Afvallen 2023 - Wie doet er mee?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 19:42

aeckker03 schreef:
Hier hetzelfde helaas. Sinds 1 januari heb ik een calorie limiet op 1500 (en hier ga ik ook echt niet overheen, dit check ik dmv wegen) en sport ik 5 a 6 keer in de week (2x spinnen en de rest kracht)
Ook drink ik voldoende water. Toch ben ik nog niks afgevallen...
Ik zit er over na te denken om mijn bloed te laten testen op de schildklierwaardes bij de huisarts. Ook omdat ik al jarenlang zeer vermoeid ben en overal in slaap kan vallen. Ook heb ik periodes dat ik echt te veel haar verlies en heb ik geregeld last van mijn darmen.
Denken jullie dat het eventueel aan de schildklier kan liggen en hebben jullie hier ervaring mee? :)

Wat is je BMR, weet je dat? En meet je ook centimeters? 1500 kcal kan ook te weinig zijn, dat kan een reden zijn dat je niet afvalt.

Ik heb geen ervaring met een slecht functionerende schildklier, maar als je vermoedens hebt zou ik zeker eens aankloppen bij de huisarts.

Zerena

Re: Afvallen 2022 - Wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 19:59

Black kelpie welke site gebruik jij om bmr te berekenen?

Vliendertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 20:20

Ik heb een traagwerkende schildklier. Als je vragen hebt mag je altijd pb’en!

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 20:21

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 20:23

Als je ook sport, dan zul je spieren aankomen waardoor je niet lijkt af te vallen. Het wegen met een uitgebreide weegschaal geeft je zeker inzicht. En je kan inderdaad ook te weinig eten, waardoor je lichaam juist vet gaat opslaan/ vocht vasthouden. Daarom werkt voor iedereen een ander dieet /sportmethode anders.

Centimeters meten is dan een betere weegmethode dan afgaan op kilo's. Hoe moeilijk ook.

Ik val ook niet af op kilo's, maar zag wel dat ik afgelopen weken 400 gram aan spier heb gekweekt. Vind ik toch ook wel leuk en motiverend.

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 20:27

BeFunny schreef:
Wat zou een goeie roeitrainer zijn voor thuis ?
Dat blijft lastig natuurlijk.

Een roeitrainer met luchtweerstand of waterweerstand blijven de beste soort trainers.
Deze heb je in meerdere prijsklassen.
Bij lucht kan je de weerstand makkelijker instellen. Bij een watertrainer moet je het waterniveau aanpassen en dat doe je dus niet tijdens je training bvb.
Door de lucht/waterweerstand ga je merken dat hoe meer kracht jij zat, hoe hoger de weerstand automatisch word. Het is dus een "echtere" ervaring en een betere manier van trainen.

Belangrijke punten zijn;

*Kies liefst voor een roeitrainer die geschikt is voor dagelijks gebruik. Deze zijn vaak ook iets duurder maar gebruiken andere onderdelen die uiteindelijk ook je lijf besparen.

* hou de lengte in de gaten! Elke roeitrainer geeft aan tot welke lichaamslengte hij geschikt is.

* hou het max gewicht van de gebruiker in de gaten en hoe de roeitrainer op zijn poten staat. Goedkopere trainers zijn vaak wat "kramikkiger". Een roeitrainer met een dubbele rail of een bredere rail is ook stabieler. Dus ook handiger als je wat zwaarder bent.

* kijk naar compatibiliteit met bvb je hartslagmeter (de meeste linken wel met alle apparaten), maar als je bvb echt via je laptop wil tracken of ... moet je hier wel naar kijken. Dit kan niet met elk apparaat.

*ga uittesten. Verschillende merken hebben verschillende "standen" van de voeten tegenover het zadel.
Ben je niet erg flexibel of heb je al rugklachten, of ben je erg zwaar waardoor je te erg buik in de weg zit bvb (no shame here!! Gewoon rustig beginnen!), kies dan voor een trainer waarbij je voeten lager staan dan je zitvlak. Kies ook zeker voor een model waar de voetplaten enigzins beweegbaar zijn. Dit helpt bij correct bewegen.

