Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 09:42

Ik maakte met ongeveer 5 weken mn eerste buitenrit weer... 1 been in de beugel, maar dat deed niks... ik reed weer :D

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 10:46

Ik heb er gister, na 11 weken, weer op gezeten. Op een barebackpad, zonder beugels.
Maar moet wel zeggen dat ik eigenlijk een menner ben, geen ruiter, dus normaal zit ik er eigenlijk ook nooit op.
Ik zat na een week weer op mijn wagen en na 11 dagen een belangrijke wedstrijd O:) .

MoonWencke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 21:26

Welkom Akecheta :wave: Ik had voor mijn ongeluk al lang niet meer gereden en heb sinds mijn operatie pas twee keer weer paarden gezien. Nog niet er op gezeten. Hoe gaat het met jou sinds je operatie?

Fijn dat Roos zo braaf is, Ciska!

Ik heb vandaag weer voor het eerst meegedaan bij Zumba én daarbij ook nog op het podium gestaan waar het drie maanden geleden fout is gegaan. Vera kan vast wel begrijpen hoe fantastisch ik me heb gevoeld :D. Nu nog steeds trouwens, loop al de hele dag te grijnzen, en dat op een maandag :))

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 21:51

Lekker dat je weer mee gedaan hebt.

Roos is goud waard. Ik ben zo gek met die merrie.
We zijn nu 9 maanden aan het kwakkelen, doel voor het nieuwe jaar is terug de sport in, maar kans is groot dat ze as zaterdag haar laatste wedstrijd loopt. Niet eens voor de wagen zoals wij het liefst doen, maar aan de lange teugel (wat ook heel leuk is). Ze blijkt ook cushing te hebben, nummer 3 bij mij op stal.....

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 21:59

Jaaa de eerste keer weer Zumba is geweldig he :D
Welke choreo's deden jullie?

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 20:52

Hi, dank voor jullie reacties op mijn vraag.
Ik zie dat de termijn wel een beetje wisselt bij jullie.

Vandaag voor controle bij orthopeed geweest. Hij heeft me verteld dat ik nog eens 6 weken niet tussen de paarden mag lopen en niet op ongelijke grond. Risico dat kruisband weer stuk gaat bij verzwikken is te groot en spieren zijn nog niet voldoende op sterkte. Balen, maar ik heb 1,5 jaar kniegezeur en pijn achter de rug en wil dat het nu goed blijft.
Ligt het aan de orthopeed dat ie zo voorzichtig is, of zijn jullie gewoon eigenwijs :D ?

Ik vond de eerste twee weken na de OK echt zwaar en super pijnlijk. Daarna merk ik iedere dag vooruitgang.
Hoe is het herstel bij jullie gegaan?

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 21:08

Herstel ging heel goed, met 10 maanden volledig gerevalideerd (topsport niveau, ivm Zumba les geven, paaldansen, etc.).... heb echt totaal geen pijn gehad... ben op een donderdag geopereerd, die zondag de laatste oxycodon ingenomen.. die nam ik overigens alleen in omdat ik hoofdpijn had, als nawee van de ruggeprik :+

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 21:34

Zo lang niet tussen de paarden, pfffff. Ik zat na eenweek weer op mn wagen en de dag na de operatie al met mn krukken achter mn pony's aan om medicatie te geven.

Zelf een paar dagen de 'verplichte ' pijnstillers en verder niet. We mee naar Ermelo, want na 11 dagen wedstrijd was misschien iets ambitieus. Maar ook die dag niets hoeven nemen.

Van mn fysio mocht het als ik voorzichtig was. Ortopheed heb ik het niet verteld.

Pijn dus heel weinig gehad, ben het zat dat het zo slap is. Volgende week 3 maanden controle, ik ben benieuwd of ik dan al meer mag.

