Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

smileydees

Re: Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 09:54

Bij mijn dochter kwamen we er ook "pas" achter dat ze hsp is toen ze 13 was. Ze is nu 15,5 =)
Ik vertel haar regelmatig over dit topic, dat ik dingen leer. Zij leest ook wel mee, maar durft niet te schrijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 09:55

Fijn dat ze er wel wat aan heeft.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 10:04

Mag ik ook (weer) binnen komen vallen? Ik heb in het begin wel wat gereageerd maar ben een tijdje niet op Bokt geweest en heb het dus een tijdje niet helemaal meer gevolgd, maar moet zeggen dat ik de verhalen blijf herkennen. Erg fijn! :j
Ik heb een tijd terug eens een boekje gevonden over HSP en dat was angstaanjagend herkenbaar. Diezelfde dag was mijn moeder op visite bij haar zus die (echt té toevallig) ook net een boek over HSP had en dat aan mijn moeder had laten zien die direct ook aan mij dacht en 's avonds opbelde met 'Weet je wat ik nu weer gelezen heb?'.
Starbreeze schreef:
Zijn jullie trouwens ook van die 'huismussen'?

Lol, ik ben een grotbewoner. Als je mij kwijt bent zit ik waarschijnlijk ergens onder een steen of zo. Lekker rustig en veilig de wereld kunnen bestuderen en wegkruipen als het teveel wordt (en terwijl ik dit schrijf snap ik ineens mijn kat beter, ook een 'cave dweller' :D ). Mijn huis is ook echt Mijn Grot en mijn lievelingskamer is mijn slaapkamer: blauw en groen, heerlijk om tot rust te komen.

Smileydees, ik vind het heel mooi om te zien hoe je probeert je dochter te leren begrijpen, echt super!
En Kimara, wat fijn dat je ouders dingen herkenden, dat, samen met de therapie, scheelt denk ik vast veel in het leren omgaan er mee. Kun je niet vroeg genoeg mee beginnen.

Ik ben er zelf vrij laat achter gekomen, maar terugkijkend herken ik ook wel veel dingen die ik als kind ook had. Dromerig zijn, het fijn vinden om lekker op jezelf wat te doen (zandbakken waren favoriet, niets zo fijn als gewoon even lekker met klef zand dingen bouwen, doe ik trouwens nog steeds; in de bak tussen de paarden even zandpaardjes maken :') ), gevoelig voor geluid, geuren en texturen (sommige kleding kreeg je me dus echt niet aan) en zo zijn er vast nog wel dingen. Mijn ouders hebben er nooit echt moeilijk over gedaan en lieten me lekker mijn gang gaan (heb zelfs als uk een indoor zandbak gehad omdat ik zo vaak ziek was), het was meer dat ik bij het ouder worden merkte dat ik anders was dan 'normale' kinderen. Heb daar wel veel moeite mee gehad en kan dat pas sinds kort wat meer loslaten.

moonvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 10:16

:') ik dacht dit is een interresant topic laat ik er eens in duiken. Maar lees alleen maar dingen over mezelf. Haha en dan volgt vanzelf die test natuurlijk haha en ja hoor lijkt erop dat ik er ook een ben.

Wat een herkenning wat betreft geen feestganger zijn, drukte, altijd alles maar aanvoelen enz. Maar als ik terug kijk heeft het me ook enorm veel gegeven zoals toen ik nog vpk was. Door het gauw inschatten van een situatie kon vaak een hoop ellende voorkomen worden. Rook ook of bv een wond wel aan het genezen was of juist de vekeerde kant op ging.

Maar een ding ben ik met jullie eens, vermoeiend is het zeer zeker.

ben ook een huismus en gek op de natuur. Wat ik dus heerlijk vind mijn loopje achter het huis naar de paarden net voor de schemer invalt. Zo'n rust wat alles uitstraalt.

Kimara_00

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 12:48

(Ik was trouwens vergeten te zeggen dat ik ook op voetbal zit, niet dat dat nou zoveel uit maakt :+ )

Ik herken hier in het topic, in boeken en op internet ook heel veel dingen. Het is ook wel fijn om te zien dat veel meer mensen HSP zijn, en dat je niet de enige bent.