Goede merken en aanraders zijn bvb;

Virtufit (waterroeier) neutrale houding. Ook geschikt voor rugproblemen of ... iets lagere voetstand

Waterrower (uiteraard een waterweerstand) deze heeft een iets hogere voetstand maar is wel niet alleen een leuk maar ook een super mooi apparaat!

Concept (luchtweerstand) word vaak proffesioneel gebruikt (concept 2) en is eigenlijk een heel erg goed en compleet apparaat waarbij je ook meer mogelijkheden hebt qua tracking.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 20:49

black_kelpie schreef:
Deze heb ik ooit eens gebruikt. Mijn BMR is 1658, ik zit dus op 1700/1800 kcal per dag, soms iets erover.

Dit zegt ie bij mij. _O- _O-

Wanneer je je beweegt zoals daarnet opgegeven en je kilocalorieën beperkt tot 1583 kilocalorieën doe je er 1029 dagen over om je streefgewicht te behalen.

Dus see jullie over 3 jaar! Toedels! :)F :')

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 21:43

Vliendertje schreef:
theadora99 schreef:
Ik ben sinds ik begonnen ben echt praktisch niks afgevallen :')

Dat lijkt mij echt demotiverend!!!
Heb je daar hulp bij? Evt iemand die mee kijkt naar Voeding schema ?

Het valt mee qua demotiverend, ben nu 300 gram kwijt sinds eerste weging (maar na het sporten ipv ervoor). Merk het alleen wel aan kleding (broeken, chaos etc). Train en weeg etc bij een personal trainer en we gaan deze week even kijken. Nu was het voor mij ook een chaosweek (verstandskiezen laten trekken). Ik wil graag 30 kilo afvallen om zelf ons veulen in te gaan rijden (over minstens 2,5 jaar) dus ik heb ook lang de tijd uitgetrokken om het echt rustig aan te kunnen doen. Ik weet dat ik niets heb aan 5 kilo per maand, ik kan beter 1 kilo per maand afvallen in 3 jaar, dan kom ik er ook. En er zullen betere en mindere maanden tussen zitten. We gaan wel voor +/- 0,5 kg per week, zat nu dus op 0,3kg. Volgende week beter en anders maar een weekje wat minder, haha.

fotolijstje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 21:51

Suzanne F. schreef:
black_kelpie schreef:
Deze heb ik ooit eens gebruikt. Mijn BMR is 1658, ik zit dus op 1700/1800 kcal per dag, soms iets erover.

Wanneer je je beweegt zoals daarnet opgegeven en je kilocalorieën beperkt tot 1583 kilocalorieën doe je er 1029 dagen over om je streefgewicht te behalen.

Hahaha ik had dat eerst ook :')
Eventjes een vraagje
Het zegt nu dus "Wanneer je je beweegt zoals daarnet opgegeven en je kilocalorieën beperkt tot 1848 kilocalorieën doe je er 275 dagen over om je streefgewicht te behalen."

Ik heb als streefgewicht 50 gedaan, dus 9 kilo afvallen. Doe je daar echt zo lang over?
Ik wil trouwens niet afvallen maar strakker worden. Kijk dus niet naar de kilo's :j

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 21:57

Ik zou op 2021 kcal per dag mogen zitten en daarmee binnen 271 dagen 28 kg afvallen. Geen idee of dat een realistisch plan is. Mijn app geeft ook aan dat ik zoveel kcal per dag mag binnenkrijgen. Ik hou het nu een dikke week bij en dat lukt heel aardig. Sommige dagen zit ik er wel een stukje onder, ook 1 dag er een stukje boven. Gisteren had ik de kennismaking bij mijn gli-traject. Het was ook echt puur kennismaking en uitleg over het traject. Volgende week een intake-gesprek en de eerste training. Ik had begrepen dat het 2 jaar duurde, maar het intensieve gedeelte is 6 maanden (wekelijks training) en daarna heb je nog regelmatig gesprekken.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 22:09

fotolijstje schreef:
Hahaha ik had dat eerst ook :')
Eventjes een vraagje
Het zegt nu dus "Wanneer je je beweegt zoals daarnet opgegeven en je kilocalorieën beperkt tot 1848 kilocalorieën doe je er 275 dagen over om je streefgewicht te behalen."

