Hardlopen, wie nog meer? #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 18:18

@ Supervixen: knap dat je zusje hem heeft uitgelopen! en succes met de race.

@ Mixje90: jij ook gefeliciteerd met het uitlopen

@ Benangelique: oei, dat klinkt behoorlijk pijnlijk zeg...

Afgelopen dinsdag met mn hardloopmaatje gaan hardlopen. er stond een ronde van 6 km op de planning nadat ik de week van te voren alleen rondjes van 4 km gelopen had. Na 2.5 moesten we helaas stoppen aangezien hij in een keer een pijnscheut in zijn been kreeg en niet meer verder kon.

Gisteren zelf nog een rondje van 5.5 km aangezien ik er echt van baalde dat we dinsdag niet verder konden. Uiteindelijk toch echt tevreden en mijn energie goed kunnen doseren over de 5.5 km. Precies een snelheid van 9.5 km per uur. Ik heb wel de eerste 3 km de rem er echt op moeten houden aangezien ik in het begin altijd te snel wil gaan.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 20:44

Arzil schreef:
hwn, nog last gehad van je hartslag?

Nee, maar niet meer aan hardlopen toegekomen sinds zondag, morgenavond haal ik de training hopelijk wel. Had maandag wel het gevoel dat mijn hart harder sloeg, maar had mijn sporthorloge om op het werk, en hart sloeg maar aan 66, dus was inbeelding.

Maar adrenalinejunk die ik ben, ren ik ook veel te veel van hot naar her, te weinig slaap, te strak gespannen spieren... Ik begin morgen weer met de magnesium denk ik (al vergeet ik in de drukte vaak te drinken).

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 13:55

Herkenbaar hwn!

Jammer dat je jullie rondje niet meer af kon maken, maar goed dat je gister nog hebt gelopen met een nette snelheid. :)

Supervixen, ik denk dat ik mij ook voor een halve marathon in ga schrijven in april. Dan is er hier in de regio toevallig één. In februari ook al, maar die gaat deels over het strand en ik vermoed dat dat iets te hoog gegrepen is als ik nu nog niet meer heb gelopen als 12 km.

Benangelique, klinkt zéker hels! Heb je nog napijn??

Vanavond mag ik weer gaan lopen. Wordt weer de eerste keer in het donker lopen, dus ben benieuwd hoe het gaat. Heb dan altijd dat ik een beetje misselijk wordt (weet niet goed hoe ik het uit moet leggen :') ). Met mijn oortjes in en dan zie je zo weinig. En dat je goed moet focussen waar je je voeten neerzet.
Lopen er weleens mensen met een hoofdlampje op?

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 14:54

Arzil bij mij werkt het ook altijd goed voor de motivatie om wedstrijden in de planning te hebben, geeft toch wat meer doel om naar toe te trainen.
Ik heb geen moeite met lopen in het donker maar meestal wel weinig zin om dan van de bank te komen haha.

Benangelique dat klinkt echt naar! Hopelijk heeft het wel het gewenste effect.

Gisteren had ik niet zo veel tijd en heb ik een wat korter loopje gedaan op een hoger tempo. 6km met gemiddeld 4.51 per km, toen had ik het warm! Morgen een lange duurloop op de planning, denk rond 16-17 km.

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 15:41

Ik heb nog nooit met een hoofdlampje gelopen, maar loop wel met een lampje om mijn arm en een fluosriserend shirtje, zodat ik zichtbaar ben

Fleur_Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 16:49

Heeft iemand hier nog tips voor shin splints? Ik ben sinds kort weer begonnen met hardlopen, na steeds door motivatieproblemen gestopt te zijn.
Ik volg het absolute beginnerschema van run2day, omdat ik door eerdere shin splints langzaam op moet bouwen. Ik heb daarnaast al orthopedische zooltjes en hardloopschoenen tegen overpronatie.
Zit eraan te denken van de week compressiekousen aan te laten meten, al is het niet wetenschappelijk bewezen dat die ook echt wat uithalen.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 17:10

Thnx iedereen :)

Fleur_Laura schreef:
Heeft iemand hier nog tips voor shin splints? Ik ben sinds kort weer begonnen met hardlopen, na steeds door motivatieproblemen gestopt te zijn.
Ik volg het absolute beginnerschema van run2day, omdat ik door eerdere shin splints langzaam op moet bouwen. Ik heb daarnaast al orthopedische zooltjes en hardloopschoenen tegen overpronatie.
Zit eraan te denken van de week compressiekousen aan te laten meten, al is het niet wetenschappelijk bewezen dat die ook echt wat uithalen.

