De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 12:36

moonsparkle schreef:
Ik las dat de knoflook duurder word door het virus, ben ik blij dat ik dat in m'n tuin heb staan :o of moet ik dat niet zeggen? Worden die straks uit m'n tuin gejat?

Daar zit misschien weer PFAS in :+

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 12:37

cobiie schreef:
Laten we ook eerlijk zijn veel mensen die roepen dat ze griep hebben, hebben gelukkig enkel een zware verkoudheid.

Ik mag hopen dat mensen met ziekteverschijnselen voor bestaan van corvil ook niet besloten op dat ogenblik op bezoek te gaan bij hun zwakke bejaarde opa of op kraambezoek te gaan. Met dat soort bezoekjes wacht men hopelijk normaal ook totdat ze weer geruime tijd beter zijn.

Precies. Iets wordt al snel griep genoemd als het dat niet is. Met griep ga je ook niet zo snel naar het werk of de supermarkt omdat je dan echt ziek bent.

Ik ontwijk mijn vader altijd al als ik ziekteverschijnselen heb. Hij is een extreme risicogroep en kan geen griep oud erbij hebben. Helaas zijn er ook wel een aantal mensen die zich er niks van aantrekken en achteraf zeggen dat ze zich niet zo goed voelen of als hij weer in het ziekenhuis zit komen met de mededeling, oh ja ik was toen en toen ook ziek...

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 12:38

Loretta, nu heb ik altijd al een behoorlijke voorraad, komt ook omdat ik echt 1 keer per week boodschappen doe en daarom altijd genoeg achter de hand heb voor onvoorziene situaties. Ik woon niet in de buurt van een winkel, moet altijd in de auto stappen en er een stuk voor rijden, dus even snel iets halen als je wat te kort komt zit er niet in. :) Ik denk dat ik zeker 3 weken vooruit kan met gewoon eten wat in de diepvries ligt en wat we in potten hebben als lang houdbaar.
De spullen die ik overigens nu extra ga halen zitten mooi in lijn met het advies van de RIVM, want ook kleenex staat op mijn lijstje. :)

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 12:38

Joman schreef:
Whale schreef:
En wat is die middenweg dan?

Je gezonde verstand gebruiken :+
Voor mij is dat, me niet begeven in situaties waar veel mensen zijn, wanneer dat niet nodig is.
Ik beperk mijn supermarkt bezoek tot 1 keer per week, ik zou nu niet naar de kroeg gaan, of in een vliegtuig gaan zitten... Wat die middenweg voor jou is, kan ik niet bepalen :)

.. maar ondertussen wel mensen veroordelen die niet diezelfde "middenweg" hanteren :')

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 12:40

Ik heb het gevoel dat er hier steeds gerefereerd wordt aan het feit dat het virus zelf “niet gevaarlijk” is omdat het maar een laag sterftecijfer heeft. Dat mensen daarom “voor iets zoals de griep” hun gedrag niet aan gaan passen. Maar het gevaar zit ‘m nou juist niet eens zozeer in de ziekte (tenzij je een risicogroep bent), maar in het feit dat het een pandemie aan het worden is.

Het zou mensen sieren eens te denken aan de grotere gevolgen voor de economie, voor ziekenhuizen die bij een normale griep epidemie al overbelast raken, aan het feit dat zo’n extra “griepgolf” de samenleving écht kan ontwrichten. Mensen denken te simpel dat omdat ze niet dood eraan gaan er geen gevolgen voor ze zijn, maar dat is gewoon niet waar.

Wat denk je van cool blue en Blokker die nu al hogere prijzen vragen? Wat denk je van het feit dat de global supply chain volledig op z’n gat komt te liggen als dit aanhoudt? Evenementen worden afgezegd, en dan echt niet alleen evenementen “voor de leuk” maar ook belangrijke conferenties, besprekingen, etcetera, om nog maar niet te spreken over persoonlijk leed zoals het af moeten zeggen van bruiloften, begrafenissen, alles waarbij veel mensen aanwezig zijn. Wel eens nagedacht hoe het zal gaan als je geen hooi meer bij je paard geleverd krijgt, de mesthoop niet leeggehaald wordt, of je überhaupt niet naar je paard toe mág?