Ik heb als streefgewicht 50 gedaan, dus 9 kilo afvallen. Doe je daar echt zo lang over?
Ik wil trouwens niet afvallen maar strakker worden. Kijk dus niet naar de kilo's :j

Als je 1848 kcal per dag eet zul je daar zo lang over doen ja, als je dichter bij je BMR gaat eten zal het sneller gaan en ook als je meer beweegt dan je in de berekening hebt aangegeven.

"Strakker worden" is meestal wel een kwestie van afvallen. Je kunt je buikspieren trainen tot je erbij neervalt, als er een laagje vet op je buik zit ga je ze niet zien. Je gewicht niet als uitgangspunt nemen is overigens wel heel goed! :j

Suzanne F. schreef:

:') _O- _O-

fotolijstje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 22:36

black_kelpie schreef:
Als je 1848 kcal per dag eet zul je daar zo lang over doen ja, als je dichter bij je BMR gaat eten zal het sneller gaan en ook als je meer beweegt dan je in de berekening hebt aangegeven.

"Strakker worden" is meestal wel een kwestie van afvallen. Je kunt je buikspieren trainen tot je erbij neervalt, als er een laagje vet op je buik zit ga je ze niet zien. Je gewicht niet als uitgangspunt nemen is overigens wel heel goed! :j

Aah ja, ik bedoelde het zo maar dat ik niet naar de kilo's kijk maar naar echt strakker worden.
Ik wil niet op een dieet want ik ben pas 16, ik heb geen zin om daar nu al echt diep in te gaan, is hardlopen/skeeleren een goede manier om af te vallen (naast beter gezond eten)
Ik train in ieder geval wel mijn buikspieren heeft dit dan wel effect of dat dan ook weer niet? :)

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 23:12

fotolijstje schreef:
black_kelpie schreef:

Aah ja, ik bedoelde het zo maar dat ik niet naar de kilo's kijk maar naar echt strakker worden.
Ik wil niet op een dieet want ik ben pas 16, ik heb geen zin om daar nu al echt diep in te gaan, is hardlopen/skeeleren een goede manier om af te vallen (naast beter gezond eten)
Ik train in ieder geval wel mijn buikspieren heeft dit dan wel effect of dat dan ook weer niet? :)

Gewoon gezond eten. Goed dat je niet gaat dieten.
Hardlopen/wandelen is echt heel goed. Lekker buiten.
Tijdens hardlopen kun je ook intervallen dat is heel goed voor je conditie.

Je kunt ook Cardio met gewichten doen. Doe je mee met dit filmpje bijvoorbeeld en gewichten zijn niet zo duur.

https://youtu.be/37XRPwfcQVI

bamisalami

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 08:16

Weer weeg en meetmoment vandaag:
Start 7 januari:
79,4 kg
84 cm taille

4 februari:
76,3 kg
79,5 cm taille

Kilo’s zijn niet zo hard gegaan tov vorige week, maar wel omlaag :)
In een maand tijd 4,5 cm van m’n taille af.

Dit weekend is m’n vriend jarig, dus zal wel wat meer eten en meer lekkers worden. Maar moet kunnen!

MoniekJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 14:53

Bamisalami, toch super netjes?

Hier 3,7 kilo eraf afgelopen maand en dat is in totaal dus -14 kilo :)!
2,6% vet deze maand eraf en +0,4% spiergroei.
Ondanks slecht maand dus super tevreden!