Zaterdag shetten wedstrijd, lange teugelen (met artrose, peesblessure, oog missend cushing pony, duo kneus en Co dus ) in een 20x40 bak (meestal in 15x30, en dat had ik nu ook wel goed gevonden). Ruitertje moet haar maar los lange teugele , pak ik haar wel over zodra ik de baan in moet ;) .

MoonWencke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 18:49

@Vera: Ik stuur je zo beter een pb'tje :)

@Akecheta: Ik woon in Duitsland en ben ook hier geholpen, dus weet niet of er veel verschil in nabehandeling zit. Ik ben in ieder geval op een woensdag geopereerd en tot dinsdag daar gebleven (had ook al zaterdag mogen vertrekken, maar aangezien ik alleen en op de 4e verdieping woon, vond ik het wel prettig wat behulpzame mensen om me heen te hebben). Ik heb tot de zaterdagochtend via een infuus in mijn lies pijnstillers gekregen. Daarna nog oxycodon gehad, maar daar reageerde ik helemaal niet op (vermoed ik). Sinds ik thuis ben eigenlijk zelden nog ibuprofen genomen. Echt pijn heb ik niet gehad, eerder een onaangenaam gevoel. Van de eerste weken ben ik het meeste alweer vergeten. De eerste zes weken, dat ik echt alles met krukken deed, ging het langzaam beter. Nu, twaalf weken later, heb ik het gevoel dat ik bijna met sprongen vooruit ga. Echt iedere week duidelijk verbetering. Ben ook heel erg blij met mijn fysiotherapeut. Heeft zelf ervaring en geeft mij heeft vertrouwen dat nodig is. Mijn orthopeed zie en spreek ik amper... De chirurg heb ik alleen voor de operatie in een voorgesprek gezien en daarna een paar keer bij de visite 's ochtends.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 11:06

Ik ben vandaag precies 3 maanden onderweg na mijn operatie en ben net terug uit het ziekenhuis voor controle.
Orthopeed hoeft mij niet meer te zien, hij vind het er prachtig uit zien en goed voelen, dus lekker bij de fysio door blijven spelen.
Fysio vind ook dat het prima gaat, hoef maar 1x per week omdat ze vind dat ik verder al zat doe (pony's verzorgen en trainen en thuis nog wat oefeningetjes).

Van het weekeind Shetland indoor wedstrijd. Ik zou met brave Roosje lange teugelen, kijken of het weer ging lukken. Maar Roos stond 's ochtends bevangen..... Dus Benno maar gepakt omdat die toch mee was.
Die had ik dus al ruim een half jaar niet aan de lange teugel gehad en hij is nog helemaal niet op Midden2 nivo getraind geweest. Werd die flapdrol gewoon 1e!!!! Met een score van rond de 152 punten (= 63,3%, proef heeft 24 onderdelen ;) ).
Afbeelding
Ik kon na afloop aan het zuurstof. En gelukkig werd ik niet beoordeeld voor de zuiverheid van de gangen :+ .

MoonWencke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 19:14

Fantastisch toch dat Benno er even met de eerste plaats vandoor gaat. Blijkt maar weer dat jij het toch goed voor elkaar hebt met je pony's om zoiets neer te kunnen zetten zonder (recente) training. Beterschap voor Roosje!

Jij gisteren drie maanden, dus ik morgen. Fijn dat zowel de orthopeed als ook de fysiotherapeut tevreden zijn.

Ik heb gisteren ook maar even een controle afspraak bij de orthopeed gemaakt - heb hem al een tijdje niet meer gezien. Kan over twee maanden terecht :+. Maar het gaat goed, heeft geen haast, dus prima zo. Tijdens de laatste drie afspraken heeft de fysiotherapeut alleen gewerkt aan de stand van mijn knie, strekken en buigen. Rest wat ik aan oefeningen kan doen, doe ik al zelfstandig. Zumba, aquafit, fietsen, beetje functional training. Zijn wens was dat ik ook de evenwichtsoefeningen blijf doen en begin met looptraining; walking afgewisseld met joggen. Morgen en vrijdag nog een afspraak en dan eerst twee weken herfstvakantie tot we de 7e weer verder gaan.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 20:06

