Slecht/niet kunnen plassen na operatie...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

amber15

Re: Slecht/niet kunnen plassen na operatie...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 14:41

Oké, dan heb ik niks gezegd!

Ik hoop voor je, ts, dat er heel snel een oplossing komt die het wat makkelijker voor je maakt.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 22:39

studiemiep schreef:
900-1200 cc in de ochtend is echt wel te veel hoor (is overigens ook niet goed voor je blaas....en je nieren omdat de druk daar ook veel hoger word)...met kans op nier schade....die problemen wil je er ook nog niet bij hebben.

Vraag of ze nog wat voor je kunnen betekenen mbt de geïrriteerde plasbuis?

Kan je dit verder onderbouwen? Dit wb nierschade? Gebeurt nl alleen echt in extreme gevallen :D

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 02:53

door mogelijke stuwing die op kan treden. TS haar zenuwen werken niet, dus ze krijgt geen plasprikkel... Als de blaas maar vol genoeg zit dan krijg je vanzelf stuwing omdat de nieren de urine niet kunnen afvoeren.

Stuwing is schadelijk voor je nieren en als het te vaak op treed zal er permante schade ontstaan.

Ook voor haar blaas is het niet goed om regelmatig zo opgerekt te worden.

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 08:49

Maar even heel blond hoor, ik ga 's nachts toch ook niet m'n bed uit om te plassen en in de ochtend plas ik volgens mij ook bijna een liter. Waarom zou het dan voor TS schadelijk zijn en voor ons niet.
Vraag ik me gewoon af :+

Edit: ik zie dat 20:30 het laatste moment is dat er gekatheteriseerd wordt, dan is het inderdaad wel een lange tijd om te overbruggen. Kan je dan niet voor je gaat slapen nog en dat je dan de nacht wel door kan slapen?

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 09:10

Ik moet s nachts wel word er wakker van en als ik echt veel drink s morgens heel vroeg ook. En dat vind ik niet erg
Doel er meer op alsik dan niet ga dan ga ik dat echt voelen en als je daar vaker niet op reageert krijg je ook risico's.
Wat is dus heeft omdat het echt vol is s ochtends.

Ik hoop dat ga snel wat van die neurostimulator hoort. En dat dat werkt. Dit is ook niks voor de lange termijn.
En anders z'on opening met katheter in het buik een oplossing is

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 10:36

Goldie schreef:
Maar even heel blond hoor, ik ga 's nachts toch ook niet m'n bed uit om te plassen en in de ochtend plas ik volgens mij ook bijna een liter. Waarom zou het dan voor TS schadelijk zijn en voor ons niet.
Vraag ik me gewoon af :+

Edit: ik zie dat 20:30 het laatste moment is dat er gekatheteriseerd wordt, dan is het inderdaad wel een lange tijd om te overbruggen. Kan je dan niet voor je gaat slapen nog en dat je dan de nacht wel door kan slapen?

De meeste mensen plassen in hun broek als het boven de 800cc komt, vaak heb je aandrang om te plassen tussen de 350-500ml, maar 800cc zal je niet zo snel plassen, dan moet je écht écht heel nodig.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 18:51

Toch vraag ik mij echt af of de risico’s zo groot zijn als ze hier worden voor gehouden.
Bv dit wordt echt niet gevraagd als je nierschade hebt weet ik uit eigen ervaring. Tevens hoef ik pas de laatste pakweg 3 jaar ‘s nachts te plassen. Daarvoor nooit en nu als ik rook nog niet (hoe vreemd het ook klinkt).
Tevens staat het ook bv niet op de site van de Nierstichting. Enkel bij de telegraaf en de AD heb ik hierover wat op Google kunnen vinden.

Dus verdere onderbouwing met feiten en linken houd ik mij nog steeds aanbevolen.

Overigens vind ik het idd veel ‘s ochtends in 1 keer (werkzaam geweest in de zorg) dus een keer eerder catheteriseren lijkt mij niet een onnodig zorgmoment. Want goed voor je blaas is het zeker niet en een prima manier om de kans op blaasontsteking extra te vergrootten

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 21:54

@Elvira Ik schrijf kans op nier schade door mogelijke stuwing veroorzaakt door de urine retentie. TS behoort al tot een kwetsbare groep omdat haar zenuwen in/rond haar blaas niet werken. Het gaat niet om 1 malig een x een te volle blaas maar als dat vaak optreed is dat gewoon niet wenselijk. (het is niet voor niets dat haar eigen uroloog al zegt dat het niet boven de 500 ml mag komen). Dat zijn sowieso de landelijke richtlijnen......

