ADD - ik word er zo MOE van!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 12:08

milo schreef:
Mn medicatie is al drie dagen op en moet nog steeds nieuwe halen...irritant!!

Even over die verklaring ADHD met je rijbewijs: die kost paar honderd euro die je niet vergoed krijgt! Misschien handig voor je overweging ;)

Wat ik lastig vind, is het onderscheid tussen de echte ADHD missers en dingen die daarop af te schuiven zijn. Soms gaat er iets en dan weet ik dat het typisch ADHD is en dat ik er dus niet veel aan kan doen (hele gesprekken missen, jezelf buitensluiten, autolichten laten branden) maar dan bijt ik op mijn tong om het commentaar maar over me heen te laten komen en niet te zeggen: ' sorry, dit is een typisch ADHD iets..'. Juist omdat ik dan ten eerste schaamtevol vind en ten tweede ik niet wil afschuiven. Maar sommige dingen zijn wel puur de ADHD! Ik bedoel, als ik kón focussen op een gesprek dan deed ik dat toch? Veel handiger! En sja, als ik mijn sleutels niet zou vrrgeten, zou het een stuk makkelijker zijn.
Ik heb mezelf veel stucturen aangeleerd maar wanneer er iets anders gaat (bijvoorbeeld afgeleid worden) dan is het vaak ook meteen mis en gebeuren dingen als lichten laten branden, kranen open laten staan etc. Irritant hoor.

Ja wat dacht je van de strijkbout de hele dag aan laten staan? Of het gasfornuis? Of de oven? Het is mij al meerdere keren overkomen dat ik 's avonds thuis kom en het staat nog aan!

Het gevolg daarvan is dat ik meerdere keren terwijl ik al 5 minuten in de auto zat richting werk, in paniek ben terug gereden met de angst weer de strijkbout te zijn vergeten. De trap op ren en de strijkbout toch wel uit staat, en ik 10 minuten te laat op mijn werk kom...

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 12:11

En wat zeg je dan tegen je baas? Je weet dat dit echt typisch ADHD is, maar ik durf niet eens te vertellen waarom ik zo laat ben, verzin iets over een file. En baas denkt dat ik een luie hond ben, die gewoon eerder op moet staan... Terwijl ik ruim op tijd mijn bed uit was.

Ik haat de opmerking: " Dan sta je toch gewoon 10 minuten eerder op?"

_Tarzan

Re: ADD - ik word er zo MOE van!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 12:40

Nou ik kom ook weer eens om de hoek kijken, ik zit altijd mobiel te bokken en dan is het zo lastig om op iedereen te antwoorden! Ik heb de laatste 3 bladzijden doorgelezen maar uiteraard ben ik 3/4 kwijt :')

Tinekehorse, die angst om naar een nieuw iets te gaan en denken waar moet ik zij enz. oh dat heb ik ook heel erg, net zoals mensen bellen, vreselijk!!
En steeds alles vergeten, nu ik milo hoor zeggen dat haar medicatie op is bedenk ik mij dat ik de pil weer moet gaan halen bij de apotheek maarja dat zal ik wel zolang vergeten tot ik hem écht weer nodig heb :Y)

het alles waarom ja daar herken ik mij ook in, anders had mijn moeder niet tot in den treure met mij wiskunde moeten leren want ik snapte he gewoon écht niet :')
M'n vriend probeert het mij makkelijker uit te leggen maarja dan ben ik de logica kwijt en snap ik het niet ookal weet ik hoe ik dan moet rekenen zucht ... :+

Ik heb vandaag wedstrijd met m'n paard (onderling)
En ik hoef pas om 16.44 te starten, dus ik ben maar voor de afleiding achter de pc gekropen haha ik kan beter om 9.00 uur smorgens starten dan kan ik mij niet zo druk maken haha zucht :Y)

