[Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zwitsal

Re: [Centraal] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 17:22

waarom niet geryon? :) de huisarts bijt niet (tenminste, die van mij niet :P).
tot nu toe vind ik t trouwens veel fijner om naar het ziekenhuis (gyn, dermatoloog) te gaan dan naar de huisarts. voel me bij een arts in t ziekenhuis veel meer op mn gemak, ze hebben meer tijd voor je enz.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 17:31

Ik weet dat ie niet bijt _O- Ik weet ook dat de huisarts van niets opkijkt (nouja, voor zover dat kan :P) en de gyn al helemaal niet.
Het ligt een beetje heel erg ingewikkeld. Dat ik mijn operaties aan mijn voet niet door wilde laten gaan eenmaal aangekomen in het ziekenhuis omdat ik mijn broek uit moest zegt genoeg toch? := Uiteindelijk werd ik gedwongen en moest iedereen weg en kreeg ik dekens om mijn benen te bedekken.
Het is voor mij geen optie om een kledingstuk uit te doen. Laat staan met mijn benen wijd.. Dat is een groot probleem met allemaal achterliggende redenen. Het is niet zomaar angst om naar de gyn te gaan.

De pijn enz. die ik heb, ben ik inmiddels gewend. Dus dat is het probleem niet. Die heb ik geaccepteerd.

Alleen wil ik niet dat het erger zou kunnen worden door de pil bijv. met als gevolg dat ik toch naar het ziekenhuis moet, wat geen optie is en ik mezelf dus van kant maak.

Maar om nou tegen de huisarts te zeggen dat ik geen hoge dosis oestrogenen enz. wil vraagt ie zich denk ik ook wel af waarom _O-

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 17:38

hmmm en is een seksuologe misschien iets?lijkt me toch vrij onhandig als je het zo moeilijk vindt om een kledingstuk uit te trekken :)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 17:45

Bah.. heb griepverschijnselen..
Maakt dit uit voor het zetten van een spiraaltje als ik ziek ben? (als het doorzet)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 17:47

Geryon schreef:
Het is voor mij geen optie om een kledingstuk uit te doen. Laat staan met mijn benen wijd.. Dat is een groot probleem met allemaal achterliggende redenen. Het is niet zomaar angst om naar de gyn te gaan.

Ik geloof dat ik je snap... :(:)
Ik heb dit probleem zelf ook.. Dit is de reden dat mijn vriend maandag mee gaat ter ondersteuning.. :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 17:48

Zwitsal schreef:
hmmm en is een seksuologe misschien iets?lijkt me toch vrij onhandig als je het zo moeilijk vindt om een kledingstuk uit te trekken :)

Ik denk niet dat ik daarheen durf.. Wel bedankt voor de tip. Maar het is inderdaad vrij onhandig := Dacht ook dat ik mijn hele leven maagd zou blijven :+
Maar gelukkig voor mijn vriend zijn er lichten die uit kunnen en dekens die het nog donkerder maken :D

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 17:49

Jolliegirl schreef:
Geryon schreef:

Ik geloof dat ik je snap... :(:)
Ik heb dit probleem zelf ook.. Dit is de reden dat mijn vriend maandag mee gaat ter ondersteuning.. :)

:(:)
Succes! Lief van je vriend dat hij mee gaat.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 17:56

seksuologe lijkt mij ook wel 'eng' .. vooral omdat je dan zo geconfronteerd wordt met alles. veel makkelijker om lekker je kop in t zand te steken (een tactiek die ik graag toepas).
Heb zelf ook een tijdje met t idee gespeeld naar zo iemand toe te gaan (ik heb ook een beetje issues op dit gebied) maar ga tot nu toe toch maar voor zelf-therapie. geen idee of dat echt gaat werken maar voorlopig is t wel lekker 'makkelijk'.

