Meer mensen met burn out/overspannen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Meer mensen met burn out/overspannen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 21:30

@ pollewoppy; wat goed dat je duidelijk hebt gemaakt naar je moeder dat er dingen uit je jeugd je nu opbreken. Wat heeft ze voor reactie daarop gegeven? Mag ook pb.

@ Fairytail; ik denk dat het voor veel mensen is dat het anders te definitief is, gedrag goed praten van ouder(s) (sorry als ik het zo hard verwoord, maar zo zie ik het), reactie van buitenstaanders en de momenten dat het wel goed was.
Wat ik niet snap ook van mezelf is dat je op zo'n manier ook ontzettend veel ellende en verdriet en pijn jezelf aan doet omdat veel mensen zich niet bewust (willen) worden van hetgeen ze je aandoen.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 21:45

ik PB je even.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 09:29

Mijn moeder was vrijwel altijd gefrustreerd en boos tegen mijn zus en mij en ook tegen me vader, misschien in iets mindere mate. Als ze "moest" koken, was ze altijd nijdig en chagerijnig, liep te tieren en met pannen te smijten. Als ik in de keuken hielp en iets stond te snijden dan was ik een "stomme hond", omdat ik het niet precies op haar manier deed. Met kerst had ze de pest in dat er een kerstboom "moest" komen en had ze zelf geen zin om daar ook maar een vinger naar uit te steken. Ze liep altijd te vitten en te snauwen, als de telefoon dan ging, zette ze plots een heel lief stemmetje op. Dan kwam er een vriendinnetje mij ophalen en dan moest ik plotseling eerst de hele boekenkast in de woonkamer gaan afstoffen en alle boeken uitkloppen voordat ik weg mocht. Pure pesterij, want ik had niets verkeerd gedaan. Ik was altijd als de dood voor mijn moeder vanwege haar plotselinge woede en agressie uit het niets. OF ze had totaal geen aandacht voor je en was helemaal in zichzelf gekeerd, lag te slapen op de bank of ze deed wat anders OF ze had het op je voorzien. Positieve aandacht was vrij uitzonderlijk. En dan de psychologische spelletjes die ze speelt en speelde, zogenaamde "gaslighting" en projecties. Altijd "poor me", maar vrijwel geen empathie voor een ander hebben. Als je als kind een keertje ziek was, dan baalde ze als een stekker, dan voelde ze zich een slachtoffer. Als zij eens ziek was, dan werd je in de rondte gecommandeerd, want dan was ze een slachtoffer.
Ik was ook al heel jong dat als ik viel en me bezeerde, ik geen troost zocht, want die kreeg je toch niet.
Misschien dat je je daarom zo optrekt aan de dingen die wel eens leuk/positief waren. Plus dat je hebt geleerd niet naar je gevoel te luisteren, gedwee en meegaand te zijn en geen eigen mening te hebben. Misschien dat het ooit zal gebeuren dat ik me wel van haar af keer, misschien niet. Er wordt toch vaak gezegd dat dit soort mensen zelf niet weet waar ze mee bezig zijn en eigenlijk min of meer een patient zijn. Maar in hoeverre ik mezelf dat altijd voor ogen zal kunnen houden, weet ik niet. Mocht ze in de toekomst beginnen (weer) als een razende tekeer te gaan, dan zal ik misschien uit zelfbescherming met haar moeten breken. Mijn geestelijke gezondheid moet ik ook in het oog houden. En mijn moeder zal toch niet snel geestelijke hulp gaan zoeken, want dingen liggen nooit aan haar.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 10:03

Himyar schreef:
Misschien dat je je daarom zo optrekt aan de dingen die wel eens leuk/positief waren. Plus dat je hebt geleerd niet naar je gevoel te luisteren, gedwee en meegaand te zijn en geen eigen mening te hebben. Misschien dat het ooit zal gebeuren dat ik me wel van haar af keer, misschien niet. Er wordt toch vaak gezegd dat dit soort mensen zelf niet weet waar ze mee bezig zijn en eigenlijk min of meer een patient zijn. Maar in hoeverre ik mezelf dat altijd voor ogen zal kunnen houden, weet ik niet. Mocht ze in de toekomst beginnen (weer) als een razende tekeer te gaan, dan zal ik misschien uit zelfbescherming met haar moeten breken. Mijn geestelijke gezondheid moet ik ook in het oog houden. En mijn moeder zal toch niet snel geestelijke hulp gaan zoeken, want dingen liggen nooit aan haar.

