Chronisch depressief/ziek, de vooroordelen enzo

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 18:07

:wave: Welkom Blue_Eyes!

Wauw, wat is het benauwd buiten zeg! Ik krijg amper lucht gewoon.

Daihyo

Re: Chronisch depressief/ziek, de vooroordelen enzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 18:14

Welkom!

Ja heel benauwd. Ik zit ook weer aan de puffers. Raar weer.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 18:17

ik dacht al dat ik een opvlieger had :D

Welkom Blue eyes...al wil ik eigenlijk niemand heir welkom heten! (goed bedoeld hè)

fjordjes, zo herkenbaar.
Ik vind het fijn als mijn vriend vakantie heeft, maar net zo fijn als hij weer werken is en ik dingen op mijn tempo kan.

En vanavond was het toch pizza of shoarma oid?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 18:18

Fjordjes: Je hoort vaak dat mensen tijdens hun vakantie juist instorten of extra moe zijn. Dan komen alle prikkels eruit.

Daihyo: Ik ook! Het is niet warm maar heel erg benauwd!

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-24 18:26

fjordjes schreef:
Pfoe heb ik vakantie en ben ik nog compleet gesloopt vandaag. Ben naar een stuk of 6 winkels geweest, gewoon op m'n gemakje en vond het ook leuk om te doen maar ben nu overprikkeld tot en met. En toen vertelde m'n man dat we rond de tafel gaan zitten met z'n allen over het kopen van een boerderij met m'n schoonouders. Dus daar draait m'n hoofd nu overuren van en ik moet zo nog eten koken waar ik geen zin in heb.
Baal wel want heb ik lekker vakantie ben ik alsnog doodmoe

Dat is idd balen. Herken je dat, dat je dan ook moeilijk kunt omschakelen voor zo'n gesprek? Ik zou dat dan echt hebben.

Het is idd weer net zoals gisteren vies benauwd buiten. Misschien vannacht nog wat onweer, dat mag altijd van mij :D

Ik wil jullie trouwens nog steeds uitnodigen om komende zaterdag mee te praten in een theatergesprek over ongehoord depressief. Dat was in het begin ook de strekking van het topic, het bespreken van vooroordelen. En we komen ze nog steeds tegen ;)
Zaterdag ben ik de hoofdgast en gaat de interviewer met mij in gesprek over dit onderwerp, maar het is ook de bedoeling om met de gasten in gesprek te gaan en het is ook mogelijk om je verhaal te delen. Dus het is echt een avond in openheid. Je kunt natuurlijk ook gewoon meeluisteren :)
Het is zaterdagavond in Enschede, maar je kunt ook online meeluisteren én meepraten.
https://www.concordia.nl/theater/ongeho ... depressief

Mocht je willen komen, dan ben je van harte welkom. Ik heb nog kaarten ter beschikking. Don't be a stranger.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 18:36

Cayenne schreef:
Fjordjes: Je hoort vaak dat mensen tijdens hun vakantie juist instorten of extra moe zijn. Dan komen alle prikkels eruit.

Daihyo: Ik ook! Het is niet warm maar heel erg benauwd!

Hier is het ook warm. 26 graden momenteel. Zweet weer. En als dat eenmaal stroomt, stopt het niet meer :+ :r

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-24 18:37

Oh ik zweet me ook helemaal suf. Ik loop nu standaard met een handdoekje rond om het zweet van mijn hoofd te vegen.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 20:24

Langskomen zit er voor mij niet in, de livestream meekijken lijkt mij wel interessant, kost dat nog wat?

Zijn er verder nog dingen die je hier in het topic zou willen bespreken als voorbereiding of iets dergelijks, kunnen we (of: kan ik) nog iets voor je betekenen hierin?

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-24 22:09

Lief dat je het vraagt. Dat weet ik zo nog niet. Maar als me iets te binnen schiet kom ik er op terug.
Het kost €5.- om online mee te kijken. :)
Ik heb er wel zin in. Zou je nu niet zeggen want ik lag net alweer te slapen op de bank. En vanmiddag ook al geslapen :')

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 22:50

Ja dat gesprek heeft me erg bezig gehouden dat ik alleen maar daar aan kon denken. Heb het gelukkig van me af kunnen zetten.

