Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 23:22

Ja.. je merkt meer op.. en dat kan positief zijn maar ook negatief... en als je teveel in negatieve energie zit is het lastig te beseffen dat je gevoeligheid ook betekend dat je positieve dingen ook dieper voelt...
Daarbij moet je dus wel leren dat je niet iedereen hoeft te helpen.. en je zelf ook beschermen (jij bent niet verantwoordelijk voor de hele wereld)
Denk dat als je werk voor de rest wel bij je past en je collega's wel fijn zijn je toch iets moet proberen om je zelf af te sluiten. Soms werkt dat door alleen maar al te visualiseren... ik bedenk soms wel dat ik ik een bubbel zit soms trek ik zelfs met mijn handen een soort cirkel om me heen. Gewoon om te zorgen dat ik soort scherm heb voor alle prikkels. Ik heb me dit eigenlijk zelf beetje aangeleerd (en gebruik het laatste tijd weinig omdat ik eigenlijk veel vaker nee durf te zeggen dan ik eerder deed) Als je op HSP sites gaat zoeken vind je ook wel soort gelijke oefeningen om jezelf af te sluiten.

Meditatie kan echt heerlijk zijn (maar moet je ook echt leren) :) aarden .. dat kan door van alles.. ik doe het vooral bij paarden... maar doe ook al jaren aan yoga. ..en soms is het gewoon opruimen even weer orde scheppen.. in de kamer en in mijn hoofd.

Boek wat ik heb gelezen Elain Aron was voor mij wel echte eye-opener.

joyce2

Re: Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 23:26

Ja, dat is het boek wat ik bedoelde in mijn vorige post!

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 23:31

Dan ga ik eens naar dat boek zoeken :j
Maar wat is aarden dan eigenlijk? Of is dat lastig uit te leggen? :+

In het begin zei ik tegen m'n baas ja en amen maar de laatste tijd kan ik m eigenlijk niet uitstaan en ga ik d'r voor mijn gevoel toch wel tegenin. Maar ja. Pleh ik weet niet :P het is voor mij zo veel rustiger als ik een niet schreeuwende omgeving heb...

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 23:47

Aarden http://www.vandale.nl/opzoeken?pattern=aarden&lang=nn
Het lijkt voor mijn gevoel vooral op ... wat je doet met elektrische apparaten ;) geleidend met de aarde verbinden... het is het tegenovergestelde van zweven... bij aarde ben je gegrond.. het gaat om dat je in het nu bent en aanwezig.. en meer bij jezelf. Hoe je het bereikt weet je eigenlijk zelf wel.. en dat kan heel anders zijn dan hoe je vriend het doet. Daarnaast is het ook gewoon een zoektocht (je bent nog jong.. ik zit al in volgende levensfase ;) ) en die zoektocht kan soms vervelend zijn maar ook verhelderend.

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 00:01

Ik denk dat ik er maar eens meer over moet gaan lezen :')

Maar ik twijfel best hoor.. Ik bedoel. Als ik het zo overal lees, is t voor iemand die hsp is zowat ondraaglijk om naar festivals etc te gaan? Of lees ik dat verkeerd?
En ik heb juist ontzettend veel zin om volgende maand op solar weekend te zitten :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 00:18

Och nee zo zwart wit zou ik jet niet willen stellen.
Ik ging eerder juist graag naar festivals toe en zou dat nog graag willen alleen weet ik niet echt met wie.
Elk persoon dat sensitief is heeft weer andere dingen waar hij zich wel of niet prettig bij voelt.
Bij mij hangt het ook nog af van het gezelschap de plaats de muziek en mijn rust momenten bijvoorbeeld.
Ik heb duidelijk rust nodig op drukke dagen anders raak ik volledig overprikkeld en zeer geïrriteerd.
Veel mensen begrijpen dat niet en denken dat ik lui ben of geen zin heb als ik ergens ' nee' op zeg...

