Viruswaanzin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 19:52

lenaa_tje schreef:
Ben je een viruswaanzin aanhanger als je twijfelt over het nut van de mondkapjes?
Ik vind de cijfers van landen waar ze wel verplicht gebruikt moeten worden op meer plekken dan hier nou niet veel beter. Dat heeft voor mij niet te maken met of het gevaarlijk zou zijn.

Nee precies dit. Het zal vast wel iets doen. In een situatie zoals het openbaar vervoer meer dan logisch. Maar verder.. zoals in een restaurant en dan af doen als je eet etc lijkt me beetje overbodig.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 19:56

lenaa_tje schreef:
Ben je een viruswaanzin aanhanger als je twijfelt over het nut van de mondkapjes?

Niet per se, je kunt ook het RIVM / OMT zijn.
Maar het uit context lichten van onderzoek dat helemaal niet om mondkapjes gaat, om te kunnen doen alsof het veel schade doet, dat is wel echt viruswaanzin-hoek.

Sky_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 20:12

Shadow0 schreef:
Sky_Britt schreef:
Maar dat het niet over mondkapjes gaat wil niet zeggen je het niet mag citeren om het te generaliseren naar het gebruik van mondkapjes.

Verboden is het niet. Vergezocht en medisch-wetenschappelijk onverantwoord wel.

Nou er zijn anders hele succesvolle hypotheses voortgekomen door bevindingen uit verschillende onderzoeksvelden te combineren.

Maargoed, ik zeg niet dat dat hier het geval is. Ik erger me gewoon net zo hard aan het verspreiden van onjuiste informatie als het afdoen van dingen als onzin gebaseerd op precies zo'n onjuiste statements zonder enige nuancering.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 20:21

Toch vindt ik het bijzonder dat er zo geklaagd wordt over mondkapjes en te weinig zuurstof.

Dokters hebben soms uren een mondkapje op tijdens een operatie nog nooit ergens gehoord of gelezen dat ze daar zoveel last van hebben.

Zelf heb ik chronische hyperventilatie en ik heb echt niet het idee dat ik met een mondkapje nog minder zuurstof krijg. Het enige wat ik niet met een mondkapje moet gaan doen is met de mountainbike hard gaan fietsen. Pas dan merk ik dat het ademen lastiger en moeilijker gaat. Maar in de winter heeft bijna elke mountainbiker een soort sjaal om wat ook regelmatig voor de mond zit. Nog nooit zomaar iemand met zwaar zuurstof gebrek naast de fiets zien liggen.

Ik adem al standaard wat verkeerd door spanning en verkeerd aangeleerde ademhaling. Maar ik merk niks met mondkapje dus vindt het maar heel bijzonder....

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 20:27

Sky_Britt schreef:
Nou er zijn anders hele succesvolle hypotheses voortgekomen door bevindingen uit verschillende onderzoeksvelden te combineren.

Ja, als je dat doet vanuit kennis en interesse en de wil om goeie wetenschap te bedrijven kan dat hele interessante dingen geven (die je daarna wel nog even goed moet onderzoeken voor je er echt conclusies uit kunt trekken natuurlijk.)

Maar dit ging om een site die gelieerd is aan Viruswaanzin. Dat maakt de inzet toch wat anders.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 20:28

Sky_Britt schreef:
Maar dat het niet over mondkapjes gaat wil niet zeggen je het niet mag citeren om het te generaliseren naar het gebruik van mondkapjes. Het gaat over hypoxie en het onderzoek beschrijft de effecten bij muizen die langere tijd in verminderde lucht condities hebben doorgebracht. Dat dit aan de hand is met het gebruik van mondkapjes gebruiken ze andere bronnen voor om te ondersteunen. Die bronnen gaan dan wel niet over de type mondkapjes die je op straat moet dragen maar om het meteen af te doen als 'Dit gaat niet over mondkapjes dus het is onzin' is ook erg makkelijk.

Als je een review schrijft over geheugen problemen bij Alzheimer kun je ook artikelen citeren over geheugenproblemen bij andere psychische aandoeningen, dat dit niet 1 op 1 vergelijkbaar is wil niet zeggen dat je hier geen conclusies aan mag verbinden anders zou wetenschap wel heel erg gelimiteerd worden.

