Het corona vaccin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laat jij je vaccineren?

Ja, zo snel mogelijk
592 (45%)
Ja, maar pas over een tijdje
152 (11%)
Nee
353 (27%)
Ik twijfel nog
194 (15%)

Totaal aantal stemmen: 1291

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 11:49

Door iedereen te vaccineren bescherm je ook degene die om wat voor reden dan ook níet gevaccineerd kunnen worden.
Dat is natuurlijk ervanuitgaande dat je ook minder verspreid als je gevaccineerd bent. Dat is nu nog onduidelijk, maar er zijn dacht ik aanwijzingen voor. Bovendien, als je klachten veel minder zijn, is het risico op anderen besmetten sowieso kleiner omdat je niet flink hoest enzo.

Groepsimmuniteit dus :) daarnaast is het zo dat nog helemaal niet goed duidelijk is waarom sommige zo enorm ziek worden. Dus “de kwetsbaren” inenten, is lastig. Want hoe weten we wie er wel of niet heel ziek van gaat worden?

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 11:54

Ik snap wel wat Jildau bedoeld. Ondanks dat de groep mensen die er erg ziek van wordt en in het ziekenhuis of op de IC belandt veel te groot is, wordt het grootste deel van de mensen er niet enorm ziek van.

Veel mensen verwarren griep sowieso al met een stevige verkoudheid. Mijn relatief jonge en verder kerngezonde ouders hebben 2 jaar geleden flink de griep gehad. Beide waren echt 3 weken flink ziek en nadien ook nog een tijdje moe en futloos. Corona is ernstig en moeten we heel serieus nemen, maar het grootste deel van de mensen komt er gewoon relatief makkelijk doorheen en bij hen lijkt het gewoon op een stevige griep. Ook zijn er mensen die er amper ziek van zijn. Er zijn genoeg mensen die slechts wat keelpijn hebben of een dagje spierpijn of zelfs geen enkele klacht.

Ik ben jong, fit en gezond en acht de kans ook klein dat ik in het ziekenhuis zou komen (of erger) door corona. Maar ik weet dat die kans niet 0 is.

Het probleem zit hem vooral is de besmettelijkheid van het virus en dat er gewoon zo ontzettend veel mensen positief zijn en een mogelijke verspreider kunnen zijn. Het verraderlijke is dat er moeilijk valt te voorspellen wie er zo enorm ziek van wordt. Er zitten ook best wat jonge mensen tussen die er toch niet zonder medische hulp doorheen komen. Zelfs jonge mensen die op de IC belanden en zelfs sterven. Wel is nu bekend dat veel buikvet/dikke buik een risicofactor is. Ook is corona nog eens veel besmettelijker dan griep. De kans is groot dat jij er niet doodziek van wordt, maar de kans is ook groot dat je anderen weer besmet en het zo doorgegeven wordt.

Doordat het zo'n grote wereldwijde epidemie is, is iedere patiënt die ervoor in het ziekenhuis belandt er één teveel. De zorg kan het niet meer bijbenen. Naast het continue dreigende bedden tekort, houden de mensen die in de zorg werken het ook amper meer vol. Dit is een gevaar voor de coronapatienten, maar ook voor iedere andere patiënt die in het ziekenhuis terecht komt of een behandeling nodig heeft. Heel de zorg komt onder druk te staan. Sowieso is natuurlijk elke IC patiënt of zelfs dode er één teveel.

In principe zou het voldoende lijken om alleen de risicogroepen te vaccineren. Maar het blijkt gewoon niet altijd te voorspellen wie in die risicogroep vallen. Gewoon gezonde mensen van 40 of 50 kunnen er ook dodelijk ziek van worden. Daarnaast is er binnen de risicogroep een deel mensen die om medische redenen niet gevaccineerd mogen worden. Zij dienen dan juist beschermd te worden door de mensen om hen heen die gevaccineerd zijn.

Het komt vooral doordat het virus zo de overhand heeft gekregen en wereldwijd zo enorm rond gaat dat het belangrijk is om dat virus zo ver als lukt in te dammen. Daarom moeten zoveel mensen gevaccineerd worden. Er is goed over nagedacht wie als eerste groep aan de beurt komt, als tweede groep enz.