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 00:23

Ah okee :) als ik me op m'n gemak voel is het helemaal goed, zo niet gaat t meestal fout..

+1 voor je avatar trouwens :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 00:27

Herkenbaar hoor.
Moet zeggen dat veel dingen ook bij mij met de jaren pas duidelijk geworden zijn .
Waarom ik heftiger op bepaalde zaken reageer dan veel anderen bijvoorbeeld terwijl jaren terug uk dat niet herkende en me voor mijn gevoel zonder aanleiding opeens klote voelde...
Nu kan dat bv komen omdat iets anders loopt dam ik dacht of door bepaalde geluiden of wat dan ook ...

Haha leuk is ie he

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 08:10

Evelijn & veulen84 bedankt voor jullie reacties! Dat bevestigt toch wat ik zelf al besproken had met mijn man, dat zou dan toch een huisje in de natuur worden...

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 08:49

joyce2 schreef:
Enne, over die internettest: tegen mij is gezegd dat het niet betrouwbaar is en dat HSP eigenlijk vastgesteld moet worden door een "deskundige". Maar door het boek Hoog Sensitieve Personen (geloof dat het zo heet in elk geval...) te lezen, had ik eigenlijk zonder deskundig oordeel ook wel vast kunnen stellen dat ik HSP ben :D

Hey Joyce, zo komen wij elkaar ook iedere keer weer tegen ;-)

Ik vind het wel grappig dat er juist tegen jou gezegd is dat het vastgesteld moet worden door een "deskundige", terwijl bij mij de psychologen van de GGZ er helemaal niets van wilde weten. Dat bestond niet. Ik was wel gevoelig inderdaad, maar al dat 'paranormale' bestaat niet.
Andere 'therapeuten' hebben het al wel eens met mij gehad over HSP, maar toen drong het nog niet helemaal binnen wat het betekende.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 10:05

Hey wat toevallig :D

Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik inderdaad wel vaker heb gehoord dat niet elke pyscholoog HSP erkent, maar dacht dat dat niet meer van deze tijd was! Mijn psych (die geloof ik ook een beetje HSP is) vindt het in elk geval heel normaal (gelukkig). Toen hij het had over HSP dacht ik echt "WTF mankeer ik nou weer?!", maar later kwam ik er gewoon achter dat het een naam was voor alles wat ik al die tijd zelf al had ontdekt en de puzzelstukjes begonnen steeds meer op hun plek te vallen. Hij heeft mij uitgelegd dat het gewoon een karaktereigenschap is, net zoals dat er bijv. ook mensen zijn die juist helemaal niet gevoel zijn voor indrukken, alleen HSP zijn globaal gezien wat in de minderheid.

Overigens herken ik me niet in alles hoor, ik heb niets met Engelen en paranormale dingen. Ik ben erg gevoelig op het gebied van spanning en indrukken, zowel positief als negatief. Laatst had ik bijvoorbeeld afgesproken om de stagiaire van mijn fysiotherapeut te helpen met zijn examen (ik zou dan "model" liggen en hij had mij al een paar keer behandeld, dus ik wist al wat hij ging doen). Op een of andere manier was ik zelf al een beetje zenuwachtig omdat het een examen was en er allemaal mensen toe zouden kijken. Dan ben ik natuurlijk al een beetje geprikkeld. Vervolgens pikte ik gelijk alles op in de kamer en toen die jongen mij begon te behandelen voelde ik dat hoe verder we kwamen, hoe meer gespannen ik werd. Ik begon op een gegeven moment ook een beetje te trillen, begon het een beetje benauwd te krijgen en lag heel erg te zweten. Ik dacht in eerste instantie dat het naweeën van de griep waren, maar toen ik op ging letten merkte ik dat ik de spanning van die jongen overnam. Hij zat ook helemaal te trillen en te zweten terwijl hij mij aan het behandelen was en ik voelde aan zijn manier van behandelen en praten, dat hij bang/onzeker en gespannen was. Wat was ik blij toen ik me weer aan kon kleden en op mijn fiets kon springen met een lekker muziekje op! Ik had het nog nooit eerder zo sterk gevoeld, althans, ik was me er nog nooit zo van bewust geweest ;)

