B12 tekort??? wie nog meer..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 08:25

Mijn vriendin heeft het ook (en haar moeder en zusje ook).
Zij moet om de zo veel tijd een injectie halen.

_Jen

Re: B12 tekort??? wie nog meer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 13:01

Huisartsen houden vaak wel heel strikt die 150 grenswaarde aan.. Maar goed als hij niet wilt behandelen moet je gewoon vragen wat dan normaal is voor jou leeftijd.
En dat het toch gek is zo'n grenswaarde want als je 149 hebt dan mag je klachten hebben maar als je 151 hebt ineens niet meer ofzo? :Y)

Je mag trouwens gewoon printje vragen hoor zijn ze verplicht te geven als je er naar vraagt.

Bij mij is het anderhalf jaar terug mis gegaan met dat telefonisch doorgeven, ik had namelijk 117 en de assistente zei nee hoor alles is goed! }:0

kuzznathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 14:26

Mijn huisarts is gestopt met zijn praktijk toen ik net 1,5 jaar een spuit kreeg (eerst 1x in de twee weken, daarna afgebouwd naar 1x in de 6 weken en daarna 1x in de 4 maand. Ik dacht dat mijn waardes toen 6/7 jaar geleden ook tussen de 200 en 250 waren. Nu heb ik dus een andere arts, en die zegt elke keer alles is goed (assistente dan) en als ik dan naar de waardes vraag zit het ook tussen de 200 en 250. Maar als ik dan zeg dat ik eerder wel spuiten daarvoor kreeg, zeggen ze: ja maar het is niet nodig want je waardes zijn goed :?
Ik snap er niks meer van. Maar ik ga nu ook nog weeeer naar een andere huisarts, omdat ik bij dezelfde als mijn vriend wil.

MoSt81

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 18:18

Herkenbaar dit. Ik heb een waarde van 168 prima volgens mijn huisarts. Maar ik heb een aantal jaar geleden wel spuiten gehad van mijn vorige huisarts. Ik slik nu maar vit B12 tabletjes van de kruitvat. Met 2000x zoveel als je nodig hebt. Dat heeft een tijd best goed gegaan. (had er eerst met 1000x zoveel) Maar nu merk ik dat ik echt op ben. Ik kan niet meer. Word echt een jankwijf terwijl ik dat echt niet ben. Komt echt door de vermoeidheid.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 20:49

Vanavond de methyl geprikt! De vloeistof is echt heel fijn ik voel er helemaal niets van! De hydroxo voelt wel altijd vervelent met prikken. Methyl is ook 1mg ipv 2mg dus je hoeft ook minder vloeistof te prikken. Verder kan ik er nog niet zoveel over zeggen. Maar zal mijn ervaring wel in het toppic schrijven/bijhouden. Ik ga nu om en om prikken, de ene keer hydroxo en de andere keer methyl.

De b12 waarden scheelt per lab! Dus ik zou een kopietje aanvragen als je het zeker wilt weten. Daar staat het wel op. Op mijn formulier staat tussen 150 en 750 (pmol/l)

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 08:12

Wel herkenbaar dat ze zeggen dat je waarde goed is , de internist zei dat toen ook tegen mij.
150 was de ondergrens en ik had 128, later is hij nog meer gezakt < 111 , lager konden ze niet meten.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 22:01

Hoe gaat het met jullie?

Heb nu een aantal keer methyl geprikt. Zelf ben ik de dag erna ontzettend moe! Maar als ik 1dag later hydroxo zet merk ik dat het beter word opgenomen. Voel het gewoon naar mijn hoofd stijgen, heel appart! Voorlopig blijf ik om en om prikken tot de methyl op is en dan kijk ik verder. Ik moet de methyl dus echt met de hydroxo combineren. Op het b12 forum staan meer ervaringen.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 22:15

Hier gaat het nog niet zo best.. echt alles doet pijn, zelfs m'n ogen van links naar rechts bewegen doet pijn :roll: Kan dus ook niet slapen, met als gevolg dat als ik eenmaal slaap, ik amper weer wakker te krijgen ben. Heb zo'n beetje m'n hele vakantie in bed doorgebracht... echt jammer...

