"Mollig" is de nieuwe standaard?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 21:39

Sizzle schreef:
HC, want intensief doorsporten gaat natuurlijk ook zo makkelijk als je eerst een tijd doodmisselijk en duizelig bent en daarna last gaat krijgen van je pezen 8)7
Nog afgezien dat het wordt afgeraden trouwens. Een beetje reserve is ook wel handig anders krijg je wat een vriendin van mij had. Die raakte vet kwijt tijdens de zwangerschap (maar hield vocht vast) zodat haar borsten kleiner werden ipv groter en continue ijzer problemen had.

Raponsje, die mannen die dat beweren zijn echt niet lekker bij hun knar dat is duidelijk.

Voor mannen kan een beetje leeftijdsgebonden buikje soms nog voordelig uitpakken.
Dan ga je namelijk van dure maatpakken maat naar confectie. Scheelt een hoop centen en ergernis kwamen we laatst achter :P

_/-\o_ weer geweldig omschreven.....

Mungbean

Re: "Mollig" is de nieuwe standaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 21:45

Even voor de duidelijkheid trouwens: ik ben het helemaal met de openingspost eens en vind de matenverschuiving zorgwekkend, maar je kunt het ook overdrijven.
Mensen zijn geen eenheidsworst. Ik hoef alleen maar naar mijn oma te kijken: 50 kilo met kinderbeentjes en armpjes maar een buik die HUGE is.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 00:25

Inderdaad, wat voor de één normaal is is dat voor de ander niet.

HC ik heb met verbazing jouw post gelezen over dat jullie als mannen net zo goed last van je hormonen als "smoes" zouden kunnen gebruiken. Ik hoop dat je tenminste weet dat jullie testosteron er juist voor zorgt dat je slanker en gespierder blijft dan je vrouwelijke medemens? Het lijkt er nu een beetje op dat je jezelf op de borst slaat en vind dat je het zoveel beter doet dan je vriendinnen omdat je toevallig het geluk hebt een man te zijn waardoor je vetpercentage automatisch lager blijft en je calorieverbruik hoger mag liggen zonder daarvan aan te komen. Eventjes een linkje naar de normale waardes en de leeftijdscategoriëen die erbij horen, er zit een behoorlijk verschil tussen mannen en vrouwen dus besef aub voor eens en altijd dat het normaal is dat mannen lager zitten zonder dat ze daar ook maar één klap voor hoeven te doen, dus het is absoluut niet iets om trots op te zijn en al helemaal niet iets waar je vrouwen op aan kan vallen alsof ze "smoezen" verzinnen. Feiten zijn geen smoezen.
http://www.vetpercentage.com/wat-is-een ... e/#more-29

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 12:21

Huertecilla schreef:
Lees de opener van dit onderwerp eens :)*

OP klaagt over het feit dat maatje 36 voor annorexia dun wordt aangezien.
A geloof ik dat niet, maar als je bij een bepaalde lichaamsbouw en lengte maat 36 hebt KUN je heel erg mager zijn.
B het is haar beleving, wie zegt dat alle mensen met maat 36 voor te mager worden aangezien?
C wat is maat 36? Ik heb al eerder gezegd dat als ik hier iets koop er wel vier maten instaan met de landen waar die gelden erbij.

OP trekt conclusies over het feit dat als je geen vormen zou hebben dan meteen maar niet zou deugen op grond van Facebook boodschappen over "echte vrouwen" en die botten dus.(oa)
Ten eerste is het geen algemene mening, maar van de mannen en vrouwen die zo´n boodschap delen met het gevoel dat vol ook gewoon mooi en ja, soms zelfs mooier wordt gevonden.

De vergelijking wordt vaak getrokken met BOTTIG, niet met maatje 36.
Het gaat ook totaal niet om wel of niet gezond, maar om wat "in de smaak valt" en helaas bottig valt niet zo vaak in de smaak, dat is gewoon een feit.

Een vrouw heeft, gewoonlijk, nu eenmaal vet op bepaalde plekken die haar rondingen geven en dat is "normaal". Als er vrouwen zijn die dat missen omdat ze meer androgeen zijn of zich het laplazerus trainen, zien ze er "jongensachtiger" uit ja, maar dat neemt niet weg dat ze dan nog beeldschoon kunnen zijn.
"Echte vrouw" wordt onterecht gelezen als "betere vrouw".
Het gaat eerder om vrouwelijk gevormd tegenover jongensachtig.