maare, zou je niet naar de huisarts of gyn kunnen gaan en gewoon van te voren aangeven dat je ergens mee zit (je lichamelijke klachten) maar dat je het voorlopig wel bij een gesprek wilt houden (en dus geen lichamelijk onderzoek wilt ondergaan).
of misschien kunnen ze bij de gyn wel t een en ander zien/uitsluiten dmv een uitwendige echo (gewoon zo'n ding op je buik, net als bij zwangerschaps echo's). zag laatst t programma 'dokters' op tv (oid), ook een meisje met allerlei klachten bij de gyn en die ging haar baarmoeder checken dmv een uitwendige echo.
dan hoef je alleen je shirt een beetje omhoog te doen en misschien je broeksknoop los. maar dat meisje op tv had gewoon der broek en shirt nog aan (shirt dan dus wel omhoog zodat der buik bloot was)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 18:39

Dat is wel een idee ja!
Dit is iets wat ik niet durf en dus liever niet doe, maar wel iets waarvan ik denk dat is een optie. Ik denk dat ik en mijn vriend mij daar na een tijd wel toe kunnen zetten (met de nodige dwang :o). Dat hij dan een afspraak maakt (no way dat ik dat ga doen, ik ken mezelf) en me er mee naar toeneemt. Hij heeft zelfs aangeboden om het woord te nemen aangezien ik zeer waarschijnlijk geen woord erover uit durf te brengen.. := Alleen omdat ik er zo bang voor ben omdat ik steeds denk aan kleren uit.
Alleen ik voel me sowieso niet fijn bij mijn huisarts.. Terwijl ik die van kleins af aan heb.

Een huisarts heeft zwijgplicht toch? Ik wil namelijk niet dat mijn ouders (en de rest) het te weten komt.

xxDanielleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 18:42

Jolliegirl schreef:
Bah.. heb griepverschijnselen..
Maakt dit uit voor het zetten van een spiraaltje als ik ziek ben? (als het doorzet)

ik denk niet dat dit uit maakt want zal niet weten waarom het niet zou mogen. Als je ziek ben slik je toch ook de pil door enz.
Maar misschien is het vervelend voor je, omdat als je grieperig bent je lichaam overal pijn kan doen (tenminste bij mij altijd) dus het zetten misschien gevoelig kan zijn. Maar nogmaals de pijn viel bij mij reuze mee vanochtend, alleen net moest ik stuk lopen en dat voelde ik wel even met extra krampjes (zie het als menstruatiepijn). Maar dit is natuurlijk voor iedereen verschillend.
Anders even je laten informeren bij huisarts of waar je hem laat zetten

xxDanielleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 18:44

Geryon schreef:
Dat is wel een idee ja!
Dit is iets wat ik niet durf en dus liever niet doe, maar wel iets waarvan ik denk dat is een optie. Ik denk dat ik en mijn vriend mij daar na een tijd wel toe kunnen zetten (met de nodige dwang :o). Dat hij dan een afspraak maakt (no way dat ik dat ga doen, ik ken mezelf) en me er mee naar toeneemt. Hij heeft zelfs aangeboden om het woord te nemen aangezien ik zeer waarschijnlijk geen woord erover uit durf te brengen.. := Alleen omdat ik er zo bang voor ben omdat ik steeds denk aan kleren uit.
Alleen ik voel me sowieso niet fijn bij mijn huisarts.. Terwijl ik die van kleins af aan heb.

Een huisarts heeft zwijgplicht toch? Ik wil namelijk niet dat mijn ouders (en de rest) het te weten komt.

Huisarts heeft inderdaad zwijgplicht dus je daar geen zorgen over maken.
Hoe moeilijk het voor je kan zijn is dit misschien inderdaad een optie voor je.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 18:52

de huisarts heeft een zwijgplicht ja :)
zie in je profiel dat je nog maar 17 bent.. jeetje meid.. en dan al zulke klachen. zou er echt mee naar een arts gaan, je bent echt nog heel jong!
maar betalen je ouders je zorgverzekering nog? of ben je onder hun verzekerd? (dat was ik namelijk wel toen ik onder de 18 was, volgens mij is dat redelijk standaard).
Als de huisarts dan het consult declareert dan komt dat namelijk wel op het overzicht te staan. niet met hoe of wat maar gewoon: datum X, consult, huisarts, 25 euro (ofzoiets). maar dan zien je ouders dat dus wel in het overzicht van gedeclareerde kosten.
als je dit niet wilt is het misschien ook mogelijk om het consult direct te betalen, of de rekening naar jouw naam op te laten sturen in een anonieme/witte envelop (niet met logo van de huisarts erop). weet niet wat precies de mogelijkheden daarvoor zijn maar dit is vast te overleggen.
denk dat een gemiddelde huisarts wel vaker in aanraking komt met declaraties die niet zichtbaar mogen zijn voor andere familie leden.