Je hebt maar 1 lichaam dus je kan er maar beter zuinig op zijn.

Daarnaast regelmatig ledigen is zeker bij patienten die katheteriseren belangrijk om ophoping van bacteriën zoveel mogelijk tegen te gaan want ze zijn logischer wijs een wandelende bron van UWI.

Tis ook niet voor niets dat patiënten die een operatie hebben ondergaan dan ze tijdelijk een katheter krijgen..om stuwing te voorkomen.

Voor verdere onderbouwing zie Science direct voor de diverse medische journals :-)

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 22:35

Studiemiep ik ontken niet dat het risico er niet is maar het lijkt mij onnodig om de TS onnodig bang te maken en het dus nu te benoemen. Want we hebben het dan over extremere gevallen. Zeker omdat ik dus schijnbaar niet als enige hier vragen over had. Want dat TS zich zorgen maakt lijkt mij duidelijk na dit topic te hebben gevolgd dus waarom dan hier ook risico’s te benoemen. Risico’s die er bij ieder ziektebeeld zijn en gemakkelijk verkeerd gelezen kan worden. Daar zet ik persoonlijk mijn vraagtekens bij.
De rest had ik zelf ook geschreven muv de catheterisatie bij OK :)

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 23:00

Hier ook iemand met nierafwijkingen en sta al heel lang onder controle bij urologie. Ik heb regelmatig een plasdagboek moeten bijhouden en ik drink rond de 3 a 3,5 ltr per dag en plas ook zoveel uit ongeveer :-) Heb ook regelmatig een ltr per keer geplast, uroloog heeft nooit gezegd dat dit schadelijk is, kon geen kwaad aldus twee urologen die ik het afgelopen jaar heb gezien.
Dus zou me inderdaad niet druk maken om wat men hier zegt, luister vooral naar je uroloog. Die kent jou en jouw situatie.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 23:36

Mloes schreef:
Hier ook iemand met nierafwijkingen en sta al heel lang onder controle bij urologie. Ik heb regelmatig een plasdagboek moeten bijhouden en ik drink rond de 3 a 3,5 ltr per dag en plas ook zoveel uit ongeveer :-) Heb ook regelmatig een ltr per keer geplast, uroloog heeft nooit gezegd dat dit schadelijk is, kon geen kwaad aldus twee urologen die ik het afgelopen jaar heb gezien.
Dus zou me inderdaad niet druk maken om wat men hier zegt, luister vooral naar je uroloog. Die kent jou en jouw situatie.

Hier heb ik wel op mijn kop gehad bij meerdere keren bijna een liter ‘s ochtends van de bekkenbodemfysio (heb ik bij gelopen voor een andere medische indicatie). Maar altijd met de kanttekening dat het slecht voor je blaas is, punt. Nooit met het oog op nierproblemen.

J1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-19 09:10

Mijn Uroloog en de thuiszorg ook zeggen wat dat betreft hetzelfde als Studiemiep. Boven de 500 is slecht voor m'n blaas en nieren moeten dan harder werken om urine in m'n blaas te krijgen, wat weer slecht is voor mijn nieren.

Katheteriseren ging gisteren heel slecht.. Afgelopen nacht wel gelukt na een poosje, maar hoop dat het vandaag beter gaat :(

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 10:18

TS oké dan is het oké

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 10:39

https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aa ... eling.html

Hier staat wat meer over nierstuwing waar studiemiep het over had. En het punt is dat bij mensen met een normaal werkende blaas, je een seintje krijgt ik moet plassen als de blaas te vol wordt. Je blaas kun je trainen (of eigenlijk oprekken) dus de een krijg al aandrang bij 150 ml en de ander bij 500 ml of zelfs een liter. Maar dat is het verschil met TS, wij krijgen een signaal door, en uiteindelijk doet t pijn en dan weet je dat de grens van je blaas bereikt is. Echter TS krijgt geen signaal. Dus je weet nooit of de blaas te vol zit dat er stuwing bij de nieren optreedt, waar dat bij mensen zonder deze problemen niet snel zal gebeuren. Ook al plas je een liter, als je spontaan kunt plassen, paste dat blijkbaar in je blaas. Zo niet is je bed nat :+

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 12:40

Diddykong dank voor je fijne en heldere uitleg

J1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-19 17:36

Even weer jullie mening nodig...

