Zebrastreep schreef:Toch vindt ik het bijzonder dat er zo geklaagd wordt over mondkapjes en te weinig zuurstof.
Dokters hebben soms uren een mondkapje op tijdens een operatie nog nooit ergens gehoord of gelezen dat ze daar zoveel last van hebben.
Zelf heb ik chronische hyperventilatie en ik heb echt niet het idee dat ik met een mondkapje nog minder zuurstof krijg. Het enige wat ik niet met een mondkapje moet gaan doen is met de mountainbike hard gaan fietsen. Pas dan merk ik dat het ademen lastiger en moeilijker gaat. Maar in de winter heeft bijna elke mountainbiker een soort sjaal om wat ook regelmatig voor de mond zit. Nog nooit zomaar iemand met zwaar zuurstof gebrek naast de fiets zien liggen.
Ik adem al standaard wat verkeerd door spanning en verkeerd aangeleerde ademhaling. Maar ik merk niks met mondkapje dus vindt het maar heel bijzonder....
Ik denk dat het verschil zit in wat je aktiviteit is met zo'n mondmasker voor. Een operateur staat stil, heeft niet zozeer een lichamelijke inspanning te leveren tijdens een operatie in de zin van dat hij zwaar lichamelijk werk moet verrichten. (Orthopaeden en traumachirurgen uitgezonderd

) Maar werk je bijvoorbeeld in de verpleeg/verzorgingshuizen waarbij je heel veel loopt en je zwaar lichamelijk inspant omdat je mensen moet tillen, draaien en onder de douche moet doen enz. dan kun je wel degelijk een saturatiedaling in je bloed krijgen waar je last van heb in de vorm van duizelig worden enz. als gevolg van zo'n masker.
Ik ken iemand die de proef op de som heeft genomen. Ze werkt in een verpleegtehuis en heeft tijdens haar werkzaamheden haar saturatie gemeten zonder en met mondmasker. Zonder was haar saturatie 95% en met mondmasker 92%. Het masker maakt haar het ademen gewoon moeilijker/zwaarder met als gevolg een saturatiedaling waarbij zij zich ook nog eens duizelig en naar gaat voelen.
Zelf heb ik ruim 20 jaar met zo'n mondmasker voor mijn gezicht gewerkt, en mijn ervaring is, zolang je lichamelijk niks bijzonders doet je er geen last van hebt, maar zodra je je extra in moet spannen en je lichaam dus meer zuurstof vraagt, zo'n masker het ademen lastiger maakt en ik me heel goed voor kan stellen dat er dan een saturatie daling in je bloed optreedt.
En als je je als gevolg daarvan licht en duizelig in je hoofd gaat voelen, lijkt met dat geen goed teken. Je lichaam geeft dat niet voor niks aan. Als zo'n situatie te lang bestaat, kan dat in mijn optiek zeker schade aanrichten.