Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 10:38

Starbreeze schreef:
Gaaf! Voor mij iets soortgelijks, kinderfeestje van mijn zoontje. We waren buiten op de boerderij (ik in mn element dus) en het is me 100% meegevallen! Het familiefeest thuis vond ik veel erger.

Ik denk dat dat het vooral is idd, het opgepropt binnen zitten en 10 gesprekken tegelijkertijd volgen. Buiten is zoveel fijner! *\o/*

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 10:57

Ja, daarom vinden wij paarden ook zo leuk denk ik: lekker rustig en ook veel buiten :D

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 11:07

Ja idd! Gister nog even een jong paard gereden en lekker aan het werk gezet. Toen ik gedaan had dacht ik even: wat heb je aan studeren en mannen, als ik gewoon dit heb en daar zo van kan genieten :o
*toch ga ik nu gewoon door blokken voor de examens hoor :+ *

Maar feestjes buiten zijn idd vele malen beter en gemakkelijker! Meer adem ruimte en mogelijkheid om 'weg' te gaan.

Eight

Re: Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 11:55

Ben het er helemaal mee eens, buiten voel ik me ook beter op mijn gemak! :) paarden zijn een heerlijke ontspanning, en inspanning als ik daar zelf zin in heb! Verder komen mensen al gauw in mijn comfortzone, ik vind het erg vervelend en moeilijk om een gesprek te voeren met iemand die te dicht bij me komt staan

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 15:57

Wat fijn demo_love en Starbreeze :)

Ik heb helaas al jaren geen (verzorg) paarden meer maar herken zeker wat jullie zeggen :) paardrijden en met paarden bezig zijn was altijd heerlijk, kon er zo lekker rustig van worden.

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 10:03

Zo zie ik het ook, als hsp-ers ervaar je alles nu eenmaal veel sterker, intensiever. Dat is voor mij als niet hsp af en toe moeilijker in te schatten/begrijpen. Mijn dochter zit in het leerproces om haar grenzen te leren kennen. Dat als puber zijnde maar ook als hsp, want die grenzen zijn toch anders. Dat is niet om jullie als hsp in een hokje te plaatsen, beter en absoluut liever niet! Zo zal het voor jullie ook moeilijk zijn om te bevatten dat een niet hsp bepaalde dingen makkelijker los kan laten bv. Het werkt wederzijds.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 11:03

Ik wou dat ik dat ook kon :( ik loop te vaak tegen onbegrip aan.

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 13:16

@starbreeze dat kan ik me voorstellen, ik vind het ook heel moeilijk hoor, doe zoveel mogelijk mijn best.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 08:28

demo_love schreef:
Hier nog een ervaring die misschien hier herkenbaar is.

Vandaag had ik een familiefeest voor het 60-jarige jubileum van mijn grootouders. Ik zag er best tegenop: veel drukte, 's middags een fotoshoot (wat ik overigens zelf heb aangedragen als cadeau). Maar het is me eigenlijk zo meegevallen dat ik bijna trots word op mezelf. Het liefst zou ik er nu ook over blijven praten, omdat het zoiets positiefs voor mij is geweest. Koesteren deze ervaring! *\o/*

<3 super!!!!!

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 12:45

Zo, vanaf morgen gaan we drie dagen op team weekend met het handbal team van mijn vriend. Gelukkig maar op een half uur rijden van huis af, als het mij echt te veel wordt ( met 26 man op een vreemde plek slapen/activiteiten etc doen ) kan ik altijd zo naar huis.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 12:59

Succes!
Zijn jullie trouwens ook van die 'huismussen'?

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 13:02

Yup, ben het liefste thuis, ga ook het liefst niet op vakantie, maar mijn vriend wil wel graag..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 13:03

Succes Amanda!
Ik blijf (nu we eindelijk een fijn huis hebben, de flat ontvluchtte ik juist zo veel mogelijk) ook liever thuis. :j Gewoon lekker alle rust, beetje in huis rommelen etc., heerlijk! Op vakantie ga ik nooit, ik heb altijd last van heimwee.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 13:12

Ik ga liever ook niet, maar mijn vriend weer wel, en dan het liefst naar Tunesie, Egypte dat soort landen.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 15:06

Sinds dit huis... liever niet op vakantie.. wat een gedoe.. en mijn man vindt dat gelukkig ook prima. Al vind ik nieuwe dingen zien wel heel leuk. Musea, kerken, natuur etc.. maar vind uit eten vaak lastig en andere mensen kan ik ook moeilijk vinden. Heimwee heb ik niet zozeer kan wel heel erg mijn dieren missen en dan met name Arthur mijn kat.
Balans vinden in naar binnen gericht zijn en buiten komen... is wel belangrijk merk ik. Heb het er daar nu wel lastig mee... door val van een paard heb ik na bijna twee weken nog behoorlijk pijn aan arm/schouder en dat belemmert me wel. Daarnaast behoorlijk klap op m'n hoofd gehad (buiten bewustzijn geweest, hersenschudding en ruim half uur geheugenverlies) daar moet ik ook nog rustig mee doen... maar merk dat ik nu dat ik zo aan huis gebonden ben me echt zeer snel irriteer en ook behoorlijk emotioneel ben. (Heb het er wel mee gehad! )