Van mij mag het ook wel afkoelen ben die warmte zat.

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 00:37

Ik kom ook even weer onder de meeleessteen vandaan. Ik was drie weekjes op vakantie in Oostenrijk en heb wel meegelezen, maar niet meegeschreven hier toen ik daar was.

Heel veel sterkte gewenst, Cayenne..

Wat gaaf dat je volgend jaar naar Amerika gaat, Earth! Het is altijd goed om iets te hebben waar je je op kunt verheugen!

Dat is ook nogal een gesprek, fjordjes.. Dat hakt er ook wel even in.. Vooral als je al overprikkeld bent.

Komende donderdag ben ik officiëel 10 weken zonder schildklier medicijn. De B12 pillen neem ik wel nog steeds, die houd ik ook maar eerst. Ik was dus in Oostenrijk, en dat ging verrassend goed. Ik was 's avonds niet gesloopt terwijl ik dat andere jaren wel altijd was. Als er een feestje in het dorp was kon ik daar nog gewoon heen zonder dat het met tegenzin was omdat ik eigenlijk al gesloopt was maar het voor de rest niet wilde verpesten. En ik werd ook uitgerust wakker. Ik was 's avonds wel moe als het bedtijd was, maar dat is ook wel goed, want anders doe je geen oog dicht. We gingen vrijwel elke dag iets doen (geen super actieve dingen hoor, zo'n familie zijn wij niet, gewoon met de auto ergens heen, iets bekijken, of bergbaantje omhoog oid) en vorig jaar viel ik regelmatig op de heenweg al in slaap in de auto. Kon gewoon niet wakker blijven terwijl het allemaal dingen zijn waar je binnen een uur bent. Maar dit jaar ging dat goed. Het enige is, en dat staat me dus niet aan, in de middag op de terugweg viel ik vrijwel iedere keer wel op een gegeven moment in slaap. En het is een hele verbetering hoor, maar waarom nou juist op de terugweg wel. Het lijkt ook alsof het door het auto rijden komt (ik rijd dan niet hoor, geen zorgen, als ik achter het stuur zit heb ik daar geen last van), want het gaat dus iedere keer "mis" als ik in de auto zit. En dan als we terug zijn na tijd ook nog een poos dat ik dan suf in mijn hoofd blijf, en ook in slaap val als ik ga zitten. Maar als ik bijvoorbeeld ga zwemmen of iets anders doen, ben ik er ook zo weer en is er niks aan de hand. Dus waarom nou steeds, geen idee..

En ik reageer nog steeds op het weer qua spieren. Gisteren had ik er ook zo'n last van. Alles deed pijn. En dan word ik er wel erg moe op. Dat kwam ook omdat ik hoofdpijn had, die kwam denk ik uit mijn nek, en dan word ik er zo moe op, ik was helemaal niet lekker gisteren. Vandaag gedeeltelijk ook nog niet, maar echt heel rustig aan gedaan (lees: alleen aan het einde van de middag boodschappen gedaan en vanavond naar stal geweest, toen ging het weer goed en heb ik heel fijn kunnen rijden, verder de hele dag niks uitgevreten). Maar op zulke dagen doet dan ook echt alles pijn. Vooral die rottige nek met uitstraling naar de schouders, maar ook de rug. En waar het nou van kwam, ik geef het weer de schuld. Maar het kan ook een reactie op de reis geweest zijn, wat ik eigenlijk niet logisch vind omdat het de hele tijd zo goed ging. En ik had zondagavond laat hele lichte oefeningen gedaan (alleen crunches en reverse crunches), voor het eerst in hele lange tijd, ook echt alleen maar 3x 10 van beide. Ik wil weer meer oefeningen gaan doen als mijn lichaam dat toelaat. Maar deze reactie op zoiets kleins weet ik ook niet. Want ik was expres met alleen dat begonnen omdat dat voor mij altijd het makkelijkste was en dat ik maar niet te veel in één keer deed. Dus ik geef de schuld toch maar aan het weer, of het was gewoon iets van 1-2 dagen ziek zijn, kan natuurlijk ook. Sowieso dit benauwde weer vind ik lastig hoor. In Oostenrijk hadden we ook dagen met 33C, maar het is daar een andere warmte. Niet zo benauwd als hier. Hier ben je er direct naar van.

