ADD, Ritalin en toch wel nieuwsgierig naar..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 00:44

Lady_M schreef:
Nee ik ook niet. De mensen dicht bij me weten het, mijn vriend houdt er heel erg rekening mee :) Maar mijn ouders proberen het wel te begrijpen, maar vaak krijg ik toch nog onbegrip, zelfs bij hen... :(:)

Valt me de laatste tijd op dat 'normale' (for lack of a better term... :Y) ) mensen zich heel moeilijk kunnen inleven in alles wat buiten de norm valt... Niet alleen bij ADD...

en dan zeggen dat wij ons niet kunnen inleven maar begin te twijfelen of wij het niet beter kunnen omdat we weten dat we er moeite mee hebben en andere mensen het gewoon verdommen

Astaloca

Re: ADD, Ritalin en toch wel nieuwsgierig naar..

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 00:48

Mag ik vragen hoe bij jullie dit ontdekt is? :) mag ook via pb uiteraard.. ik vind de kenmerken namelijk nogal sterk overeenkomen, maar wil het ergens ook weer niet écht zien zeg maar.. dan lijkt het alsof ik 'ziek' ben ofzo.. ik weet niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 12:57

Lady_M schreef:
Zo'n dieet klinkt wel interessant... :)

Net bij het huis dat gekoppeld is aan mijn studentenhuis (groep van 7 mensen, maar verspreid over 2 huizen) geweest, en daar compleet ingestort over mijn huisgenoot... Lang verhaal kort, ze doet alles waarvan je denkt 'hoe kan iemand zo egoïstisch en asociaal zijn?'. En ze hebben aangeboden met z'n allen om de tafel te gaan zitten om met haar het gesprek aan te gaan!
Ben wat sceptisch of het ook iets gaat verbeteren (speelt al het hele jaar, imo is de enige redelijke optie dat zij gewoon weggaat...), maar wel fijn te weten dat iedereen achter mij en andere huisgenootje staat.

Zit hier al de hele avond opgelucht maar ook extreem emotioneel te wezen... :(:) Kan echt niet tegen confrontaties...

[naam] schreef:
Ik heb van de MC vragen van contractenrecht 11 van de 15 punten. Betekent dat ik nog 16 punten van de 30 moet halen voor de casusvragen voor een 6.. realisitisch of niet?... heel hard hopen maar..

Ik duim voor je! *\o/*

Thanks!

Fijn idd als ze achter je staan :) Vervelende huisgenoten zijn niet leuk.... Ik woon met z'n 10en in één huis, en elk half jaar gaan er ook weer mensen weg en komen er nieuwe (de helft is internationale student), is ook altijd maar afwachten wat je erbij krijgt. Ik heb nu een blowende buurjongen met vrienden die er een gewoonte van maken om zijn kamerdeur keihard dicht te slaan en dan bij voorkeur midden in de nacht... en in onze gang galmt dat ook nog eens heerlijk door.. Gelukkig is die hier maar 1 semester en gaat hij eind van de maand terug :)) Vannacht om half 3 ging ook weer eens het brandalarm af in huis, gelukkig was ik nog wakker :+ Maarja ik heb niks te klagen eigenlijk...

Over dat dieet: Ik eet/ drink sinds vorig weekend helemaal geen suiker meer, dat schijnt ook te werken. Wel een uitdaging want in bijna alles zit suiker (zelfs chips...), maarja ik hou van uitdagingen en ik hou het tot nu toe vol :j Ook voor m'n huid werkt t nu al (ik heb best een slechte huid).. :D

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 19:06

Ik studeerde SPH en herkende toch stiekem wel erg veel ADHD kenmerken. Achteraf gezien was ik een typisch ADHD kind, maar omdat ik Gymnasium deed (maar vraag niet hoe..) nooit eerder aan gedacht dat het wel eens ADHD zou kunnen zijn.

