Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 22:44

Knietje gaat goed.
Morgen horse event, dat word uitkijken met al die bagger.

Gister gloeide mijn knie iets, vooral het litteken. Verder geen last van gehad.
Tot vanavond, broek uit. Zit er ineens een bultje/blaartje aan 1 hoek van het litteken. Dat ging zo open, wat vocht er uit (half bloed, half vocht) en een heel klein freubeltje pus. Verder niet warm meer ofzo, waar t zat zit nu een klein kuiltje. Dus maar even in de gaten houden. Ik verwacht dat het met 1 of 2 dagen wel weg is. Anders maandag huisarts maar ff bellen voor overleg.
Het was al lang allemaal netjes dicht. Daarom vind ik het raar.

MoonWencke

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 07:39

Geen Horse Event dus, Ciska... [VN] [HE]Horse Event voor zaterdag afgelast!

Geen idee wat dat bij je litteken zou kunnen zijn. Hopelijk stelt het niets voor.

Ben eigenlijk wel benieuwd hoe de littekens eruit zien van de Bokkers die de operatie in en voor 2016 hebben gehad.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 08:40

Ja, heb een dagje vrij. Benno zou finale moeten lopen.
Volgende week Hippiade, ik vrees het ergste.

Plekje doet niet zeer ofzo. Zat vanmorgen korstje op, wel weer met wat vocht er onder.

MoonWencke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 10:18

In welk opzicht vrees je het ergste?
Zou dat plekje misschien een ingegroeid haartje kunnen zijn dat ontstoken is geraakt? Ik heb bij mijn litteken de meest raar gevormde haartjes uitgetrokken :')

Sinds een paar nachten slaap ik nu zonder brace, maar merk (onafhankelijk van de brace, geloof ik) dat ik 's ochtends last heb van mijn knie. Als in hij is een beetje stijf en ik kan hem niet echt goed strekken. Meer mensen last van (gehad)?

Heb overigens vrijdag smeerwortel-druppels van mijn masseur gekregen. Alle hulp is welkom, dus ik probeer het maar uit.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 10:23

Ik vreest het ergste voor het terrein in Ermelo ;) .

Plekje is rustig, gister nog wat vocht. Nu niet meer.

Ik heb geen brace meer gehad na mijn operatie. Ben wel de eerste paar meter uit bed stijf, maar dat is binnen 5 minuten over.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 07:13

MoonWencke schreef:
Geen Horse Event dus, Ciska... [VN] [HE]Horse Event voor zaterdag afgelast!

Geen idee wat dat bij je litteken zou kunnen zijn. Hopelijk stelt het niets voor.

Ben eigenlijk wel benieuwd hoe de littekens eruit zien van de Bokkers die de operatie in en voor 2016 hebben gehad.

Mijn litteken... operatie 7-1-2016. De plekjes op mn knie zijn van de kijkoperatie. Heb in totaal 1 snee en 5 gaatjes (in mn knie ;) ), maar niet alle gaatjes kreeg ik op de foto :)
Afbeelding

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 13:10

Hee een topic dat mij aanspreekt! Haha hier ook een nieuwe voorste kruisband gekregen.
In december wou ik op mijn paard stappen, helaas schrok die ergens van. Twee galopsprongen naar voren, maarja mijn voet zal nog in de beugel. Helaas goed mis dus. Knullige was ook dat ik al ervaring heb met kapotte knie rechts, en nu was links dus ook kapot. Mentaal daardoor best een klap gehad merkte ik.

Anyway, kruisband lag ook nog in mijn gewricht. Dus veel pijn. In maart is deze verwijderd. In juni nieuwe kruisband gekregen (ja had ook in 1 keer gekunt, maar zat nog in soort ontkenningsfase). Nu heel blij dat het gedaan is! 6 weken krukken was bij mij maximaal 3. Heb nergens last van, twee weken heel rustig aan gedaan en daarna weer gaan werken (met 1 kruk). Ik zit nu in week 12. Intensief fysiotherapie. 2 tot 3 keer per week. Mijn fysio is mij vooral aan het afremmen, haha soms is het maar lastig om je daar aan te houden. Maar betekend wel dat het erg goed gaat!! Zou het absoluut zo weer doen!