Ik snap mensen niet die in aanloop naar een wedstrijd een heel strak schema hebben en echt moeten trainen. Hier is het een kwestie van fit houden en starten maar. Benno is voor de wagen en onder het zadel gereden en voor mijn knie ook veel aan de lange teugel. Ik zal ze niet helemaal zo uit t land trekken en op wedstijd gaan, maar als ze iets kunnen kunnen ze het gewoon en dat blijkt dus ook, ik had er echt ruim een half jaar niet achter gelopen.
Roos liep deze zomer ook districts kampioenschap in het L in het 2span, 4x naast elkaar en dan kan je wel een klasse hoger starten op een kampioenschap :+ .

Fijn dat bij jou ook alles goed gaat.

Suzanne_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 16:31

Hoihoi :wave:

Ik kom hier ook even meepraten en advies vragen omdat ik mogelijk een voorste kruisband reconstructie nodig heb.

Even in het kort mijn verhaal:
Ongeveer een halfjaar geleden merkte ik dat ik steeds moeilijker mijn rechterknie kon strekken en na een paar weken zelfs helemaal niet meer kon strekken. Eerst langs de huisarts geweest, ontstekingsremmers gehad maar dit mocht niet baten. Doorverwezen naar een orthopedisch chirurg en die is verder gaan onderzoeken. Uiteindelijk 2 mri-scans gehad en daarna was het nog steeds niet duidelijk wat er in mijn knie zat. Foto's zijn doorgestuurd naar andere Nederlandse artsen en buitenlandse artsen tot uiteindelijk de commissie van beentumoren. Ze hebben besloten dat het wel goedaardig lijkt te zijn en een kijkoperatie werd ingepland om het te verwijderen.

Vorige week donderdag was de operatie dan eindelijk. Ik heb meegekeken en het gezwel bleek toch wel vrij groot te zijn maar het is wel helemaal verwijderd. Het slechte nieuws: het gezwel zat rond mijn voorste kruisband en deze is dus volledig mee verwijderd. Tijdens de operatie heb ik natuurlijk gevraagd of dat dit niet erg was maar ik kreeg toen te horen dat de kruisband nu de laatste zorg is want misschien kan het gezwel wel terug groeien, dit moet eerst onderzocht worden.

Volgende week krijg ik de uitslag van het laboratorium maar vandaag had ik al wel mijn eerste afspraak bij de fysio. Mijn fysio zei eigenlijk meteen dat ik wel echt de kruisband reconstructie moet laten doen, als het in ieder geval zeker is dat het gezwel niet terug groeit, omdat hij van mening is dat je er toch wel last van blijft houden. Ik zit nu heel erg in dubio omdat het ook allemaal zo onverwacht komt. Ik had zo geleefd naar die operatie dat ik daarna weer serieus kon gaan sporten en paardrijden en nu weet ik gewoon niet wat ik moet doen.

Aan de ene kant zegt mijn dokter dat het allemaal niet zo erg is en dat ik gewoon flink moet optrainen. Aan de andere kant zegt mijn fysio dat ik het wel echt moet doen omdat ik anders last blijf houden. En als ik heel eerlijk ben wil ik me ook totaal niet geremd voelen in actief zijn en in sporten maar zo'n operatie zorgt wel voor een heel gedoe. Zo ben ik net begonnen als docent in het middelbaar onderwijs. Ik ben bang dat ik door die reconstructie een hele tijd niet ga kunnen lesgeven en hoe moet dat dan weer worden opgelost. Daarnaast heb ik een oud paard en ik had zo uitgekeken om nog 1 of misschien 2 jaar er een mooi wedstrijdseizoen van te maken, maar met die reconstructie kan ik het wel vergeten. Eigenlijk baal ik momenteel gewoon heel erg dus hopelijk kan ik hier toch nog wat positieve verhalen lezen. :) Volgende week bespreek ik dit natuurlijk nog met mijn arts maar momenteel heb ik nog geen idee wat ik wil...

