Sport & voeding doelen/tips/tricks/motivatie/klets topic!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 09:38

14,16 km geskated zonet :D De hond is goed aan het afvallen :))

Even een vraagje, hoe zit het nu eigenlijk met sporten op nuchtere maag? Wel of niet goed voor de vetverbranding?

DBiancaL

Re: Sport & voeding doelen/tips/tricks/motivatie/klets topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 09:55

ieder heeft hier een andere mening over... een vriend van mij sport in de ochtend op een nuchtere maag en loop dat 16 km ik heb het beide geprobeerd en vind het toch wel fijn als ik iig eerst een glas water en iets gegeten heb... anders wordt ik giga slap.
mijn coach zegt dat sporten op een nuchtere maag wel echt slecht is... maar ik weet het niet zo goed.
Ik denk dat je gewoon zelf moet kijken wat je prettig vind.
(ik kan mij wel voorstellen dat je wel vocht eerst nodig hebt... snachts zweet je namelijk best wel wat en je hebt gemiddeld 8 uur niks binnen gehad)

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 10:05

DBiancaL schreef:
ieder heeft hier een andere mening over... een vriend van mij sport in de ochtend op een nuchtere maag en loop dat 16 km ik heb het beide geprobeerd en vind het toch wel fijn als ik iig eerst een glas water en iets gegeten heb... anders wordt ik giga slap.
mijn coach zegt dat sporten op een nuchtere maag wel echt slecht is... maar ik weet het niet zo goed.
Ik denk dat je gewoon zelf moet kijken wat je prettig vind.
(ik kan mij wel voorstellen dat je wel vocht eerst nodig hebt... snachts zweet je namelijk best wel wat en je hebt gemiddeld 8 uur niks binnen gehad)

Water drinken voordat ik sport doe ik eigenlijk nooit, tijdens ook niet, enkel erna. In principe heb ik geen probleem met sporten op nuchtere maag, ik voelme niet slap oid. Maar ik wil wel het juiste doen voor mijn lichaam :) Ik eet nu ofwel een banaan ofwel een halve meerzaden speltkoek voor ik vertrek en daarna drink ik en dan gewoon ontbijt :)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 10:28

Als je je er in wil verdiepen, lees dit artikel eens goed door:
http://www.iamos.info/blog/2016/3/3/nuchter-sporten

Artikel is gebaseerd op uitgebreid literatuuronderzoek en vond ik erg interessant. Conclusie: heel veel aannames zijn niet bewezen.

Heel simpel gezegd:
stel je een auto voor met alleen in de reservetank benzine (je energievoorraad als je nuchter bent) en ga daar voor 10L mee rijden (sporten) waarna je er weer 5L in gooit. Je eindigt met 5L benzine.
Nu ga je eerst 5L benzine er in gooien (je ontbijten) en er voor 10L mee rijden. Je eindigt weer met 5L benzine. Voor je energievoorraad doet het dus niks, als het effect heeft is het op hormonaal niveau. En daarover is dus nog weinig bewezen. Voor krachttraining en intensief sporten lijkt het iig vooral slechter voor je lichaam te zijn.

quote van deze onderzoeker:

Citaat:
De prestaties gaan achteruit, het immuunsysteem krijgt het te verduren en spierweefsel wordt afgebroken. Nuchter sporten zorgt voor afgifte van stresshormonen zoals cortisol, die leiden tot spierafbraak en spieropbouw juist verhinderen. Het lijkt erop dat het lichaam pas echt goed functioneert bij inspanning als er van tevoren is gegeten. Overigens heb ik het ook zelf uitgeprobeerd en aan mijn cliënten gevraagd naar hun ervaringen. Het blijkt dat nuchter sporten tot maximaal een uur wel te doen is, daarboven gaan de prestaties echt achteruit en ervaart men vermoeidheid en een gebrek aan energie.’

Verder zegt hij: Voor topsporters lijkt het anders te zijn, daarom worden bij hen wel goede resultaten gehaald, maar dat is onvergelijkbaar met het uurtje sporten dat wij voor het ontbijt doen. Het hangt er ook vanaf hoe moeilijk (of makkelijk) het lichaam in ketose komt.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 10:38

Ik durf wel eens een half uur sporten voor het ontbijt, maar dan gewoon om er snel van af te zijn. Ik neem dan vaak eerst een druivensuikertje, want mijn prestaties zijn minder goed op een nuchtere maag. Maar zelfs al zou het een ieniemienie verschil maken, ik eet liever evenwichtig om dan te knallen, in plaats van half stervend een workout te doen.

