Anoniem schreef:Maar wil je nu hiermee goedpraten dat de beginnende stigmatisering van ongevaccineerden en hun ouders plaatsvind, dat hun algemene rechten worden afgenomen, dat ze worden gemeden enz, in de maatschappij en ook hier op bokt? Of wat wil je hiermee bereiken?
Een snelle reactie, rest wil ik nog op ingaan, maar als je het omkeert betekend het dat je eigenlijk niet kritisch mag zijn op ouders die ervoor kiezen hun kind niet te vaccineren. Dan is je kind een risico voor andere kinderen. Dat is geen stigma maar een feit. De reacties die je eerder aanhaalde als zijnde stigmatisering wil je misschien niet lezen, maar zijn wel waar. Een religie / levenswijze stigmatiseren is iets héél anders dan je kind bewust een medisch risico maken en dan verwachten dat dat geen gevolgen heeft. Anderen willen niet dat jouw kind die van hun ziek maakt en jij maakt het risico dat ie dat doet heel bewust groter. Dat heeft gevolgen. Als je kind het leuk vind om met lopende kettingzagen te spelen wordt en jij dat aanmoedigd in de zin van “daar word ie handig van en t is goed voor zn motorische vaardigheden, dat heb ik op internet gelezen” is dat ook niet toegestaan op het kinderdagverblijf.
Nog n snelle reactie - je kan alles wel linken aan vaccinaties, wat er nu word gedaan. Meer autoongelukken, het anders bloeien van een boom dan vorig jaar of dat je superveel meer snot produceert dan vorig jaar. Dat maakt nog niet dat die link echt bestaat . Eerder in dit topic was er al een mooi voorbeeld van dingen die puur toevallig, maar als je de statistieken bekijkt wel gelinkt lijken. Er wordt al zo’n 60 jaar gevaccineerd, ik denk dat we wel kunnen stellen dat er voldoende ervaring is. Ik vind 60 jaar medische wetenschap betrouwbaarder dan een aantal roeptoeterverhalen op het interweb.
Over kritisch zijn en zelf onderzoek - ik denk dat iemand die Googled niet per definitie beter onderlegd is of verstandigere beslissingen neemt. We laten ons snel angst aanjagen en zijn heel bang om iets verkeerd te doen. Niet alles wat op het internet zijn waar en ik denk dat de meeste mensen, incl. ik niet in staat zijn al deze informatie goed te interpreteren.
Laatst bijgewerkt door nps op 09-02-19 16:15, in het totaal 3 keer bewerkt