Sommigen zullen nu nog steeds denken “ja, boeien, kan mij schelen waar andere mensen last van hebben, ik zit lekker in m’n eigen bubbel en heb genoeg geld op de bank om mij om een recessie geen druk te maken”. En leuk, fijn voor die mensen dat ze zich er niks van aantrekken. Of het overtrokken vinden. Maar dan vind ik je toch echt wel een doedelzak, als je zo licht omgaat met je medemens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 12:42

dakplaat schreef:
Joman schreef:

Je gezonde verstand gebruiken :+
Voor mij is dat, me niet begeven in situaties waar veel mensen zijn, wanneer dat niet nodig is.
Ik beperk mijn supermarkt bezoek tot 1 keer per week, ik zou nu niet naar de kroeg gaan, of in een vliegtuig gaan zitten... Wat die middenweg voor jou is, kan ik niet bepalen :)

.. maar ondertussen wel mensen veroordelen die niet diezelfde "middenweg" hanteren :')

Nee hoor, ik veroordeel niemand.
Men moet zelf bepalen welke middenweg men hanteert, als men dat al wil doen. Ik kan niet in iemands leven kijken; maar als iedere dag naar de supermarkt gaan niet noodzakelijk is, lijkt me dat niet nodig.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 12:43

wat stel je dan voor dat iedereen nu moet doen Urbiezira, in paniek raken, de deur niet meer uitgaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 12:43

Urbiezira schreef:
Ik heb het gevoel dat er hier steeds gerefereerd wordt aan het feit dat het virus zelf “niet gevaarlijk” is omdat het maar een laag sterftecijfer heeft. Dat mensen daarom “voor iets zoals de griep” hun gedrag niet aan gaan passen. Maar het gevaar zit ‘m nou juist niet eens zozeer in de ziekte (tenzij je een risicogroep bent), maar in het feit dat het een pandemie aan het worden is.

Het zou mensen sieren eens te denken aan de grotere gevolgen voor de economie, voor ziekenhuizen die bij een normale griep epidemie al overbelast raken, aan het feit dat zo’n extra “griepgolf” de samenleving écht kan ontwrichten. Mensen denken te simpel dat omdat ze niet dood eraan gaan er geen gevolgen voor ze zijn, maar dat is gewoon niet waar.

Wat denk je van cool blue en Blokker die nu al hogere prijzen vragen? Wat denk je van het feit dat de global supply chain volledig op z’n gat komt te liggen als dit aanhoudt? Evenementen worden afgezegd, en dan echt niet alleen evenementen “voor de leuk” maar ook belangrijke conferenties, besprekingen, etcetera, om nog maar niet te spreken over persoonlijk leed zoals het af moeten zeggen van bruiloften, begrafenissen, alles waarbij veel mensen aanwezig zijn. Wel eens nagedacht hoe het zal gaan als je geen hooi meer bij je paard geleverd krijgt, de mesthoop niet leeggehaald wordt, of je überhaupt niet naar je paard toe mág?

Sommigen zullen nu nog steeds denken “ja, boeien, kan mij schelen waar andere mensen last van hebben, ik zit lekker in m’n eigen bubbel en heb genoeg geld op de bank om mij om een recessie geen druk te maken”. En leuk, fijn voor die mensen dat ze zich er niks van aantrekken. Of het overtrokken vinden. Maar dan vind ik je toch echt wel een doedelzak, als je zo licht omgaat met je medemens.

hehe, eindelijk... Ik kan me 100% vinden in je bericht!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 12:44

fokfanaat schreef:
wat stel je dan voor dat iedereen nu moet doen Urbiezira, in paniek raken, de deur niet meer uitgaan?