Maar op zich wen je wel aan het gevoel te sporten op nuchtere maag. Hetzelfde geldt voor sporten vlak na een maaltijd.

Trijnie, gaat de hond dan zoveel km 'in galop'?

Gisteren nog eens gaan boulderen. Het was 3 km geleden maar ik ben een pak sterker geworden! Heb plots opvallend veel kracht in mijn schouders (vroeger altijd het zwakste deel) dus ik ben happy! *\o/*

Vandaag even een rustdag, spiertjes moeten bijkomen!

DBiancaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 10:43

wow sec... top omschreven :) dat bedoelde ik!
water was een tip van mijn coacht ik kan ook niet gelijk sporten na het water drinken maar neem wel wat als ik opsta daarna mij aankleden en dan hardlopen...
Maar goed ieder zijn ding tijdens het hardlopen drink ik ook niet.
Ik heb het wel gedaan met 16,2 km lopen toen het godsgruwelijk heet was... ik moest toen gewoon wel maar kreeg er wel een klotsende maag van (heeeel irritant)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 10:44

Lekker Bhriseis! Jij bent volgens mij ook lekker aan het knallen!
Ik had gisteren een pittige workout bij crossfit, zitten in de testweek dus allemaal hoge gewichten en lage herhalingen en zware benchmark workouts. Viel niet mee, maar was erg tevreden.
Eten gaat doordeweeks ook redelijk goed, weekenden nog wat lastig met alle etentjes. Gewicht blijft weer beetje stabiel, maar iig wel op een lager gewicht dan de vorige keer en ik weet nu waar het aan ligt.

Tegen een klotsende maag kun je niet zo heel veel doen, behalve niet teveel drinken. Wat ook helpt is een isotone sportdrank drinken/ beetje suiker en zout in je water doen. Zijn wel receptjes voor op internet te vinden. Je lichaam neemt het vocht dan makkelijker op en dan blijft het niet zo gigantisch lang in je maag hangen en dus minder geklots.

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 10:50

Bedankt, interessant zeg! Voor mij geen nuchter sporten meer dus :) Ik stuur het ook even door naar m'n mama, die is huisarts en die geloofde wel dat het goed was. Ze kan niet alles weten natuurlijk :+

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 10:53

Bhriseis schreef:
Ik durf wel eens een half uur sporten voor het ontbijt, maar dan gewoon om er snel van af te zijn. Ik neem dan vaak eerst een druivensuikertje, want mijn prestaties zijn minder goed op een nuchtere maag. Maar zelfs al zou het een ieniemienie verschil maken, ik eet liever evenwichtig om dan te knallen, in plaats van half stervend een workout te doen.

Maar op zich wen je wel aan het gevoel te sporten op nuchtere maag. Hetzelfde geldt voor sporten vlak na een maaltijd.

Trijnie, gaat de hond dan zoveel km 'in galop'?

Het grootste gedeelte wel ja, de laatste kilometer is sowieso een rustig drafje en onderweg stop ik regelmatig om hem te laten drinken :) Hij is het wel gewend hoor en wordt helemaal hyper als ik zijn harnas neem :):)

DBiancaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 10:59

Sec,... die lange afstanden kan ik helaas niet meer doen door een verbrijzelde enkel (het is al een wonder dat ik uberhaupt weer kan lopen) dus een klotsende maag heb ik niet zo snel meer aangezien ik niet meer zal drinken tijdens mijn wedstrijdjes :)
september ga ik voor de 8,4 km zin in :D
Dam tot Dam by n8
Wat eten betreft gaat het goed ik kom aan maar is vooral spiermassa :)
Nu weer een weegmoment heeeeeeel spannend (bij mijn coacht)

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 11:08

Gaaf zeg Trijnie! Doet hem vast heel goed! Knap ook dat ie gewoon jouw ritme volgt.

Interessante link Sec. Ik neem wel even een banaan oid volgende keer dat ik voor mijn ontbijt wil sporten. En dank je! Ik begin inderdaad eindelijk weer in shape te raken na die rotte Pfeiffer :):) Die workout klinkt ontzettend pittig! Hoe vaak crossfit je?

