Sauna liefhebbers

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Murthul

Re: Sauna liefhebbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 14:58

Ik doe expres nooit een dompelbad, dan slaat mn hele lijf op hol :)) die kou-shock trek ik niet goed, ik doe gewoon sauna, en dan even douchen en desnoods even buiten zitten kleppen voor ik n volgende in ga..

Als jullie nog sauna's weten die een beetje toegankelijk zijn (drempels zijn geen probleem, maar trappetjes nemen word lastig) dan hoor ik t graag. :))

Ik vind t wel apart dat jullie zulke slechte ervaringen hebben met de zwaluwhoeve, misschien ben ik dan toevallig op n paar goede dagen geweest oid.. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 14:59

Devarana in Den Bosch, Veluwse Bron in Epe.

Houten sauna weet ik niet precies, alles is toegankelijk alleen de kleedkamers zijn boven. Weet niet of ze ook een kleedoptie beneden hebben..

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 15:02

Bij de zwaluwhoeve werd ik naar t ehbo hok gestuurd, was wel lekker ruim. :))

Ik ga eens kijken naar de opties die jij noemt jans, devarana heb ik nog nooit van gehoord.. Het is stom dat t allemaal zo ver weg zit! En de enige sauna die hier om de hoek zat en n beetje verschillende sauna's had heeft z'n deuren gesloten. -O-

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 15:04

Misschien Rosmalen ook wel, Murthul. Weet ik niet zeker, dacht dat alles wel gelijkvloers was behalve de bedjes, maar volgens mij heb ik toen per ongeluk een sluiproute genomen :') Was volgens mij niet de bedoeling dat ik via de brandtrap zou gaan, maar dat was makkelijker via buiten. Had niet door dat het voor nood was, heb ook geen andere trap gezien trouwens :+

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 15:12

Deverana is inderdaad gaaf, met name die ultieme stortdouche met ik weet niet hoeveel liter koud water!
Vind het daar buiten alleen niet zo :n

Murthul: thermen bussloo is mijn favoriete sauna, die is ook goed rolstoeltoegankelijk :j

Wat betreft het koelen, ik vind het ook lastig en doe het dan ook erg rustig aan :j Eerst rustig even buiten lopen, dan onder een lauwe douche die ik steeds kouder draai, dan de koude nevel als die er is en dan pas het dompelbad of de emmer als ik het bad te koud vind
Op deze manier is het redelijk te doen

Qua naakt zijn: geen enkel punt :) Ik ga ook vaak naar het naaktstrand in de zomer
volgend weekend voor het eerst kamperen op een naturistencamping, ben benieuwd hoe dat bevalt! Hoop wel op goed weer :brr:

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 15:15

Hier ook een echte saunaganger. Afgelopen 5 weken al 3 keer geweest. Ik hou dervan!

Zwaluwhoeve vind ik ronduit verschrikkelijk. Ga d'r nooit meer geen. Alle sauna bij elkaar gepropt, buiten niet leuk, eten matig. Niets voor mij.

Zomers ga ik altijd naar de Veluwse Bron. Echt mijn favoriet. Heel veel faciliteiten op een heel groot oppervlak waardoor het zelfs rustig lijkt op de drukste dagen. Lekker eten en mooie grote ligweides om een beetje bruin te worden. Heerlijk.

In de winter ben ik vaker te vinden dichterbij huis, de Veluwse Bron is een uur rijden voor mij dus ga daar alleen hele dagen heen.
In de winter Veenendaal of Putten. Ook allebei lekkere sauna's.

p.s. waar ik wel kapot aan irriteer altijd is dat mensen hun badjas op het terras niet goed dicht doen, of zelfs helemaal niet. Met name bij de mannen zie ik altijd wel weer iemand zitten met z'n benen over elkaar wat dat "ding" eronderuit bungelt. Getver! Of vrouwen die het fatsoen niet hebben om hun badjas over de schouders en goed dicht te doen, zodat ze in de blote tietjes zitten. En dan doe ik 1 keer op het terras mijn badjas uit omdat het warm is, waar ik een saunahanddoek om heb en netjes de tietjes bedekt en beentjes bij elkaar, wordt me meteen met klem verzocht mijn badjas aan te trekken :S

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 15:26

Ik ben zojuist tot de conclusie gekomen dat ik nodig moet verhuizen richting t oosten of het westen. :') Bussloo ziet er ook lekker uit, ik zal mn zusje eens peilen of ze tijd/zin/geld heeft binnenkort.