Het statement dat viruswaanzin maakt is "Chronische periodieke hypoxie veroorzaakt atherosclerose, ofwel slagaderziekte." En dat is toch echt wel wat er in het artikel beschreven wordt.

Waar staat dan het bewijs dat mondkapjes überhaupt hypoxie veroorzaken? Op hun site lees ik wel dit:
Citaat:
Het dragen van een mondkapje heeft tot gevolg dat het zuurstofgehalte in het bloed daalt. Dit kan leiden tot hypoxie.
Hypoxie is een conditie waarbij weefsels in het lichaam als geheel of in een bepaald deel van het lichaam niet voorzien worden van voldoende zuurstof.
Daarnaast zorgt een mondkapje ook voor ophoping van koolstofdioxide (CO2); hypercapnie.

Maar ze hebben niet de moeite genomen om deze beweringen te onderbouwen met bronnen.

Daarnaast is OSAS iets heel anders dan hypoxie (bij OSAS kan hypoxie ontstaan, maar dat betekent niet hypoxie=OSAS), waardoor ik het niet terecht vind dat ze het artikel over een aspect van OSAS gebruiken als bron om hartziekten bij mondkapjesgebruik aan te tonen, zonder het OSAS aspect uit dit onderzoek te benoemen, zodat ze transparant zijn. Tenzij het gebruik van een mondkapje gelijk staat aan een plastic zak over je hoofd trekken, dan snijdt het hout. Gelukkig is dat niet het geval, zou het dan ook vooral niet uitproberen thuis.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 20:40

Zebrastreep schreef:
Toch vindt ik het bijzonder dat er zo geklaagd wordt over mondkapjes en te weinig zuurstof.

Dokters hebben soms uren een mondkapje op tijdens een operatie nog nooit ergens gehoord of gelezen dat ze daar zoveel last van hebben.

Zelf heb ik chronische hyperventilatie en ik heb echt niet het idee dat ik met een mondkapje nog minder zuurstof krijg. Het enige wat ik niet met een mondkapje moet gaan doen is met de mountainbike hard gaan fietsen. Pas dan merk ik dat het ademen lastiger en moeilijker gaat. Maar in de winter heeft bijna elke mountainbiker een soort sjaal om wat ook regelmatig voor de mond zit. Nog nooit zomaar iemand met zwaar zuurstof gebrek naast de fiets zien liggen.

<KNIP>

_O- _O- _O-

Mag ik je als visueel ingesteld persoon denken voor die laatste zin? _/-\o_

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 20:40

Zebrastreep schreef:

Ik adem al standaard wat verkeerd door spanning en verkeerd aangeleerde ademhaling. Maar ik merk niks met mondkapje dus vindt het maar heel bijzonder....

Een normaal gezond mens heeft een zuurstofsaturatie van 95-100%.
Om je lichaam te laten functioneren heb je 90% zuurstofsaturatie nodig. Door een mondkapje gaat echt je zuurstof niet onder de 90%.
As je zuurstof onder de 90% is spreek je van hypoxemie. Bij langdurige hypoxemie kan er hypoxie optreden, dus dat er weefselschade optreedt.
Het is onmogelijk dat een mondkapje dit veroorzaakt.

Je kan er wel benauwd door worden, maar benauwdheid staat los van een laag zuurstofgehalte in je bloed. Veel mensen denken dat je benauwd wordt door een lage zuurstofsaturatie maar dat is niet zo.
Het benauwde gevoel van een mondkapje komt vaak doordat je niet goed uitademt, je hebt dan eerder last van een CO2 overschot en niet van een O2 tekort.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 20:44

Die link tussen maskers en hartproblemen is van de redenatie "een hond heeft 4 poten en een hond blaft. Een tafel heeft ook 4 poten. Dus een tafel blaft ook."

verootjoo

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 20:48

Nou idd :')

Ik heb er geen onderbouwing voor, maar ik denk zelfs dat een mondkapje een long/hartprobleem ook niet verergert. De klachten van benauwdheid verergeren misschien wel, maar het maakt de longen en hart niet slechter. Ik kan het me iig niet voorstellen, en heb wel kennis van longen ;)

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 20:54

Sky_Britt schreef:
Shadow0 schreef:
Verboden is het niet. Vergezocht en medisch-wetenschappelijk onverantwoord wel.

