ADD - ik word er zo MOE van!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mandarijn12

Re: ADD - ik word er zo MOE van!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 10:56

Lekker he :D

Mijn LTO3 is nog niet binnen, slome donders.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 12:59

Volgens mij heeft het UWV ook AD(H)D :+
heb vorige week een stapel papier verstuurd, wijziging adres en wijziging arbeid die ik allebei al eens verstuurd had, maar nooit meer iets van gehoord heb , nu al reactie op die laatste verzending(was 16 pagina's uit de printer in een envelop met een vel postzegels er op zeg maar)
hopelijk snel bericht van wat het voor gevolgen heeft kwa gekort worden, dan kan de adhd-er weer ontspannen...of niet natuurlijk... moet eerst maar afwachten of ze het correct berekenen ipv via de standaard (heb maatloon ivm werkverleden)

stond wel in de ontvangstbevestiging dat ze "eerder dit jaar nog niet eerder wijzigingen hadden ontvangen" is heel wat meer jip en janneke dan voorheen , maar misschien neigt het toch wat te veel naar jip en janneke ;)

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 13:10

Ik heb het geloof ik ook, maar nooit getest of over gepraat ofzo.
Wel heb ik 13 scholen gedaan, kan ik geen agenda houden, kom ik altijd te laat, wil ik soms zoveel dingen tegelijk doen dat er geen een meer lukt en zoals op vorige pagina iemand schreef als er iemand zegt pilletjestijd dan kijken ze mij allemaal strak aan >;)
Ik heb al gedacht om medicatie te nemen om meer te kunnen focussen en minder afgeleid te zijn, maar uiteindelijk maar bij neergelegd dat dit gewoon bij mijn karakter hoort en dat heel mijn leven gewoon heel druk en chaotisch zal blijven. Heb wel eens zo een testje gedaan van op internet en daar gign het wel die richting uit, maar zo een internet-test is dan ook met een korreltje zout te nemen natuurlijk.

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 13:14

Ja het voordeel van je echt laten testen is, dat ALS je AD(H)D hebt, er ook een vervolg traject is. En dan bedoel ik niet een enkeltje richting de apotheek. Er worden bij Ggz diverse cursussen en therapieën gegeven waar je heel veel aan kan hebben ( ik in ieder geval wel)

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 13:17

Hoe zit het eigenlijk met de eigen bijdrages bij die cursussen of wordt alles gewoon vergoed door je zorgverzekering?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 13:19

Mandarijn12 schreef:
Lekker he :D

Mijn LTO3 is nog niet binnen, slome donders.

Ik had het echt super snel binnen!
Zweep erover zou ik zeggen! ~~}>

Gaat bij mij nog steeds goed hoor de LTO

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 13:31

De eigen bijdrage in Ggz is door het huidige kabinet weer geschrapt, maar vorig jaar heb ik wel wat af moeten tikken . Niet veel want ik ben ook goed verzekerd. Daar ligt het ook aan. Maar ookal kost het wat, het is het wel waard. Die pillen kosten ook geld ;)

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 13:33

rensiepensie schreef:
Ja het voordeel van je echt laten testen is, dat ALS je AD(H)D hebt, er ook een vervolg traject is. En dan bedoel ik niet een enkeltje richting de apotheek. Er worden bij Ggz diverse cursussen en therapieën gegeven waar je heel veel aan kan hebben ( ik in ieder geval wel)

Mischien wel interessant als het in Belgie ook bestaat. Zou het wel leuk vinden om te leren mijn leven wat meer op orde te krijgen.

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 14:19

Ja ik kan je helaas geen advies geven over instanties in België, maar daar kun je vast via je huisarts wel achter komen.

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 15:24

Ik vind het heeeeerlijk!
Eindelijk rust,
Al weet ik ook wel dat het probleem zo niet is opgelost,
Ga wel elke week naar therapie,
Ze zijn alleen wel al na 2 en een half uur al uitgewerkt :(

__PrinCes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 15:55

Mag ik me hier ook melden? :)
Ik zat ook in het andere topic dat is gesloten.

