Borstvoeding: deel ll

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

benangelique

Re: Borstvoeding: deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 08:45

pff, volgens mij is tessa weer aan het regelen. gisteravond vanaf 7 uur is ze iedere 2 uur gekomen om dan een half uur te liggen drinken... pittig nachtje gehad dus, blij dat ik vrij ben vandaag!

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 14:17

Ik kom hier even binnenvallen...

Ik heb een dochtertje van 1 maand oud, Emma.
Nu heb ik de eerste 10 dagen BV gegeven. Dit gaf nogal wat problemen, Emma dronk niet krachtig, we hadden spruw, een flinke kloof, en op dag 10 was ze zoveel afgevallen en was mijn melk zoveel teruggelopen door het slechte drinken dat ik ben gestopt. Heb nog ong een dag of 5 gekolfd en dat gegeven.

Nu drinkt ze met de fles nog niet altijd krachtig, en ze heeft nog steeds spruw. Bij mij knaagt het enorm, en ik ben aan het proberen om te relacteren.
maar goed, ik kolf nu regelmatig, en kolf totaal ong 10 ml. Ik probeer om de 3u te kolven. Leg haar soms ook aan, alleen weet ik niet of dat wel slim is, omdat ze de fles ook al zo slecht drinkt?
maar goed, iemand nog tips voor me?

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 14:21

Ik ben geen ervaring of advies mbt relacteren.
Spruw is idd vervelend, heb er hier ongeveer 3 maanden meegelopen.
Zoogkrompressen enorm vaak verschonen, BH's wassen etc etc... en natuurlijk gebruik maken van Daktaringel of Nystatine :)

Oe...BA...vervelend!
Wij hebben zondag op maandag ook een leuke nacht gehad. We logeerde bij mijn broer alleen was Chiara dat niet van plan ^)
Van 02.45 tot 04.30 heeft ze ons wakker gehouden en non-stop lopen krijsen dat we bijna een dokter wilde bellen omdat er wel iets moest mankeren... ging pat rondjes in huis lopen was ze stil, ze wilde dus echt niet bij iemand anders slapen :Z

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 14:23

Nystatine hebben we 2 keer gehad, nu moet ik morgen langskomen bij de huisarts en wil hij zien hoe erg het is, en of behandelen nog wel nodig is?

linda_hans

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 14:32

@samantha: ik kan je niet helpen, maar die spruw klinkt erg hardnekkig! En als je er alletwee of alleen de kleine er last van heeft met drinken is behandelen toch nodig of zie ik dat nu verkeerd???

@cyntje: zo fijne nacht was dat! :Z

@BA: leuk regeldagen! En een aankomend sprongetje!

Hier nog steeds deels bv en deels fv en dat bevalt prima! Hij drinkt 's avonds deel bv en deels fv en 's ochtends nog volledig bv. Ik heb niet het idee dat het 's ochtends aan het teruglopen is, want hij drinkt ongeveer 15 minuten en gaat dan weer voor 4 uren slapen, dus er zal nog wel genoeg zijn! :D
Hij groeit heel erg hard (sommige maatjes 62 worden wat kort!), heeft buikdraaien ontdekt en probeert elke keer hardnekkig te kruipen, maar dat gaat nog niet. Nick is wel een doorzetter, want hij blijft het echt een half uur achter elkaar proberen, is dan doodmoe, valt in slaap en gaat zo gauw hij wakker is gewoon weer verder met proberen! :=
Alles gaat dus nog steeds prima! :D

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 14:34

Samantha wat goed dat je haar toch weer aan de borst wil.
Hoe bedoel je dat ze aan de fles niet krachtig drinkt?
Ik denk dat je het beste een lactatiekundige kunt bellen, die worden meestal vergoed.
Je doet er iig goed aan om te blijven kolven sowieso!
Misschien heb je het al gelezen maar op Borstvoeding.com staan ook artikelen over relacteren.
Oa deze: http://www.borstvoeding.com/aanverwant/ ... tatie.html
Succes!!

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 14:44

Ik bedoel dat ze heel rustig drinkt, en weinig. ze mag 120 ml hebben, en valt vaak na 30-60 ml in slaap. En komt dan na een uurtje weer.
Ze heeft ook een flinke voorkeurshouding en dat kan te maken hebben met het slechte drinken. Ben gisteren bij een ostepaat geweest en ze wordt nu behandeld.

linda, dat vind ik dus ook, mijn HA zegt dat het vaak vanzelf overgaat?
Fijn dat het zo goed bevalt, ik wil dus ook fv en bv combineren.

