[Centraal] Voor alle vragen over anticonceptie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eline

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-06 10:47

Wendy: het kan heel soms als het niet wordt ingekapseld gaan 'zwerven' door het lichaam. Maar het ding is zo opgebouwd dat het in principe niet uitmaakt waar het in je lichaam zit om te werken: de hormonen geeft ie toch wel af. Er zijn in de begintijd een hoop rechtszaken geweest tegen implanon omdat vrouwen 'ondanks de implanon' toch zwanger werden, en de uitkomst van de onderzoeken bij die vrouwen waren unaniem dat bij hen de implanon nooit in het lichaam gezeten had.

Iets minder stellig: je vriendin kan natuurlijk altijd een uitzondering zijn, maar de naald van het ding waarmee ie er ingezet wordt is niet lang genoeg om hem 'weg' te laten raken, hij hoort echt vlak onder je huid gezet te worden en dan maakt het in principe niet uit of je stevig bent of niet, dan zou je hem zelf ook moeten kunnen voelen. Als ze hem zelf nooit heeft kunnen voelen denk ik dat de meest logische verklaring is dat ie gewoon niet goed (dus niet) gezet is.

Slaatze/Elaine: Het werkt 3 jaar

van www.implanon.nl
Citaat:
Implanon® is een anticonceptiemethode die drie jaar lang dagelijkse bescherming biedt tegen een ongewenste zwangerschap.
Het betreft een flexibel kunststof staafje dat onder de huid aan de binnenzijde van de bovenarm wordt ingebracht en vanaf de buitenkant met de vingers voelbaar is.

nirvanahorse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 15:40

Heeft ibuprofen invloed op de werking van de pil?

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 14:07

Volgens mij niet Nirvanahorse

miisshOrse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 18:53

Ik weet niet of deze vraag gesteld is( topic is érg groot)maar wanneer weet je nou dat de pil écht werkt en bij je past?

Blunneke

Re: [Centraal] Voor alle vragen over anticonceptie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 12:46

Ik heb zo dit topic even globaal gelezen maar zie toch veel wel belangrijke vragen en ik zal dan adviseren om toch even langs je huisarts te gaan met die vraag of even bellen met de assistent v/d huisarts.

Dat zal ik echt doen, dan weet je het allemaal 100% zeker en meiden, er is echt he-le-maal niks om je voor te schamen, gewoon doen dus!
Wil je niet bellen? Ga dan gewoon even langs tijdens het spreekuur s' ochtends vroeg.
Je wilt toch niet het risico zwanger te worden op zo'n jonge leeftijd???

nikkigioa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 22:40

nirvanahorse schreef:
Heeft ibuprofen invloed op de werking van de pil?

Nee.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 22:51

Ik ben het wel met Majella001 eens.
Als je bang bent dat je zwanger bent, zou ik niet hier wachten op een antwoord van "vreemden", maar als een speer naar de dokter gaan.
Tevens als je de pil bent vergeten kun je ook best de assistente bellen of de apotheek,die kunnen je ook antwoord op je vragen geven.

parouscha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 23:01

Ik ga deze week een test halen, ben als de dood om te weten wat er uit komt....
Heb verder nergens last van, maar het vreemde is ik had nog 2 pillen en ik was al ongesteld geworden...

Ik doe een test omdat ik in de 1ste week een pil ben vergeten...

vuurneon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 23:06

Welke zwangerschapstest is qua prijs en nauwkeurig goed?

parouscha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 23:06

Ja ben ik ook benieuwd naar?

parouscha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 23:07

Was trouwens vorige week op school, en er waren 3 meisjes zwanger!
En allemaal zaten ze aan de pil, en werden gewoon ongesteld terwijl ze dus zwanger waren!

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 23:58

Ja dat kan ook Parouscha, dat had mijn nicht geloof ik ook dat ze gewoon ongesteld bleef.