en zit je huisarts in een praktijk met andere huisartsen? dan kun je misschien een consult bij een van de andere aanvragen (meestal doen ze dit niet , tenminste bij ons niet, tenzij er artsen op vakantie zijn oid maar als je aangeeft dat het eenmalig en om persoonlijke redenen is.. willen ze je misschien wel tegemoed komen?).

maare, schaam je je voor je klacht (fysieke probleem, dat je denkt dat je een vleesboom hebt) of voor het feit dat je zo'n moeite hebt met kleren uittrekken (en wat daar dan ook de achterliggende oorzaak van is:) ).
ik snap dat t in t begin een beetje genant is om problemen in dat gebied met je ouders te bespreken. heb ik een hele tijd ook niet gedaan. heb toen in eerste instantie ook niet helemaal de volledige waarheid verteld waarom ik toen naar de huisarts ging. maar heb steeds ietsje meer verteld (niet in geuren en kleuren maar wel langzamerhand de ernst van de klachten opgebiecht), in stapjes vertellen vond ik minder genant :)
En nu sleep ik mn moeder 9 november zelfs mee naar t ziekenhuis om mn hand vast te houden tijdens t spiraaltje zetten :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 19:15

Ik denk dat ik zelfs 16 was toen deze klachten begonnen. Na op internet gekeken te hebben werd ik zo bang dat ik vanaf toen gewoon de pijnen heb geaccepteerd en steeds zo door ben gegaan. :=

Dat over de kosten had ik nog niet nagedacht zeg, fijn dat je dit zegt voordat ik zometeen een moeder krijg die me dwingt (uit angst) te zeggen waarom ik ben gegaan.
Ik weet niet hoe het zit met de zorgverzekering, maar die betalen mijn ouders in ieder geval, ik niet. Het consult direct betalen lijkt mij de beste optie! Dat laat ik mijn vriend wel vragen bij de afspraak maken.
Hij heeft zijn eigen praktijk dus geen andere huisartsen..

Ik heb lieve ouders hoor, maar de band tussen mij en mijn ouders is niet zo dat ik erover (en over alles dat met mijn lichaam, ontwikkeling etc. te maken heeft) kan praten. Dat is het meer. Dat ik het mogelijk heb (in ieder geval heb ik IETS, dat lijkt me duidelijk :=) schaam ik me niet zo voor (het staat zelfs op bokt terwijl veel mensen mij hier stalken :+ ), behalve voor mijn ouders.

Maar ik schaam me wel voor mijn lichaam. En juist aan mijn lichaam mankeert van alles en nog wat.. _O-
Al een aantal operaties gehad (2x voet 1x lip) en nu staan mijn bekken helemaal verkeerd en gaan steeds meer kantelen lijkt wel, wat mij ook rugpijn enz. geeft. Ouders al een aantal keer afspraak gemaakt bij de fysio (en mij aangeboden om naar manuel therapeut te gaan), maar ik ga gewoon steeds niet mee...

Fijn dat jij uiteindelijk alles hebt kunnen vertellen en dat je moeder mee gaat! Jouw klacht weet ik niet, maar ik zal het topic sowiesie globaal eens doorlezen, ivm ervaringen over de pil enz.

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 15:11

Geryon: Lastig zeg, maar het is jouw lichaam, en jij moet je er goed bij voelen.

Ik ben dinsdag bij de HA geweest om het allemaal te bespreken.
Ga nu eerst een paar maanden op de Cerazet pil proberen, mocht dit nou goed werken, laat ik een spiraaltje zetten bij de gyneacoloog.
Ben benieuwd...

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 11:49

Toch gisteren laatste pil gepakt ivm doorbraakbloedingen..
En ja hoor.. niet ongesteld..

Maandag krijg ik het spiraaltje..

Baal er nu wel van dat het niet doorzet..

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 13:59

Even snel een vraagje :).

