Nog meer meiden die gaan voor baarmoederhalskanker prikken?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 19:16

WiskyBokjes schreef:
Als ik me niet laat prikken en ik krijg baarmoederhalskanker, dan mag ik niet bij me ouders aan kloppen.

:r
Als mijn ouders zoiets zouden zeggen dan wist ik 't wel hoor, daar wil ik dan niet eens aankloppen.

Anoniem

Re: Nog meer meiden die gaan voor baarmoederhalskanker prikken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 19:20

sommige ouders hadden nooit voor kinderen moeten kiezen :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 19:22

joplin_1 schreef:
@ russel, misschien heb ik er over heen gelezen maar wie is je bron?

Een artikel uit www.medisch dossier.nl, het gehele artikel kan je lezen als je inlogt, maar dat kan ik niet.

Froexiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 19:22

Hmm. Ik heb 'm vandaag gehaald, en deed geen pijn :)
Nu alleen wat stijf, alsof er een blauwe plek zit :P

anouk1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 19:23

faye schreef:
sommige ouders hadden nooit voor kinderen moeten kiezen :n

echt he! ik vind niet dat je ouders je dit kunnen verplichten ;)!

louiisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 19:24

ik moet hem ook halen volgens mij over een maandje ofzo de eerste...:|
ben als de dood dr voor!
maar ik heb ook gehoord op school dat die slecht is ofzo?

joplin_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 19:30

Anthea schreef:
WiskyBokjes schreef:
Als ik me niet laat prikken en ik krijg baarmoederhalskanker, dan mag ik niet bij me ouders aan kloppen.

:r
Als mijn ouders zoiets zouden zeggen dan wist ik 't wel hoor, daar wil ik dan niet eens aankloppen.

Bij deze opmerking zet ik ook mijn vraagtekens WiskyBokjes, dit gaat wel erg ver ik ben zelf wel een voorstander van de vaccinatie maar als mijn kind een keus maakt waar ik het niet mee eens ben zou ik haar er wel in ondersteunen.

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 19:30

Ik heb hem niet laten zetten, mijn moeder wou het eerst wel, maar ik heb me er toen eerst in verdiept en vond dat het allemaal niet duidelijk was, teveel negatiefs en meestal is dat niet zo. Toen heeft mijn moeder ook gekeken en hebben we besloten het niet te doen. Als het nou blijkt dat hij wel goed is laat ik hem alsnog zetten liever 350 euro lichter dan baarmoederhals kanker toch, maar ik las dat er mensen onvruchtbaar van zijn geworden en nog veel meer!

Overigens las ik hier dat je m niet mag nemen als je al gemeenschap hebt gehad dat is niet waar, je hebt alleen kans dat het minder goed werkt. (tenzij je soa's hebt)

Heb gister ook een discussie erover gekeken en toen vond de kant tegen de prik sterker staan dan de andere kant, zegt voor mij genoeg!

joplin_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 19:31

russel schreef:
joplin_1 schreef:
@ russel, misschien heb ik er over heen gelezen maar wie is je bron?

Een artikel uit http://www.medisch dossier.nl, het gehele artikel kan je lezen als je inlogt, maar dat kan ik niet.

Dankje ik ga even kijken

anouk1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 19:31

Ik kan hem zelf ook gaan halen weet alleen niet of ik het wel ga doen vind het van de ene kant wel heel goed maar hoor ook hele vreemde dingen er over en weet eigenlijk niet wat ik wel en niet moet geloven.!
Moeder van een vriendin van mij wist het ook niet en had de dokter gebelt die dokter raade het absoluut niet aan als hij een dochter had had ze die prik niet mogen nemen?
zelf zit ik ook nog heel erg te twijfelen! hadden het er met biologie vandaag ook al over mischien is er over een paar jaar wel weer wat anders tegen gevonden? ......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 19:40

Balko schreef:
Ik heb hem niet laten zetten, mijn moeder wou het eerst wel, maar ik heb me er toen eerst in verdiept en vond dat het allemaal niet duidelijk was, teveel negatiefs en meestal is dat niet zo. Toen heeft mijn moeder ook gekeken en hebben we besloten het niet te doen. Als het nou blijkt dat hij wel goed is laat ik hem alsnog zetten liever 350 euro lichter dan baarmoederhals kanker toch, maar ik las dat er mensen onvruchtbaar van zijn geworden en nog veel meer!