Maargoed, ik zeg niet dat dat hier het geval is. Ik erger me gewoon net zo hard aan het verspreiden van onjuiste informatie als het afdoen van dingen als onzin gebaseerd op precies zo'n onjuiste statements zonder enige nuancering.

Wetenschap is: "Goh, interessant, laten we eens gaan onderzoeken of mondkapjes ook hypoxie kunnen veroorzaken."
Complottheorie is: "Zie je wel, mondkapjes zijn gevaarlijk want die veroorzaken ook hypoxie."

En laat die site nou precies dat laatste beweren.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 21:14

Cowboy55 schreef:
Zebrastreep schreef:

<KNIP>

_O- _O- _O-

Mag ik je als visueel ingesteld persoon denken voor die laatste zin? _/-\o_

:') ik ben inderdaad een enorme beelddenker :')

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 21:17

verootjoo schreef:
Zebrastreep schreef:

Een normaal gezond mens heeft een zuurstofsaturatie van 95-100%.
Om je lichaam te laten functioneren heb je 90% zuurstofsaturatie nodig. Door een mondkapje gaat echt je zuurstof niet onder de 90%.
As je zuurstof onder de 90% is spreek je van hypoxemie. Bij langdurige hypoxemie kan er hypoxie optreden, dus dat er weefselschade optreedt.
Het is onmogelijk dat een mondkapje dit veroorzaakt.

Je kan er wel benauwd door worden, maar benauwdheid staat los van een laag zuurstofgehalte in je bloed. Veel mensen denken dat je benauwd wordt door een lage zuurstofsaturatie maar dat is niet zo.
Het benauwde gevoel van een mondkapje komt vaak doordat je niet goed uitademt, je hebt dan eerder last van een CO2 overschot en niet van een O2 tekort.

Ik heb het inderdaad ook wel eens benauwd door het hyperen. En inderdaad uitademen ligt het vaak aan. Nu heb ik een keer mijn vader echt gezien die het zwaar benauwd had door een hartinfarct, en wat ik dan soms heb stelt echt niks voor.

Maar ik wordt dan wel een beetje woest van de mensen die hyperventilatie als excuus gebruiken om geen mondkapje te dragen denk krijg het maar eens zo leuk is het allemaal niet.

Sky_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 21:22

Daar heb je zeker een goed punt Karl66.

Maar dat neemt niet weg dat de eerdere statements van 'kijk eens wat een onzin dit gaat niet eens over mondkapjes' per definitie juist zijn. En dan denk ik dat je gewoon net zo fout bezig bent, enige nuancering is altijd op zijn plaats of je het ergens nu mee eens bent of niet.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 21:53

Sky_Britt schreef:

Maar dat neemt niet weg dat de eerdere statements van 'kijk eens wat een onzin dit gaat niet eens over mondkapjes' per definitie juist zijn. En dan denk ik dat je gewoon net zo fout bezig bent, enige nuancering is altijd op zijn plaats of je het ergens nu mee eens bent of niet.

Je hoeft het niet met me eens te zijn, blijkbaar hadden wij niet dezelfde docent qua interpretatie van wetenschappelijk onderzoek.

Ik zou wel willen dat ik de post van Safina had geschreven. Die vat in één zin samen wat ik eigenlijk bedoel:
safina schreef:
Die link tussen maskers en hartproblemen is van de redenatie "een hond heeft 4 poten en een hond blaft. Een tafel heeft ook 4 poten. Dus een tafel blaft ook."

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 23:11

Sky_Britt schreef:

Alleen is het probleem dat viruswaanzin niet nuanceert en gewoon beweert dat mondkapjes hypoxie veroorzaken. En doordat zij die nuancering, het zou kunnen zijn dat..., niet aanbrengen, wordt hun bewering onzin. Want het is echt onzin om het zo hard te stellen als zij doen.

