Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 08:07

Suliko, ik heb ook een geirriteerde bilspier, al jaren. Lang zitten is funest, dan krijg ik een zenuwpijn. Dan moet ik gewoon even een stukje heen en weer lopen. In het weekend heb ik weinig last, maar door de week meer, iets met zittend beroep. Op het werk zijn we allang afgestapt van koffie/thee halen voor de hele groep, en nu iedereen het zelf doet scheelt dat al zo veel.

Ik twijfel nog steeds over die run vandaag. Het wordt wel erg warm. Zelfs 10km is met dit weer al veel.
Maar zo eerst maar eens mijn duikflessen vullen, dan paard verzorgen en dan in een NATPAK duiken. Met dit weer heb ik voor het geplande duikje geen droogpak alias privesauna nodig.

Sherivey

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 09:31

Ninus, verstandig, vroeg rijden.
Geniet ervan :D

Nou, ik zei dus van de week wel dat ik vandaag 2 uur en morgen 1u zou lopen.
Tot ik mijn vriend gisteren vertelde over mijn plannen en hij kwam met de magische worden: "en als het nou met de Kustmarathon warm is, ga je dan ook niet?"

Dat was alle aansporing die ik nodig had. En ik liep dus een duurloop van 3 uur. :')
Gewoon op het gemakje, blijven drinken en het laatste uur wat meer schaduw opgezocht.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Had op het strand nog wel wat verkoeling van het opspattende water waar ik doorheen liep.

Beetje jammer dat het badstrand he-le-maal bezaaid lag met afval.
Kan daar zo boos om worden, die toeristen en dagjesmensen die hun zooi gewoon maar neergooien...

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 10:08

Wow echt super Sherivey! Goed gedaan en ook van je vriend om je zo een vriendelijk schopje te geven :))

Heb echt heerlijk gereden, tot nu toe is mijn nieuwe echt een schot in de roos. Heerlijk ontspannen een beetje rondzwerven :j

Wij gaan morgen lekker trailen, goede training ook weer voor de warmte :D

Myka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 10:11

Prachtige omgeving Suliko!

Knap van je Sherivey met deze temperaturen!

Leuk om te horen dat het zo'n succes is Ninus! <3

Ik hou het vandaag maar even bij de sportschool. :Y)

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 10:38

Wat fijn Ninus!

Sherivey, lekker bezig!! Goede aanmoediging van je vriend inderdaad.

Uiteindelijk kan ook gewoon alles met dit weer, zolang je rustig aandoet, goed insmeert en veel drinkt.

Mijn loopmaatje begint zo aan haar eerste 30 kilometer bij de groesbeek trail!
Ik verkoos een relaxte ochtend boven vroeg lopen, dus ik ga nu beginnen aan een rustige 18 kilometer. :D

Ik ben alleen vergeten mijn horloge op te laden, dus hopelijk red hij het hele stuk.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 10:46

Respect voor de renners hoor! _/-\o_
Ik ben vanochtend op de wei bezig geweest en ik vond het al bloedje heet..

Moet nog mesten en ik geloof dat ik dan lekker bij mijn zoontje in het badje plaats neem :o

Genieten Ninus! +:)+

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 10:49

Sall, weer goed gelopen. Je loopt vast een mooie tijd op die 10km.
Suliko, leuk om in andere omgevingen te lopen, mooi daar. Zet je routes in je horloge of ga je gewoon en zie je wel waar je uitkomt?
Nu nog 18 of 30km lopen trekt me echt niet gezien de warmte. Liever vroeger in de ochtend.
Sherivey, goed punt van je vriend. Goed gelopen zeg.

Ik was vanmorgen in het bos aan het wandelen, zo rond 9 uur, en zag een hardloper in lange kleding langskomen. Even serieus 8)7

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 10:58

In lange kleding :wow: ik keek al raar op toen ik iemand lang/lang op de fiets zag :=

Namiro,groot gelijk hoor! Veel te warm om actief te zijn nu.

Suliko, succes!

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 11:05

Goof: sommige mensen kunnen echt niet tegen de zon, bijvoorbeeld door zonneallergie. Als ik ga lopen is dat ook in lange kleding, juist als het zonnig is.
Wat een bikkels Suliko en Sherivey.

Ik heb gister geholpen bij een verzorgingspost op de nijmeegse 4daagse. Supergezellig. Is natuurlijk geen hardlopen maar zulke afstanden wandelen vind ik ook echt knap, en dan al die mensen die 2 keer zo oud zijn als ikzelf. Geeft mij wel weer motivatie om te kijken hoe ik mezelf voorbij mijn comfortzone kan pushen op het gebied van wandelen en hardlopen. Heb heel lang niet willen hardlopen en max 10 km wandelen omdat mijn lichaam gewoon pijn deed. Nu sinds ik een chiropraktor heb gevonden die mijn rugproblemen heeft opgelost voor het eerst geen pijn meer als ik wandel/ren. Maar merk dat ik nog heel bang ben voor pijn en daardoor nog niet buiten mijn comfortzone heb gedurfd. Maar het zien van al die mensen die zichzelf zo ver pushen geeft mij wel motivatie. En dat hoeft dan niet 4 dagen 40 km te zijn, maar 20 km wandelen of 5km aan een stuk hardlopen zou ook al een overwinning zijn :D .

