B12 Tekort Deel ll

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

czarina

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 22:19

Die ga ik eens opzoeken. Dank je.
Het is lastig om soms artsen te vinden die mee willen werken of uberhaupt verder willen kijken.

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 09:44

Ik heb me afgemeld bij de fb pagina. Ze even nauwelijks antwoord op vragen en reageren alleen met lees de bestanden. Na weken ergeren ben ik maar weg gegaan.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 10:00

Dat is inderdaad waar.. dat van lees de bestanden.. en ook ik irriteer me eraan.
Ik heb 1 iemand gehad die wel echt reageerde, zonder naar de bestanden te verwijzen.
Dat zou voor mij ook een reden zijn om die groep te verlaten...

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 10:47

Als huisartsen wat moeilijk doen dan kun je met de bijsluiter van de ampullen de huisarts duidelijk maken dat je 10 spuiten in 5 weken en daarna 1x perweek moet krijgen. Dat is mij ook gelukt :-). Ik zou maar 5 spuiten in 5 weken krijgen, maar ik had geen bewijs. Toen ik de ampullen moest halen was het duidelijk dat het toch anders moet. Nu spuit ik weer 2x keer per week zelf. Ik had het gevoel dat het herstel wat stil stond met 1x per week. Gelukkig heb ik nu toestemming om naar mijn eigen gevoel mag spuiten.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 11:12

Ik heb ook een tekort, en heb net mijn 3e injectie gehaald.. :D
Bij mij is het ook 1x per week, voor 10 weken lang.. maar ik merk wél duidelijk verbetering..
Ok.. ik ben er nog niet.. maar dat komt wel..
Ik ben al lang blij dat ik ze 1x in de week krijg zonder enig probleem.. :o

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 12:40

Die groep vind ik ook echt niet prettig, ook als mensen aangeven dat ze de bestanden hebben gelezen maar het nog niet helemaal begrijpen of een vraag hebben die daar niet beantwoord word blijven ze doorverwijzen naar die bestanden. Heb er uiteindelijk wel mijn nieuwe huisarts vandaag gepikt, want ondanks een ongezond lage waarde vond mijn oude huisarts het onnodig om in het begin meer spuiten te zetten, met welke info ik ook kwam aanzetten, werkte niet. Sowieso schuurde het al wel langer tussen ons, maar met mijn nieuwe huisarts ben ik enorm blij, echt een topmens.

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 12:45

Hoi mensen! Ik heb een vraag over mijn psychische klachten vs B12. Ik begon met een hele hoop angstklachten en beetje depressie achtige klachten. Verder had ik ook wat lichamelijke klachten en bleek dat ik een B12 tekort had. Na de stootkuur ging het langzaam aan wat beter met mij. Daarna werd ik 1x per 4 weken gespoten. Ik merkte telkens dat ik toch na ongeveer 2 á 3 weken weer wat minder werd. Wat vermoeider en een beetje 'van de wereld'. Na een jaar zijn mijn angstklachten weer helemaal terug. Nu vraag ik me toch af of het kan komen omdat ik toch te weinig gespoten ben. De assistente zei dat 1maal per 4 weken al best 'veel' was, dus daardoor kwam ik wat aan het twijfelen. Wat denken jullie dat nu de beste stap is om te nemen?

Even een toevoeging... Een paar maanden terug heb ik vier weken na de spuit bloed geprikt, dus vlak voor de volgende spuit, toen was mijn waarde 700.

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 12:54

Ze houden aan als richtlijn dat je met b12 spuiten een waarde van rond de 1000 moet houden. Maar die waardes zeggen natuurlijk lang niet alles. Je moet vooral veel doen op gevoel, als jij het gevoel hebt dat je eerder behoefte hebt aan je nieuwe spuit zou ik gewoon eens overleggen met je HA om dat te proberen, kwaad kan het in elk geval niet. Ik heb denk ik een half jaar lang oid op iedere 2 weken gezeten omdat dat beter voelde. Is echt niet gek hoor :n

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 13:36

Ik zit op dit moment zelfs op iedere dag. Dus het kan best zijn dat het niet genoeg was. Spuiten pas minderen als er een klachten meer zijn.
Bij mij werden de klachten niet minder maar met vaker spuiten toen wel. Inmiddels ook niet meer :s
Maar heeft wrs nog te maken met hormonen etc.

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 13:39

Wow... Dus ik ga toch maar even een afspraak maken met de dokter dan. Hopelijk wil ze eraan....

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 13:47

Gruis schreef:
Wow... Dus ik ga toch maar even een afspraak maken met de dokter dan. Hopelijk wil ze eraan....

En anders op een andere manier je wekelijkse injecties regelen.
Het helpt jou, dat ga je toch niet laten afhangen aan "hopelijk wil ze eraan"

Voor de b12 prikkers die het idee hebben dat het niet helpt is het interessant om je methylering te laten testen. Oa bij 23andme kun je je genen/DNA of methylering laten testen.

http://www.lichaamenenergieinbalans.nl/ ... wisseling/

https://www.23andme.com/en-eu/health/reports/

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 14:01

Goede tip! jammer dat die testen altijd zo duur moeten zijn..