Over etentjes in het weekend gesproken: ik heb dit weekend ook iets losser gegeten. Het meeste paste door veel beweging wel in de lijstjes, maar ik heb ook niet alles afgewogen. Heeft me echt goed gedaan! Sporten ging ook lekker door veel te eten, en mentaal was een paar daagjes wat losser zo fijn!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 12:00

Ik ga 2x in de week echt naar de crossfit. Dan heb ik dus echt een les en een workout. En 1x in de week ben ik in de ruimte ernaast voor mezelf aan het trainen, dus puur krachttraining met bijna geen apparaten en alleen barbells e.d. Verder nog 1x in de week thuis krachttraining en probeer daarnaast nog de andere 3 dagen wel actief te zijn (wandelen, fietsen e.d.) maar cardio is lastig met mijn slechte knie. Rennen gaat niet, fietsen met mate, zwemmen eigenlijk ook niet. Alleen roeien maar dat kan ik niet thuis ;)

Merk wel dat die ene dag krachttraining in de box echt super effectief is, effectiever dan thuis. Train heel direct op mijn benen om die knie te versterken en ga echt met sprongen vooruit.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 12:02

Nou netjes hoor! En zo'n blessure heeft helaas veel tijd nodig. Ik merk hier (zwakke achillespees) dat niet alleen overbelasten maar vooral een tijd niet trainen nefast is. Dan krijg ik standaard last, echt vervelend.

In de balletschool train ik ook een stuk effectiever tijdens de les dan wanneer ik op mijn eentje oefen. Echt een enorm verschil!

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 12:04

Hij is echt m'n sportbuddy, doe niks zonder hem! Zaalsport/fitness is niks voor mij want dan kan mijn maatje niet mee :D Zal volgende keer eens proberen om een foto te trekken als hij in actie is :) Als ik trouwens zijn harnas vastpak en hem aanmoedig trekt hij me keihard voort :') Vindt ie geweldig!

Ik wou nog even zeggen dat dit echt mijn favoriete topic is van bokt! Zo'n fijne sfeer hier en zoveel motiverende en aanmoedigende berichtjes,leuke tips, dat doet een mens echt goed! *\o/*

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 13:01

Mijn ervaring is dat hoe gevorderder en fitter de sporter, hoe meer nuchter sporten effect heeft. Dan is de voeding erna wel weer extra belangrijk en kom je al snel in IF territorium.
Aan de andere kant van de weegschaal kan het ontzettend goed zijn voor mensen met diabetes type 2.

Ik zal later wat over bulken tikken :)

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 14:33

Motiverend topic he Trijnie! Heel fijne ingesteldheid hier.

Leuk stuk op je website over bulken Phor!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 14:45

Of je leest dat ja :))

ILoveJip

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 16:46

Ik heb eigenlijk heel de week niet echt opgelet, maar ben ook niet aangekomen of afgevallen, prima dus :)

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 21:35

Ik heb een klein dilemma. Ik lees trouw mee, maar het wil me allemaal niet zo lukken.

Phor, ben jij nog bezig met begeleiding etc geven? Zo ja, zal ik je dan eens een pbtje kunnen sturen?

Ik merk dat mijn basis erg gezond is en het normaal voor mij is om 3/4x pw lekker te trainen, en gezond te eten. Ik eet veel havermout, fruit, groente, hummus, zoete aardappel, eieren.
Máár ik kan gewoon niet van de troep afblijven! Ik ben zo gek op zoet en ik kan echt ontzettend veel vreten. := En ik krijg het niet weg? Ik weiger me schuldig te voelen en daar ellendig over te gaan doen aangezien ik blij ben met hoe ik eruit zie. Maar ik denk wel dat dit heel erg mijn vooruitgang van het trainen tegen zit... Ik weet niet hoe ik mijn eetlust in toom kan houden, wat minder aan eten kan denken. Vervangen helpt niet, want op ten duur wil ik gewoon die echte reep chocola en niet die 85% pure dus dan eet ik ze allebei :=

Heeft iemand tips?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 22:30

Ja tuurlijk kan dat :)

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 22:47

Zo te lezen is iedereen goed bezig! Ik ga na mijn weekendje festival ook weer wat gezonder eten :P
Niet dat het festival heel slecht was, niet te veel alcohol gedronken gezien de hitte heb ik dan veel liever water :')

Gelukkig geven ze minder warm weer op vanaf morgen dus kunnen we het sporten ook weer oppakken.