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 11:09

Goed punt Eef-bam :j
Ik kreeg het alleen al benauwd toen ik er naar keek haha. Maar je hebt gelijk, niet bij stil gestaan.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 12:16

Stoer Sherivey! Wat een prachtige omgeving.

Genieten, Ninus! Leuk vooruitzicht, volgende week Engeland.

Wat fijn dat je knie zich goed houdt, Sall! Mooie training weer.

Veel plezier vandaag bij de Zwarte cross, Morris! Lekker bezig met je loopjes.

Wat een heerlijk loopjes, Suliko!

Veel plezier met je duik, Germie.

Gisteren naar de sportschool gelopen en weer terug na afloop. Twee keer een kwartier op langzaam tempo was goed te doen, stond hier ook nog een lekker windje. Vandaag brandt de zon een stuk meer, niet zo fijn.
Morgen hopelijk een loop van 12 á 13 km.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 12:30

@Eef_bam; ik begrijp wat je bedoeld.. het kost tijd om vertrouwen te krijgen in je lijf.. rustig aan doen en dan komt dat vanzelf.
Ik heb dat lange tijd gehad na mijn hernia en rugklachten. En nu nog steeds af en toe moet ik mezelf er aan herinneren dat ik het wel kan..

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 12:39

Heel herkenbaar dat vertrouwen krijgen! Heb dat zo lang met mijn knie gehad. Dat gaat gelukkig nu een stuk beter

Vandaag heb ik een Pilatus achtige krachttraining gedaan voor armen en core
Was best pittig, maar ook leuk voor de afwisseling, morgen gaat kickboksen niet door.

Even naar de temperatuur kijken of ik morgen een lange run doe of maandag

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 13:21

Wat leuk dat je bij de vierdaagse hebt geholpen, Eef_Bam! Wat fijn dat je een chiropractor hebt gevonden die je goed kan helpen.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 14:21

Groot gelijk Namiro, ik ga de rest van de middag in Amelisweerd spenderen, onder de bomen en aan het water :D

Hier ook herkenbaar Eef_Bam, als kind tot mijn 19e veel last gehad van vermoeidheid en pijnklachten door lyme. Nog steeds komt soms de overtuiging opduiken dat mijn lichaam zwak is. :=
Maar juist door meer te gaan bewegen, heb ik ook heel veel vertrouwen teruggekregen. En ja, met pijntjes denk ik nog steeds snel dat er iets mis is, maar ik leer ook steeds meer wat normaal ongemak is bij je grenzen verleggen en signalen dat je lichaam meer rust nodig heeft. Wat ik zelf fijn vond is toen mijn fysio zei dat ongemak erbij hoort, je lichaam mag heus wel eens protesteren of dat je even ergens last hebt na een flinke training, zolang het na 2 dagen maar weg is. Als het langer duurt zal er waarschijnlijk sprake zijn van overbelasting of verkeerde belasting, dan rust en focus verleggen.

Lekker bezig puera en sall!

Goof, deze rondjes bij Havelte had ik in de garmin app getekend en dan de route op mijn horloge gezet. Ik haal ook wel eens routes van komoot. Zo doe ik het eigenlijk altijd als ik in onbekend gebied ga lopen, ik vind het fijn een route te hebben zodat ik lekker kan lopen en niet te veel hoef na te denken over waar ik heen ga. :D

Overleefd! Wel lekker rustig aan gedaan, maar ben volledig doorweekt. :')
Afbeelding

Tamara1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 14:38

Wauw respect voor jullie allemaal! Goed bezig met deze warmte!

Normaal doe ik mijn lange run op zondag, maar ik denk dat ik deze week misschien maar oversla. Vanmorgen voor het eerst gemountainbiked. Dat was een partijtje zwaar %)
Zal wel spierpijn worden morgen haha

Iemand vroeg een paar pagina’s terug waarvoor ik aan het trainen ben. Ik heb meerdere trailruns waarvoor ik mij ingeschreven heb, maar de eerste is 15 km Veluwse trailrun op 7 september. Zijn er nog meer mensen die daar gaan lopen?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 14:43

Tamara1991 schreef:
Iemand vroeg een paar pagina’s terug waarvoor ik aan het trainen ben. Ik heb meerdere trailruns waarvoor ik mij ingeschreven heb, maar de eerste is 15 km Veluwse trailrun op 7 september. Zijn er nog meer mensen die daar gaan lopen?

Die is bij mij in de buurt, maar helaas zijn de inschrijvingen vol.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 14:48

Ik doe met nog wat mensen uit dit topic aan de estafette trail mee. Gelukkig nog wat tijd om weer op te bouwen voordat het september is.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 15:28

Knap Suliko, met deze hitte!

