Ik ben transgender

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Maflinger_S

Re: Ik ben transgender

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 15:35

Da's balen. Doen ze zo hun best hebben ze het niet helemaal begrepen.

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 21:19

Gaaf man!
Klote dat het niet past. Ik vind het bijzonder te zien hoe iedereen reageert als 'ie de datum van de operatie te horen krijgt. Voor iedereen is het natuurlijk hét ding wat je zo graag wil, maar bijvoorbeeld bij jou, jij kan niet. Terwijl andere alles opzij gooien zodra ze het horen. Dat vind ik wel mooi om te zien, zo zie je maar dat ondanks het hetzelfde proces is iedereen er anders mee omgaat :j
Absoluut geen oordeel naar jou trouwens, je moet vooral doen waar jij blij van wordt. Jij bent degene die erdoor heen moet en dingen moet gaan afzeggen anders.

Krijg je van het UMCG trouwens een hesje voor na de operatie of moet je die zelf kopen? Ik heb anders nog wel 2 liggen, afhankelijk van de maat die je nodig hebt wil ik die wel opsturen anders

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 17:47

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 23:27

Die is mooi denise

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 11:02

Ik zag net deze langskomen in een groepsapp waar ik in zit en misschien dat er hier iemand mee praat of leest die het leuk lijkt of iemand kent die het leuk lijkt:

Afbeelding

julhan99

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 21:33

denisesilver schreef:
Hoihoi, ik lees en geniet al een tijdje mee met de vorderingen. Ik kwam op Tumblr deze comic tegen en het sloot aan op wat Julhan vertelde over haar kuiken. Ik hoop dat jullie het kunnen zien

https://basementtreasure.tumblr.com/pos ... d-to-doing

Jeetje Denise, ik heb hem bekeken en ik zit hier met tranen in mijn ogen. Dit is precies wat ik bedoel en wat er gebeurde. The comming to terms with it is voor hem nog niet helemaal erdoor maar ik ga hier samen met hem naar kijken.

Tnx!!

julhan99

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 21:43

[quote="Hiraeth"]Jullie zijn ook welkom in Århus volgend jaar. :9k O:) Als ik word aangenomen voor de minor en covid mij even laat verhuizen. :')

En jij bent uiteraard welkom in ons huis in Grenaa. Dat is nog geen uurtje rijden dus ik zeg: koffie dan maar? Wat een giller, straks gaan we elkaar ontmoeten in Denemarken.

julhan99

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 21:56

Hiraeth schreef:
Overigens kreeg ik via de privéberichten nog een vraag binnen. Ik hou de zender anoniem (het is natuurlijk een privébericht), maar de strekking was: hoe 'moet' je refereren naar een persoon die transgender is als het over een situatie in het verleden is.

Bijvoorbeeld: jij kent Piet nog van vroeger op de middelbare school toen Piet nog Paula was. Zeg je dan 'zij' of 'hij' als het om de oude situatie gaat?

Persoonlijk ben ik een voorstander van het voornaamwoord gebruiken wat de persoon in kwestie tegenwoordig gebruikt, maar ik kan me voorstellen dat het soms lastig is om dat daadwerkelijk te doen. Je hebt namelijk toch herinneringen met een perceptie die niet meer klopt met de tegenwoordige tijd.

Zelf gebruik ik vaak 'hij/hem' voor mezelf, ook in het verleden, maar ik gebruik soms ook nog wel de 'kleine meisjestijd'. Zo had ik het gisteren met een Zweedse vriend van me (die ook trans is) over Beyblade en Metabods (ik kwam een video tegen over Jetix op YouTube en allemaal nostalgische gevoelens kwamen boven. :') en zeiden we beide eigenlijk: "Joh, dat je als enige meid meespeelde met de Beyblades op het schoolplein is achteraf wel een beetje een hint geweest." :')

