3:Afvallen zonder doel is ook ontzettend koel! - Lees de OP!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 18:59

Moe ben ik altijd, dat lijkt nu niet anders.
Ik heb besloten om te minderen tot 1 shake per dag, lunch of ontbijt.
Verder heb ik net yoghurt gehaald, bananen en 2 doosjes bevoren fruit van de appie om eens te testen door de yoghurt en nog wat cruesli.
Ook heb ik nog kwark in huis
Morgenavond wordt het lekker rijst met champignonragout en gekookte kip :)

Edit: fijn dat iedereen hier met constuctieve tips komt :) kan ik echt wat mee :)

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 19:04

Voor +/- 550 kcal; frittata van 2 eieren, zoete aardappel (50 min in de oven voordat hij erdoor kan), 300 g. spinazie, 40 gram feta, chilivlokken, zout en peper. Lekkerrrrrr :j

Afbeelding

fleurtjeuh

Re: 3:Afvallen zonder doel is ook ontzettend koel! - Lees de OP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 19:06

:9 dat ziet er lekker uit!

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 22:10

Ik bedenk me net dat ik eerder eens een vraag heb gesteld maar volgens mij is deze niet beantwoord.

Meerdere mensen in het topic hebben gezegd, als je te lang onder je bmr zit, dan gaat je lichaam in een soort spaarstand (ketose als ik me niet vergis)
Maar hoe lang is te lang?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 22:36

Ketose is geen spaarstand maar wanneer je kh arm eet (wat je bij zo'n shakefieet normaal doet aangezien het haast enkel proteïnen zijn). Let wat jij erbij at kwam je niet in ketose denk ik.

Spaarstand is veel discussie over...

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 22:41

Ah, 2 verschillende dingen dus.
Maar hoe lang tot je in ketose zou komen?
Ben gewoon nieuwsgierig en vind dit soort dingen leuk om te weten :)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 22:47

Zoals gezegd ketose is geen spaarstand, maar een soort alternatieve verbranding van je lichaam als het te weinig khd krijgt. Een soort reservetank. De meeste mensen kunnen in een paar dagen in ketose komen met het juiste dieet.

De spaarstand kun je geen vast getal op zetten, omdat de spaarstand geen knopje is dat om gaat na x tijd of x aantal kcal. Wat men de "spaarstand" noemt id een complexe samenwerking van hormonen en onbewuste activiteit die bij iedereen anders is.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 10:57

Hallo allemaal,
ook ik zou me hier graag willen melden. Ik heb me al eens in de oudere topics gemeld maar nooit echt doorgezet (ik vind het lastig om dit soort topics bij te houden en bij te blijven lezen enzo, maar nu heb ik echt een plek nodig waar ik kan sparren over mijn voedselinname en wat handig is.
Ik ben Vrouke, ben 29 jaar. Ik ben 1.72m lang en ik weeg zo'n 80 kg. (niet zeker, want ik heb geen weegschaal meer...) Mijn doel: gezonder leven en afvallen, mijn lichaam zit me soms behoorlijk in de weg.

ik heb drie lijstjes, die van eergister, gister en vandaag. Als ik ze naast elkaar leg zie ik dat ik het lastig vind om aan mijn caloriedoel te komen zonder teveel vet te nuttigen. Ik probeer kh te beperken maar zeker niet te vermijden, dat is namelijk niet vol te houden voor mij.

Eergister:
O: overnight oats + 1 gekookt ei (307kcal)
T:runderrookvlees met komkommer + 50gr. jonge 48+ kaas (229kcal)
L: scrambled egg salad in een tortillawrap (331kcal)
T: 50gr. kipfilet (broodbeleg) + 1 gekookt ei (134Kcal)
A: Biefstuk met champignons en ui, krielaardappeltjes. (645kcal)
T: Aardbei vanille dubbelvla (138kcal)
Totaal: 1.814 Kcal, beweging: 479 Kcal verbrand.
Marco's: 115gr. khd - 69gr. vet - 168gr. eiwit