Het maakt niet zoveel uit welke zwangerschapstest je doet

parouscha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 09:57

En wanneer kan je hem het beste doen?

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 10:01

Wanneer je hem kunt doen staat wel in de bijsluiter.

Oh ja, de meeste verhalen van meiden die 'zomaar' zwanger werden ondanks de pil geloof ik niet. Meestal is er dan wat fout gegaan met innemen (niet op tijd, pil vergeten oid), heeft degene overgegeven of is er diarree geweest of zijn er medicijnen gebruikt die de werking van de pil beinvloeden.
Uitzonderingen zijn er altijd, maar in de meeste gevallen is er iets anders aan de hand...

parouscha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 10:15

volgends mij kan je hem het beste tijdens je ongesteldheid doen?

Blunneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 10:49

Als je je een keer 'smakelijk vermaakt' hebt maar je bent de pil vergeten te nemen of je bent helemaal niet aan de pil maar het condoom scheurde....GEEN PANIEK!

Ga rustig de ochtend erop naar de huisarts, die schrijft je meteen een Morning After Pil voor, die zorgt ervoor dat je 100% niet zwanger raakt!

Mocht het in het weekend gebeuren, dan heb je een weekendarts. Het telefoonnummer daarvan krijg je meestal te horen op het antwoordapparaat van je eigen huisarts.

Huisartsen hebben een zwijgplicht so don't be afraid for anything..
Ik spreek uit ervaring uit mijn 'beastie' jonge jaren hahahaaa
(ben nu nog steeds mooi en jong hoor )

Oh ja en die Morning After Pil moet je wel binnen 24 uur nemen na de 'happening'....dus tijd zat! Maar uiteraard niet te laconiek daarmee omgaan, hoe eerder hoe beter

parouscha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 13:08

Nou heb net een test gedaan en was niets aan de hand (Gelukkig !)

Maar hoe zit het nou ben je nou juist in je 1ste week van je strip het vruchtbaarst of in je 2de week?
En kan je dan wel seks hebben of niet slim ?

Eline

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-06 13:16

Parouscha: Gelukkig als het goed is ben je door de pil helemaal niet vruchtbaar, dus je kan altijd sex hebben (Daar is dat ding toch voor ).

Misschien ben je hiermee in de war: als je tijdens de eerste week een keer een pil vergeet, is de kans groter dat ie de hele maand niet meer werkt dan als je dat in de derde week doet.

Blunneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 13:22

parouscha schreef:
Nou heb net een test gedaan en was niets aan de hand (Gelukkig !)

Maar hoe zit het nou ben je nou juist in je 1ste week van je strip het vruchtbaarst of in je 2de week?
En kan je dan wel seks hebben of niet slim ?

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met het vruchtbaarst zijn in de 1e of 2e week van je strip...
Je bedoelt de 1e week als je net voor het eerst in je leven met de pil bent begonnen?
Of bedoel je de 1e week na de tussenstop van een week?

In het eerste geval: Je moet de pil sowiezo enige tijd gebruiken voor het echt werkt dus stel je begint voor het eerst van je leven aan de pil, dan is deze NIET vanaf dag 1 dat je de pil neemt betrouwbaar. Daarvoor moet je eerst zeker 2 weken de pil nemen wil je het zonder condoom doen.
Lees even de bijsluiter welke bij jouw pil zit, daar staat het zeker in.
Dit geldt tevens ook als je bijv. een anti-biotica hebt gebruikt.
Anti-biotica vermindert in 99% van de gevallen de werking van de pil en dan is het ook raadzaam die week dat je de anti-biotica gebruikt en de 2 daaropvolgende weken wanneer dan geen anti-biotica meer gebruikt wel een voorbehoedsmiddel te gebruiken dus een condoom of gewoon even geen seks.