Aria_zz schreef:
Wel fijn dat je therapie hebt gehad om met jezelf om te gaan. Wat deed je daar zoal, als ik vragen mag?

Het is wel al weer eventjes geleden, want we hebben het goed afgesloten en hadden besloten dat de therapie niet meer nodig was.
Ik praatte vooral over de dingen waar ik last van had en daar hielp ze me bij, ook om te kijken wat oorzaken van dingen waren en wat ik er aan kon doen. Ook deed ik oefeningen om tot rust te komen. En ook deed ze op het einde hypnotherapie, omdat ik heel vaak hoofdpijn had. Het is soms wel jammer dat je niet aan alles iets kan doen, dat het bij je hoort en dat je er mee moet leren leven.

Ben voor die hoofdpijn ook naar de dokter gegaan en die zei dat ik "staalkabels" had, dus dat m'n schouders en nek helemaal vastzitten. Ik ga hier voor ook naar de fysio en we zijn er ook achter gekomen dat mijn hoofdpijn vaak gerelateerd is aan school.

Ik kijk ook vaak tegen school op door bepaalde redenen. in de klas ben ik vaak "bang" om de beurt te krijgen omdat ik dan denk dat ik het fout heb en dat andere mensen dat dan erg vinden. (Niet dat dat zo is want als iemand anders een fout maakt vind ik dat helemaal niet erg, maar toch heb ik het gevoel dat anderen dat wel erg vinden als ìk iets fout doe) Ik heb ook weinig zelfvertrouwen en kan moelijk met mensen praten die ik net ken.

Tijdens techniek of tekenen vind ik het ook vaak lastig want dan moet je zelf iets verzinnen, maar daar ben ik juist niet goed in. Ik ben echt niet goed in keuzes maken, heb vaak ook andere mensen nodig voor bevestiging.

Drama of presentaties vind ik vaak niet leuk, omdat ik dan voor de klas moet staan, waarbij ik me echt niet fijn voel.

Met gym moeten we vaak heel snel omkleden maar dat kan ik niet goed, thuis kleed ik me ook altijd langzamer om dan andere. Zelfs sokken aan trekken duurt al lang. Me sokken doe ik ook altijd binnenstebuiten want ik kan niet tegen dat naadje, netzoals kaartjes in m'n kleding. Alles moet ook altijd goed zitten waardoor het veel langer duurt. Ik heb ook afgesproken met m'n gymleraar dat ik er wat langer over moet doen, want een staart maken duurt ook altijd lang.

Ook ben ik niet goed in samenvattingen maken, ik schrijf dan of alles op, of ik schrijf heel weinig op. Ik kan niet goed kiezen wat nou belangrijk is en wat niet. Daarom is leren ook wel lastiger omdat ik niet voor mezelf kan bepalen wat nou belangrijk is en wat niet.

Ik ben een perfectionist dus alles moet altijd goed zijn. Ook met presentaties of werkstukken wil ik wel graag de leiding, omdat ik dan wil weten wat iedereen heeft gedaan en of het goed is. Ik kan ook dingen voor anderen doen maar dat gaat beter als ze goed zeggen wat ik moet doen.

Ik hou ook van orde, regelmaat en zekerheid. Als ik iets doe wil ik ook zeker weten of ik het goed doe.

Ook herken ik wel dat ik wijzer ben dan mijn leeftijdsgenoten.
Eerst toen ik nog veel jonger was, dacht ik ook al na over de dood en ging dan huilend naar m'n moeder toe. Ik stel ook vaak ingewikkelde vragen.

Mijn broer heeft pdd nos, mijn oom heeft asperger en mijn vader heeft ook wel iets, maar ik weet niet wat. :P
Daarom bots ik vaak wel met m'n vader. Vooral ook tijdens het avondeten irriteer ik me aan alle geluiden die mijn vader maakt, erg handig dat ik naast hem zit :Y)

Ik ben ook erg emotioneel en moet snel huilen door bijv. mooie liedjes en zielige films. Maar ook als iemand kritiek op me levert, waar ik wel tegen kan, maar blijkbaar trek ik het me dan zo erg aan dat ik dan ook al moet huilen (probeer het wel in te houden). Dat heb ik ook als ik iets verkeerd doe.

