Nog meer meiden die gaan voor baarmoederhalskanker prikken?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 16:57

KylaLover schreef:
Ik ben blij dat ik buiten de groep val die hem moet halen. ben al te oud. Ga hem nu achteraf ook zeker niet halen via de huisarts. Heb actief seksueel contact. Risico dat ik dan baarmoederkanker krijg door de inenting is groter dan de kans die ik anders heb (zo begrijp ik het).

Bovendien gaat de regering ervan uit dat mensen van 12 nog geen seksueel contact hebben... Maar ze vergeten hoeveel mensen al op hun 12e tot seksueel contact gedwongen worden... Eigenlijk zouden ze eerst iedereen moeten testen of ze al besmet zijn met het virus en dan pas besluiten of een inenting nog nuttig is.

Van mij mogen ze het uitstrijkje met 5 tot 10 jaar vervroegen. En dan ook niet om de 5 jaar een neiuw uitstrijkje maar om de 2 of 3 jaar. Terwijl ik bijwijze van nu al op kijk tegen het feit dat ik over 10 jaar 30 wordt en dus voor het uitstrijkje moet...

daar ben ik het eigenlijk wel mee eens, eerst testen, dan enten!

Yunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 18:12

Evelli schreef:
prikken kunnen ze niet verplichten, wel aanraden

Nou als ze het me gaan verplichten, dan doe ik het niet!!
Maar als ze het me aanraden, dan doe ik het wel!
En dus haal ik de prik ook gewoon

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 18:14

Anthea schreef:
Nee, 30 jaar, dat werkt. Blijkbaar niet dus. ;)

?

Dit is gewoon één van de standaard dilemma's van volksbrede screening. Te vaak is minder zinvol en belastend, te weinig betekent teveel schade wanneer je eenmaal ontdekt. Daar ergens tussen ligt een optimum, en dat zoek je. Dat optimum gaat alleen nooit op screenen vanaf 16 liggen - te weinig ziektegevallen, teveel belasting, resultaat: minimale opkomst op latere leeftijd. En die latere leeftijd is nu net de groep die je zien wilt, vanwege toegenomen risico's...

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 20:06

Robin__ schreef:
Hoor net dat alle meisjes die niet zijn komen opdagen een 2e brief krijgen, waarin uitgelegd word dat het vaccin veilig en belangrijk is :)

OMG..dat is echt belagelijk ;l
als ik die brief krijg..
ik pleur hem gelijk weg ;l
Je moet het tog zelf wteen!
Gaat die *(#&%#^beetje je overhalen..
laaat ze het eerst maar is onderzoeken ;l

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 20:08

Runn_love_ schreef:
ik wil niet rot doen hoor, maar ik ben echt heel blij dat ik niet ben geprikt.

ik krijg een nieuwe uitnodiging, en ik ga hem terug sturen met de nodige argumenten.. ik vind dat er erg opdringerig wordt gedaan over het vaccin, net ook op het nieuws

Jaa idd.
Je moet het toch zelf weten :O
Gaan ze je soort van dringen vindt ik zelf.
Ze zeggen dat het je eigen keuze is..
Maar dan gaan ze je weer wat sturen..

Dewii

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 20:12

Robin__ schreef:
Hoor net dat alle meisjes die niet zijn komen opdagen een 2e brief krijgen, waarin uitgelegd word dat het vaccin veilig en belangrijk is :)

Ja, dat hoorde ik ook. Eerlijk gezegd vind ik het een beetje voelen alsof ze me de prik proberen op te leggen. :o

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 20:13

Celiien schreef:
Ok ik kom me ook even mengen;;
Over die bijwerkingen;
De bijwerkingen staan in de folder, en misschien zijn ze dan wel niet bekend, wie zegt dat men ze krijgt?
als je eens ziet wat er op de bijwerkingenfolder van andere medicijnen(oa, hersenvliesontseking) staat, schrik je je ook dood
dus bijwerkingen vind ik geen goed argument :n

en dat geneuvel over het oostindisch doof zijn; je bent het zelf ook, aangezien je ook alleen maar de negatieve kanten wil horen

Het gaat over de bijwerkingen over lange termijn niet over 1 week ofso :S
Die heb je altijd wel..
in die brief staat toevallig ook niet al de juiste informatie over de bijwerkingen..
Want ze zetten alles zo ''leuk en fleurig neer van NEEM HEM NEEM HEM '' maar ze weten amper wat het doet met je in de toekomst..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 20:17

WhiteRose schreef:
Anthea schreef:
Nee, 30 jaar, dat werkt. Blijkbaar niet dus. ;)

?