Ik heb er een jaar of twee/drie terug heel erg last van gehad. Heb wat oefeningen van de fysio gehad en gebruik compressie kousen. Ik probeer nu als het kan op de hei te lopen en als ik iets voel let ik er heel erg op dat ik m'n voeten zo min mogelijk op til en m'n stapfrequentie verhoog.
Bij de marathon heb ik er helemaal geen last van gehad, maar heb toen ik er veel last van had wel ff goed rust gehouden ook.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 17:57

Arzil, zou het kunnen dat je je teveel concentreert op je stappen/bang zijn om te struikelen? Ik heb vorig jaar veel in het donker gelopen, maar ging er juist vaak beter van lopen. In plaats van m'n weg proberen te vinden en naar de grond te staren, liet ik m'n voeten en intuitie het werk doen. Op een slecht verlicht pad heb ik m'n beste tijden ooit gelopen :)) Verder heb ik nooit met een hoofdlampje gelopen, probeerde zo veel mogelijk op goed verlichtte paden te lopen - in Zweden hebben ze zelfs bospaden met verlichting voor de cross-country skiërs, ideaal! Wel er uiteraard voor zorgen dat jíj goed verlicht/zichtbaar bent!

Zou er iemand met mij mee kunnen denken? Sinds ik begin dit jaar weer terug in NL ben, heb ik ontzettend vaak last van m'n maag tijdens het lopen, en ik ben nu op zo'n punt gekomen dat ik m'n plezier aan het verliezen ben in het lopen omdat ik zo vaak mezelf oncomfortabel voel en ik totaal geen vooruitgang meer boek ;(
Ik heb drie jaar lang altijd voor het ontbijt hardgelopen, en dit ging me altijd prima af. Ik heb op z'n max 15km op een lege maag kunnen lopen en had - behalve een hoop trek - nooit ergens last van m'n maag oid. Vorig jaar heb ik een jaar in het buitenland gewoond, en had ik het eerste half jaar niet de mogelijkheid om 's ochtends te lopen ivm 9-5 stage. In plaats daar van liep ik 's avonds mee met de running club, waar ik ook nooit last van m'n maag had. Daarna ben ik op mezelf gaan wonen en heb ik op allerlei tijden hardgelopen want ik hoefde met niks en niemand rekening te houden qua eettijden etc. Eindelijk kon ik m'n lichamelijke klok volgen, heerlijk!
Nu ik sinds januari 2017 dus weer terug in NL ben, heb ik veel moeite met het hardlopen en het plannen hiervan. We eten standaard 's avonds om zes uur wat totaal niet in mijn natuurlijke ritme past, en ik heb vaak last dat ik me óf heel vol voel óf ontzettende honger heb, beiden soms tot aan misselijk toe. Ik probeer nu vaak tussen de lunch en avond eten hard te lopen, maar ik merk dat ik dan toch te gehaast na de lunch hard ga lopen met nog een te volle maag. Soms voel ik me zelfs drie uur na de lunch (wat vaak toch echt niet meer is dan twee boterhammen) nog vol.
Zo ook vandaag, had veel zin om lekker het bos in te gaan, maar na een kilometer of twee ging het toch weer mis en voelde het alsof er een baksteen in m'n maag lag en voelde ik me zelfs wat misselijk. Erg oncomfortabel en ik heb dus van de 1,5 uur die ik weg ben geweest maar een half uurtje oid hard kunnen lopen. De rest heb ik zittend of wandelend door gebracht. Geen wonder dat ik geen vooruitgang maak in 't hardlopen %)
Na een lang stuk gewandeld, ben ik heel rustig gaan joggen, wat me redelijk af ging. Ik loop van mezelf met redelijk veel 'beweging', maar ik probeerde zo stil mogelijk te lopen om m'n maag zo min mogelijk te laten bewegen, wat wel leek te helpen, al voelde het wel erg onnatuurlijk en geforceerd, de baksteen verdween langzaam. Uiteindelijk heb ik nog een kilometertje ofzo redelijk lekker uit kunnen lopen - al dan wel stijfjes voelend door de forcering van zo min mogelijk beweging.

