ADD, Ritalin en toch wel nieuwsgierig naar..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lady_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 10:14

:# :# :# HAD EEN ZEVEN VOOR BELASTINGRECHT! *\o/* *\o/* *\o/*

Heb serieus nog nooit hoger dan 6 gehaald... :=

Peppertree

Re: ADD, Ritalin en toch wel nieuwsgierig naar..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 10:36

Vind ik leuk!

Gefeliciteerd!

hafjesliefde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 11:05

Wow dat filmpje, veeeeel te herkenbaar voor mij ook :=
Gefeliciteerd Lady_M!

Lady_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 13:39

En een 5.9 voor Europees recht :) uiteindelijk toch 2 van de 3 voldoende gemaakt. Ergens had ik toch verwacht dat ik een hoger cijfer zou hebben, het ging écht goed! Nu eigenlijk ook best teleurgesteld, terwijl ik gewoon blij zou moeten zijn dat ik in principe genoeg gehaald heb... Stom zeg :o

Dat filmpje... :') Maar op het laatste had hij toch wel een paar best wel rake opmerkingen... :(:) -O- ...Misschien stille hint dat ik nu op moet houden met bokken en gaan studeren :7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 16:31

@ Lady_M:

Idd, die advertentie zou ik ook wel eens willen plaatsen. Gelukkig accepteert mijn omgeving me en geloven de mensen die dichtbij me staan dat ik het écht heb en het absoluut niet grappig is :) Al vragen buitenstaanders altijd: 'Jij? ADHD??' tot ze me beter kennen....

Studeer je ook rechten trouwens??? :D Super van die 7! Ik heb voor aansprakelijkheidsrecht en strafrecht een 7 gehaald dit jaar (in m'n hyperfocus ;)) :D

Maar ik ben nu heeel hard aan het knokken om geen negatief BSA te krijgen.. en anders moet ik de hele procedure van hoorzittingen etc. van de examencommissie volgen om niet te hoeven stoppen -O- Ik kreeg 3 weken voor m'n laatste tentamenperiode pas medicijnen, en ga dan nog maar eens een achterstand van bijna een heel jaar inhalen.. En het meest frustrerende is nog dat ik er nu met medicatie achter kom dat ik het onwijs makkelijk kan zou kunnen halen allemaal, het is helemaal niet te moeilijk voor me, maarja.. nu is er weinig tijd meer over om alles in te halen... Ja, ADHD is zó grappig.. not :\

Lady_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 17:31

@Juul: Ja, en precies hetzelfde verhaal als jij! Ben nu voor de derde keer bezig om jaar 1 te halen... -O-

Kreeg net na de één-na-laatste tentamenperiode m'n medicatie, en heb toen meteen een afspraak gemaakt met de decaan etc. en met hen besloten dat ik de laatste periode maar drie tentamens hoefde te maken, maar die moeten wel zoveel mogelijk voldoende zijn, en dan gaat zij de examencommissie een advies uitbrengen over of ik mag blijven of niet...

Inderdaad, ik had altijd in de colleges etc. het gevoel van, dit is op zich niet heel moeilijk, mede-studenten, waarom stellen jullie zulke domme vragen, ben ik nou blond of snappen jullie het gewoon écht niet? Maar op de tentamens bleek dus meestal dat zij toch iets meer wisten dan ik, dat was wel heel zuur :7 Dus wel fijn dat ik nu niet meer de enige ben die volhoudt dat ik het toch echtechtecht wel (makkelijk) kan :D

Weet iemand trouwens of een school verplicht is een aparte ruimte te hebben voor mensen met dyslexie, ADHD enzo? Bij ons zeggen ze wel een 'extra ruimte' te hebben, maar toen ik dat navroeg, bleek dat gewoon de hal te zijn waar iedereen tentamens maakt, alleen krijg je dan extra tijd >;) Wat voor mij totaal nutteloos is, ik heb de tentamens altijd op tijd af, alleen het zou fijn zijn als ik niet voortdurend op iedere idioot die met z'n pen zit te klikken hoef te letten ~~}>

Kan ik daar iets van zeggen of is het jammer maar helaas? Ik heb dus gewoon geen extra tijd nodig, maar een stille ruimte...