Ik word 24 jan en 14 febr. gevaccineerd. Ik doe dit niet voor mezelf, omdat ik jong ben en gezond. De kans dat ik er ernstig ziek van word is gelukkig gewoon klein. Maar de kans dat ik het doorgeef aan anderen is wel groot. Deze mensen kunnen het vervolgens ook veel doorgeven. En dan zit er geheid iemand tussen die wel een extra risico loopt er ernstig ziek van te worden. Daarom laat ik mij vaccineren. Om anderen niet meer te kunnen besmetten. Het is belangrijk dat de vaccinatiegraad hoog genoeg zal zijn, zodat het virus minder kans gaat krijgen. En natuurlijk zit er een egoïstisch motief bij ... ik wil zo snel als mogelijk terug naar normaal. In mijn ogen spelen de vaccinaties daar een grote rol in.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 11:56

Nikass schreef:
Ik denk dat je niet van te voren weet of je wel of niet ernstig ziek wordt van corona? De één treft het harder dan de ander.

Klopt maar dat is bij de griep ook zo. En we hebben het echt over uitzonderingen wanneer iemand van 20 overlijdt aan corona.

Magrathea: ik heb nog niet eerder iets in dit topic gezegd / gevraagd?

Vayo: dat is nou een heldere uitgebreide uitleg zonder veroordelen. Bedankt!
Laatst bijgewerkt door Jildau op 09-01-21 11:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Moon_light94

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 11:59

Maar los van of je zelf ziek wordt, je helpt door je te vaccineren mee met het beschermen van risicogroepen. Er zijn namelijk altijd mensen die niet gevaccineerd mogen worden. Zo dring je een ziekte zoveel mogelijk terug.

Dit gaat niet helemaal op als iedereen wel op zelfde tempo zou blijven verspreiden, dus dit is met een kleine slag om de arm, dat wel.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 12:00

Jildau schreef:
Nikass schreef:
Ik denk dat je niet van te voren weet of je wel of niet ernstig ziek wordt van corona? De één treft het harder dan de ander.

Klopt maar dat is bij de griep ook zo. En we hebben het echt over uitzonderingen wanneer iemand van 20 overlijdt aan corona.

Maar met een gewone griep belanden er niet zoveel mensen in het ziekenhuis en op de ic

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 12:02

Jildau schreef:
Nikass schreef:

Het probleem zit hem vooral in het aantal mensen dat nu ernstig ziek wordt of komt te overlijden. Het zijn er teveel, waardoor er een continue dreigend bedden tekort is. Daarnaast is het voor het medisch personeel niet meer vol te houden. Die raken zelf ziek en/of overbelast. Heel de zorg komt onder druk te staan. Niet alleen is er weinig tot geen plaats voor mensen die door corona in het ziekenhuis belanden, maar ook voor mensen die voor andere problemen in het ziekenhuis terecht komen of een behandeling nodig hebben.

Daarom is het zoveel ernstiger dan gewoon griep. Omdat het veel besmettelijker is en er veel meer mensen medische hulp nodig hebben, dan bij een gewone griep.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 12:05

Jildau schreef:
Nikass schreef:

Ik heb gewone uitleg gegeven en niet veroordeeld, ik vind dat iedereen voor zichzelf de keuze moet maken. Los van de doden , tot nu toe 350 onder de 60 is er ook een hele grote groep die ernstige restklachten heeft , al maanden bezig is om beter te worden en ik denk dat jongeren, hoe gezond ze ook zijn daar ernstig rekening mee moeten houden. Van kerngezond en actief naar 80 + achter de rollator is blijkbaar geen uitzondering.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 12:12

Jildau schreef:
Jeetje jongens rustig. Dit bedoel ik dus. Ik vraag het toch op een normale manier. Ik denk dat je meer mensen overtuigen kan als je er met z'n allen ook over praten kan (en dus ook twijfelaars) en dat mensen dus ook gewoon vragen kunnen stellen.

Wat een rare reactie? Je krijgt hele nette en normale antwoorden? Waarom dan zo reageren..

