De ziekte van lyme

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

juudii5

Re: De ziekte van lyme

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 17:07

Vannacht is het trouwens volle maan :P
Nou begrijp ook niks van deze ziekte.
Nu heb ik alweer de griep :S Oke mn ouders hebben me nu waarschijnlijk aangetoken, maar was er net een beetje vanaf! grrrrrrrr

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 22:32

Even een vraagje tussendoor, had ergens in dit forum gelezen dat je met lyme ook een slechtere doorbloeding kreeg in armen en benen en dan vooral handen en voeten. Nu loop ik al sedert begin september met een grote blauwe plek op mijn voet die maar niet weg wil gaan, moet ik dit aan de lyme wijten?

juudii5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 22:33

ja.. dat hoor ik vaker idd!!

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 23:53

Ik heb ook altijd al heel snel blauwe plekken.
Ik zeg wel eens, je hoeft maar naar me te wijzen en heb al een blauwe plek.
Dus, is snel blauwe plekken ook een lyme verschijnsel?

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 01:52

Weet ik niet, ik had dat ook eigenlijk al in de 42 jaar voor ik besmet was....Ik heb het nergens gelezen. Kan me er wel iets bij voorstellen dat je doorbloeding minder kan zijn.
Feitelijk als je positief bent bevonden, kun je praktisch alles er aan toeschrijven, ook ververgering van symptomen van een aandoening die je ervoor al had. De borreliose kopieert aangetoond 386 ziektebeelden feilloos. Het is net een computertje, het zoekt in je naar aandoeningen die je hebt, of zwaktes, of bepaalde ziektebeelden in je genen en gaat dat dan naspelen. Sommige mensen waren daarvoor super gezond en nooit wat gehad. Dan worden de verschijnselen ook vager. Maar het kleinste dingetje spoort hij op en begint zijn werk te doen. Er zijn bijv. virussen die ieder mens bijna levenslang met zich mee draagt, zoals herpes virussen, verschillende types. Kan hij niets vinden verder dan pakt hij die en kopieert dat.
Als ik zo terug denk aan de afgelopen twee jaar waar ik dan in de herfst van 2008 feitelijk begon te zeuren over ditjes en datjes en zoveel vreemde dingen heb gehad, die ik bijna alleen maar weet aan te zwaar werk bij de paarden en opgebouwde stress....heb een nieuw bed gekocht nog vanwege de pijn in mijn heupen en andere gewrichten, schouders etc. En ja het ging weg, maar niet van dat bed. Alles valt op zn plaats.

Vergeet niet dat de borreliose je ook psychisch parten kan gaan spelen...dat vergeten velen ook.

Ik zou wel eens willen weten of er aantallen bekend zijn hoeveel, nederlanders er lyme borreliose hebben of hebben "gehad". Of bijv. hoeveel mensen in nederland, belgie en duitsland bij elkaar. En hoeveel positief zijn bevonden ooit door welke test dan ook. Volgens mij schrikken we ons dan rot en misschien de overheid ook.

Nou als er ooit iemand een keer minderwaardig over praat tegen mij, ook als het een arts betreft dan kan hij een wervelstorm verwachten.Vandaar dat ik al zo boos werd op de RIVM.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 02:00

Hmm ik ben wel gedotterd op mijn 42e. Dat is veel te jong. En ik ben niet dik, altijd gesport. Op de dottertafel bleek dat ik verder prachtig vertakte aderen had. Maar wel een ribbel (buitenkant) op overgang van aorta naar beenslagaders. Normaal vinden ze zo'n 'geboortefout' op heel jonge leeftijd. Bij mij veel later en ik kon toen van bijna het ene op het andere moment niet lopen. Ik verdenk borrelia. Omdat er ook zoiets al lyme carditis is.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 09:38

Als ik ga nadenken dan ben ik waarschijnlijk ook al langer ziek dan dat moment dat ik in elkaar geklapt ben.Weet het ook allemaal aan mijn werk... dat is zowel lichamelijk als psychisch erg pittig.Vaak koorts en niet herstellen na een vlucht...maar goed als je ruim 24 uur gedraaid hebt en verschillende tijdzones hebt gehad in een paar dagen tijd dan ben je ook moe nietwaar...
Veel getild of zware vlucht gehad,dan doet je lijf zeer en van al die airco's in hotels krijg je minder weerstand...toch?
Veel verschillende exoten kunnen hier en daar ook nog wel een zoönose kado doen...

