 5 km lopen, en dan volgende week weer 12 of iets meer. En iets meer, alles is voor mij een nieuw record :D

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 20:06

Zo, ik heb ook weer eens uitgebreid bijgelezen. De afgelopen dagen wel mee gelezen maar niet echt de tijd gehad om ook echt te reageren op mensen.

@SV Wat een mooie plaatjes weer. En ik ben er stiekem steeds wel een beetje jaloers op dat wat voor mij qua tempo een 10k PB is, voor jou op 8k een rustig loopje is. Nu weet ik gelukkig dat we op hele verschillende punten staan qua ervaring maar toch weer petje af.

@poes Leuk, zo'n mannetje tekenen in een loop. En wat betreft handschoenen, die van de Decathlon zijn idd ook prima voor hardlopen. Ik kon er helaas niet helemaal mee uit de voeten voor op de racefiets, te bang dat ik niet genoeg grip op mijn stuur en remmen zou hebben voor sturen, remmen en schakelen.

@Gaucho Gefeliciteerd met het huis, lijkt me echt heerlijk om zo dicht bij zo veel mooie natuur te wonen. En balen van je been, hopelijk weet de fysio er raad mee.

@Kylan Als ik het zo lees zijn wij echt tegenpolen qua temperatuur. Ik heb het snel heel warm. Altijd al wel, ik kan in de winter makkelijk in een shirt buiten lopen, maar al helemaal als ik ga hardlopen. Kunnen we niet een beetje van elkaar over nemen? Dat jij het minder koud hebt in de winter en ik het iets minder warm heb in de zomer?

@Dilan Wat ontzettend balen dat je knie toch weer opspeelt. Super jammer maar wel verstandig om de Rotterdam Marathon dan toch maar van tafel te halen, hopelijk geeft dat idd wat rust om te herstellen.

@BB80 Brr, in hagel en regen ben ik echt nog niet met dwang naar buiten te krijgen om te gaan hardlopen. Wel echt petje af voor dat doorzettingsvermogen

@F_Orumster Balen van de klachten aan je benen. Schoenveters bovenop de voet wat minder strak zou idd kunnen helpen, en stretchen en een goede warm-up voor je kuiten ook. Maar het beste is natuurlijk altijd in person overleggen met iemand die er verstand van heeft

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 20:14

Hopelijk hebben jullie geen last van de booster @SV en @Dilan. Hoor momenteel hele wisselende verhalen over bijwerkingen van de booster. Zou fijn zijn als het alleen bij die zere/jeukende arm blijft :j

Hier vrijdag even heen en weer naar de (grote) supermarkt gerend, moest wat feestartikelen hebben en die hebben ze in de kleinere supermarkten niet. 2,9km heen en 3,5km terug. Allebei niet al te gek gedaan qua tempo.

Vanmiddag was ik met mijn man en zoontje naar de kinderboerderij en vanaf daar ben ik (met een kleine omweg en een beetje offroad km's) terug naar huis gerend. Totaal ruim 8km, met een flink tempo. Kortom, leuke en nuttige kilometers gemaakt :')

Beetje combineren kan geen kwaad.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 20:15

Hi dames

Ik wil ook naar de Veluwe maar man wil niet verhuizen.
Hopelijk dit jaar paar mooie trailwedstrijden

Vandaag interval, in bos niet slim maar ik haat asfalt.
En ik was dus dood na de 2e sessie…. Echt op :=

Hier ingeschreven voor de 1/4 marathon van Rotterdam

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 20:34

Haha IMAY ja ik wil heel graag een beetje met je ruilen. Ik heb het nooit te warm en loop ook pas vanaf 25/30 graden in korte broek :') iets minder koud hebben zou wel lekker zijn en dan kun jij het minder warm hebben in de zomer 8-)

Musli ook weer een lekker loopje naar huis vanaf de kinderboerderij.

Tita stoer intervallen in het bos. Extra zwaar dat is logisch. Leuk dat je hebt ingeschreven voor de 1/4 in Rotterdam! Ik zat er toevallig van de week ook naar te kijken na een Facebook advertentie. Ik hoop dat het allemaal door kan gaan!

