Vaccineren baby, Help ik weet het niet meer...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 15:17

Resistance schreef:
Jaman. Het feit dat mensen het er niet mee eens zijn dat je je kind niet wil laten vaccineren en daarmee de volksgezondheid in gevaar brengt is echt vergelijkbaar met miljoenen joden die geëxecuteerd zijn omdat iemand ze niet mocht. :+

Wellicht dat ik er nog iets misselijker van wordt omdat de helft van mijn voorouders in die kampen is vergast en de rest zelf een jodenster heeft moeten dragen, maar hoe dúrf je om van zo'n ongelofelijk donker punt in de geschiedenis misbruik te maken om in je slachtofferrol te kruipen? Ga toch een eind fietsen man.

Je bent niet de enige hoor.
Juist daarom zou men stigmatisering vroeg moeten signaleren en daar tegen moeten optreden.
Bij de joden was het niet omdat iemand ze niet mocht, maar omdat in de propaganda de joden de schuld kregen.
Als daar iemand in de beginfase van stigmatisering had gezegd dat het uit zou draaien op wat er in de tweede wereldoorlog allemaal is gebeurd, dan was de reactie waarschijnlijk "koekkoek" geweest.

_lautje_

Re: Vaccineren baby, Help ik weet het niet meer...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 15:35

Misschien moet je Mephisto van Klaus Mann eens lezen Repelsteel. Geschreven in 1936. En toch is daar al heel duidelijk in wat de Duitsers van plan waren.
Is toch een beetje verkeerde inschatting om het allemaal op de propaganda te gooien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 15:37

_lautje_ schreef:
Misschien moet je Mephisto van Klaus Mann eens lezen [naam]. Geschreven in 1936. En toch is daar al heel duidelijk in wat de Duitsers van plan waren.
Is toch een beetje verkeerde inschatting om het allemaal op de propaganda te gooien.

Zo hebben ze wel "het volk" erin mee gekregen.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 15:39

Jij bent historicus?

Ik wel namelijk. Het gooien op propaganda is een zware onderschatting van hoe het volk is meegekregen.
Daar gaat een hele ingewikkelde periode (interbellum) aan vooraf. Plus dat antisemitisme al eeuwen een probleem was. In Rusland werden al porgroms uitgevoerd voordat de tsaar werd vermoord.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 15:42

Maar wil je nu hiermee goedpraten dat de beginnende stigmatisering van ongevaccineerden en hun ouders plaatsvind, dat hun algemene rechten worden afgenomen, dat ze worden gemeden enz, in de maatschappij en ook hier op bokt? Of wat wil je hiermee bereiken?

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 15:45

Sorry ik praat niks goed.
Ik reageerde er alleen op dat jij het lef hebt op zelfs maar een parallel trekken tussen ongevaccineerde mensen en wat de joden is overkomen.

Dan ben je niet goed snik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 15:49

Ik trek geen parallel. Ik vind dat je nooit mensen mag stigmatiseren. Daar is nu wel sprake van en wanneer iemand daarvoor waarschuwt, zoals KP dat op misschien nogal niet tactische wijze doet, heb ik wel begrip voor deze waarschuwing.
Want niemand wil dat iets uit de hand gaat lopen.
Iedereen hoort het recht te hebben voor zichzelf te mogen beslissen.
Dwang hoort niet.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 15:51

Dat jij mensen die vaccineren, mensen zijn die gehersenspoeld zijn, de econome spekken en derg, dat zijn geen stigma s, vooroordelen?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 15:53

Ik ga niet de moeite nemen om inhoudelijk te reageren op de wending die deze discussie nu neemt. Maar wat me opvalt :bij erg controversiële onderwerpen komt vroeg of laat de jodenvervolging bovendrijven. Ook, of misschien vooral, als het onderwerp in de verste verte niets met vervolging of uitroeiing te maken heeft. Heel vreemd...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 15:57

dromertje2 schreef:
Dat jij mensen die vaccineren, mensen zijn die gehersenspoeld zijn, de econome spekken en derg, dat zijn geen stigma s, vooroordelen?

