Meer mensen met een burn out / overspannen deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Meer mensen met een burn out / overspannen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 16:51

Goedemiddag!

Wat rot PW, ik weet ook niet of je er meer van had kunnen verwachten maar toch, leuk is anders. Ik hoop van harte dat als je weer 'beter' bent dat je dan een nog leukere baan vind! En ik vind het echt heel fijn om te horen dat je oude mentorklas zo fijn reageerde. Doet mij zelfs goed, er zijn toch nog begripvolle mensen in deze harde wereld. En dat je in bed bent gedoken is heel begrijpelijk! Ik herken het ook maar al te goed.

Samantha: ik ben het helemaal met jou eens, een luchtig onderwerp af en toe is niet verkeerd maar het is gewoon geen gezellig HK topic. Daarnaast vind ik het heel anders voor ons 'ouderen' omdat wij de verantwoording van een huishouding, werk, inkomen en wellicht een vaste relatie met ons meedragen. Niet rot bedoeld, maar zo voel ik het soms wel..

En tja.. ik zit ook bijna de hele dag achter de pc.. Lekker veilig.. Ook mijn mannetje heeft het er soms moeilijk mee, dus probeer ik wel mijn afgesproken taken uit te voeren. En ik smeer dagelijks zijn boterhammen om mee naar het werk te nemen! En doe ik een lief briefje in zijn broodtrommel... Zo probeer ik het een beetje goed te maken.

Ik ben vanmiddag bij de paarden geweest, en dat doet me toch wel goed. Frisse lucht enzo. Het kost me heel veel moeite om naar buiten te gaan, maar als ik eenmaal buiten ben vind ik het heerlijk. Tenminste, alleen en veilig op stal waar geen mensen komen...

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 16:54

Das iig al iets Angela, dat je je daar fijn voelt. Heb je iig een plekje waar je naar toe kunt om even tot andere gedachten te komen.

Ik vind het trouwens een heel goed idee van je, die boterhammetjes smeren met een lief briefje in de trommel. Moet ik ook maar eens doen :j
En dan hopen dat het m opvalt natuurlijk :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 16:59

Tja, buiten mijn bedje is dat de enige plek op dit moment waar ik me fijn voel.

Ik kreeg straks een paniekaanval tijdens het pinnen. Doodeng.. Wat doen jullie als zoiets gebeurd?

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 17:07

Tijdens het pinnen oid heb ik gelukkig nog nooit een aanval gehad. Ik heb het meestal als het echt druk is, of ik ergens ben waar ik de weg niet weet en er veranderd iets. ( zoals toen met dat station in utrecht)

Op zon momenten ga ik altijd een rustig plekje zoeken, even mn ogen dicht doen en mezelf streng toe spreken, dat ik dat vroeger ook altijd deed, en dat het niks engs is.

Misschien dat je volgende keer tijdens, zeg het pinnen, wanneer je zon aanval krijgt, heeeel duidelijk op je adem kunt gaan letten? Door je neus in, door je mond uit. En dit heel langzaam. Tot dat je je geld hebt en dan naar je auto terug lopen. Als je in de auto zit, doe je even een paar minuten je ogen dicht, en let je nog steeds goed op je ademhaling. Ga in gedachten terug naar het moment waar je de paniek hebt, en probeer voor je zelf dr achter te komen waarom je paniek had. Wat nu precies zo eng was op dat moment.

Waarschijnlijk kom je dan tot de conclusie dat er eigenlijk niks engs aan is, en gaat het de keer daarna misschien wel beter!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 17:10

Ik pin altijd geld voor de boodschappen van een hele maand, en toen bedacht ik me ineens van wat als ik nou overvallen word? Slaat helemaal nergens op, maar ik kreeg die gedachte niet weg. Met geen mogelijkheid. Inmiddels ben ik dus allang thuis, met geld uiteraard en voel me nog vreemd gespannen.

Het lijkt wel of ze steeds vaker komen...

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 17:17

Iig wat je ook doet, niet die dingen gaan laten uit angst voor een aanval :n Dan maak je het alleen maar erger.

Probeer er de volgende keer op dat moment al bewust over te denken.
*wat is het gevaar, waar ben ik bang voor?
* is dit reeel?
* waarom denk ik dat ik gevaar loop.