Ik ben dus een add'er en slik sinds een aantal maanden ritalin. Tijdens het dagelijks functioneren heb ik weinig lastig van mij add, ja ik vergeet wel eens wat maar goed, maar ik kan me écht niet concentreren tijdens paardrijden of leren. Dan neem ik dus een pilletje en ga ik als een speer, moet ik wel echt mijn boeken pakken en niet mijn pc want dan concentreer ik me op het verkeerde zoals nu :') .
Alleen nu heb ik ze heel de zomervakantie niet gebruikt en heb ik nu toetsen dus nu pas weer een pil genomen. Nu word ik er dus een beetje hyper van, wat eerder niet het geval was, hoop dat dat weer wat minder wordt. Denk dat m'n lijf er weer even aan moet "wennen" ofzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 16:29

Airborn schreef:
Voor weekelijkse uitgaves als boodschappen, shoppen etc een extra rekening openen waar je automatisch een bepaald bedrag per week op zet. Dan heb je die hoeveelheid uit te geven en niet meer, maar kun je maximaal paar dagen zonder geld komen te zitten. Bovendien kun je dan per week kijken waar je je geld aan uit hebt gegeven. Grote uitgaven en huur enzo gaan gewoon nog van je normale rekening dus ook dat word overzichtelijker.
Zo heb ik het opgelost, en dat werkt voor mij echt super!

Wat een goed idee! Ga ik ook eens overwegen :)

Dees90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 16:42

Slikken jullie allemaal medicatie trouwens?
Mocht de diagnose ADD worden gedaan bij mij, ja ik sta er nog niet echt voor open iig..

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 16:57

Ik heb het geprobeerd maar ben ermee gestopt. Het is compleet afhankelijk van de mate waarin je daadwerkelijk last hebt van je AD(H)D. Als het dusdanig is dat je slecht of moeilijk functioneert dan kun je overwegen of medicatie te proberen. Maar je kunt in therapie ook anders om leren gaan met ADHD, en door training jezelf vaardigheden aanleren waardoor medicatie niet nodig is.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 18:31

__PrinCes schreef:
Alleen nu heb ik ze heel de zomervakantie niet gebruikt en heb ik nu toetsen dus nu pas weer een pil genomen. Nu word ik er dus een beetje hyper van, wat eerder niet het geval was, hoop dat dat weer wat minder wordt. Denk dat m'n lijf er weer even aan moet "wennen" ofzo.

Na zo'n periode had je beter opnieuw op kunnen bouwen. Want je lijf kan inderdaad opnieuw moeten wennen. Ook kan het zijn dat je nu blijvend een andere dosering nodig hebt. Als jij gaat hyperen of je opgejaagd voelt op de medicatie dan is de kans groot dat voor dit moment je dosering te hoog is! Je zou misschien juist te laag verwachten, maar dat is waarschijnlijk niet zo. Ik zou even opnieuw beginnen met een lagere dosering en dan als je merkt dat dat goed gaat maar niet voldoende is rustig opnieuw gaan opbouwen. Dus als je nu 10mg per keer slikt beginnen met 5mg per keer. :)

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 21:59

Ik ben net pas begonnen met medicatie,
En weet al 2/3 jaar dat ik adhd heb..

Kan het trouwens zijn, dat ze na morgen bijvoorbeeld langer werken?
Met spiegel opbouwen ofzo?
Anders ga ik morgen even bellen of ik een halfje meer mag ofzo..
Heb nu 10 mg per 4 uur 3 keer per dag,
Dan neem ik de eerste om 8 uur en dan 12, 4 uur,
Maar morgen sta ik dan bijv half 6 op,
Dus 6 uur, dan heb ik les, dus neem ik ze half 11 in, en dan half 3..
Nouja opzich moet ik het dan wel redden denk..

Mag je eigenlijk redbull met ritalin? Durfde vandaag niet :+

Owja me eetlust is echt een ramp....
Maar ga zo wel braaf me avondeten naar binnenproppen,
Verder heb ik vrij weinig last van iets,
Alleen als ik ze net ineem beetje druk op m"n hoofd,
Maar das ook snel weer over!

Nu ben ik wel echt dood en dood moe!

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 22:01

Dees90 schreef:
Slikken jullie allemaal medicatie trouwens?
Mocht de diagnose ADD worden gedaan bij mij, ja ik sta er nog niet echt voor open iig..

Nee, ik slik geen medicatie en heb een ehh.. behoorlijke vorm van ADD. :+
Mag ik vragen waarom je niet voor medicatie open sta?