Ik vind het echt te gemakkelijk en te kort door de bocht om aan de stelligheid van hun beweringen voorbij te gaan en in plaats daarvan de mensen die er iets van zeggen, namelijk dat die stelligheid onzin is, als ongenuanceerd weg te zetten.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 07:42

Je claim is sowieso al dubieus als je die op 1 enkel onderzoek baseert

Sky_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 08:54

Maar daar zit toch juist de nuancering. Als je de tekst gelezen hebt, de bronnen bekeken en dan tot de conclusie komt dat het geen sterke claim is, chapeau.
Maar dat gebeurd over het algemeen niet, er wordt al een waardeoordeel aangehangen puur gebaseerd op de bron die het plaatst. Er wordt 1 paper uitgehaald met de boodschap dat het niet klopt bij wat ze schrijven. Maar als je dan de tekst bekijkt zie je dat die bron wel past bij het stuk tekst waar hij staat. Dat staat los van of je het eens bent met de boodschap, of de stelligheid van het geheel.

Imo doe je dan precies hetzelfde als waar je de ander van beticht. Er wordt 1 ding uitgepikt en 'gedebunkt' op basis van onvolledige informatie en zo creëer je alleen maar meer weerstand en tegenstellingen.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 09:55

Zebrastreep schreef:

Ik denk dat het verschil zit in wat je aktiviteit is met zo'n mondmasker voor. Een operateur staat stil, heeft niet zozeer een lichamelijke inspanning te leveren tijdens een operatie in de zin van dat hij zwaar lichamelijk werk moet verrichten. (Orthopaeden en traumachirurgen uitgezonderd :) ) Maar werk je bijvoorbeeld in de verpleeg/verzorgingshuizen waarbij je heel veel loopt en je zwaar lichamelijk inspant omdat je mensen moet tillen, draaien en onder de douche moet doen enz. dan kun je wel degelijk een saturatiedaling in je bloed krijgen waar je last van heb in de vorm van duizelig worden enz. als gevolg van zo'n masker.
Ik ken iemand die de proef op de som heeft genomen. Ze werkt in een verpleegtehuis en heeft tijdens haar werkzaamheden haar saturatie gemeten zonder en met mondmasker. Zonder was haar saturatie 95% en met mondmasker 92%. Het masker maakt haar het ademen gewoon moeilijker/zwaarder met als gevolg een saturatiedaling waarbij zij zich ook nog eens duizelig en naar gaat voelen.
Zelf heb ik ruim 20 jaar met zo'n mondmasker voor mijn gezicht gewerkt, en mijn ervaring is, zolang je lichamelijk niks bijzonders doet je er geen last van hebt, maar zodra je je extra in moet spannen en je lichaam dus meer zuurstof vraagt, zo'n masker het ademen lastiger maakt en ik me heel goed voor kan stellen dat er dan een saturatie daling in je bloed optreedt.
En als je je als gevolg daarvan licht en duizelig in je hoofd gaat voelen, lijkt met dat geen goed teken. Je lichaam geeft dat niet voor niks aan. Als zo'n situatie te lang bestaat, kan dat in mijn optiek zeker schade aanrichten.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 10:55

ohhh....hoe moet dat nou? Ik zag gisteren een ambulance met alle toeters en bellen voorbij komen, ambu personeel met mondkapje op...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 11:59

Coloured schreef:
Zebrastreep schreef:

Ik denk dat het verschil zit in wat je aktiviteit is met zo'n mondmasker voor. Een operateur staat stil, heeft niet zozeer een lichamelijke inspanning te leveren tijdens een operatie in de zin van dat hij zwaar lichamelijk werk moet verrichten. (Orthopaeden en traumachirurgen uitgezonderd :) ) Maar werk je bijvoorbeeld in de verpleeg/verzorgingshuizen waarbij je heel veel loopt en je zwaar lichamelijk inspant omdat je mensen moet tillen, draaien en onder de douche moet doen enz. dan kun je wel degelijk een saturatiedaling in je bloed krijgen waar je last van heb in de vorm van duizelig worden enz. als gevolg van zo'n masker.
Ik ken iemand die de proef op de som heeft genomen. Ze werkt in een verpleegtehuis en heeft tijdens haar werkzaamheden haar saturatie gemeten zonder en met mondmasker. Zonder was haar saturatie 95% en met mondmasker 92%. Het masker maakt haar het ademen gewoon moeilijker/zwaarder met als gevolg een saturatiedaling waarbij zij zich ook nog eens duizelig en naar gaat voelen.
Zelf heb ik ruim 20 jaar met zo'n mondmasker voor mijn gezicht gewerkt, en mijn ervaring is, zolang je lichamelijk niks bijzonders doet je er geen last van hebt, maar zodra je je extra in moet spannen en je lichaam dus meer zuurstof vraagt, zo'n masker het ademen lastiger maakt en ik me heel goed voor kan stellen dat er dan een saturatie daling in je bloed optreedt.
En als je je als gevolg daarvan licht en duizelig in je hoofd gaat voelen, lijkt met dat geen goed teken. Je lichaam geeft dat niet voor niks aan. Als zo'n situatie te lang bestaat, kan dat in mijn optiek zeker schade aanrichten.

Een saturatie van 92% is prima. Je hebt tussen 90-95% nodig om goed te functioneren. Onder de 90% spreek je pas van desaturatie of hypoxemie. Een saturatie van 92% is geen hypoxemie en gaat ook zeker geen hypoxie veroorzaken.

Licht en duizelig in je hoofd is ook geen gevolg van saturatiedaling naar 92%, maar hoogstwaarschijnlijk een gevolg van een soort hyperventilatie doordat je je eigen CO2 inademt door het kapje.
Ook dit gaat geen schade aanrichten.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 12:21

Normale saturatiewaarde ligt tussen de 95% en 99%.
Een saturatie van 92% is dus niet prima, maar te laag om normaal genoemd te kunnen worden.
En duizeligheid is één van de kenmerken die op kan treden bij zuurstof tekort.

Maar goed, denk wat je er van denken wilt. Mij om het even.
Laatst bijgewerkt door Coloured op 31-08-20 12:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 12:25

Als iemand er duizelig van wordt is het gewoon onwenselijk, ongeacht wat gemiddeld genomen goed/normaal is := of dat nu aan de saturatie of CO2 ligt.

Het lijkt me zeker geen onverstandig advies om het mondkapje alleen te dragen wanneer je echt in de buurt van een oudere komt (in het verpleegtehuis dan) zodat je daarbuiten gewoon vrij kunt ademen

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 12:41

Coloured schreef:
Normale saturatiewaarde ligt tussen de 95% en 99%.
Een saturatie van 92% is dus niet prima, maar te laag om normaal genoemd te kunnen worden.
En duizeligheid is één van de kenmerken die op kan treden bij zuurstof tekort.

Maar goed, denk wat je er van denken wilt. Mij om het even.

Bij gezonde mensen is tussen 95-100% normaal. Dat wil niet zeggen dat je dat nodig hebt om te functioneren, wat je nodig hebt om je lichaam te laten functioneren is 90-95%.

Saturatie van 92% is absoluut geen zuurstoftekort.

Duizeligheid is inderdaad onwenselijk, maar gelijk reversibel als je het kapje af doet.
Met die hitte had ik het ook even slecht met mondkapje, wij mochten ze toen af als we buiten de 1,5m cirkel van de patiënten waren.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 12:45

Ja bij ons in Belgie zijn ze gek met hun mondkapjes ..je moet ze bijna overal op ...ook op de meest onlogische plaatsen ( bos , natuurgebieden ,aan de zee ,lege straten etc )
Met de 35° van 2 weken terug gewoon absurd
Vind trouwens steeds het antwoord dat chirurgen ze ook een hele dag op hebben en dat we dus niet moeten klagen afgezaagd ..dat is idd niet vergelijkbaar ..een operatiekwartier heeft een uitmuntend ventilatiesysteem en de lucht is er ook nog eens erg zuiver