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 12:10

Ik heb even niet alles gelezen (wel stukken hoor ;) ) maar wou even inpikken op wat jij zegt 11afotograaf, van dat paranormale.
Ik heb bv de laatste weken echt extreem veel telepathie, mensen met wie ik overeen kom hoeven bijna niets te zeggen, ik zeg het al voor hun. Best vervelend af en toe, want wat moet je na een tijd nog gaan zeggen :+ maar ook dat vind ik niet paranormaal en het is idd jammer dat psychologen en deskundigen die dingen niet serieus kunnen nemen ipv te doen als of het niet (kan) bestaan.

Joyce, haha dat hoort niet, dat je er meer gespannen van wordt :+ die arme jongen heeft het dus niet echt goed gedaan. Maar examens zijn wel stresserend.
Ik ben ook extra gevoelig op dat soort dingen, wss omdat familie niet over emoties mochten gesproken worden. Dan kweek je dat extra gevoel.
En zo heeft elke HSP idd wel iets, aangeboren of aangeleerd, waar ze extra gevoelig op zijn.

OnMyWay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 10:13

Hoi, ik kom hier ook even binnenvallen! :)
Laatst kwam ik een artikel tegen in een of ander tijdschrift over een vrouw die HSP was. Ik vond toen al dat er veel overeenkomsten waren met mezelf, maar er verder niets mee gedaan. Later kwam het toevallig ter sprake toen ik het er met mijn moeder over had, en blijkbaar had zij net hetzelfde gevoel, namelijk dat ze veel eigenschappen van mij in het verhaal herkende! Ik kan me ongelooflijk druk maken in sommige dingen, dat ik echt ziek wordt van de spanning. Ik ben ook enorm perfectionistisch, ik wil altijd voor iedereen het goede doen, en ik kan het me dan ook erg aantrekken als anderen kritiek hebben of boos worden ofzo. Of als ik zelf het gevoel heb dat ik iets niet goed heb gedaan, kan ik daar nog tijden last van hebben. Ik voel ook bepaalde sferen en spanningen heel sterk aan en ik kan niet goed tegen drukke omgevingen en harde geluiden, ik ga dan ook niet graag naar feestjes enzo. Op de test heb ik 20 vragen van de 23 met 'ja' beantwoordt.

Ik ben momenteel het boek aan het lezen van Elaine N. Aron, en ik moet zeggen dat ik er gewoon emotioneel van werd omdat ik er zoveel dingen uit herken! Er vallen gewoon zoveel dingen op z'n plaats. Net zoals in dit topic trouwens, vind het super om alle reacties hier te lezen :)

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 11:19

Herkenbaar OnMyWay, ik heb ook zitten janken toen ik dat boek las, zoveel herkenning! Maar heb het wel in etappes gelezen, want soms kwam er zoveel op me af dat ik ook echt weer even moest ontladen ofzo.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 11:37

Zeg HSP'ers.... Ben ik de enige die erg onrustig wordt van die bewegende avatars? Ik scroll soms gewoon door omdat ik er echt gek van wordt %)

Of reageer ik nu wel heel erg "HSP" := :') :+ :Y)

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 12:50

Starbreeze schreef:
Zeg HSP'ers.... Ben ik de enige die erg onrustig wordt van die bewegende avatars? Ik scroll soms gewoon door omdat ik er echt gek van wordt %)

Of reageer ik nu wel heel erg "HSP" := :') :+ :Y)

Lol, daar zat ik dus ook al naar te kijken :') . Dat dat toch wel erg drukke plaatjes zijn voor mensen die, kort door de bocht, niet tegen drukte kunnen. Mja, vind het ergens ook wel humor. :D