Overigens las ik hier dat je m niet mag nemen als je al gemeenschap hebt gehad dat is niet waar, je hebt alleen kans dat het minder goed werkt. (tenzij je soa's hebt)

Heb gister ook een discussie erover gekeken en toen vond de kant tegen de prik sterker staan dan de andere kant, zegt voor mij genoeg!

Of je geen baarmoederhalskanker krijgt met het vaccin is nog maar de vraag, dat moet nog blijken. De insteek; niet geschoten is altijd mis, is ook niet gek, dan zeg ik, haal hem wel. Maar als de langetermijnwerking met eventuele complicaties NOG niet bekend zijn, dan denk ik; neem dat in overweging en beslis dan door afwegen van jouw persoonlijke afwegingen. Iig heb je nu ook kunnen beoordelen of je het wel wilt doen gezien het feit dat je weet dat ZIJ, de overheid, de fabrikant, nog niet ALLES weten. De campagne zelf is daar niet duidelijk in geweest en dat vind ik een misser.

Over 10 jaar zal het net zo gewoon zijn als het prikje tegen Rode Hond, maar over 10 jaar is er 17 jaar kennis vergaart en dan kan men met zekerheid zeggen dat je gevaccineerd bent tegen BHK, nu is het nog maar af te wachten. De testgroepen waren allemaal vrij jong en 7 jaar testgegevens is nog te weinig.

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 20:19

Dat er veel artsen zijn die het afraden of twijfelen zou voor mij wel genoeg zeggen..

Meliss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 20:55

Ik ga hem niet halen, en daar heb ik 2 redenen voor;

Ten eerste, Mijn moeder heeft zich er in verdiept & wil eerst weten wat de bijwerkingen zijn op langer termijn. Aangezien ze dat niet weten... & ze hebben ook nog geen bewijs dat het helpt. Omdat het nog niet getest is op alle leeftijden. Ook moesten ze aan bepaalde punten voldoen. In totaal 7. Waarvan ze maar aan 2 voldeden. We hebben ons er goed in verdiept & vinden het niet nodig om hem te halen. Als mijn zusjes zo oud zijn als mij, zullen ze vast meer bewijs hebben of het heeft geholpen.
& jaa krijg ik het wel.. dan hoort dat bij mijn leven. Zo zie ik dat...

Ten tweede, ben ik geen maagd meer & weten ze niet of het dan allemaal nog wel helpt..

Oja, de bijwerkingen in het boekje zijn niet de bijwerkingen op langer termijn.. ;)

Yunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 21:33

Nou heb ik ook weer gehoort dat je samen met een vriendin mag, dus ik moet eigenlijk over 2 weken.. maar me vriendin gaat aanstaande dinsdag, en dan mag ik mee! Dus hoef ik lekker niet in me eentje, haha..
(naja niet dat dat nieuw is...)

Keedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 23:44

Nou ik heb em dus vannochtend gehaald.
Niets engs ofzo. En dat mannetje die de vragen eerst ging stellen was wel heel aardig. :j
Daarna had ik nog met em staan praten en hij kwam er ook nog effe bij staan toen ik werd geprikt :')
But anyway.
Die mevrouw die me prikte zei ook gewoon van ; Lekker ontspannen, dan kan ik de naald erin doen, dus ik zo nou je gaat je gang maar.
toen zei ze dat ze de vloeistof in ging spuiten. Zo die voel je echt erg zeg, heb dat nog nooit gevoeld bij een prik _O-
Naja toen vroegen ze netjes of het goed ging. En toen mocht ik weg.
Toen ik buitenwas had ik wel een beetje zware arm ( heb ik normaal ook niet, vond het wel eeen beetje raar.. ) Toen ging ik nog even in het zonnetje zitten en werd ik wel een beetje duizelig. Snel wat gedronken en het was over.
Veel bewogen met dezelfde arm, en zelfs gesquasht. Deed wel heeeel veel pijn eigenlijk..
Heb er nu nog last van als ik hem beweeg. Maar dat zal vast snel weggaan. :)

Donkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 23:53

Heb afgelopen maandag men eerste prik gehad, nou verhalen waar je bang van wordt maar heb gezien wat het met je doet als je het wel krijgt.
En dat was voor mij toch de rede om hem te laten zetten, wat er ook gebeurt op langere termijn ik heb het geprobeerd.
Ook is het zo dat Nederland op het gebied van vaccins heel streng is dus weet niet goed wat ik moet geloven.
Gelukkig niet alleen lekker nichtje lief meegesleept die mocht als eerste van mij :+.
Me arm was redelijk stijf maarja dat is altijd bij mij ( zal ook wel komen omdat ik zat te lachen ).
Wat er op langere termijn gebeurd? geen idee, maar ik weet wel dat ik heb geprobeerd iets tegen te gaan wat je niet alleen lichaamelijk maar ook geestelijk veel pijn doet.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 12:42

http://www.volkskrant.nl/binnenland/art ... wetenschap

Citaat:
Ook kritiek op vaccin in wetenschap

VIJF VRAGEN OVER, Door Broer Scholtens
gepubliceerd op 11 maart 2009 08:00, bijgewerkt op 11 maart 2009 12:00

Bij het vaccineren van meisjes tegen baarmoederhalskanker staat voor de overheid de gezondheidswinst voorop.

Wie heeft besloten tot vaccinatie?

Minister Ab Klink van Volksgezondheid (VWS). Hij besloot vorig jaar rond de zomer het nieuw ontwikkelde vaccin tegen baarmoederhalskanker op te nemen in het Rijksvaccinatieprogramma (RVP). Dat is in andere Europese landen ook zo. Het besluit is genomen conform een advies van de Gezondheidsraad, een onafhankelijk adviesorgaan van de minister.

Wat houdt de campagne in?

Baarmoederhalskanker wordt veroorzaakt door een infectie met het papillomavirus. Dit virus wordt overgedragen door seksueel contact. Er zijn verschillende virusstammen. Het vaccin beschermt tegen de twee meest circulerende stammen, die driekwart van alle besmettingen veroorzaken.

Het plan is vanaf september alle meisjes op hun twaalfde jaar in te enten. Twee weken geleden is, als eenmalige inhaalactie, begonnen met de vaccinatie van 380 duizend 13- tot 16-jarige meisjes.

Meisjes van 12 jaar hebben geen seksueel contact, is het idee. Ze zijn niet besmet. Het vaccin biedt langdurige bescherming, is af te leiden uit bloedonderzoek. Bij gevaccineerden die in het kader van onderzoek al meer dan zeven jaar worden gevolgd, is de antistoffenbescherming nog volledig intact. Meer is er niet te zeggen over de beschermingsduur: het vaccin is daarvoor te nieuw.

Wat zijn de argumenten van de Gezondheidsraad?

De raad, die drie jaar werkte aan het advies en zich baseert op meer dan twintig experts, geeft prioriteit aan de te behalen gezondheidswinst. Op termijn zijn jaarlijks enkele honderden gevallen van baarmoederhalskanker te voorkomen en zo’n honderd sterfgevallen. Strikt genomen is het voorkomen van sterfgevallen niet bewezen, zoals critici aanvoeren. Wel is aangetoond dat het vaccin bescherming biedt tegen de belangrijkste voorstadia van baarmoederhalskanker. Wachten tot ook onomstotelijk is bewezen dat sterfte wordt voorkomen, vergt tien tot twintig jaar. Ethisch onverantwoord, vinden vaccinexperts.

Vaccinatie voorkomt sterfte, maar ook veel gezondheids- en onzekerheidsellende bij vrouwen, meent het Rijksinstituut voor de Volksgezondheid (RIVM) dat de vaccinatiecampagne organiseert.

Van de 70 duizend meisjes die zijn opgeroepen, is 60 procent verschenen terwijl op 75 procent was gerekend. Waarom is de opkomst voor de vaccinatie zo laag?

