Intermittent fasting

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Snippergroen

Re: Intermittent fasting

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 10:24

Voor degenen die zoveel afgevallen zijn, tellen jullie calorieën?

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 10:41

Ik ben sinds oktober 14 kilo kwijt en ik tel geen calorieën. Eet gewoon wat ik wil incl. chips, chocolade, snoep, patat enz. Ik ben wel geminderd met alle lekkers omdat ik na 8 uur niet meer kan eten.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 10:56

Ik doe juist IF zodat ik geen calorieën hoef te tellen. Als ik op 'gewone' tijden eet dan ga ik heel makkelijk een eind over mijn doel heen. IF helpt me dat voorkomen.

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 10:57

Dat klinkt goed :D ik tel nu wel calorieen en ik merk dat ik dan in mn eating window te gefocust ben op eten in plaats van gewoon te eten als ik honger krijg. Maar eens proberen of het voor mij ook werkt :)

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 11:14

Als ik straks weer IF mag doen dan ga ik ook niet tellen.
Het IF helpt me juist om minder met eten bezig te zijn.

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 08:39

Ik drink graag water waar ik bevroren fruit en/of munt in heb gegooid. Denken jullie dat dat het vasten doorbreekt? Kan me voorstellen dat als er fruitsuikers vrijkomen je insuline aan zal maken..

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 08:45

Ik drink ook graag water met munt, zeker vorige week toen het zo warm was. Ik heb liever water met citroensap, maar dat leek me wel de vast doorbreken. Die muntblaadjes geven wel wat smaak af, maar eet je niet op. Ik niet tenminste. :Y)

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 08:49

Haha nee ik ook niet. Ik denk dat munt inderdaad geen gevaar op zou moeten leveren.. Ik had vanmorgen enthousiast water met framboos en limoen (alleen het sap) in een fles geschonken om mee te nemen en toen dacht ik net ohhh -O- dat mag vast pas vanmiddag..

Online lees je dat het water maar 0 kcal bevat, maar wel dat het fruit ook vitamines afgeeft. Vertrouw het toch niet helemaal dat er geen insuline aangemaakt zou worden.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 09:42

Dat vind ik dus ook lastig. Ook met thee trouwens, want dat geeft ook smaak... Maar dat drink ik wel de hele dag.

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 09:53

Imre schreef:
Dat vind ik dus ook lastig. Ook met thee trouwens, want dat geeft ook smaak... Maar dat drink ik wel de hele dag.

Bij thee verschilt het welke thee je kiest. Als je smaakjesthee drinkt (voornamelijk de fruit thee) is daar vaak wat suiker aan toegevoegd en dat heeft effect op je insuline aanmaak. Drink je groene thee, kruidenthee, rooibos of verse muntthee/gemberthee dan is dat effect er niet :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 10:36

Ik heb zelfs al eens gelezen dat het ruiken van bijv zoet of vettigheid je insulinespiegel al doet stijgen :') Zo gevoelig kan het dus zijn.

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 12:39

Ik werk in een koekjesfabriek, dus dat gaat dan lekker :+

neila

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 20:10

Ik heb IF een beetje losgelaten. Ben er flink mee afgevallen en nu op een gezond gewicht, het zou nog wel minder kunnen, maar dan komen de kilo's er ook zo weer bij is mijn ervaring. Ik doe nu nog een paar keer per week IF 16/8, wat meestal neerkomt op 18/6. Ik sla nog steeds mijn ontbijt over, want dat bevalt echt goed. Alleen neem ik 's avonds wel eens een snackje.
Toen ik nog elke dag de volle vastenperiode deed, nam ik 's avonds ook vaak water met citroensap, natuurlijk klopt het dan niet meer helemaal, maar het was voor mij wel de manier om het vol te houden.

Ik weet niet of het voor anderen ook geldt, maar ik heb het idee dat 's avonds het vasten doorbreken met iets kleins (citroensap) minder van invloed is dan als je dat 's ochtends doet. Dan heb je al een hele periode gevast en is je maag groot en deels leeg, als je dan wat kcal heeft, dat denkt ik, een ander effect.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 20:34

Zijn er hier ook mensen die "strenger" zijn dan 16/8? En bijvoorbeeld 20/4 doen?

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 20:40

Ik doe wel eens 19/5 omdat dat dan zo uitkomt. Bevalt prima!