Bij mij was mijn vader zo zoals jij je moeder omschrijft. Mijn moeder was er nooit, die was eigenlijk altijd aan het werk en het nam het dus ook niet voor ons op. Ik was ook echt bang voor mijn vader. Er heerste altijd spanning in huis. Ik moet nu inderdaad nog gaan leren naar mijn gevoel te luisteren, zelfvetrouwen krijgen en leren dat ik ook mijn eigen mening mag hebben en die er zeker ook toe doet. Moeilijk is dat...

Ik ben boos, maar toch is helemaal breken moeilijk. Ik heb vorige week met mijn moeder gepraat en wil dit ook nog een keer met mijn vader proberen, over dingen uit het verleden die nooit uitgesproken zijn. Ik heb het gevoel dat ik die aan hem moet vertellen, omdat ik anders nooit rust vind. Alleen durf ik het nog niet. Weer zo bang voor zijn reactie...

Wat jij zegt heb ik dus ook, je leest en hoort inderdaad veel dat deze mensen het niet door hebben van zichzelf. Ik weet van mijn vader dat hij geen fijne jeugd heeft gehad. Dat blijkt vaak zo te zijn, dat zo'n ouder het echt wel anders wil doen voor zijn eigen kinderen, maar niet door heeft dat hij dat niet doet. (Kan misschien ook niet, want dat heeft hij nooit geleerd.)
Het breken met je ouders ligt voor mij niet zo zwart wit. En zo'n piekeraar als ik zijn kan: wat gebeurt als ik dit doe.... en wat gebeurt er als ik het andere doe...

De tijd zal het leren. Voor mijn gevoel heb ik de afgelopen een belangrijke stap hierin gemaakt door te gaan praten met mijn moeder. Ik moet mezelf de tijd geven.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 10:29

Praten heeft mijn zus vroeger geprobeerd, ze kreeg alleen maar ontkenningen en aanvallen. Als je pech hebt, krijg je er ook nog leugens bij. Nee, voor mezelf zie ik dat niet zitten. Met mijn vader heb ik in het verleden vlak voordat ik het huis uit ging wel wat kunnen praten. Hij heeft ook gerust de nodige pijn (geleden) van mijn moeder haar gedrag, maar puntje bij paaltje zal hij toch altijd proberen mijn moeder niet teveel voor het hoofd te stoten.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 10:33

Bij mij is het precies omgekeerd.
Ik heb nu met mijn moeder gepraat, maar denk dat ze hem ook altijd de hand boven het hoofd houdt. Dat heeft ze altijd gedaan en zal niet opeens veranderen. Ik heb al eens over iets geprobeerd met mijn vader te praten, maar hij deed gewoon alsof hij totaal niet wist waar het over ging en daarmee was het klaar. Geen succes dus inderdaad. Daarom weet ik ook nog niet zo goed wat ik wil...

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 10:42

Ik heb mezelf nooit echt toegestaan mijn boosheid te voelen. Ergens zit die denk ik deels weggestopt op een plek waar ik niet zo makkelijk bij kom. Soms sijpelt er wel wat van door, want mijn moeder kan echt het bloed van onder je nagels halen. Maar als je al iets van woede laat zien, dan is dat gelijk een bewijs dat je een ondankbaar, egocentrisch kreng bent. Want daar wil ze zo graag in geloven.

Edit: Mijn moeder heeft al eens gezegd dat ik wel al op de erfenis uit zal zijn, zoals de waard is, vertrouwt hij zijn gasten.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 10:56

Ik ben door mijn vader ook vaak een ondankbaar kreng genoemd...

Ik kan mijn boosheid ook niet uiten hoor, althans niet op een normale manier. Ik heb momenteel weer veel last van woede-aanvallen. Daardoor 'weet' ik dat ik veel boosheid in me heb. Ik heb alleen het idee dat ik er niks mee kan zeg maar. Heel raar, want het zit me eigenlijk gigantisch in de weg. Misschien sta ik het mezelf ook wel niet toe. Bang voor gevoelens, die heb ik immers altijd onderdrukt en weggestopt.
Die woede-aanvallen heb ik alleen thuis en zeker niet bij mijn ouders. Daar durf ik echt mijn boosheid niet te laten merken. Dan gaan ze alleen maar het slachtoffer uithangen op zo'n manier van 'zie je wel dat we alles verkeerd gedaan hebben'

Lastig hoor....