Vanwege ongefundeerde verhalen, vinden RIVM en Gezondheidsraad. Zo staat op de website van de Nederlandse Vereniging Kritisch Prikken (NVKP) dat vitamine A en foliumzuur ook een virusinfectie zouden kunnen voorkomen. Dit gebeurt op gezag van een journaliste die daar binnenkort met een boek over komt, zegt de NVKP. Een ‘pertinent onware theorie’, vindt het RIVM, dat de vereniging beschuldigt van misleiding.

Het volksgezondheidsinstituut verweert zich tegen de opvatting van critici als de NVKP dat een infectie met het papillomavirus geen kanker zou veroorzaken. ‘Evenzeer onzin’, schrijft het RIVM in een brief aan de NVKP.

En dat het lichaam virusdeeltjes na een infectie zelf opruimt waarmee vaccinatie overbodig is, betitelt het RIVM ook als ‘onzin’. Het lichaam bestrijdt 80 procent van de virusinfecties zelf; bij 20 procent van de geïnfecteerden blijft het virus echter sluimerend aanwezig om uiteindelijk tot baarmoederhalskanker te leiden.

Is alle kritiek dan ongefundeerd?

Nee, er is het afgelopen jaar ook uit wetenschappelijke hoek kritiek gekomen. Vijf epidemiologen en gynaecologen pleitten vorig jaar in een artikel in het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde voor uitstel van de vaccinatie. Ze stellen dat met screening via het bekende uitstrijkje steeds meer baarmoederhalskankerpatiënten worden ontdekt. Uiteindelijk zou dat vaccinatie overbodig kunnen maken. Ook weten we nog weinig over bijwerkingen, stellen ze. Het RIVM stelt dat deze kritiek vorig jaar uitgebreid aan de orde geweest. Er zijn volgens het instituut ‘op dit moment geen ernstige bijwerkingen van het vaccin bekend’.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 14:06

Ik mocht kiezen of ik 'm wil laten zetten, laat 'm toch zetten. Morgne om 9 uur.. En damn, ik vind 't eng joh.. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 14:07

Ze zouden gewoon uitstrijkjes moeten doen vanaf een jaar of 16 - veel beter.

DeniiSee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 14:21

Ik mocht ook kiezen of ik het wilde, en heb hem net gehaald.
Deed echt geen pijn, maar was der ook niet bang voor, heb immers me navelpiercing ook kennen laten zetten dus waarom zo'n klein prikkie niet. Nu alleen veel bewegen zodat het niet stijf word, hihi ik ga nu iig ff rijden!

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 15:20

Anthea schreef:
Ze zouden gewoon uitstrijkjes moeten doen vanaf een jaar of 16 - veel beter.

Dat werkt niet. De belasting is dan bizar groot - gevolg: minimale opkomst - weg effect.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 16:06

Nee, 30 jaar, dat werkt. Blijkbaar niet dus. ;)

Mijkee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 16:13

ik hoorde van een vriendin dat ze die prik willen verplichten, is dat zo??

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 16:34

prikken kunnen ze niet verplichten, wel aanraden

KylaLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 16:53

Ik ben blij dat ik buiten de groep val die hem moet halen. ben al te oud. Ga hem nu achteraf ook zeker niet halen via de huisarts. Heb actief seksueel contact. Risico dat ik dan baarmoederkanker krijg door de inenting is groter dan de kans die ik anders heb (zo begrijp ik het).

Bovendien gaat de regering ervan uit dat mensen van 12 nog geen seksueel contact hebben... Maar ze vergeten hoeveel mensen al op hun 12e tot seksueel contact gedwongen worden... Eigenlijk zouden ze eerst iedereen moeten testen of ze al besmet zijn met het virus en dan pas besluiten of een inenting nog nuttig is.

Van mij mogen ze het uitstrijkje met 5 tot 10 jaar vervroegen. En dan ook niet om de 5 jaar een neiuw uitstrijkje maar om de 2 of 3 jaar. Terwijl ik bijwijze van nu al op kijk tegen het feit dat ik over 10 jaar 30 wordt en dus voor het uitstrijkje moet...