Gebroken bovenbeen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Annick75

Re: Gebroken bovenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 16:56

Dat schijnt een beetje te verschillen per situatie, dus ik denk niet dat daar een eenduidig antwoord op te geven is.

Voor nu is het echter flink balen dat je die andere baan niet hebt gekregen en ga ik duimen dat daar tzt toch een plekjes voor je is! En vooral dat je been snel genoeg hersteld om daar een plekje te veroveren.

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-23 17:56

Ik hoop het ook. Ga het wel meemaken. Misschien is het een teken van het universum om me nu te focussen op het herstel, i.p.v. weer van alles tegelijk te willen doen :').

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 19:59

Wat balen van dit nieuws Leintje! Kan me heel goed voorstellen dat dat flink frusterend is dat het komt door iets wat zo buiten je macht ligt -O-

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 21:36

Ik snap dat je hiervan baalt Leintje. Zeker als je het zo graag wilde. Raar dat ze ook niet vroegen wat je had. Je kan toch ook met 8 weken weer uit het gips zijn?

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-23 22:35

In principe mogen ze er niet naar vragen en als ze er naar vragen, dan heb ik het recht om niet te antwoorden. Het is wel even ter sprake gekomen, maar ik heb niet gezegd wat er aan de hand is, alleen dat ik verwacht tegen die tijd wel fit genoeg te zijn. Misschien had ik er eerlijk over moeten zijn, twijfelde wel, maar ik ging er vanuit dat als ik zou vertellen dat ik al 2,5 jaar met een femurfractuur rondloop, ik hen niet zou overtuigen dat ik fit genoeg zou zijn

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 18:22

En als de arts verwacht dat je tegen die tijd fit bent, ben jij gewoon eerlijk als je zegt tegen die tijd denkt fit te zijn.

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 09:24

Oh wat stom! Zelf ben ik ook weleens afgewezen omdat ik met krukken loop, dus kan me een beetje voorstellen hoe je je voelt.
Wel mooi dat er nog een soort opening is voor als het wel goed gaat. Dat klinkt alsof ze je eigenlijk willen hebben.

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 10:43

Ooh wat vervelend en balen ja. Afgewezen worden terwijl je waarschijnlijk weer aan het werk kan tegen die tijd..
:(:) even een knuffel

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-23 14:29

ievie schreef:
Oh wat stom! Zelf ben ik ook weleens afgewezen omdat ik met krukken loop, dus kan me een beetje voorstellen hoe je je voelt.
Wel mooi dat er nog een soort opening is voor als het wel goed gaat. Dat klinkt alsof ze je eigenlijk willen hebben.

Dat gevoel had ik tijdens het gesprek ook al wel en dat is wel een lekker gevoel. Het ligt niet aan mij als persoon, maar aan de situatie. Dus als ik niet fit ben voor maart, dan kan ik het proberen als de vacature later opent en dan lukt het wrs wel :).

FrNo schreef:
En als de arts verwacht dat je tegen die tijd fit bent, ben jij gewoon eerlijk als je zegt tegen die tijd denkt fit te zijn.

Dat is waar. Het heeft ook helemaal geen zin om daar over te liegen, want daar heb ik alleen mezelf mee. Al zullen er genoeg mensen zijn die daar wel over liegen, dus ik snap wel dat de werkgever er wat voorzichtig mee is en eieren voor zijn geld kiest.

Tyke schreef:
Ooh wat vervelend en balen ja. Afgewezen worden terwijl je waarschijnlijk weer aan het werk kan tegen die tijd..
:(:) even een knuffel

Thanks <3

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-23 14:01

Heb eergisteren mijn eerste sessie bij de fysio gehad. Ik heb een overdracht gekregen van de orthopeed en die heeft hij doorgenomen. Samen hebben we een plan bedacht voor de komende 6 weken. We gaan proberen de belasting lineair op te bouwen, dus nu zit ik op 37,5% belasting (na het consult in september mocht ik 25% belast lopen) en zo gaan we het opbouwen naar 100%. Moet zeggen dat ik dat wel lastig vind, want het verschil is lastig aan te voelen, maar mijn fysio vond dat ik goed liep, dus ik ga gewoon door met waar ik mee bezig was. Heb ook wat passieve oefeningen gedaan en die mag ik thuis ook doen. Mijn rechter heupspieren vinden dat alleen wel zwaar, want al die oefeningen vereisen dat ik al mijn gewicht op mijn rechterbeen zet. Dus na 2 sets moet ik altijd even zitten. Als die spieren te vervelend worden, dan behandelt hij ze maandag even en dan zijn ze weer wat losser.
Al met al gaat het goed. Wat ik nu doe levert geen pijn op, wat wel de leidraad wordt. Ik ben ook eerlijk geweest over mijn gevoel. Dat ik de orthopeed wel geloof en dat ik ergens wel weet dat de kans dat het nu weer misgaat echt heel klein is, maar dat ik mijn lichaam niet vertrouw en ik dus altijd bang zal zijn dat het misgaat. Ik weet ook niet goed hoe zich dat zal uiten als we actieve oefeningen gaan doen. Mijn fysio begrijpt dat gelukkig wel, dus als ik een stap terug wil, dan moet ik dat gewoon aangeven.
We zijn weer begonnen en het lijkt er op dat ik de finish nu wel echt zal gaan halen, wat heel raar aanvoelt. Er is al gesproken over mijn laatste polibezoek en ineens lijkt alles zo snel te gaan. Het voelt wat surrealistisch dat het einde in zicht is. Dit is waar ik al bijna 2,5 jaar naartoe probeer te werke en nog even volhouden en dan heb ik het gehaald