Vrees dat ik er wel een jaartje bij op moet tellen :\

Sommige klachten zijn zo enorm vaag dat artsen niet weten wat ze ermee moeten...mijn rechterhand en onderkaak(af en toe) trillen al vanaf het begin.Zo nu en dan trillen mijn armen zo heftig 's nachts dat ik er wakker van wordt...

Pijn in mijn heupen heb ik zo ook af en toe,eigenlijk nooit bij stil gestaan dat dat ook een symptoom zou kunnen zijn :+

PintoNatal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 09:43

Onassa schreef:
Ik heb ook altijd al heel snel blauwe plekken.
Ik zeg wel eens, je hoeft maar naar me te wijzen en heb al een blauwe plek.
Dus, is snel blauwe plekken ook een lyme verschijnsel?

Dat heb ik ook maar ik heb dat niet door de lyme. Echter heb ik nu wel spontaan blauwe plekjes, heel klein maar echt op plaatsen dat ik niet snap waar ze vandaan komen en echt IJSKOUDE handen... ook heb ik tegenwoordig dat alsik eenmaal moet plassen echt moet rennen omdat ik anders gewoon bijna in mijn broek plas, heel irritant en heel raar vind ik..

Ik heb nu trouwens ook wat ik nooit gehad heb mn halve mond vol aften.. zitten er 4 of 5 op een rij onder mijn bovenlip en zeer dat ze doen..

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 09:46

ijskoude handen: check
rennen om te plassen: check

:\

PintoNatal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 09:50

Anya schreef:
ijskoude handen: check
rennen om te plassen: check

:\

dus dat rennen om te plassen hoort er ook bij? wordt er niet goed van.. heb 't nog niet zo heel lang maar 't valt me nu wel op..

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 09:55

IJskoude handen- en voeten:check
Rennen om te moeten plassen:check
:+
Aften kan betekenen dat je B12 laag is...heb je daar al eens naar laten kijken?

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 10:01

wat gaan jullie hard dat houd ik na studie en paard niet voor. veel symptomen herken ik ook. aften heb ik bijvoorbeeld ook veel. het rare is dat toen ik lyme kreeg het in nederland eigenlijk niet voor kwam

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 10:43

Hoelang ben jij al gezegend met Lyme Lenaa?

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 10:56

ik ga ook een check zetten bij de ijskoude handen en voeten en bij het rennen naar de wc. Misschien nog een checkpuntje erbij, ik heb het altijd van het ene op het andere moment bloedheet en dan ijskoud. Heb ook altijd een extra trui bij me, ben de hele dag aan het wisselen met kleren. Trui uit, trui aan, jas uit, jas aan :P.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 11:24

Ineke...warm-koud...warm-koud: check :o

Draag kleding in laagjes,net had ik het stervens koud,nu zweet ik mij een ongelijk.Gelukkig houd dit proces niet op 's nachts...deken op-deken af :\

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 11:52

Ik lees af en toe mee in dit topic. Ik heb hier weleens gereageerd voor wat info.
Verbaas me er wel over de klachten die ik hier lees, die ik ook heb. Geen flauw idee of ik Lyme heb, huisarts weet zeker van niet. Ik word nu behandeld door een holistisch therapeute (geen arts), als dat niet werkt dan ga ik is kijken naar een ABNG-arts. Kan je daar zelf een afspraak bij maken of heb je een verwijzing van de huisarts nodig?

Laura0303

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 11:53

Hoi,

Morgen ga ik weer naar mijn arts in Amsterdam. Ik heb inmiddels 4 weken behandeling gehad voor de Bartonella infectie met Tavanic en Nexium. Nog niet gecheckt of de Bartonella weg is. Daarna even een aantal weken niks. En ik heb nu 14 weken Azitromycine en Plaquenil gehad voor de Borrelia infectie.
Ik ben enorm vooruit gegaan. Mijn vermoeidheidsklachten zijn zo goed als weg. Ik kan weer veel dingen, waaronder 32 uur werken. Daarnaast moet ik het wel rustig aan doen. Ik heb nog wel veel pijn, kramp in mijn benen. En zere gewrichten, vooral in mijn knieen.