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 12:18

Relaxed schreef:
Jildau schreef:
Jeetje jongens rustig. Dit bedoel ik dus. Ik vraag het toch op een normale manier. Ik denk dat je meer mensen overtuigen kan als je er met z'n allen ook over praten kan (en dus ook twijfelaars) en dat mensen dus ook gewoon vragen kunnen stellen.

Wat een rare reactie? Je krijgt hele nette en normale antwoorden? Waarom dan zo reageren..

Dan lees ik misschien een 'toontje' die er niet is maar ik vond 'dat jij er niet ziek van wordt is fijn voor jou' en 'dat jij er alleen maar een beetje grieperig van bent geweest heb je geluk aan' geen antwoorden op mijn vraag.
Laatst bijgewerkt door Jildau op 09-01-21 12:18, in het totaal 1 keer bewerkt

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 12:18

Ik hoop vooral dat Gommers gelijk had toen hij zei dat wanneer risico groep en zwakkeren gevaccineerd zijn, wij (25-) ook weer wat meer mogen.

Ik merk gewoon echt dat de motivatie op is bij iedereen. Op mijn Instagram zie ik zoveel groepsfoto’s, iedereen gaat gewoon bij elkaar zitten. Ik denk dat je het niet meer voor elkaar krijgt om de cijfers nog omlaag te krijgen. Zelfs niet met een avondklok. Ik zou niet weten wat voor regels er nog bij kunnen komen. Mensen hebben er gewoon lak aan omdat ze niet meer zo bang zijn. Hier op Bokt wordt ook wel een stukje meer horror gedaan over covid dan hoe ik Covid persoonlijk ervaren heb en eigenlijk iedereen om mij heen. Maar dat zal misschien ook wel leeftijd zijn en met wie je omgaat en net wat voor verhalen je eruit pikt. Gister op het werk nog met een meisje gewerkt waarvan de moeder op de IC werkte maar ze zei: ze heeft het super zwaar maar ze snapt ook wel dat ik een keer met wat mensen wat doe. Rouwauto chauffeur en uitvaartsleidster dito zelfde, en die zien letterlijk wat de gevolgen kunnen zijn. Vriendinnetje woont in België en zegt dat er dan gewoon vanaf ‘s middags wordt afgesproken want niemand hoeft toch naar school. Dus avondklok ook geen zin. In die landen is het ook nog steeds te hoog.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 12:19

Magrathea schreef:
Vayo schreef:
Ik merk ook dat ik erg twijfel aan de reden waarom gevaccineerden zich nog aan alle beperkingen moeten houden zoals afstand, mondkapje, quarantaineregels zoals bij niet-gevaccineerden, testen bij een snotneus. Naar mijn idee is dat, omdat ze bang zijn dat er een tweeverdeling komt tussen gevaccineerden en niet-gevaccineerden. En dat ze bang zijn dat die tweedeling gedoe op zou gaan leveren, omdat een hoop mensen graag gevaccineerd willen worden maar daar heel lang op moeten wachten.

Dat heeft ook een praktisch aspect denk ik. De supermarktmedewerker kan niet ruiken of je gevaccineerd bent. En anti mondkapjes wappies ook niet, die zien "hee de buurvrouw loopt zonder mondkapje in de supermarkt, dan hoef ik dat ook niet" :+

Ik denk persoonlijk dat dit het juist vooral is! En dat is prima, maar dan hoop ik wel dat dat eerlijk gezegd wordt. Dat zodra bekend wordt dat het risico te verwaarlozen is dat je als gevaccineerde een ander kan besmetten, dit ook eerlijk gemeld wordt. Dat dit niet bewust wordt achtergehouden. Ik zou dit namelijk erg fijn vinden i.v.m. mijn cliënten. Voor het beeld wil ik prima nog een tijd een mondkapje dragen en afstand houden tot de meeste mensen. Maar het zou fijn zijn om achter gesloten deur binnen mijn bubbel, die maatregelen wel los te kunnen laten. Bij dierproeven bleek gelukkig al dat gevaccineerde dieren niet meer besmettelijk zouden zijn.