Ik heb gistermiddag mijn booster gehad en heb helemaal nergens last van gehad. Vanmorgen dus gelopen en vanmiddag het hele huis gepoetst. Ik werd geprikt door een stoere militair, ging allemaal hartstikke vlot en tijdens het wachten zitten kijken hoe goed de EHBO op orde was. Er zat iemand een paar stoelen verder die erg wit werd ineens, die kreeg direct water en een stroopwafel en de EHBO hield hem zeer scherp in de gaten. Dat was op deze locatie echt veel beter voor elkaar dan waar ik geweest ben voor de eerste 2 prikken.
Hopelijk blijft het bij jullie allemaal ook goed gaan zonder bijwerkingen.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-22 20:45

Ik heb tot nu toe nergens last van.
Of naja, ik heb hoofdpijn en buikkramp, maar ik ben er vrij zeker van dat dit niet door die prik komt. :+

Misschien dat ik er nog last van krijg. Zolang mn afspraak bij de fysio (dinsdag) en cardioloog (woensdag) er maar geen last van hebben :o

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 21:03

Bedankt voor de tips! Schoenen is een goeie, ik kreeg alleen problemen op het asfalt gedeelte en niet het bospad. Ik ga even de andere schoenen proberen.

De foam roller ook maar weer uit het vergetelheid oppakken.

Meestal wandel ik een beetje warm en schop wat hak-bil. Na afloop stretch ik de kuit spieren en de hiel op een balnof stoeprand, maar ik zal er NS wat meer aandacht aan besteden.

Wat dragen sommigen van jullie veel kleding zeg! Ziet er zo gezellig uit. Ik ben het snel warm type (nadelig in de zomer). De huidige temp vind ik heerlijk en wind ook.
Thanks

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 21:07

Daisyyxx schreef:
Helderder: Precies wat jij dus ook typt, komt mij zo bekend voor. Ik hoef amper wat te doen en ik zit al in zone 5 :'). Fysio vroeg ook al, kan je niet langzamer lopen. Dan val ik bijna om zo langzaam is dat haha.

Goof: Nee ik merk dus bijna geen verschil. Was zelfs nog een stap terug gegaan. Normaal trainde ik altijd nog met een hellingshoek, maar dat heb ik maar gelaten voor wat het was. Wat is jouw opbouw geweest?

Kylan: Dat doe ik zeker. Of naja soort van. Ik heb een leidinggevende, arbo arts en fysio die voor mij op de rem trappen aangezien ik nog steeds te snel wil :')

Winged: Uhh geen idee wat daar precies onder valt haha. Had vandaag even gekeken en ik loop 5km/ h op de loopband volgens dat apparaat. Binnen 1 minuut met gewoon lopen zat mijn hartslag op de 120-130.
En met hardlopen loop ik tussen de 7,5 en 8 km/h

Frustrerend hè, herkenbaar ook ja met wandelen al op de 130 zitten. Gisteren heb ik wel weer een veel rustigere training gepakt en echt op hartslag gelopen en dat helpt echt, ook voor m'n herstel erna en vandaag (ben tot max hartslag 180 gegaan). Dus dat word komende tijd maar m'n tactiek. En dan hoop ik dat geduld en volhouden uiteindelijk gaat lonen voor compleet herstel en verdere opbouw mogelijk wordt.

Wel 'fijn' om wat vergelijkbare verhalen te lezen, niet voor jullie maar die herkenning stelt me enigszins gerust en geeft me weer wat geduld.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 21:08

Ik heb het ook snel warm. Een graad of 4-8 vind ik heerlijk om in te lopen.

Dilan woensdag al naar de cardioloog, spannend.

Mooi interval in het bos tita! Daar ga je wel een beetje dood van ja.

Musli, mooi gecombineerd. Zo zie je maar dat er altijd wel tijd te maken is voor een loopje, als je maar creatief bent.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 21:10

Mijn hartslag heeft ook jaren heel hoog gezeten, ook terwijl mijn conditie prima was. Zelden lager dan 180. Omdat ik me prima voelde heb ik maar geleerd me er niet teveel van aan te trekken.

