Intermittent fasting

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

anne_bento

Re: Intermittent fasting

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 06:51

Er zijn veel manieren om af te vallen. Zodra je je vast onderbreekt met bijvoorbeeld melk of sap en je vast duurde daardoor dus veel korter dan kun je niet spreken van IF. Dan doet iedereen aan IF als ie slaapt haha.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 07:21

Goedemorgen mag ik mij hier melden.
Sinds 2 weken begonnen met IF.
Begonnen met 12:12 en nu zit ik op 15:8.
Heb meer energie en minder opgeblazen gevoel. Ben 1 kg afgevallen. Ik heb er nog een hoop te gaan maar doe het stapje voor stapje.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 08:41

zonnebloem18 schreef:
De koffie is het probleem ook niet, het gaat er om dat je door de melk in de koffie de vastenperiode onderbreekt en zo de positieve effecten van IF niet meer hebt.

Welke positieve effecten bedoel je dan?

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 08:59

Maar krijg je dat dan ook echt meteen van 1 scheutje melk dat je uit het positieve van IF valt?
In een scheutje koffiemelk (10 gr) zitten 1,2 koolydraten/suiker.
Dat is natuurlijk erg weinig en daar hoeft je lichaam natuurlijk niet alle toeters en bellen voor aan te zetten omdat te verwerken.
Ik begrijp dat het niet de bedoeling is, toch kan ik me voorstellen dat je echt niet compleet ontregeld word daardoor en het voor bijvoorbeeld Muze wel goed werkt.

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 09:18

Nou heb ik zelf de wetenschappelijke studie niet gedaan dus ik weet helaas niet in hoeverre dat scheutje koffiemelk nou echt 'kwaad' kan. Maar ik heb wel meerdere keren voor zien komen dat bijvoorbeeld een glas cola light (geen koolhydraten, wel zoetstoffen) het vasten al verstoort. Het gaat er om dat er insuline wordt aangemaakt, ook al is het maar een klein beetje. En dat doorbreekt het vasten, wat er voor zorgt dat je lichaam over gaat op het verbranden van suikers ipv vetten.

Maar hoe nauw dit luistert durf ik niet te zeggen..

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 09:20

Maar ik vind light dan ook wat anders.
Je lichaam denkt dan echt dat het zoet krijgt.
Ik ben bij een diëtist geweest en mocht echt geen light om die reden.
Zij zei, als je dan echt behoefte hebt aan cola, pak dan gewone, dan heeft je lichaam ook echt wat om te verwerken. Bij light krijgt het lichaam wel dat signaal, maar uiteindelijk is het er niet en dan raak je helemaal ontregeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 10:31

Even beknopt wat vasten doet (als je het dus echt doet, en geen kcal tot je neemt, hoe weinig ook ;) ).

Wanneer je kcal binnen krijgt, gebeurt er erg veel in je lichaam. Er komen allerlei hormonen los om je voedsel te verwerken.

Na het nuttigen van een maaltijd, begint je lichaam het voedsel te verwerken. De bloedsuikerspiegel stijgt, waardoor je lichaam begint met het aanmaken van insuline (hormoon). Insuline is nodig vanwege twee zaken: het stimuleert het absorberen van suikers (glucose) voor directe toegang tot de energie en het zorgt ervoor dat je enerige kunt opslaan. De opgeslagen vorm van energie heet glycogeen en zit in onze spieren en lever en kan geraadpleegd worden op een later moment. Wanneer deze twee 'vol' zitten, word je dikker: je lichaam slaat de rest van de energie op als vet.

Na ongeveer 3u zakt de bloedsuikerspiegel weer. Insuline zit nog steeds in je bloedbaan en zorgt voor het transport van energie naar cellen en weefsels. Tijdens dit proces zal je lichaam geen gebruik maken van vet als brandstof. Het verbranden van vet zal alleen gebeuren als de glucose in je bloed 'op' is en je glycogeenspiegels in de spieren en lever ook is opgebruikt.

Ongeveer 9u na de laatst genuttigde maaltijd, stabiliseert je bloedsuikerspiegel pas. Op dat moment gaat je lichaam de opgeslagen glycogeen uit je lever en spieren aanspreken. Want onze organen hebben continue energie nodig om te functioneren.
Bloedsuikerspiegel blijft in dit stadium stabiel terwijl je wel wordt voorzien van energie die je eerder hebt opgeslagen.

