Intermittent fasting

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Intermittent fasting

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 11:47

Nee, met IF is dat niet. Het belangrijkste van IF is dat je lichaam na een x aantal uren vasten (ik geloof na 12u vasten) overgaat op vetverbranding. Vast je nog langer, dan gaan je cellen zichzelf herstellen. Je lichaam haalt dan energie uit 'oude' cellen en maakt nieuwe cellen aan, dus een soort opruimproces.

Dit bereik je al vanaf de eerste keer vasten, dus als je in het weekend eens niet vast, is dat niet erg. Het is zelf goed om het af en toe eens niet te doen.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 11:58

Dank je dat klinkt wel goed. :j

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 12:05

Precies. Het is geen strafkamp he, soms maak je een dagje andere keuzes en dat is ook prima.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 12:08

Het werkt ook wel als je eens minder streng bent.
Zo neem ik smorgens wel altijd koffie ( melk) Ookal wordt dat afgeraden.
Verder begin ik dan pas rond 12 met eten en stop zo rond 1900/20.00 ook echt. Drink dan nog water.
Maar in t weekend hebben we echt weleens wat lekkers savonds.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 12:11

IF is juist ook heel geschikt om maar een paar dagen in de week te doen. Ik houd me 4 dagen in de week heel strikt aan mijn eetraam en door mijn werk de andere 3 dagen niet zo.

De laatste weken ben ik ook veel intensief bezig in de ochtend en ik merk dan dat ik daar juist veel energie van krijgt. Eigenlijk zou je het tegengestelde verwachten. Schijnt ook wel heel goed te zijn voor de verbranding om nuchter actief te zijn.

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 12:14

Dat is wel goed om te horen dat je niet alles weggooit inderdaad. Dat gevoel heb ik wel altijd :')

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 12:15

Dat klinkt fijn allemaal. Ik was te bang door een keer smokkelen in het weekend dat je de rest van de dagen voor jan l.. bezig bent :D

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 12:56

Wat betreft mensen die in hele korte tijd (enkele dagen) ineens 1 of 2 kilo zwaarder of lichter zijn, dit zal dan hoogstwaarschijnlijk vocht zijn. Je kunt niet in een hele korte tijd veel vet aankomen of verliezen. Als je met warm weer te weinig drinkt gaat je lichaam vocht vasthouden, dat is vaak wat je ziet op weegschaal.

Vasten werkt al als je het 1 dag doet, niet alleen als je het elke dag doet inderdaad. Ik ben nu ook over op "flexibel" vasten. Ik vast zo'n 5 dagen in de week, de andere dagen niet. Soms valt dit in het weekend, maar soms heb ik ook zo ineens door de weeks een ochtend dat ik sterf van de honger (wellicht dan de dag ervoor tekort calorieën gegeten) en dan eet ik lekker een dagje. Ik doe er niet te moeilijk over en voel me daar goed bij.

Kon vandaag met gemak 18 uur vasten :)

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 13:00

Het voelt ook eigenlijk meer als een levenswijze dan een dieet. Je bent het zo gewend (doe het al anderhalf jaar of zo). En 'smorgens denk ik niet eens aan eten. ik neem wel altijd een sapje en koffie. In mijn eetraam, meestal tussen 13.00 en 20.00 eet ik eigenlijk alles waar ik zin in heb, ook koek en chocolade en friet (niet elke dag hoor), maar omdat het maar een korte periode is eet je denk ik toch een stuk minder. En in het weekend komt het vaak genoeg voor dat het anders is door feestjes en etentjes, maar daar kom ik niet door aan. Of een kilo die een dag later weer er af is (zal meer water vasthouden zijn).
Het kost geen enkele moeite. En ik ben er toch maar mooi 10 kilo mee afgevallen die er makkelijk af blijven nu.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 13:07

Ja helemaal mee eens, zodra je door die beginperiode heen komt en het een paar maanden geeft dan is het een gewoonte geworden. Ik vindt het heel fijn. Ik heb in de middag altijd eetbuien, maar nu ik IF doe mag ik in de middag ook gewoon lekker eten dus dat is wel makkelijk haha.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 13:12