Ik voel me met vaccinatie straks echt wel veilig. Ondanks dat ik weet dat dit nog niet 100% zeker is, lijkt mij de kans heel klein tot verwaarloosbaar dat je na een vaccinatie nog besmettelijk kunt zijn. In principe is dat natuurlijk ook deels het doel van het vaccin. Zelf niet ziek worden en anderen niet meer kunnen besmetten.

En ik weet dat 5% nog ziek kan worden. Van iedere 100 mensen die zonder vaccinatie corona krijgen, zijn er dat met vaccinatie nu nog maar 5. Dat is enorm weinig. Die kans is zo klein, want naast dat het vaccin jou niet beschermd moet je ook nog eens daadwerkelijk in aanraking komen met het virus.
Daarbij is het percentage mensen dat in het ziekenhuis belandt of erger door corona gelukkig laag. Het is door de enorme hoeveelheid mensen die corona heeft, dat het aantal mensen dat in het ziekenhuis belandt of erger nu gewoon veel te groot is. Maar de kans dat je als gevaccineerde alsnog met corona besmet raakt en dan ook nog eens in het ziekenhuis belandt of erger lijkt mij echt verwaarloosbaar. Helemaal in mijn geval, omdat ik jong en gezond ben.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 12:22

Relaxed schreef:
Jildau schreef:

Ik zie wat je bedoelt ook niet. Mensen geven normaal antwoord op je vraag.

Ik meen dat zo'n 70% van de bevolking zich moet enten.

En ja, heb griep gehad. En heb als tiener geregeld met ruim 40 graden koorts gelegen, bleek later door toxoplasmose te komen. Dus weet wat echt ziek zijn is. Corona was minstens net zo heftig. Hoewel ik niet eens hele hoge koorts heb gehad. Of longklachten. Ben er goed ziek van geweest.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 12:24

Ik vind ook wel dat er fel gereageerd werd, het had wel iets genuanceerder gemogen, maar dat vind ik sowieso in de Corona topics.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 12:25

sureido schreef:
Ik hoop vooral dat Gommers gelijk had toen hij zei dat wanneer risico groep en zwakkeren gevaccineerd zijn, wij (25-) ook weer wat meer mogen.

Ik merk gewoon echt dat de motivatie op is bij iedereen. Op mijn Instagram zie ik zoveel groepsfoto’s, iedereen gaat gewoon bij elkaar zitten. Ik denk dat je het niet meer voor elkaar krijgt om de cijfers nog omlaag te krijgen. Zelfs niet met een avondklok. Ik zou niet weten wat voor regels er nog bij kunnen komen. Mensen hebben er gewoon lak aan omdat ze niet meer zo bang zijn. Hier op Bokt wordt ook wel een stukje meer horror gedaan over covid dan hoe ik Covid persoonlijk ervaren heb en eigenlijk iedereen om mij heen. Maar dat zal misschien ook wel leeftijd zijn en met wie je omgaat en net wat voor verhalen je eruit pikt. Gister op het werk nog met een meisje gewerkt waarvan de moeder op de IC werkte maar ze zei: ze heeft het super zwaar maar ze snapt ook wel dat ik een keer met wat mensen wat doe. Rouwauto chauffeur en uitvaartsleidster dito zelfde, en die zien letterlijk wat de gevolgen kunnen zijn. Vriendinnetje woont in België en zegt dat er dan gewoon vanaf ‘s middags wordt afgesproken want niemand hoeft toch naar school. Dus avondklok ook geen zin. In die landen is het ook nog steeds te hoog.

Iedereen is het meer dan zat, ook de ouderen hoor sureido. Alleen kunnen wij, de ouderen, het ons niet permitteren om lakser te worden. Ik begrijp je post heel erg goed.