Nathalie, dankje, dat artikel heb ik al gelezen ja, staan handige tips in.
Lacatie kundige heb ik in m'n ktaamweek hier gehad omdat ze dus zo slecht dronk, misschien bel ik haar nog eens ja. Het wordt bij mijn verzekering 75% vergoed, weet alleen niet tot welk bedrag.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 15:15

samantha, wat goed dat je wilt gaan relacteren zeg! neem contact op met een lactatiekundige voor advies of kijk op www.borstvoedingsforum.nl. de lactatiekundige word vaak vergoed door je zorgverzekeraar.

jeetje cyn, dat is vervelend! was het de eerste keer dat ze ergens anders sliep?

ik heb net de verpleegkundige van het cb gesproken over de overstap naar kv. fijne vrouw!
we hebben besloten om voeding van 23.00 te vervangen voor een fles kv. en dat een week vol te houden. dan steeds per week 1 voeding eraf met als laatste de ochtendvoeding.
tessa is natuurlijk notoire flesweigeraar geweest, dus bieden we niet een fles kv aan in zijn geheel, maar mengen die met kv zodat ze aan die smaak gewend raakt en dan steeds een beetje meer kv en minder bv.
vind het wel een goed plan de campagne. hoop dat ze op de kv ook wat beter gaat doorslapen, want de nachten gaan me inmiddels erg opbreken. hoeft natuurlijk niet en dat onthou ik ook maar goed, anders valt het zo tegen;)
verbaas me er wel over dat kv-kindjes nu op ongeveer 4 voedingen per dag zitten. tessa zit al weeeeeeeeeeken op 6 tot 8 voedingen per dag...

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 15:25

Nou,... ze heeft nog nooit alleen ergens geslapen. Dat zie ik op dit moment niet zitten wegens omstandigheden.
Maar ze slaapt toch zeker 1 keer per 2/3 maanden met ons bij familie of mijn oppasadres. En dat is eigenlijk altijd heel goed gegaan. Tot nu dus, als ze wakker wordt snapt ze dus duidelijk dat ze niet thuis is. We hebben haar toen bij ons op de kamer gelegd maar dit hadden we eerder al eens gedaan en dat is geen succes. Nu hebben we gewacht tot ze der ogen dicht had omdat ze bijna met der campingbed tegen mij aan lag :')
Dan kon ik pat schuppen en deed hij de lamp uit :+

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 20:40

BA, KV geeft een veel langer verzadigd gevoel dan BV! Toen Milan met 10 maanden overging op KV gingen we van 6-7 keer BV per dag naar 3 flessen KV en daar had hij meer dan genoeg aan. Hij vroeg ook niet om meer.
Hij is trouwens na 3 dagen KV door gaan slapen! 10,5 maanden geen nacht doorgeslapen en toen van de ene op de andere nacht sliep hij 6 uur achter elkaar! In het begin nog wat rommelend en onregelmatig maar inmiddels krijgt hij 7 weken KV en slaapt hij gemiddeld van 23:00 tot 7:00/7:30! Ik weet echt niet wat me overkomt!

Cyntje, oeh wat balen dat ze zo slecht ergens anders slaapt!

Mijn ventje gaat vanaf 1 oktober om de week op zaterdag een nachtje bij zijn papa slapen. Ik ben heel benieuwd hoe dat zal gaan.
Zie er wel een beetje tegenop maar het zal ook wel heerlijk zijn om 's morgens een keertje uit te kunnen slapen!

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 10:08

lastig cyn, ze moet toch af en toe ergens anders kunnen slapen? ze zitten nu echt op zo'n lastige leeftijd he op dat gebied?

dat blijkt ninita! ik dacht dat borstvoeding juist meer vulde, maar het verteert natuurlijk ook sneller. ik bedoel; van kv zou tessa nu 200 cc per keer mogen, terwijl ze van de bv maar 160 cc drinkt...

spannend om je ventje weg te brengen! wel lekker om weer even een beetje lucht voor jezel te hebben lijkt me.

