"Mollig" is de nieuwe standaard?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 13:22

little_king schreef:
Mag je met een maandverband iemands mond dicht plakken? :+

hier moest ik ook verschrikkelijk om lachen........
Laatst bijgewerkt door delvira op 17-07-13 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 13:24

Huertecilla schreef:
Triest typerende ontsporing van feminisme verward voor emancipatie.

1. het is een vreemde anname dat vrouwlief de luiertas in handen heeft
2. te vet door (vr)eten verdient kritiek want is onverantwoordelijk want is ongezond
3. als partner heb je namens het kroost de plicht de dikkerd op het ongezonde te wijzen en als partner het recht
4. indien een vrouw op terechte kritiek reageert met een luiertas-mep is dat reden voor uit elkaar gaan en aangifte van mishandeling

1. Ja want de mannen schamen zich ervoor.....
2. dat weten we nu wel een keer...
3. wat als de man de "dikkerd"is....
4. dat is wel erg kort door de bocht...

Mungbean

Re: "Mollig" is de nieuwe standaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 13:35

Ik zie hc al staan naast de wc pot met een belerend vingertje, nee schat het maakt niet uit dat de andijvie er al voor de 5e keer uitgekomen is, een pizza is toch echt te vet voor de kleine.
We proberen het morgen gewoon weer.

Bergbewoners zijn doorgaans wel wat star nietwaar...
Daarom trok het minaretten verbod ook vooral aanhangers in berg-kantons waar ze een schaduw van een minaret met een beetje geluk misschien een keer op de TV via de publieke omroep te zien krijgen.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 14:33

Ik snap sowieso niet dat mensen zich niet op een BMI vast pinnen.
Een BMI is hartstikke onbetrouwbaar.

Mevrouw 1 kan nét nog in de groene zone zitten maar tijdens de zomer vocht vast houden waardoor ze 2 kilo meer weegt en ineens volgens de BMI meter overgewicht heeft. Moeten we dan ineens allemaal gaan wijzen "Dikkerd, ga eens wat vaker fietsen?"

Mevrouw 2 staat regelmatig in de sportschool en heeft flink wat spiermassa opgebouwd. Maar volgens het BMI is ze toch echt te zwaar en moet ze afvallen. Goh, waar zouden die vrouwen nou het idee vandaan halen dat ze moeten sporten en op een blaadje sla moeten leven?

Mevrouw 3 heeft al jaren een eetprobleem. Ze zit nét in de groene zone en heeft volgens de BMI wijzer ondergewicht. Maarja ze past wel in maatje 34 en als ze gaan winkelen zeggen haar vriendinnen steeds hoe mooi haar figuur wel is. Dat ze na elke maaltijd boven de plee hangt ziet niemand, iedereen zegt "ga zo door, je hebt zo'n mooi figuur".

Mevrouw 4 is zwanger. Ze is 7 maanden zwanger en 9 kilo aangekomen. De dokter en gyn zeggen dat haar gewicht perfect in orde is voor de periode van haar zwangerschap en nu in de periode zit dat je als vrouw iets meer moet gaan eten. Ze komt thuis bij haar man die in de bergen woont en hij vind haar maar een dikkerd. Volgens de BMI meter is ze namelijk veel te zwaar. Moet je je enkels en je handen nou eens zien. Ze zijn helemaal opgezwollen, vetzak. Morgen ga je gewoon weer hardlopen, en die extra boterham per dag kun je ook wel vergeten. Je vreet al veel te veel. Vanavond eten we gewoon weer bloemkool. En ik ga trouwens echt niet met die roze bloemetjes luiertas lopen als je dat soms dacht.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 14:42

Geweldig geschreven, ik kom niet meer bij :D

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 14:51

(zoekt in dit geval even de like-knop :') )

HC: Wat is belangrijker: Gelukkig zijn in een - wellicht iets te stevig - lichaam óf ongelukkig maar wel op een perfect gewicht? Ongelukkig zijn is namelijk ook niet goed voor de gezondheid.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 15:22

Geweldig geschreven Raponsje! (Alleen even die "niet" weghalen bij "niet op een BMI vastpinnen", nu is het een dubbele ontkenning en vind je dus dat dat wel zou moeten?? Denk het toch niet?