Gek genoeg ligt ie nu wat lager terwijl ik in de opbouw zit. Denk aan 160-170. Heb recent tijdens berg wandelen geleerd mn ademhaling meer uit de buik te halen en dat voelt beter, en probeer dat nu met lopen ook te doen, misschien is ie daarom lager. In rust 58-60.
Laatst bijgewerkt door F_Orumster op 09-01-22 21:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-22 21:11

Ik heb met wandelen nog steeds niet mn hartslagband om gedaan. Vergeet het steeds :=

Maar de band geeft met hardlopen ook gewoon een hoge hartslag aan. Dus denk dat mn horloge er niet echt voor onder doet.

Denk alleen die enorme pieken (boven de 200, of ineens geen hartslag meer) dat die komen door het meten op de pols.
Als ik erg ga zweten, dan heb ik volgens het horloge geen hartslag meer :')

In rust zit ie volgens mn horloge tussen de 45 en 55

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 11:43

Goedemorgen! Iedereen de beste wensen! Ik ga niet al die pagina's bijlezen, maar ik ga ervanuit dat het vol staat met leuke loopjes, loopjes die afzien waren, loopjes die lekker gingen, mooie foto's (vooral van SV) en nieuwe doelen voor komend jaar.

Even snel de laatste pagina's doorscrollen:
poes schreef:
Vanmiddag om 14u zat ik nog knikkebollend achter mijn bureau. ‘Allee voor een rustig rondje, 12km je neus achterna of zo’

Ja ging lekker :) die 18 in Westerlo zal ook wel lukken zeker :D

[ [url=m/o9jXl2.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik had lekker weer! Ze gaven 4 graden maar gure wind en regen.
Goed ingepakt!

Oja en speciaal voor Duke: een lopend mannetje zonder armen gelopen :D

Kwam buiten: zon en perfect windstil. Na een halve Km was de helft al uit.

Fijn dat je vriend weer kon lopen SV!

:') Ik zat serieus te kijken wat ik van het plaatje kon maken, al voor ik jouw opmerking zag. :')

Lees wel dat Gaucho op het blessurebankje zit. Hopelijk snel weer lekker op de been. Gefeliciteerd met je nieuwe huis trouwens! Zag dat dat heel snel gegaan was.

En die plaatjes van SV weer... ik wil ook ijshaar een keer IRL zien! Lijkt me zo gaaf!

Ik wil ook graag een keer trailen op de Veluwe, geen probleem om daarvoor in de auto te stappen en een stukje te rijden. Hoewel er gaan wonen natuurlijk nog beter is, maar ook ik krijg mijn man niet mee. SV: heb jij je routes ook als GPX-bestandjes? Ik vind het trouwens ook erg gezellig om met anderen te trailrunnen, dus als er mensen zijn hier die dat ook leuk vinden, dan graag. :o

@Dilan: :(:) Echt balen... blijf hier lekker mee posten, dan blijf je een beetje gemotiveerd wellicht. De vraag is of de RM überhaupt wel doorgaat, schrale troost misschien. Ik durf nog niet in te schrijven i.i.g.

Daisyyxx schreef:
Wat voor kleding dragen jullie?
Ik heb tot nu toe nog niet iets fijns gevonden als bovenkleding. Zeker nu het wat kouder wordt en regenachtig.

Wisselend, want het weer is wisselend. Favoriet is een thermoshirt met lange mouwen, met een T-shirt erover en dan een wind/regen-jackje van Decathlon. Maar als het droog en niet zo winderig is, ook gewoon enkel een wat dikker longsleeve hardloopshirt. Ik heb het snel warm. Dus liefst een laagje wat ik uit kan trekken. En heb nu wel vaak een (nep) Buff om m'n oren en nek. Onder de 5 graden start ik met handschoenen aan, maar die gaan snel uit.

Ik heb vorige week dinsdag mijn booster gehad, dus had even paar dagen niet gelopen ivm toch wat lichte klachten. Waar ik vooral veel last van kreeg was een zere plek onder mijn oksel. Even googlen en bleek een zere lymfeklier te zijn, wat wel een bekende bijwerking is. Daar had ik met hardlopen zaterdag wel behoorlijk last van.

Verder afgelopen zaterdag een trailloop gedaan met oud-collega's. Dat doen we eens in de zoveel tijd. Alleen 2 ervan zijn ultralopers en die lachen om alles onder de 30 km. De andere loper en ik waren heel trots op onze 22 km die we hebben gelopen zaterdag. In de kou, modder, hagelresten en ijs. Was heerlijk bikkelen en afzien in de polder van Krimpenerwaard over tiendweggetjes en door weilanden.

