Chronisch depressief/ziek, de vooroordelen enzo

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Earth

Re: Chronisch depressief/ziek, de vooroordelen enzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-24 21:40

Gelukkig maar Rohesia, vaak toch wel ff schrikken zulke plekken.

Ik ben nog steeds aan het wachten tot de man met de hamer komt. Ik durf nog niet helemaal te juichen, maar als dit de bodem was, dan zwemmen we nu langzaam omhoog :')
Het kon ook niet veel slechter dus het mag ook wel wat beter.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 14:03

Wat fijn om te lezen zeg! :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 15:31

Fijn Earth!

Oh Rohesia, die momenten heb ik ook zo vaak. Ik ben soms echt een kluns eerste klas. Hoe is het nu met de brandplek?

Ik had donderdag echt een offday. Woensdagavond muziek gemaakt (ik dirigeer en speel in een orkest). Donderdag rond een uur of 3 functioneerde ik weer enigszins. Ik voel mijn grens zo slecht. Ja pas de dag erna dat ik er overheen gegaan ben :+
Vandaag weer een hele dag met muziek bezig. Vanmorgen gespeeld, daar tussen even rust gepakt bij de paarden, vanmiddag nog een optreden gehad met onze leerlingen. Ik vind dat zo super leuk, maar pfoe, prikkels en warmte zijn geen goede combi. Dus nu even de stilte opgezocht en vanavond lekker niks.

Maar kijk mij met mijn leerlingen, kids en volwassenen :D
*trotse juf en dirigent*
Hoe moe ik er ook van word, ik kan hier ook zo blij van worden en zoveel voldoening uit halen.
Afbeelding

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 16:04

Wat leuk Daihyo, kan me voorstellen dat dat genieten is.
Fijn dat het nog steeds goed gaat Earth.

Gisteravond nog met Sjors gemend, nou ja, ik met de scootmobiel mee. Hij deed het weer super. Helaas wordt het weer steeds vroeger donker maar het is wel de bedoeling dat hij 2 keer in de week voor de wagen komt.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-24 15:31

Hoe gaat het met jullie allemaal?

Hier gaat het nog steeds goed, maar dat komt mede omdat ik weer uit kan kijken naar stormchasen in Amerika volgend jaar. Ik merk echt dat ik daarvoor leef en dat geeft me ook echt weer visie om vooruit te kijken. Ik ga het nu zelf ook regelen en dat is eel werk, maar ik vind het echt heerlijk om bezig te zijn. Het is ook wel spannend, ik merk dat ik daar niet altijd even goed mee kan omgaan. Het is vooral onzekerheid van wie er met mee mee gaan. Ik hoef zelf nooit lang na te denken, maar ik word onrustig als andere mensen dat wel moeten _O- Dus mijn geduld wordt op de proef gesteld. En daarbij komen dan toch snel weer onzekerheden in mn hoofd, kan ik dit wel, lukt dit wel? Maar dan moet ik weer even omschakelen en positief denken.
Ik ben blij dat het ook nog steeds goed gaat. Ik heb nog wel wat dipjes, maar over het algemeen gaat het wat beter. Vooral me niet meer de hele dag poedersuiker voelen is wel fijn. Helaas is de vermoeidheid niet echt veranderd, maar ik kan dus wel mezelf wat makkelijker aanzetten om dingen te doen.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 15:35

Ik weet dat het voor mijzelf mentaal altijd enorm helpt om iets dat ik echt leuk en belangrijk vind in de toekomst te hebben staan.

Ik ben zelf niet bekend met klassieke depressie, maar ik weet dus dat het voor mij mentaal wel echt enorm uitmaakt als ik iets groots positiefs heb om naar uit te kijken, plannen voor te maken etcetera.

Ik kan me dus goed voorstellen dat het voor jou ook helpt.

Verder is er iets waar ik over heb lopen nadenken, wat ik in dit topic wil gooien.
Maat dat komt ergens vanwege pas, eerst in mijn hoofd even de goede woorden vinden en nadenken over wat ik exact bedoel enzo.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 16:56

Bij mij is het alweer een tijdje zo-zo, het kan absoluut erger maar echt lekker gaat het niet. Veel pijnklachten waardoor ik bijna niks gedaan krijg, ook mijn hobbies niet. De boel staat we klaar voor gebruik, dus als het kan... Dan kan ik ook meteen beginnen.
Op die manier probeer ik de moed er een beetje in te houden, als ik er te veel bij nadenk dan word ik er toch alleen maar treurig van, en verschil maken doet het toch niet.
Voor mij is het vooruitzicht op (hobby) schilderen iets waar ik naar uit kijk, in gedachten heb ik daar ook al allerlei plannen en ideeën voor.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 17:10

Het gaat hier mwah... Veel spanning en ik weet niet waar het precies vandaan komt.
Daardoor slaap ik nog baggerder als dat ik al deed natuurlijk.
En er is een plotseling sterfgeval in de familie wat we vanochtend te horen hebben gekregen en wat we totaal niet zagen aankomen, dus dat geeft veel verdriet.