Maar het blijft in mijn hoofd en ik weet ook niet hoe ik dat eruit krijg. Zodra ik een mindere dag heb, die iedereen vast wel heeft, zegt er direct een stemmetje in mijn hoofd "zie je wel, het gaat niet goed. Het was maar tijdelijk, het komt gewoon nooit goed en je kunt het wel vergeten dat je ooit weer aan het werk komt en je leven wat op kunt pakken". Het is echt zo stom.. Maar ik krijg geen vertrouwen in mijn lichaam. Zodra er ook maar iets is, is het direct "zie je wel" en kan ik daar op dat moment ook echt verdrietig om zijn terwijl ik gewoon even moet afwachten want iedereen is wel eens niet fit. En wat ik ook heb, is dat ik me dan haast schuldig voel tegenover jullie als het wel goed gaat. Want dan lees ik hier, en dan durf ik het gewoon eigenlijk niet te schrijven omdat het met jullie niet beter gaat. En het gevoel "en nu?" blijft ook. Want als het goed blijft, wat ga ik dan doen? Dat is natuurlijk een luxe probleem, iets waar ik eigenlijk heel blij om moet zijn, maar wel iets wat me bezig houdt en onzeker maakt. Want door mijn ziekte heb ik geen afgeronde opleiding. Ja, VMBO TL, maar daar kom je dus nergens mee. Ik zie mezelf niet weer op school zitten tussen de 18 jarigen, dus wat ga je dan doen. En wat wil de gemeente dat ik ga doen als ze weten dat het beter gaat. Dat weten ze nu nog niet, want ik moet ook eerst met de huisarts het over mijn spieren hebben en met name de nek, want ik blijf erbij dat daar iets echt niet goed is. En ik wil eigenlijk een volledig bloedonderzoek waar alles wat in het UMCG getest is nog een keer onderzocht nu ik 10 weken zonder schildklier medicatie ben. Want daar waren een aantal dingen afwijkend die de arts daar blijkbaar prima vond maar ik niet nadat ik het opgezocht had, en ik wil weten of dat nu beter geworden is, nu ik gestopt ben met de levothyroxine. En als dat niet zo is wil ik dat ook nog met de huisarts bespreken. Ik hoop alleen dat de huisarts mee gaat werken aan zo'n groot bloedonderzoek.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 09:28

Ik had maandg een hele slechte dag. prutsmuts op werk en mijn linker been zei: "Je zoekt het maar uit, maar ik doe niet meer mee!"

Dus dan is dat het. Vreselijke pijn aan mijn been. Stuipen, krampen, steken, tintelen. Het hele abc kwam voorbij.

Gisteren wel gaan zwemmen, dan was heel fijn. :)

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 09:58

Ik ga meedoen met een klinisch onderzoek in het Radboud UMC voor het afbouwen van de Venlafaxine. Het is echt een rot middel om af te bouwen met veel bijwerkingen maar ik slik echt een hele hoge dosis (375 mg per dag) en wil er heel graag vanaf of in ieder geval een lagere dosis slikken, want ik heb ook wel last van die pillen (vaak soort “stroom” schokjes in mn hoofd, voornamelijk ‘s avonds en dat is een bekende bijwerking van SNRI’s en SSRI’s) wat met het afbouwen nog wel even veel erger zal worden maar hopelijk valt het mee.
Het klinisch onderzoek is een Tempo onderzoek en er zijn 2 groepen, 1 bouwt op de snelheid van de huidige richtlijnen af en de ander langzamer. Je weet niet in welke groep je zit, je krijgt medicatie verstrekt via het ziekenhuis en dat zijn capsules met steeds minder werkende stof erin. Het gehele onderzoek duurt een jaar.

Ik denk dat ik wel zonder kan; ondanks dat ik een chronische depressie heb. Uiteindelijk komt het vooral voort uit m’n autisme en heeft dat accepteren en m’n levensstijl aanpassen beter geholpen dan die pillen ooit gedaan hebben haha. Mocht zonder niet lukken kan ik altijd nog terug naar een lage dosis.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 10:00

Oeh, heel interessant Warboel! Ik slik ook Venlafaxine en ga nog niet afbouwen, maar ik ben benieuwd hoe het bij jou gaat!
Een hele enkele keer vergeet ik het weleens te slikken en dan krijg ik inderdaad die schokjes in mijn lijf. Heel apart!