Dit is gewoon één van de standaard dilemma's van volksbrede screening. Te vaak is minder zinvol en belastend, te weinig betekent teveel schade wanneer je eenmaal ontdekt. Daar ergens tussen ligt een optimum, en dat zoek je. Dat optimum gaat alleen nooit op screenen vanaf 16 liggen - te weinig ziektegevallen, teveel belasting, resultaat: minimale opkomst op latere leeftijd. En die latere leeftijd is nu net de groep die je zien wilt, vanwege toegenomen risico's...

Je loopt na vaccinatie veel meer risico dat men niet op komt dagen voor het uitstrijkje. Terwijl nog niet eens zeker is wat de effecten van deze vaccinatie zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 20:23

xMarloes schreef:
Celiien schreef:
Ok ik kom me ook even mengen;;
Over die bijwerkingen;
De bijwerkingen staan in de folder, en misschien zijn ze dan wel niet bekend, wie zegt dat men ze krijgt?
als je eens ziet wat er op de bijwerkingenfolder van andere medicijnen(oa, hersenvliesontseking) staat, schrik je je ook dood
dus bijwerkingen vind ik geen goed argument :n

en dat geneuvel over het oostindisch doof zijn; je bent het zelf ook, aangezien je ook alleen maar de negatieve kanten wil horen

Het gaat over de bijwerkingen over lange termijn niet over 1 week ofso :S
Die heb je altijd wel..
in die brief staat toevallig ook niet al de juiste informatie over de bijwerkingen..
Want ze zetten alles zo ''leuk en fleurig neer van NEEM HEM NEEM HEM '' maar ze weten amper wat het doet met je in de toekomst..

En denkje, dat ze die prikken in een goed, welvarend land als Nederland, geven aan mensen, als die prik NIET veilig zou zijn? Als ze écht écht niet zouden weten waar ze mee bezig zijn?
Nee.
En ik heb zoiets; Als ik 'm niet neem, en over 10 jaar baarmoederhalskanker krijg hé, dan zal ik ALTIJD blijven denken; En als ik de prik nu wél had genomen hé.. Had ik die küt zooi dan nu ook?

En ja, ik ben doodsbang voor prikken. Echt heel bang, maar daar zet ik me dan maar ff overheen hoor..

annelindeeee

Re: Nog meer meiden die gaan voor baarmoederhalskanker prikken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 20:27

Rebecca, ik vind dat je gelijk hebt ;)
Dat is ook de reden waarom ik de prik genomen heb.
Ik ben er doodsbang voor, maar het viel harstikke mee,
en dan weet ik dat ik er tenminste iets aan gedaan heb
om baarmoederhalskanker te voorkomen ;)

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 20:29

Nou..ze weten helemaal niet de gevolgen ervan..en de bijwerkingen op langer termijn..
En zoveel vrouwen krijgen geen baarmoederhals kanker..
En als je het krijgt is het echt super erg..
Want ik zelf wil het ook ECHt niet..
Maar als ze nou later wel weten wat dat spul doet..
dan kan je hem heus nog wel nemen..
en als ze zeggen;; ja je raakt er onvruchtbaar door ( en dat is dan bijv. ook zo over 10 jaar )
Nou dan denk je ook.. had ik hem nou maar niet genomen..
Het is en blijft je eigen beslissing..