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 21:03

Mijn beste vriendin doet 22:2. Ik zou dat niet kunnen. :=

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 21:19

ik doe 18/6, eet tussen 12 en 18:00

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 21:36

neila schreef:
Ik heb IF een beetje losgelaten. Ben er flink mee afgevallen en nu op een gezond gewicht, het zou nog wel minder kunnen, maar dan komen de kilo's er ook zo weer bij is mijn ervaring. Ik doe nu nog een paar keer per week IF 16/8, wat meestal neerkomt op 18/6. Ik sla nog steeds mijn ontbijt over, want dat bevalt echt goed. Alleen neem ik 's avonds wel eens een snackje.
Toen ik nog elke dag de volle vastenperiode deed, nam ik 's avonds ook vaak water met citroensap, natuurlijk klopt het dan niet meer helemaal, maar het was voor mij wel de manier om het vol te houden.

Ik weet niet of het voor anderen ook geldt, maar ik heb het idee dat 's avonds het vasten doorbreken met iets kleins (citroensap) minder van invloed is dan als je dat 's ochtends doet. Dan heb je al een hele periode gevast en is je maag groot en deels leeg, als je dan wat kcal heeft, dat denkt ik, een ander effect.

Dat maakt niet uit. IF is een leefstijl en doen veel mensen vanwege de voordelen van het vasten en dus niet om af te vallen. Afvallen is een potentieel neveneffect van deze levensstijl. Het doorbreken van de vast 's avonds past dan ook niet bij deze levensstijl. Maar goed, ieder z'n ding natuurlijk, maar dan doe je dus niet aan de levensstijl IF maar pas je enkel een methode toe van kcal restrictie.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 08:46

neila schreef:

Dat klinkt goed! Het is prima om de vastenperiodes zo in te delen hoe ze voor jou fijn zijn. Het schijnt juist goed te zijn om af te wisselen. Tel wel pas je vast-uren nadat je niets meer eet, anders is je vastwindow toch kleiner dan je denkt en mis je wat van de bijkomende effecten van vasten.

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 10:17

Pfoe ik heb het wel even pittig hoor deze week. Ik had de laatste weken een eatingwindow van 10u - 18u maar de afgelopen dagen vaak pas later kunnen eten 's avonds. Dus dat betekent de volgende ochtend ook schuiven. Daar is mijn lichaam het even niet mee eens. Ik sta al op met honger en dan is het tot 12u wel eerrgg lang :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 11:14

Dan komt het echt aan op je karakter :D

Ik heb de laatste dagen helemaal geen honger meer. Ik stop met eten na het avondeten (vaak 17u of 18u) en ik vast 18u. Dus mag dan weer eten rond 12u. Maar heb totaal geen trek en tijdens mijn hele eetwindow moet ik mezelf dwingen genoeg te eten. Raar....... Ben normaal juist zo'n vreetzak.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 12:44

Kayleigh_ schreef:
Dan komt het echt aan op je karakter :D

Ik heb de laatste dagen helemaal geen honger meer. Ik stop met eten na het avondeten (vaak 17u of 18u) en ik vast 18u. Dus mag dan weer eten rond 12u. Maar heb totaal geen trek en tijdens mijn hele eetwindow moet ik mezelf dwingen genoeg te eten. Raar....... Ben normaal juist zo'n vreetzak.

Wauw, doe mij daar wat van :+
Als ik aan het vasten ben gaat het heel goed, maar zodra ik mag eten ga ik snel overeten, heel vervelend..

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 12:53

Ik doe sinds sep 2019 ook aan IF, de 16/8. Ben er door afgevallen, maar was niet echt m'n doel. Heb er overigens nooit moeite mee gehad, alleen soms als je op stap gaat :')

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 14:25

Hebben jullie wellicht ook iets gelezen over vasten & hormonen? Dus specifiek voor/ over vrouwen?
Het schijnt je hormoonhuishouding overhoop te kunnen gooien, dus dan is het beter te wisselen van window...?

Weet iemand daar meer van?

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 14:35

Ik weet het je niet precies goed uit te leggen maar de orthomoleculair arts waar ik ben geweest gaf aan dat vrouwen beter niet 7 dagen kunnen vasten maar bijvoorbeeld 4 of 5, vanwege je hormonen. Maar ik kan er weinig informatie verder over geven helaas behalve dat ik dat dus ook gehoord heb