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 12:48

Mijn manager weet het niet, die denkt dat ik gewoon chaotisch ben :p
Al maakte mijn collega afgelopen vergadering de opmerking dat het 'pillentijd' was, waarop ik even heel strak aangekeken werd. Sja...zo lang er niks gevraagd wordt (lees: ik gedwongen) vertel ik niks heb ik besloten. Collega's weten het wel overigens.
Het is ook beetje gek aangezien ik in de jeugdzorg werk, soms deel ik de kids de pillen uit en dan mezelf nog even stiekem op kantoor :d

Fietspomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 13:41

Ik heb laatst geprobeerd te vertellen aan iemand dat ik erop getest werd maar toen kreeg ik als reactie dat hij niet geloofde in dat soort onzin.. Later nog aan de moeder van m'n beste vriendin verteld en die vond het ook allemaal onzin en geloofde er niet in en het lag aan mezelf en blabla.. M'n beste vriendin snapt dit soort dingen zelf ook niet zo dus durf het haar niet eens te vertellen :').

Heb het net nog aan een andere vriendin verteld, die snapte het volgens mij ook niet zo maar gaf aan dat ze me toch nog steeds lief vond ondanks dat ik soms irritant ben (als in te laat zijn, dingen vergeten etc.) :+ Ze nam het gelukkig wel serieuzer dan de voorgaande mensen..

Duurt trouwens wel lang met al die testjes haha. Ze ging laatst vragen waar ik aan denk als ik afgeleid ben.. Maar dat weet ik dan nooit zo goed, onzin dingen iig haha.

njiloj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 13:55

In mijn omgeving werd er echt heel anders op gereageerd. Mijn beste vriendin zei: "wist ik al.." :D
Mijn moeder was degene die aandrong om mezelf te laten testen. Verder veel verhalen als: "dat verklaard een hoop" en "goh. en wat is dat dan?"

er zijn wel wat mensen in mijn omgeving die er vreemd op reageren. Maar dat komt denk ik vooral uit desintresse. Ach, moet ik daar dan nog mijn tijd en energie insteken?

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 14:03

Mijn omgeving reageerde ook prima... Meesten hadden het vermoeden al ivm diagnose dochter ;)

Ik denk dat je omgeving ook reageert op hoe jij er tegenover staat...
Als iemand tegen mij zegt "onzin" ? Dan haal ik mijn schouders op en loop weg en helemaal bij mensen die zich dan mijn Vrienden durven te noemen maar zich niet in mij willen verdiepen...
Geloof me dat zet ze wel aan het denken... Of niet, maar dan moet je je toch serieus af gaan vragen of je je wel in een "vriendschap" bevind (heeft jaren geduurd voor ik dat kon, in allerlei gevallen dus niet alleen met mijn stoornis)
maar zodra jij stevig in je schoenen staat, zullen mensen ook heel anders reageren... Ik geef geen ruimte voor negatieve reacties, die kap ik direct af... Ze gaan maar lekker iemand anders door de zeik halen, maar mij niet.
Dat heet mijn afschrikmethode :')

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 14:47

Waar ik me aan erger is dat als ik aan mensen uitleg dat ik ADHD heb, ze zeggen : "Oh daar heb ik ook last van! Ik ga me ook laten testen!"

En dan heb ik het niet over het zeldzame geval dat iemand dan inderdaad ook echt AD(H)D blijkt te hebben. Maar dat iemand vind dat wat jij hebt, dat iedereen daar last van heeft, en dat iedereen dan ook wel ADD zal hebben.

Nee dat je af en toe afgeleid of druk bent betekent niet dat je ook ADHD hebt! _-:(

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 14:55

Haha troost je met de gedachten dat diegene dat waarschijnlijk bij iedereen zegt :')
Die neem je toch niet serieus ???
Ik zou dan echt zeggen "goh wat rot voor je, daar zul je wel veel last van hebben in het dagelijks leven ?" }:0 en vervolgens het onderwerp veranderen... Was me toch mooi weer gister ?!
Zo'n persoon zou als jij last van je grote teen hebt, spontaan een pijnscheut door haar voet krijgen :+ aandacht heet dat... En dus kansloos :Y)

En geloof me ik weet hoe irritant zo'n persoon kan zijn... Heb er 1 heel dichtbij in de aangetrouwde familie :x doodvermoeiend...