Enz. Probeer er heel bewust mee om te gaan, en niet te gaan vluchten. Ik weet het, het is veeeeel makkelijker om te schrijven ( been there done that ) maar mij helpt het heel goed :j

Las net hier op het forum dat een vriendin van me dr honden weg moet doen :( Vooral voor die border collie wat ze heeft vind ik het jammer. Ik had die zooo graag in huis willen nemen. Maar goed, ze heeft nu al alles voor de honden geregeld.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 17:38

Gelukkig ging je oude mentorklas er goed mee om PW en heb je je sterk gehouden. Je vindt als je weer 100% bent vast een nog leukere baan.
Dat 's middags in bed duiken doe ik eigenlijk nooit. Ik slaap toch niet en ga dan alleen maar liggen tobben.

Maar ik kan er 's morgens niet uit, waarom en voor wie zou ik vroeg opstaan? Dus het is vaak tussen 11 en 12 dat ik eens denk, hoppa, pc aan, koppie thee en dat vind ik een fijn begin van de dag. Rustig op stoom komen.

Vanmiddag had ik een bijzonder actieve bui, heb de keuken en wc gesopt en een was aan de droogmolen laten drogen.

Maar de keuken is al een half jaar maar deels geverfd en daar kan ik me dan niet toe zetten hè, dus ik zit met bijv. een halve stierenbloedrode wand.....schaam me dood.

Paniekaanvallen heb ik gelukkig niet meer, wel veel gehad, in de files en in supermarkten. Denk dat het ook veel met chronische hyperventilatie te maken heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 18:09

jeetje pw,wat heftig lijkt me dat. wat zeg je dan tegen die kinderen uit je klas?dat je niet meer terug komt gewoon?
lijkt mij echt moeilijk.
ben je nog wezen sporten?

die tip over paniekaanvallen is een goede
probeer te denken wáar je dan écht bang voor bent?
ik kan ook enorm doordraaien(zoals nu over mijn werk)maar de man van p&o zei."mocht je doodgaan,bedenk dan wie er tegen een boom staat te leunen,ver van je familie.vrienden,en geliefden....je werkgever".
ofwel..leef niet voor je werk,er is meer dan dat!
(voor mij een belangrijke les dus).

ben het trouwens wel met jullie eens wbt huiskamertopic idee...
soms irriteert het mij ook.
al lees ik ook niet altijd goed bij(of het blijft slecht hangen).
excuses!

koi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 18:16

Hoi digitale vriendinnen :D , hoe is het? Ik ben erg moe vandaag, beetje lamlendig. Heb dan ook niet veel gedaan maar morgen weer een dag. Wilde vanavond nog naar mn paardje maar ik heb er geen puf voor, ga zo lekker in een warm bad. Ik zit ook best wel veel achter de computer, best slecht eigenlijk maar dit is op dit moment mn uitlaatklep/aanspraakpunt.

Sam, ben het ook met jou eens wat betreft de youngsters ;) Veel plezier vanavond met je vriendin. Heb je er zin in?

PW, je hebt je groot gehouden op school, weet niet of mij dat was gelukt! Wel lief dat ze zo met je begaan zijn. Rust nu maar lekker uit want zoiets is erg inspannend. Je hoeft nu niet meer in te zitten over je werk en kan op je gemak herstellen. Bij mij viel er een last van mn schouders. Nog lekker gesport?

Sifra, ik begin volgende week aan mn nieuwe baan, is ook weer spannend. Is een spannende maand voor mij. Wou dat deze week nog wat beter weer was zodat ik nog even van het zonnetje kon genieten maar helaas. Veel plezier bij je paardje en sterkte voor bij je opa, hoe gaat het nu met hem?

Daijano, hoe is het met jou? Op je werk nog alles onder controle?

Angela, is ze drachtig? Dit kwamen ze toch vandaag controleren? En nog gelukt met je zadel? Frisse lucht doet een mens goed, alhoewel ik hem hier nogal erg fris vind vandaag, was zo terug met de hond.

Flicka, jij bent goed bezig geweest! Is er niemand die je kan helpen met de keuken, samen gaat zoiets toch lekkerder en sneller, met een vriendin ofzo? Hoe voel je je nu, moe?