Leuk vooruitzicht, die trail, Tamara. Sterkte met de spierpijn van het mountainbiken.

Wat leuk, zo’n estafette, Gaucho!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 21:18

Hier vandaag een wel-niet-wel-niet meedoen met die run gedaan. Het was werkelijk bloody hot en dan moet je beslissen of je straks wel of niet gaat starten. Ok, ik train normaal niet als het 30 graden is. Dus eigenlijk is zo'n run dan ook wel een mooi moment om te kijken hoe belastbaar je bent bij tropische temperaturen. En hoewel ik inderdaad last krijg van de hitte kon ik het wel volhouden. 86 minuten over 10,2km gedaan. En dat had sneller gekund, maar na 6km raakte ik aan de praat met 2 Canadezen en nog een andere man en toen werd het een soort theekransje wat rustig 2 minuten bij een verzorgingspost bleef staan om drinken en wat te eten. Ik had ook echt zoiets van ach, maakt ook niet zo veel uit. Als ik nu doorloop kan het waarschijnlijk binnen 80 minuten, maar dit is ook wel gezellig. Dus we hebben met z'n 4-en heel langzaam de afstand uitgelopen. Moe was ik niet, maar het zweet stond me wel overal. Ik weet nu dat ik het wel wat rustiger aan moet doen met hitte, maar op zich nog prima een rondje kan hardlopen. Dat had ik ergens niet verwacht. De organisatie was super en lekker laagdrempelig. Er waren geen chips voor tijdwaarneming, maar dat maakt ook allemaal niet uit. Vorig jaar schijnen ze over de 400 lopers gehad te hebben, nu maar 140. Veel afzeggers ook wegens de warmte. Ik begrijp dat wel. De route was door het bos, veel schelpenpaadjes. Gelukkig slechts 2km in de volle zon zonder wind, of de wind in de rug.
Maar ik ben echt blij dat ik gegaan ben, het was een mooie extra training. Maar het mag van mij wel 3 graden afkoelen ofzo, dan wordt het wel iets makkelijker.
En wel 10 muggenbulten er bij, maar dat mag de pret niet drukken. Na afloop hadden ze ook bouillon, dat was echt goed geregeld.

Afbeelding

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 22:52

Toch maar weer een medaille rijker. +:)+

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 13:52

Hoi! Ik ben trots heb toch een (voor mijn doen) lange run gedaan van 11 km.
Ondanks dat ik tussen door een stukje moest wandelen ivm open (groen?) bestrating en 1x ben gestopt omdat m’n oortje uitging heb ik een PR gelopen *\%/*

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Normaal loop ik meestal zonder muziek, maar vandaag had ik zin in een muzikale begeleiding.
Had een leuke motivatie runners playlist (o.a. unstopable v Sia :):) )
Lopen jullie juist met of zonder muziek?

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 14:03

Lekker gelopen allemaal! Knap met die warmte!

Ik ben net terug van een weekendje Valkenburg. Vrijdagmiddag vertrokken, ‘s avonds op terras in Valkenburg. Zaterdag naar Maastricht gegaan, daar hele dag rondgelopen, was wel erg warm. ‘s avonds weer in Valkenburg gegeten en nu weer thuis.
Lekker zo even eruit!
Straks paard doen en vanavond nog even rondje lopen als het weer mee zit,

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 14:04

Super Sall! *\o/*

Als ik in m’n eentje een langere loop doe, heb ik vaak wel muziek mee.

Hier vanochtend met de zondagploeg gelopen. Het was broeierig! :oo Buitje was erg lekker.
Toen we thuis waren, kwam er een dikke bui aan. Gelukkig alleen regen.
Afbeelding

Myka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 14:07

Leuk bij de vierdaagse Eef_bam, lijkt me een gezellig evenement!

Knap zo’n afstand Suliko, zeker in dat weer!

Goed gedaan Germie, respect voor jou! Mag van mij nog wel iets meer dan 3 graden vanaf om fijn te kunnen hardlopen hoor. :P

Gefeliciteerd met je PR Sall! Mooi met zo’n lage hartslag ook. :D
Ik loop eigenlijk altijd met muziek, van de week mijn longrun voor het eerst met een podcast gelopen, dat beviel eigenlijk ook wel. Heb nu helaas de pech dat 1 van mijn oortjes het niet meer doet, anderzijds misschien wel wat veiliger.

Lekker zo'n weekendje Samantha, hopelijk heb je een beetje kunnen genieten. :D

Mooie afstand Puera. Foto ziet er inderdaad een beejte dreigend uit. Maar een beetje regen denk ik wel lekker met dit weer!

Hier vandaag begonnen aan week 4 van de 12 voor mijn HM training. Moest eigenlijk 30 min. en dan 8x30 sec. versnellen maar ik kon echt niet meer. := Ben bij 32 minuten gestopt. Was eigenlijk vanaf het begin al te hard gegaan i.c.m. dit weer.. Misschien dat ik hem nog eens herhaal deze week.
Afbeelding
Afbeelding