Zo is het inderdaad, een BMI is maar een cijfer maar zegt niets over het achterliggende verhaal of je gezond bezig bent of niet. Ik kijk zelf ook veel meer naar mijn vetpercentage, spiermassa en vochtpercentage omdat die verhoudingen meer zeggen over mijn gezondheid dan alleen een BMI.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 15:44

Kan hem niet meer bewerken. :(

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 16:03

Citaat:
De BMI kan niet gebruikt worden als betrouwbare maat voor overgewicht bij een individu, aangezien individuele verschillen in lichaamsbouw niet in de berekening worden meegewogen (verhouding van spier-, bot- en vetweefsel). In de geneeskunde wordt desondanks de BMI wel veel gebruikt. In de dagelijkse medische praktijk is de BMI goed bruikbaar en voldoende betrouwbaar. Dit geldt met name bij grotere afwijkingen zoals ondergewicht en overgewicht. De BMI geldt enkel voor volwassenen.

Citaat:
De BMI is oorspronkelijk opgezet om statistieken over groepen mensen te krijgen en niet om over- of ondergewicht van individuele mensen te bepalen. De exacte waarden van de index om iemand in een categorie in te delen variëren. De index doet namelijk geen uitspraak over het percentage vet in het lichaam van de persoon. Zwaar gespierde mensen (bodybuilders) kunnen dus in verhouding tot hun lengte een hoog gewicht hebben, maar worden over het algemeen niet als obees beschouwd.

Citaat:
Een meting van het vetpercentage is een betere aanduiding voor gezondheidsrisico's, maar deze meting is moeilijker uit te voeren en bovendien zullen ook de richtlijnen en adviezen steeds naar sekse en leeftijd moeten worden uitgesplitst.
Nog een andere, conceptueel simpele maar in de praktijk niet altijd eenvoudig meetbare indicator voor een gezond gewicht is de tailleomtrek. Een tailleomtrek van minder dan 80 cm bij vrouwen of van minder dan 94 cm bij mannen wordt in Nederland als indicator van een normaal gewicht gezien.

Langleven het zandloper figuur. :P

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 16:10

Idd, een slanke taille maar enorme billen bestaat ook nog, daar gaat die 80 cm dus ook al niet voor op....
Vetpercentage/spierpercentage verhoudingen zijn in mijn ogen de enige betrouwbare metingen wat voor iedereen geldt, waarbij je dan idd wel een tabel moet hanteren met wat voor welke leeftijd en welk geslacht normaal is.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 16:43

Die 80 cm regel is gekomen omdat is gebleken dat als je veel vet opslaat op je buik je meer gezondheidsrisicos loopt dan als het elders zit.

Hoe dan ook het ligt allemaal niet zo simpel als je wilt gaan kijken wanneer je nou echt "ongezond" bent of "gezondheidsrisico´s loopt". (Of dat je mooi of lelijk bevonden wordt).
Valt in elk geval niet af te lezen van je BMI, al kan het een richtlijn zijn in z´n algemeenheid of je over- of ondergewicht hebt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 17:28

delvira schreef:
3. wat als de man de "dikkerd"is....

Rethorische vraag?
Geldt hetzelfde voor uiteraard. Die heeft alleen minder schijnargumenten; eigenlijk is alleen de beperking van diens sexleven een sterke smoes. Een goede haan die wordt niet vet namelijk :D

Erg grappig inmiddels dit topic wat nu niet alleen over een maatje meer maar ook over meten met twee maten gaat _O-

- ongesteld/zwanger en te dik hebben alleen via teveel eten wat met elkaar van doen; dús daar hoef je geen ervaring uit eerste hand met ongesteld of zwanger te hebben

- vrouwen zonder eerste hand zwangerervaring kunnen blijkbaar wel een gefundeerde mening daarover hebben
- vrouwen kunnen blijkbaar wel een gefundeerde mening over mannenhormonen hebben

- dikkers zijn blijkbaar tóch niet zo gezellig :P

Onder de streep is overgewicht een door marketing gestimuleerd ongezond neveneffect van de (in dit geval letterlijke) consumptiemaatschappij en de rest is een smoes of uitzondering.
Al met al heeft de OT gelijk en dat is een kwalijke ontwikkeling.