DC, hoe is het vandaag met jou? Is spookie al een beetje gewend aan zijn nieuwe plekje?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 18:19

CIV: Leuk dat je er naar vraagt, ze heeft de hengst afgeslagen. Goed teken dus, vrijdag wordt ze gescant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 18:28

ik ga nu naar stal.
met mij op zich wel okee,toenstraks gesprek gehad,er rolden wat traantjes...er werd me dringend geadviseerd rond te kijken want dit werk is niet gezond voor me.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 18:33

Aaah, was ik net even naar de kruidvat...ik voelde me al wel weer een beetje vaag. En ik voelde mn ademhaling ook alweer anders worden. Maar ik was op weg naar de kassa en ik dacht; even snel afrekenen moet toch wel lukken. 3 tellen inademen en 6 uit. Maar het werd steeds erger en toen ze alles had aangeslagen kon ik echt niet meer blijven staan. Ik heb nog sne;l iets gemompeld over pasje in de auto laten liggen en wég was ik. Helemaal shaken en hartkloppingen in de auto. Echt ik haat die klote hyperventilatie. Echt als ik daar vanaf zou zijn is 3/4 van mijn probleem opgelost.
Na 10 minuutjes toch terug gegaan *zwaaiend met mn pasje* en afgerekend. Bah.

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 18:39

Anoniem schreef:
maar de man van p&o zei."mocht je doodgaan,bedenk dan wie er tegen een boom staat te leunen,ver van je familie.vrienden,en geliefden....je werkgever".
ofwel..leef niet voor je werk,er is meer dan dat!
(voor mij een belangrijke les dus).

Dit vind ik zooo mooi verwoord :j Drukt je echt met de neus op de feiten!

Citaat:
ben het trouwens wel met jullie eens wbt huiskamertopic idee...
soms irriteert het mij ook.
al lees ik ook niet altijd goed bij(of het blijft slecht hangen).
excuses!

het gaat zich niet om het zo nu en dan eens niet bij lezen, en al kun je het een paar weken niet, maakt toch niks uit? Maar heb dan wel respect voor anderen als er 6 blz bij komen of zo ;) ( niet dat jij dat niet hebt of zo he ;) )

Misschien dat we eens aan een Mod kunnen opperen of dit niet een HK kan worden? Aangezien hoe langer we kletsen, hoe uit gebreider de onderwerpen dreigen te gaan? Ook omdat we al zo snel gaan?

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 18:41

Sam, wat je zegt over geen dingen laten uit angst voor een aanval is echt de beste tip. Ik heb al ruim vier jaar heftige paniekaanvallen en tot maand of 8 geleden heb ik gewoon alles gedaan. Maar na een flinke aanval tijdens het uitlaten van de hond (ik kwam echt bijna niet meer thuis) ben ik toch gaan vermijden. En nu heb ik dus een vorm van straatvrees. Het enige voordeel wat ik heb is dat ik me veilig voel in de auto en dus wel bijna overal naartoe kan rijden (alleen files is k*t). Maar ik durf niet te ver van mijn auto. Zelfs als ik thuis in een aanval schiet vlucht ik in de auto en ga een stuk rijden. Ik word al gek als er geen auto voor de deur staat. Maar ik ben vreselijk beperkt zo. Lekker wandelen met de honden of met mijn paard is er niet bij. Ik moet altijd direct weg kunnen (is dus binnen no time in de auto zitten). En dat vind ik heel erg. Ik wil zó graag lekker naar het bos.Of soms naar de stad om te winkelen. Maar het lukt echt niet. Ik ben er echt veel mee bezig hoor, maar het is echt 3 stappen naar voren en dan weer 2 terug. Heel vermoeiend. Ik ben gewoon zo bang voor hyperventilatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 18:43

Dc: meid... wat verschrikkelijk klote.. Heb je al enig idee wat je wilt? Ik ben ook aan het denken wat ik wil, ik wil wel weer de zorg in maar niet meer op groep staan. Door mijn HSP werkt dat gewoon niet denk ik. Ik zat te denken aan tandartsassistente, apothekersassistente, maar de pabo lijkt mij ook wat. Soms wilde ik dat ik nog thuis woonde en zomaar een studie zou kunnen beginnen.