Wat zouden jullie mij nu nog voor resterende behandeling adviseren? Is het nu lang genoeg behandeld of liever nog langer?

Ik zou zelf graag nog langer doorgaan met de Azitromycine en Plaquenil (het liefst een half jaar), maar ik weet niet goed of dat alle restjes die misschien nog over zijn, ook goed aanpakt.

Groetjes Laura

Laura0303

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 11:59

Heb het ook vaak steenkoud en dan weer bloedheet.
Ook heb ik enorm koude handen en voeten.
En ik heb het plasprobleem ook. Vooral als ik in de auto zit of erg moe ben, merk ik dat mijn blaas minder goed functioneert. En ik echt enorm nodig moet plassen.
Heb ook snel blauwe plekken.

Gek is dat, dit zijn de dingen die ik al jaren heb. Er vallen nu nog steeds weer dingen op zijn plek.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 12:07

Laura...mag ik vragen bij welke arts je loopt? Mag ook via pb :)

Flos...hoe weet jouw HA zeker dat je geen Lyme hebt? Houd hij de richtlijnen aan of is hij bereid om ook verder te kijken?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 12:11

bloedheet af en toe. check
rennen hoort erbij. Op enig moment ga je ook niet meer voelen dat je plast. Moet je kijken.
Dat heb ik sinds de ab gelukkig niet meer..

aften: herken ik niet, noooit gehad

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 12:23

@Tinky: Er is een keer een test gedaan, die was negatief. Ik weet dat dat niets hoeft te betekenen. En hij vindt mijn klachten niet overeenkomen met Lyme. Had het over onstekingen ofzo. Mijn geheugen is heel erg slecht, dus weet niet meer precies wat hij heeft gezegd. Ik heb nu de diagnose CVS, maar dat komt ook meer doordat er niets anders gevonden is. Ik heb 2 huisartsen. Met één kan ik totaal niet overweg en gelukkig wil de ander wel meewerken als ik er om blijf vragen.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 13:19

Heet/koud=ja maar gad daar de beginnede overgang te schuld van.
Plassen....soms hoef ik heel lang niet en dan ineens, vooral 's avonds moet ik achter elkaar en vaak ook dat ik moeite heb om te beginnen met plassen terwijl ik wel hoge nood heb, alsof er een propje voorzit ofzo laat ik maar zeggen.
Aften niet, maar wel dus hidradenitis= chronische ontstekingen in mijn liezen waarin ik in januari geopereerd ben en met de oorzaak nog steeds niet echt weet

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 13:24

Flos...Die diagnose heb ik ook...min of meer :+ maar na een LBA kwam er toch iets heel anders naar voren en sinds ik de behandeling volg kan ik weer lopen en heb wat meer energie dus ga ervan uit dat ik in de goede richting zit.
Mijn geheugen was ook enorm slecht,sinds ik B12 prik heb ik geen "brainfog" meer en nu ik NADH slik is mijn concentratie ook iets verbeterd.Niet dat ik weer op mijn oude niveau zit maar ik kan het iets langer vasthouden.Met digi tekenen kon ik eerst 15 á 20 minuten werken en nu is dat tussen de 30 á 60 minuten :)

Anya...aften heb ik ook nooit gehad maar ken wel iemand met chronisch B12 tekort en die krijgt ze meteen als ze te laat prikt.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 13:50

Ohjaaa..slecht geheugen, verschrikkelijk.
Mijn moeder kreeg op haar 62 altzheimer, dusje zult snappen dat ik me soms echt zorgen maak....maar het blijkt dus ook een lyme klacht te zijn.
Als ik nieuwe mensen leer kennen duurt het echt ween tijdje voor ik de namen kan onthouden en dan voel ik me zo banketstaaf als ik het dan weer eens niet weet :o

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 13:58

Altzheimer...brrr kan mij voorstellen dat je even moest slikken.

Echter een slecht geheugen/concentratie stoornissen is een veel voorkomend symptoom,B12 tekort...ME/CVS...Lyme enz.

In namen ben ik altijd slecht geweest := maar gezichten niet,alleen als je hoofd gevult is met mist blijft niets hangen :\