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 14:12

Goed dat je aangegeven heeft waar je angst zit! Dan kan de fysio daar rekening mee houden.

Verder, you go girl **\O/**

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 14:12

Wouw dat klinkt heel goed. Je sceptisch is normaal. *\o/*

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 15:01

Klinkt als goed nieuws en een volgende stap.
Goed dat je, je gevoel ook aangeeft bij de fysio. Dan kan je opener met elkaar werken naar herstel.

Zet hem op.

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-23 18:44

Het voelt ook wel als een overwinning om daar eerlijk over te zijn. Vorig jaar ben ik gewoon over mijn angst heen gestapt en ja, we zien wel waar het schip strandt. Ik kan nu ook nog niet zeggen in hoeverre het me zal belemmeren, maar het gevoel zit er wel en ik wilde daar ook wel graag eerlijk in zijn, omdat er dus ook een moment kan komen dat ik een stapje terug wil, omdat ik het heel eng vind

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 18:47

Logisch dat je voorzichtig bent. Maar toch weer letterlijk een stap vooruit!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 12:23

Ik snap je helemaal, ik had dat gevoel ook. Je bent toe aan een volgende nieuwe stap.

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-23 12:56

Suzanne F. schreef:
Logisch dat je voorzichtig bent. Maar toch weer letterlijk een stap vooruit!

Zeker, het is ook heel fijn dat ik nu weer vooruit kan kijken. De afgelopen weken heb ik me wel bezig kunnen houden, maar op momenten zit je toch ook met zo'n mood van; ja.. wat heeft het allemaal voor zin.
Niet het leven hoor, nu ik de zin terug lees komt het wel heel ernstig over, maar ik had bv oefeningen gekregen van de fysio voor mijn bovenlichaam en de eerste weken heb ik die keurig 3 keer/week gedaan, maar op een gegeven moment had ik echt de motivatie niet meer om die gewichten erbij te pakken. Het werd op den duur zo'n sleur. Nu ik weer aan de slag mag, heb ik ook meteen weer meer motivatie om mijn oefeningen te doen, dus ik sta aan het eind van de deur keurig, met een stoel voor me, met mijn been te zwaaien.

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 23:35

Hee wat goed dat je een opbouwplan hebt. Natuurlijk is alles nu nog pittig, maar je zult zien dat het je over een paar weken makkelijk afgaat.
En spannend vinden mag! Zet m op!

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 17:16

Klinkt goed Leintje! Snap wel dat je wat terughoudend bent en supergoed dat je je gevoel hebt aangegeven! Hopelijk vanaf hier gewoon een lijn omhoog ipv weer terug!

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-23 00:25

Ja dat hoop ik ook. Morgen mijn tweede sessie bij de fysio. Afgelopen week ging het opzich wel goed, al merk ik wel dat als ik op een dag meer heb gedaan, het in de avond en de dag erna wel wat erger zeurt dan normaal. Heb donderdag en vrijdag op locatie gewerkt en in de avonden en zaterdag zat er toch een vervelend zeurend gevoel in, dus ik moet morgen met mijn fysio daar even over sparren, of het raadzaam is om vanaf morgen weer meer te belasten, of nog een week op 37,5% belasting te blijven. Mijn quadriceps staat niet op spanning en het trekt ook wel weer weg, dus ik ga er niet vanuit dat er weer iets met de constructie is en het echt overbelasting is, maar ik heb voor mijn gevoel helemaal niet zoveel gedaan

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 13:49

Gewoon in overleg met fysio blijven is belangrijkste en goed je gevoel luisteren.
Tja je komt van een heel eind dus ik denk logisch dat je denkt heb weinig gedaan.
Conditie speelt dan denk ik een rol. Maar ik denk zelf ook dat weersomstandigheden soms ook nog wel een rol spelen.