@hier: wij om 00.00 fles gegeven met 150 bv, 30 water en 1 schep kv. ze pakte hem goed en zonder morren! uiteindelijk heeft ze tot half 6 geslapen. zelf werd ik om half 5 wakker van een kletsnatte bh met doorweekte compressen en zere boobs, maar dat zal wel horen bij het afbouwen en daar moet ik toch doorheen vrees ik.
vond het wel een gedoe gisteren. sliep al, hoorde haar huilen, moet ik dus uit bed (hans was op zolder de pc aan het reanimeren, hoorde haar niet), moet ik gauw naar beneden om de fles in de magnetron te doen en dan met warme fles tessa pas uit bed halen. gevolg was dat ze echt al huilde, normaal heb ik haar al voor die tijd te pakken en aan de borst.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 00:29

Hmm ik heb een beetje 't gevoel dat ik niet meer mee kan praten hier, Elize doet alles zo goed, heb helemaal niks te melden :P

benangelique; ik hoop dat het nieuwe plan gaat lukken, met die kv voor de nacht, dan krijg je eindelijk eens een goede nachtrust, is uiteindelijk ook beter voor je kindje.

ninita; hoe steekt jouw relatie in elkaar dat je kindje straks elke week een nachtje bij zijn vader gaat slapen? Vind je dat niet eng, ik bedoel; heeft hij wel babyervaring? Als het goed gaat heb je dan wel mooi de zaterdag vrijaf, is ook wel relaxed ;)

cyntje; vervelend dat ze moeilijk slaapt als ze ergens anders is, lastig om op te lossen. Ik vind dat soort dingen altijd wel boeiend, geeft toch aan dat zo'n kleintje zich veel beter bewust is van de omgeving dan je zou denken.

Elize reageert nu vooral heel sterk op Stef, als Anne of ik tegen haar praten kijkt ze vaak maar ongeintresseerd rond maar voor heeft ze altijd intresse.
Vooral als ik haar aan het voeden ben probeer ik Stef uit de buurt te houden, geluiden doet ze niet zoveel om maar zodra ze Stef hoort laat ze de borst los en kijkt met grote ogen rond, ziet ze hem dan begint ze meteen heel breeduit te lachen.
Zo schattig, ze hebben echt de grootste lol samen ondanks dat ik het idee heb dat Stef soms een beetje lomp is is ze altijd wel erg blij hem te zien. Ben er zelfs weleens een beetje jaloers op :o

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 09:38

Anneliesdj: Milan is nu ook al 1 dag in het weekend bij zijn papa maar hij woont nog bij zijn ouders dus zijn moeder is ook altijd in de buurt om te helpen. Nou kan hij het ook prima alleen hoor! Hij is echt een superpapa voor zijn kindje en ik vertrouw hem volledig met Milan. Nu gaat hij het ene weekend op zaterdag daarheen en het andere weekend op zondag en dan van 8 tot 5. Vanaf 1 oktober blijft hij op die zaterdag daar slapen en haal ik hem zondagochtend weer op. Dus 1x in de 14 dagen een nachtje slapen en het andere weekend blijft gewoon de zondag van 8 tot 5.

Op donderdag is hij trouwens ook altijd daar (als ik werk) maar dan zit zijn papa meestal nog op school (laatste jaar) en past zijn moeder op. Soms is hij wel thuis op donderdag.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 10:59

Chiara sliep alleen nu wat slechter, dat heeft ze voorheen nooit gedaan hoor ;)
Tijdens het oppassen bij anderen konden wij der rustig in het verlengde van de woonkamer leggen ( achterkamer zeg maar ) en dan sliep ze rustig door.
Nu was het echter wel heel erg en ik vraag me af hoe dat de volgende keer gaat...

Neff

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 13:01

Cyntje, lastig dat ze niet goed wil slapen ergens anders!

Ninita, zo spannend dat Milan een nacht niet bij jou slaapt! Maar wel fijn dat zijn vader zo goed met hem om gaat!

Nathalie, kijk ook veel op die site, staat veel info op.

Samantha, dat lijkt me best moeilijk, geen ervaring mee, veel succes!

BA, ook spannend dat afbouwen,wel lekker dat je lekker kan slapen.

Annelies, fijn toch, dat het zo goed gaat!