Maar mijn aanrader is dus: gebruik zoveel mogelijk gewoon de voornaamwoorden die de persoon tegenwoordig gebruikt (deels uit respect), maar realiseer je ook dat dit een punt is dat heel makkelijk fout gaat en dat fouten maken mag. Ik vind altijd: als je maar je best doet ben je goed bezig. Zelfs al gaat het fout en kan je jezelf voor de kop slaan. :D

Uiteindelijk komt het neer op wat de gendertherapie ook zegt: je bent niet alleen in transitie. Je moet niet alleen zelf je verleden met het heden laten rijmen, maar mensen om je heen moeten ook jouw nieuwe ik leren koppelen aan wie je bent geweest.

Ik wil hier even twee dingen op zeggen. Wij zijn inmiddels gestopt met het uitleggen wat de situatie van kuiken is. Bij nieuwe mensen die in ons leven komen die kuiken alleen kennen als haantje en niet als hennetje vertellen wij niets over het verleden. Hij is nu gewoon hij en wij refereren aan hem als "hem" ook in het verleden.

Tegen mensen die haantje nog als hennetje hebben gekend hebben gebruiken we de namen van nu en toen. Laten we zeggen dat kuiken toen Marietje heette en nu Harry dan gebruiken we voor de periode van voor de transitie de naam "toen-nog-Marietje". Het grappige is dat iedereen dat nu doet. Als mijn moeder bijvoorbeeld iets verteld van toen Harry 3 jaar was zegt ze: Toen-nog-Marietje vond koekjes altijd zo lekker toen ze 3 was".

De mensen die kuiken nog als hennetje hebben gekend, refereren aan hem als "hem" ook in het verleden als er mensen bij zijn waarvan zij weten dat zij kuiken alleen als haantje kennen. Fijn he?

Het lijkt een beetje of ik kippenboer ben maar dat is geenszins het geval. Ik hoop dat jullie er nog chocola van kunnen maken (of gebraden kippetje is ook goed)

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-20 22:02

julhan99 schreef:
En jij bent uiteraard welkom in ons huis in Grenaa. Dat is nog geen uurtje rijden dus ik zeg: koffie dan maar? Wat een giller, straks gaan we elkaar ontmoeten in Denemarken.

DAT ZEG JE NU!!? -O- :D

'Toen-nog-Marietje' vind ik ook wel heel schattig, trouwens. :D

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 22:04

julhan99 schreef:
Het lijkt een beetje of ik kippenboer ben maar dat is geenszins het geval. Ik hoop dat jullie er nog chocola van kunnen maken (of gebraden kippetje is ook goed)

Ik lig hier in een kippenstuip onder mijn bureau, de kat snapt er niks van. :')

Wat hebben jullie fijne mensen om je heen! <3

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 22:10

Karin schreef:
julhan99 schreef:

Ik lig hier in een kippenstuip onder mijn bureau, de kat snapt er niks van. :')

Wat hebben jullie fijne mensen om je heen! <3

Als je leest wat deze moeder allemaal voor haar kuiken doet, dan kan het toch niet anders dan dat ze zulke fijne mensen om zich heen hebben verzameld? Soort zoekt soort.

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-20 22:14

Toch nog eventjes een update trouwens van mijn leven. Ik doe nu stage bij een best wel stereotypisch mannenmagazine. De naam zet ik hier nu natuurlijk niet neer, maar onze redactie heeft zeg maar behoorlijk wat interesse in het vrouwelijk schoon. Meer hetero dan dat krijg je 't niet. _O-

Ik voel me dus eigenlijk een soort student in het mannelijk zijn nu. De hele tijd gaat het over Formule 1, voetbal, vrouwen, auto's en dergelijke.