Het is afwachten welk belang zwaarder gaat wegen; de hogere kosten van overgewichtige gezondheidszorg of de belangen van het bedrijfleven. De geschiedenis wijst op het laaste.
Het welzijn van de individuele mens gaat in geen geval het zwaarste wegen. Die moet diens eigen saeck hoeden.

Ondertussen lijkt hier het strandweer een _/-\o_ motiverende factor. Beiden gfs geven er blijk van (inderdaad Lusitana) best te weten dat het schort aan te weinig bewegen versus de inname. Ook al hebben beiden (verschillende) valide argumenten waarom het moeilijk is, is dat volstrekt irrelevant voor de crux en geen alibi.
Ikzelf kreeg tot mijn verbazing zonder recept een flinke doos 1 mg. pijnstillers over de toonbank. Ongezond? Vast! Overgewicht is dat ook en ik voel me beter zonder dus ~~}> op de nieuwe sportschoenen.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 17:35

Er is een verschil tussen een mening hebben over en feiten kennen over HC ;)

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 17:37

Huertecilla schreef:
Rethorische vraag?
Geldt hetzelfde voor uiteraard. Die heeft alleen minder schijnargumenten; eigenlijk is alleen de beperking van diens sexleven een sterke smoes. Een goede haan die wordt niet vet namelijk :D

wat noem jij een goede haan??????????

Erg grappig inmiddels dit topic wat nu niet alleen over een maatje meer maar ook over meten met twee maten gaat _O-

goed lezen......

- ongesteld/zwanger en te dik hebben alleen via teveel eten wat met elkaar van doen; dús daar hoef je geen ervaring uit eerste hand met ongesteld of zwanger te hebben

ach ja, hier reageer ik helemaal niet meer op........

- vrouwen zonder eerste hand zwangerervaring kunnen blijkbaar wel een gefundeerde mening daarover hebben
- vrouwen kunnen blijkbaar wel een gefundeerde mening over mannenhormonen hebben

ja, net als mannen meningen over vrouwen hebben

- dikkers zijn blijkbaar tóch niet zo gezellig :P
?????????????????????????????????????????????????????????

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 18:01

Huertecilla schreef:

Maar wat mag een vrouw volgens jou dan aankomen tijdens de zwangerschap? Het gewicht van de baby? Niks? Of heb je het hier over vrouwen die voor 2 eten (letterlijk) en die dan de extra kilo's (bijv 30, en dus niet rond de 10) aan de zwangerschap wijten? Als jij namelijk echt denkt dat elke kilo die een vrouw aankomt tijdens de zwangerschap komt doordat ze teveel vreet en geen discipline heeft, dan kan ik eigenlijk alleen maar medelijden met je hebben. :(:)
Ongesteld zijn is trouwens geen reden om in vet aan te komen, maar je kan wel degelijk vocht vasthouden waardoor je zwaarder bent, wat je dus ook zo weer uitplast na je ongesteldheid. :)

C_estmoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 19:20

Lusitana schreef:
Citaat:
Een meting van het vetpercentage is een betere aanduiding voor gezondheidsrisico's, maar deze meting is moeilijker uit te voeren en bovendien zullen ook de richtlijnen en adviezen steeds naar sekse en leeftijd moeten worden uitgesplitst.
Nog een andere, conceptueel simpele maar in de praktijk niet altijd eenvoudig meetbare indicator voor een gezond gewicht is de tailleomtrek. Een tailleomtrek van minder dan 80 cm bij vrouwen of van minder dan 94 cm bij mannen wordt in Nederland als indicator van een normaal gewicht gezien.