Justme_Lisaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 15:04

Ik ben echt een stille meelezer hier, maar wil wel graag m’n voortgang delen :D. Ik wil er het liefst 20 kilo vanaf, maar werk in stapjes van 5 kilo steeds, zodat het wel realiseerbaar en haalbaar + motiverend blijft voor mezelf ook. Sinds januari begonnen, bijna geen brood meer eten, als lunch crackers met gezond beleg, ontbijt vervangen voor Overnight oats en vooral opletten wat ik eet. Qua suikers, maar ook qua snoepen en ben me meer gaan verdiepen en bewuster worden van wat er allemaal in eten zit. Ben dan oprecht ook blij met de nutri score die in de supermarkt is ingevoerd, deze helpt me meer bewuster maken in mijn keuzes. Resultaat is dat ik nu binnen een maand 4,3 kilo kwijt ben :D.

Qua sporten doe ik 3x in de week 7 km lopen en 3x in de week ongeveer 11 km fietsen. Meer bewegen lukt mij nog niet, vooral omdat ik na een Corona besmetting nog snel moe ben :).

Edit; ik volg jullie weer stil, jullie voortgang/ eventuele frustratie/ positiviteit en ideeën zijn heel fijn om te lezen, zo weet ik tenminste dat ik niet alleen struggle met bepaalde dingen mbt afvallen en fitter worden :) :o

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 09:25

Jippie, ik ben 1,2 kg lichter dan op mijn laatste weegmoment (6 dagen geleden). Bijzonder! Dit zou er puur van komen omdat ik me ongeveer aan mijn app hou qua caloriën elke dag. Nou ja, dit is te doen, dus hopelijk gaat het zo door.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 10:34

Ik heb vanmorgen even snel vergeleken met 4 weken geleden en overal zijn er cm's af *\o/* ondanks iets teveel verjaardagen en een weekend weg deze maand. Vanaf nu gewoon weer normaal dus het zal nog makkelijker gaan. Ik heb een stuk meer energie sinds ik een aantal eetswitches heb gemaakt dus dat is al een grote win, ook weer ingeschreven bij de sportschool. Beginnen met 1x per week.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 10:40

Ik ben een halve kilo deze week kwijt. Op zich niet ontevreden over aangezien ik de hele week hoger in gewicht zat tov mijn laatste weegmoment. Ik ga wel proberen om nog wat verder de koolhydraten te beperken (doe ik nu niet echt). Ik heb het idee dat ik dan beter afval.

Hier ben ik net van mijn sportschoolabonnement af (lang verhaal). Nu ben ik gewoon lekker aan het revalideren met mijn enkel en dan zie ik wel weer.

fotolijstje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 17:52

Ik heb nog niet veel motivatie gehad om echt sportief te zijn. Wel een workout gedaan weet niet of deze goed is.. https://youtu.be/YojwLtcHvbA
Ik durf niet te hardlopen :') maar ik heb niks anders om echt sportief te zijn.
Sportschool twijfel ik omdat ik het waarschijnlijk niet ga gebruiken..
Heb wel al mijn snacks vervangen met fruit!

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 09:41

BeFunny schreef:
Wat zou een goeie roeitrainer zijn voor thuis ?
Dat blijft lastig natuurlijk.

Het ligt aan je budget, maar ik zou voor Concept2 gaan.

_Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 10:01

Ik had afgelopen vrijdag -0,2.. Weekend was echt ruk, alles gegeten wat ik tegen kwam :Y) Deze week goed m’n best doen en dan hopelijk vrijdag toch richting de -5 ipv een +!

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 13:27

Ik kon mijn ogen niet geloven vanmorgen, -1kg! Ben er wel heel blij mee! *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 15:14

Woehoe lekker bezig!!

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 15:15

Heel goed! *\o/*

Ik verwacht niks morgen, feestweek hier. Heb wel goed gegeten dus we gaan het zien :Y)