Máár, het allermooiste: niemand heeft 'het' door. Ik word bevestigd in m'n nieuwe zijn met de dag. :D Het enige dat ze hebben weten uit te pluizen is dat ik niet hetero ben. Ik kreeg namelijk de vraag wat mijn type was. Voor shock value wilde ik eigenlijk zeggen 'Jürgen Klopp'. :') Het voelt zo goed om gewoon zo lekker mee te kunnen draaien. Ook al schuif ik telkens alle artikelen over knappe blondines door naar m'n collega's. :+ Ik kijk er stiekem ook heel erg naar uit om dus in DK in een wereld te stappen waar dat nog meer het nieuwe normaal is. Of nouja, straks kom ik met een vervolgtopic op deze die 'Jeg er trænsgønder' heet. :+

(Ik moet trouwens wel heel erg aan de bak want 1 oktober is m'n deadline voor m'n portfolio en ik voel me even waar incapabel voor de minor waar ik me voor wil aanmelden. :'))

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 22:36

Hahaha, Hirath, dat klinkt als een hele steile leercurve. Wel heel gaaf dat je daar "one of the guys" bent.

@Julhan, wat mooi "Toen-nog-Marietje". Da's volgens mij precies de korte versie van de strip die hier geplaatst werd.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 06:32

Toen-nog-Marietje en jeg er trænsgønder. Wat een mooi begin van de woensdag <3

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 07:24

Hilli schreef:
Toen-nog-Marietje en jeg er trænsgønder. Wat een mooi begin van de woensdag <3

:D Goedemorgen allemaal voor de "toen nog Marietjes en jeg er trænsgønder"en iedereen die dit verhaal volgt of er mee te maken heeft. Ik sluit me aan bij HIlli, het is een mooi begin van de woensdag.

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 17:31

He wat een fijn topic is dit toch! Julhan wat mooi dat iedereen om jullie heen er zo mee omgaat zeg, prachtig!

Gilles succes met je portfolio, dat komt vast goed! Fijn dat je zo goed kan aarden op je stage, en je bent natuurlijk ook gewoon one of the guys :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 18:38

Ik lees ook nog altijd mee in dit topic. Niet perse omdat het onderwerp me heel erg interesseert (of klinkt dit heel “banketstaaf“ }:0 ), maar meer omdat ik altijd een heel fijn gevoel krijg van dit topic <3. En omdat ik het zo fijn vind om te lezen hoe jullie met alles en elkaar omgaan. En de leuke schrijfstijlen. En en en...

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 16:53

Moderatoropmerking:
Complimenten hoe jullie hier met z'n alle dit topic laten lopen. De openheid, het durven stellen van vragen, het beantwoorden ervan. Het is een onderwerp wat helaas niet altijd even gewoon is voor alle mensen maar hier juist zo vanzelfsprekend en goed voelt. +:)+

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-20 17:01

Mondy, ik schrik me echt helemaal de [piep]. :')

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 17:03

Hiraeth schreef:
Mondy, ik schrik me echt helemaal de [piep]. :')

_O- _O- ik ook, ik dacht wat gebeurt hier nu, zal ik het bericht gaan lezen of maar even wieberen _O- _O-
En jij dus ook.....

Mondy ik vind eigenlijk dat je dit soort berichten in het zwart moet zetten waarbij wel duidelijk is dat dit vh team komt.
Sorry, Hiraeth ik lig te gieren op de bank vh lachen

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 17:05

Dit vind ik echt tof van het modteam. Ik hoop dat ze meer goedlopende topics (en vaker) complimenten gaan geven. Soms werkt belonen beter dan straffen :))

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-20 17:07

Haha, ik vind hem wel heel schattig hoor. <3 De Hulk kan ook wel eens heel lief zijn, natuurlijk. :D

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 17:15

Ik schrok me dood _O-
Maar deze is wel lief, ik kan het er ook alleen maar mee eens zijn!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 17:33

Wat een lieve modopmerking!

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 18:24

oh jeetje... sorry jongens (pun intended) en dames.... ik doe wel vaker een compliment zo en had deze in een tabblad klaarstaan maar vergeten te sturen. Was niet de bedoeling te laten schrikken :(:) <3