Na ongeveer 11u begint de glycogeen voorraad op te raken. Je lichaam zal nu gedwongen worden om je vetreserves aan te spreken.

Na 14u vasten begint je lichaam energie te halen uit eigen cellen. Oude cellen worden afgebroken en energie uit deze cellen kan dan ingezet worden. Nieuwe cellen worden aangemaakt. Dus eigenlijk ben je je lichaam aan het 'opschonen' in deze fase.

Dit is heel beknopt.
Dus afhankelijk van wat je doelen zijn kun je beslissen hoe lang je wil vasten. Ikzelf doe over het algemeen 16:8 maar ik heb ook wel eens een week lang 18:6 gedaan ivm de fase die na 14u vasten aanbreekt.

Wanneer je 's ochtends koffie met melk drinkt, ben je dus in principe niet anders aan het leven dan elke andere persoon, want iedereen vast 8u per etmaal (slapen) ;)

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 07:52

Ik leer echt heel veel trucjes door IF..

Gister avond had ik hoofdpijn na 9 uur. Ik eet tussen 12 en 6 dus twijfelde of paracetamol de casting zou doorbreken.. en na even googlen kwam ik er helaas achter dat het inderdaad het vasten doorbreekt :(
Naar bed gegaan in de hoop dat het dan vanzelf wegtrekt.

Vanmorgen wakker geworden met hoofdpijn. Toch even googlen op "natuurlijke bestrijding van hoofdpijn" en kwam ik uit op een ijskoud glas water. Tsja, baad het niet, schaad het niet.

Blijkbaar werkt het net zo goed en zelfs sneller! Binnen 2 minuten was ik van mn hoofdpijn af. Minder troep in mn lichaam en het vasten niet doorbroken :D

(Mocht de hoofdpijn niet weggetrokken zijn dan zou ik uiteraard gewoon paracetamol hebben genomen. Maar ik vind het leuk dat er een super simpele oplossing bestaat tegen hoofdpijn zonder troep en dat ik daar door IF achter ben gekomen)

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 08:03

Heb je dan niet gewoon vocht tekort?

Als ik migraine heb gaat dat helaas niet lukken.
Niet over nagedacht dat mijn migraine medicijnen dat vasten zouden kunnen doorbreken.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 11:37

Ik "ontbijt" met een kop thee en een glas water. Maar dat haalde de truc niet uit. Ijskoud water gelukkig wel :)

Met migraine zal het wel een ander verhaal zijn ja. Daar heb ik (gelukkig) geen verstand van

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 11:46

Goeie tip! Ga ik de volgende keer dat ik hoofdpijn heb ook proberen.

Ik ben sinds vrijdag weer echt begonnen met IF. De afgelopen tijd deed ik wel regelmatig een dag 16:8, maar meestal 14:10 en dat heeft niet echt veel voordelen. Nu heb ik het dus weer opgepakt. Ik probeer doordeweeks 18:6 aan te houden en in het weekend 16:8. Vandaag dus weer een iets langere fast dan gister, om 13u ga ik wat eten.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 20:26

Ik heb inmiddels zo nu en dan een 20-4 dag of zelfs 22-2. Dat komt met werk zo uit een eigenlijk gaat dat prima. Zit daarmee ook gelijk weer beter in mijn vasten.
Mocht ik toch honger krijgen eet ik gewoon en meestal maar 2 dagen in de week nu. De rest is meestal 18-6 :)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 13:42

Weet iemand wat er dan gebeurd na 14 uur vasten ?

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 13:43

Zijn hier ook mensen die ipv ontbijt het avondeten skippen? En hoe bevalt dat?

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 13:56

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 10:19

Maanlicht schreef:
Maris schreef:
Weet iemand wat er dan gebeurd na 14 uur vasten ?

Google is je beste vriend:
https://www.inhousestudiofitness.com.au ... nt-fasting

Je hebt gelijk, ik had ook al bedacht dat ik dat natuurlijk ook gewoon kon opzoeken. Oeps, sorry.
Dank je wel voor de link !