Dat staat er toch niet... Jeetje wat worden er een hoop aannames gedaan en wat wordt er overdreven door mensen. Een tegengeluid betekent niet dat je meteen jezelf in quarantaine moet plaatsen.

fokfanaat

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 12:45

maar is een serieuze vraag, wat verwacht je dat mensen nu aanpassen/doen/laten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 12:46

fokfanaat schreef:
maar is een serieuze vraag, wat verwacht je dat mensen nu aanpassen/doen/laten?

Je vraagstelling is suggestief in je eerdere bericht.

Wellicht kun je zelf ook meedenken? Hier in dit topic zijn al verschillende zaken aangehaald hoor, wat mensen zouden kunnen doen.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 12:47

Joman schreef:
fokfanaat schreef:

Dat staat er toch niet... Jeetje wat worden er een hoop aannames gedaan en wat wordt er overdreven door mensen. Een tegengeluid betekent niet dat je meteen jezelf in quarantaine moet plaatsen.

De maatregelen die worden getroffen, zijn niets anders dan wat we al tegen de gewone griep doen. Dus waarom extra zorgen maken, extra dingen doen die helemaal niet nodig zijn?

En als er meer maatregelen getroffen worden, zien we het dan wel weer.

Het wordt zo enorm overdreven, de media zit er bovenop alsof het een aanslag is terwijl het allemaal echt wel heel erg meevalt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 12:48

Marjo schreef:
Joman schreef:

De maatregelen die worden getroffen, zijn niets anders dan wat we al tegen de gewone griep doen. Dus waarom extra zorgen maken, extra dingen doen die helemaal niet nodig zijn?

En als er meer maatregelen getroffen worden, zien we het dan wel weer.

Het wordt zo enorm overdreven, de media zit er bovenop alsof het een aanslag is terwijl het allemaal echt wel heel erg meevalt.

Een aanslag? Dit is veel erger dan een aanslag. Dit is een wereldwijd gezondheidsprobleem, dat zich misschien gaat ontwikkelen tot een pandemie. Met duizenden doden tot gevolg. Noem jij eens een aanslag die net zulke grote gevolgen had (financieel en voor wat betreft gezondheid van de mens).

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 12:49

@Joman, iemand erop aanspreken dat ze vier keer per week naar de winkel gaat, is echt overdreven gedrag.

@Urbiezira, de belangrijkste reden voor die gigantische verstoringen is de quarantaine. Die quarantaine, die er juist voor bedoeld is om een pandemie te voorkomen. Op het moment dat het echt een pandemie is geworden, heeft die quarantaine geen zin meer en kunnen de mensen gewoon weer aan het werk en verder met hun leven.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 12:51

Gewoon situaties vermijden die niet nodig zijn . Gezellig dagje winkelen in bvb Sittard zou ik nu niet doen, net als op vakantie naar , noem waar wat, Toscane . En ben je niet fit dan goed op de hygiëne letten en uit de buurt van dichte menigtes blijven voor zover mogelijk . Inderdaad gewoon een keer per week je boodschappen halen ipv elke dag , iedereen kan dat naar eigen believen invullen . Niet bij je oma op visite in het verpleeghuis bvb . Lang niet iedereen zal zijn leven een poosje zodanig aan kunnen passen door bvb werk maar wanneer diegenen die dat wel kunnen het wel doen dan heb je al veel gewonnen .

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 12:52

Kom op, er worden liveblogs bijgehouden als er een besmetting in Duitsland is. Dat is toch volledig overtrokken.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 12:52

Mijn eigen maatregelen zouden zijn, zo min mogelijk in contact komen met mensen. Vanuit thuis werken (moet de baas het wel mee eens zijn), eventuele evenementen (HK over 2,5 week) niet bezoeken, een ALV afzeggen, een master certificaat uitreiking afzeggen (of met de eigen auto gaan ipv trein, maar daar heb ik weinig zin in gezien het tijdstip en de file frustratie).
Verder dus inderdaad wat hygienischer zijn, vaker handen wassen etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 12:53

Karl66 schreef:
@Joman, iemand erop aanspreken dat ze vier keer per week naar de winkel gaat, is echt overdreven gedrag.