Kortom, hoi, ik meld mij!!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 13:23

Ook geen hippiade zaterdag. Maar de 23e pas, op een andere locatie.
Horse event was belangrijker dan wij menners.

Een vriendin van mij heeft jaren geleden ook een nieuwe kruisband gekregen. De puntjes zijn zowat niet meer terug te vinden bij haar. En het streepje valt ook helemaal niet op, maar is wel iets zichtbaar als je er naar kijk.

Met thuis een crosstrainer, home trainer en pony's ga ik maar 1x per week naar de fysio omdat ik thuis heel veel kan doen. Die remt mij ook vooral af, gang is alles is een beetje mijn motto. Ook op het werk doe ik regelmatig even rondje lopen, sessie oefeningen en weer verder. Soort rook-pauze maar dan anders :+ .

Gister voor het eerst weer een pony gelongeerd. Voor mijn operatie wou dat eigenlijk nog echt niet. Was meer op mijn voeten aan het letten dan op mijn pony. Maar gister ging het prima :j .

Knie trekt op het moment wat, niet pijnlijk, maar wel vervelend. Net met opstaan voelde hij even heel raar en wel even zeer, had ik nog niet eerder gehad. Dat was na een paar passen beter.

MoonWencke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 17:56

Welkom, Lola! Dat klinkt erg pijnlijk. Was er meer kapot dan alleen je kruisband? Fijn om te horen dat het bij jou zo voorspoedig verloopt.

Omdat het terrein er dankzij Horse Event nog erger aan toe is, Ciska? Bekijk het positief; de 23e ben je nog verder met je revalidatie en kun je nog meer genieten van de Hippiade ;)

Hopelijk trekt mijn litteken ook nog mooi weg. Ik heb zo'n fijne streep over de knie(schijf) lopen. Heb er vandaag acht weken opzitten, maar de fysiotherapeut was niet zo blij met de vooruitgang van het strekken en het buigen. Daar ontbreekt nog een stukje... Fietsen op de hometrainer gaat met een beetje smokkelen. Dus ik baal wel een beetje. Ik ben deze week pas weer begonnen met werken en bouw het ook nog op: Nu twee uur per dag, volgende week vier en de week daarop zes. Daarna ervoor zorgen dat ik ook bij fulltime werken nog twee keer per week naar fysio kan en thuis genoeg progressie boek.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 18:37

Ja, het terrein is zo stuk gelopen. Maar dat had ik en half jaar geleden ook al gezegd dat t niet ging lukken. Onverantwoord dus voor je pony's.

Week later is wel een week verder gerevalideerd maar betekend ook dat ik geen groom/voorlezer/reserve chauffeur heb. Mijn instructrice zou mee om te groomen en voor te lezen en rijden waar nodig. Nu moet ik dus alleen en daar ff voorlezer fixen, en met wagen afladen extra handje regelen.
Komt wel goed, maar een eigen groom was wel zo rustig, die luxe heb ik normaal nooit!

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 10:03

Het was zeker pijnlijk. Eerst dacht de arts dat mijn meniscus kapot was. Maar uiteindelijk alleen mijn kruisband, maar dus het geval dat het restant band in mijn gewricht lag te knellen.
Bij mijn andere knie wel al keer geopereerd aan meniscus en ingescheurde kruisband. Daarvan zelfde type gaatjes gekregen, deze kun je nauwelijks nog terug vinden. Zijn hele kleine witte plekjes op mijn been. Momenteel zijn mijn verse littekens nog paars :)

MoonWencke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 13:15

Dat is balen, Ciska! Tis dat ik niet in de buurt woon, anders had ik je wel willen (proberen te) helpen. Is er een kans dat je toch nog iemand kunt vinden?