Langleven het zandloper figuur. :P

een tailleomtrek van 80 cm is best weinig trouwens. Zelf kom ik er mákkelijk onder (ook zandloperfiguur inderdaad :P) maar m'n moeder bijvoorbeeld is 1.63 lang en weegt ongeveer 57/58 kg. Dat is echt niet heel veel, maar haar tailleomtrek ligt toch echt wel rond de 80 cm. Wat nou als je bij een lengte van 1.70-1.75 dezelfde verhoudingen hebt, dan zit je dus echt wel boven die 80 cm, maar ik kan me niet voorstellen dat je dan echt te dik bent (beetje afhankelijk van je leeftijd natuurlijk. voor een 20-jarige wel, maar aangezien moeders rond de 50 is heeft ze een keurig figuur)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 19:29

HC blijft steeds oppervlakkig.
Zaken waar hij niets mee kan (ongelukkige lichaamsbouw, ziekte) worden namelijk gewoon niet gequote.

Ik kan met zulke mensen sowieso geen zinnig gesprek voeren, maar dat schijnt te komen omdat ik onbekwaam ben :roll:

Niemand vind overgewicht leuk namelijk en als je er bij voorbaad vanuit gaat dat het eigen schuld dikke bult is, want ik ben wel perfect, dan vind ik dat een sneue instelling tov de medemens.
Je wil het immers bespreekbaar houden en dat gaat niet met een wijzende vinger.

Wat ik wel een probleem vind (en uiteindelijk gaat dat topic daar o.a. over) is dat de maten steeds weer naar onderen worden aangepast zodat je in feite gewoon in de maling genomen wordt aangaande het 'gemiddelde'. Als je dan wel al 20 jaar zeer slank bent ineens naar de kinderafdeling moet.
Daarnaast is de steeds subtiele portie vergroting in goedkopere eetgelegenheden absoluut een sluipend probleem.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 19:35

Maten verschuiving naar onderen vind ik ook een slechte zaak.
Het is vast allemaal lief bedoeld die "feel good" maten, maar je schiet er niets mee op.

Bovendien als ik een spijkerbroek aan heb kan mijn buurvrouw echt niet zien of het een maat 34 of een 36 is tenzij ik hem uit trek en haar het label laat zien. Dus wie houden we nou voor de gek?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 21:15

Dit "dikkertje" heeft vandaag zonder problemen 40 km door duin afgelegd op een opoefiets in 3 uurtjes met deze hitte (en natuurlijk een hoop drinkpauzes tussendoor)

Altijd leuk als mensen denken dat mensen met overgewicht niet bewegen ;)

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 21:36

lifaya schreef:
Dit "dikkertje" heeft vandaag zonder problemen 40 km door duin afgelegd op een opoefiets in 3 uurtjes met deze hitte (en natuurlijk een hoop drinkpauzes tussendoor)

Altijd leuk als mensen denken dat mensen met overgewicht niet bewegen ;)

klinkt goed.......

Dora88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 21:43

Alleen maar goed dat bewegen, voor iedereen :)
En ach, gewoon schijt hebben aan wat iedereen denkt .

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 21:48

zeg Dora88 waar woon je ergens in het mooie gelderland?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 22:07

HC, je hebt het over verschillende dingen en gooit het allemaal op 1 hoop. TS ook.

Ja. Het is een kwalijke zaak dat portie steeds groter worden (en enorme hoeveelheden suiker bijna overal in zitten) uit commercieel belang en ja, dieetinstellingen etc profiteren heerlijk.
Maar, niet elke dikke persoon wordt ziek. Verhoogde risicos wil niet zeggen dat je altijd maar te maken krijgt met ziektes of ziekenhuis opnames (even tussendoor, het aanbrengen van een maagband is hier in Portugal gratis bij veel overgewicht. Kunnen ze rustig aanbieden, zoveel zijn er niet met extreem overgewicht).
Diabetes is zelfs in eerste instantie vaak met dieet goed onder controle te houden.