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 20:29

annelindeeee schreef:
Rebecca, ik vind dat je gelijk hebt ;)
Dat is ook de reden waarom ik de prik genomen heb.
Ik ben er doodsbang voor, maar het viel harstikke mee,
en dan weet ik dat ik er tenminste iets aan gedaan heb
om baarmoederhalskanker te voorkomen ;)

& als je er nou juist baarmoederhalskanker van krijgt??
Laatst bijgewerkt door xMarloes op 12-03-09 20:33, in het totaal 1 keer bewerkt

annelindeeee

Re: Nog meer meiden die gaan voor baarmoederhalskanker prikken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 20:31

Ja, het is zeker je eigen beslissing, en die van mij was om de prik te nemen.
En ja, ik weet natuurlijk niet 100% zeker dat ik geen baarmoederhalskanker krijg. Maar als ik dat wel krijg weet ik dat ik tenminste die prik heb gehaalt, zodat het daar niet aan kan liggen. Maar nogmaals, ik snap dat sommige de prik niet willen halen, en daar heb ik ook zeker begrip voor ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 20:33

Ach man, als 'welvarend Nederland' zitten we nu ook in een crisis.

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 20:35

annelindeeee schreef:
En ja, ik weet natuurlijk niet 100% zeker dat ik geen baarmoederhalskanker krijg. Maar als ik dat wel krijg weet ik dat ik tenminste die prik heb gehaalt, zodat het daar niet aan kan liggen. Maar nogmaals, ik snap dat sommige de prik niet willen halen, en daar heb ik ook zeker begrip voor ;)

& ik snap dat sommige hem juist wel nemen :P
ik vondt het ook moeilijk..
maar heb nu gewoon gezegt..nee te veel onduidelijkheden..
& je hebt eigenlijk ook zo kort de tijd om erover na te denken + het komt \ineens heel onverwachts

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 20:35

xMarloes schreef:
Nou..ze weten helemaal niet de gevolgen ervan..en de bijwerkingen op langer termijn..
en als ze zeggen;; ja je raakt er onvruchtbaar door ( en dat is dan bijv. ook zo over 10 jaar )

Pardon? pardon? zoveel mensen krijgen het niet? Het is wel nummer 2 doodsoorzaak voor vrouwen hé!
Dus oké. Relatief gezien krijgen niet heel veel mensen het nee, want er zijn ook genoeg andere küt oorzaken waarom mensen (niet eerlijk) Doodgaan.
maar als ik, aan doodsoorzaak nummer 2 wat kán doen, dan wil ik het proberen.

En ja, het is je EIGEN beslissing, ik vind alleen dat je even reeël moet zijn. Iedereen loopt elkaar op te naaien over dat het zo slecht zal zijn enz. Maar het kán gewoon niet echt gevaarlijk/slecht zijn.

@ anthea;
Ja, de hele wereld zit zo ongeveer in die crisis ja. Maar qua gezondheid en levensbenodigdheden is Nederland toch wel écht een goed welvarend land hoor. Ben toch best wel blij dat ik hier geboren ben.

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-09 20:37

Ik kreeg vandaag weer zo'n brief binnen, en ik ben nog niet geprikt, de eerste prik hier in Lelystad moet nog komen. -Al besloten niet te gaan trouwens-
Het ging over dat je nu met wat spulletjes jezelf kan testen, ofzoiets. O.a. 2 uur met een soort tampon rondlopen en dan opsturen, en nog wat dingen.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 20:38

Anthea schreef:
Ze zouden gewoon uitstrijkjes moeten doen vanaf een jaar of 16 - veel beter.

Zo dat zal me een geld gaan kosten... verder heeft het vanaf die leeftijd ook weinig zin.

xsimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 20:39

Ik ben er nog niet helemaal uit of ik de prik wel of niet neem, ik denk eigenlijk van niet. Ik heb niet zoveel zin om voor hun proefkonijntje te spelen en misschien achtera spijt te krijgen (of niet natuurlijk, misschien is deze prik wel echt hét middel) Van mij hadden ze nog wel wat meer jaar mogen onderzoeken!