Ik heb ook wel een soort van herhalingsdwang, maar dan vooral het herhalen van gedachten in m'n hoofd. (Waar we ook aan werkten met de therapie)

Soms is het ook nog wel is lastig met vriendinnen, want ze weten wel dat ik een HSP ben maar soms lijkt het alsof ze dat vergeten zijn als ik bijvoorbeeld anders reageer. Wat ook wel vervelend is. Ik snap natuurlijk dat het moeilijk is om te weten hoe een HSP is, als je dat zelf niet bent, maar ik heb het geprobeerd uit te leggen.

Echt sorry voor mijn meeeeega lange verhaal :+ :o respect als je alles gelezen hebt _/-\o_ :P

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 13:18

Haha, jij moest iets kwijt Kimara :D

Ik zie hier vooral negatieve punten staan. Probeer wat meer positief over die punten te denken!
Je neemt de tijd om je om te kleden, je laat je dus niet opjagen en wil je kleren 'goed' aan doen, zodat alles goed zit.

En voor de klas staan vind iedereen spannend, ook al zie je het niet ;) dat gaat vanzelf beter. En soms ook niet, maar dat geeft niet.

Dat herhalen van gedachten heb ik ook, daarom kan ik vaak niet slapen. Maar visualisatie wil daar al eens voor helpen. Je op de positieve dingen richten en langzaam je gedachten verleggen.

En niet alles heeft met HSP zijn te maken, je bent ook gewoon jong en er veranderd veel ;)

Ik ben net terug van Spanje en het viel me vanaf de eerste dag op dat ik veel rustiger was, er kwamen veel minder prikkels binnen ook al waren er best veel mensen. Vriendin die er al meerdere maanden woont zei tegen mij: ja je hebt gelijk hoor, de mensen zijn hier gewoon rustiger en minder 'aanvallend'. Ik voelde het dus goed aan.

En toen kwam ik terug in belgie en kreeg ik berichten: dit gaat niet door, dat gaat niet en regel dit eens. Weg rustig en ontprikkeld gevoel. Ik kon wel door de grond gaan en wil eigenlijk gewoon terug op het vliegtuig terug.

Kimara_00

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 13:29

Bedankt voor je reactie :)

Fijn dat het in Spanje wel lekker rustig was :)
Jammer dat als we terugkomen van vakantie je weer naar school of werk moet of andere dingen moet regelen.. En weg is alle rust

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 14:02

Ik kom ook even binnenvallen, lees hier al een tijdje mee :) Kimara, ik herken mezelf echt enorm in jouw verhaal! Bijna alles wat jij hebt op school, had ik ook. Gelukkig is dat in de jaren wel minder geworden.

Ik was als jong kind altijd enorm verlegen, was het liefst alleen (nu nog) en zat graag ergens in een hoekje waar je me niet zag. Als iemand 'boos' was op mij, begon ik meteen te huilen. En dat heb ik nu vaak nog steeds, helemaal als mensen tegen me schreeuwen. Feestjes moet ik niet eens aan denken, bij het idee alleen al raak in lichtelijk in paniek. Gek genoeg ga ik dan wel weer graag naar festivals, maar alleen de festivals die ik echt leuk vind (zoals FortaRock).

Soms heb ik momenten dat ik me echt kapot kan ergeren aan hardere geluiden of als iemand bijvoorbeeld iets laat vallen. Dan moet ik me echt inhouden om niet in 'paniek' te raken of te gaan huilen.

Ik ga trouwens wel graag op vakantie, maar niet te lang. Twee weken is echt lang genoeg voor mij, daarna heb ik het wel weer gezien en wil ik terug naar huis (naar de katten).

Ik ben inmiddels zo enorm gewend aan het 'HSP zijn', dat ik het absoluut niet als iets negatiefs zie. Tuurlijk is het soms enorm vervelend, maar ik ben nou eenmaal zoals ik ben :)

Kimara_00

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 14:30

Ik hoop dat het bij mij ook minder wordt :) , want moet nog wel lang naar school.

