Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Starbreeze schreef:Zijn jullie trouwens ook van die 'huismussen'?
Aria_zz schreef:Wel fijn dat je therapie hebt gehad om met jezelf om te gaan. Wat deed je daar zoal, als ik vragen mag?
Kimara_00 schreef:Ik hoop dat het bij mij ook minder wordt, want moet nog wel lang naar school.
Ik ben alleen verlegen als ik mensen net leer kennen, of nog niet ken. Maar als ik al langer vrienden met iemand ben, ben ik totaal niet verlegen meer. Ik kan er ook niet goed tegen als iemand boos op me wordt. Vroeger ging ik wel is naar feestjes, maar heb daar nu steeds minder zin in. Ik hou ook niet zo van verjaardagen van andere mensen, vind het altijd druk en dan ken ik de helft van de mensen niet eens. Concerten vind ik dan weer wel leuk.
Bij therapie zei ze ook dat ik naar de positieve kanten moet kijken, alleen vergeet ik dat vaak. Bij de positieve dingen denk ik er niet echt bij na, bij de negatieve dingen juist wel want dan heb ik er last van.
Ghostattack schreef:Soms heb ik momenten dat ik me echt kapot kan ergeren aan hardere geluiden of als iemand bijvoorbeeld iets laat vallen. Dan moet ik me echt inhouden om niet in 'paniek' te raken of te gaan huilen.
Rebel_Jits schreef:Kimara, lees je eens in over mindfullness. Dan leer je juist te focussen op de positieve momenten en de negatieve aan je voorbij te laten gaan. Een beetje als het kijken naar vogels op het water. Je moet de vogels echt bekijken om hun mooie kleuren te zien (positieve momenten). En die gans zwemt ook wel weer weg als het brood op is dat hij pikt van de eendjes (negatief moment).
Beauty26 schreef:Hoi bokkers, mijn man en ik willen over 2 weken op vakantie, maar we zijn er nog niet over uit waar we geen willen of wat we willen ( camping , huisje).
Wij hebben 2 honden die met ons mee gaan, en met vreemde mensen gaat dat niet altijd even makkelijk, 1 van de 2 is wat mensen schuw en blaft dan, waar de andere hond vrolijk aan mee doet...
En zoals je kan voorstellen is dat nou niet echt ontspannend, dus normaal gaan we om die reden in het voor of na seizoen maar mijn man heeft net een nieuwe baan en kan niet anders dan in het hoogseizoen vakantie nemen. Maar op een camping is het nu uiteraard enorm druk!
Dus we hebben om die reden een huisje overwogen, maar daar zit je toch minder dicht bij de natuur... In tegenstelling tot een camping! Maar een huisje is voor de honden ( en daarom voor mij) wel rustiger, mij is nu dus de vraag hoe doen jullie dit??
Kiezen voor een toch wat drukkere camping met de honden, of toch kiezen voor een huisje waar ik de honden wat meer rust kan geven.. ? En dus misschien zelf ook wat meer rust heb ... Maar toch wat verder van de natuur?
Evelijn schreef:@laughterline .. het in twijfel trekken van het hebben van HSP hoort ook bij HSP... maar je hebt gelijk wat zegt een internetquizje.. maar ja... in hoeverre herken je je erin... en in hoeverre heb je profijt van de handvatten die ze HSP-ers geven om je eigen leven beter in te richten.
Je zit zo te horen in zeer lastige werksituatie... ik wordt al bijna benauwd als ik het lees. Schreeuwende mensen om je heen die negatieve dingen uiten... verschrikkelijk. Hoe je je er voor afsluit... nou ja .. ik weet het niet... ik zou onder de bank gaan liggen (net als mijn kat doet als er wat engs gebeurt)
Als je baas helemaal niet invoelend is... dan wordt het wel lastig. Je kan wel gaan praten met een psychotherapeut om het tenminste allemaal te uiten wat je overdag op je werk binnen krijgt. Misschien als je dat een stap te ver vindt eerst eens een dagboek maken ofzo. Daarnaast misschien eens zoeken naar ademhalingsoefeningen om je daarmee eerder te kunnen ontspannen.. en dat je het ook eerder herkent dat je lichaam in de stress schiet.
Ik heb ook het idee dat tijdens stress de overgevoeligheid toeneemt en dat ik dan ook bijna niet meer mezelf in de hand heb en het echt overloopt... dan moet ik echt uit de situatie... en veel met mijn paard gaan praten. (en netjes eten, yoga doen, alleen zijn etc.)
laughterline schreef:Hoiik kom hier even binnen vallen als dat mag
Ik denk dat ik ook hsp ben. Mijn homeopaath heeft altijd gezegd dat ik gevoeliger ben dan anderen etc, maar heb hier nooit verder over nagedacht.
Ik heb hyperventilatie en de laatste tijd heb ik hier heel veel last van. Heb nieuw werk waar er behoorlijk veel stress is en veel wordt afgeschreeuwd. Sinds dien gaat het alleen maar slechter en slechter met me. M'n baas begrijpt m'n hyperventilatie niet etc.
Door de sfeer en stress lijkt het wel alsof ik alles veel harder binnenkrijg. Ook al is t geschreeuw bijv niet tegen mij, ik kan t niet hebben. Alle geluiden, maar dan ook echt alles hoor ik. Soms wordt ik echt gek waarop weer een hyperventilatie/paniekaanval volgt.
De test natuurlijk gedaan, waarop uitkwam dat ik hsp ben. Maargoed is een internettest te vertrouwen..?
Als ik zo terug kijk, kon ik me ook nooit concentreren op school. Alle geluiden hoor ik, snel afgeleid.. Vanaf groep acht tot de 4e jaar van m'n mbo studie..
Wat denken jullie? Hsp of niet?
Hebben jullie tips hoe je je kunt afsluiten voor al die geluiden? (Behalve oordopjes in en op de bank in een hoekje gaan liggen, zoals gister)