Ik ben vannacht ziek geworden en voor het eerst in jaren over mijn nek gegaan.
Jemig, wat kun je je daar beroerd van voelen zeg :=
Nu zo slap als een vaatdoek en ik durf nog even niet te eten :') Maar een halve kop thee blijft er gelukkig in.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 10:11

Ja ik ben ook heel benieuwd! Ik wil er eigenlijk al een hele tijd mee stoppen maar bij de GGZ was ik teruggestuurd naar de huisarts en de huisarts ziet het niet zitten… dus toen de apotheker belde of hij me hiervoor op mocht geven was ik zooo blij haha.

Beterschap! Kan je idd ontzettend beroerd van zijn. Er gaat volgens mij ook wel een pittige buikgriep rond, hoor best veel mensen die ziek zijn. Gelukkig blijft je thee vooralsnog zitten! Hopelijk snel weer beter :(:)

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 10:18

Oh jeetje dat is echt een gigantische dosis! Ik heb op z’n hoogst 150mg gehad. Vond het afbouwen nog meevallen, stoppen na 37,5mg is echt een drama geweest. Achteraf had ik dat ook anders willen doen, maar heb maar doorgebeten.

Ik kwam er wel achter hoe goed die pillen me geholpen hebben, kreeg wel een soort van terugval. Net of het hele proces weer opnieuw begon, maar dan in een soort “samenvatting”. Maar door alle therapie en handvaten enzo, kon ik daar ook weer doorheen komen. Het is niet makkelijk geweest.

Interssant wel zo’n onderzoek! Veel succes ermee!

Beterschap Cayenne!

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 10:29

375mg is idd echt hoog geloof ik! Ik slik momenteel ook 150mg en ik wilde eigenlijk ophogen, maar de dokter vond dit al echt het maximum.
Maar Warboel slikt gewoon ruim het dubbele :wow:

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 11:23

Ja bizar hè :')
Ze bleven maar ophogen bij de GGZ… ik had ook wel echt een heftige depressie/burn-out en die pillen hebben me ook zéker goed geholpen maar ik ben echt een zombie _O-
Ik kon bijvoorbeeld echt geen horror films met geesten kijken, nu doet het me he-le-maal niks meer. Ben zó afgevlakt.

Het grote nadeel van Venlafaxine is inderdaad dat er geen lagere dosis als 37,5 is en dat is gewoon een mega stap. Er zijn geen druppels van. Er is wel een apotheek (Regenboogapotheek geloof ik) die taperingstrips maken! Korrels tellen zie ik ook niet echt zitten, daar vertrouw ik mezelf echt niet mee haha.
Maar voor mij wordt het nu gewoon allemaal geregeld vanuit het ziekenhuis, wel zo makkelijk. En van wat ik begreep maken zij die capsules zelf dus dan is een lagere dosis ook mogelijk natuurlijk.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 12:02

Oh ja, dat zal vast mooi geregeld worden, dat is wel prettig!

Ik kon eventueel ook kiezen voor van die strips, maar ik ben in het verleden al eens gestopt na 37,5 en volgens mij ging dat toen prima. Deze keer niet :=. Andere situatie en andere leeftijd denk ik. _O-

Vind het trouwens wel top dat ze dat gaan onderzoeken. Ben heel benieuwd hoe je het allemaal gaat ervaren en ik hoop voor jou op een positief verloop!

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-24 12:26

Interessant Warboel. Hier ook venlafaxine. Ik hoop dat je er vanaf komt. Ik heb zelf met Venla niet zoveel problemen gehad met op-en afbouwen. Ik doe op die 37,5 ook gewoon een aantal korrels eruit gooien. Dan weet ik niet precies de hoeveelheid maar dan is het wel minder :P Dat werkte met rustig opbouwen van 75 naar 150 heel goed, ik heb bijna geen last gehad.
Maar ik ben heel benieuwd naar het onderzoek en top dat je mee kunt doen. Er liep laatst in Leiden ook een onderzoek over medicijngebruik in het algemeen. Maar ik had al te vaak verschillende soorten geprobeerd dus ik kon niet meedoen.