Het gaat niet om maten, gezondheid of wat dan ook.
Over smaak valt niet te twisten en als er mensen zijn die vol prima of mooi(er) vinden, dan kun je die daar kwalijk op aanvallen.

Wat gezondheid betreft, dat is een andere factor en daar zijn we al uit dat te mager en te dik risicos meebrengt. Maar nogmaals de mensen die te dik zijn zijn zich daarvan bewust. Ik ben niet zo zeker van de te magere. Die moeten daar zelf maar wat over zeggen, maar meestal vinden ze zichzelf niet te mager.

Tot slot:
Heel veel wilskracht en discipline en een hele trotse dame die haarzelf heel mooi vindt en voor haar gevoel goed bezig is, maar ik denk zomaar dat ze niet door erg veel westerse mensen als mooi of supervrouwelijk wordt gezien:

Afbeelding

(Ik post dit plaatje zuiver als steek naar HC met z´n "wilskracht en discipline", voordat de zeikerds weer aankomen met "uitersten". )

Deze wel, ondanks dat ze echt niet mollig zijn.
Afbeelding

Maar deze OOK ondanks dat ze andere vormen hebben dan "slank".
Afbeelding

Kortom, wees jezelf, straal iets uit, en je bent schitterend. Zelfs dat eerste meisje. Maar die zie ik persoonlijk dan wel liever met kleren aan.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 12:30

Citaat:
Onder mannen (53%) komt overgewicht meer voor dan onder vrouwen (42%). Uit dit onderzoek blijkt ook dat ongeveer 12% van de Nederlanders met ernstig overgewicht kampt (BMI boven de 30).

en ondanks dat vrouwen er meer moeite voor moeten doen wat dunner te blijven zijn er meer mannen met overgewicht.
Dus hoe zat het ook alweer met de smoezen? :+

Aroha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 12:51

Ik heb niet het hele topic gelezen.. Maar ik hoorde gister op de radio dat iemand een docu wilt maken over mensen die juist hun hele leven al dealen met ondergewicht (lichaamsbouw). Het is zoiets als al die afvalprogramma's maar dan andersom. Vond het wel een goede. Ik heb zelf mijn hele leven met ondergewicht moeten dealen. Hoeveel vooroordelen mensen dan wel niet over je hebben, verschrikkelijk.

Ik ben nu 5 kilo aangekomen en volgens de sportschool weegschaal 1 kilo te zwaar. *\o/* Maar er zijn bar weinig mensen waarbij ik dit heel blij kan vertellen want ik krijg gelijk een jaloerse of boze reactie als in: "Ik wou dat ik dat had." Niet echt leuk als je beseft dat het voor mij echt heel moeilijk is geweest om die kilo's aan te komen, jaren mee bezig geweest.

Wat dus ook niet word begrepen door velen is dat ik sinds een klein jaar naar de sportschool ga. Niet heel fanatiek, afvallen wil ik immers niet.. Maar mijn conditie was zo slecht dat ik op dokters advies moest en bijna was afgekeurd voor een duikkeuring (ik doe aan duiken namelijk :+). Ik heb namelijk al die jaren niets aan mijn conditie durven doen omdat ik dan nog meer zou gaan afvallen.

Die hele trend op internet en tv waarop ze 'vrouwelijke vormen' zo promoten en daarnaast dan de echt slanke meiden compleet de grond in boren als zijnde 'niet mooi' 'ongezond' etc steekt soms best wel ja. Want ik heb heel lang een heel slecht zelfbeeld gehad, op slechte dagen nog steeds, en ik zou heel graag wel wat meer vrouwelijke vormen willen (die ik nu ook eindelijk een beetje heb). Dus ja, ik vind het jammer, die nieuwe standaard, er is IMO geen standaard namelijk.. Iedereen is anders. En ik ben nu eindelijk heel tevreden over mijn figuur, zou echt niet meer willen aankomen, maar ook echt niet willen afvallen.

Moet hier wel aan toevoegen dat ik vroeger ook heel erg gepest ben omdat ik zo slank/dun was. Dus dat alleen stevige mensen gepest zouden worden klopt ook niet.

Over zwangerschappen etc kan ik verder niet meepraten, geen ervaring mee :Y). Maar aan alle zwangeren hier, heel veel succes! Geniet ervan. :)

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 14:26

jeetje lijkt me ook niet leuk Tammy.... maar goed dat je nu bent aangekomen.. ben je nu wel door de duikkeuring heengekomen?
zoals lusitana hierboven al schreef, wees trots op jezelf.....