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-23 14:16

Ja is ook zo hoor. Van wat ik denk dat weinig is, is eigenlijk al wel veel. Zeker als je bedenkt dat ik afgelopen 3 maanden weinig heb gedaan.
Voor nu hebben we het belasten wel verder opgebouwd, dus zit nu op 50% belasting. Ik ga deze week even kijken hoe het gaat, ook even wat meer wandelen, zodat ik ook kan voelen hoe het gaat als ik wat geleidelijker aan "train", i.p.v. één/twee keer per week een piekbelasting. Vorige week heb ik mijn training gehad bij de fysio en heb ik thuis mijn oefeningen gedaan en dat ging prima. Ik kreeg last na mijn werkdagen, wrs door wat overbelasting omdat ik ineens 6000-7000 stappen op een dag zetten, met meer belasting. Dus dat bleef tot zaterdag zeuren. Ik ga gewoon zien wat deze week brengt, als het goed gaat en ik weinig pijn heb, dan ga ik gewoon verder en als het toch vervelend wordt, vraag ik of ik een stapje terug mag, of op zijn minst op nog een week 50% belast. Kan dat nu toch ook nog niet voorspellen (hoe irritant ik dat ook vind :')).

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 14:20

Tja als we alles van te voren konden voorspellen....... was het leven in sommige gevallen wat makkelijker... :')

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-23 14:40

Nou zeg dat. Dan was ik die beruchte dag ook niet gaan skeeleren :')

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-23 15:13

Hi allemaal,

Het leek me wel weer eens tijd om een update te geven, het is immers al ruim een maand geleden dat ik op de poli ben geweest en mij werd verteld dat ik weer rustig mocht gaan opbouwen. Ik zal jullie alvast gerust stellen, want meestal als ik ineens een update verstuur dan is er weer iets gebeurd, maar geen paniek, het gaat goed met me.

Ik ben gisteren voor de 5e keer bij de fysio geweest en zit nu qua belasting op 75%. Moet even zien hoe dat deze week gaat, maar ik denk dat het wel weer prima zal verlopen. Heb gisteren voor het eerst weer een (mini) squat gedaan. Gek gevoel, wat dat is echt al ruim een half jaar geleden dat ik dat voor het laatst heb gedaan. Mijn spieren moeten er ook even van bijkomen merk ik, heb een beetje spierpijn in mijn billen :'). Mocht ook weer eens op mijn geliefde bosubal staan <3. Eng ding. Ben al zo vaak van dat kreng gevallen, want het is zo instabiel als wat natuurlijk. Er kon niks gebeuren, stond gewoon bij het wandrek, maar ik merk dan wel dat ik toch wat gespannen ben, waar ik het voorheen heel leuk vond om weer nieuwe oefeningen te mogen doen. Zal mij benieuwen hoe dat gaat als ik weer voor het eerst op de legpress mag, maar dat zijn zorgen voor morgen, heb nog een paar weken om me daar mentaal op voor te bereiden. Ik ga dus in een vrij lineaire beweging vooruit, fysio blij, ik blij, orthopeed over 6 weken vast ook blij :D.

Ben ook weer een paar keer bij de medisch psycholoog geweest. Heb een intake en een adviesgesprek gehad, daaruit kwam naar voren dat ze me wilde behandelen met EMDR en verder niet zo heel veel voor me kan doen. Ik heb 2 EMDR sessies gehad en dat geeft al heel veel verlichting, over twee weken nog één sessie bij de MP en dan sluiten we het traject af. Denk dat het dan ook wel genoeg is geweest, dat denkt de psych ook. Ze ziet verbetering, dat merk ik zelf ook. Moet alleen weer leren vertrouwen op mezelf en vooral ook op mijn sterke eigenschappen als mijn veerkrachtigheid en doorzettingsvermogen. Ik kom hier wel doorheen, ook dit keer weer, daar moet ik op vertrouwen en daar gaat ze me mee helpen in de laatste sessie.

Dus al met al gaat het goed en ik merk dat ik nog een beetje moet wennen aan het idee dat er nu echt een eind aan lijkt te komen. Het voelt nog wat surrealistisch en ik blijf heel alert op alle hindernissen die ik eventueel weer ga tegenkomen, maar over afzienbare tijd kan ik gewoon weer normaal door het leven, zonder om de zoveel weken naar het ziekenhuis te moeten, zonder elke week bij de fysio te moeten trainen. Op een dag kan ik dit allemaal achter me laten en dat voelt goed en dus ook vreemd tegelijkertijd :')