Ik ben ook vrij ontgoocheld dat Frankrijk nu ook de 2de vaccinatie drie weken naar achteren gaat verschuiven. Ik voel dat eigenlijk als een dikke middelvinger naar die mensen, waaronder ik, die ons al vanaf maart 2020 streng aan alle maatregelen houden en eigenlijk weinig of geen contacten meer hebben.
Want wat in mijn ogen de overheden doen, die de vaccinatie naar achteren verschuiven is, dat ze gaan voor het lage ziekenhuis aantal en zsm opstarten van de maatschappij daar het risico op covid zakt naar 50 -60% voor de gevaccineerden, maar voor mij individueel stijgt het risico met vaccinatie op deze manier.
Ik ben dus echt wel boos hierover, ook al begrijp ik op macro niveau wel de redenatie. Dus ik denk dat wij als het zo moet, de vaccinatie laten gaan totdat we wel binnen 4 weken de 2de prik kunnen krijgen.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 09-01-21 12:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 12:25

En waar je je ook niet op moet verkijken is dat "gezond". Er is een bokker wiens man maanden later nog steeds doodvermoeid is elke dag terwijl hij daarvoor elke dag weet-ik-veel-hoeveel kilo post op de fiets meezeulde. Een bokker die nog maar 2 uurtjes per dag les kan geven en de rest van de dag bij moet komen daarvan. Dan ben je niet dood of op de IC geweest maar is je leven toch flink vergald :( hopelijk tijdelijk, maar toch. Staar je aub niet blind op de IC cijfers en doden, die geven maar het halve beeld.

@Vayo, ah ja zo had ik je post niet gelezen. Volgens mij is het momenteel een beetje van beiden. je zal maar toch nog wel besmettelijk zijn, daar ben je dan mooi klaar mee als ouderenverzorger. Ook al is die kans erg klein.
Plus, stel, (volledig) gevaccineerde mensen hoeven zich aan geen enkele maatregel meer te houden (hypothetisch dus), en over een maand blijkt uit onderzoek van de fabrikant dat je toch besmettelijker blijkt dan gedacht. Dan moet dat ook weer omgegooid worden. Terwijl je er nu toch wel aan gewend bent en misschien in privékring iets minder voorzichtig bent maar de regels wel in je achterhoofd hebt. Dat is voor de gevaccineerde mensen ook fijner.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 12:26

Jildau schreef:
Relaxed schreef:

Dan lees ik misschien een 'toontje' die er niet is maar ik vond 'dat jij er niet ziek van wordt is fijn voor jou' en 'dat jij er alleen maar een beetje grieperig van bent geweest heb je geluk aan' geen antwoorden op mijn vraag.

Als je alleen dat maar hebt gelezen heb je zelf ook geen moeite genomen om verder te kijken. Maar op zich bevat dat wel de essentie. Je ent je voornamelijk om anderen te beschermen, hoe minder mensen ziek worden, hoe minder anderen weer besmet raken. En jij had slechts lichte klachten, maar je kunt een ander besmetten die wel doodziek kan worden.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 12:27

bigone schreef:
Ik heb gewone uitleg gegeven en niet veroordeeld, ik vind dat iedereen voor zichzelf de keuze moet maken. Los van de doden , tot nu toe 350 onder de 60 is er ook een hele grote groep die ernstige restklachten heeft , al maanden bezig is om beter te worden en ik denk dat jongeren, hoe gezond ze ook zijn daar ernstig rekening mee moeten houden. Van kerngezond en actief naar 80 + achter de rollator is blijkbaar geen uitzondering.

Is daar echt onderzoek naar gedaan, naar het percentage mensen die (zware) restklachten eraan overhouden? Want is het niet zo dat het gelukkig wel een uitzondering is, maar dat het aantal mensen zo hoog is omdat het aantal mensen dat corona gehad heeft zo enorm hoog is? Dat uitzonderingen daarom gewoon zichtbaarder zijn?