Maarja aan de andere kant, mijn moeder vertelde dat toen ze met de inentingen voor rode hond ect. begonnen er ook zulke onduidelijkheden waren, en mensen die het gevaarlijk vonden. Maar zie nu eens, iedereen vind die prik nu dood normaal.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 20:42

Rebeccaa schreef:
Pardon? pardon? zoveel mensen krijgen het niet? Het is wel nummer 2 doodsoorzaak voor vrouwen hé!

Huh waar heb je dat vandaan :?

Wereldwijd misschien? Maar dat komt omdat er niet overal ter zulke goede screening is. Niet in Nederland hoor.

Surface

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 20:46

Rebeccaa schreef:

:? Ik dacht dat er per jaar maar 600 vrouwen baarmoederhalskanker krijgen en er daar 200 van overlijden.
Lijkt me niet dat dat doodsoorzaak nummer 2 is dan. ;)

annelindeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 20:48

xMarloes schreef:
annelindeeee schreef:

& ik snap dat sommige hem juist wel nemen :P
ik vondt het ook moeilijk..
maar heb nu gewoon gezegt..nee te veel onduidelijkheden..
& je hebt eigenlijk ook zo kort de tijd om erover na te denken + het komt \ineens heel onverwachts

Dat klopt, de tijd om erover na te denken is eigenlijk te kort (vind ik).
De moeder van een vriendin werkt bij de GGD, en die heeft haar dochter ook de prik laten halen.
Ze zei dat vele verhalen die je hoort allemaal gewoon onzin zijn, over ernstige bijwerkingen etc.
Nouja, ik heb de prik gewoon gehaalt, ik dacht dat dat het beste was ;)

annelindeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 20:49

Surface schreef:
Rebeccaa schreef:

:? Ik dacht dat er per jaar maar 600 vrouwen baarmoederhalskanker krijgen en er daar 200 van overlijden.
Lijkt me niet dat dat doodsoorzaak nummer 2 is dan. ;)

Dat weet ik zo niet, maar 200 vrouwen per jaar zijn er toch weer 200 teveel. ;)

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 20:52

Rebeccaa schreef:
xMarloes schreef:

Dus oké. Relatief gezien krijgen niet heel veel mensen het nee, want er zijn ook genoeg andere küt oorzaken waarom mensen (niet eerlijk) Doodgaan.
maar als ik, aan doodsoorzaak nummer 2 wat kán doen, dan wil ik het proberen.

En ja, het is je EIGEN beslissing, ik vind alleen dat je even reeël moet zijn. Iedereen loopt elkaar op te naaien over dat het zo slecht zal zijn enz. Maar het kán gewoon niet echt gevaarlijk/slecht zijn.

@ anthea;
Ja, de hele wereld zit zo ongeveer in die crisis ja. Maar qua gezondheid en levensbenodigdheden is Nederland toch wel écht een goed welvarend land hoor. Ben toch best wel blij dat ik hier geboren ben.

PARDON PARDON?? kan je wel zeggen, maar het is echt niet de 2e doodoorzaak.
Ik weet niet waar je dat vandaan haalt, want dat is echt niet zo..
En ja het is super erg..( wat ik al zei )
Maar borstkanker die komt veel meer voor..
Kunnen ze daar beter wat op verzinnen..
& niet iedereen loopt erlkaar op te naaien..
want ze weten gewoon AMPER IETS WAT HET MET JE DOET IN DE TOEKOMST..( op langer termijn )
dus het is best wel goed..dat sommige gaan denken..
en dan pas beslissen..
dan ff in die folder te kijken..
en zeggen ;; oohh ja doe maar..
maar als je dan dingen gaat lezen..
en radar kijkt
en andere tv dingen..
kom je achter veel meer dingen..
Zoals dat ze niet weten wat het op langer termijn met je doet..

Roomz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 20:53

je hoort veel mensen zeggen dat het onzin is, en veel mensen die zeggen dat het niet onzin is
je weet alleen niet wie je moet geloven
als ik het goed heb, moet ik hem volgende week halen..
ouders zijn er ook nog niet helemaal over oud of ik hem wel of niet neem