Ik heb in ieder geval als doel dit jaar een trailmarathon te gaan lopen.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 11:50

Supervixen schreef:
Duke, leuk die trail! Waar ga je die doen?
Welk trailvest heb je gekocht? Ik had eerst ook een camelbak, maar mijn salomon is veel fijner.

Salomon adv skin. En hij bevalt erg goed! Nu paar keer mee gelopen, was een gok, want omdat de winkels dicht zijn, kon ik niks uitproberen of passen, maar hij is echt fijn. Kan lekker alles aan de voorkant kwijt, dus hoef niet meer iedere keer mijn rugzakje af te doen als ik iets wil pakken.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 12:07

Dilan :(:) Wat zuur. Maar inderdaad: Je kan er weinig aan doen, op rust na. Ik ken het gevoel, heb het in 2019 ook gehad. Wel Egmond als tussentijdse test gelopen, maar daar mn knie wat verder verknoeit. Dus dat was een streep door Rotterdam. Het zuigt.

Ik was gisteren veel te warm gekleed. Was wat in kou-paniek doordat ik heel wat meiden die aan het kitesurfen waren in de app had die met 10 minuten van het water af waren door de kou. Nu is wind, koud water etc ook wat anders... Maar die hadden dik genoege wetsuits aan. Dus ik dacht: 'Oke, thermo, buff, jasje'. Nou. SPIJT. Wel 13km gelopen, maar alsnog _O-

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 12:11

Ik droeg gisteren een tight (redelijk stevige) en een longsleeve. Dat was prima :)
Het komt niet vaak voor dat ik meer aan heb dan dat, ja handschoentjes en oorwarmers.
Maar dat is als het echt vriest en anders m'n handen en oren eraf vriezen :') :Y)

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-22 16:39

Duke, 22 km is ook super knap hoor :j
En idd, het is nog de vraag of RM door mag gaan. :=

Winged, ik had Egmond al uit mn hoofd gezet in de hoop dat ik dan fit zou zijn voor Rotterdam. Maar helaas, mijn lichaam wil wat anders.
Ai, te warm gekleed is niet fijn :n

Ik heb vanochtend ruim 3 km in stevig tempo gewandeld (ongeveer 6 kmh). Hopelijk verlies ik zo niet al te veel conditie en blijft alles een beetje soepel.

BB80

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 16:47

Heerlijk bij gelezen met jullie leuke en nuttige berichtjes. Zin in een nieuwe week waarin het zonnetje zeker aanwezig zal zijn zegt Buienradar. Kijk er naar uit! :)

Hier ook altijd warm en zonder jas - mocht iemand nog interesse hebben in 2 nieuwe Nike pacer longsleeves maat S? Ik heb er 2 in de kast met kaartjes eraan maar ze zijn mij net iets te kort.

Kleur pomgranate en een zwarte. Retourneren naar Keller kost veel geld en vooraf niet goed naar gekeken.

https://www.zalando.nl/nike-performance ... 6-g11.html

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 17:05

Hoi, even kort vraagje tussendoor.

Zouden jullie beter een schoen aanraden die net wat te groot is maar met vrije tenen aan de voorkant?

Of een schoen die goed past maar iets krapper voorin.

Ik twijfel tussen een halve maat verschil :')

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-22 17:23

Fearn schreef:

Zouden jullie beter een schoen aanraden die net wat te groot is maar met vrije tenen aan de voorkant?

Ik zou een ander merk/type schoen aanraden :o

Zowel de maat als de ruimte moet goed zijn :)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 17:38

Fearn schreef:

Langsgaan bij een goede hardloopwinkel en aan laten meten. Krapper voorin zou ik niet doen. Tenen hebben ruimte nodig en blauwe nagels zijn niet prettig.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 17:43

Neem maar een halve maat te groot. Omdat je voeten zwellen tijdens het lopen wordt eigelijk sowieso aangeraden om loopschoenen een halve tot een hele maat te groot te nemen. En als je écht ruimte wil kun je Altra's nemen. Die hebben extra ruimte voor je voorvoet.