Ik ben alleen verlegen als ik mensen net leer kennen, of nog niet ken. Maar als ik al langer vrienden met iemand ben, ben ik totaal niet verlegen meer. Ik kan er ook niet goed tegen als iemand boos op me wordt. Vroeger ging ik wel is naar feestjes, maar heb daar nu steeds minder zin in. Ik hou ook niet zo van verjaardagen van andere mensen, vind het altijd druk en dan ken ik de helft van de mensen niet eens. Concerten vind ik dan weer wel leuk.

Bij therapie zei ze ook dat ik naar de positieve kanten moet kijken, alleen vergeet ik dat vaak. Bij de positieve dingen denk ik er niet echt bij na, bij de negatieve dingen juist wel want dan heb ik er last van.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 14:33

Kimara_00 schreef:
Ik hoop dat het bij mij ook minder wordt :) , want moet nog wel lang naar school.

Ik ben alleen verlegen als ik mensen net leer kennen, of nog niet ken. Maar als ik al langer vrienden met iemand ben, ben ik totaal niet verlegen meer. Ik kan er ook niet goed tegen als iemand boos op me wordt. Vroeger ging ik wel is naar feestjes, maar heb daar nu steeds minder zin in. Ik hou ook niet zo van verjaardagen van andere mensen, vind het altijd druk en dan ken ik de helft van de mensen niet eens. Concerten vind ik dan weer wel leuk.

Bij therapie zei ze ook dat ik naar de positieve kanten moet kijken, alleen vergeet ik dat vaak. Bij de positieve dingen denk ik er niet echt bij na, bij de negatieve dingen juist wel want dan heb ik er last van.

Dat heb ik inderdaad ook :)

Je bent pas 13, dus je gaat nog volop veranderen. Voor je het weet ben je klaar met de middelbare school (Ja echt, ik heb net mijn vwo diploma op zak en kan me nog precies de kennismakingsdag herinneren alsof het gisteren was)

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 23:20

Welkom nieuwelingen *\o/*
Ik heb een tijdje stil meegelezen. Toch fijn om herkenning te lezen hier.

Ik merk wel dat ik kan wennen aan grote prikkels. Op mijn werk is het bij vlagen heel druk (soms een paar dagen achtereen). Toen ik er net werkte, was ik na een dag helemaal kapot. Inmiddels vind ik de drukte juist fijn (verstand op nul en lekker doorwerken). Ik lig niet meer uitgeteld op de bank na een zaterdag werken. Er is dus hoop voor jullie :D

Hmm, ik was ook ergens 11/12 toen ik wist dat ik 'anders' was. Heb een tijd me verdiept in nieuwetijdskinderen ed, maar dat paste toch niet helemaal bij me. Toen ergens eens hoogsensitiviteit tegengekomen en dat was alsof de zon ineens ging schijnen. Wat een herkenning! Ik praat er niet over richting anderen, want dan ben je weer 'zweverig bezig' >;)

Kimara, lees je eens in over mindfullness. Dan leer je juist te focussen op de positieve momenten en de negatieve aan je voorbij te laten gaan. Een beetje als het kijken naar vogels op het water. Je moet de vogels echt bekijken om hun mooie kleuren te zien (positieve momenten). En die gans zwemt ook wel weer weg als het brood op is dat hij pikt van de eendjes (negatief moment).

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 23:23

Ghostattack, jij ook welkom ;)

Vroeg me trouwens al een tijdje iets af, of het nu aan HSP zijn ligt of dat het echt iets 'van mij' is. Ik ben soms gewoon 'high' of 'dronken' zonder dat ik iets genomen heb. Ik vermoed door sterke invloed van hormonen in mijn hoofd. Maar ik vroeg mij af of dit met de HSP gevoeligheid te maken heeft of niet. Komt al heel mijn leven voor, en begin er eigenlijk nog maar net over te denken dat dat misschien niet 'normaal' is.
Iemand hier ervaring mee?

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 06:42

Dat hele erge dronken ken ik niet, wel soms het gevoel alsof ik een beetje aangeschoten ben, voornamelijk in groepjes. Ik drink geen alcohol, maar op zo'n moment zit ik dan in een soort van roes. Ik laat mij denk ik meevoeren op de energie van anderen.