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 10:32

ginger18 schreef:
Mag ik me ook even melden hier.
Ik ben nog niet bij de huisarts of een psycholoog geweest, maar ik heb een heel zwaar vermoeden dat ik add heb. Voel me bijna altijd somber en had dit laatst op een ander forum gezet en naar aanleiding van mijn verhaal zei iemand, heb je geen add. Daarop ben ik gaan googlen en wat een wereld van herkenning was dat zeg. Ik herken mezelf in praktisch alle symptomen die op internet staan. Wij hebben ook add en adhd in de familie zitten.

Nou weet ik dat je via internet niet zomaar een diagnose kan stellen, daarom ga ik morgen ook een afspraak maken bij de huisarts. Maar ik vind het wel interessant om hier mee te lezen.

Even een quote van mijn eigen.
Ik ben vandaag bij de huisarts geweest en ik ga een onderzoek krijgen naar add.
Kan iemand me vertellen wat ik ongeveer kan verwachten van zo'n onderzoek?
Ik moet nu wachten op een oproep van het ggz. Hoe lang duurde dat bij jullie ongeveer voordat jullie de oproep ontvingen?

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 10:57

Vooral een heleboel praten, met zowel jou als mensen die jou ook uit je kindertijd kennen :) Om er op die manier achter te komen in hoeverre je last van ADHD symptomen hebt, en of dat er mogelijk nog andere verklaringen voor je klachten zijn.
Hoelang het duurde voordat ik de oproep kreeg weet ik niet meer.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 14:36

Het duurde voor mijn dochter ca 6 weken voor ze terecht kon bij een instantie die we zelf uitgezocht hebben. We hebben nu 1e gesprek -intake- gehad. Daarna volgt er nog een gesprek en als daar uit blijkt dat het ADD is krijgt ze nog 2 testen.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 15:14

Mag ik hier even komen binnenvallen?
Ik ben sinds gister begonnen met ritalin. Ik vind het tot nu toe helemaal niets :n

Ik slik nu maar 5 mg, 3 keer per dag. Ik heb niet het idee dat mijn symptomen minder worden, maar ik voel me wel erg paniekerig en gehaast. Volgende week donderdag heb ik weer een afspraak bij de arts, dus dan ga ik sowieso aan haar vragen hoe dat zit.

Hebben jullie ervaring met dat paniekerige gehaaste gevoel?

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 15:16

Bedankt voor jullie reacties. Dat word nog wat dan, praten. Ben niet zo goed om over mn eigen te praten. Heino, ik krijg trouwens ADD onderzoekgeen ADHD. Ik weet niet of daar nog verschil in zit met het onderzoek.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 15:24

Nee, het onderzoek is hetzelfde. Alleen zullen ze bij jou misschien de vragen die gaan over hyperactiviteit overslaan/anders stellen.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 18:22

NiKip: dat zijn typische bijwerkingen :) Meestal vervagen die vanzelf na een paar dagen.

__PrinCes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 19:17

NiKip schreef:
Mag ik hier even komen binnenvallen?
Ik ben sinds gister begonnen met ritalin. Ik vind het tot nu toe helemaal niets :n

Ik slik nu maar 5 mg, 3 keer per dag. Ik heb niet het idee dat mijn symptomen minder worden, maar ik voel me wel erg paniekerig en gehaast. Volgende week donderdag heb ik weer een afspraak bij de arts, dus dan ga ik sowieso aan haar vragen hoe dat zit.

Hebben jullie ervaring met dat paniekerige gehaaste gevoel?

Heey,
Ik heb dit ook gehad. De eerste keer toen ik ze nam. Toen ben ik gelijk gestopt. Dat gevoel wat je beschrijft, paniekerig, gehaast, maar alleen van binnen. Was niks aan me te zien maar ik voelde me vreselijk.
Nu gebruik ik ze weer en heb ik nergens last van gehad, ja als ik me druk en gehaast gedraag, dan wordt het naar mijn idee erger, maar verder komt het niet vanzelf :)

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 14:47

Hmm ok dan wacht ik het in ieder geval nog even af tot mijn volgende afspraak.
Ik baal er wel ontzettend van dat ik wel last heb van de bijwerkingen, maar dat ik verder geen verschil merk bij mijn symptomen..
Moet nu een stageverslag verbeteren, maar ben echt al 2 uur bezig en heb alleen nog maar 1 inleiding overnieuw geschreven -_-

