Abortus

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_sparta_

Re: Abortus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 16:34

Even een ander vraagje tussendoor. Waarom is het wel goed dat een gehandicapt kindje weggehaalt wordt. Dat is vaak ook gewoon levensvatbaar als het uitgedragen zou worden. Waarom dat verschil?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 16:36

Ligt eraan hoe gehandicapt, denk ik, daar zit wel enige nuance.
Ik vind dat echt heel moeilijk, ik ben pro-life, maar dat is echt een ontzettend moeilijk onderwerp.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 16:40

Dat is ook een heel moeilijk onderwerp. Maar leven is leven denk ik dan.
Je bent voor of tegen abortus. En al helemaal voor of tegen abortus na 12/14 weken. Dan moet het weer niet uitmaken wat voor kindje het is. Lijkt mij dan. Want de beslissing van dat het volgens sommige niet goed is het weg te laten halen na 14 weken is omdat het al een kindje zou zijn. Maar een gehandicapt kindje is dat dan net zo goed. Toch zie ik steeds staan als uitzondering dat het dan wel mag. Maar waarom? Omdat onze maatschappij een gehandicapt kind niet gewenst is? (geen idee of dat het antwoord is,maar dat vul ik in)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 16:52

Ik persoonlijk zou een gehandicapt kind ook houden. Voor mij is leven idd leven.

Maar voor een ander oordelen vind ik moeilijk, echt moeilijk, ook als het om een reguliere abortus gaat, om het maar zo te zeggen. Ik vind abortus gewoon niet goed, maar ik wil niet oordelen over anderen. Wel wil ik altijd het gesprek aangaan, en wijzen op alternatieven. Maar als iemand echt een abortus wil, zal ik dat ook respecteren.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 16:59

_sparta_ schreef:
Even een ander vraagje tussendoor. Waarom is het wel goed dat een gehandicapt kindje weggehaalt wordt. Dat is vaak ook gewoon levensvatbaar als het uitgedragen zou worden. Waarom dat verschil?

Waar hierover wordt gesproken is, dat als je zwanger bent je tegenwoordig een echo rond de 20 weken krijgt en ze alles nagaan en zo goed mogelijk proberen uit te zoeken of alles oke is met het kindje.
Komen ze erachter dat dit kindje na 40 weken draagtijd geen enkele overlevingskans heeft breken ze vaak de zwangerschap af na de echo...
Dit uiteraard in overleg met de ouders. Overigens wordt dit kindje dan opgewekt en 'normaal' geboren.

Dat is een heel ander punt dan waar we het nu over hebben, een abortus die je zelf wil en toestaat...

Dus wat je zegt sparta dat deze kinderen vaak levensvatbaar zijn, juist is dat vaak dus niet zo.

Tegenwoordig is er ook de keuze om een test te doen voor het down-syndroom. Ook dat is eigen keuze.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 18:42

Yamcha schreef:
True, dat wordt met een baby die nog niet geboren is wat lastig, maar die kun je evengoed na de geboorte afstaan :)

En er zijn er dus veel die simpelweg de zwangerschap niet willen doen. Zou ik ook niet willen, buiten het feit dat ik geen kinderen wil: ik heb zo al genoeg last van mijn rug zonder dat ik nog eens een kleine moet meesleuren 9 maanden lang.

Heb drie weken tussen mentaal gehandicapten gestaan... Al zou ik kinderen willen, een gehandicapt kind zou ook geaborteerd worden. Het is allemaal niks zolang je er zelf voor kan zorgen maar vaak overleven de kinderen hun ouders....

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 18:50

_sparta_ schreef:
En goed beschermen kan gewoon mis gaan.

dat kan, maar dat zijn er heel weinig :j
én kun je er ook op tijd bij zijn ipv bij 17 of 20 weken....

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 19:08

Ayasha schreef:
Al zou ik kinderen willen, een gehandicapt kind zou ook geaborteerd worden.

Bij mij ook. En al helemaal als er al kinderen zouden zijn. Een gehandicapt kind legt een enorme druk op de rest van het gezin. Broers en zusjes moeten zich altijd aanpassen. Als ouders kun je veel moeilijker weer een leven opbouwen nadat de kinderen het huis uit zijn. Zorg blijft altijd bijzonder intensief, en daar zou ik ook niet voor kiezen.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 20:17

Yamcha schreef:
Ik persoonlijk zou een gehandicapt kind ook houden. Voor mij is leven idd leven.

Maar voor een ander oordelen vind ik moeilijk, echt moeilijk, ook als het om een reguliere abortus gaat, om het maar zo te zeggen. Ik vind abortus gewoon niet goed, maar ik wil niet oordelen over anderen. Wel wil ik altijd het gesprek aangaan, en wijzen op alternatieven. Maar als iemand echt een abortus wil, zal ik dat ook respecteren.

Dat vind ik wel mooi dat je dat zegt. Daar heb ik echt diep respect voor. Dat meen ik. Dan is het niet weg laten halen omdat het toevallig niet beter uitkomt dan een normaal kind. En dus hetzelfde doet als een ander die een abortus doet. Maar dan hard nee roept tegen een ander.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 20:56

_sparta_ schreef:

Voor mij is een kind met een afwijking net zo goed mijn kind als zonder afwijking. Een kind is een kind.