En waar ik het met 2 vriendinnen over had die beide corona gehad hebben... Je raakt zo gefixeerd op je klachten terwijl je corona hebt. Net als op wat je nadien nog voelt. Hiermee bedoel ik niet de groep mensen met echt zware restklachten, maar de groep mensen die nadien nog moe is. Ik wil hiermee niet zeggen dat die moeheid er niet is, want die is er zeer degelijk. Maar is het niet zo dat mensen er meer bij stil staan, omdat iedereen er naar vraagt en je er veel over leest? Mijn ouders hebben na een paar weken flink griep ook nog een tijdje moeheid en slechte conditie ervaren. Maar er waren verder weinig mensen ziek toen en dan sta je er niet zo bij stil. Nu is dat anders natuurlijk.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 12:31

Dus de mensen die nu zeggen totaal kapot te zijn hebben dat te danken aan hun fixatie op de klachten? Het is niet zo dat het plotseling minder is omdat je het er niet over hebt. Er zijn er duizenden en ja, daar zullen er een aantal bijzitten die misschien wat overdrijven maar nu vind ik jouw opmerking echt apart. Omdat je het niet merkt in je omgeving betekend niet dat het niet bestaat.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 12:32

pien_2010 schreef:
sureido schreef:

Iedereen is het meer dan zat, ook de ouderen hoor sureido. Alleen kunnen wij, de ouderen, het ons niet permitteren om lakser te worden. Ik begrijp je post heel erg goed.

Ik ben ook vrij ontgoocheld dat Frankrijk nu ook de 2de vaccinatie drie weken naar achteren gaat verschuiven. Ik voel dat eigenlijk als een dikke middelvinger naar die mensen, waaronder ik, die ons al vanaf maart 2020 streng aan alle maatregelen houden en eigenlijk weinig of geen contacten meer hebben.
Want wat in mijn ogen de overheden doen, die de vaccinatie naar achteren verschuiven is, dat ze gaan voor het lage ziekenhuis aantal en zsm opstarten van de maatschappij daar het risico op covid zakt naar 50 -60% voor de gevaccineerden, maar voor mij individueel stijgt het risico met vaccinatie op deze manier.
Ik ben dus echt wel boos hierover, ook al begrijp ik op macro niveau wel de redenatie. Dus ik denk dat wij als het zo moet, de vaccinatie laten gaan totdat we wel binnen 4 weken de 2de prik kunnen krijgen.

Ik denk dat je eerste stukje precies is wat er aan de hand is en wat die grote kloof tussen jong en oud op het moment is in de maatschappij.

Ik hoop dat er snel veel vaccins goed gekeurd worden zodat we snel meer verlichting krijgen, want maatregelen werken gewoon niet meer.

Ik denk zelfs dat misschien de horeca open gooien (en dan wel deze keer écht meteen een boete van 10 k wanneer mensen staan en het te druk is zodat cafés het wel laten) misschien zelfs bijdraagt aan een verlaging, want dan zien mensen elkaar niet thuis waar de 1.5m héél snel weg is.

Maar dit is maar een gedachten spinsel, of het echt zo is weet ik niet.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 12:36

Magrathea schreef:
@Vayo, ah ja zo had ik je post niet gelezen. Volgens mij is het momenteel een beetje van beiden. je zal maar toch nog wel besmettelijk zijn, daar ben je dan mooi klaar mee als ouderenverzorger. Ook al is die kans erg klein.
Plus, stel, (volledig) gevaccineerde mensen hoeven zich aan geen enkele maatregel meer te houden (hypothetisch dus), en over een maand blijkt uit onderzoek van de fabrikant dat je toch besmettelijker blijkt dan gedacht. Dan moet dat ook weer omgegooid worden. Terwijl je er nu toch wel aan gewend bent en misschien in privékring iets minder voorzichtig bent maar de regels wel in je achterhoofd hebt. Dat is voor de gevaccineerde mensen ook fijner.

Ik zou in mijn werk zeer zeker afstand waar mogelijk (helaas vaak moeilijk) bewaren en sowieso mondmasker dragen. Maar je moet dan ook nog eens daadwerkelijk met het virus in aanraking zijn gekomen, om eventueel besmettelijk te kunnen zijn. Het is uitgesloten dat het vaccin zelf mensen besmettelijk kan maken gelukkig. Ook zou ik echt goed in de gaten houden wanneer een overig contact of nauw contact om mij heen ziek wordt en/of positief blijkt te zijn. Ik vind het momenteel enger dat collega's met klachten (zonder koorts en benauwdheid) na het testen gewoon door mogelijk blijven werken tot zij daadwerkelijk een positieve uitslag in handen hebben. Gelukkig gaan de testen nu snel, maar in 2 dagen komen zij toch nog met cliënten (juist risicogroep!!!) in aanraking.