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 21:45

Ik kom even binnen vallen :)

Ik ben op mijn 16e (6 jaar geleden) gediagnosticeerd met ADD. Ze hebben mij toen direct Ritalin aangeboden maar ik heb dit afgewezen. Ik vond op dat moment dat ik me prima kon redden zonder medicijnen.
Nu is het zo dat ik al jaren heel erg moe ben, ik heb dan echt het gevoel dat ik de energie uit mijn tenen moet halen om bijvoorbeeld iets op te tillen of bij bijvoorbeeld het corrigeren van mijn paard, maar het kan ook zelfs al zijn dat ik geen energie heb om op te staan als ik op de bank zit. Ik ben hier al verschillende keren voor naar de huisarts geweest en die kan geen oorzaak vinden, mijn bloed is al volkomen na gekeken, ik heb conditie test gedaan enz. Alles is goed, alleen ik blijf heel erg moe. Ik vind het heel erg vervelend want het beperkt me gewoon echt in wat ik kan doen in het dagelijks leven..
Ik heb nooit een verband getrokken met mijn ADD en het moe zijn, maar vandaag had ik het er met een vriendin over die ook ADD heeft, zij zegt dat het eventueel ook door mijn ADD kon komen en dat medicijnen dan een oplossing zouden bieden. Ik ben alleen heel erg voorzichtig met medicijnen dus ik wil als het kan graag eerst meer bevestiging dat dit eventueel het probleem zou kunnen zijn en dat medicijnen mij daar mee zouden kunnen gaan helpen.
Iemand hier die hier ervaringen mee heeft?

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 23:13

feliciaa schreef:

Ik ben op mijn 16e (6 jaar geleden) gediagnosticeerd met ADD. Ze hebben mij toen direct Ritalin aangeboden maar ik heb dit afgewezen. Ik vond op dat moment dat ik me prima kon redden zonder medicijnen.
Nu is het zo dat ik al jaren heel erg moe ben, ik heb dan echt het gevoel dat ik de energie uit mijn tenen moet halen om bijvoorbeeld iets op te tillen of bij bijvoorbeeld het corrigeren van mijn paard, maar het kan ook zelfs al zijn dat ik geen energie heb om op te staan als ik op de bank zit. Ik ben hier al verschillende keren voor naar de huisarts geweest en die kan geen oorzaak vinden, mijn bloed is al volkomen na gekeken, ik heb conditie test gedaan enz. Alles is goed, alleen ik blijf heel erg moe. Ik vind het heel erg vervelend want het beperkt me gewoon echt in wat ik kan doen in het dagelijks leven..
Ik heb nooit een verband getrokken met mijn ADD en het moe zijn, maar vandaag had ik het er met een vriendin over die ook ADD heeft, zij zegt dat het eventueel ook door mijn ADD kon komen en dat medicijnen dan een oplossing zouden bieden. Ik ben alleen heel erg voorzichtig met medicijnen dus ik wil als het kan graag eerst meer bevestiging dat dit eventueel het probleem zou kunnen zijn en dat medicijnen mij daar mee zouden kunnen gaan helpen.

Héél héél herkenbaar. Ik ben mijn leven lang moe MOE en nog eens moe geweest. Gedeeltelijk was dat echte vermoeidheid door overprikkeling, gedeeltelijk was dat een ADHD reactie doordat ik door de ADHD niks kan overzien en dan te 'moe' ben om van de bank te komen om iets te gaan doen. Het is sowieso heel herkenbaar dat je door de ADHD het gevoel kan hebben dat je te moe bent om wat dan ook maar te doen. Daarbij wordt je ook moe, van altijd maar die chaos in je hoofd. Voor mij maakt Ritalin daarin een groot verschil, omdat ik mét Ritalin ineens me niet meer te moe voel om van die bank te komen en te beginnen, de berg lijkt lang zo groot niet meer, ik kan dingen overzien zelfs al wist ik niet eens dat ik ze vroeger niet overzag. Daarnaast slik ik Risperdal, dat is een anti psychotica wat in zeer lage dosering ook bij autisme (heb ik ook) en ADHD wordt voorgeschreven. Risperdal zorgt er bij mij voor dat ik niet meer continu overprikkeld raak van dingen in mijn omgeving en daardoor dat ik véél meer dingen kan doen en minder snel moe ben. Zelfs mijn omgeving valt het op dat waar ik vroeg niet van de bank kwam, ik nu als ik net terug kom van het één 's middags ik rustig nog 's avonds mee ga naar koopavond. Dat is iets wat vroeger echt ondenkbaar was geweest. Voor mij zijn medicijnen dus echt een wereld van verschil op het gebied van energie.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 10:40

Ook voor mij heel herkenbaar. Nu nog steeds wel, maar door de ritalin kan ik nu makkelijker dingen aanpakken en zie ik minder tegen dingen op. Heb veel meer energie om dingen aan te pakken.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 17:14

Ook voor mij herkenbaar.. Ik lig nu ook weer in bed, na een paar uurtjes (zittend) werken. Heb de laatste tijd mijn medicatie niet genomen en dan merk ik het direct. Mijn drukke hoofd slurpt gewoon alle energie op, ik weet niet waar te beginnen en wat te doen, krijg te weinig gedaan en lig het liefst grote delen van mijn (vrije) dagen in bed. Vanaf volgende week weer trouw mijn ritalin nemen en dan is het weer over. :j

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 17:25

Toch ben ik wel benieuwd.. Het blijft kriebelen dus nu zet ik het hier maar neer.
Zijn er mensen die wel eens met een dietist gekeken hebben of het met voeding beter te krijgen is?
Ik heb welliswaar Asperger, maar ik ben giga opgeknapt met een dieet.
Eerder stond ik op de Ritalin en Dexamfetamine, nu functioneer ik met dieet beter als met medicijnen.

