Niet vaccineren: hoe helpen we Corona de wereld uit?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 13:19

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 13:21

hahahatsjoe schreef:
secricible schreef:
Waar vind je op de site vh rivm dat er meer doden door de griep vallen precies? Of dat er percentueel meer miskramen zijn?

Ga zelf op onderzoek uit zou ik zeggen, dan vindt je meer dan dat.

There we have it folks, het typische wappie antwoord wanneer ze te lui zijn en/of er niet meer uitkomen :D

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 13:23

hahahatsjoe schreef:
secricible schreef:
Waar vind je op de site vh rivm dat er meer doden door de griep vallen precies? Of dat er percentueel meer miskramen zijn?

Ohh echt, de bingo is weer begonnen hoor. Wat IMANDRA zegt. DENK ZELLUF NA!

Echwel

Re: Niet vaccineren: hoe helpen we Corona de wereld uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 13:24

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 13:25

IMANDRA schreef:
Needje schreef:
Ik denk dat niemand bewust liegt hier. Het is mij iig wel bekend dat welke richting je ook denkt, je daar de artikelen bij vindt die deze theorie ondersteunen. Dat geldt voor zowel de pro's als de con's.

Verschil zit 'm in de kwaliteit en hoeveelheid van de artikelen die de richting ondersteunen. Daar zit een behoorlijk verschil tussen, die positief uitslaat richting de 'pro' kant.

Ik vind het zelf jammer dat er op alles gereageerd wordt met dat het leugens zijn en bullshit is enz. (Beide kanten op he) Zo hou je ook geen gesprekken open.
Hoe harder je tekeer gaat tegen iemand hoe meer die geneigd is z'n poot stijf te houden.
Misschien kunnen we hier allemaal wat van leren.

Even als voorbeeld het artikel van die Carla Peters.
Dat wordt meteen afgefikt omdat zij blijkbaar wat ideeën heeft die anderen niet aanstaan.
Maar dat neemt niet weg dat imo een groot deel van wat ze hier aangeeft gewoon waar is.
Mensen moeten in aanraking komen met virussen enzo om een gezond immuunsysteem te houden.
Maar het hele artikel wordt meteen de vuilnisbak in gekwakt door de pro vaxxers omdat het van een anti vaxxer komt. (Ik ken dat hele mens niet verder hoor)
En nogmaals. Dit werkt twee kanten op.

Ben wel van mening dat de meeste pro mensen hier wel beter hun best doen om artikelen te plaatsen en niet alleen maar roepen en niets laten zien ter ondersteuning.

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 13:26

nps schreef:

Precies dat. Dat ontbreekt hier in dit topic nogal eens, met al die pro-vaxxers die blatend achter een liegende Rutte aanlopen die zich niet kan herinneren dat hij iets gezegd heeft terwijl dat op film staat. Denk voor jezelf en ga op onderzoek uit. Fijn weekend !

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 13:27

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 13:28

hahahatsjoe schreef:
nps schreef:

Precies dat. Dat ontbreekt hier in dit topic nogal eens, met al die pro-vaxxers die blatend achter een liegende Rutte aanlopen die zich niet kan herinneren dat hij iets gezegd heeft terwijl dat op film staat. Denk voor jezelf en ga op onderzoek uit. Fijn weekend !

Volgens mij doen de meesten hier dat wel hoor.
En als het voor mij niet te vinden is op de site van de RIVM, waarom laat je mij dan niet zien waar het staat? Ik bedoel. Zo help je mij toch ook met mijn onderzoek?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 13:28

Needje

Re: Niet vaccineren: hoe helpen we Corona de wereld uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 13:31

Zijn dat alleen de daadwerkelijke doden of ook de pogingen?
Want ik denk dat daar nog wel een verschil in zou kúnnen zitten.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 13:31

secricible schreef:
Citaat:
* Bij de griep in 2018 lagen mensen niet gemiddeld 3wkn aan de beademing.
* De symptomen waren fors minder dan nu.
* De IC's lagen toen vol ZONDER de 20% opschaling die nu nodig was (en net (niet) genoeg was). Het is in NL nog nooit eerder nodig geweest OKs of uitslaapkamers om te bouwen.
Op het hoogtepunt van 2018 lagen er 350 mensen op de IC's (....)
* De verspreiding van corona gaat veel harder doordat niemand immuun was.
* de oversterfte dit jaar ligt (met alle maatregelen inclusief een lockdown) 2000 mensen hoger dan 2018 (zonder enige maatregelen) en is corona nog niet klaar. In april gingen we al over de piek van 2018 heen.
* corona heeft een sterftepercentage van 0.26. Influenza <0.1