Ik zeg nergens dat ik last van ze heb, dat ik ze niet mag, dat ze hun rechten moeten worden ontnomen, dat ze uit mijn buurt moeten blijven.
Ik juich ze juist toe.
Ik vind mensen die naar de kerk gaan en in God geloven bijvoorbeeld ook gehersenspoeld.
Neemt niet weg dat ze van mij gewoon mogen bestaan hoor.
Stigmatisering gaat wel iets verder dan dat.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 16:02

We dwalen wel erg af van het onderwerp zo :=
Buiten dat is het gewoon heel erg triest om jezelf als niet-vaccineerder te gaan vergelijken met stigmatisering van joden in WOII.

Dus kan t weer een beetje ontopic ofzo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 16:07

Eerst wordt er een heel punt van gemaakt.... en dan mag er ineens niet meer over gepraat worden :roll:

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 16:10

Anoniem schreef:
Maar wil je nu hiermee goedpraten dat de beginnende stigmatisering van ongevaccineerden en hun ouders plaatsvind, dat hun algemene rechten worden afgenomen, dat ze worden gemeden enz, in de maatschappij en ook hier op bokt? Of wat wil je hiermee bereiken?

Een snelle reactie, rest wil ik nog op ingaan, maar als je het omkeert betekend het dat je eigenlijk niet kritisch mag zijn op ouders die ervoor kiezen hun kind niet te vaccineren. Dan is je kind een risico voor andere kinderen. Dat is geen stigma maar een feit. De reacties die je eerder aanhaalde als zijnde stigmatisering wil je misschien niet lezen, maar zijn wel waar. Een religie / levenswijze stigmatiseren is iets héél anders dan je kind bewust een medisch risico maken en dan verwachten dat dat geen gevolgen heeft. Anderen willen niet dat jouw kind die van hun ziek maakt en jij maakt het risico dat ie dat doet heel bewust groter. Dat heeft gevolgen. Als je kind het leuk vind om met lopende kettingzagen te spelen wordt en jij dat aanmoedigd in de zin van “daar word ie handig van en t is goed voor zn motorische vaardigheden, dat heb ik op internet gelezen” is dat ook niet toegestaan op het kinderdagverblijf.

Nog n snelle reactie - je kan alles wel linken aan vaccinaties, wat er nu word gedaan. Meer autoongelukken, het anders bloeien van een boom dan vorig jaar of dat je superveel meer snot produceert dan vorig jaar. Dat maakt nog niet dat die link echt bestaat . Eerder in dit topic was er al een mooi voorbeeld van dingen die puur toevallig, maar als je de statistieken bekijkt wel gelinkt lijken. Er wordt al zo’n 60 jaar gevaccineerd, ik denk dat we wel kunnen stellen dat er voldoende ervaring is. Ik vind 60 jaar medische wetenschap betrouwbaarder dan een aantal roeptoeterverhalen op het interweb.

Over kritisch zijn en zelf onderzoek - ik denk dat iemand die Googled niet per definitie beter onderlegd is of verstandigere beslissingen neemt. We laten ons snel angst aanjagen en zijn heel bang om iets verkeerd te doen. Niet alles wat op het internet zijn waar en ik denk dat de meeste mensen, incl. ik niet in staat zijn al deze informatie goed te interpreteren.
Laatst bijgewerkt door nps op 09-02-19 16:15, in het totaal 3 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 16:11

Ik maak er geen punt van. Ik vind het alleen heel erg gek dat je je als niet-vaccineerder jezelf met joden durft te vergelijken. Ongelooflijk zelfs :\
En dat is een understatement want ik weet gewoon niet hoe ik het anders moet omschrijven.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 16:13

verootjoo schreef:
Ik maak er geen punt van. Ik vind het alleen heel erg gek dat je je als niet-vaccineerder jezelf met joden durft te vergelijken. Ongelooflijk zelfs :
En dat is een understatement want ik weet gewoon niet hoe ik het anders moet omschrijven.