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 11:01

Je hoopt dat er ergens een win-win situatie zit in de hele toestand, maar ik ben bang dat die niet bestaat.... Of je moet eeuwig alles zo langs je kouwe kleren af kunnen laten glijden. Niet makkelijk als er steeds weer in oude wonden wordt gestoken.
Er is nu een boek naar me onderweg, als ik het goed heb begrepen wordt je daarin geadviseerd om heel veel te gaan huilen. Alleen ik heb nooit kunnen huilen en ik schaam me er voor om te huilen. Maar dat schijnt wel te kunnen helpen.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 11:09

Precies. Eigenlijk weet ik ook wel dat die win-win situatie er niet zit. En dan moet ik toch voor mezelf gaan kiezen, want ik heb geen zin om altijd 'toneel te moeten spelen' als ik daar ben. Daarom wil ik toch een keer ook nog met mijn vader praten, wat de consequentie daar ook van is. Maar daar ben ik nog niet aan toe...

Edit: Hoe heet dat boek?
Ik kan ook heel moeilijk huilen, schaam me er ook voor. Heb nu vaak het gevoel te willen huilen, maar het lukt gewoon niet, op één of andere manier hou ik het tegen.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 11:15

Ga zo nog even een tukkie doen.
Ik moet vanmiddag naar de psycholoog en moet er met de auto heen. Is wel handig als ik een beetje uitgerust ben. Ik probeer momenteel juist zo min mogelijk overdag te slapen, maar dit vind ik zelf wel een goede reden.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 11:16

Dat toneel spelen herken ik goed (keeping up appearances) en dan op de terugweg in de auto stoom af gaan zitten blazen over weer eens een sneaky valse, stomme opmerking die je naar je hoofd hebt gehad. Op het moment dat het gebeurt, zit je volledig met je mond vol tanden. Al zou je er later iets over zeggen, dan krijg je toch wel weer een frustrerende reactie terug.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 11:17

Pollewoppy schreef:
Ga zo nog even een tukkie doen.
Ik moet vanmiddag naar de psycholoog en moet er met de auto heen. Is wel handig als ik een beetje uitgerust ben. Ik probeer momenteel juist zo min mogelijk overdag te slapen, maar dit vind ik zelf wel een goede reden.

Slaap ze en sterkte!

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 13:16

Doei!

Mijn 2e dag werken en ik ben er al helemaal klaar mee Verdrietig

Lennox: Hoe ging het met jou?

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 14:01

Mistral, kun je ergens heen gaan waar ze je kunnen helpen? (sorry als je het eerder hebt geschreven ik kan de laatste tijd weinig dingen onthouden) ivm je werk en dat je de druk nu van je werk niet aankan?

Ik heb besloten om te gaan kijken naar de dingen die ik wil gaan doen in de zin van wat wil ik van mijn leven maken.
Dat mijn psychiater tegen me hebt gezegd dat ik anderen bezwaar met mijn dingen terwijl ik zelf de oplossing heb was hard maar ook zeker de waarheid en voor mij een echte eye-opener.
Over wat pollewoppy en Himyar hebben geschreven geld ook een beetje voor mij.
Over hoe ouders kunnen zijn, in mijn geval mijn vader.
De momenten dat hij zei dat hij wou dat ik niet leefde hakt er nu bij mij nog steeds in. Het ligt nu aan mij wat ik ermee ga doen. Blijf ik geloven dat hij (deels) gelijk heeft dan zal ik niks van mijn leven gaan maken of probeer ik nu voor mezelf te gaan kiezen. Hij heeft er al voor gezorgt dat er 2 kinderen zijn overleden, ik zorg ervoor dat ik blijf leven en gelukkig word.
Ik wil jullie heel veel sterkte wensen!

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 14:29

Aan een kant natuurlijk best confronterend om te horen van je psychiater, maar misschien ook wel juist dat duwtje wat je nodig hebt.
Het moeilijke is dat je als kind een slachtoffer was, de kunst is om als volwassene te proberen niet altijd een slachtoffer te blijven. Want je bent nu uit die oude situatie en kan alle kanten op met je leven. Hoewel je heel lang het gevoel blijft houden dat je nog in een kerker van je jeugd gevangen zit.
Ik vond net nog een artikel hierover, hoe een kind wordt gevormd tijdens de jeugd in een dysfunctioneel gezin. De kunst is om nu dingen anders te gaan vormen in jezelf en het oude los te laten.
http://www.anzwers.org/free/thuiskomen/ ... e%20ik.htm
http://www.anzwers.org/free/thuiskomen/ ... ervolg.htm

Ik zeg dit nu allemaal wel zo bijdehand, maar ik worstel zelf met dezelfde problemen.
Jij ook veel succes en sterkte!