Logisch dat ze nog paars zijn, Lola :). Zal vast nog wel even duren.

Gebruiken jullie ook een zalf of gel? Ik heb een littekengel van Bepanthen.

Acht weken na de operatie:
Spoiler:
Afbeelding

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 21:27

Bijzonder, je hebt hele andere littekens dan ik. Ik gebruik geen zalf oid, trekt vanzelf weg. Ben ook geopereerd aan mijn andere knie, nu bijna 10 jaar geleden, en daar zie je bijna niks meer van. Dinsdag hele fijne fysio sessie gehad. We gaan een andere fase in van trainen. Ben zo blij dat ik weer wat meer mag! Ben namelijk echt een sporter :)

MoonWencke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 20:18

Kan ik me goed voorstellen, Lola! Ik ben blij als ik ook weer normaal aan de slag kan/mag in de sportschool. Het grootste litteken komt van de patellapees die ze genomen hebben.

@Manon; hoe ging je afspraak vandaag bij de orthopeed?

@Ciska; is het gelukt met de Hippiade?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 21:00

Heb slecht gereden op de hippiade. Deedee is nog niet sterk genoeg om op een slechte bodem fijn te kunnen blijven lopen. Ze heedt tot nu toe vooral 2span en soms enkelspan gelopen, en dan is een hippiade op slecht terrein net te gek voor haar. Wel braaf, maar niet goed genoeg.
Beide proeven net geen winst. Avond van te voren nog bedacht mijn andere wagen mee te nemen. In die drek was ze met de marathonwagen nooit rond gekomen. Maar voor de sulky loopt ze minder fijn en zit ik minder fijn (kan gelukkig wel weer, dus had de keus zaterdag).
Afbeelding

Knie gaat prima. Op de hippiade ruim 22.000 stappen, 14 km en ruim 3 uur in de auto zitten en helemaal geen last.
Mag van de fysio ook wat kleine hups/spring oefeningen doen. Crosstrainer, hometrainer en bij de fysio ook op het roei apparaat. Op mijn geopereerde been op een kussentje staan en dan met een bal gooien om je evenwicht wat uit te dagen.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 21:21

Aaah dat zijn leuke oefeningen Dennis... vooral als het goed gaat en je concentratie wat verslapt :))

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 22:19

Ik ben benieuwd. Moet thuis ook ff balletje regelen. Beter dan de stomme crosstrainer.

Ben ook met mijn peesblessure pony lekker aan t stappen, stukje wat ik doe is een kleine 20 minuutjes. Ze mag opbouwen, maar lekker extra stappen kan geen kwaad(20 minuten doorstappen/verzameld draven is voor nu ook mooi zat). En voor mij ook niet. En de dagen dat ze echt werk is stap ik gewoon met een van m'n andere pony's.

Libertylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 23:37

Lief dat je ernaar vraagt MoonWencke!

Mijn knie kan ik steeds meer bewegen, maar kan mijn knie nog niet volledig en makkelijk strekken. Vooral het volledig kunnen strekken van m'n knie is erg belangrijk. Anders is de kans groot dat m'n knie na een operatie licht gebogen blijft staan. De orthopeed vindt mijn knie niet onstabiel aanvoelen, echter voel ik wel bij bepaalde bewegingen speling tussen mijn boven- en onderbeen. Gezien de ervaring met mijn andere vkb en de sporten die ik doe ontkom ik denk ik niet aan een operatie. Het vocht wat nog in m'n knie zit is geen belemmering voor een operatie.

Dus toch verder trainen bij de fysio en nog géén operatie..... 19 december de volgende afspraak bij de orthopeed.
De orthopeed zag geen problemen in het weer gaan paardrijden, van hem mag ik dat gewoon weer gaan doen zonder brace. Het rennen mag ik wat hem betreft ook rustig gaan proberen, het advies is om dan wel een beweegbare brace om te doen. Gelukkig heb ik deze nog van mijn andere knie en is die brace voor beide kanten te gebruiken. Maandagochtend om 7 uur weer een afspraak bij de fysio. Eerst maar overleggen hoe hij over het paardrijden en rennen denkt...