Ik zou dan inderdaad in zeer kleine privékring achter gesloten deuren de maatregelen versoepelen. En altijd in overleg met de desbetreffende mensen. Mondmasker blijven gebruiken en afstand houden in de supermarkt en van de meeste mensen vind ik helemaal geen probleem.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 12:39

Trouwens, wil deze weer even onder de aandacht brengen: https://www.volkskrant.nl/kijkverder/2016/vaccinatie/
Een modelletje van vaccinatie en ziekteverspreiding. Wel uit 2016 dus er staat geen covid in, maar wellicht leuk om te zien wat de vaccinatiegraad met verspreiding doet.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 12:47

Relaxed schreef:
Jildau schreef:

Als je alleen dat maar hebt gelezen heb je zelf ook geen moeite genomen om verder te kijken. Maar op zich bevat dat wel de essentie. Je ent je voornamelijk om anderen te beschermen, hoe minder mensen ziek worden, hoe minder anderen weer besmet raken. En jij had slechts lichte klachten, maar je kunt een ander besmetten die wel doodziek kan worden.

Dit bedoel ik dus..

Ja ik heb de reacties helemaal gelezen maar ik vond de eerste zin niet zo nodig. Ik vind sowieso dat er steeds vrij aanvallend wordt gedaan als iemand een vraag stelt over iets wat met corona te maken heeft. En zo kwam dit ook op mij over. En volgens mij wil ik juist verder kijken dus stel ik vragen?

Het is niet dat ik denk van ik had lichte klachten dus schijt aan corona ofzo? Ik vroeg me alleen af of het nodig is dat echt iedereen gevaccineerd wordt.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 12:48

bigone schreef:
Dus de mensen die nu zeggen totaal kapot te zijn hebben dat te danken aan hun fixatie op de klachten? Het is niet zo dat het plotseling minder is omdat je het er niet over hebt. Er zijn er duizenden en ja, daar zullen er een aantal bijzitten die misschien wat overdrijven maar nu vind ik jouw opmerking echt apart. Omdat je het niet merkt in je omgeving betekend niet dat het niet bestaat.

Sorry hoor maar dat heb ik echt nergens gezegd.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 12:49

Vayo schreef:
bigone schreef:

Sorry hoor maar dat heb ik echt nergens gezegd.

Mee eens, dat heb ik ook nergens gelezen.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 12:52

Vayo schreef:
bigone schreef:

Is daar echt onderzoek naar gedaan, naar het percentage mensen die (zware) restklachten eraan overhouden? Want is het niet zo dat het gelukkig wel een uitzondering is, maar dat het aantal mensen zo hoog is omdat het aantal mensen dat corona gehad heeft zo enorm hoog is? Dat uitzonderingen daarom gewoon zichtbaarder zijn?

En waar ik het met 2 vriendinnen over had die beide corona gehad hebben... Je raakt zo gefixeerd op je klachten terwijl je corona hebt. Net als op wat je nadien nog voelt. Hiermee bedoel ik niet de groep mensen met echt zware restklachten, maar de groep mensen die nadien nog moe is. Ik wil hiermee niet zeggen dat die moeheid er niet is, want die is er zeer degelijk. Maar is het niet zo dat mensen er meer bij stil staan, omdat iedereen er naar vraagt en je er veel over leest? Mijn ouders hebben na een paar weken flink griep ook nog een tijdje moeheid en slechte conditie ervaren. Maar er waren verder weinig mensen ziek toen en dan sta je er niet zo bij stil. Nu is dat anders natuurlijk.

Mijn broertje heeft het gehad en was ook lang moe erna. Maar die zegt ook dat je van thuis in quarantaine zitten heel lamlendig wordt. Dat hij met een ander virus zodra hij zich enigzins beter had gevoeld weer de deur uit was gegaan en weer aan het werk was gegaan. Dus dat dat misschien ook maakt dat hij zich nu langer moe voelde na het ziek zijn.