Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jorex

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 19:15

Sem, ik gebruik de push down, maar hij zit nu weer niet optimaal. Vannacht wel, toen de c fold gedaan, maar die is me te pijnlijk met inbrengen om altijd te gebruiken. Hij zat de eerste keer ook goed, toen niet gelekt. Ik ga straks m beter doen straks, ik draag er nu toch nog maandverband onder.

_Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 19:23

Ik gebruik altijd de c-fold en heb nergens last van. Lekkage ligt trouwens niet aan de manier van inbrengen, maar of hij goed uitklapt en vacuüm zit. Vacuüm krijgen kan je bijvoorbeeld wat vergemakkelijken door de cup na inbrengen rond te draaien (werkt voor mij niet) of met je vinger langs de hele buitenrand te gaan om even te helpen met dat vacuüm (werkt voor mij altijd).

Ik heb alleen soms wel meer aandrang om te plassen, ik moet er de eerste dag altijd even aan denken dat het onzin is om na een uur alweer naar de wc te gaan :P en na ontlasting moet ik het vacuüm in ieder geval altijd weer even herstellen. Daaraan denkend, lek ik geen enkele drup.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 19:37

Ik kan zowel niet ronddraaien als mijn vinger bij de rand krijgen, zo weinig ruimte heb ik daar. Misschien straks toch maar weer de c fold proberen, want die bleef de hele nacht goed. Alleen die is mij te groot met inbrengen..

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 20:24

Dan ronddraaien lukt hier ook niet goed, maar ik heb nu poging 2 gedaan, ben benieuwd. :Y)

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 20:34

Altijd punch down. Ik kan ook niet ronddraaien, ik probeer ‘m altijd naar beneden te trekken. Als dat lukt zit ie niet vacuum, dan duw ik ‘m weer omhoog. Net zo lang herhalen tot het niet meer lukt en klaar, vacuum!

Als je hem echt heel goed voelt is het steeltje waarschijnlijk te lang. Je kunt er gewoon een stukje afknippen en het opnieuw proberen

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 20:48

Ja maar hoe ga ik iets naar beneden trekken met maar 1 vinger? Ik kan wel met mijn bekkenspieren kijken of ik hem er weer uit kan drukken, maar meestal lukt dat niet tenzij ik m eerst geplopt heb.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 20:48

badeendje schreef:
Altijd punch down. Ik kan ook niet ronddraaien, ik probeer ‘m altijd naar beneden te trekken. Als dat lukt zit ie niet vacuum, dan duw ik ‘m weer omhoog. Net zo lang herhalen tot het niet meer lukt en klaar, vacuum!

Als je hem echt heel goed voelt is het steeltje waarschijnlijk te lang. Je kunt er gewoon een stukje afknippen en het opnieuw proberen

Huh ik kan hem dus altijd naar beneden trekken maar hij is wel uit geklapt.

_Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 21:36

Uitgeklapt en vacuüm is niet hetzelfde ;) met een goed vacuüm trek je de cup niet zonder onprettig gevoel naar beneden.

mignonne2403

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 22:04

Ik kan het alleen met de 7 vouw! De c is mij ook te groot en punch vouwt niet uit.
Hm ik dacht altijd m goed te hebben maar kan wel omhoog en omlaag, volgende keer maar even mee stoeien.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 22:09

Bij 7 draait ie zich ondersteboven bij mij, in ieder geval deed ie dat gisternacht om 2 uur vlak voor ik op bed ging wel bij de 7. En krijg m er dan maar weer eens uit zonder dat je aan het steeltje kan trekken _O-

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 22:24

Fennadev schreef:
Ja maar hoe ga ik iets naar beneden trekken met maar 1 vinger? Ik kan wel met mijn bekkenspieren kijken of ik hem er weer uit kan drukken, maar meestal lukt dat niet tenzij ik m eerst geplopt heb.

Door ‘m met 2 vingers in te brengen en niet los te laten tot bovenstaande dus is gelukt haha.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 22:36

Ik heb maar ruimte voor 1 vinger te samen met de cup. Maar volgens mij zit ie nu goed, hij is in ieder geval plat gezogen. Hij zit wel minder diep dan ik eerst deed. Ik heb de 7 fold gedaan nu, maar hij draait zeg maar liever de rest van de cup richting het stukje dat je fold dan andersom.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 07:58

Hmmm... mijn cup is echt niet plat aan de onderkant na het inbrengen. Is hij dat wel dan is ie niet goed uitgeklapt in mijn geval.