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 14:35

Het is soms erg vermoeiend dat mensen tegen iemand die slank is wel mogen zeggen dat zij ze mager vinden maar dat wij niet tegen iemand die dik is, mogen zeggen dat zij dik zijn. Dat is namelijk onfatsoenlijk....

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 15:25

Iemand aanvallen op zijn uiterlijk in onfatsoenlijk of het nu gaan om dik, mager, pukkels, wratten of wat dan ook.
Dat er aangevallen wordt, wil niet zeggen dat de fatsoensnorm verschilt.

Ik zie dat "de grond in boren" van die magere mensen ook niet zo. Gebeurt in mij ogen echt niet vaker als het de "grond in boren" van dikke mensen.

Ik ben zelf ook graatmager geweest en kreeg ook wel opmerkingen, maar ik kon daar dus echt niet mee zitten.
Ik denk dat zelfvertrouwen toch wel de sleutel is.
Het kan niet zo zijn omdat mensen een slecht zelfbeeld hebben, er bepaalde dingen niet meer getoond mogen worden.
Daarbij het IS toch ook ongezond? Zowel ondergewicht als overgewicht.

Als je gaat roepen dat dikke mensen jaloers zijn op dunne mensen kun je ook beweren dat dunne mensen jaloers zijn op vormen...
Jaloezie (feitelijk afgunst in dit geval) is een persoonlijke ervaring en het deugt niet om een hele groep die toevallig ergens bijhoort, daarvan te beschuldigen.

Magere mensen moeten niet zielig doen, dikke mensen moeten niet zielig doen.
Je weet zelf hoe de vork in de steel zit bij jezelf. Je hoeft je niet te verdedigen of te verantwoorden.
Er zullen mensen zijn die van je houden zoals je bent.
Dat er mensen zij die van het tegenovergestelde houden, maakt niet dat je zelf slecht of onwenselijk bent.

Ik denk trouwens dat de hele media molen wat beteft vollere vrouwen in gang is gezet omdat er veel te veel meiden zich uithongeren omdat ze denken dat ze slank moeten zijn om mooi te zijn.
Dat het is om de mentaliteit van "alleen slank is mooi" een beetje bij te stellen.
Niet om magere mensen "de grond in te boren".

TammyVN schreef:
Ik ben nu 5 kilo aangekomen en volgens de sportschool weegschaal 1 kilo te zwaar. *\o/*

Los van het algemene, vier ik even met je mee. *\o/*

Als je werkt voor een doel en je bereikt dat, is het altijd een feestje waard! :D

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 16:30

Wat voor dunne mensen wel vervelend is, is dat alles draait om afvallen.
(Waarom zou dat toch zijn?)
Ik zou zo'n programma gericht op aankomen ook wel fijn vinden.

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 17:00

Sodeju, die eerste foto :brr:

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 17:03

Ik heb zowel ervaring met ondergewicht als overgewicht.
Mijn ervaring is dat de opmerking veel minder zijn bij ondergewicht.
De meeste mensen zien dat als mooi en ideaal.
Terwijl ik verre van mooi was toen.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 17:46

Grappig, ik ervaar dat nl andersom. :)
Als ik met een mollig iemand ben worden er over mij opmerkingen gemaakt, en niet over de mollige.

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 20:00

Needje schreef:
Grappig, ik ervaar dat nl andersom. :)
Als ik met een mollig iemand ben worden er over mij opmerkingen gemaakt, en niet over de mollige.

vind het zowiezo niet netjes om zomaar opmerkingen te maken......tenzij positief

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 20:07

ik was gisteren op een festival en op een gegeven moment kwam mijn gewicht ter sprake (was met een wildvreemde student ) en ik vertelde dus dat ik overgewicht had, en hij bleef maar vol houden dat dit niet zo kon zijn en zus en zo en blablabla. Heb het dus ook maar opgegeven... Ik weet dat ik niet moddervet ben, maar overgewicht heb ik helaas wel. Hoop er in de toekomst ook eindelijk weer wat mee te kunnen doen :)

Aroha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 20:09

delvira, ik ben door de duikkeuring heen ja, mijn conditie is nog lang niet perfect, maar het is ook niet heel gemakkelijk om aan een conditie te werken zonder te mogen afvallen. Veel eten doe ik al mijn hele leven, maar dat werkt ook niet. Ik ben eigenlijk pas met reizen goed aangekomen. Ik at toen veel ongezond omdat dat goedkoper was, en mijn gezondheid was voorheen altijd slecht -nee niet omdat ik dun ben, ziekte die ik heb heeft niets met gewicht te maken- maar nu gaat mijn gezondheid wel goed dus ik denk dat dat ook mee geholpen heeft.. :)

Daisies, agree. Maar ik zeg nooit tegen iemand dat die te dun of te dik is. Dat is niet aan mij om dat te zeggen..