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 17:51

Ik hou ook wel van thuis zijn, vooral in de avond, lekker rustig thuiskomen en op mijn gemak zijn. Dan moet er ook niet teveel bijkomen. Maar ik ben wel actief en sportief, heb ik ook nodig. Reizen, tja, ook veel heimwee, ben altijd blij als ik weer thuis ben. Citytrip in het land kan wel eens leuk zijn. Of een weekend naar een bed and breakfast, maar veel langer hoeft ook niet hoor :+

Smileydees, ja dat kan ik me voorstellen! Het is idd zo dat sommige dingen moeilijker los te laten zijn. Wacht maar tot haar eerste liefje (als ze die nog niet gehad heeft). Ik heb het daar ontzettend moeilijk mee.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 13:11

Ik ben ook het liefste thuis, vakantie doe ik voor m'n zoontje want voor mij hoeft dat niet.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 13:17

Ik ben ook wel graag thuis, zeker na een drukke week, maar ik boek minimaal 1x per jaar een vakantie! Wel een gecombineerde zon/actieve vakantie, zodat ik ook wel echt tot rust kom, maar ik ga hier graag weg. Meer dan 2 weken hoeft niet, dan wil ik ook wel heel graag naar huis, maar ik heb het wel nodig om op te laden.
Een stedentrip moet ik gecontroleerder plannen... Als ik zomaar ga en dan in die stad mezelf laat opnemen in alles wat er te doen is, ben ik aan het einde van de 2e dag helemaal op! Ik krijg dan gewoon veel te veel binnen zonder dat ik het verwerk, dus dat werkt niet.
Ik ga het liefste naar plekken waar het niet echt toeristisch is! Heerlijk die rust!

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 19:08

Al het succes wensen heeft geholpen, was een top weekend! Wel georganiseerd door vriendlief dus we konden het wel een beetje naar mij toe aanpassen!

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 19:15

Amandavd schreef:
Al het succes wensen heeft geholpen, was een top weekend! Wel georganiseerd door vriendlief dus we konden het wel een beetje naar mij toe aanpassen!

Super om te ervaren dat het goed ging toch? *\o/*

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 19:29

Ja echt fijn! Was op 2 momenten even geïrriteerd door te veel prikkels maar kon de lengte daarvan beperken.

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 10:57

Top Amanda! Dat is een opstekertje! Echt wat dat betreft kunnen jullie je vast niet voorstellen hoeveel ik ook aan dit topic heb. Echt waar! Mijn dochter is wel heel graag thuis trouwens maar vind het heerlijk een week naar een echt warm land te gaan. Dan fleurt ze helemaal op, dit is mijn warmte mam zegt ze dan. Maar niet te lang anders ook heimwee naar de katten, hond en paard.

Kimara_00

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 22:58

Sorry dat ik zomaar even binnen kom vallen, maar zou ik hier ook mee mogen praten? Ik weet niet of jullie dat willen aangezien mijn leeftijd.

Ik ben Kimara 13 jaar (in oktober 14), HSP (natuurlijk :+ ) heb een broer met autisme. Hou veel van dieren, heb zelf een hond. Ik zit nu al weer bijna 2 jaar op paardrijden, eerst 1 jaar toen ik kleiner was maar toen was ik bang geworden. Nu rijd ik alweer bijna 1 jaar ergens anders waar ik ook van m'n angst af ben gekomen.

Zit nu in 2 VWO (volgend jaar dus 3 VWO :P ), ik wil later graag paardenarts worden.
Ik ben er in de zomervakantie van groep 8 naar de 1e klas (of van de 1e naar de 2e klas, weet het niet meer) achtergekomen dat ik een HSP ben. M'n ouders herkende natuurlijk al dingen maar ik wist niet dat ik "anders" was want voor mij was alles normaal. Ben toen in therapie gegaan wat veel voor mij heeft geholpen, kan er nu al beter mee omgaan. Maar loop in het dagelijks leven vaak nog tegen dingen aan.

Wie nog vragen heeft mag ze stellen :D

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 23:41

Super Amanda! Gelukkig dat sommige dingen ook echt goed kunnen gaan :D
Vind het wel moeilijk te bepalen hoe het nu wel komt dat iets goed ging of juist slecht, wat de oorzaak daarvan is (western of intern).

Welkom Kimara! Leeftijd speelt toch helemaal geen rol ;) iedereen hier is ook 'jong' geweest dus herkenning genoeg! En ervaring ook.
Ik had trouwens ook jou leeftijd toen ik wist dat ik HSP ben.

Wel fijn dat je therapie hebt gehad om met jezelf om te gaan. Wat deed je daar zoal, als ik vragen mag?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 09:45

Inderdaad, ik was als klein meisje al "" anders", dromerig sloot me vaker af en was graag alleen.
Als puber was ik moeilijk, dwars en verdrietig.

Ik ga overigens graag op vakantie, vooral genieten van mooie landen,steden,lekker weer,lekker eten...