Gisteren:
O:roerei van 2 eieren met 52 gram tomaat en een halve eetlepel olijfolie + koffie (zwart) (232kcal)
T: runderrookvlees met komkommer + kipfilet broodbeleg 36 gram (78kcal)
L: scrambled egg salad + restje overnight oats (406kcal)
T: 42gr. jonge 48+kaas + 1 gekookt ei (249kcal)
A: witlof en huttenkase met aardappel en braadworst (686kcal)
T: grand dessert double toffee (125kcal)
T: wickse rosé (112kcal)
totaal: 1.892kcal beweging: 724kcal verbrand.
Macro's: 139gr. khd - 103gr. vet - 120 gr. eiwit

Vandaag:
O: overnight oats (227kcal)
T: runderrookvlees met komkommer + 1 gekookt ei (124kcal)
M: 2 wraps met hüttenkäse, komkommer en tomaat (242kcal)
T: 3 speltwafels + 1 gekookt ei (186kcal)
A: weet ik nog niet
totaal tot nu toe: 788 kcal, beweging: 455kcal verbrand.
Macro's: 67gr. khd - 26gr. vet - 62gr. eiwit.
Voor het avondeten zie ik mijn khd liever minimaal stijgen, mijn vetten wil ik op mag 62 gram innemen en dan dus de rest invullen met eiwitten.
Heeft iemand van jullie ideeën of tips?
Of opmerkingen? Ik weet namelijk helemaal niet of ik goed bezig ben. Ik persoonlijk vind de calorie inname van 1.800 zoveel wat veel, zit dat tussen mijn oren of is dat echt zo?

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 12:19

Als ik even uitreken met zo'n website is je BMR 1596. Dus dat is het aantal kcal dat je moet eten voor je lichaam om normaal te functioneren. Wil je afvallen zou ik dan onder de 1800 gaan zitten en meer tegen de 1500..
Alhoewel, ik zie wel dat je vrij veel beweegt. (Dus dan kan het zijn n.a.v. beweging dat je BMR hoger ligt).

Heb je die tussendoortjes echt nodig? Ik zie bijv. Wieckse rose, dubble toffee en vanille aardbeien vla. Die zijn natuurlijk al makkelijk eruit te halen om je kcal verbruik naar onder te krijgen.

Maar ik ben niet degene die het meeste verstand er van heeft dus wellicht dat iemand anders mij kan aanvullen/rechtzetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 12:39

Ik heb ook niet zoveel ervaring met kcal en macro's tellen. Houd het zelf een beetje bij maar niet heel erg precies. Denk dat als je je tussendoortjes en je toetje vervangt door wat minder calorierijk voedsel je al een heel eind komt. :)

Mijn tentamenweek is voorbij, dus eindelijk vakantie. :D Betekent dat het weer tijd wordt om wat beter op te letten (maar ook een stukje makkelijker.) Dus ga ik maar eens proberen.

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 12:43

Ik zou de volvette kaas vervangen door 30+

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 12:47

En ik weet niet of elke dag 2 eieren nodig is?
(gister zelfs 4 eieren)

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 12:54

Johnnydepony schreef:
Ik zou de volvette kaas vervangen door 30+

Waarom? Vet is niks mis mee. In deze lijstjes zou ik de toetjes weglaten, volgens mij zit je dan aardig goed. Persoonlijk zou ik niet goed worden van zoveel eieren :')

Als je geen weegschaal hebt zou ik trouwens centimeters gaan meten om in de gaten te houden wat je lijf doet. Is best motiverend!

Lijstje voor vandaag;

O: smoothie van magere yoghurt, banaan, aardbei en havermout
L: Italiaanse bol met rosbief, truffel mayo en rucola. Daarna nog serieus trek dus nog een bol met pepperjack kaas.
A: traybake met chipolata en gnocchi
B; 3 kwartier paardrijden, wandelen met woef, boodschappen lopend - is ook weer een kilometer of 4 :D

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 13:21

Hier mijn lijstje van gisteren.