Ik merk dat ik steeds beter in grotere groepen kan, zoals afgelopen weekend ben ik het hele weekend vrijwilliger geweest op de KK match in Apeldoorn. Daar slapen in een hotel, eten en werken daar 2 dagen, wel samen met mijn zus. Alleen merk ik meteen de dag erna dat ik in een zwart gat val. Dan voel ik mij alleen, somber, mislukt, verlaten etc. En heb de afgelopen weekenden teveel gedaan en dat liep gister zodanig op dat alle spanning eruit kwam en eindigde in knallende ruzie met partner.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 09:43

Dat kan het idd wel zijn Amanda :j

Dat in een zwart gat vallen ken ik :(:) wel goed dat je beter met grote groepen om kunt, alleen jammer dat het dan zo moet eindigen. Herken het wel heel erg, vind dat altijd zo vreselijk. Nog iets leuks gaan doen dan maar?

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 09:52

Ghostattack schreef:
Soms heb ik momenten dat ik me echt kapot kan ergeren aan hardere geluiden of als iemand bijvoorbeeld iets laat vallen. Dan moet ik me echt inhouden om niet in 'paniek' te raken of te gaan huilen.

Och ja...Ken je trilplaten? Van die lawaaimachines waar ze stenen mee de grond in trillen? Daar raak ik dus echt serieus van in paniek als die te dichtbij komen. Zo ben ik er achter gekomen dat ik best heel erg atletisch ben en zo door een open raam kan springen als het moet. :=

En dat high en dronken herken ik ook wel :j . Een bezoekje aan een fysio heeft hetzelfde effect als 2 pilletjes diazepam en ik kan al aangeschoten raken van een blikje fanta. Dat was dan weer wel leuk. Destijds op de manege waar ik toen reed vonden ze dat zo prachtig dat ik elke week een blikje kreeg, gewoon omdat ze het zo grappig vonden om me 'dronken' te voeren. En een lol als ik weer eens van een barkruk af donderde. >;)
Kan me best voorstellen dat dat laatste ook ligt aan de (positieve) energie van de anderen. :j Thuis word ik nooit dronken van frisdrank.

Bij grote prikkels ligt het er aan wat ik moet doen. Afgelopen weekend had ik een optreden bij mijn dansschool en werden wij als volwassenen gevraagd te helpen met de kleintjes. Moet je je voorstellen, een zaal vol kleine blérende, rondrennende ukken...Zag er best tegenop maar omdat ik een duidelijke taak kreeg (het aankleden van een groepje) kon ik me op één ding focussen en toen werd het eigenlijk best leuk. Heb de spulletjes neergelegd, ze allemaal in een rijtje gezet, wat erg goed ging omdat het allemaal hele lieve snoezige meisjes waren, en ze om de beurt geholpen.
Maar een drukke onoverzichtelijke markt hou ik nog geen 10 minuten vol zonder gierend gek te worden.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 13:22

Aria: Dronken van geluk, ja daar heb ik regelmatig last van.

Kimara_00

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 17:12

Rebel_Jits schreef:
Kimara, lees je eens in over mindfullness. Dan leer je juist te focussen op de positieve momenten en de negatieve aan je voorbij te laten gaan. Een beetje als het kijken naar vogels op het water. Je moet de vogels echt bekijken om hun mooie kleuren te zien (positieve momenten). En die gans zwemt ook wel weer weg als het brood op is dat hij pikt van de eendjes (negatief moment).

Dankje, zal ik doen :)

Ik zelf heb nog nooit het gevoel gehad dat ik dronken ben. Ligt misschien aan dat ik jonger ben en nog niet alles van HSP zijn heb kunnen ervaren.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 18:14

Haha pluizenbolpum :') ja, vroeger had ik dat ook meer, zo idd van een blikje niets toch 'dronken' zijn :+ heerlijk goedkoop :j
En als je het zo kunt ordenen, is het idd te bevatten! Goed dat je het zo hebt aangepakt ;)

Veulen, dat heb ik nog niet veel mogen ervaren, maar zal wel fijn zijn :D

Kimara, nee hoor, misschien dat je het nog tegenkomt, ik had het al van toen ik heel klein was. Maar vermoed dat ik gewoon extra sensitief ben op hersenen dingen :Y) heb soms ook kleine tijdssprongen, maar gelukkig niet vaak.