Als het kindje geen kans heeft om na de geboorte te overleven kan ik me nog voorstellen dat je het dan niet wilt uitdragen, maar ik heb er erg veel bewondering voor als je ook dan doorgaat. Een vriendin van me heeft een kindje gekregen met Potter syndroom (geen blaas en nieren in aanleg). Dan weet je dus na 20 weken, dit gaat niet goed komen en het kindje gaat overlijden zo gauw als het geboren is. Zij heeft toch besloten de 40 weken uit te dragen en net voor de geboorte is haar dochtertje overleden, 34 weken oud.

Ik wist na de geboorte van mijn oudste dat ik een gerede kans had dat er bij een volgende zwangerschap iets ernstig mis zou gaan. Mijn oudste had een bloedafwijking die had kunnen zorgen voor een hersenbloeding tijdens de geboorte en dit probleem zou mogelijk bij iedere zwangerschap verergeren (allo-immuun, 50% kans). De kans dat een volgend kind dus tijdens de geboorte gehandicapt zou raken was groot aanwezig. Toch heb ik ervoor gekozen om nog een kindje te krijgen. Eentje is er overleden halverwege de zwangerschap, mogelijk al door deze bloedafwijking. De jongste had het niet en is gezond geboren. Mijn redenatie was dat als ik een gehandicapt kind had gekregen, dat blijkbaar zo had moeten zijn. Dan had ik dat kindje een net zo liefdevol nest geboden als nu het gezond is.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 21:01

Dat vind ik echt knap! En heb daar dan diep respect voor. Dan heb je naar mijn idee meer recht om te zeggen ik vind abortus niets. Tegenover de mensen die allemaal verwijten hebben naar andere die het doen omdat het om een levend mensje zou gaan, maar uiteindelijk zelf het ook zouden beëindigen, wanneer hen het niet meer gewenst vinden.

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 21:13

BE. Er was dus een aardige kans aanwezig dat je een kind zou kunnen krijgen met een handicap. In hoeverre zou zo'n kind zich bewust zijn van die handicap en in hoeverre zou dat kindje je dankbaar zijn dat ie geboren had mogen worden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 21:17

O dit veranderd mijn mening over abortus beslist niet. krijg alleen maar het gevoel waarom zou je zo'n risico uberhaupt durven nemen, maar dat is mijn mening.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 21:22

Mijn mening veranderd het ook niet, maar het is zo gemakkelijk naar andere wijzen dat ze geen abortus mogen, want de reden van niet willen is niet goed. Maar als ze dan zelf een kind dragen wat niet voldoet aan hun reden, dan mag het ineens wel. Dan is het ineens geen levend kindje meer. Of je al dan niet de gok moet wagen als je van te voren al weet dat er risico’s zijn is een ander onderwerp.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 21:34

Idd erg hypocriet en net hoe je straatje wordt aangelegd denk ik,
ik heb gewoon één mening en dat is dat ik abortus een prima zaak vind voor mensen die niets met kinderen hebben of het gewoon geen ideale situatie is voor de moeder.
En of dat nu een week oud is of drie maanden,(Doe maar een gooi weet niet wat het maximum is) echt dat laat mij koud dat moet een moeder zelf weten haar lichaam.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 21:43

_sparta_ schreef:
Yamcha schreef:

Dat vind ik wel mooi dat je dat zegt. Daar heb ik echt diep respect voor. Dat meen ik. Dan is het niet weg laten halen omdat het toevallig niet beter uitkomt dan een normaal kind. En dus hetzelfde doet als een ander die een abortus doet. Maar dan hard nee roept tegen een ander.

Ik heb dat altijd wat hypocriet gevonden, kan er niet zo goed tegen.

Ik ben erg zorgvuldig met anticonceptie, maar als ik zwanger zou blijken, zou ik het zeker niet weg laten halen.
Chiqa schreef:
Idd erg hypocriet en net hoe je straatje wordt aangelegd denk ik,
ik heb gewoon één mening en dat is dat ik abortus een prima zaak vind voor mensen die niets met kinderen hebben of het gewoon geen ideale situatie is voor de moeder.
En of dat nu een week oud is of drie maanden,(Doe maar een gooi weet niet wat het maximum is) echt dat laat mij koud dat moet een moeder zelf weten haar lichaam.

Haar lichaam én het leven van een ander......

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 21:47

Only_Hellen schreef:
BE. Er was dus een aardige kans aanwezig dat je een kind zou kunnen krijgen met een handicap. In hoeverre zou zo'n kind zich bewust zijn van die handicap en in hoeverre zou dat kindje je dankbaar zijn dat ie geboren had mogen worden?

Heel erg onduidelijk. Een hersenbloeding kan allerlei effecten geven varierend van geen effect tot de dood.