O: Halfvolle franse kwark met een klein beetje siroop van Pickwick gezoet met stevia, 2 volkoren crackers met appelstroop
T: 1 appel
L: Magere milde kokos kwark met cranberry's en Granola muesli (daar zaten meer kcal in dan ik had verwacht, maar zijn allemaal geen geraffineerde suikers, alleen natuurlijke), 2 volkoren krackers met zuivelspraid light en kipfilet met wat tomaatjes er op
A: Kip cordonbleu, worteltjes, patatjes uit de airfryer met klein beetje mayo
T: Snoeptomaatjes en klein blokje pure chocolade 72%
Samen 1618 kcal, mijn BMR is 1544 en moet onder de 1870 kcal blijven.

Hoe vullen jullie kcal in van dingen die je bijvoorbeeld zelf gemaakt hebt? Zoals ik die koekjes laatst, ik zou niet weten hoe ik dat moet uitrekenen als ik daar een koekje van heb gehad.

jaimy10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 13:24

Als je ze zelf maakt alle kcal van de ingrediënten bij elkaar tellen en dan delen door het aantal stuks wat je ervan gemaakt heb! :))

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 13:35

Bedankt voor de tips!
Nagini: de T's 's avonds zijn absoluut niet nodig, dat is het banketstaaf. Ik moet even voor mezelf streng gaan zijn 's avonds en dat soort dingen niet meer nemen (dan kan ik beter een stuk fruit of wat groente pakken).
Zoveel eieren vind ik niet een heel groot probleem eigenlijk, ze zijn gemakkelijk klaar te maken en mee te nemen (dat is de voornaamste reden) en ze zijn een goede bron van eiwitten.

Maar mijn lijstjes zien er dus tot en met het avondeten prima uit? Dan schrap ik de snacks 's avonds volledig (of ik vervang ze voor een gezonder optie) en dan ga ik zo even door.

Black_kelpie, bedankt voor de tip van het meten, ik ga het proberen!

Welmoed_ als ik iets zelf maak, maak ik een recept aab op myfitnesspal. Als je daar alle ingredienten en de juiste hoeveelheden invoert, vertelt de app je wat je per portie aan kcal, kh, eiwitten en vet hebt.

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 13:37

Dat is wel echt super handig Amy! Ga ik dat de volgende keer doen. :)

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 14:28

Hullep! Nieuwe verslaving in de dop _/-\o_

Afbeelding

Ze hebben ook andere smaken.... zeezout/karamel pindakaas, kokos/maple syrup pindakaas en nog een aantal. Crisis :')

Vanavond of morgen ga ik black bean brownies bakken, eens kijken of dat wat is. Kan die pindakaas ook wel op :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 19:59

Nagini schreef:
Als ik even uitreken met zo'n website is je BMR 1596. Dus dat is het aantal kcal dat je moet eten voor je lichaam om normaal te functioneren. Wil je afvallen zou ik dan onder de 1800 gaan zitten en meer tegen de 1500..
Alhoewel, ik zie wel dat je vrij veel beweegt. (Dus dan kan het zijn n.a.v. beweging dat je BMR hoger ligt).

Heb je die tussendoortjes echt nodig? Ik zie bijv. Wieckse rose, dubble toffee en vanille aardbeien vla. Die zijn natuurlijk al makkelijk eruit te halen om je kcal verbruik naar onder te krijgen.

Maar ik ben niet degene die het meeste verstand er van heeft dus wellicht dat iemand anders mij kan aanvullen/rechtzetten.

Je BMR wordt niet hoger van beweging. Je PAL stijgt wel als je meer beweegt, wat betekent dat je lichaam meer energie verbruikt en je dus ook meer moet eten. Als je wilt uitrekenen wat je ongeveer moet eten om af te vallen is het dus raadzaam om je BMR en PAl uit te rekenen, die bij elkaar op te tellen en daar in de buurt te gaan zitten. Nooit onder je BMR maar niet erg veel boven je BMR+PAL.