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 15:10

Daarom ga ik nu echt beginnen met het boek; De herondekking van het ware zelf.
http://www.berneboek.com/shop/product.p ... rg%20Bosch
Ik denk dat dat een echte eye-opener word voor mij.

Edit; Daarna ga ik Illusies van Ingeborg Bosch lezen;
Wat ik fijn vind van deze schrijfster is dat ze ook een boek heeft geschreven over als je volwassen bent en een nare jeugd hebt meegemaakt en je krijgt zelf kinderen. Veel willen niet doen wat hun ouders doen maar doen het vaak wel, deze boek helpt je om ervoor te zorgen dat de geschiedenis zich niet herhaald.

En daarna misschien de tijger ontwaakt lezen, dit gaat over trauma's.
http://www.boekenstand.nl/products/De_t ... 12016.html

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 15:22

Bedankt voor de boekentips. Misschien ga ik er daarvan ook een aantal aanschaffen. Ik merk dat boeken/artikelen lezen en ervaringen uitwisselen met anderen, mij helpen.

Niet uit sensatie, maar wat bedoel je met: "Hij heeft er al voor gezorgt dat er 2 kinderen zijn overleden, ik zorg ervoor dat ik blijf leven en gelukkig word"?
Laatst bijgewerkt door Himyar op 05-11-08 15:31, in het totaal 1 keer bewerkt

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 15:31

Mij helpt het ook heel erg. Het is gewoon belangrijk om te praten zodat je dingen ook kan verwerken.
De boeken kun je ook bij de bibliotheek krijgen mocht je lid zijn.
De taal vind ik erg fijn om te lezen.
Ik pakte de boek in een new age winkel en was er meteen helemaal in verdiept, net als bij de tao van equus, vind ik ook een geweldig boek over wat paarden bij ons losmaken.

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 20:54

Mijn eerste halve dag werken werd uiteindelijk een uurtje. Ik heb alleen maar gepraat met mijn leidinggevende en een ander MT lid en zij vonden het allebei niet zinvol als ik nu aan het werk zou gaan. Ik ben er duidelijk nog niet aan toe, ik heb nu afgesproken dat ik het volgende week dinsdag weer ga proberen. Het was wel even goed om weer op mijn werk geweest te zijn en iedereen weer even gesproken te hebben. We hebben nu allebei (werkgever en ik) aan de arbo onze goede wil laten zien want we hebben het geprobeerd.

Ik heb eind vorig jaar een Essence training gevolgd waar ik toen best veel aan gehad heb. Je leert daar op een andere manier naar dingen te kijken en die dingen zijn heel eenvoudig in je denkpatroon te implementeren. Helaas heb ik er niet voldoende aan gehad om deze situatie te voorkomen maar ik heb er geen spijt van dat ik de training gevolgd heb. Je krijgt een rugzakje met tools mee waar je echt wat mee kan.

Wat ging er mis bij jou Mistral?

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 22:31

Goed dat ze op je werk inzagen dat het nog niet verstandig is dat je aan het werk gaat. Goed om te horen dat je het fijn vond om even op je werk te zijn en iedereen even gesproken te hebben. Dat maakt het de volgende keer misschien wat makkelijker. ( Zo ervaar ik dat in ieder geval wel, hoe langer je niet geweest bent, al is het maar om te 'buurten' hoe meer je er vaak tegenop gaat zien)

Ik ben zelf vandaag bij de psycholoog geweest. Was een heel heftig gesprek en ben er aardig kapot van. Was erg emotioneel, pluspunt was wel dat ik er nu voor het eerst echt een beetje mijn emoties zoals boosheid kon uiten.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 23:28

Lennox schreef:
Ik heb eind vorig jaar een Essence training gevolgd waar ik toen best veel aan gehad heb. Je leert daar op een andere manier naar dingen te kijken en die dingen zijn heel eenvoudig in je denkpatroon te implementeren. Helaas heb ik er niet voldoende aan gehad om deze situatie te voorkomen maar ik heb er geen spijt van dat ik de training gevolgd heb. Je krijgt een rugzakje met tools mee waar je echt wat mee kan.
Wat ging er mis bij jou Mistral?

Wil je wat meer vertellen over wat inhield? Gaat het echt om anders tegen dingen aan te gaan kijken of ook gebeurtenissen en je gedachten daarbij?

Ik heb een boek gelezen over aandachtsgerichte cognitieve therapie, waarin je inzicht krijgt in de manier van denken. En vooral ook hoe je daar zelf invloed op kan uitoefenen. Door gericht aandacht te geven zeg maar. De aandachtsgerichte cognitieve therapie is gebaseerd op mindfullness. Een interessant boek trouwens. Met duidelijk voorbeelden.