Ik vind het echt waanzinnig onsmakelijk, beledigend en grof. Veelzeggend over het niveau en de manier van discussieren van sommige anti-vaxxers. Dieptriest.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 16:53

Joh ga nou niet zo flauw de gebeten hond uithangen, wanneer iemand op wat minder smakeloze wijze aan de kaak stelt dat er mensen gebrandmerkt dreigen te worden en dat dat een zeer kwalijke zaak is.

Misschien handig om even te kijken naar de boodschap en wat minder naar de manier waarop die gebracht wordt.

Als we het over onsmakelijk, beledigend en grof hebben en veelzeggend over het niveau van de manier van discussiëren van sommige "vaxxers" dan kan je ook heel wat schandalige printscreentjes maken hoor, ook genoeg die de gruwelen van WOII erbij betrekken en vinden dat "die minderwaardige mensen" maar afgevoerd moeten worden.

Als iemand dat soort walgelijk commentaar keer op keer leest dan kan ik me best voorstellen dat je dan een keer een treffend plaatje overneemt dat je tegenkomt, en goed illustreert welke walgelijke vormen de agressie zachtjes aan aangenomen heeft.

Had het nog beter geweest om het niet te doen natuurlijk want nu dwaalt de discussie weer af naar dit soort onzin.

Maar even praktisch en on topic want ik zou het nog wel iets beter willen begrijpen :)
Die angst hè voor ongevaccineerde kinderen. Die in de berichten hier boven weer goed duidelijk wordt.

Stel je weet dat een kindje uit je dorp niet gevaccineerd is. Ga je die dan mijden? Wil je niet dat jouw kind er mee speelt in het speeltuintje? Trek je jouw kind weg uit de zandbak als dat andere kindje er bij komt zitten? Zeg je in niet mis te verstane bewoordingen tegen de ouders dat ze dat kind bij jouw kind uit de buurt moeten houden? Of hoe moet ik dat zien?

En wat denk je dan precies waarom precies dàt kindje een groter risico is dan om het even welk ander kindje? :)
Laatst bijgewerkt door pmarena op 09-02-19 16:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 16:54

tmr001 schreef:
verootjoo schreef:
Ik maak er geen punt van. Ik vind het alleen heel erg gek dat je je als niet-vaccineerder jezelf met joden durft te vergelijken. Ongelooflijk zelfs :

Ik vind het echt waanzinnig onsmakelijk, beledigend en grof. Veelzeggend over het niveau en de manier van discussieren van sommige anti-vaxxers. Dieptriest.

Helemaal mee eens, maar vind het ook erg van degene die deze foto op deze manier heeft verspreid, alsof het van de NVKP afkomstig is, had het met zijn eigen naam geplaatst. Deze man had het op zijn persoonlijke account geplaatst. En wie weet is hij daar door de NVKP wel op aangesproken (hoop dat wel).

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 17:01

Dat hele stigmatiseer verhaal is toch te gek om los te lopen.
Als je zelf de beslissing neemt om je kinderen niet te vaccineren,
dan is het toch niet meer dan logisch dat anderen daar rekening mee houden.

Je neemt een beslissing ? Okee, accepteer dan ook de consequenties.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 17:02

MarcoBorsato schreef:
pmarena schreef:
Ik heb nu trouwens niet echt tijd om ergens in te duiken hoor, maar kan zo 1-2-3 even niet vinden hoe deze meneer aan de NVKP gelieerd is, jullie wel toevallig? :)

Moet nodig even met die kleine gaan opruimen hier in huis, het lijkt wel of de Pleuris hier uitgebroken is O:)

Ja als je op de facebookgroep bij beheerders kijkt staat hij ertussen.

PS toddlerlife, ik flikker elke avond alles in een kist, dan lijkt het nog wat.

Bedankt weer! Ben jij wel lid van die groep dan ofzo, dat ik daarom de leden niet kon zien?

Hier van die Ikea kasten met bakken, ook een aanwinst voor je interieur :P

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 17:04

BigBen schreef:

De consequenties? Dat je er beter over kan liegen als ze vragen of je kind (volledig) gevaccineerd is bedoel je, omdat er anders mensen zijn die ineens helemaal in de paniek schieten terwijl tot een paar jaar geleden nog niemand zich hier druk om maakte?