@AmyII, ik denk dat je erg lekker op weg bent. Gevarieerde lijstjes en ik vind een richtlijn van 1800 eigenlijk heel netjes als je BMR 1600 is en je veel beweegt. Denk dat je eigenlijk wel rond je minimum eet daarmee, als je actief bent. Je geeft aan dat je liever overdag zo min mogelijk khd eet en die bewaart voor het avondeten, dan zou ik er vooral naar kijken om zaken als wraps of crackers te vervangen voor khdarme producten. Als je wel nog wat lager wilt gaan zitten zou ik kijken naar de toetjes schrappen zoals hierboven al gezegd wordt, maar ik zou me er niet echt op vastpinnen eigenlijk want ik zie hier gewoon nette lijstjes in een gebalanceerd patroon dat ook op de lange termijn vol te houden is. Als jij 's avonds vaak nog zin hebt in een snack kan je die jezelf ontnemen, of je eet hem gewoon en past de rest van de dag erop aan.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 20:20

Mijn lijstje van vandaag, een keer wat minder brood :') :
O: een smoothie van een banaan, een kiwi, een sinaasappel en wat water.
L: twee boterhammen met gelders gekookte worst en 100% pindakaas naturel en een beker melk.
T: een cracker met nutella.
T: een pina colada zonder alcohol.
A: ravioli (rood, geel en groen van AH) met sla, paprika en wat huzarensalade.
T: kop thee denk ik.
B: 30 minuten fietsen, 45 minuten paardrijden, 15 minuten baantjes zwemmen.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 21:24

Gisteren echt te weinig gegeten, maar ik was de hele dag een beetje misselijk.
Ik kwam tussen de 1200 en 1300 calorieën uit.

Lijstje van vandaag
O: mix van magere en volle yoghurt(magere moest nog op) met cruesli en peer
T: banaan
L: shake
T: appel en 2 matzes met magere smeerpate
A:rijst met een soep van met groente, tauge, courgette en nog wat ondefinieerbare dingen(niet zelf gekookt)
T: mierzoete koffie(uitgeschoten met een siroop voor smaak) met een scheutje koffiemelk

Ik zit te twijfelen of ik nog wel of niet 2 matzes met wat Hüttenkäse en een halve avocado pak

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 21:38

Fleurtje, vind het best zorgwekkend. Je plaatst elke dag lijstjes rond de 1200 kcal en zegt dat je echt niet meer op kan.

Er is je meermaals verteld dat te weinig eten ongezond is. We promoten hier GEZOND afvallen. Is ook meermaals aangegeven waarom we lijstjes met veel te weinig eten niet waarderen.

Je hebt voldoende tips gekregen om op een goede manier meer kcal te eten. En nog vraag je je af of je nog een tussendoortje zal nemen. Gezien je aantal kcal vandaag zou dat geen vraag moeten zijn.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 21:53

Excuus, ik probeer het ook alleen maar goed te doen..
Ik neem jullie tips allemaal mee en probeer er ook echt iets mee te doen..
Dit is allemaal nieuw voor me, ik moet ook nog leren wat allemaal kan, lukt en werkt voor mij..

Ik kan er gewoon moeilijk bij met mn hoofd dat ik meer moet eten..
T voelt heel tegenstrijdig maar ik probeer er zeker iets mee te doen.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 21:56

fleurtjeuh schreef:
Excuus, ik probeer het ook alleen maar goed te doen..
Ik neem jullie tips allemaal mee en probeer er ook echt iets mee te doen..
Dit is allemaal nieuw voor me, ik moet ook nog leren wat allemaal kan, lukt en werkt voor mij..

Ik kan er gewoon moeilijk bij met mn hoofd dat ik meer moet eten..
T voelt heel tegenstrijdig maar ik probeer er zeker iets mee te doen.

Begin eens met een waardige lunch, in plaats van een shake

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 22:04

Die shakes ben ik ook geen fan van. Verschillende keren gezien dat mensen net zo hard weer aan komen als ze er mee zijn gestopt.

Lijstje van vandaag:
O: 1 boterham met appelstroop
T: een perzik
L: magere kwark kokos met stukjes mango (diepvries) 4x cracker met kipfilet en beetje zuivelspraid light
T: Appel
A: aardappeltjes met saucijs worstje en boontjes, die ik niet opgegeten heb, want die waren erg vies. O en nog klein beetje mayo en appelmoes.
Zit nu op 1110 kcal, dus te weinig. Ga zo nog even wat eten, maar kom dan nog niet aan mijn 1500 bmr.