Ik kan wel een kleine samenvatting van het boek hier plaatsen als er mensen behoefte aan hebben.
Het boek werd mij door mijn bedrijfsarts aangeraden. Als je meer over het boek wil weten laat maar horen. Mag ook per PB

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 10:54

De training leert je beter omgaan met zowel dingen uit het heden als uit het verleden. Het leert je uit het negatieve cirkeltje van emoties te komen. Stel in het verleden is je situatie A overkomen met alles wat daarbij hoort als je dan in situatie B terecht komt die vergelijkbaar is met situatie A dan komen alle dingen die gebeurd zijn in situatie A weer naar boven en zal je in situatie B net zo handelen als in situatie A. Situatie A is immers je referentiekader. Maar vaak wil je dat juist voorkomen omdat je in situatie A zo rot voelde. Door je denkpatroon aan te passen en iedere situatie als nieuw te zien kan je dat voorkomen en zal je zien dat de situaties niet gelijk zijn. Je leert zien dat je het door te blijven hangen in het verleden en steeds weer in hetzelfde probleem te verzanden de situatie niet oplost voor jezelf. Je kan immers 0 invloed meer uitoefenen op dingen uit het verleden, ook niet op dingen in de toekomst trouwens je kan alleen maar invloed uitoefenen op dingen die nu gebeuren. Je krijgt diverse hele simpele handvatten om het cirkeltje te doorbreken. Er zijn veel negatieve berichten te vinden over de training op internet, zelfs het woord sekte wordt genoemd maar zo heb ik het niet ervaren. Maar negatieve dingen zijn altijd sneller te vinden dan positieve dingen. Natuurlijk zijn er dingen aan bod geweest waar ik niets mee kon maar ook zeker dingen waar ik echt wat aan gehad heb. Ik heb eruit gehaald wat voor mij van belang was.
Ik zou iedereen die steeds terugvalt in hetzelfde probleem en daardoor steeds tegen de muur loopt de training zeker kunnen adviseren.

Waarom zit ik dan nu overspannen thuis zou je denken? Het is mens eigen om lekker veilig terug te vallen in je oude vertrouwde patronen en bij mij is er privé heel veel veranderd in een jaar tijd waardoor mijn leven 180 graden gedraaid is. Ik heb de nodige ziektegevallen en overlijdens meegemaakt in hele korte tijd. Ik ben ineens van een leven met mijn vriend samen naar een gezinssituatie met 2 kinderen, de kinderen van mijn vriend, gegaan naast een fulltime baan (ik werk 40 uur). Daarbij komt dat ik opdraai voor 95% van het huishouden (en dat is een berg werk met 2 kinderen), het hele administratieve gedeelte doe thuis, mijn paarden nog aandacht wil geven en een sociaalleven wil onderhouden. En ik heb een paard moeten verkopen door de nieuwe situatie waarin we terecht kwamen. Overal was tijd voor behalve voor mezelf. In eerste instantie wordt je moe, zeg je tegen jezelf stel je niet aan en je geeft jezelf schoppen onder je kont en gaat gewoon door. Helaas werken de schoppen onder mijn kont nu niet meer...het is gewoon op. Ik heb nergens energie voor en er komt weinig meer uit mijn handen.

@Pollewoppy: ik heb wel interesse in een samenvatting Ja.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 11:03

Jee, Lennox, je hebt inderdaad erg veel op je bordje gehad! Geen wonder dat je helemaal bent opgebrand.
Dat je in het heden vaak in een oude situatie van vroeger komt te zitten kwa gevoel en reactie klinkt me ZO bekend in de oren. Op zo’n moment kom je in je kind zijn te zitten en ben je niet meer de volwassene die je eigenlijk bent.

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 11:16

Tjee Lennox dat is niet niets.
En inderdaad steeds het zelfde handelen. Hoewel je jezelf voor neemt het nooit weer zo aan te pakken.

Ik merk ook dat ik weer steeds minder tijd vrij maak voor mezelf. Als ik tijd heb ga ik altijd maar weer wat aan school doen of iets voor iemand uit zoeken.
Ben nu met mijn afgekeurde stage verslag bezig gister zowaar 3 hoofdstukken kunnen doen. Maar sla hem nu open en zie al het commentaar en het wil al niet meer. Daarbij is mijn broer nu ook thuis die een hoop herrie maakt en aandacht vraagt..

T is dat mijn cavia erg ziek is anders zou ik naar mijn studentenkamer gaan.