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 09:59

Wat vreemd dat je al mag rennen met een been dat niet volledig strekt. Mijn ortho en fysio waren daar heel stellig in, als je je been niet volledig kan strekken dan kan mag je hem niet volledig belasten en moet je op krukken blijven lopen. Te grote kans op verkeerde slijtage dan. Daarom ben ik heel verbaasd om het verhaal van jou te lezen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 10:33

Ik kan hem ook nog net niet helemaal strekken. Voor de operatie ook niet, nu ook nog steeds niet. Ik krijg er wel iedere week weer een stukje bij, dus het gaat wel weer komen.

Libertylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 10:44

ELpatcho: ik ben meer verbaasd dat ik mijn sporten weer mag hervatten.... nu was er bij mij veel schade aan de knie, niet alleen de vkb die volledig door is.
Ik loop nu bijna een maand zonder krukken. Het weer belasten van mij knie was juist het advies van de orthopeed en de fysio. In vergelijking met een maand geleden kan ik veel meer met mijn knie.
Het gaat puur om het laatste stukje strekken, moet nog 5-10 graden. Er is nu nog teveel weerstand, vraag me af of dat niet door het vocht in m'n knie zit.....
Nog een hele lange weg te gaan dus :(

MoonWencke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 14:55

Wat ontzettend balen, Manon!

MoonWencke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 08:03

Door dat been weer normaal te gebruiken, activeer je de lymfeklieren, wat er weer voor kan zorgen dat het vocht afneemt. Hoe vaak heb je fysio en hoe actief werkt die aan de strekking?

's Morgens na het wakker worden voel ik me echt zo'n dieseltje. Eerst warm worden en die knie buigen en dan gestrekt krijgen, want dat trekt behoorlijk. Zou ik gelijk opstaan, zou ik dat been amper kunnen belasten. Bekend verhaal?

Dadelijk ontbijten en weer klaar maken voor het zwembad. Tweede keer aquafitness. Eens kijken of ik er vandaag op de fiets naar toe ga.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 14:33

Ik kan wel opstaan en weg lopen s ochtends, maar ben dan nog lang niet meteen rad. Ik ga al zuiverder lopen als ik op gang ben. Tot ik moe word, dan word mn beweging weer slordig en daardoor niet zuiver.

Ik heb net voor het eerst weer op een van mijn pony's gezeten. Ff 20 minuutjes zonder zadel op een bareback pad rommelen in t land.
Zo leuk, ik rij de laatste 5 a 6 jaar weinig meer (max 1x per maand ofzo), laatste half jaar helemaal niet. Roos is heel erg aan het kwakkelen geweest en is er nog niet (veel te zwaar, dampig en er is bloed getrokken voor een cushing test afgelopen week). Maar alle knopjes zitten er nog op. Ze zou zo een L proef kunnen lopen! Braaf paard.
Gelukkig heeft ze als menpony mijn been ook niet nodig, zijgangen enzo red ze ook fijn op hand en zweep hulpen.
Volgende week mag ze lange teugel proefje met mij lopen. Hebben nog niet getraind, want in mijn natte weiland er achter aan lopen word hem nog niet. Maar verwacht geen problemen. Wil zo graag weer met haar starten en ZZ zit er nu gewoon nog lang niet in voor de wagen. Dus dan maar lange teugelen (en ze mag dressuur zonder galop en gymkhanas met een 7 jarig meisje).

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 08:18

Hi, ik meld me ook even. Zeven weken geleden ben ik geopereerd, heb een kruisbandreconstructie gehad en er is een stuk meniscus bij me weggehaald.
Hoe lang duurde het bij jullie voordat je weer te paard kon?