Neen, mollig is niet de nieuwe norm en wordt nog steeds niet als normaal of okay gezien in het algemeen, maar er zijn mensen die zich prima in hun vel voelen als ze figuur hebben en komen daar voor uit. Er zijn ook mensen die niet van extreem mager houden en komen daar voor uit. WAT IS DAAR IN HEMELSNAAM MIS MEE, OVER SMAAK VALT NIET TE TWISTEN.
Als een voorkeur wordt uitgesproken is dat niet meteen het tegenovergestelde de grond in boren.
Daarnaast zijn er bedrijven die in zijn gaan zien dat hun doelgroep niet alleen uit slanke mensen bestaat en passen hun reclames dus aan zodat meer mensen zich kunnen identificeren met de vrouwen (meestal) daaruit. Precies zoals er nu ook gekleurde mensen vertegenwoordigd worden.
Dat is geen slechte ontwikkeling, maar een goede die al tig jaar eerder had moeten gebeuren.

Dikke of magere mensen hoeven niet continue door wildvreemden -die er van uit gaan dat de meesten gewoon te dik zijn omdat ze teveel eten, of te mager omdat ze te weinig eten- er op gewezen worden dat ze geen ruggegraat hebben.
Als ze raad nodig hebben, of je mening willen horen, vragen ze daar wel om.

Over het vocht vast houden (is ook gewicht) is al gesproken. Meer gewicht is lang niet altijd vet.
Daarbij hoeft het vet dus ook niet op plekken te zitten waar het zorgt voor verhoogde risicos.

Nogmaals: ja, gezond eten en genoeg bewegen moet gestimuleerd.
Maar laat de dikkerds en de mageren gewoon zelf hun eigen leven regelen. Misschien zijn ze al heel hard en lang bezig met proberen afvallen of aankomen en dan is het gewoon byzonder cru om te komen met "je hebt geen discipline en wilskracht" alleen omdat het resultaat nog niet zichtbaar is.....lees nog niet dichtbij de correcte BMI (want daar ben je zo gek op) ligt.
En je doet ook alsof elke dikkerd met smoezen komt of alles wat ze naar voren brengen per definitie onwaar is. Dat is beslist niet zo en die het doen, nogmaals hebben daar hun redenen voor, laat ze lekker. Heb je er last van?

Als laatste, overgewicht en "mollig", is niet hetzelfde als extreem overgewicht en het is zelfs de vraag of je die dikkerd kunt noemen.
Bij extreem overgewicht kun je te maken krijgen met allerlei problemen, maar een paar kilootjes boven een ooit verzonnen statestiek en een beetje spek op je reet zijn echt niet vernietigend voor je gezondheid en soms zelfs een gevolg van een prima geestelijke gezondheid (lees lekker relaxed). En die is ook belangrijk om lichamelijk gezond te blijven.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 22:44

Over gezond en slank zijn....daar kan nog een flinke instinker inzitten.

Slim outside, fat inside.

Maw,..iemand kan er heel dun uitzien maar door een ongezond leefpatroon(weinig beweging veel slechte vetten en suiker) dichtgeslibte bloedvaten hebben.

Kan heel gevaarlijk zijn want ze gaan onder de radar door en dood. Niemand let op ze want ze zijn slank en hebben vast voldoende beweging en eten natuurlijk hartstikke gezond.

Niet dus.

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 22:45

NatasjavE schreef:
Over gezond en slank zijn....daar kan nog een flinke instinker inzitten.

Slim outside, fat inside.

Maw,..iemand kan er heel dun uitzien maar door een ongezond leefpatroon(weinig beweging veel slechte vetten en suiker) dichtgeslibte bloedvaten hebben.

Kan heel gevaarlijk zijn want ze gaan onder de radar door en dood. Niemand let op ze want ze zijn slank en hebben vast voldoende beweging en eten natuurlijk hartstikke gezond.

Niet dus.

maar volgens het BMI is het wel weer goed..... 8)7 8)7
maar je hebt dus helemaal gelijk NatasjavE