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 15:01

:(:)

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 09:29

Betreffende de medicatie... Ik ben lid vd Thuisapotheek, erg fijn :j hoef nergens meer naar te kijken, alles word voor me besteld en thuis afgeleverd +:)+

Ik heb nou wel iets raars hoor... Jarenlang echt al vanaf ik jong ben had ik slaapproblemen... En dan niet het probleem dat ik niet kon slapen, nee ik sliep juist altijd... Echt heel veel...

Nu heb ik sinds een tijdje een lage dosering Ritalin, maar sinds een week of 2 merk ik dat ik Smorgens (na het spuiten van mijn poes met suikerziekte om 06.00 uur) als ik dan (nog zonder medicatie) even terug mijn bed in ga omdat ik vrij ben, ik geen oog meer dicht doe... Niet moe meer ben...
Dit is zo raar voor mij, ik ben altijd moe geweest, zei iemand bed of slapen ? Dan werd ik bij wijze van al suf... En nu ben ik om 6 uur gewoon klaarwakker 8)7
Weet nog niet goed wat ik daarvan moet vinden :+

Edit... Pak savonds na 18.00 uur geen tablet meer of ik moet echt nog op pad gaan... Slaap savonds ook prima in... Denk dat ik gewoon even moet wennen aan die lange dagen :') normaal begin mijn dag tegen 12.00 uur en dan gerust tot 00.30 uur en dan Smorgens op werkdagen natuurlijk je bed niet uitkomen en ziek zwak en misselijk zijn :=
Hmmm bij nader inzien is dit dan toch wel beter :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 12:17

melaniepk schreef:
Betreffende de medicatie... Ik ben lid vd Thuisapotheek, erg fijn :j hoef nergens meer naar te kijken, alles word voor me besteld en thuis afgeleverd +:)+

Ik heb nou wel iets raars hoor... Jarenlang echt al vanaf ik jong ben had ik slaapproblemen... En dan niet het probleem dat ik niet kon slapen, nee ik sliep juist altijd... Echt heel veel...

Nu heb ik sinds een tijdje een lage dosering Ritalin, maar sinds een week of 2 merk ik dat ik Smorgens (na het spuiten van mijn poes met suikerziekte om 06.00 uur) als ik dan (nog zonder medicatie) even terug mijn bed in ga omdat ik vrij ben, ik geen oog meer dicht doe... Niet moe meer ben...
Dit is zo raar voor mij, ik ben altijd moe geweest, zei iemand bed of slapen ? Dan werd ik bij wijze van al suf... En nu ben ik om 6 uur gewoon klaarwakker 8)7
Weet nog niet goed wat ik daarvan moet vinden :+

Edit... Pak savonds na 18.00 uur geen tablet meer of ik moet echt nog op pad gaan... Slaap savonds ook prima in... Denk dat ik gewoon even moet wennen aan die lange dagen :') normaal begin mijn dag tegen 12.00 uur en dan gerust tot 00.30 uur en dan Smorgens op werkdagen natuurlijk je bed niet uitkomen en ziek zwak en misselijk zijn :=
Hmmm bij nader inzien is dit dan toch wel beter :))

Had ik ook idd.
Ineens geen spastische coördinators/afdelingsleiders/whatever achter me aan omdat ik altijd te laat kwam. Hee; vreemd :')
Dat was dan wel weer een gunstig effect van dat spul.