Lusitana: Ik val nooit mensen aan op uiterlijk, ben het hierin met je eens. Ik fotografeer zelf zowel dunne als 'volle' modellen. Ik hecht geen waarde aan dit soort zaken :).

Ik denk dat het afhangt van de soort opmerkingen, ik werd gewoon uitgespuugd door de halve school. Er waren wel meiden die soms aangaven jaloers te zijn op mijn platte buik, maar meestal kreeg ik te horen dat ik een plank was, een skelet, anorexia had etc. Dit gebeurde ook gewoon op straat hoor, dat onbekende mensen me dat gewoon ineens vroegen. Terwijl ik nou ook weer niet zo mager was.. Ik miste alleen heel lang een vrouwelijk figuur :+.
Op de basisschool werd ik overigens ook al gepest he, neem maar van mij aan als je je hele leven tot dan toe telkens hoort dat je lelijk bent, je dat uiteindelijk ook wel een beetje gaat geloven. Het is iig niet goed voor het zelfbeeld van een kind, zeker niet voor een puber, puber zijn is toch al zo'n vervelende periode!

Mijn ondergewicht was niet dusdanig dat het ongezond was. Ik heb er nooit schade aan gehad en heb vaak zat een dokter gezien hoor. :+

Qua jaloezie.. Ik heb wel hele periodes gehad dat ik echt jaloers was op vrouwen met een vrouwelijke vorm (en zelfs een buikje had ik dan voor lief genomen). Maar die periode ben ik nu wel voorbij, soms nog met shoppen met mijn curvy friends, maar die zijn dan net zo jaloers op mij als ik WEL in een leuk shirtje pas omdat ik geen dubbele D heb :').

Ik doe verder niet zielig hoor, mij hoor je ook vrijwel nooit klagen.. Omdat ik ook niet mag klagen want dan krijg ik meestal gelijk een reactie van: "Waarom doe jij uberhaupt aan sport??" :\ Ik haat medelijden, dus dat hoef ik ook zeker niet.

Over het de grond in boren in de media.. Het is niet dat de media mensen de grond in boort, maar de reacties op social media en nieuws artikelen etc erover.. DAT gaat wel ver soms. En dan kan ik me wel echt ergeren. Niet iedereen is voor zijn lol dun.

Ja ik was heel blij hihi, trainer van de sportschool was ook 'dik' tevreden :Y) :D.

Needje, toen ik dat hoorde op de radio was ik echt blij haha! Zou zo goed zijn om eens de andere kant wat beter onder de aandacht te brengen :).

schrikdraad, dat valt dus vies tegen. Ik heb er iig tot mijn 16de nooit echt een compliment over gehad hoor. :=

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 20:20

dat snap ik niet, mensen die ongegeneerd meningen geven over iemand anders.....kan me daar erg boos over maken....

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 20:23

Tammy, ik heb ook al mijn hele leven ondergewicht. Er zijn echt mensen geweest die beweerde dat ik Anorexia had. Vreselijk.
Terwijl ik echt wel een voor en achtergevel heb hoor. Ik ben nu 58 kilo en 178 lang. Volgens de BMI net aan gezond gewicht.

Zag een paar pagina's terug een discussie over hormonen....die kunnen weldegelijk invloed hebben op het gewicht. Alleen al qua vochtvasthouden of niet maar ook qua eetlust, vet opslag etc. Gewoon wetenschapelijk onderzocht en onderbouwd.

Oh,....en ik shrans me een eind in de rondte... :o

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 21:46

NatasjavE schreef:

dat lijkt me nu zo heerlijk dat je dat kunt... helaas moet ik mijzelf echt in de gaten houden, en door medicijngebruik nog meer dan in de gaten houden....

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 21:47

Medicijnen kunnen ook invloed hebben op je gewicht. Vervelend lijkt me dat.

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 22:06

dat is inderdaad vervelend, maar de kwaal is duizend maal vervelender.. dat gun ik mijn ergste vijand niet.. dan maar wat zwaarder....