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 13:40

Hoi :) ik kom hier even binnen vallen als dat mag :+

Ik denk dat ik ook hsp ben. Mijn homeopaath heeft altijd gezegd dat ik gevoeliger ben dan anderen etc, maar heb hier nooit verder over nagedacht.

Ik heb hyperventilatie en de laatste tijd heb ik hier heel veel last van. Heb nieuw werk waar er behoorlijk veel stress is en veel wordt afgeschreeuwd. Sinds dien gaat het alleen maar slechter en slechter met me. M'n baas begrijpt m'n hyperventilatie niet etc.
Door de sfeer en stress lijkt het wel alsof ik alles veel harder binnenkrijg. Ook al is t geschreeuw bijv niet tegen mij, ik kan t niet hebben. Alle geluiden, maar dan ook echt alles hoor ik. Soms wordt ik echt gek waarop weer een hyperventilatie/paniekaanval volgt.

De test natuurlijk gedaan, waarop uitkwam dat ik hsp ben. Maargoed is een internettest te vertrouwen..?

Als ik zo terug kijk, kon ik me ook nooit concentreren op school. Alle geluiden hoor ik, snel afgeleid.. Vanaf groep acht tot de 4e jaar van m'n mbo studie..

Wat denken jullie? Hsp of niet?
Hebben jullie tips hoe je je kunt afsluiten voor al die geluiden? (Behalve oordopjes in en op de bank in een hoekje gaan liggen, zoals gister :oo )

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 22:03

Hoi bokkers, mijn man en ik willen over 2 weken op vakantie, maar we zijn er nog niet over uit waar we geen willen of wat we willen ( camping , huisje).

Wij hebben 2 honden die met ons mee gaan, en met vreemde mensen gaat dat niet altijd even makkelijk, 1 van de 2 is wat mensen schuw en blaft dan, waar de andere hond vrolijk aan mee doet...

En zoals je kan voorstellen is dat nou niet echt ontspannend, dus normaal gaan we om die reden in het voor of na seizoen maar mijn man heeft net een nieuwe baan en kan niet anders dan in het hoogseizoen vakantie nemen. Maar op een camping is het nu uiteraard enorm druk!

Dus we hebben om die reden een huisje overwogen, maar daar zit je toch minder dicht bij de natuur... In tegenstelling tot een camping! Maar een huisje is voor de honden ( en daarom voor mij) wel rustiger, mij is nu dus de vraag hoe doen jullie dit??

Kiezen voor een toch wat drukkere camping met de honden, of toch kiezen voor een huisje waar ik de honden wat meer rust kan geven.. ? En dus misschien zelf ook wat meer rust heb ... Maar toch wat verder van de natuur?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 22:20

@Beauty26 Er zijn toch ook wel huisjes die bijna midden in de natuur (bij boerderij of parken in het bos) staan en waar het dus en rustig is en genoeg natuur... ik zou echt niet op drukke camping willen staan. Zeker niet als de huisdieren die ik meeneem daar ook onrustig van worden. Misschien kan je zoeken op iets van bed&breakfast of appartementen bij een boer... ipv een grote camping of vakantiepark. (wel mazzel hebben dat ze nog iets vrij hebben)
Maar goed... ik ga helemaal niet op vakantie... man is volgende week wel 2 weken vrij maar we gaan lekker wat in huis klussen en kippenhok maken. De stress rondom vakantie... en het achterlaten van mijn dieren.. ben ik liever kwijt dan rijk.

@laughterline .. het in twijfel trekken van het hebben van HSP hoort ook bij HSP ;) ... maar je hebt gelijk wat zegt een internetquizje.. maar ja... in hoeverre herken je je erin... en in hoeverre heb je profijt van de handvatten die ze HSP-ers geven om je eigen leven beter in te richten.