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 12:53

Hoort erbij dus ? Haha wel bijzonder om "normaal" te zijn en leven :')

Dees90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 16:48

Soms komt het gesprek er bij mij ook op dat ik naar de psycholoog ga ivm met vermoeding ADD..
En dan zeggen ze ook: Nou ik denk dat ik dan ook maar naar de psycholoog ga, want ik ben ook wel is vergeetachtig/chaotisch/druk etc etc...
Mensen lijken het niet echt serieus te nemen en zoiets te hebben van ja daar gaan ze dan weer een labeltje op plakken! maar goed :)

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 16:52

Ja precies. Maar doordat er zo ontzettend veel dingen bij komen kijken, noem je automatisch alleen de grote en herkenbare dingen op, toch? En las het hier geloof ik ook, als je zelftesten in gaat vullen, komt bij vrijwel iedereen eruit dat je je beter bij het GGZ kunt melden :+

Hoe is het bij jullie allemaal?

Ik zit zelf weer heel de dag achter de pc geplakt. Ik heb mezelf wel gedwongen vanmorgen om de boven verdieping op te ruimen en om Ambers bedje te verschonen. Ook heb ik de DA gebeld, de bewindvoerder en de poli gynaecologie. Meer is er niet uit gekomen vandaag :+ Maar, ik heb het opruimen, en het bellen gedaan. Moet van mezelf minimaal 2 dingetjes doen op een dag, dus missie geslaagd :+

Dees90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 17:02

Ja dat is ook zo, er komt idd veel meer bij kijken dan alleen die punten...
Ik heb op verschillende sites veel gelezen maar ook een test doorgenomen die door o.a. psychologen gebruikt wordt.
En dat klopt allemaal wel..
Ik heb ook gewoon last van mezelf, en mijn vriend heeft ook regelmatig last van mij zeg maar..
Ik wordt gewoon moe van mezelf en hoe ik ben en reageer..
Ook dat doen en dan pas denken, en dat chaotische geklets en eigenlijk alles wat ik doe is chaotisch..
Zelfs nu ik hier wat typ wil ik 10 dingen tegelijk vertellen en schieten mijn gedachten overal naartoe!

Het huis is iig weer lekker helemaal op orde, zit weer in m'n dwangmatige fase.. Grr vermoeiend!
En dat slechte slapen, man.. Ben kapot!!

Fietspomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 17:04

Wil toch even reageren op dat 'dumpen als ze je niet begrijpt.' Mijn beste vriendin is al mijn beste vriendin sinds mijn 4de, en we zijn nu allebei 21. Dat ze psychologische problemen nooit zo goed begrijpt betekent niet dat ze het niet serieus neemt.. Het is alleen moeilijker uitleggen. Maar ze staat wel altijd voor mij klaar, ze is er altijd voor me en ik ga echt niet zoveel jaar vriendschap weg gooien omdat ze psychologische afwijkingen moeilijker vind om te begrijpen/mee om te gaan. Daar went ze vanzelf wel aan hoor. Ze is inmiddels ook gewend aan mijn andere 'afwijkingen' :+.

Moet er echt niet aan denken om haar kwijt te raken, dus dat verhaal gaat hier niet op! ;)

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 17:09

Ja, moe zijn is ook herkenbaar. Kan blijven slapen, maar blijf moe.

Gisteren en vandaag ook weer extreem geprikkeld en chagrijnig. Heb dus weer flink wat valeriaan achter de kiezen, en dat helpt gelukkig wel :)

DD, dat herken ik ergens wel. Al moet ik zeggen, dat sinds ik een plaatje opgeplakt heb gekregen ( de borderline namelijk ) dat het gemakkelijker gaat. Ze zegt dat wel heel snel "jah, maar daar kun jij ook niks aan doen he". En soms vind ik het fijn, omdat ik dan niets hoef uit te leggen, maar andere keren denk ik, niet alles ligt daar aan :+

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 18:11

Lady_M schreef:
Hebben mensen nog een tip voor het bijhouden van een kasboek? Ik zou theoretisch gezien heel veel geld moeten kunnen sparen, maar in de praktijk is toch altijd ineens mijn geld weg en ik heb geen idee waarheen... Of nou ja, ik koop gewoon teveel leuke dingen... :o

