Zwanger uitgerekend najaar/winter 2023

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 13:36

Beste buik inderdaad al Senna! Hier hetzelfde verhaal, krijg zo vaak de vraag of ik al bijna met verlof ga en de lopende projecten wel kan afronden... uhhh heb pas halvewege september verlof :'), tegen die tijd rol ik echt denk ik.

@ Rebel, wat een ontzettend gedoe rondom je gewicht. Ik snap dat ze dingen in de gaten willen houden, maar goed is goed, het is toch ook niet raar om aan te komen, zeker niet bij dit weer als je opzwelt door extra vocht.
Ik ga voor de 'dik word ik toch wel en het scheelt al dat ik geen alcohol mag, dus dit ijsje mag ook :+'.

Hier vanochtend gebeld door de verloskundige om mijn bloeduitslagen van gisteren door te spreken, ik schrok me rot, want als ze zo snel bellen dan zal er wel iets zijn. Ik was bang voor mijn suikertest, maar dat was wederom helemaal goed (gelukkig, dan kan ik gewoon ijsjes blijven eten), maar mijn ijzer was wat aan de lage kant en daar wilde ze over bellen. Gelukkig maar een beetje laag, dus als ik binnenkort toch moet bloedprikken voor de schildklier prikken we direct wat bijbehorende waardes erbij en dan zien we wel even wat we daarmee moeten.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 14:54

Het geeft nogal wat frustratie inderdaad. Maar ik kan het heel simpel maken met een eetdagboekje. Dan ziet ze vanzelf dat ik echt niet buitensporig eet. Ik ben vrij koppig ~~}>

Ilse, top dat je uitslag goed was! Beetje ijzer erbij nemen dan maar, maar wel uitkijken voor obstipatie als je tabletten zou nemen ;)

Senna, dat is al heel fijn, geen suikertest hoeven doen.
Je buik is wel goed zichtbaar inderdaad, maar die strepen vergroten gewoon :+ hihi

Wauw Lisitano, nog altijd hardlopen :wow: Echt respect, ik moet er niet aan denken.
En inderdaad, opstaan uit een kuipstoel of diepe bank begint toch wel moeilijker te worden :D Al doet de broek ook veel. Net wat te strak op m'n buik en hup, harde buik. Maar met m'n joggings of legging ziet het er gewoon klungelig uit :o

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 15:04

Senna, wow wat groot al ja! Maar wat ben je mooi zwanger <3 Zit het je erg in de weg of valt het mee?

Ilse, inderdaad haha! Ik mis alcohol wel een beetje deze zwangerschap. Ik vind wijn ook meeeeega lekker ruiken dus ik zit altijd aan vriend zijn glas te snuiven :') ik ben normaal echt geen grote drinker maar zo 2x per week een wijntje of speciaalbiertje is echt mijn traktatie <3 Nu ben ik over op boterkoek en toast met (veilige) brie.
Voor je ijzer kun je Floradix nemen, maar dat heeft je verloskundige vast al gezegd. Ik moest dat vorige keer ook vanwege laag ijzer. Fijn dat je suiker goed was!

Rebel, die broeken ja! Ellende. Ik heb nu een sportbroek met buik want mijn eigen ging echt knellen. En de jeans van Madewell kan ik aanbevelen. Heel zachte en soepele lycra voor om je buik en een mooi model en stof ook. Ik kocht ze in de sale bij Zalando en woon er echt in. Ik heb ook Noppies maar dan heb je zoveel stof om je buik gepropt en ik vind de stof zo goedkoop eruit zien.
En ik heb zoveel leuke positiejurken nu, allemaal van Never fully dressed. Ik loop er momenteel of als slons bij in een legging en een veel te groot shirt of als heuse diva met mijn buik als accessoire :))

Saskia89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 19:01

Rebel, inderdaad irritant. En het is soms ook maar net wie je treft. Zo te horen heb je wel een vaste gyneacoloog die je begeleidt tijdens de zwangerschap? Misschien ook gewoon niet helemaal de juiste match. Tijdens m'n vorige zwangerschap had ik elk gesprek wel iemand anders. De een wat heel relaxed en de ander maakte drama om niks. Soms is een beetje eigenwijs zijn ook gewoon goed, zodat je kunt aantonen dat het allemaal niet zo ernstig is als ze denkt.