Dit was mijn lijstje van toen. Het is van afgelopen zomer dus sommige dingen zijn al achterhaald qua oversterfte.
Zonder maatregelen hadden we in de eerste golf 20.000-25.000 bedden nodig gehad op de IC.

Ik haal mijn lijstje maar weer eens tevoorschijn. Deze cijfers komen dus wél van het RIVM en zijn uit 2020.

https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/zwangerschap
Verder staat hier dat er géén verhoogde kans op miskramen is.

Ik gok zomaar dat je weerwoord nu is dat ik vast niet goed gezocht heb maar ik ben er klaar mee. Het cirkeltje is weer rond: de antivaxxers doen beweringen zonder enige onderbouwing en wij mogen ontkrachten :+

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 13:32

Needje schreef:

er staat '..feit dat het zelfmoordcijfer..' dus dat is wat ik gezocht heb. Dat feit.

CynthiaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 13:33

Voor de mensen die het allemaal maar onzin vinden, hebben jullie ook een papier opgesteld dat je niet geholpen willen worden in het ziekenhuis mochten jullie besmet raken?

Dan heb ik er namelijk niet zoveel moeite mee dat jullie die onzin als waarheid verspreiden.

En Rutte is niet de enige die onzin verkoopt, onlangs Baudet nog gehoord? Maar Rutte zit er wel dankzij de Nederlanders die op hem gestemd hebben, niet omdat hij een Coupe gepleegd heeft.

nps

hahahatsjoe schreef:
Ja natuurlijk is dat erg, dat is vreselijk voor hen. Maar rechtvaardigt dat het kapot maken van de economie ? Rechtvaardigt dat het feit dat het zelfmoordcijfer onder jongeren nog nooit zo hoog geweest is ? Dat laatste heb ik zelf meegemaakt in mijn directe omgeving, zelfmoord en geloof me, daar gaan ouders en families aan kapot.

Echt, hou op over je directe omgeving. En ja, op dit moment wordt de druk op de zorg als zwaarwegender gezien dan de mentale gevolgen voor de bevolking en de schade aan de economie (die zich overigens echt prima herpakt, no worries there). En dat van ons liberale kabinet, kan je nagaan hoe zwaarwegend die druk op de zorg zien. Het maken van beleid nu is het superlastig balanceren van al die belangen (economie, mentale gevolgen, gevolgen voor zorg) waarbij er écht wel gedegen afweging wordt gemaakt tussen de voordelen en nadelen van iedere beslissing.

Aan iedere strategie zitten voor en nadelen. Gooi je alles open, is iedereen blij behalve de gehele zorg, iedereen die reguliere zorg nodig heeft en de kwetsbaren. Bijkomend extreem nadeel is dat de zorgpremie verhoogd zal moeten worden om al dat opschalen van de zorg te betalen. Dit scenario werkt alleen als de zorg niet belast blijft en zoveel mogelijk mensen zich vaccineren. Andere kant van de medaille is strenge maatregelen - lastig voor het individu maar weinig kans om mutatie dus safer voor de toekomst, een "veiligere" toekomststrategie. Voor ieder individu zal deze afweging anders zijn. Het kabinet kijkt echter naar de samenleving als geheel en ook naar de toekomst.

MarlindeRooz

hahahatsjoe schreef:
nps schreef:

Iemand anders heeft al de feiten gecontroleerd.

https://www.isdatechtzo.nl/nieuws-geche ... roorzaakt/

IMANDRA

Needje schreef:
IMANDRA schreef:

Verschil zit 'm in de kwaliteit en hoeveelheid van de artikelen die de richting ondersteunen. Daar zit een behoorlijk verschil tussen, die positief uitslaat richting de 'pro' kant.