Ik weet even niet meer wie het zei, jij toevallig phor? dat je na bulken altijd beter in je vel zit en/of er uit ziet?

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 08:02

Morning Girls! Allemaal lekker doorgegaan ondanks de warmte lees ik?
Hier voor t eerst sinds maanden een enorme vreetkick gehad, samenloop van omstandigheden wilde dat ik t weekend 80 km ging fietsen, twee uur tennis en twee uur paardrijden. Daarna zondag zelfs nog trek na de pizza die mijn vriend perse wilde, heel irritant, want blijft n beetje hangen. Maandag zelfs chocolade hazelnoten gekocht terwijl ik mezelf dat nooit toesta, dat doosje is dus leeg.gister weer redelijk in het ritme. Herkennen jullie dat na meer bewegen dan normaal?

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 08:54

NeverGiveUp schreef:
Vervangen helpt niet, want op ten duur wil ik gewoon die echte reep chocola en niet die 85% pure dus dan eet ik ze allebei :=

:') Ik moest hier om grinniken. Maar zooo herkenbaar; ik heb liever 1 x per week én chips én chocolade (Tony Chocolonely zeezout karamel *\%/* ) én een croissant als ontbijt, en de overige dagen niets, dan gezonde dessertvervangers. Nee nee nee, die doen het niet voor mij. Langs de andere kant voel ik meestal ook maar 1 x per week de drang om te snoepen, dus das mooi meegenomen, ik ben niet zo'n snoepkont, eerder een veelvraat in mijn maaltijden.

Ja hoor Danoesje, heel herkenbaar! Je hebt ook echt wel als een malle gesport! Ik luister op zo'n moment ook gewoon naar mijn lichaam, en probeer te achterhalen waar ik echt nood aan heb. Chips- en chocolade-vreet-trek = mijn lichaam vraagt meer vetten; zin in fanta en sinaasappelsap, dan wil ik meer koolhydraten. Maar er zijn dagen na heel intensief sporten dat ik echt nonstop rammelhonger heb, zelfs al heb ik op onderhoud gegeten. Dan neem ik gerust nog iets (gezonds), zoals een extra boterham. Vaak is het zo dat het dan nog uit komt qua kcal omdat ik 's avonds mijn tussendoortje dan niet meer hoef, ofwel heeft mijn lichaam echt gewoon extra nodig, en dan geef ik het dat maar. Komt ook niet zo vaak voor, vooral na extreem bewegen. Ben daar nog nooit van aangekomen, dus ik luister gewoon braaf :)

Sinds de fitbit krijg ik er ook meer inzicht in: ik zit echt minstens 1 dag per week aan 3000 verbrande kcal. Vroeger had ik mezelf hoogstens 2300 toegestaan op zo'n dag, geen wonder dat je dan nog trek hebt. Heb ook meer honger tijdens flinke spierpijn.

Zo'n weekendje festival hoort er gelukkig ook bij Gribaldi, heerlijk! Succes vandaag met het sporten, wat ga je doen?

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 09:08

Ah gelukkig, heel herkenbaar. Had trek in crackers met pindakaas en ik eet dus nooooit pindakaas, wat betekent dat?:D ik gok zo vetten hihi

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 09:14

Ja hoor was heerlijk weer, enkel vrijdag een bui maar geen ZC zonder blubber :')

Ik wil als het lukt vanavond weer proberen te gaan hardlopen. Moet denk ik alleen even andere schoenen halen. Loopt nu op hardloopschoenen die meer voor zachtere ondergronden zijn afwisselend met harde. Maar loop nu voornamelijk op asfalt. Wellicht dat ik dan geen zere knieën krijg :P

Wil iets meer cardio doen (voor langere beenspieren) in combinatie met kracht (bovenlichaam) bereikte daar vorige keer ook goede resultaten mee.

Haha ik heb nu echt van ik wil een sixpack maar hou ook van te lekker eten en drinken :')
Mijn discipline is even ver te zoeken :+