Ilse, fijn dat je suikertest goed was. Een wat lager ijzergehalte is volgens mij weer goed op peil te krijgen.

Lisitano, kennelijk is het een hele populaire kruik. Hij is overal uitverkocht haha.

Ik ben sowieso best wel een vreetzak. Niet per se ongezond (oké, soms ook wel hoor en ik hou ook erg van ijsjes ), maar ik eet wel veel. Hou me maar een beetje vast aan het gewicht van m'n vorige zwangerschap en ga nog aardig gelijk op. Gelukkig kan ik ook nog veel bewegen, dat scheelt hopelijk een heel stuk.
Had vorige keer in de laatste weken wel dat minder gezond eten niet zo lekker viel. Dit keer dus maar iets beter op letten.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 19:58

Ik wacht even de uitgebreide bloedtest af of ik echt actief ijzer bij ga slikken, ik zou namelijk wel genoeg binnen moeten krijgen met de multivitamine maar het is bij mij eigenlijk altijd wel laag, en ik wil onnodige obstipatie vermijden :') .

Ik ben ook erg Bourgondisch ingesteld dus mis m’n wijntjes en biertjes wel, maar heb ondertussen best wat fatsoenlijke alcoholvrije biertjes gevonden, van het weekend de Leffe bruin 0,0 geprobeerd, die was echt top! Gelukkig mag vrijwel alle kaas, dus ik blijf gewoon genieten van wat camembert op z’n tijd.

Zo’n zwangerschap is al zwaar zat, dan mogen we toch ook wel een beetje genieten van de dingen die nog wel mogen toch?

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 20:42

Ik had laatst de Grolsch zomertijd, vond ik ook erg geslaagd :j En laatst gewoon een slokje bier gepikt van m'n vriend en een slokje wijn van m'n moeder :+

Hier vandaag weer geprikt, 4e keer al deze week := Maar waar het er even op leek dat ik opgenomen moest worden was het nu toch voldoende gestegen :j
Maandag weer prikken nu, voorlopig even 2x in de week nu tot het stabiel was. Zag wel dat mn HB inmiddels iets gezakt is. Hele tijd nog 9,6 geweest en nu 8,6, dus alsnog prima :D

Ik eet eigenlijk precies hetzelfde als voorheen, ook niet meer ofzo. Gaat prima zo volgens mij :j

Die merken ga ik eens opzoeken Lisitano :)

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 21:01

Ik kan minder schransen want ik heb gewoon geen plek. Mijn avondeten gaat er ook nog langzamer in dan dat van mijn peuter :+ Maar waar ik normaal koekjes wel liet staan, eet ik die nu wel. En ik kijk nu al uit naar alle Sinterklaas snoep :')

Leffe bruin 0,0 heb ik nog niet geprobeerd. Moet ik! Ik ben dol op bruin bier <3 Grolsch herfstbok 0,0 vind ik ook erg lekker! En nu fruitbier. Vorige zwangerschap heb ik rose lemonade ontdekt van Fentiman’s. Dat is gruwelijk duur maar zooo lekker. Wijn is duurder dus ik gun het mezelf nu weer.
Ik ben normaal gek op de specialere speciaalbieren en dat is bekend bij wat vrienden. Die zitten nu nog steeds te vertellen over wat ze allemaal geprobeerd hebben en ik jank van binnen. Ik wil zooo graag weer zo’n lekkere barrel aged stout *\o/* Maar het is maar tijdelijk. En thee is ook wel oké.

Ik zie het van die kruik idd, Saskia! Het was toch een succes dan :)) Ik heb het toen bij de Prenatal gekocht.

SennaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 21:50

Lisitano ik krijg m’n sokken al bijna niet meer aan maar verder valt het mee gelukkig.

Ilse fijn dat de suikertest goed was. Hopelijk krijg je je ijzer weer beter op pijl zonder ijzerpillen.