@Urbiezira, de belangrijkste reden voor die gigantische verstoringen is de quarantaine. Die quarantaine, die er juist voor bedoeld is om een pandemie te voorkomen. Op het moment dat het echt een pandemie is geworden, heeft die quarantaine geen zin meer en kunnen de mensen gewoon weer aan het werk en verder met hun leven.

Wat een onzin. Niks overdreven gedrag; het is gewoon iets dat ik niet begrijp.
En overigens was dat ook niet wat je eerder zei:

Karl66 schreef:
Het is echt compleet overdreven om op dit moment in Nederland je gedrag volledig aan te passen, omdat er een corona virus bestaat.

Dat is overdreven. Niemand zegt gedrag volledig aan te passen. 1 keer per week naar de supermarkt gaan ipv 4 keer, is dat je gedrag volledig aanpassen? Schiet mij maar lek...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 12:55

Marjo schreef:
Kom op, er worden liveblogs bijgehouden als er een besmetting in Duitsland is. Dat is toch volledig overtrokken.

Waarom is dat overtrokken dan? Leg me dat eens uit...

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 12:56

Lekker joh, op maandag al de groente kopen die je zaterdag pas gaat eten...

En daarbij, de mensen die in de supermarkt werken (zoals ik) zijn er altijd. Dus vermijd ons dan maar, voor je het weet steken wij je aan.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 12:57

Joman schreef:
Marjo schreef:

Als ik jou moet uitleggen waarom het overtrokken is dat er een liveblog bijgehouden wordt over een Duitser die besmet is geraakt, lijkt het me duidelijk dat er niks is wat ik kan zeggen, wat uitmaakt voor jou.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 12:58

Marjo schreef:
Lekker joh, op maandag al de groente kopen die je zaterdag pas gaat eten...

En daarbij, de mensen die in de supermarkt werken (zoals ik) zijn er altijd. Dus vermijd ons dan maar, voor je het weet steken wij je aan.

Dit is natuurlijk een beetje flauw...
Ik koop zo vaak mijn groenten op maandag en eet deze op vrijdag op. Kan prima :)

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 13:00

Marjo schreef:

Mwa daar ben ik het niet helemaal mee eens, AD heeft bijv al sinds het begin elke dag een liveblog.

Maar ik denk wel dat ik eigen maatregelen pas in zou zetten op het moment dat het virus hier in de omgeving was. Misschien egoistisch, maar ik denk ergens ook dat je het in Nederland niet meer voor kunt zijn. 9 maanenbeurs begint vandaag, Huishoudbeurs is al bezig. Ik ken zat mensen die daar heen zijn. Moet ik die dan nu vermijden?

Mijn vriend komt vrijdag met de trein bij mij. Kan dat dan niet meer? Hoever wil je gaan. Ik denk dat je niet veel anders kunt doen dan het RIVM opvolgen. Oke, ik heb daar twijfels aan, ik vind ze laks over komen, maar ik zie het ook niet zitten om dus maar zo min mogelijk mensen te zien nu. Evenementen bezoeken snap ik nog dat je dat niet meer doet. Maar vanaf wanneer start je die maatregelen. Nu al?

Ik denk zolang er in mijn deel nog niets is ik safe zit en voor nu kan leven zoals ik altijd leef. Mocht het ineens dicht bij komen dan zie ik het dan wel weer. Misschien dat ik vant weekend iets extra aan boodschappen ga doen.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 13:00

stress is slecht voor je weerstand, dus zou vooral me niet druk maken over zaken waar je zelf geen invloed op hebt. (gedrag van anderen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 13:01

Marjo schreef:
Joman schreef:

Als ik jou moet uitleggen waarom het overtrokken is dat er een liveblog bijgehouden wordt over een Duitser die besmet is geraakt, lijkt het me duidelijk dat er niks is wat ik kan zeggen, wat uitmaakt voor jou.

Grappige aanname. Ik ben oprecht geïnteresseerd waarom je dat overtrokken vindt... Maargoed, dan houdt het op.