Wat moet ik nu doen? Toch weer proberen 's ochtends voor het ontbijt hard te gaan lopen en kijken hoe ver ik kom? Proberen dagelijks wat core stability oefeningen te doen om die 'stil-heid' in m'n maaggebied standaard te creeren? Of maar gewoon even stoppen met hardlopen tot ik volgend jaar weer op mezelf ga wonen en weer gewoon m'n eigen ritme kan volgen die beter past bij mijn lijf? Ik weet 't onderhand echt niet meer :\

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 18:14

Azril, ik heb een Black Diamond Storm waar ik erg blij mee ben. Ik vind het fijner lopen als je hem over een petje doet zodat hij beter blijft zitten. Je bent wel erg kwetsbaar, dus ik loop in het donker zonder oordopjes en met extra verlichting.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 19:15

Ik vind ik het donker lopen juist heerlijk! Vooral met de temperaturen nu. Overdag vind ik het al snel te warm nu.

@Daan_O: dat is best nog n flink tempo zeg!! Ik ben blij als ik de 6 uitloop zonder tussedoor te moeten wandelen haha.

@piekosjj: ik kan je helaas niet helpen hiermee.

Ik heb vandaag voor het eerst een een beetje “intervallen” gedaan. In hoevere je t intervallen kan noemen. N rondje van 4,3 km met kleine stukjes versnellen erin en op t laatst een eindsprint. Was wel even kapot zeg.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 19:23

Ik draag in het donker een led- vest. Dan ben je super goed zichtbaar

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 19:55

Piekosjj, ik heb ook snel maag/darmproblemen bij het lopen.
Ben hiervoor een keer bij de diëtiste geweest.

- drink je genoeg van tevoren?
- misschien kun je rond 4 uur 's middags gaan lopen? Dat is behoorlijk ver van je lunch af.
- hou eens bij wat je eet en wanneer je er last van krijgt, misschien geeft dat inzichten.
- eet je genoeg vezels?
- ik heb er sneller last van bij vet eten, geen idee hoe dat bij jou is?
- het kan ook zijn dat je maag te leeg is, dan kun je ook misselijk worden. Misschien een half uurtje van tevoren een banaan eten?

Het zijn maar wat ideeën.
Ik worstel er zelf ook nog wel eens mee, maar de laatste tijd gaat het redelijk. Ik ga sowieso niet meer na het avondeten, want dat gaat bijna standaard mis.

Fleur_Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 20:07

Mixje90 schreef:
Thnx iedereen :)

Fleur_Laura schreef:

Ik heb er een jaar of twee/drie terug heel erg last van gehad. Heb wat oefeningen van de fysio gehad en gebruik compressie kousen. Ik probeer nu als het kan op de hei te lopen en als ik iets voel let ik er heel erg op dat ik m'n voeten zo min mogelijk op til en m'n stapfrequentie verhoog.
Bij de marathon heb ik er helemaal geen last van gehad, maar heb toen ik er veel last van had wel ff goed rust gehouden ook.

Dankjewel voor de tips! Ik probeer ook zo min mogelijk op het harde te lopen, alleen in de praktijk loop ik op een run echt maar een paar honderd meter op zacht omdat ik dat hier in de buurt niet echt kan vinden. Stapfrequentie is inderdaad ook een goede, als ik eraan denk probeer ik het altijd te doen. Ik ijs mijn schenen nu ook 2x per dag. Wat voor oefeningen heb je van de fysio gehad?
Goed om te horen dat je er bij de marathon geen last van hebt gehad! Ik moet eerlijk zeggen dat de moed me wel in de schoenen is gezonken nu ik er alweer last van heb. Conditioneel is het allemaal een eitje, maar alweer die schenen..