Doordat er mensen zijn die zo spastisch reageren krijg je alleen maar dat mensen het verborgen gaan houden, sommigen vertellen het zelfs al niet meer aan hun familie, wat niet weet wat niet deert. Ik snap ze nog ook, als de mensen om je heen er niet normaal over kunnen doen...terwijl ze zelf ook door hun leeftijd vrijwel "ongevaccineerd" zijn inmiddels... :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 17:06

Misschien kunnen jullie de beste man of vrouw van KP (want k heb geen idee wie het is) beter een mailtje sturen met een passender voorbeeld van stigmatisering dan de ster, waarmee hij dan op een meer tactische manier zijn waarschuwing af kan geven. Dan hoeft niemand meer van streek te zijn hierover.
Iemand een idee welke afbeelding daar geschikter voor zou zijn?

Even een snelle reactie terug...
Waarom maak je je niet druk over iedereen die met een auto deel neemt aan het verkeer. Die zouden op een dag ook zomaar met ernstige gevolgen jou kunnen aanrijden.
Maar omdat je daarop niet negatief geconditioneerd bent zie je dat niet als gevaar terwijl die kans wel veel groter is dan dat je dood gaat door besmetting van een ongevaccineerde. Want -ongevaccineerd= Altijd ziek en dodelijk besmettelijk- is niet het geval hoor.
Polio= altijd verlamd, ook niet.
Enz.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 17:10

BigBen schreef:

Precies dit.

@Pmarena

Ja, als ik van een kind zou weten dat het niet gevaccineerd is en mijn kind nog niet tegen bijvoorbeeld de mazelen ingeënt mag worden, dan houd ik mijn kind erbij vandaan. Je ziet nu hoe makkelijk het in Amerika gaat, en baby's kunnen er gewoon hartstikke dood aan gaan. Heel zielig voor jou kind dat andere ouders hun kinderen er dan bij weg houden, maar het is jouw keuze om niet te vaccineren. Kan je van ons wel vinden dat we de gebeten hond spelen wanneer je grootschalige genocide met dit vergelijkt, maar ondertussen speel je zelf ook de gebeten hond wanneer mensen hun kinderen tegen potentieel gevaar willen beschermen, terwijl je de keuze om niet in te enten zélf maakt, en heel goed weet dat er heel veel mensen zijn die jouw keuze niet delen.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 17:13

pmarena schreef:
BigBen schreef:

De consequenties? Dat je er beter over kan liegen als ze vragen of je kind (volledig) gevaccineerd is bedoel je, omdat er anders mensen zijn die ineens helemaal in de paniek schieten terwijl tot een paar jaar geleden nog niemand zich hier druk om maakte?

Als jij het nodig vindt om te liegen over je eigen beslssingen, moet je dat natuurlijk helemaal zelf weten. Maar het zegt wel iets over het vertrouwen dat je in je eigen beslissingen hebt.

pmarena schreef:
Doordat er mensen zijn die zo spastisch reageren krijg je alleen maar dat mensen het verborgen gaan houden, sommigen vertellen het zelfs al niet meer aan hun familie, wat niet weet wat niet deert.

Spastisch ? Ik vind het een volkomen begrijpelijke reactie.
In ieder geval veel begrijpelijker dan de beslissing om niet te vaccineren.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 17:16

@recaistance maar omdat een kind niet ingeënt is heeft hij of zij niet standaard die ziekte bij zich. Sterker nog bij sommige inentingen zijn de kinderen die geënt zijn juist besmettelijk. Blijf je daar dan ook bij vandaan?

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 17:17

Anoniem schreef:
Even een snelle reactie terug...
Waarom maak je je niet druk over iedereen die met een auto deel neemt aan het verkeer. Die zouden op een dag ook zomaar met ernstige gevolgen jou kunnen aanrijden.

Dat kan.
Maar in principe gaat iedereen het verkeer in met een auto die verplicht gekeurd is,
en met een verplicht rijbewijs.
Dat vinden we allemaal -jij ook- niet meer dan normaal.
Heb jij een goede reden waarom vaccineren niet verplicht is ?