Het ergste is nog de pijn met lopen. ''Vroeger'' had ik altijd vreselijke kramp in m'n linkerbeen, vooral 's ochtends vroeg. Nou heb ik al bijna een maand dat ik in datzelfde been het gevoel krijg dat er kramp komt zegmaar, bij elke stap die ik zet. Net minizweepslagen ~~}>

Moet Vrijdag weer naar Auwerda, ben benieuwd...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 22:21

Vandaag gebeld door mijn arts. En die was best positief. Mag nu langzaam uitbouwen tot 2 week. En ijzerwaarde is van 11 naar 19 gegaan. Dus gaat langzaam maar wel de goede kant op. Weet alleen niet wat mijn b12 waardes zijn nu :')

Heb volgens hem gewoon een stofwisseling ziekte.

_Jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 22:49

Glossi; wat positief zeg!!!! Dat doet me echt goed om te horen! Ik heb het ook besteld dus ben benieuwd!

Daphne; balen hoor van je vakantie :( en nu weer bijna naar school ook denk ik?

Love_western; Wat houd die stofwisselings ziekte in? Kunnen ze je daar mee helpen?

Met mij ging het weer flink bergafwaards.. doktersassistent was op vakantie waardoor een ander dus prikte. De eerste keer zei ze al dat de vloeistof er weer uit kwam wat ik al vreemd vond. Week erop spoot alles letterlijk weer op de grond :?
Linkerbil doet nu al 3 weken zeer op een hele rare manier. Maarja doe je niks aan...

NorwayFjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 06:56

Mijn B12 en ijzer is op het moment weer helemaal goed.. Ijzer is zelfs aan de hoge kant! Maar voel me nog steeds niet helemaal top en blijf erg last houden van gewrichtspijn, dus ik moet door naar een internist of misschien nog kinderarts. Hoop dat er eindelijk iets uit gaat komen want ik wordt er onderhand echt gek van!

kuzznathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 06:59

@ _Jen wat een prutser dan :?

Ik ben gisteren bij mijn nieuwe dokter geweest en moet nu weer bloedprikken, ook op MMA ( ? ) Dus weer afwachten........ de laatste keer waren mijn waardes van mijn B12 238 (140-400).

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 19:51

Ik blijf je op de voet volgen glossi wij zitten nu dus og te wachten op de bestelling. Heb na jouw pb meteen opnw besteld dus ik denk dat het deze week wel binnen komt
Maar prik jij ene dag de ene en dan de dag erop de andere of de ene week de ene en de andere week de andere

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 20:27

Daphne, wat balen dat het zo slecht gaat :(:) Ben benieuwt wat Auwerda er morgen van zegt. Wat het slapen en de pijn betreft zou je mischien om amitriptyline kunnen vragen. Het haalt de scherpe kantjes van de pijn weg en je kunt er beter van slapen.

love_western, je ijzer gaat wel heel langzaam idd! Fijn dat je nu b12 om de 2 week kunt doen. De waardes maken niet uit, die zullen veel te hoog zijn door de injecties.

_Jen, ik heb ook wel eens met het prikken dat er daarna vloeistof uit loopt. Niet heel veel maar vaak wel een druppel. Maar ik ben dan ook niet zo ervaren als een dokterassistente. Mischien dat ik hem bij het zetten niet goed genoeg stil hou. Hoe bedoel je dat alles op de grond spoot? De vloeistof? :oo Wel raar hoor van je linkerbil dat die al 3 weken pijn doet :\

Blarhiminn, gewrichtspijn is heel vervelent. Ik merk dat ik nu ook weer meer last van mijn knieen en elebogen krijg. Maar toch is het al een stuk minder geworden sinds de injecties. Wel fijn dat bij jou nu alles goed is +:)+

Zirano, ik hoop dat je ze deze week binnen krijgt. Ik had gelezen dat de appotheek wat problemen had waardoor het zo lang duurt. Ik prik 2x per week maar nu met de methyl wil ik eigenlijk stiekum een paar weken 3x prikken om te zien hoe dat gaat. Prik idd om en om. De ene keer links en de andere keer rechts. En soms prik ik ook een cm hoger of lager. Ontdekte de vorige toen ik de bril op had met het prikken dat er allemaal stipjes staan :=

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 23:16

OK dank je wel ik houd het in de gaten. Missc ook wel n goed plam voor mn dochter 2 keer per week. ze is nu weer naar 1 keer per week maar blijft moe. Dus hopelijk komt het deze week nog binnen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 09:20