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 14:49

NiKip schreef:
Hmm ok dan wacht ik het in ieder geval nog even af tot mijn volgende afspraak.
Ik baal er wel ontzettend van dat ik wel last heb van de bijwerkingen, maar dat ik verder geen verschil merk bij mijn symptomen..
Moet nu een stageverslag verbeteren, maar ben echt al 2 uur bezig en heb alleen nog maar 1 inleiding overnieuw geschreven -_-

Niet ondenkbaar dat de dosering te laag voor je is. Het is een hele lage dosering en de verschijnselen die je beschrijft hebben wat weg van rebound verschijnselen (wat je krijgt als je meds uitwerken). Mogelijk zou dus juist een hogere dosering de oplossing kunnen zijn :j

__PrinCes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 14:54

Ik zou hogere dosering zeker proberen. Ik merk er namelijk ook niks van (de vogeltjes buiten zijn nog steeds interessanter dan mijn studieboeken) kan me nog steeds niet concentreren dus ik ben er ook maar 2 per keer gaan nemen. (en daar merk ik nog niks van, maar 3 vind ik wel wat veel)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 14:59

Hele lage dosering idd... Ik werd meteen op 1x 36mg gezet per dag. Ik had wel bijwerkingen, maar die hielden geen verband met gedrag, gedrag was alleen maar positieve verandering vanaf dag 1.... De verschijnselen die jij beschrijft had ik inderdaad bij mijn rebounds in het begin, en nu af en toe nog wel eens. Zou wel kunnen dat je met een lage dosering alleen de reboundeffecten krijgt, al lijkt me dat ook toch weer onwaarschijnlijk aangezien je wel iets van Methylfenidaad in je bloed hebt wat iets positiefs zou moeten doen, en je een rebound volgens pas krijgt op het moment dat het 'op' is, en dus uitgewerkt. Correct me if I'm wrong :)

Even in het algemeen trouwens: Is het niet zo dat Methylfenidaad bij mensen die ADHD hebben ze ''normaal'' maakt, en bij mensen zonder ADHD ze heel hyper en onrustig? Waarmee ik dus natuurlijk niet wil zeggen dat jij geen ADHD hebt NiKip, het is gewoon een algemene vraag die bij me opkomt.

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 15:06

Een poosje niet meer gereageerd, maar volgens mij wordt je met adhd normaal, maar kan je wel bijwerkingen hebben. Want ik word wel normaler in mn gedrag, maar voel ook een zenuwachtige maag. De wolk in mn hoofd zit er dan wel die mij van de buitenwereld afschermt en me laat concentreren, maar intern is er wel een kleine onrust.

Die onrust en het scherm zorgen ervoor dat ik nu alleen nog maar ritalin slik bij colleges en tentamens, en niet meer bij dingen waar ik creatief moet nadenken. :)

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 15:11

Ze wilde met deze dosering beginnen, zodat mijn lichaam eraan kon wennen. Ze zei ook dat ik er waarschijnlijk helemaal niets van zou merken, maar ik denk dat omdat ik redelijk klein en dun ben dat ik er dus toch wel de bijwerkingen van voel. Heb ik weer :')
Ik zal donderdag wel aan haar vragen of we een hogere dosering gaan proberen :j Of ik bel maandag als ik het echt niet meer leuk vind.

En inderdaad wat Ann_moi zegt. Het is een interne onrust. Soort jeuk van binnen zeg maar. Weet niet goed hoe ik het moet beschrijven :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 15:15

Okee interessant! Ik had dat zenuwachtige namelijk mijn hele leven, maar dat is nu met Concerta juist ook weg gelukkig. Dat was juist één van de dingen waar ik ontzettend veel last van had. Misschien heeft het er ook mee te maken hoe erg je ADHD is, alsin dat op het moment dat de medicijnen genoeg dopamine en noradreline hebben aangemaakt je hersenen zo 'normaal' zijn dat elk beetje extra zorgt voor de werking op een normaal persoon; onrustigheid dus. Ik ben wel een erg geval ADHD, dus het zou kunnen dat de 36 mg voor mij precies genoeg is om de juiste hoeveelheid dopamine en noradrenaline aan te maken. Maargoed, dat zou dan weer betekenen dat die lage dosis voor jullie alweer te hoog zou zijn.