Ik ben dus al een paar keer naar buiten "gevlucht" om even lekker het hoofd leeg te maken, maar met deze bloedhitte is dat ook niet altijd een slim idee :+

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-24 17:13

Femke_Tweety schreef:
Ik weet dat het voor mijzelf mentaal altijd enorm helpt om iets dat ik echt leuk en belangrijk vind in de toekomst te hebben staan.

Ik ben zelf niet bekend met klassieke depressie, maar ik weet dus dat het voor mij mentaal wel echt enorm uitmaakt als ik iets groots positiefs heb om naar uit te kijken, plannen voor te maken etcetera.

Ik kan me dus goed voorstellen dat het voor jou ook helpt.

Verder is er iets waar ik over heb lopen nadenken, wat ik in dit topic wil gooien.
Maat dat komt ergens vanwege pas, eerst in mijn hoofd even de goede woorden vinden en nadenken over wat ik exact bedoel enzo.

Ja nou dat inderdaad. Ik vind het heerlijk en ik heb er echt plezier aan. Zelfs de administratieve rompslomp vind ik leuk om te doen :')
Ik ben benieuwd wat je in het topic gaat gooien :)

@Cayenne gecondoleerd met het verlies. Naar buiten gaan is nu geen 'frisse neus halen' nee := Hopelijk trekt de spanning snel weer weg.

@Tepleva hopelijk gaat het bij jou ook binnenkort beter.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 17:53

Sterkte Cayenne. Dat hakt er in. Letterlijk en figuurlijk.

Herkenbaar wat hobby’s betreft Telpeva. De leuke zaterdag heb ik gister keihard terug gekregen. Het was het waard hoor. Maar het zou zo fijn zijn als de reactie wat minder heftig is. Vanmorgen wat klusjes bij de paarden gedaan die al weken bleven liggen. Samen met mijn man. Nu een soort hittebevangen ofzo. Zo benauwd. Maar het is wel gebeurd en dat is ook wel lekker. Nu nog 5 kuub zand laten komen voor een nieuw stuk paddock en het zand in de stal even losfrezen (we hebben zelf een freesje gelukkig) en dan is alles winterklaar. Fijn :j

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 19:05

Het is idd heel belangrijk om te kunnen blijven doen wat je graag doet! Mits in het redelijke natuurlijk en dat je er daarna zelf geen last van hebt.
En in dat laatste zit nou vaak het addertje, want je wilt dan zo graag en dan ga je al snel je eigen grenzen over.
Maar het geeft ook wel weer ergens voldoening!

Daihyo: Wat fijn dat je het allemaal al winterklaar hebt! Je hebt ook echt een prachtig plekje gecreeërd!
Het liefste zou je er zeker je huis neerzetten? :P

Dank jullie wel! <3

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-24 19:10

Kijk ik weet ook dat ik nadat ik naar Amerika ga om te stormchasen, ik ook echt een maand moet bijkomen. Maar dat is het me absoluut waard <3

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 22:14

Cayenne: als dat zou kunnen :D

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 13:47

Earth schreef:
Kijk ik weet ook dat ik nadat ik naar Amerika ga om te stormchasen, ik ook echt een maand moet bijkomen. Maar dat is het me absoluut waard <3

En dan zijn er helaas ook mensen die dat helemaal niet kunnen want zelfs met een maand bijkomen, recupereren die daar niet meer voldoende van...

Voor die mensen is het extra pijnlijk natuurlijk...
Hier mag ik vaak al blij zijn als ik er überhaupt in slaag de noodzakelijke dingen rond te krijgen voor lijf en geest er de brui aan geven -O-

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 15:42

En zij mag blij zijn dat ze het nog wel kan en mag dat ook gewoon delen.

Ik kan dat ook niet. Alleen het tijdsverschil gaat al enorm voor problemen zorgen, laat staan dan ook nog actief zijn.
Maar ik gun Earth van harte een fantastische tijd daar.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 15:49

Heb je al iets van hulp LG, of wel eens geinformeerd daar naar? Wellicht dat er oplossingen voor je zijn (hulp in het huishouden, vervoer, enz) waardoor je misschien meer fut over houdt voor leuke dingen in het leven.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 16:07

Daihyo schreef:
En zij mag blij zijn dat ze het nog wel kan en mag dat ook gewoon delen.

Ik kan dat ook niet. Alleen het tijdsverschil gaat al enorm voor problemen zorgen, laat staan dan ook nog actief zijn.
Maar ik gun Earth van harte een fantastische tijd daar.

Ik zei ook niet dat dat niet mocht hé...

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 16:09

Telpeva schreef:
Heb je al iets van hulp LG, of wel eens geinformeerd daar naar? Wellicht dat er oplossingen voor je zijn (hulp in het huishouden, vervoer, enz) waardoor je misschien meer fut over houdt voor leuke dingen in het leven.