Als een peut HSP afdoet als paranormale zooi zegt dat mij eigenlijk wel genoeg. Al tipt het het paranormale wel aan (denk aan sterk ontwikkelde intuïtie en (semi) telepathische vermogens, door je extreme gevoeligheid pik je veel meer op, zowel bewust als onbewust en daardoor lijkt het alsof je bv dingen kunt voorspellen) het is niet per definitie zweverig. Ik ben zwaar allergisch voor zweverij (ik heb nogal hoogtevrees :P ) en HSP zou niets voor mij zijn als het echt zo'n zweefgebeuren zou zijn. Jezelf aarden vind ik al bijna zweefwaardig dus daar begin ik al niet aan. Ik trek me gewoon terug in mijn eigen wereldje en ga dingen sorteren. Niks zo rustgevend als weten dat de vruchtenhagel weer netjes op kleur gesorteerd in het pak zit. :z

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 12:56

Maar dat is gewoon aarden Pluizebolpum... ;) ik heb ook niks met engelen en paranormaal etc... vind dat mensen daar ook soms echt heel 'raar' over doen en zichzelf helemaal bijzonder vinden...

Was gisteren boek van centered riding aan het lezen... en daar komt aarden ook gewoon in voor .. ik heb meer dat je dat je dan minder in je hoofd zit en meer in het nu en in je lichaam.. en dat sommige mensen het dan weer in extreme trekken en er allemaal mikmak bij verzinnen..
Ik aard ook gewoon bij het stofzuigen... en dan denk ik echt niet ik moet even aarden... wel ik moet even zorgen dat het huis weer aan kant is en ik weer rustig wordt.

OnMyWay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 13:41

joyce2 schreef:
Herkenbaar OnMyWay, ik heb ook zitten janken toen ik dat boek las, zoveel herkenning! Maar heb het wel in etappes gelezen, want soms kwam er zoveel op me af dat ik ook echt weer even moest ontladen ofzo.

Ja inderdaad, soms voel ik ook gewoon dat ik even moet stoppen met lezen
en het allemaal beter even kan laten bezinken..

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 14:08

Ik ben het met jullie eens Evelijn en Pluizebolpum, heb ook helemaal niets met dat paranormale en zweverige (mediteren was al een hele stap voor mij, haha). En ik ken echt iets teveel mensen die zichzelf heel makkelijk het stempeltje "hoog sensitief" hebben gegeven en doen of dat een paranormale gave is, of een heel bijzondere/speciale aandoening. Werkelijk waar, in elk gesprek komt het naar voren en dat vind ik dan weer zo niet HSP...

Voor de mensen die het boek van Elaine N. Aron aan het lezen zijn, of hebben gelezen: ik zei dat ik er echt veel in herkende en dat ik het een fijn boek vind, maar dat hoofdstuk over Engelen en het paranormale herkende ik mezelf dus totaal niet in. Ik dacht echt even dat ik in een ander boek was beland! Maar goed, elke HSP is natuurlijk anders, dus wellicht dat andere zich daar juist wel heel erg in herkennen.

Kimara_00

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 20:03

Ik zelf heb het ook niet zo met dat paranormale. Wel heb ik 2 dromen gehad die later ook echt uitkwamen.

1: Ik begin meestal niet aan iets waarvan ik nog niet weet of ik het wel echt kan. Mijn moeder vertelde een keer dat ik eerst niet zonder zijwieltjes wilde proberen te fietsen. En toen de volgende ochtend zei ik dat ik had gedroomd dat ik zonder zijwieltjes kon fietsen en dat wilde probeerde. Ze haalden m'n zijwieltjes er af en ik fietste gelijk weg.

De 2e is van een korte tijd geleden maar kan ik me niet meer herinneren :+

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 20:15

Kimara_00 schreef:
Ik zelf heb het ook niet zo met dat paranormale. Wel heb ik 2 dromen gehad die later ook echt uitkwamen.