Je zit zo te horen in zeer lastige werksituatie... ik wordt al bijna benauwd als ik het lees. Schreeuwende mensen om je heen die negatieve dingen uiten... verschrikkelijk. Hoe je je er voor afsluit... nou ja .. ik weet het niet... ik zou onder de bank gaan liggen (net als mijn kat doet als er wat engs gebeurt)
Als je baas helemaal niet invoelend is... dan wordt het wel lastig. Je kan wel gaan praten met een psychotherapeut om het tenminste allemaal te uiten wat je overdag op je werk binnen krijgt. Misschien als je dat een stap te ver vindt eerst eens een dagboek maken ofzo. Daarnaast misschien eens zoeken naar ademhalingsoefeningen om je daarmee eerder te kunnen ontspannen.. en dat je het ook eerder herkent dat je lichaam in de stress schiet.
Ik heb ook het idee dat tijdens stress de overgevoeligheid toeneemt en dat ik dan ook bijna niet meer mezelf in de hand heb en het echt overloopt... dan moet ik echt uit de situatie... en veel met mijn paard gaan praten. (en netjes eten, yoga doen, alleen zijn etc.)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 22:55

Beauty26 schreef:
Hoi bokkers, mijn man en ik willen over 2 weken op vakantie, maar we zijn er nog niet over uit waar we geen willen of wat we willen ( camping , huisje).

Wij hebben 2 honden die met ons mee gaan, en met vreemde mensen gaat dat niet altijd even makkelijk, 1 van de 2 is wat mensen schuw en blaft dan, waar de andere hond vrolijk aan mee doet...

En zoals je kan voorstellen is dat nou niet echt ontspannend, dus normaal gaan we om die reden in het voor of na seizoen maar mijn man heeft net een nieuwe baan en kan niet anders dan in het hoogseizoen vakantie nemen. Maar op een camping is het nu uiteraard enorm druk!

Dus we hebben om die reden een huisje overwogen, maar daar zit je toch minder dicht bij de natuur... In tegenstelling tot een camping! Maar een huisje is voor de honden ( en daarom voor mij) wel rustiger, mij is nu dus de vraag hoe doen jullie dit??

Kiezen voor een toch wat drukkere camping met de honden, of toch kiezen voor een huisje waar ik de honden wat meer rust kan geven.. ? En dus misschien zelf ook wat meer rust heb ... Maar toch wat verder van de natuur?

Ik ga al jaren samen met de hond op vakantie. Gewoon 2 of 3 weken in een huisje. Ik heb echt op plekken gezeten die heerlijk waren. Zo rustig en zo mooi. Priveverhuur wel vaak, en dan liever niet op een vakantiepark. Tenzij buiten het seizoen.
Wel ga ik meestal naar het oosten of noorden. Dus duitsland/tjechie of scandinavie.

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 23:06

Evelijn schreef:
@laughterline .. het in twijfel trekken van het hebben van HSP hoort ook bij HSP ;) ... maar je hebt gelijk wat zegt een internetquizje.. maar ja... in hoeverre herken je je erin... en in hoeverre heb je profijt van de handvatten die ze HSP-ers geven om je eigen leven beter in te richten.

Je zit zo te horen in zeer lastige werksituatie... ik wordt al bijna benauwd als ik het lees. Schreeuwende mensen om je heen die negatieve dingen uiten... verschrikkelijk. Hoe je je er voor afsluit... nou ja .. ik weet het niet... ik zou onder de bank gaan liggen (net als mijn kat doet als er wat engs gebeurt)
Als je baas helemaal niet invoelend is... dan wordt het wel lastig. Je kan wel gaan praten met een psychotherapeut om het tenminste allemaal te uiten wat je overdag op je werk binnen krijgt. Misschien als je dat een stap te ver vindt eerst eens een dagboek maken ofzo. Daarnaast misschien eens zoeken naar ademhalingsoefeningen om je daarmee eerder te kunnen ontspannen.. en dat je het ook eerder herkent dat je lichaam in de stress schiet.
Ik heb ook het idee dat tijdens stress de overgevoeligheid toeneemt en dat ik dan ook bijna niet meer mezelf in de hand heb en het echt overloopt... dan moet ik echt uit de situatie... en veel met mijn paard gaan praten. (en netjes eten, yoga doen, alleen zijn etc.)

Dankje voor je reactie :) Ik ben onder behandeling voor m'n hyperventilatie. Zij is ook psychologe dus opzich wel fijn inderdaad. Toevallig a.s. woensdag weer een afspraak, eens kijken wat zij ervan zegt.

Wat zijn dan eigenlijk de zogenaamde 'voordelen' van hsp? Ik merk wel snel als mensen zich k.t voelen en wil ze dan graag helpen, maar de laatste tijd neem ik vooral het gevoel over en ga ik me ook zo voelen..