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 02:23

NatasjavE schreef:

Dat lijkt me ook heerlijk... Jij kan eten hoeveel je wil zonderdik te worden. Terwijl de gemiddelde mens die zo 'schranst' aankomt en overgewicht krijgt en daar op aangekeken wordt. Tja dan zou ik toch liever zo kunnen schransen en slank zijn.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 13:10

Ik at voorheen ook rustig een hele slagroom taart per dag zonder aan te komen, maar ja toen had ik nog een snelwerkende schildklier.

Ik heb trouwens WEL schade ondervonden van mijn ondergewicht, aan mijn hart en gewrichten, maar op het moment dat ik te mager was, was ik echt wel goed fit verder en niet ziekelijk.

Wat pesten op school betreft, dat werkt even anders. Men zoekt "de zwakste" (of een zwakke)en kijkt waarop die aangevallen kan worden. Als je een bril had gehad, of lesbisch was, was dat het misschien geweest. Als je snapt wat ik bedoel. Als ze het gewenste resultaat krijgen wordt het erger en komen er steeds meer pesters bij, het is net of je een wond hebt (door de eerste aangebracht) en tussen de piranhas zit...
En ja, gruwelijk en heel erg kwalijk en je houd er littekens aan over. Ik ben ook blij dat er tegenwoordig veel meer op bullying wordt gelet.
Het gekke is dat als je met bullies praat ze eigenlijk nooit doorhebben welke schade ze aanrichten. Daar doen ze het niet eens voor. Meestal hebben pesters zelf issues en is het iets van "ik wordt een pester voordat ik gepest wordt. "

Opmerkingen en raad van wildvreemden is hinderlijk ja, ik heb dat wel gehad over mijn pukkels waar ik zelf dus totaal niet mee zat. Het is een onhebbelijke eigenschap van sommige mensen om overal commentaar op te hebben of zich te willen laten gelden ofzo en sommigen hebben zelfs gewoon het beste voor, maar het blijft hinderlijk.
Als je raad nodig hebt, vraag je daar wel om, toch?

Waarom alles draait om afvallen? Makkelijk geld verdienen, veel kijkcijfers. Want veel mensen voelen zich te dik, veel mensen zijn te dik, en er is dus gewoon markt voor.
Mensen die zich te dun voelen zijn er minder. Dus dat brengt minder op.
En men is ook wel van "eet maar lekker zoet en vet en ga maar aan de alcohol, dan kom je vanzelf aan." Dat het ongezond eten en drinken is, vergeten ze voor het gemak even.

En ja, het erge is dat als je overgewicht hebt en je eet eens een gebakje of een hamburger, je meteen wordt aangezien voor veelvraat, terwijl je daarvoor misschien wel de hele dag hebt honger geleden of extra hard getraind om die kalorien "te mogen".
Dat je een keer een gebakje of een hamburger eet wil echt niet zeggen dat het je dagelijkse kost en dus oorzaak van je dikzijn is.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 13:16

Lusitana schreef:
En ja, het erge is dat als je overgewicht hebt en je eet eens een gebakje of een hamburger, je meteen wordt aangezien voor veelvraat, terwijl je daarvoor misschien wel de hele dag hebt honger geleden of extra hard getraind om die kalorien "te mogen".
Dat je een keer een gebakje of een hamburger eet wil echt niet zeggen dat het je dagelijkse kost en dus oorzaak van je dikzijn is.

Ja, bij mij net andersom...heb net gegeten en sla een gebakje af.

'nou, nou nou,...je bent al dun genoeg hoor'

Als ik in een kroeg ben krijg ik standaard het lightdrankje. (ohhh is die niet voor u??,...nee joh...ik heb light gevraagt en vind het leuk om je twee keer te laten lopen :roll: )

juist bij mensen met overgewicht ga ik er vanuit dat ze altijd met lijnen bezig zijn.(zal ook niet altijd waar zijn)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 13:30

Ja, ook erg, ik heb dat ook meegemaakt toen ik mager was!

En nu op een andere manier: als ik met mijn (bejaarde) moeder ben en ik bestel een decafé en een koffie, denken ze dat die decafé voor mijn moeder is. Nou die wil juist wel graag haar caffeine. Ik ben degene die er niet aan gewend is, want theedrinker (maar vind de smaak van koffie wel lekker na het eten).

Het heeft dus te maken met haastige conclusies trekken. Ik vrees dat het wel een beetje een universele menselijke eigenschap is. Dat je verbanden probeert te leggen. Alleen doet de een het erger dan de ander en sommigen dus hardop....