Ik ben gister avond ziek geworden en heb overgegeven 2 uur na het slikken van mijn pil. Ik was bij mijn vriend en had geen reserve strip bij, ik heb dus na het overgeven de pil van zaterdag geslikt. En dan neem ik vanavond thuis de pil van zaterdag uit een reserve strip.

Maar nu vraag ik me af, in de bijsluiter staat dat je altijd de pil van de juiste dag moet slikken, maar ik heb gister (vrijdag dus) na het overgeven de pil van zaterdag geslikt. Ben ik nu nog wel veilig of niet?

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 14:06

Tessa, heb je een drie-fasenpil?
Jollie, Het is nog geen maandag, zal vast goedkomen :)

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 14:36

Heb een een-fase pil (geloof ik dan toch?) ethinylestradiol 0,03/0,15 levonorgestrel.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 14:38

Zolang je geen drie-fasenpil hebt, maakt het niet uit in welke volgorde je je strip slikt, aangezien elk pilletje identiek is :)

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 14:39

Oke, dankjewel! :).

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 16:40

Mootje schreef:
Jollie, Het is nog geen maandag, zal vast goedkomen :)

Het heeft meestal lang nodig..
Daarom wilde ik eerder stoppen met de pil.. maar door die bloedingen dacht ik dat het te vroeg was.
Aangezien het lang duurt voor het op gang is en dan maar 2/3 dagen aanhoud.

goldith

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 17:35

@Jolliegirl, ik was ook niet ongesteld tijdens het zetten hoor, bij mij is de mirena gewoon ergens halverwege mijn pilstrip gezet en dat was geen enkel probleem. Heb verder ook geen problemen/extreme pijn gehad met het zetten en heb er nog geen moment spijt van gehad! Probeer je er niet te druk over te maken! :(:) Komt vast goed, ook als je menstruatie niet doorzet!

Ik mocht gewoon tampons gebruiken direct na het plaatsen trouwens, geen gedoe met maandverband en dergelijke gehad. :)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 20:59

Fijn te horen! :)

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 21:40

Ik heb trouwens sinds ik bij de gyn ben geweest weer mega veel irritatie.
Ze vroeg: geen veranderingen in afscheiding oid gemerkt? Nee nergens last van.. Tot ik daar de deur uit liep. En ook irritatie ( jeuk) en de huid gaat weer mega snel kapot :s
Afgelopen week tijdens t douchen wilde ik scheren, trok een velletje een beetje opzij om beetje strak te houden en toen scheurde de huid :s. Niet mega gescheurd oid maar wel een streepje bloed.
Wel weer genezen maar nu weer erg last van. Heeeeeel voorzichtig een beetje gekeken maar t scheurt nu al bijna zonder dat ik er aan kom. Voel t ook enorm met lopen enz :s
Echt niet Chill..:s

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 18:43

Hoi,

Sorry dat ik even kom binnenvallen maar heb een klein vraagje.
Ik pak sinds 2 jaar de pil microgynon 30.
Deze pil bevalt me erg goed. Ik heb geen felle bloedingen meer, minder pijn en zeer regelmatig.

Echter de laatste maand heb ik vaker last van mijn onderbuik.
2 weken geleden heb ik mijn laatste pil ingenomen.
Ik kreeg ze pas vorige week vrijdag, wat dus al vrij laat was. Zondag toch maar terug met de pil begonnen en dinsdag waren mijn maandstonden over.
Ik had echter wel een zeer gevoelige onderbuik.
Sinds gisteren heb ik een enorme druk op mijn baarmoeder.
Sinds gisteren morgen heb ik ook terug bruin/slijmachtig bloedverlies.
De pijn is echter totaal anders dan hetgeen ik tijdens mijn menstruatie heb. Dit is meer een bepaalde druk en niet zozeer een kramp.
Deze morgen lag mijn vriend zijn arm op mijn onderbuik en dat kon ik niet verdragen omdat het teveel zeer deed.
Iemand soms een idee wat het kan zijn?
Ik heb normaal nooit nabloedingen ofzo dus het zou me sterk lijken als ik dat nu ineens wel heb?

Alvast bedankt
Groetjes
Hanne