Rebel in dit geval alleen maar goed dat je koppig bent ;)

Ik mis een wijntje of lekker speciaal biertje dit keer af en toe ook wel. Ik heb bij m’n dochter bijna 2 jaar niet gedronken (zwangerschap + 1 jaar borstvoeding) maar ik denk dat ik dat dit keer niet vol ga houden en maar wat vaker ga kolven :o

Ik drink normaal echt nooit frisdrank maar ben deze zwangerschap ineens dol op cola light.

Het is ineens weer compleet in m’n bekken geschoten dus ik loop er momenteel bij als een mank oud vrouwtje. Het ging juist zo goed met de adviezen van de fysio maar nu helpt niks. Gelukkig heb ik morgen een afspraak staan.

Taartje

Re: Zwanger uitgerekend najaar/winter 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 23:45

Voor diegene die ijzer bij/willen/moeten slikken.
Om de dag innemen zorgt voor een betere opname. Elke dag heeft geen nut.

MaTuMi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 09:28

Ik moet ook ijzer bij nemen. Maar vond het nogal lastig. Moet eigenlijk op nuchtere maag, dus deed ik het smorgens. Maar dan werd ik zo misselijk van het daarna ook nog niet mogen eten dat het tablet er weer uit kwam. En dat is goor!
Neem hem nu om de dag savonds voor het slapen gaan. Dat is dan in elk geval 2 uur na het eten en dat mag ook staat er op.
Heb nou niet het gevoel dat ik er erg veel extra energie van krijg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 12:25

Ik neem het vlak voor het ontbijt anders vergeet ik het.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 14:12

Ijzer neemt makkelijker op met wat vitamine C. Denk aan kiwi, aardbeien, papaya..

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 12:12

Rebel_Jits schreef:
Ik lees al goede tips mbt kraambezoek, heel fijn. Maar wat met familie die van ver komen? Mijn kant moet drie uur rijden, het voelt echt gemeen om hen na een half uur weg te sturen. Maar om ze vier maand te laten wachten is ook weer zoiets.. Wanneer ga je het aankunnen om mensen te ontvangen voor langer dan een uur?

Dat is echt bij iedereen verschillend. Als je de eerste week echt goed je rust pakt, dus gewoon 3x per dag op bed om proberen te slapen, kun je redelijk snel al in je ritme vinden hoe het gaat. Máár als jouw baby niet ook op die tijden wil slapen dan wordt het al snel lastiger. Schrijf die tijden ook gewoon op je geboortekaartje die je verstuurd, op die manier weet het bezoek van te voren al hoe laat je gaat rusten. En dat geboortekaartje (ook bekendmaking van het nieuws zelf) kan rustig een week na de geboorte verstuurd worden, geeft je een beetje de tijd om elkaar eerst eens te leren kennen.
x_Rebecca schreef:
Kraambezoek vond ik de vorige keer helemaal prima. Ik had wel de afspraak dat ik niet meer dan 1 stel per dag wilde hebben en dat ik de eerste twee weken sowieso geen kleine kinderen op bezoek wilde hebben. Echt geen zin in hysterische peuters die gaan zitten gillen, daar heb ik er nu zelf al een van :').

Oh, de eerste was bij ons een hel kwa kraambezoek. Schoonzus die vond dat ze het "recht had om haar nichtje te zien" toen het haar uitkwam 's avonds na haar werk om 18.30 de dag na de bevalling. We vroegen of ze gewoon even kon bellen van te voren zodat ik kon aangeven of dat ging werken. We hebben haar nooit meer gezien en ook geen contact meer gehad. Dan was er nog de vrouw van mijn man zijn stiefbroer die ik had gevraagd om dus zonder kinderen te komen, kinderen die eigenlijk wel een paar keer per week naar een oppas waren, nou haar kinderen hadden zo uitgekeken naar een nichtje en dan kon ze niet komen. Die hebben we dus ook daarna nooit meer gezien. Ik ga zelf echt nooit op kraambezoek met mijn kinderen, ik bedoel ze zitten overal aan en staan nu niet echt bekend om hun subtiliteit en rust.
Samir schreef:
Hier gelukkig nog geen buikvoelers gehad! Of je moet m'n neefje van 3 meetellen die compleet onder m'n jurk dook om te kijken of hij zo de baby kon zien :')

Hahaha, geweldig. Gefeliciteerd met de aankoop van jullie nieuwe huis. Vrienden van ons deden ook een housewarming en babyborrel tegelijk. Was hartstikke leuk en super gezellig. Kwa verbouwing zou mijn eigen voorkeur zijn dat de babykamer af is en een goed geïsoleerde en warme badkamer.