Het tweede geval: Als jij de pil al langere tijd gebruikt dus bijv. een jaar dan hoef je je geen zorgen te maken met het hebben van seks na de tussenstop.
Met een tussenstop bedoel ik de week waarin je stopt om ongesteld te kunnen worden.
Wel is het dan erg belangrijk zoals ik al zei, dat je dus een langere tijd de pil gebruikt! En dat je je ook echt houd aan de avonden en termijnen dat je de pil moet nemen.

En seks hebben kan altijd met het gebruik van de pil wanneer je deze dus een langere tijd al neemt, juist gebruikt zoals staat beschreven in de bijsluiter en geen anti-biotica neemt.
Dus seks kan ook in jouw tussenstop als je zou willen.

Guess001

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 13:43

Majella001 schreef:
In het eerste geval: Je moet de pil sowiezo enige tijd gebruiken voor het echt werkt dus stel je begint voor het eerst van je leven aan de pil, dan is deze NIET vanaf dag 1 dat je de pil neemt betrouwbaar. Daarvoor moet je eerst zeker 2 weken de pil nemen wil je het zonder condoom doen.

Wat een onzin! Als je start op dag één van je menstruatie is de pil
direct

betrouwbaar! Als je hem vanaf het begin altijd op tijd inneemt is hij gewoon veilig, óók tijdens de stopweek (direct al).

Verder: lees allemaal je bijsluiter!
Bij het vergeten van een pil vergeten in week 1 of week 3 moet je bepaalde acties ondernemen, dat staat allemaal uitgelegd.

Verder hoef je voor de Morning After Pil niet meer langs de dokter, de MAP is gewoon verkrijgbaar bij de apotheek en drogist.

Verder; fijn Paroucha!

Ik plaats het nog maar eens:
Citaat:

PIL VERGETEN

Het volgende geldt voor de eenfasepil, de tweefasenpil en de driefasenpil:

Pil vergeten in te nemen minder dan 12 uur na het gebruikelijke tijdstip: De vergeten pil kan tot 36 uur na inname van de vorige pil alsnog worden ingenomen. De pil blijft dan betrouwbaar.

Pil vergeten in te nemen meer dan 12 uur na het gebruikelijke tijdstip:

Pil vergeten in de eerste week:
Neem alsnog de vergeten pil in. Pilschema gewoon afmaken. Zeven dagen aanvullende maatregelen(condooms) nemen. Als er geslachtsgemeenschap is geweest in de 2 dagen vòòr of 7 dagen nà het vergeten van de pil zonder aanvullende maatregelen, kan de morning after-methode worden overwogen. Na de 3x2 morning after-methode kan het pilschema worden afgemaakt; nadat 7 tabletten zijn geslikt is de pil weer veilig.

Pil vergeten in de tweede week:
Neem alsnog de vergeten pil in. Pilschema gewoon afmaken. Er zijn geen aanvullende maatregelen nodig.

Pil vergeten in de derde week:
Er zijn 3 mogelijkheden:

1 Neem alsnog de vergeten pil in. Pilschema gewoon afmaken. 14 dagen aanvullende maatregelen(condooms) toepassen.

2 Neem alsnog de vergeten pil in. Daarna nog minimaal 7 tabletten slikken ook al is het einde van de pilstrip bereikt. Bij de tweefasenpil en de driefasenpil doorgaan met pillen van de laatste fase. De menstruatie wordt hiermee uitgesteld. Vervolgens een stopweek inlassen. Eventueel kunnen twee strips na elkaar worden geslikt; dit kan ook bij de tweefasenpil en de driefasenpil. Bij het slikken van twee strips na elkaar is er wel kans op doorbraakbloedingen. Bij deze mogelijkheid zijn geen aanvullende maatregelen nodig.

3 Direct een stopweek inlassen en na maximaal 7 dagen (inclusief de dag dat de pil is vergeten) weer met een nieuwe strip beginnen. Hierbij zijn geen aanvullende maatregelen nodig .

Echt waar, soms lees ik hier dingen.... Ik ga mee met wat Wendy hier eerder al zei....

Blunneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 14:11

Bealy schreef:
Wat een onzin! Als je start op dag één van je menstruatie is de pil
direct

betrouwbaar! Als je hem vanaf het begin altijd op tijd inneemt is hij gewoon veilig, óók tijdens de stopweek (direct al).

Ik denk dat jij mijn uitleg maar eens beter moet lezen dan, beste Bealy.
Ik zeg dat het OOK velig is tijdens de stopweek.

Ik denk ook niet dat wat jij suggereert helemaal waar is (over het per direct veilig zijn) maar goed daar heeft men de huisarts voor.
En...je kunt maar beter het zekere voor het onzekere nemen

Bealy schreef:
Verder: lees allemaal je bijsluiter!
Bij het vergeten van een pil vergeten in week 1 of week 3 moet je bepaalde acties ondernemen, dat staat allemaal uitgelegd.

Lees de bijsluiter ja, zei ik ook al.

Bealy schreef:
Verder hoef je voor de Morning After Pil niet meer langs de dokter, de MAP is gewoon verkrijgbaar bij de apotheek en drogist.

Hmmm dat wist ik niet maar goed nu weet men het.
In mijn tijd was dat nl nog niet het geval en mocht je als 15-/16-/17-jarig meiske gewoon ff lekker langs de huisarts voor die MAP

En wat betreft jouw andere beweringen....mjah misschien ligt het eraan wat voor pil jij gebruikt en welke werkende stof het bevat.. want zoals jij jouw quote neerzet...in mijn bijsluiter staat echt iets heel anders hoor, echt niet zomaar na een week al stoppen!!!!!! Jahaa als je kindjes wilt
Anyway, ik adviseer zoals in mijn eerdere berichten toch even contact te zoeken met de huisarts Paroucha, hij weet het vast beter dan mij en als zowel ook Bealy

Guess001

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 14:21

Blunneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 14:26

Nou Bealy ik zeg niet dat je je mond moet houden hoor maar ik wil Parouscha er alleen maar op wijzen dat het toch verstandiger is langs de huisarts te gaan met vragen omdat er zoveel verschillende anti conceptie pillen zijn..

Maar goed, ik had jouw linkje even gelezen maar dan kom ik toch tot de conclusie dat ik het toch weleens bij het rechte eind kon hebben, namelijk;

Hoe gebruikt u de pil?
Gedurende drie weken neemt u iedere dag een pil. Daarna neemt u één week geen pil. In deze 'stopweek' komt de menstruatie. Na de stopweek begint u aan een nieuwe strip van 21 pillen. Als u de pil iedere dag rond dezelfde tijd inneemt, is de kans dat u deze een keer vergeet kleiner.

Dus gedurende 3 weken elke dag de pil, dan pas is ie veilig.

Maar goed dit gaat er niet om wie wel of geen gelijk heeft maar het gaat erom dat er geen ongewenst bezoek komt na enkele maanden

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 14:26

Majella001 schreef:
Ik denk ook niet dat wat jij suggereert helemaal waar is (over het per direct veilig zijn) maar goed daar heeft men de huisarts voor.
En...je kunt maar beter het zekere voor het onzekere nemen

Onzin.
Als je op het juiste tijdstip begint is de pil meteen betrouwbaar, volgens mijn huisarts, volgens de bijsluiter etc.
Je moet mensen geen vals gevoel van onveiligheid aan gaan praten.

Guess001

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 14:27

Loop eens niet zo'n onzin te verkondigen zeg.
Citaat:
Wanneer bent u tegen zwangerschap beschermd?
Als u op de eerste dag van de menstruatie met uw eerste pilstrip begint, bent u vanaf dat moment tegen zwangerschap beschermd. Wanneer u op een andere dag van de cyclus begint, bent u niet direct beschermd. Gebruik dan gedurende de eerste zeven dagen dat u de pil slikt als aanvullende bescherming een condoom

NHG patiëntenbrief.