Ik was bij de HA geweest voor een verwijzing naar een psycholoog. Nou kreeg ik bericht dat ik maandag een intakegesprek heb. Eerst met een psycholoog en daarna met een psychiater.
Nou word ik net gebeld, of ik ook een uur eerder kan komen, omdat ze nog een extra onderzoek willen doen. Daarvoor moet ik weer naar iemand anders.

En nou was ik een beetje verbaasd, dus heb niet gevraagd wat voor onderzoek.. Ga ik morgen even doen. Maar ik vraag me af of het normaal is om 3 uur lang onderzoeken te hebben, omdat je het moeilijk hebt met een ziekte oid?

Huisarts ging er ook nog vanuit dat het niet kunnen plassen door bekkenbodemproblemen kwam en vroeg of de artsen dachten dat het psychisch was. Ik heb verteld wat de Uroloog gezegd heeft, maar ze zei daarna wel dat ze mijn voorgeschiedenis wbt galblaas etc er ook in zou zetten.

Ik ben nou dus bang dat de huisarts het laat lijken alsof er geen oorzaak is voor mijn probleem. Maar misschien isbhet ook wel normaal bij een intake.. Alhoewel, dat is dus niet zo, want ik had eerst alleen afspraak bij psycholoog en psychiater en nu willen ze extra onderzoek doen.

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 17:53

Ik zou morgen even met ze terugbellen wat er precies gaat gebeuren maandag. Wij kunnen alleen speculeren en daar heb je niet zoveel aan denk ik :=

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 18:01

Idd Morgen even terugbellen en navragen. Ook even bij de huisarts navragen of het laatste nieuws van de uroloog wel bij hem is aangekomen en expliciet vragen of hij dat ook wil vermelden in het bericht naar de psycholoog/psychiater. Dan werkt iedereen in ieder geval met de juiste informatie :)

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 18:17

Het zal je verbazen hoeveel klachten toch door stress/spanning komen. Dat terzijde gewoon even bellen zodat je het los kan laten. Succes!

SpeechLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 19:52

Ik vind het wel apart zo. Sowieso dat je ook meteen naar de psychiater wordt gestuurd vind ik raar. Of was daar een specifieke aanleiding voor?

Ik ben ook naar een psycholoog geweest nav een ziekte. (Ik heb de verwijzing overigens van de behandelend arts gekregen, dus niet via de huisarts.) Maar ik heb de eerste keer alleen een intakegesprek gehad en ik moest daarna een formulier invullen over mijn klachten. Ik weet niet meer precies hoe lang dit duurde, maar ik denk een uurtje alles bij elkaar. Maar verder dus geen onderzoeken oid. Gaat het bij jou ook om een (medisch) psycholoog uit het ziekenhuis?
En je was toch ook al eens eerder geweest, kun je niet weer naar dezelfde als toen?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 20:17

Zo raar is een psychiater niet hoor. TS krijgt een grote ingreep, moeten ze wel zeker weten dat dat mentaal gaat lukken.

Een psychiater is niet alleen voor knettergekke mensen. Ik had er ook eens een in het ziekenhuis om uit te vogelen of ik een depressie had of ‘gewoon down’ door fysieke klachten.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 20:41

MarjanB schreef:
Het zal je verbazen hoeveel klachten toch door stress/spanning komen. Dat terzijde gewoon even bellen zodat je het los kan laten. Succes!

Klopt!, maar ze zullen vast wel allerlei vragen lijsten met TS doorlopen...dat kost ook gewoon tijd.

Maar gewoon bellen en om informatie vragen (zeg erbij dat je het spannend vind..hebben ze alle begrip voor) dan heb je meer duidelijkheid. En relax laat het op je afkomen, mensen willen je alleen maar helpen.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 20:42

Ik denk dat je vooral blij kunt zijn dat ze je serieus nemen.

Morhen gewoon ff vragen waar het extra onderzoek voor is.

Succes!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 20:44

Medisch psycholoog gaat idd vaak gepaard met een hele bult testen vragenlijsten enz. -O- Zodat ze een beeld krijgen van iemand soort van. Heb er aanrdig wat gemaakt in mijn leven helaas. Iedere revalidatie is medisch psycholoog en de bijbehorende testen. Ieder nieuw te starten traject, jawel die testen. Want je mocht eens verandert zijn, nu komt er hier steeds hetzelfde uit de testen trouwens. :+

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 20:45

Ga gewoon heen en laat het over je heen komen ipv er al weer tegen op te zien. Gelukkig dat je al op een zo korte termijn terecht kunt, fijn toch. Alle hulp is welkom.