Gaat er iemand binnen nu en snel weer naar de psychiater en heeft diegene zin om dit voorleggen? Ben wel benieuwd of die een antwoord hebben :D

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 15:18

Het is bij mij eigenlijk alleen een lichamelijke onrust die onstaat naar de 2de of derde dosis, beetje kriebelig in de maag. Toch kan ik me wel blijven concentreren en is mn hoofd wel stil. Dus ik vind het wel vreemd, maar ik ben ook geen ernstige adhd'er, wel de concentratiestoornissen en chaotischheid, maar niet extreem hyperactief :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 15:24

Ann_moi schreef:
Het is bij mij eigenlijk alleen een lichamelijke onrust die onstaat naar de 2de of derde dosis, beetje kriebelig in de maag. Toch kan ik me wel blijven concentreren en is mn hoofd wel stil. Dus ik vind het wel vreemd, maar ik ben ook geen ernstige adhd'er, wel de concentratiestoornissen en chaotischheid, maar niet extreem hyperactief :)

Ja misschien is dat het ook wel idd, dat het daar mee te maken heeft. Ik heb het hyperactieve/ impulsieve ook juist heel erg.

__PrinCes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 15:53

Juul schreef:
Even in het algemeen trouwens: Is het niet zo dat Methylfenidaad bij mensen die ADHD hebben ze ''normaal'' maakt, en bij mensen zonder ADHD ze heel hyper en onrustig? Waarmee ik dus natuurlijk niet wil zeggen dat jij geen ADHD hebt NiKip, het is gewoon een algemene vraag die bij me opkomt.

Dat is toch zo? Het is toch een soort "speed" zeg maar. Zegmaar, als je al hyper bent, om het zo te stellen , dan heft de speed het juist op. + en + is - zegmaar.
Dan zou het dus in geval van add'ers je moeten oppeppen. En daardoor kun je je juist misschien beter concentreren omdat je brein een soort oppepper krijgt?

Lady_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 16:14

Zat me trouwens af te vragen, hoe bepaal je of iemand een ernstig geval is of niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 16:18

Lady_M schreef:
Zat me trouwens af te vragen, hoe bepaal je of iemand een ernstig geval is of niet?

Ik denk dat het afhangt in wat voor mate de ADD je belemmerd in het dagelijks leven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 16:31

Joolien schreef:
Lady_M schreef:

Ik denk dat het afhangt in wat voor mate de ADD je belemmerd in het dagelijks leven?

Is van veel dingen afhankelijk idd. Ik denk nu ik medicatie heb steeds vaker: wat een idioot ben ik altijd geweest := Ik heb soms zelfs oprecht zelfmedelijden als ik denk: hoe kon je zo leven? En ik merk ook hoe erg het bij ons in de familie zit als ik bijv. naar mijn ouders en hun ouders en grootouders kijk en de verhalen die ik daarover hoor. Ik denk dat het ervan afhangt hoe erg het mis is in je hoofd (maar dat is te testen), maar daarbij ook in wat voor omgeving je opgegroeid bent en in hoeverre dat de mate waarin je er last van hebt versterkt of verminderd heeft.

Ik voel gewoon fysiek dat mijn hoofd met medicatie 'klopt'; dat alle verbindingen aangesloten zijn. En zonder medicatie voel ik een leegte, ik voel dan gewoon fysiek dat iets wat door zou moeten komen niet doorkomt omdat er iets ontbreekt. Ik vroeg trouwens aan mijn psychiater of ze van meer mensen weet die dat zo ervaren, maar dat wist ze niet.. dus bij deze; als iemand hier hetzelfde meemaakt....?