1: Ik begin meestal niet aan iets waarvan ik nog niet weet of ik het wel echt kan. Mijn moeder vertelde een keer dat ik eerst niet zonder zijwieltjes wilde proberen te fietsen. En toen de volgende ochtend zei ik dat ik had gedroomd dat ik zonder zijwieltjes kon fietsen en dat wilde probeerde. Ze haalden m'n zijwieltjes er af en ik fietste gelijk weg.

De 2e is van een korte tijd geleden maar kan ik me niet meer herinneren :+

Oee, dat dromen is heel herkenbaar!
Ik geloof niet echt dat je in dromen helderziend kunt zijn, maar vaak zie ik wel situaties die later echt gebeuren. Zelf denk ik dat dat komt omdat ik overdag signalen van mensen opvang waaruit ik onbewust al dingen concludeer. Meer mensen bekend hiermee?

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 20:21

Ik heb ook wel eens een droom gehad die later echt gebeurde: ik droomde dat een meisje op school viel en een tand verloor. Enkele weken later gebeurde het echt. Stond er raar van te kijken := Maar dat was niet iets wat je van tevoren aan de hand van signalen kunt weten? :)

Enkele jaren terug had ik een les psychopathologie en vertelde de docente dat ongeveer 1 op de 5 mensen extra gevoelig is voor depressie en dat deze mensen ook vaak in staat zijn om heel erg van dingen te kunnen genieten. Er was aangetoond dat die 20% prikkels heftiger binnen krijgen, dat kwam door iets in de prikkelverwerking/de zenuwbaan. Ben vergeten wat precies :P Toen moest ik ook even denken aan hoogsensitiveit. Ze noemde het niet zo, maar ik vond het toevallig dat dit bij een evenzo grote populatie was ontdekt als bij HSP's en het snel overprikkeld zijn, maar volgens mij ook het erg kunnen genieten van dingen komen overeen :) (Nu wil ik overigens niet beweren dat HSP's ook automatisch gevoeliger zijn voor depressie hoor :o )

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 20:57

Ik heb ergens gelezen dat dat toch wel zo is :) Minder leuk natuurlijk, maar toch.. :')

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 22:36

demo_love schreef:
Zelf denk ik dat dat komt omdat ik overdag signalen van mensen opvang waaruit ik onbewust al dingen concludeer. Meer mensen bekend hiermee?

Niet per definitie met dromen, maar het komt me wel erg bekend voor en niet alleen bij mensen. Voor mij heet dat intuitie. Dat je iets 'weet' of aanvoelt wat je eigenlijk niet kan weten maar wat, is mijn theorie, je wel onbewust hebt opgepikt. Ik 'voel' bij beesten als ze ziek worden. Vraag me niet waar aan ik het 'zie' want dat kan ik dan ook niet zeggen, het is dan niet dat ze kreupelen, 'raar' uit de ogen kijken of zich anders gedragen, maar 't voelt niet goed.

Overigens zijn mijn dromen wel altijd heel erg gedetailleerd tot op geuren en zelfs het gevoel aan toe. Soms een beetje lastig omdat ik soms niet meer weet of ik iets nou gedroomd heb of echt heb meegemaakt. Als kind ooit eens gedroomd dat er een volle dropjespot in de kast stond. Zo echt dat ik, toen mijn ouders heel even buiten beeld waren, de kast in dook om die pot te plunderen. Weg pot. -O-

Muds, wat 'grappig' eigenlijk, als je nagaat dat depressie eigenlijk een soort van gebrek aan voelen is. Misschien is depressie dan wel een soort beschermingsmechanisme tegen teveel voelen? Zoals ik het voel 'beschermt' een depressie je tegen het bewust in het leven staan, aangezien dat er toe leidt dat je dingen voelt. Niet alleen de leuke, maar ook de nare en vervelende dingen. Als je dan toch al zo hypersensitief bent dat zelfs boodschappen doen een Karwei is kan ik me indenken dat er een heus Leven op na houden teveel wordt. En dan telt natuurlijk meer dan alleen HSP zijn. Denk dat het er ook wel mee te maken heeft of en hoe je hebt geleerd jezelf te uiten, om te gaan met gevoelens, of en hoe je je grenzen kunt stellen en of je een goede en veilige basis hebt. Als je dat dan al mist is het bijna logisch dat je als je toch al zo gevoelig bent en de wereld er als een moker in hamert je dan in jezelf kruipt en de luikjes dichtdoet.