Ik heb wel erg fijne collega's, als die er niet waren was ik eigenlijk allang opgestapt.. Maar ik was zo blij met deze baan. Eindelijk iets leuks in de buurt in mijn eigen 'straatje'. Dat vind je niet zo snel.

Mijn vriend is ook HSP, hebben 't er eigenlijk nooit echt over, zal eens aan hem vragen of ie goede tips heeft. Maar hij heeft het vaak over 'aarden'? ik snap dat niet zo goed eigenlijk :+ Ik heb laatst met hem voor het eerst gemediteerd. Best lastig maar wel heel erg fijn en was zo rustig geworden.. :)

Edit: ik hou trouwens wel echt van een feestje, (als ik geen last heb van m'n hyperventilatie..en de sfeer goed zit). Harde bass in de muziek vind ik dan geweldig en ga dan ook wel los. Maar als ik me ook een tikkeltje ga ergeren of me niet helemaal op m'n gemak voel.. dan is't ook klaar en erger ik me aan alles :') Heel vervelend op stap..

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 23:14

Ik meld me hier ook! Ben ook HSP en vind het wel interessant om te lezen hoe jullie het ervaren en hoe jullie er mee omgaan. Bij mij is het vastgesteld door een psycholoog en ben er daarna verder over gaan lezen.

laughterline schreef:
Hoi :) ik kom hier even binnen vallen als dat mag :+

Ik denk dat ik ook hsp ben. Mijn homeopaath heeft altijd gezegd dat ik gevoeliger ben dan anderen etc, maar heb hier nooit verder over nagedacht.

Ik heb hyperventilatie en de laatste tijd heb ik hier heel veel last van. Heb nieuw werk waar er behoorlijk veel stress is en veel wordt afgeschreeuwd. Sinds dien gaat het alleen maar slechter en slechter met me. M'n baas begrijpt m'n hyperventilatie niet etc.
Door de sfeer en stress lijkt het wel alsof ik alles veel harder binnenkrijg. Ook al is t geschreeuw bijv niet tegen mij, ik kan t niet hebben. Alle geluiden, maar dan ook echt alles hoor ik. Soms wordt ik echt gek waarop weer een hyperventilatie/paniekaanval volgt.

De test natuurlijk gedaan, waarop uitkwam dat ik hsp ben. Maargoed is een internettest te vertrouwen..?

Als ik zo terug kijk, kon ik me ook nooit concentreren op school. Alle geluiden hoor ik, snel afgeleid.. Vanaf groep acht tot de 4e jaar van m'n mbo studie..

Wat denken jullie? Hsp of niet?
Hebben jullie tips hoe je je kunt afsluiten voor al die geluiden? (Behalve oordopjes in en op de bank in een hoekje gaan liggen, zoals gister :oo )

Voor mij is dit heel erg herkenbaar, bij mijn vorige werkgever was de druk ook erg hoog (niet qua werkdruk, maar wel qua spanningen), waardoor ik weer volop ben gaan hyperventileren. Hier had ik eigenlijk nooit meer last van en kwam nu weer vol opzetten. Uiteindelijk kreeg ik ook paniekaanvallen en heb toen besloten te stoppen op het werk, omdat het voor mij gewoon geen gezonde situatie was. Als ik jou was zou ik kijken of er iets is waardoor je je weer lekkerder kan gaan voelen op het werk, of anders toch te kijken naar een plek waar minder spanningen zijn.

Enne, over die internettest: tegen mij is gezegd dat het niet betrouwbaar is en dat HSP eigenlijk vastgesteld moet worden door een "deskundige". Maar door het boek Hoog Sensitieve Personen (geloof dat het zo heet in elk geval...) te lezen, had ik eigenlijk zonder deskundig oordeel ook wel vast kunnen stellen dat ik HSP ben :D

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 23:19

Ah dan ga ik eens kijken naar een boek :j Maar wie weet, weet zij er ook wel wat van waarbij ik onder behandeling ben :)

Wat vervelend dat 't zo weer omhoog kwam! :n Ik ben inderdaad al stiekem een beetje aan het rondkijken.... Maar zal 't ook wel heel erg gaan missen hoor..