_sparta_, thanks :)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 23:19

_sparta_ schreef:
Mijn mening veranderd het ook niet, maar het is zo gemakkelijk naar andere wijzen dat ze geen abortus mogen, want de reden van niet willen is niet goed. Maar als ze dan zelf een kind dragen wat niet voldoet aan hun reden, dan mag het ineens wel. Dan is het ineens geen levend kindje meer. Of je al dan niet de gok moet wagen als je van te voren al weet dat er risico’s zijn is een ander onderwerp.

Heb je gelijk in hoor!

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 23:20

_sparta_ schreef:

De gok een ander onderwerp? Ik denk het niet hoor... Tenminste voor mij niet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 23:33

Yamcha schreef:
Haar lichaam én het leven van een ander......

Mijn lijf ;) Mijn leven ;)

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 23:36

_sparta_ schreef:
Dat is ook een heel moeilijk onderwerp. Maar leven is leven denk ik dan.
Je bent voor of tegen abortus. En al helemaal voor of tegen abortus na 12/14 weken. Dan moet het weer niet uitmaken wat voor kindje het is. Lijkt mij dan. Want de beslissing van dat het volgens sommige niet goed is het weg te laten halen na 14 weken is omdat het al een kindje zou zijn. Maar een gehandicapt kindje is dat dan net zo goed. Toch zie ik steeds staan als uitzondering dat het dan wel mag. Maar waarom? Omdat onze maatschappij een gehandicapt kind niet gewenst is? (geen idee of dat het antwoord is,maar dat vul ik in)

Tja, dat zou er voor mij aan liggen in wat voor mate die handicap is. Mocht het niet verenigbaar zijn met het leven zou ik de zwangerschap beindigen.
Mocht het zo zijn dat vastgesteld wordt dat het kind een echt kasplantje zou worden of een dusdanige zware afwijking zou hebben dat het kindje meerdere zware operaties moet krijgen, veel pijn zou hebben en daarmee uiteindelijk ook maar een levensverwachting zou hebben van bijv. 1 jaar dan zou ik ook mijn zwangerschap beindigen. Niet omdat ik de zorg niet wil dragen voor een gehandicapt kind, maar omdat ik die pijn mijn kind zou willen besparen.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 00:32

Chiqa schreef:
krijg alleen maar het gevoel waarom zou je zo'n risico uberhaupt durven nemen, maar dat is mijn mening.

Ik ben niet gek hoor. Artsen hadden wel bepaalde voorzorgsmaatregelen, maar deze afwijking is zo zeldzaam dat er geen exacte cijfers waren over de slagingskans van een eventuele behandeling waarmee hersen- en andere bloedingen voorkomen zouden kunnen worden. Het leek allemaal hoopvol, maar garanties krijg je nooit. Al had ik tijdens de zwangerschap van de oudste niet meegedaan aan een wetenschappelijk onderzoek, dan hadden we dit waarschijnlijk nooit geweten.

Waarom durf je dat risico te nemen? Omdat ik er vertrouwen in had, en mijn hubbie ook, dat ook al zou er iets met ons kindje aan de hand zijn, we daar wel uit zouden komen en dat we dat kindje genoeg te bieden zouden hebben ook al zou het niet een leven krijgen zoals ieder ander. De kans dat het goed zou gaan, was groter dan de kans dat het niet goed zou gaan - en niet goed in vele gradaties. Het is een afweging die je maakt.

Overigens verwacht ik niet dat als je instelling al is dat je in geen enkel geval ooit kinderen zou willen, je deze keuze zou begrijpen ;)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 10:31

Delphi schreef:
Niet omdat ik de zorg niet wil dragen voor een gehandicapt kind, maar omdat ik die pijn mijn kind zou willen besparen.

Hier sta ik ook achter...
De beslissing die je neemt om een "gewenste zwangerschap" af te breken is ook heel zwaar.
Ik zou ondanks dat een gehandicapt kind zwaar is voor jezelf en je relatie, de keuze maken voor het kind om die het te besparen... Natuurlijk kunnen gehandicapte kinderen erg gelukkig zijn, maar ik moet er niet aan denken als mijn kind gevangen zou zitten in een lichaam waardoor deze bijv niet goed kan communiseren...

Als ik een ernstig ongeluk krijg of iets, moeten ze mij ook niet ondanks alles in leven proberen te houden...laat me aub gaan als de schade te groot is voor een redelijk normaal bestaan..

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 10:36

Je weet nooit of het pijn gaat hebben of dat het de pijn niet zou willen dragen. Genoeg volwassen mensen met pijn die ook niet dood willen. Dat vind ik dan weer een beetje een reden waar ik twijfels bij heb bij iemand die anders tegen is.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 10:41

_sparta_ schreef:
Je weet nooit of het pijn gaat hebben of dat het de pijn niet zou willen dragen. Genoeg volwassen mensen met pijn die ook niet dood willen. Dat vind ik dan weer een beetje een reden waar ik twijfels bij heb bij iemand die anders tegen is.

klopt!
Zelf heb ik ME en weet redelijk hoe het is om met vol verstand ( :') ) lichamelijke beperkingen te hebben... Mijn slechste dagen/weken,maanden zou ik niemand toewensen :n
Btw gaat het nu gelukkig heel goed (afkloppen ;) )