Met naakt zijn in de sauna heb ik ook geen problemen, maar ik ben wel altijd "bang" dat ik bekenden tegenkom, dat zou ik dan weer heel erg awkward vinden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 15:29

Ja die super stortdouche in Devarana <3
Ik rij overigens gerust heel NL door voor een dagje sauna *D

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 15:49

Murthul schreef:
Ik ben zojuist tot de conclusie gekomen dat ik nodig moet verhuizen richting t oosten of het westen. :') Bussloo ziet er ook lekker uit, ik zal mn zusje eens peilen of ze tijd/zin/geld heeft binnenkort.

Met naakt zijn in de sauna heb ik ook geen problemen, maar ik ben wel altijd "bang" dat ik bekenden tegenkom, dat zou ik dan weer heel erg awkward vinden..

Als je moet verhuizen naar oost of west zit je toch juist mooi in het midden? :Y)

Ik kom tijdens het winkelen ook nooit bekenden tegen, dus dan zal het in de sauna ook wel meevallen denk ik. En zo wel, dan ligt het eraan wie :') Ik heb van veel mensen inderdaad niet zo de behoefte om ze naakt te zien. :+

_Patriciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 15:53

Hier nog een sauna liefhebber!
Mn vriend heeft me wel een beetje moeten overtuigen. Maar het is toch wel echt heerlijk!

Ben zelf vooral bekend met spa zuiver en de zwaluwhoeve in Hierden. Allebei goede ervaringen mee eigenlijk :)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 16:17

Ik moet echt goed koelen. Dompelbad, duik in het meer, ijscrunch, heeeeerlijk!
Of die keer in de winter dat de hele ligweide bij Bussloo onder een maagdelijke laag sneeuw lag.
Toen wij vertrokken stonden er vele door ons gemaakte sneeuwengeltjes in, zoooo heerlijk!

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 16:30

Sokje_6 schreef:
Murthul schreef:

Als je moet verhuizen naar oost of west zit je toch juist mooi in het midden? :Y)

Ik kom tijdens het winkelen ook nooit bekenden tegen, dus dan zal het in de sauna ook wel meevallen denk ik. En zo wel, dan ligt het eraan wie :') Ik heb van veel mensen inderdaad niet zo de behoefte om ze naakt te zien. :+

Klopt, ik woon heel mooi in t midden, maar toch zijn alle sauna's ver.. Zwaluwhoeve rijd ik al n uur over..

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 19:41

Sokje, van lauw naar koud koelen kan een optie zijn (zoals hier genoemd) of probeer eens langzaamaan naar je hart toe te koelen. Dus een slang ofzo pakken, eerst je voeten en benen, dan je armen, laag bij je romp zo omhoog en dan vooral ook je hoofd. Misschien helpt het geleidelijk koelen wel. Of eerst even buiten een rondje lopen in je blootje voor je gaat koelen (al heeft het natuurlijk minder effect als het heel warm weer is haha). Of een neveldouche. Is allemaal net even wat minder heftig ineens.

Ik wil binnenkort ook weer eens naar de sauna, maar wacht nog een paar weken. Eerst die mini in mijn buik wat groeitijd geven. Wil dan idd de sauna in Den Bosch eens uitproberen. Erg goede verhalen over gehoord. Ga normaal gesproken naar Thermen Bussloo. Heb daar ook gewerkt.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 20:53

Maar het koelen zoals jij en ik het beschrijven (langzaam aan) is toch ook hoe "het hoort"? :)

Leuk dat je ook vaak naar TB gaat, misschien zijn we elkaar wel eens tegen gekomen! Waar heb je precies gewerkt?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 21:34

Ik koel ook rustig hoor. Eerst bloot naar buiten, dan neveldouche, dan voetjes in het water wennen, polsen erbij en dan plons, kopje onder.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 22:15

Maar die gekke Finnen die de sauna zo'n beetje hebben uitgevonden rennen allemaal zo hard mogelijk door de sneeuw om zo snel mogelijk in een wak in het ijsmeer te liggen... da's ook niet echt geleidelijk, toch?