Saskia, wat een bescheiden buik.

linn1502 schreef:
Zo lang sennas? Dacht ergens gelezen te hebben dat ze er maar e tot max 6 in liggen. Dat na se 6 maanden het niet meer veilig is?

"Niet meer veilig" heeft eigenlijk alleen te maken met of het kindje zich al optrekt. Als het kindje namelijk kan zitten zou het zich uit de wieg/cosleeper kunnen gooien. Dat is ook hetzelfde punt waarop in een ledikant de bodem omlaag moet.

Wij hebben eigenlijk altijd een ledikant gebruikt, ligt nu niemand in dus denk dat die weer op onze kamer komt. Maar een co sleeper lijkt me juist zo fijn kwa nachtvoedingen als de bv dit keer wel wil lukken.
Rebel_Jits schreef:
Geen idee of hij groot is of niet. https://srhr.org/fetalgrowthcalculator/#/ zegt bij 75% qua gewicht, lengte weet ik niet.
Ze heeft het over grotere kans op keizersnede, maar niet hoeveel procent. Van 2 naar 3% is niet veel, maar wel meer natuurlijk (als voorbeeld). We hebben het gevoel dat de gyn alles perfect wilt hebben en weinig marge laat. Juist omdat ze zegt dat mijn bloeddruk, urine en de baby zelf steeds perfect in orde zijn. En dan er zo over valt mbt mijn gewicht, terwijl ik vijf minuten ervoor nog zei dat ik wel redelijk vocht vasthou. Het zijn echt maar een paar kg. Ik gebruik een tabel van UZ Leuven voor mijn gewicht en als ik dat plot, zijn haar bemetingen tegen de bovengrens (nooit er over) en mijn bevindingen om de middenlijn.

Waarom vraag je haar niet om een groei-echo, of is dit aan de hand van een groei echo? Ik ga er vanuit dat ze via de fundushoogte kijkt? Dit geeft gewoon echt geen eerlijk inzicht op hoe de baby zich ontwikkeld kwa gewicht, een lange baby zal ook voorlopen kwa fundushoogte. Ik weet niet of er uitlef is geweest over wat 75% betekend? Kort samengevat betekend het dat maar 25% van de kinderen zwaarder is tijdens de geboorte dan jouw kindje. Overigens hier de 2de een 75% (4510 gr) geweest, ik was ook 10 kg aangekomen en ik ben eigenlijk nog steeds pissed dat ze me dat natuurlijk wouden laten doen en niet gewoon een keizersnede ingeboekt hadden. Na de spoed keizersnede werdt er gewoon letterlijk gezegd:"good thing he didn't came down your vajeje, he would have torned you open from front to back". Hij paste al direct in kledig voor 3 maanden oude baby's met zijn mega hoofd. Want helaas groeit die omtrek ook met de lengte en gewicht van de baby mee.

Wat betreft alcohol vrij, bedenk wel dat 0,1% (of was het 0,01%) officieel alcohol vrij genoemd mag worden, maar het is dus niet altijd 100% alcohol vrij. Ik blijf er altijd ver vandaan als ik moet rijden of zwanger ben.

Ijzer zat bij mij trouwens goed, wel waren mijn reserves aan de lage kant binnen de waardes.

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 14:47

Bij alcoholvrij in Nederland mag er 0,05% in zitten. Als er 0,0% op de verpakking staat mag er niets inzitten.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 14:50

Ook letten op toetjes. Mijn vriend had laatst chocolademousse meegenomen voor me. Die mocht hij helemaal zelf op gaan eten want tussen de ingrediënten stond alcohol.

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 17:36

Ik nam laatst ook een slokje wijn van m'n moeder hoor, even voor de smaak. Dus dat ieniemienie beetje wat misschien dan in die chocolademousse zou zitten zou ik denk ik gewoon opeten :+
Inderdaad 0.0% mag echt niks inzitten :j

MaTuMi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 18:58

Ik heb een maand geleden ofzo per ongeluk een verkeerde radler gepakt met 2.0 ipv 0.0
We hebben allebei in de koelkast staan en de 2.0 was ook nog eens over datum :+

Bij de gender reveal hebben we zelf cupcakes gemaakt en heb ik beslag gehad, met rauw ei dus.