Ik vind het zelf jammer dat er op alles gereageerd wordt met dat het leugens zijn en bullshit is enz. (Beide kanten op he) Zo hou je ook geen gesprekken open.
Hoe harder je tekeer gaat tegen iemand hoe meer die geneigd is z'n poot stijf te houden.
Misschien kunnen we hier allemaal wat van leren.

Even als voorbeeld het artikel van die Carla Peters.
Dat wordt meteen afgefikt omdat zij blijkbaar wat ideeën heeft die anderen niet aanstaan.
Maar dat neemt niet weg dat imo een groot deel van wat ze hier aangeeft gewoon waar is.
Mensen moeten in aanraking komen met virussen enzo om een gezond immuunsysteem te houden.
Maar het hele artikel wordt meteen de vuilnisbak in gekwakt door de pro vaxxers omdat het van een anti vaxxer komt. (Ik ken dat hele mens niet verder hoor)
En nogmaals. Dit werkt twee kanten op.

Ben wel van mening dat de meeste pro mensen hier wel beter hun best doen om artikelen te plaatsen en niet alleen maar roepen en niets laten zien ter ondersteuning.

Nou... nee. Het gaat niet om haar ideeën, maar omdat meerdere keren al is aangetoond dat ze informatie verspreid die niet waar is. An sich een andere mening hebben is dus niet het probleem, maar jezelf als expert neerzetten terwijl je foutieve informatie deelt, dát is het probleem. Ze is al heel vaak ontkracht, denk dat mensen het een beetje vermoeiend vinden dat ze vaak terugkomt in artikelen van de 'anti's' zegmaar.

In aanraking komen met virussen voor een gezond immuunsysteem klopt algemeen genomen. Maar wanneer het virus zelf te gevaarlijk is (en/of teveel druk op de zorg veroorzaakt) is het beter ermee in aanraking te komen d.m.v. een vaccin.

hahahatsjoe schreef:
nps schreef:

Je realiseert je dat de 'vaste club' hier juist zelf ook onderzoek doet (dmv wetenschappelijke artikelen, statistieken) en niet 'zomaar' achter Rutte aanloopt? Rutte staat hier volledig los van.

En "denk voor jezelf en ga op onderzoek uit" is zo'n typische wappie uitspraak, wat gewoon laat zien dat jij te zwak bent om met een goede beargumentatie te komen en daarom het op een andere boeg gooit. Misschien moet je je eigen advies ter harte nemen, en daarbij ook even leren hoe je betrouwbare bronnen moet herkennen en, als je écht goed onderzoek wil doen, leren hoe wetenschappelijk onderzoek werkt.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 13:34

Cer schreef:
Needje schreef:

er staat '..feit dat het zelfmoordcijfer..' dus dat is wat ik gezocht heb. Dat feit.

Van NL kan ik het niet vinden.
Voor BE wel en daar waren ook de pogingen niet meer. (Gelukkig)
https://www.zelfmoord1813.be/sites/defa ... jfers%20suïcide%20en%20suïcidepogingen%202020%20-%20update%20sept%202021.pdf

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 13:37

hahahatsjoe schreef:

Hou op, schei uit.
Ik heb van m'n leven nog niet zoveel onderzoek gedaan als de afgelopen 20 maanden.
Overal heb ik informatie vandaan gehaald, geïnterpreteerd, uitleg gevraagd, vergeleken, verbanden gelegd.

De enige bronnen die ik niet onderzocht heb zijn die op social media en YouTube-filmpjes. ;)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 13:40

Citaat:
Dat ontbreekt hier in dit topic nogal eens, met al die pro-vaxxers die blatend achter een liegende Rutte aanlopen die zich niet kan herinneren dat hij iets gezegd heeft terwijl dat op film staat. Denk voor jezelf en ga op onderzoek uit. Fijn weekend !

On topic: zo helpen we corona niet de wereld uit.

Het ingewikkelde is, dat we ook met vaccins etc dit niet bereiken. (Dit virus is niet alleen wereldwijd verspreid bij de 'diersoort mens', maar heeft een relatief breed dierlijk reservoir.)

... ik vind de huidige situatie wel illustratief. Mijn kleinzoon vroeg ooit iets over de kerkhofdansen tijdens de Pestepidemiën. (Met de kennis van nu het stomste wat je kunt doen en Middeleeuwers waren beslist niet dom en wisten wel degelijk van besmetting - en toch deed men het...)