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 22:19

Rije schreef:
Maar die gekke Finnen die de sauna zo'n beetje hebben uitgevonden rennen allemaal zo hard mogelijk door de sneeuw om zo snel mogelijk in een wak in het ijsmeer te liggen... da's ook niet echt geleidelijk, toch?

Ja daar heb je wel een punt :')

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 22:25

Ik heb er ook niet echt verstand van hoor, lees wel 's de infobordjes, maar doe voornamelijk wat voor mijn lijf goed voelt.

Heb laatst wel gemerkt dat je moet oppassen in de infraroodsauna. Vind ik zo lekker dat ik altijd lekker dicht tegen de lampen ga zitten, maar heb daar dus echt een brandwondje op mn rug aan overgehouden :oo {:}

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 22:26

Met de sneeuw deed ik dat idd ook ja, dat was ook wel echt een wáánzinnige ervaring!
Met water koelt wel anders dan net sneeuw

En hoe heter ee sauna, hoe makkelijker ik snel kan koelen.
Eerste robdje doe k vaak 70 graden ong. en dan zweet ik ook nog niet echt.
De latere rondjes in de 80+ en 90+ sauna's warm ik pas echt goed door, loopt t zweet in stralen van me af en is een rechtstreekse wandeling van sauna naar het meer en duik in het meer prima te doen ;j

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 23:04

Ik heb ook een keer in zweden in de sneeuw liggen rollen, heel apart en t voelt n stuk minder koud dan ijskoud water..

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 23:38

Die in Maarssen schijnt ook goed te zijn, iemand ervaring? Binnenkort maar eens uittesten.
En die in Houten, ervaringen hier?

Ging voorheen bijna altijd naar Elysium maar ben verhuisd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 23:40

Die in Houten vind ik heel fijn :j die is hier lekker dichtbij :D

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 09:43

Corelli schreef:
Maar het koelen zoals jij en ik het beschrijven (langzaam aan) is toch ook hoe "het hoort"? :)

Leuk dat je ook vaak naar TB gaat, misschien zijn we elkaar wel eens tegen gekomen! Waar heb je precies gewerkt?

Nou ja, je kunt ook dompelen bijvoorbeeld. Of zo'n emmer over je legen dat is toch anders.

Ik heb op het saunaplein gewerkt. Dus echt bij de sauna's. Maar is inmiddels alweer een paar jaar terug (wat vliegt de tijd).

Bij Bussloo hebben ze trouwens zo'n wisselbad. Dat is echt mijn favoriete koel-manier. Eerst in een koud bad, dan het warme en dan weer in het koude. Echt heerlijk!
Laatst bijgewerkt door Polivy op 16-08-14 09:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 09:44

Murthul schreef:
Ik heb ook een keer in zweden in de sneeuw liggen rollen, heel apart en t voelt n stuk minder koud dan ijskoud water..

Gaaf!

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 09:53

Oeh die vind ik juist het lastigst! Die is écht koud (in tegenstelling tot het dompelbad buiten dat lekker opwarmt in de zon :D) en als ik in de warme ben geweest, kom ik die koude echt bijna niet meer in! Mijn benen weigeren dan letterlijk op de tweede of derde trede van het trapje haha

Laatst was ik daar met een vriendin en toen was het extreem rustig en toen zijn we van het koude bad over het muurtje geklommen en in het warme badje geplonst
Heerlijk en we hebben tranen gelachen want charmant is anders hahaha
Er was daar verder niemand die er last van had hoor, anders hadden we het niet gedaan :')