Voor weekelijkse uitgaves als boodschappen, shoppen etc een extra rekening openen waar je automatisch een bepaald bedrag per week op zet. Dan heb je die hoeveelheid uit te geven en niet meer, maar kun je maximaal paar dagen zonder geld komen te zitten. Bovendien kun je dan per week kijken waar je je geld aan uit hebt gegeven. Grote uitgaven en huur enzo gaan gewoon nog van je normale rekening dus ook dat word overzichtelijker.
Zo heb ik het opgelost, en dat werkt voor mij echt super!

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 18:56

DarkDreamer schreef:
Wil toch even reageren op dat 'dumpen als ze je niet begrijpt.' Mijn beste vriendin is al mijn beste vriendin sinds mijn 4de, en we zijn nu allebei 21. Dat ze psychologische problemen nooit zo goed begrijpt betekent niet dat ze het niet serieus neemt.. Het is alleen moeilijker uitleggen. Maar ze staat wel altijd voor mij klaar, ze is er altijd voor me en ik ga echt niet zoveel jaar vriendschap weg gooien omdat ze psychologische afwijkingen moeilijker vind om te begrijpen/mee om te gaan. Daar went ze vanzelf wel aan hoor. Ze is inmiddels ook gewend aan mijn andere 'afwijkingen' :+.

Moet er echt niet aan denken om haar kwijt te raken, dus dat verhaal gaat hier niet op! ;)

Natuurlijk hoef je haar niet meteen "te dumpen" :(:)
Dat ze voor je klaarstaat is toch hartstikke fijn
Ik geef alleen aan dat je negatief gedrag niet hoeft te accepteren :n ik neem aan dat het pijn doet als ze zo laconiek doet ? Vertel haar dat... Als ze oprecht je vriendin is dan zal ze vast schrikken van het feit dat ze je kwetst :j misschien is ze zich niet bewust van haar houding/manier van reageren ?

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 22:22

Zo, een heeeele late reactie van mij, druk druk druk... :)
Ik heb alleen de laatste pagina gelezen haha!

Adhd word idd vaak niet serieus genomen helaas,
Vind de reacties idd ook nooit leuk..
Snap het zelf al niet,
Fijn als andere mensen mij ook nog eens niet snappen! Maargoed...

Morgen begin ik me eerste dag met ritalin :)
Met 10 mg per keer om de 4 uur, dus ong 30 a 40 mg perdag!
Ben benieuwd hoe het zal gaan!

Ik ga weer eens proberen braaf mee te lezen en te reageren!
Heb wel vandaag een hele handige weekplanner whiteboord gekocht! :D

njiloj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 22:25

rensiepensie schreef:
Waar ik me aan erger is dat als ik aan mensen uitleg dat ik ADHD heb, ze zeggen : "Oh daar heb ik ook last van! Ik ga me ook laten testen!"

En dan heb ik het niet over het zeldzame geval dat iemand dan inderdaad ook echt AD(H)D blijkt te hebben. Maar dat iemand vind dat wat jij hebt, dat iedereen daar last van heeft, en dat iedereen dan ook wel ADD zal hebben.

Nee dat je af en toe afgeleid of druk bent betekent niet dat je ook ADHD hebt! _-:(

Dat is wel ontzettend herkenbaar. het "ow! dat heb ik ook!" Euh, ja,..... Maar niet 24 uur per dag, 7 dagen per week ? 8)7

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 09:19

Over hoelang moet het gaan werken zo'n tabletje? :+

Mandarijn12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 09:21

Binnen een half uurtje :D Bij mij tenminste. MAar met de laagste dosering voel je het soms niet bij het begin.

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 09:53

Ik voel me als of ik van uit een kamer met 100 mensen in een wereld helemaal alleen ben gestapt :o