Helaas, er is niet veel te redden aan... Zelfs met hulp of oplossingen...
De enige manier is keihard over grenzen blijven gaan en daar dan telkens keihard weer extra van aftakelen...

Het is helaas een combinatie van meerdere delen van het lijf die opgeven en uitschakelen.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 16:25

Ik zou het qua energie mss trekken mits er voldoende rust voor, tijdens en na ingepland wordt, maar ik wil simpelweg niet zonder mijn dieren weg.
Maar hier dus 2 vaste afspraken per week waaronder 1x huishoudelijke ondersteuning vanuit het WMO en als het ook maar ff lukt 1 rustdag naast het weekend.
Soms vallen de oppasdagen zo dat er geen rustdag of vrije weekenddagen zijn, maar in het weekend wordt de oppashond normaal rond 12u of later gebracht dus dan kan ik alsnog uitslapen.
Doordeweeks is het meestal 7:15u, maar dan duik ik daarna een paar uur in bed als ik nog te moe ben.
Maar vaker ga ik nadat hij afgedropt is rustig starten met de dag, dus ontbijt klaarmaken, serietje kijken in bed met mijn ontbijt, rustig aan opstaan en omkleden, de reutjes in de buggy zetten en boodschappen doen, lunchen met een serie op, honden uitlaten, weer serie kijken, beetje in en om huis rommelen (huishoudelijke dingetjes, Caviakooi verschonen, tuin opruimen etc), met een kop thee neerploffen en weer serie kijken, evt middagdutje inlassen, avondeten maken en als het in de oven staat weer serie kijken, avondeten opeten, oppashond wordt opgehaald en dan is de dag wel weer zo ongeveer voorbij.

Soms dat ik in de avond nog een afwas wegwerk, was draai en/of uithang/in de droger mik en/of opvouw en opberg.
Maar ik pak dus heel veel rust tussendoor en als het vandaag ff niet lukt dan morgen weer een dag.
Gisteren ivm het weer heb ik mijn kledingwas uitgehangen ipv in de droger te gooien, scheelt weer in het oplopen vd temperatuur in huis.
Daarna wel compleet gaar, maar ff kort douchen en daarna met een fles zelfgemaakte spa (sodastream ftw <3) op bed gaan liggen voor de ventilatoren en Grey's Anatomy op (inmiddels in seizoen 8) om bij te komen.

Omdat ik een volledige Wajong ontvang en geen verplichting heb tot werken/reïntegratie kan dit ook allemaal gelukkig.

Nu 2 weken geen hulp in de huishouding ivm vakantie vd vaste hulp, daarna ben ik zelf 2 weken weg en begin oktober start alles weer zoals gewoonlijk.
Planning met mijn woonbegeleiding voor september is niet gemaakt, heb ik van gezegd dat ik komend weekend wel naar kantoor kom en verder niets ingepland hoeft voor deze maand als dat niet nodig is.
Wanneer ik ze wel ergens voor nodig heb kan ik ze bellen of appen.
Dus eigenlijk 4 weken vakantie nu, ook wel ff lekker. :)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 16:52

Earth schreef:

Dat wordt hard sparen dan, of ga je weer een crowdfunding opzetten?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 16:55

Jeetje wat een zure reacties weer...

Nee kan het ook niet. Maar laten we blij zijn voor een ander die het wel kan...

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 16:58

DuoPenotti schreef:
Jeetje wat een zure reacties weer...

Nee kan het ook niet. Maar laten we blij zijn voor een ander die het wel kan...

Geen zure reactie maar gewoon een vraag. Het is al moeilijk genoeg voor een werkend iemand om zo'n reis te betalen met alle kosten tegenwoordig.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-24 17:03

Nee dat ga ik niet doen en ik hoef ook geen verantwoording af te leggen hoe ik dit ga financieren. Maar daar heb ik goed over nagedacht hoor, geen paniek.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 17:28

En terecht Earth, dat is niet nodig.

Hoi by the way, stille meelezer hier *zwaait* Jullie gaan vaak sneller dan ik bij kan houden maar ik herken veel, al kan ik nog veel wél. Op termijn zal dat waarschijnlijk minder worden - maar dat zien we dan wel weer.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 17:41

Pfoe heb ik vakantie en ben ik nog compleet gesloopt vandaag. Ben naar een stuk of 6 winkels geweest, gewoon op m'n gemakje en vond het ook leuk om te doen maar ben nu overprikkeld tot en met. En toen vertelde m'n man dat we rond de tafel gaan zitten met z'n allen over het kopen van een boerderij met m'n schoonouders. Dus daar draait m'n hoofd nu overuren van en ik moet zo nog eten koken waar ik geen zin in heb.
Baal wel want heb ik lekker vakantie ben ik alsnog doodmoe