Miljoenen mensen zijn gevaccineerd, maar een klein deel van de mensheid, doorgaans in rijke landen met veel keuze en niet gewend aan gevaar,
gelóóft niet dat er gevaar kan zijn.
Nee, het moet een samenzwering zijn!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 13:45

hahahatsjoe schreef:
Babootje schreef:
@Hahahatsjoe, kun je niet lezen of zo? Je poedersuikert nu echt uit je nek.

Kun je dat motiveren ?

Had ik al gedaan bij de post. Vandaar de vraag "Kun je niet lezen of zo?"

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 13:47

mysa schreef:
Hou op, schei uit.
Ik heb van m'n leven nog niet zoveel onderzoek gedaan als de afgelopen 20 maanden.
Overal heb ik informatie vandaan gehaald, geïnterpreteerd, uitleg gevraagd, vergeleken, verbanden gelegd.

ja maar echt... :')
..ik blijf aan de gang..

Citaat:
De enige bronnen die ik niet onderzocht heb zijn die op social media en YouTube-filmpjes. ;)

zelfs dát heb ik gedaan :j ... :') .... -O-
Laatst bijgewerkt door Cer op 05-11-21 13:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 13:47

hahahatsjoe schreef:
Askja schreef:
Goede vraag.
Dat kan júist door middel van een vaccin heel gecontroleerd en gedoseerd.
Bij een echte besmetting is het in zekere zin Russische roulette, je weet van tevoren niet in hoeverre jouw immuunsysteem daartegen bestand is. Zie ook het gegeven dat ook gezonde jonge mensen na een mild ziektebeeld toch long Covid kunnen krijgen, en 4% van de NL topsporters die aan besmetting schade aan het hart overgehouden hebben.

Uhm... en aan het vaccin ? Kjeld Nuis, hartspierontsteking... en dat is er nog maar 1.

Klopt.
Maar infectie vormt een veel groter risico.

Citaat uit het VK-artikel over het betreffende, recente onderzoek van het Amsterdam UMC:

"De onderzochte topsporters waren toen zij corona opliepen (nog) niet gevaccineerd. Vaccinatie kan voor sporters een heet hangijzer zijn, zij vrezen dat eventuele bijwerkingen hun prestaties beïnvloeden. Vaccinatie kan in zeldzame gevallen ook een ontstoken hartspier veroorzaken, vooral onder jonge mannen, maar inmiddels blijkt uit onderzoek bij miljoenen gevaccineerden dat die ontsteking meestal snel verdwijnt. De kans op een ontstoken hartspier na vaccinatie is vele malen kleiner dan na een corona-infectie, benadrukt sportcardioloog Harald Jørsted (leider van het betreffende onderzoek).
Bron: Volkskrant, 4 nov.j.l.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 13:50

En meestal wordt dit dan ook nog zo gebracht:

Citaat:
Vaccinatie kan in zeldzame gevallen ook een ontstoken hartspier veroorzaken, vooral onder jonge mannen, maar inmiddels blijkt uit onderzoek bij miljoenen gevaccineerden dat die ontsteking meestal snel verdwijnt.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 13:55

hahahatsjoe schreef:
nps schreef:

En jij noemt jezelf geen antivaxxer? Wat ben je dan wel?

Wat je ook bent/zegt te zijn, uit je antwoorden spreekt in ieder geval geen greintje respect voor andersdenkenden (lees: mensen die met een goede onderbouwing wel heil zien in vaccineren). Gewoon exact dezelfde verontwaardiging, gemixt met een snufje neerbuigendheid die elke hardcore antivaxxer hier en elders tentoonspreidt. En ja hoor, de schaap-associatie en de 'doezelfonderzoek' duikt ook weer op.

Typisch hoe al die zelfonderzoekers elkaar nablaten...

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 13:55

Cer schreef:
En meestal wordt dit dan ook nog zo gebracht:

Citaat:
Vaccinatie kan in zeldzame gevallen ook een ontstoken hartspier veroorzaken, vooral onder jonge mannen, maar inmiddels blijkt uit onderzoek bij miljoenen gevaccineerden dat die ontsteking meestal snel verdwijnt.
Yep.