Sifra: ik had vanmiddag dus precies hetzelfde, je schaamt je gewoon dood.

Wat betrefd het huiskamertopic, dat kan wel, maar dan krijg je ook veel offtopic reacties en veel 'meekletsende' mensen. En daar zit ik niet echt op te wachten eigenlijk.

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 18:44

CIV, wat lekker :D een warm bad. Ik zou er nu zo ongeveer een moord voor doen :+ En idd, als je zon beetje in een sociaal isolement zit, door verschillende redenen, dan is het toch wel heeel erg fijn om internet te hebben he!

Sifra, meidje toch :(:) Goed dat je het aanvoelde komen, en dat je het iig geprobeerd hebt :j Het hoeft niet in een keer goed te gaan he! Onthoud dat. Heb je dr nog over nagedacht waarom dat dit gebeurde? En hoe ging het toen je terug ging om te betalen?

Je geeft aan, je gaat 3 stappen vooruit, en 2 terug. Bedenk je dat het beter is als wanneer je 2 voorruit, en 3 achteruit ging ;) Je bent op de goede weg!
Is er niemand in de buurt die je hier mee zou kunnen helpen? Iemand die lekker nuchter is, en jou bij de les kan houden?

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 18:45

Heb je vaak paniekaanvallen Angela? Ik heb er echt dagelijks last van, maar het is vooral de hyperventilatie waar ik echt bang voor ben..

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 18:45

Ja, daar heb je ook gelijk in Angela :j Daarom gooide ik het ook eerst in de groep ;)

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 18:46

Sifra, wat vind je dan precies zo eng aan je hyperventilatie? Dat andere mensen je zien? Dat je niet genoeg lucht krijgt? Dat je je zelf niet onder controlle hebt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 18:48

sifra01 schreef:
Heb je vaak paniekaanvallen Angela? Ik heb er echt dagelijks last van, maar het is vooral de hyperventilatie waar ik echt bang voor ben..

Bij mij is het ook meer de hyperventilatie die ineens op komt zetten. Ook ik heb er dagelijks last van...

Ik vind het overigens super goed van je dat je toch terug bent gegaan! Super!!

Samantha: Kan je geen besloten HK topic maken? Of is dat verboden?

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 18:48

Weet ik eigenlijk niet. Ik zal eens een mod aanschrijven hier over.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 18:49

Sam: Klinkt heel raar, maar ik oefen altijd liever alleen. Het helpt ook niks als er iemand mee is op een of andere manier. Stom eigenlijk om altijd alles zelf op te willen lossen als het niet goed gaat, maar dat heb ik altijd. Laat mij maar alleen als het slecht gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 18:51

Wat ik me trouwens af vroeg he, Samantha, merk je verandering in je gedrag door je zwangerschap? Positief/negatief?

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 18:51

samantha21 schreef:
Sifra, wat vind je dan precies zo eng aan je hyperventilatie? Dat andere mensen je zien? Dat je niet genoeg lucht krijgt? Dat je je zelf niet onder controlle hebt?

Ik raak de controle kwijt en ik vind het vreselijk om me zo benauwd te voelen. Ik weet dat er echt niets kan gebeuren, maar ik ben zo bang voor het gevoel. Raak m echt helemaal kwijt dan

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 18:56

Ik heb even gekeken, maar er staat iig niets in de regels van HK om een besloten topic hier over te maken. Zal zo even Pben.

Sifra, misschien zou je dan toch eens met iemand moeten zijn, die bij je blijft als je zon aanval hebt. ALs je merkt dat die persoon je niet veroordeeld als je zon aanval hebt, is het misschien iig al niet meer zo eng om in ander gezelschap te zijn.

Verder zul je toch echt hulp moeten aanvaarden als het alleen maar moeilijker gaat.

Probeer anders volgende keer als je thuis bent, en je voelt een aanval op komen, wel naar je auto te gaan, maar op de parkeerplaats te blijven staan. Dus niet weg gaan.

Zorg er voor dat je daar een papieren zakje hebt liggen. Doe dit dan om je mond, en ga hier in in- en uit ademen. Dit werkt goed bij hyperventilatie :j Wanneer je dan weer rustig bent, ga je weer naar binnen.