MoonWencke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 19:41

Wauw, Suzanne. Dat is ook niet niks! Ik zie in je profiel dat je 24 bent, dus die knie moet nog lang genoeg mee. Als ik jou was, zou ik in ieder geval eerst even de uitslag afwachten. Met gerichte training is het wel mogelijk om zonder kruisband een normaal leven te leiden. Met jouw toekomstplannen (om het maar even zo te noemen) is het echter wellicht wel beter/fijner om voor een reconstructie te gaan, mits de uitslag voor jou goed uitvalt. Een reconstructie moet niet gelijk nog dezelfde week uitgevoerd worden. We hebben hier Manon in het topic die inmiddels al een paar maanden wacht voordat ze überhaupt geopereerd mag/kan worden. Gezien jouw baan is het misschien een optie, hoe vervelend ook, de operatie net aan het begin van de zomervakantie plaats te laten vinden. Dan heb je in ieder geval voldoende tijd voor het herstel voordat je weer voor de klas moet staan. Maar wacht het nog even :). Kan me voorstellen dat je nu in een achtbaan terecht bent gekomen en dan is het toch beter om eerst even tot rust te komen en dan verder te kijken.

MoonWencke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 14:17

Vraagje namens iemand die begin augustus (2 weken na Ciska en mij) geopereerd is. Zij is nog steeds vrij onzeker wat haar knie betreft en dat vind ik erg jammer. Nu heeft ze nieuwe schoenen gekocht, maar twijfelt of die wel geschikt zijn. Ik geloof niet dat deze kwaad kunnen. Wat jullie?

Afbeelding

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 15:45

Ik loop op alle platte schoenen. Meeste op mijn afgetrapte nikes, maar mn oude werkschoenen of outdoor laarzen gaat prima.

Dat mn knie net stuk was kon ik echt niet op mijn (zware met veiligheidsneuzen) werkschoenen lopen, echt veel te zwaar. En mn outdoor laarzen kreeg ik rechts bijna niet uit.
Na mn operatie ging dat sneller en makkelijker weer.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 16:25

Nikes zijn perfect! :D

MoonWencke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 06:09

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 18:58

Suzanne ik zou er zeker voor gaan. Ik wou dat ik het veel eerder besloten had!

Herstel gaat heel goed. Ben begonnen met hardlopen. Langzaam opbouwen. Fysio verwacht als er geen problemen ontstaan dat ik met 2 maanden uitrevalideerd ben. Dan zit ik op 6 maanden. Natuurlijk in mijn achterhoofd houden dat het nog zo'n 6 maanden extra kost om het echte zware werk weer te doen (obstacel en survivalruns). Maar mag dan wel weer bootcampen/crossfit gaan oppakken. Nu al zin in!
Ik zat met zo'n 8 weken weer op het paard. Heb hier niet eens heel veel haast achter gezet.

MoonWencke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 14:37

En toen zaten er alweer vier maanden voor twee van ons op. Vijf maanden als Manon weer naar de orthopeed mag... Kan me voorstellen dat dat echt heel erg frustrerend is! Hoe gaat het nu bij jou, Manon?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 15:14

Ja, 4 maanden alweer.

Ik stond met Benno voor de zelfde jury als een maand geleden. Ik kreeg nog steeds geen voldoende voor de zuiverheid van mijn gangen :') . Gelukkig werd ik weer niet beoordeeld, maar Benno ;) .

Ik had net bedacht dat het wel leuk was wat meer onder het zadel te rijden toen Roos bevangen raakte. En die andere 2 rij ik echt nooit, beide heb ik hooguit een keer of 8 tot 10 op gezeten tot nu toe dus ben daar toch wat voorzichtig mee (mogen beide wel Z dressuur starten voor de wagen en lopen met kinderen onder het zadel). Van de week misschien toch maar eens doen.