Ging allemaal per ongeluk maar je denkt toch even oh poedersuiker. Maar ben er ook weer niet zo bang voor.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 02:05

x_Rebecca schreef:
Bij alcoholvrij in Nederland mag er 0,05% in zitten. Als er 0,0% op de verpakking staat mag er niets inzitten.

0.0 is van na mijn tijd in NL denk ik. Dacht altijd dat dat gewoon een merknaam was, maar niet dus :')
De enige reden dat ik het soort van onthouden heb is dat mijn vader dit vroeger eens gezegd heeft. Had tijdens een dienst (politie) iemand die dus over de limiet ging maar die had dus aan alcohol vrij bier gezeten.

Ik zag laatst idd ook chocolade mouse toetjes in het schap met alcohol erin. (Wat ik nog steeds niet snap want de winkels, m.u.v. de slijterij, mogen hier geen alcohol verkopen. Geld niet voor heel NZ maar is vaak plaatselijk geregeld. Er gaat dan weer een deel van de opbrengst terug in school sport.) En toen zag ik ook Tiramisu ijs van Ben&Jerry's, die was dus gemaakt met koffie en geen drank.

Rauwe ei in cupcakes? Oh, als in rauw beslag afgelikt?

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 12:58

Er zit schijnbaar ook alcohol in sommige pralines van Leonidas waar je dat niet verwacht. Wij hadden een doosje gehaald en toen ik die met ananas aanwees, zei de verkoopster dat er alcohol in zat. Proef je dus niks van, staat ook niet op het kaartje. Wel lief dat ze het zei :j

Daffie, mijn gyn maakt elke afspraak een echo :D Ik ga maandelijks en vanaf nu elke 3 weken. Ze meet dan ook telkens z'n hoofdje, buik en bovenbeen, maar die getallen heb ik niet onthouden. Daaruit geeft ze een geschat gewicht, wat ze opschijft voor me. Maar ik ga het de volgende keer eens vragen, ook qua geschatte lengte.

Trouwens, leuk voorval: ik moest naar de wc op een station (dagje Brussel geweest). Stond ik daar te klungelen om door het poortje te komen :') Riep de wcdame ineens op me, deed het poortje voor me open, ontgrendelde de gehandicapten-wc en poetste zelfs nog snel de wcbril voor me. Zo lief <3
New perk unlocked, haha.

Saskia89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 13:57

:Wat lief Rebel!

Bij m’n vorige zwangerschap werd de baby ook elke 4 weken gemeten, maar ze lieten mij altijd zien waar hij qua groei in het grafiekje viel. Verder deden ze eigenlijk niks. Weet nog dat ik een afspraak had met 34 weken en dat ze het zo bijzonder vonden dat niemand het ooit over dr bevalling had gehad :')

Fabienne_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 17:29

Aan het begin van dit topic heb ik ook 2 tellen meegekletst maar dit ging helaas al snel mis. Gezien ik in 2024 ben uitgerekend, stap ik over naar het andere topic maar toch wilde ik jullie even laten weten dat ik inmiddels 11 weken zwanger ben en we gister een prachtige termijnecho hebben gehad! <3

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 17:44

Fabienne_Z schreef:
Aan het begin van dit topic heb ik ook 2 tellen meegekletst maar dit ging helaas al snel mis. Gezien ik in 2024 ben uitgerekend, stap ik over naar het andere topic maar toch wilde ik jullie even laten weten dat ik inmiddels 11 weken zwanger ben en we gister een prachtige termijnecho hebben gehad! <3

Ah gefeliciteerd met deze zwangerschap! Heel veel gezondheid, liefde en geluk gewenst met deze kleine spruit! <3

Saskia89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 19:24

Ahh wat fijn zeg! Hele fijne zwangerschap gewenst :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 21:46

Gefeliciteerd en fijne zwangerschap!

Samir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 21:52

Wat fijn! Gefeliciteerd!