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 22:03

Ik slik verder ook geen meds. Al denk ik soms wel eens, dat het wel handig zou zijn :+
Ben iig erg blij met mijn Valeriaan, die helpt me al een eindje op weg :D

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 22:11

Ik zit met een probleempje.. Over een tijdje moet ik mijn vervolg opleiding gekozen hebben.
Als ik eenmaal iets in m'n hoofd heb, gaat het het moeilijk uit en ben ik daar volledig op gefocust. En dat is in dit geval een paardenopleiding. :+
Paarden zijn eigenlijk een van de weinige dingen waar ik alles voor doe en waar ik helemaal in op kan gaan.
En studie in de paardenbrache zou dan denk ik niet zo erg belastend zijn, in tegenstelling tot de havo wat ik nu volg.
Alleen,.. mijn ouders vinden het niet een geweldig idee. := Ze horen alleen de dingen die ze willen horen; weinig werk, stallen uitmesten, weekenden werken, enz.
En ik geef ze daar ook deels gelijk in, maar deze opleiding is wel iets waar al mijn interesses naar uit gaan. Waar ik heel de dag aan denk en mee bezig ben. :')

Tja,.. wat moet ik nu? Toch maar luisteren naar mijn ouders, en een opleiding kiezen wat ik minder leuk vind maar wel grotere kans heb op werk?
Ik ben dan bang dat ik halverwege wil stoppen met de opleiding als mijn motivatie weer eens te kort schiet, wat ik ontzettend snel heb als het mij niet erg interesseert.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 22:18

Wat wil je dan? MBO of HBO?

Dees90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 22:20

Uhm ja ik vind het allemaal best troep eigenlijk... wil niemand kwetsen hoor!
En door dingen uit het verleden wil ik het niet.. druist tegen mijn principes in..
Ik hoop dat therapie en praten mij kan helpen..

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 22:21

Hier even een baalmoment schoonmoeder vind het maar stom dat ik zoveel moeite heb met het huishouden.
Zo moeilijk is dat toch niet, even een wasje draaien, stofzuigen en de afwas doen.
Vraag me af waarom ik het nog probeer uit te leggen.

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 22:24

Als je volledig zelf kunt kiezen en de opleiding ook zelf zou moeten betalen ed ( of anders dat je ouders daar niet moeilijk over zouden doen zeg maar ) zou ik denk ik voor de hippische opleiding gaan doen. Je kunt imo nooit voorspellen waar over 4 of 5 jaar veel werk in te vinden is. En het zijn misschien niet de best betaalde baantjes, maar er is altijd wel werk te vinden in de paarden sector lijkt me. Al is het maar als zelfstandige om paarden voor 3en te rijden enz.

Maar goed, ik heb me er niet op ingelezen, niet nagekeken hoe veel werk waar te vinden is, dit is puur uit mijn eigen mening :o

Zonnebloem, dat herken ik wel idd. Maar ook met mezelf heb ik die discussie vaak. Vanmiddag boos opgesprongen en het huis van boven naar beneden opgeruimd. Boos op mezelf omdat ik het weer had laten versloffen, omdat ik maar weer met mijn luie kont op de bank had gezeten enz. Dat ik veel last heb van mijn bekken nu, en dat het soms gewoon niet lukt, vergeet ik dan maar voor de gemakkelijkheid :+
Gevolg is nu wel dat het weer toonbaar is, maar dat ik ook weer extra pijn heb :')
En uitleggen, geen idee hoe dat zou moeten :n

Dees, het is ook wel allemaal troep lijkt me. Maar als je dat makkelijker helpt, waarom niet? Ik denk altijd; Sommige mensen hebben tabletten nodig om hun insuline ed te regelen als ze diabeet zijn, jij zou dan misschien tabletten nodig hebben om je leven op orde te houden zonder het een te groot gevecht te laten zijn. Snap je?

PinkHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 22:28

Ik heb zelf ook Add en het is echt super irritant! Ik zit zelf op studibegleiding ik heb hierdoor echt leren plannen ook gebruik ik medicijnen ( volgens mij Ritalin ) dit heeft mij echt geholpen met plannen ik kan het nu zelfstandig

Dees90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 22:29

Ja alleen worden deze pillen ook gebruikt in de drugs scene.. en door mijn verleden ben ik wat dat betreft zwaar anti.
En krijg die knop niet om!