Evelijn schreef:
Maar dat is gewoon aarden Pluizebolpum... ;)
:D Ja, dat angstige vermoeden had ik al. Maar wat joyce2 ook al zegt, ik heb een tijdje in een dergelijk wereldje rondgelopen, al zoekende, en dan kom je inderdaad wel heel aparte tiepetjes tegen. Ik denk dat daar mijn 'allergie' door ontstaan is. Ik sta best open voor heel veel dingen maar er is een grens. Ik kon het echt niet meer serieus nemen toen een kennisje met een boek aankwam over signalen. Een lekke band zou een Teken zijn van Gene Zijde en dat Ze je daarmee iets wilden vertellen over je levenspad. Mja :\ . In mijn wereld is een lekke band hooguit een teken dat ik op mijn levenspad over iets scherps ben gereden en dat het weer plak en knip tijd is.

hamsterfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 00:16

Ik val ook even binnen :o
Nooit zo over nagedacht, maar heb een test gedaan (Die met 23 vragen, ik had er geloof ik 17?) en verder gezocht en eerlijk gezegd herken ik best veel eigenlijk alles wel van de dingen die er bij horen.. Ik zou mezelf niet snel 'bestempelen' als een HSP'er eigenlijk, maar nu ik dit allemaal heb gelezen weet ik het niet zo goed meer :o

Als ik bijvoorbeeld een verjaardag heb bij familie (en ik heb best veel neefjes en nichtjes) ben ik na z'n dag écht kapot en ik ben op z'n dag ook sneller geïrriteerd dan normaal gesproken, daarnaast ben ik echt weer heel blij als ik lekker rustig thuis ben :D. Met vrienden is dit dan weer anders gelukkig, maar ik had laatst ook een feestje met vrienden en toen ben ik ook even op een rustig plekje gaan zitten omdat iedereen me op een gegeven moment veel te druk was.. Daarnaast herken ik ook veel situaties van mezelf waarvan ik weet dat ze niet als 'normaal' worden beschouwen, zo kan ik ook extreem moeilijk zijn als dingen op een totaal andere plek liggen dan waar ik het had neergelegd en dan vooral op mijn slaapkamer bijv. Dit had ik als kind ook altijd. Ik lag altijd met heel veel knuffels in bed en als mijn moeder dan het bed op ging maken en de knuffels terug legde wist ik altijd precies wanneer er iets niet goed stond of lag en kon daar ook best wel een beetje van 'overstuur' raken :o. Als iets dan ook niet goed ligt moet ik het echt weer goed terug leggen anders wordt ik nogal onrustig.

Edit; Verder heb ik ook veel behoefte aan structuur, plannen is absoluut niet aan mij besteed, als iets me overrompeld kan ik daar ook erg lang van onder de indruk zijn, was vroeger erg verlegen al is dat sinds ik begonnen ben met fotomeetings (2012) een heel stuk minder geworden gelukkig. Daarnaast wil ik het graag iedereen naar de zin maken ook als het ten koste gaat van mezelf, hou er absoluut niet van als er op mijn vingers wordt gekeken en kan dan ook echt niet werken. Ook wil ik al mijn werk altijd goed doen en ben niet snel tevreden over werk wat ik gedaan heb.

En zo kan ik eigenlijk nog wel even door gaan, maar ik denk dat jullie mij wel begrijpen :)