Misschien een tip, maar mijn gouden ei was dus echt om eerst te voelen waar mijn bmm zit (niet extreem laag hoor maar wel dus flink naar achter gekanteld). Dan weet je ongeveer waar je cup onder moet hangen.

Alle leuke plaatjes ten spijt maar geen vrouw is natuurlijk hetzelfde daarbinnen en je leest overal over een learning curve. Die van mij bedroeg zo'n 13 maanden.
Ik werd trouwens extreem onzeker van alle raadgeving hier tot ik een filmpje vond waar het weer anders uitgelegd wordt en voila het werkt ineens wel.

Ik geloof er dus overigens ook niet in een soort one size fits all. Er zitten echt behoorlijke verschillen in de cups waardoor ze wel of niet kunnen werken.

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 11:46

Dan vouwt de organicup bij mij idd echt niet goed uit. Heb gister de MeLuna sport M besteld, hopelijk is dit wel een match :’)

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 13:41

Hier neem ik het steeltje vast en dan ietsje naar beneden trekken en terug nr boven duwen,en opnieuw indien nodig,en zo raakt hij goed vacuüm.
@Fennadev,normaal kan je toch bij het steeltje?

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 14:25

Uitvouwen had ik ook eerst erg moeite mee, maar vooraf goed met koud water spoelen zodat ie wat steviger wordt hielp mij heel erg!

_Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 14:46

Marit schreef:
Uitvouwen had ik ook eerst erg moeite mee, maar vooraf goed met koud water spoelen zodat ie wat steviger wordt hielp mij heel erg!

Dit was ik helemaal vergeten, hier heb ik in het begin inderdaad ook gebruik van gemaakt.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 14:57

Ik nog steeds! Als ik hem heb gewassen spoel ik altijd na met koud water. Als hij nog warm is dan klapt hij slechter uit.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 13:06

Ik kom hier ook binnen vallen, heb er ook eentje besteld, weet ff niet meer precies welke, volgens mij zo'n mamicup ofzo. Ben er op zich superblij mee, alleen ben ik echt nog wel aan het prutsen met zorgen dat hij goed zit, want de ene keer zit hij perfect, maar heb ook wel al eens gehad dat er toch nog wat langs liep, durf dus zeker nog niet zonder maandverbandje, want ik heb het gewoon nog niet helemaal onder de knie. Maar goed oefening baart kunst. Ik krijg altijd ontzettend jeuk van tampons, dus hopelijk zorgt dit ervoor dat ik daar geen last meer van heb, dit is mijn eerste hele menstruatie dat ik em gebruik, maar ondanks de lekkage af en toe ben ik er toch echt wel blij mee.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 18:06

Ik leg er de eerste twee/drie dagen ook steeds een inlegkruisje in. Zou leuker zijn zonder, maar is nog steeds vele malen hygiënischer en milieuvriendelijk dan 6 maandverbanden per dag op die eerste dagen.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 22:59

Ik heb wasbare inlegkruisjes, werkt prima.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 00:10

Dat is ook wel waar.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 00:55

Voorlopig geen nieuwe cup. Moet naar de huisarts wegens wat ''probleempjes'' maarr zie er altijd tegenop vanwege het onderzoekje.
Wasbare inlegkruisjes lijken me ook fijner voor je huid, maar las dat er wel iets van plastic laagje in zit, dus dat is weer wat minder. Maar goed, het moet wel iets doen natuurlijk.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 12:20

hier ook altijd inlegkruisjes hoor.
tussen het verversen door zit er altijd een minimum aan bloed die ondertussen lager drupt dan waar je cup zit,dus dat krijg je dan altijd in je inlegkruisje(minimaal een bruinige drup).
hier toch...

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 13:04

Wasbare inlegkruisjes ga ik niet aan beginnen zolang ik nog bij mijn ouders woon. Laatste paar dagen had ik overigens de cup goed onder de knie qua inbrengen en eruit halen. Dus hopelijk volgend maand weer zo goed.