Klinkt allemaal super. :j

Vandaag om 12 uur mijn ontbijt gehad.
Terwijl ik gisteren om 19 uur voor het laatst heb gegeten.
Maar ik eet anders mijn ontbijt ook niet om 7 zeg maar.
Heb al de schildkliermedicijnen die op nuchtere maag moeten en dan een half uur niet eten, maar dat is door de tijd heen dan ook al snel een paar uur geworden.
Die paar uur extra meer trek ik nu ook wel.
Wel benieuwd of ik die paar uur meer ga merken in gewicht. Is voor mij niet ineens erg veel verschil zeg maar.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 14:47

Muze schreef:
Het werkt ook wel als je eens minder streng bent.
Zo neem ik smorgens wel altijd koffie ( melk) Ookal wordt dat afgeraden.
Verder begin ik dan pas rond 12 met eten en stop zo rond 1900/20.00 ook echt. Drink dan nog water.
Maar in t weekend hebben we echt weleens wat lekkers savonds.

Bloodymary schreef:
Het voelt ook eigenlijk meer als een levenswijze dan een dieet. Je bent het zo gewend (doe het al anderhalf jaar of zo). En 'smorgens denk ik niet eens aan eten. ik neem wel altijd een sapje en koffie. In mijn eetraam, meestal tussen 13.00 en 20.00 eet ik eigenlijk alles waar ik zin in heb, ook koek en chocolade en friet (niet elke dag hoor), maar omdat het maar een korte periode is eet je denk ik toch een stuk minder. En in het weekend komt het vaak genoeg voor dat het anders is door feestjes en etentjes, maar daar kom ik niet door aan. Of een kilo die een dag later weer er af is (zal meer water vasthouden zijn).
Het kost geen enkele moeite. En ik ben er toch maar mooi 10 kilo mee afgevallen die er makkelijk af blijven nu.

Maar dan vast je dus eigenlijk niet. Bij intermittent fasting neem je tijdens het vasten niets met calorieën en officieel ook geen light producten.
Laatst bijgewerkt door Maanlicht op 18-06-20 14:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 14:48

Tsja.’en toch val ik af dus ik vind t prima

Maanlicht

Muze schreef:
Tsja.’en toch val ik af dus ik vind t prima

Ja, dat snap ik, maar dan heeft dat niets te maken met intermittent fasting :+

Muze

Kennelijk toch wel. Niks anders veranderd

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 14:50

Muze schreef:
Kennelijk toch wel. Niks anders veranderd

Er is een wezenlijk verschil. Je beperkt de ruimte waarin je écht eet. Dus daarom val je af. Alle andere positieve effecten van vasten krijg je niet mee omdat je je vast breekt zodra je calorieën binnen krijgt. Dat is niet erg, maar is dus geen intermittent fasting.

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 14:52

@Muze, jij maakt dan gewoon gebruik van een calorieentekort. Wat natuurlijk gewoon goed werkt en vooral top is om te horen dat het voor jou werkt! :) Maar het is geen intermittent fasting want je doorbreekt je vasten periode waardoor je niet de bijkomende voordelen van IF krijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 20:40

Inderdaad, als je wel kcal inneemt doe je niet aan IF. Als je dat wel denkt heb je het niet helemaal begrepen :+

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 21:00

Dan heb ik t maar niet begrepen.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 21:08

In zwarte koffie zit toch amper kcal, (zwarte!) koffie wordt volgens mij door veel IF’ers gedronken tijdens de vastenperiode..

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 21:11

Maar ze doet er melk in.

Ach muze als het voor jou zo werkt dan ook prettig :)

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 22:20

Muze schreef:

Ik ook niet dan. Maar het werkt prima.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 22:32

Daarom is IF ook een levensstijl en geen dieet. Dezelfde resultaten zoals van Muze en Bloodymary kunnen ook behaald worden met 8 eetmomenten per dag, mits ze dezelfde hoeveelheid kcal aanhouden als nu.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 22:34

Bloodymary schreef:
Muze schreef:

Ik ook niet dan. Maar het werkt prima.

Precies.
Als ik het op alleen een kopje koffie red tot
De lunch, vind ik t best.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 22:37

De koffie is het probleem ook niet, het gaat er om dat je door de melk in de koffie de vastenperiode onderbreekt en zo de positieve effecten van IF niet meer hebt.