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 11:29

Neverland schreef:

Ik denk niet dat veel echt een maaltijd skippen... ik niet in ieder geval, ik eet evengoed 3 maaltijden maar dan wel binnen 8 uur tijd. Een hele maaltijd skippen lijkt me geen goed idee tenzij je al je voedingsstoffen binnen kunt krijgen in 2 maaltijden.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 19:55

Ik eet gewoon 2 maaltijden met daarbij goede tussendoortjes. Geen ervaring met het avondeten overslaan, dat zou ik niet trekken denk ik!

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 19:59

anne_bento schreef:
Neverland schreef:

Ik denk niet dat veel echt een maaltijd skippen... ik niet in ieder geval, ik eet evengoed 3 maaltijden maar dan wel binnen 8 uur tijd. Een hele maaltijd skippen lijkt me geen goed idee tenzij je al je voedingsstoffen binnen kunt krijgen in 2 maaltijden.

Denk dat de meerderheid hier juist een maaltijd overslaan (namelijk het ontbijt).

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 20:39

Ik skip inderdaad ook mijn ontbijt. Avondeten zou ik niet kunnen missen, daar zitten de meeste calorieën in bij mij.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 21:37

Ah oké, ik haal zelf niet voldoende calorieën uit 2 maaltijden dus ik ‘ontbijt’ om 12 uur en ‘lunch’ rond 3 uur en neem daarna nog avond eten. Als je al je voedingsstoffen maar binnen krijgt maakt het niet uit welke maaltijd je skipt, net wat fijn voelt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 08:22

Ik zou avondeten ook niet zo makkelijk kunnen skippen. Ik ben 's ochtends mentaal veel sterker dan 's avonds op de bank :')

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 08:40

Mijn eerste maaltijd van de dag is altijd het grootst. Dan volgen twee tussendoortjes en meestal is mijn avondeten vrij licht :) Ik tel ook calorieen dus ik maak 's ochtends gewoon een plan.

Bij mij komt het wel eens voor dat ik het avondeten skip. Dan heb ik om 16u een vullend tussendoortje gehad en heb dan voor zessen geen honger :)

Skyla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 10:44

Ik ben er hier een tweetal weken geleden mee begonnen. Dacht dat het mij echt niet ging lukken niet te ontbijten omdat ik meestal op werk rond 10.30-11u alweer honger krijg maar wonderbaarlijk lukt het mij. Het gebeurt nog wel eens dat ik even moet doorbijten want ben dan ook al van kwart voor 6 op maar dan drink ik nog een glas water.

Hiervoor begon ik al op mijn eten te letten, 's ochtends wat minder, 's middags een slaatje, niet snoeperen... want na een slechte periode was ik toch wat aangekomen. Maar het hielp echt niet.
Maar nu in die twee weken ben ik maar liefst 2kg afgevallen, echt bizar want ik probeer al jaren een manier te vinden om wat te verliezen en het nadien ook zo te kunnen aanhouden.

Buiten het ontbijt weglaten, ale verlaten eigenlijk want 's middags eet ik niet meer altijd een slaatje maar nu veelal wat natuur/magere yoghurt of platte kaas met musli/granola fruit en als er soms wat zoet bij moet honing. Voor de rest van de dag eet ik zoals anders. Een tussendoortje en een warme avondmaal zoals altijd al. Dus ook wel eens frietjes, pizza..

Ik ben benieuwd of het zo zal blijven verder gaan of toch opeens stilvallen.
Voel me alleszins niet minder actief in de ochtend door niet te ontbijten. Nuja reserves genoeg om op te teren. :+

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 10:54

Kayleigh_ schreef:
Ik zou avondeten ook niet zo makkelijk kunnen skippen. Ik ben 's ochtends mentaal veel sterker dan 's avonds op de bank :')

Jep, hier net zo.
Ik was al bijna 15 kilo afgevallen door IF maar heb er een maand of 2 met de pet naar gegooid. Dat zou normaal gesproken resulteren in weer groeien maar ik ben gewoon stabiel gebleven. Dat is wel heel bijzonder voor me.
Ik kan 's ochtends ook gewoon een uur sporten zonder problemen