Ja mijn waardes waren ook idd te hoog van B12. Dus arts was meer dan tevreden.
En mijn ijzer gaat idd langzaam, omdat ik vertikte de pilletjes te slikken. Kreeg daar maagpijn van en darmen gingen staken. En voelde mij beroerd.
Maar krijg nu andere pilletjes en moet over 3 maand weer komen voor weer controle.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 13:20

Nou ben vandaag bij Auwerda geweest :)

Weer opnieuw bloed geprikt, en moet vanaf nu weer 2 keer in de week prikken.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 15:11

Daphne, fijn dat je weer 2x per week mag prikken. Ik heb volgende week een bel afspraak met auwerda. Eigenlijk moest ik afbouwen naar 1x per week maar dan gaat het met mij ook niet goed. Hoop dat hij het begrijpt dat ik niet heb afgebouwd.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 02:20

Ben heel blij dat ik weer 2 keer per week mag prikken _/-\o_ Heb nu zo'n pijn in m'n benen, nouja in m'n benen de ergste pijn, de rest van m'n lichaam doet ook pijn... alleen m'n rechterarm doet het wel goed ;(

Glossi; Ik hoop voor je dat het goed is, maar dat denk ik wel! :j

kimmysan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 09:13

Ik heb binnenkort mijn 15e B12 injectie gekregen, en dan wil de huisarts daarna weer bloedprikken.

Hij heeft na 10 injecties dat ook gedaan, maar toen ong. 2 weken na de laatste injectie, toen was mijn waarde 600 en dus goed. Nu wil hij het 6 weken na de laatste injectie bloedprikken. Is het beeld dan alweer normaal. Ik heb al meer als 5 jaar b12 tekort, het lijkt me sterk als dat nu ineens over is, maargoed hij wil dat graag, dus dan doen we het maar. Maar is het beeld dan wel weer objectief na 6 weken? Baal er wel een beetje van!

_Jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 09:46

De referentiewaarden waar jouw huisarts naar kijkt, gelden voor mensen die geen injecties krijgen,
door de injecties stijgt de waarde van de B12 in je bloed, maar dat zegt niets over de waarde op weefselniveau.
De kans is aanwezig dat jouw B12 nu nog tussen de referentiewaarden ligt, maar de behandeling zou
afgestemd moeten worden op de waarde van je B12 voor de injecties.

Maar buiten dat om is 600 errruuuggg laag na 10 injecties!!!!! Die waarde moet ruim boven de 1000 liggen na zoveel injecties.

En zijn bedoeling is om nu 6 weken Niet te prikken!? :7

Ik vindt je waarde na die 10 injecties best wel bizar, ik zou lekker naar een goede internist gaan. In het B12 topic van de stichting kun je vragen welke er bij jou in de buurt goed is.

Succes!

Toevoeging over dat teveel prikken een fabel is en nog wat info over behandeling ;
http://stichtingb12tekort.nl/nieuwsbrief13062011.htm

kimmysan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 13:24

Super bedankt! Het is dus inderdaad de bedoeling om 6 weken niet te prikken... :(

_Jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 13:44

Slechte zaak om 6 weken niet te prikken! Echt niet laten gebeuren, en gebeurt het wel dan kun je meteen weer start dosering eisen ;)

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 16:28

Dat de waarde 600 is vind ik niet laag na 10 injecties? Ik denk dat dat heel erg van je tekort afhangt. Mijn waarde na 10 injecties was 350. Maar idd beetje raar dat je moet stoppen om te zien of je waarde nu goed is omdat het niets meer zegt. Je kunt na injecties alleen in het bloed zien of de behandeling aanslaat. Dus niet stoppen met de injecties!Google maar eens naar Hendrik de Jong en kijk ook even op het b12 forum. Daar zijn artikelen met wetenschappelijk bewijs te vinden die je aan je huisarts kunt geven.

Ik zit er over te denken om weer methyl bij te bestellen. Heb er nog 3 ampullen liggen. Toevallig iemand die mee wil bestellen? Denk er over om volgende week te gaan bestellen.

_Jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 22:15

Oow ik heb toen ergens gelezen dat het meer dan normaal was als het boven de 1000 uit zou komen, en dan het minimaal boven de 700 moet zitten volgens een bijsluiter. (pin me er niet op vast)

Ik heb 2 of 3 weken terug besteld, anderhalve week terug betaald maar nog niks ontvangen. Volgens de mail zou het al verzonden zijn. Ik ben dus nog even voorzien als het ooit nog aan komt...

Werkt het bij jou al beter?