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 14:34

Ik krijg tr via de huisarts niets. Ik bestel al mijn spullen op artzneiprivat.de
Dan ben ik voor 100 spuiten,200 naalden en 100 ampullen iets van €50 kwit inclusief verzenden.

Ik vraag me alleen af hoe ik dit moet gaan doen als ik ooit weer op vliegreis zou gaan (staat nog lang niet te gebeuren ;)) maarja dat zien we dan wel weer.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 14:38

arabella2000 schreef:
Ik krijg tr via de huisarts niets. Ik bestel al mijn spullen op artzneiprivat.de
Dan ben ik voor 100 spuiten,200 naalden en 100 ampullen iets van €50 kwit inclusief verzenden.

Ik vraag me alleen af hoe ik dit moet gaan doen als ik ooit weer op vliegreis zou gaan (staat nog lang niet te gebeuren ;)) maarja dat zien we dan wel weer.

Dat mag je gewoon mee nemen in t vliegtuig. Zonder problemen zelfs, bij voorkeur in de gewone bagage, maar hand bagage mag ook maar wel duidelijk van te voren aangeven. Heb al heel regelmatig spuiten, naalden, etc. in t vliegtuig meegenomen (ook bloedverdunners en zo).

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 14:39

Ah ok. Ik ging ervan uit dat dit op het medicijnpaspoort moest staan. Maar aangezien ik het allemaal in duitsland bestel heb ik die natuurlijk niet.

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 14:40

Ik heb een poosje in jullie topic zitten lezen. Herken veel van de verhalen. Ik zelf heb een b12 waarde van 86 maar de huisarts vindt het een prima waarde. Leg daar een lage vitamine d waarde naast en jullie weten vast precies hoe ik me voel. Ben benieuwd of een b12 waarde van 86 volgens jullie ook echt te laag is of eigenlijk wel normaal?

Zit er ook aan te denken om over te stappen naar een andere huisarts. Zelf spuiten zie ik ook weer niet zitten.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 14:40

arabella2000 schreef:

Dat is wat voor gruis!

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 14:41

PPPeet schreef:
Ik heb een poosje in jullie topic zitten lezen. Herken veel van de verhalen. Ik zelf heb een b12 waarde van 86 maar de huisarts vindt het een prima waarde. Leg daar een lage vitamine d waarde naast en jullie weten vast precies hoe ik me voel. Ben benieuwd of een b12 waarde van 86 volgens jullie ook echt te laag is of eigenlijk wel normaal?

Zit er ook aan te denken om over te stappen naar een andere huisarts. Zelf spuiten zie ik ook weer niet zitten.

86?!?!!
Serieus??
Welke meeteenheid?
Met de doorsnee meeteenheid heb je een zwaar tekort. 150-300 is grijs gebied, vanaf 300 meestal geen tekort.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 14:42

@ arabella, je kunt gewoon bij je apotheek aangeven dat je spuit. Fijn voor hun, fijn voor jou. En dan draaien ze daarna gelijk even het paspoortje uit. Klaar!

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 14:43

Ik weet de meeteenheid niet. In welke eenheden wordt er gemeten dan?

Kreeg door van de husarts dat de b12 waarde 86 is en dat vond ze prima. Mijn vitamine d was lager dan 40, daar heb ik pilletjes met een waarde van 800 pd voor. Merk alleen vrij weinig verschil.... Ook wel weer logisch als mijn b12 dus veel te laag blijkt te zijn..

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 14:44

Dit is dan wat ik bestel:
Afbeelding

Het zelf zetten is ook niet zo moeilijk. Dat is vrij makkelijk te leren ( heeft vooral doorzettingsvermogen nodig).

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 14:51

PPPeet schreef:
Ik weet de meeteenheid niet. In welke eenheden wordt er gemeten dan?

Kreeg door van de husarts dat de b12 waarde 86 is en dat vond ze prima. Mijn vitamine d was lager dan 40, daar heb ik pilletjes met een waarde van 800 pd voor. Merk alleen vrij weinig verschil.... Ook wel weer logisch als mijn b12 dus veel te laag blijkt te zijn..

Terug naar je huisarts met info op oa b12tekort.nl
86 is zeer laag.
Vit D pak je aan met ampullen 15.000 eenheden of meer. Of met minimaal 2000/5000 IU eenheden capsules in olie.

Evt verwijzing naar auwerda en in het ergste geval switchen van huisarts.

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 21:56

Hannanas schreef:
arabella2000 schreef:

Dat is wat voor gruis!

Wat lief... <3

Ik ga morgen een afspraak maken met de dokter.. Ik wacht dat nog even af en anders ga ik me hier zeker in verdiepen. Ik vind het alleen eng, heb een economische inslag en weet niks af van dat soort spuiten zetten en al dat soort dingen. :=

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 13:05

Injecteert bijna iedeeeen hier hydroxocobalamine?
Hebben jullie al eens gezocht op MTHFR? (Methylering)
Ik prik standaard met methylcobalamine, maar heb nu een test uitstaan om te kijken hoe mijn methylering loopt.

Ook goed voor jullie, zeker ook degene met een tekort die weinig merken van hydroxocobalamine

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 13:11

Ik weet niet precies wat ik prik. Niet de standaard variant dat weet ik wel. Daar reageer ik erg heftig op met dik been en ontsteking. Kan zo wel eens kijken waarmee ik prik.