Mijn zoontje slaapt nu, was laatste 2 dagen wat onrustig overdag(wel minder voedingen, nu, zo'n 6 per dag, meer wilde hij niet, maar wel goed gedronken per voeding) s Nachts gaat heel goed! savonds om ongeveer 8 uur de laatste voeding en dan pas weer midden in de nacht (om 3 a 4 uur) een keer en daarna weer in de ochtend. Zit meestal wel ruim 6 uur tussen snachts.
Als ik hem toch voor 12 uur snachts wakker maakt, dan drinkt hij slecht en komt ook weer tussen 3 en 4, dus dat heeft geen zin. Voed hem als hij het aangeeft, dat geeft de meeste rust.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 14:10

Ja fijn is het wel, ik heb alleen zo weinig te melden zo :+

Elize lijkt trouwens wel onwijs op Stef, ik krijg van mensen die ik niet vaak zie vaak die reactie dus ik had vorige week weer eens wat foto/filmmateriaal van Stef opgespit en het is bijna griezelig, 2 druppels water, Stef wil ook niet geloven dat dat Elize niet is.
Nu kan ik ook begrijpen waarom ik destijds vaak de vraag kreeg of het een meisje was, hij had ook wel een heel fijn gezichtje. Maar evengoed had hij wel altijd echte jongenskleren aan dus blijft een domme vraag :P

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 14:15

weinig slaap juist neff!

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 14:19

@hier;
zit op mijn werk en ben zoooo moe! ik blijf nu op voor de laatste (fles)voeding van 11/12 uur en dan ben ik zo 3 kwartier bezig. dan gaat de wekker weer om 7. dat geeft niet, maar tessa komt tussendoor ook nog. dan drinkt ze minimaal 30 minuten (vannacht 50!!) en dan kom ik niet meer in slaap. deed om half 1 mijn luiken dicht, toen ben ik van 3.15 tot 5.00 wakker gelegen en gevoed uiteraard en toen om 7 uur de wekker weer. dat is niet veel slaap...

Neff

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 15:21

BA, nee das niet veel! dacht dat het slapen juist beter ging....

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 15:36

zij slaapt heel goed eigenlijk, vooral overdag gaat het nu heel goed.

ons schema is nu als volgt:
qua voedingen ben ik nog maar net aan het afbouwen naar kv:
8.00 bv
12.00 bv
16.00 bv
19.30 bv
23.00/00/00 kv (vanavond voor het eerst volle fles, niet meer gemengd met bv)
soms 1, soms 2x per nacht bv

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 15:51

En dan slaapt ze niet van 11 tot 8 door?
Ze was toch net zo oud als Elize of ben ik nu in de war?
(edit; liesje is net 5 maanden)

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 15:57

tessa is van 9 maart, dus deze week exact 26 weken.
nee, ze slaapt niet door van 11 tot 8. denk dat dat in al die tijd een keer of 7 is voorgekomen, verder niet helaas.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 15:59

Dan is ze dus al 6 maanden, jammer dat ze dan nog niet beter slaapt.
Maar daarom zou je toch die fles kv geven 's avonds? Had je dat ook al geprobeerd met rijstebloem erdoor?

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 19:59

Pfoe lastig is dat he, als je niet meer in slaap komt. Komt denk ik ook omdat je weer werkt? Tenminste, ik had dat bij Jelle ook, maar pas toen ik weer werkte, in m'n verlof niet en op vrije dagen en in weekenden ook niet.

Ik ben nog aan het kolven, probeer 6 keer per dag te kolven. Gisteren en eergisteren had ik 4 keer gekolfd en 2 keer aangelegd. Maar merk dat het aanleggen nogal pijnlijk is, en ben bang dat het haar in de war brengt?
Daarbij weet ik niet of ik haar echt weer aan de borst wil, of dat ik de gekolfde melk in de fles ga geven.

Ik kolfde gisteren en eergisteren 10-15 ml per keer. gisteren met domperidom begonnen, en nu kolf ik al 20-30 ml per keer. Vanmorgen zelfs 40 ml. heb alleen geen TSR, komt dat nog terug?

Lacatie kundige is trouwens idd vergoed, maar tot 115 euro en ik heb al een rekening van 95 euro liggen.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 20:01

Omdat je geen TSR voelt wil nog niet zeggen dat je hem niet hebt ;)
Ik heb hem alleen gevoelt in de 5de maand van de BV, daarvoor en daarna nooit meer :+
Je kunt gewoon proberen aan te leggen, alle begin doet zeer... al is het wél een kwestie van goed aanleggen :)