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 20:11

Thanks voor de tips SV!

Drinken doe ik geloof ik genoeg, heb altijd een grote waterfles op m'n bureau staan die ik regelmatig moet bijvullen. Soms heb ik juist het gevoel té veel te drinken, klotsbuik idee. Ik zal eens kijken of ik er een soort van 'ritme' ik kan vinden. :j

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 20:39

Ok dan is dat het niet :P .
Van de diëtiste moest ik wat meer drinken voor het lopen. Nu drink ik op max een uur van tevoren twee glazen water. Bij meer dan 10km neem ik mijn camelbak mee, dat scheelt buikpijn na het lopen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 21:19

Kreeg deze net doorgestuurd. Ik ga zaterdag meedoen met de spartan race in Ijmuiden :') :')

Afbeelding

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 21:21

Piekosjj, op dinsdags loop ik altijd vanuit mijn werk naar huis en lunch dan tussen de middag met een warme prak (vaak kliekje pasta of soms weleens stamppot met koude dagen). Dan zit er 4 uur tussen eten en lopen. Maar meestal heb ik geen problemen met lopen op een (ietwat) volle maag.
Ik ben inderdaad wat bang om te struikelen. Ik woon in een nieuwbouwwijk, waar onze straat tot voor kort niet eens verlicht was. En verder is mijn standaard met daglicht loopje ook niet verlicht. Dus ben wel een beetje zoekende welke routes ik nu kan lopen.
Ik loop sowieso wel altijd met armplampjes.

Toch niet meer gelopen vanavond, want vriend ging al. En aangezien ik al iedere avond aan het sporten ben ga ik morgenochtend vroeg. Ook in het donker weliswaar. :))

Supervixen, dat is een grapje toch?? :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 21:32

Hahaha supervixen ik mag idd hopen dat dat een grap is!

Ik loop ook met 2 van die led bandjes om mn armen in het donker. Route hebben we ook aan moeten passen naar een verlichte route in plaats van door het bos/ veld.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 21:54

Ik hoop ook dat het een grapje is, maar lijkt me wel :P

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 09:06

@ Piekosjj, helaas geen tips. Ik loop meestal al 15 minuten na het eten.

@ Sv, haha, te grappig. Ook als het wel echt is btw :+

shin splints is vrij hardnekkig toch? Weet er niet zoveel van behalve proberen op zachte bodem te lopen.

Zelf loop ik in principe alleen in het bos (dus overdag). Heb wel een armband met led verlichting voor noodgevallen.

Gisteren weer 6 km door het bos gelopen. Echt zo fijn, wist niet dat ik hardlopen zo leuk vond totdat ik het 10 maanden niet meer kon :+ Heb wel redelijk kunnen doorsporten in de sportschool, maar dan kun je toch je ei niet helemaal kwijt.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 13:51

Ik ben net doorgemeten in de sportschool en mijn 2 kilo vakantievet is weggetraind en 0.8 kilo spiermassa erbij. Vetpercentage van 26.1% naar 23.2%. Tevreden!!

Morgen loop ik de spartan race 13km en daarna heb ik heb ik geen doel meer. Dus gevraagd of mijn trainer een schema voor me wil maken om te trainen voor de halve marathon in Enschede in april. Hij was meteen enthousiast, omdat hij daar zelf de hele marathon loopt. Schema gaan we dan half december bespreken en dan ga ik starten. Expres gekozen om zo lang van tevoren te beginnen, zodat ik hopelijk niet weer overbelast raak. En dan heb ik genoeg tijd om mijn heup wat rust te geven na morgen, want dat gaat ook nog niet helemaal lekker.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 18:52

Ik ga in Enschede de 10 lopen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 19:04

Ik heb me nog niet ingeschreven, dat doe ik rond half december wel. Even afwachten hoe het met mijn heup gaat.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 15:26

Ik heb de spartan race overleefd! 17km door het zand geploegd en alle obstakels gedaan. Nu op weg terug naar huis.
Denk dat mijn heup straks heel boos op me is.
Wel een prachtige medaille gescoord!

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 15:41

Gefeliciteerd!!