Eerste paardjes zijn weer bekapt. Zo af en toe een brave uitzoeken. Liefst C/D maatje, dat werkt het prettigst (niet te zwaar, maar ook niet op mijn knieen hoeven), maar tot nu toe zijn het vooral shetten geweest die ik gedaan heb. Gaat nog niet ideaal omdat ik echt op mijn knieen moet dan.

Libertylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 12:17

Ik zit op ongeveer 5 maanden na het afscheuren. Mag 19 december naar de orthopeed, hopelijk kan er dan eindelijk een operatie ingepland worden.
Ik kan gelukkig alweer veel dagelijkse dingen doen, ben ook weer volledig aan het werk. Alleen zak ik sinds 2 weken regelmatig door mijn knie heen, komt door de kapotte kruisband. Heb een tijd ook kleine stukjes kunnen joggen op de loopband, helaas krijg ik daarbij nu veel pijn aan de binnenkant van mijn knie. Had zo graag mijn conditie verder willen opbouwen voor de operatie, maar helaas....
Ik rij inmiddels 1 a 2 keer per week op mijn jongste paard. Wou graag één van mijn hobby's weer een beetje oppakken. Jongste paard werd nu 1 keer per week gereden door mijn broertje. Hem kan ik heel moeilijk uit handen geven aangezien het een hengst is, hij is pas 5 en is sinds een jaar rustig opgebouwd onder het zadel. Het rijden gaat redelijk, maar echt trainen kan je het niet noemen, al probeer ik wel iedere keer mijn grenzen op te zoeken en kan ik de ene keer meer dan de andere keer. Het gaat om mijn linkerknie, dus stap met een krukje aan de andere kant op. Normaal gesproken stap ik zonder krukje op, gelukkig is hij zo relaxt dat hij dit soort dingen niet eng vindt. Hij is alleen wel wat aan het puberen en wil er nog weleens vandoor gaan, maar tot nu toe houdt mijn knie dat goed. Denk dat ik ook meer met mijn bovenbeen klem dan met mijn knieën.
Ondanks dat ik weer aardig wat dingen kan, weet ik dat er nog een lange weg te gaan is. Verwacht dat ik het komende jaar nog niet kan lopen met de honden, iets wat ik enorm mis...

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 23:23

Nog 2 weken precies en dan ben ik een de beurt. Ik ga nu even jullie verhalen lezen en daarna een keer uitgebreider reageren. Ik ben natuurlijk vooral benieuwd hoe lang ik niet kan/mag paardrijden en wat jullie tips en ervaringen zijn!

MoonWencke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 00:00

Ieder herstel is anders, dus wat dat betreft zou ik echt goed naar je eigen lichaam en je arts/orthopeed/fysiotherapeut luisteren. Ik heb nog steeds niet gereden, maar dat ligt niet aan mijn knie. Alvast heel veel succes over twee weken! De tijd vliegt voorbij voor je er erg in hebt.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 00:14

Niet kunnen en niet mogen paardrijden zijn 2 verschillende dingen O:) ik maakte na 5 weken mn eerste buitenrit weer...weliswaar alleen stap, 1 been in de beugel andere los en ik had hulp met op- en afstijgen... maar we reden weer :D Denk dat de mening van mijn fysio vast niet moeilijk te raden is :+

Je moet, wat MoonWencke al zegt, naar je lichaam luisteren en niet eigenwijs zijn en het advies van de specialisten negeren :)

Mijn ervaring is dat alles me meer dan 100% meeviel... letterlijk geen pijn gehad (alleen waar dat stuk pees was weggehaald)... op een donderdag geopereerd, vrijdag thuis en zondag de laatste pijnstiller ingenomen... en eigenlijk nam ik ze vooral in omdat ik last van hoofdpijn had, nog van de ruggeprik... toen ik me braaf wat rustiger hield, zakte de hoofdpijn ook meteen weg.