Boheme

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 13:53

Warboel schreef:
Ze bleven maar ophogen bij de GGZ… ik had ook wel echt een heftige depressie/burn-out en die pillen hebben me ook zéker goed geholpen maar ik ben echt een zombie _O-
Ik kon bijvoorbeeld echt geen horror films met geesten kijken, nu doet het me he-le-maal niks meer. Ben zó afgevlakt.

Het grote nadeel van Venlafaxine is inderdaad dat er geen lagere dosis als 37,5 is en dat is gewoon een mega stap. Er zijn geen druppels van. Er is wel een apotheek (Regenboogapotheek geloof ik) die taperingstrips maken! Korrels tellen zie ik ook niet echt zitten, daar vertrouw ik mezelf echt niet mee haha.
Maar voor mij wordt het nu gewoon allemaal geregeld vanuit het ziekenhuis, wel zo makkelijk. En van wat ik begreep maken zij die capsules zelf dus dan is een lagere dosis ook mogelijk natuurlijk.

Mijn man is ook afgekickt maar de apotheek heeft voor hem na de 37.5 mg 10, 5 en zelfs 1 mg gemaakt. Hij heeft er een jaar over gedaan. Hij slikte 150mg, stuk minder naar wie weet kan jou apotheek ook zoiets voor je regelen. Heel veel succes

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 17:09

Boheme schreef:
Warboel schreef:

Mijn man is ook afgekickt maar de apotheek heeft voor hem na de 37.5 mg 10, 5 en zelfs 1 mg gemaakt. Hij heeft er een jaar over gedaan. Hij slikte 150mg, stuk minder naar wie weet kan jou apotheek ook zoiets voor je regelen. Heel veel succes

Dat is gelukkig niet meer nodig want ik krijg het verstrekt vanuit het onderzoek! Maar bedankt voor de tip! Top dat de apotheek dat gedaan heeft voor je man :j doen ze lang niet allemaal!

Ik heb er wel altijd veel last van als ik m’n medicatie bijvoorbeeld een paar uur later neem als de dag ervoor, en laatst was ik 1 pilletje vergeten (had 300+75 maar dat werd toen 2x150+75 dus toen was ik de 75 vergeten) en toen was ik al best wel beroerd einde van de middag de dag erna, dus ik ga er wel van uit dat ik bijwerkingen ga krijgen :)) ik moet elke week een vragenlijst invullen en moet elke maand naar het Radboud toe.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 22:00

Spannende tijden Texas en Warboel! Veel succes, laten jullie af en toe van je horen hoe het gaat?

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 18:47

Mijn koptelefoon heeft kuren momenteel, ik kan nog wel luisteren maar moet alles op mijn telefoon regelen en hij stopt geregeld met afspelen. >;)
Nu gebruik ik hem heel veel, ook met zweterig warm weer enzo dus hij zal vast vocht teveel te verwerken hebben gehad.
Maar is mooi balen, merk meteen meer prikkels en snellere overprikkeling. -O-

Moest dus een nieuwe hebben en heb voor nu de noise cancelling headphones van de HEMA besteld.
Mag hem over een paar dagen ophalen bij het filiaal hier om de hoek.
Zelfde prijscategorie als mijn huidige, volgens de recensies goed geluid en ik kan meteen voor een fijn prijsje uittesten of noise cancelling voor mij werkt. :)
https://www.hema.nl/39620037.html

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-24 20:13

Ik ben benieuwd of het wat is Loraine.

Hier al de hele dag ziek van de hoofdpijn. Meestal werkt medicatie wel , maar nu helaas niet. Ben ook koortsig en gewoon helemaal niet lekker :(

Ik merk nu ook wel weer hoe de depressie me in het nadeel werkt voor eventueel werken. Ik stel dingen heel snel uit, schuif ze voor me uit. Sommige contacten onderhouden gaan moeizamer dan ik zou willen. En ik kan me er soms gewoon niet aan zetten, dan lukt het gewoon niet, hoe makkelijk de handeling ook is.