Ik was altijd doodmoe, altijd in de war en me nergens toe kunnen zetten enz.
Daarnaast fybro klachten die niet te handelen waren.

Toen als uiterste stap op dieet en zie het resultaat, nog nooit zoveel orde in mijn hoofd gehad!
Ik kon me nooit focussen, constant bezig met orde krijgen wat niet lukte.
Daarbij geen fybro meer, vermoeidheid is niets meer vergeleken met wat het was.
Ik ben daarbij ook veel socialer geworden en ben veel minder overgevoelig voor dingen.

Nu ben ik 7 maanden verder, en ik heb nu een week geleden een ijsje gegeten.
De volgende dag was ik kapot, heb de halve dag in bed gelegen en was weer compleet in de war.
Tot zover het resultaat van mijn dieet..

Enige indruk die ik krijg is dat mensen niet aan een dieet willen, terwijl er best een kans is dat dat goed kan helpen.
Al is de kans 1 op 3, dan is de kans 1 op 3 dat je leven zoooooveel verbetert zonder medicatie!
Als het nou zo is dat je niet reageert op een dieet, prima dat je dan aan de medicatie gaat.
Maar ik zou eerst willen weten of het zonder kan met aangepaste voeding.

Ik heb helaas 3 jaar niet vooruit kunnen komen daardoor, inclusief burn-out.
Wat zou ik het graag terug willen draaien, dan zou ik vanaf kleins af aan dit dieet gevolgd hebben.
En ja, het zit me dwars dat jan en alleman Ritalin krijgt zonder eerst een mogelijke oorzaak aan te pakken. :o

Hierover heb ik een stuk geschreven, en als jullie het blad van de NVA krijgen, daar komt het ook in te staan.

hafjesliefde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 18:05

moonfish13: ik wist niet dat een dieet daar zoveel effect kon op hebben! :oo wat houdt het dieet dan in als ik vragen mag?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 18:07

Ff kort, gluten en melkvrij. Eigenlijk gluten en caseinevrij, autismedieet.
*ik zit nl te eten, maar dan kan je vast googelen*

hafjesliefde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 18:12

hmm interessant! bedankt voor de info!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 18:19

http://www.aspergersyndroom.nl/index.ph ... rhaal.html

Enige wat ik hoop is dat mensen er iets aan hebben.
Het is heel goed te doen, en je hoeft echt niet op een houtje te bijten met dit dieet zoals veel mensen denken.

Mijn psychiater heeft nadat ik hier mee begonnen ben nooit meer iets fatsoenlijks laten horen.
Fijn dat het goed ging, en dat ze mijn begeleidster vertrouwde dat zij het juiste deed voor mij.
Geen woord over mij, IK ben op dieet gegaan, niemand die me daar iets over verteld heeft en mijn begeleiding heeft me daar niet bij geholpen. Na deze stap ben ik er ook niet meer geweest, en heeft ze me nooit meer gezien of geprobeert een afspraak te maken om het resultaat te zien.
Na de vakantie gaan we waarschijnlijk een afspraak maken, want zowel ik als mijn moeder, we voelen ons behoorlijk in de kou gezet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 20:09

Lady_M schreef:
@[naam]: Ja, en precies hetzelfde verhaal als jij! Ben nu voor de derde keer bezig om jaar 1 te halen... -O-

Kreeg net na de één-na-laatste tentamenperiode m'n medicatie, en heb toen meteen een afspraak gemaakt met de decaan etc. en met hen besloten dat ik de laatste periode maar drie tentamens hoefde te maken, maar die moeten wel zoveel mogelijk voldoende zijn, en dan gaat zij de examencommissie een advies uitbrengen over of ik mag blijven of niet...

Inderdaad, ik had altijd in de colleges etc. het gevoel van, dit is op zich niet heel moeilijk, mede-studenten, waarom stellen jullie zulke domme vragen, ben ik nou blond of snappen jullie het gewoon écht niet? Maar op de tentamens bleek dus meestal dat zij toch iets meer wisten dan ik, dat was wel heel zuur :7 Dus wel fijn dat ik nu niet meer de enige ben die volhoudt dat ik het toch echtechtecht wel (makkelijk) kan :D

Weet iemand trouwens of een school verplicht is een aparte ruimte te hebben voor mensen met dyslexie, ADHD enzo? Bij ons zeggen ze wel een 'extra ruimte' te hebben, maar toen ik dat navroeg, bleek dat gewoon de hal te zijn waar iedereen tentamens maakt, alleen krijg je dan extra tijd >;) Wat voor mij totaal nutteloos is, ik heb de tentamens altijd op tijd af, alleen het zou fijn zijn als ik niet voortdurend op iedere idioot die met z'n pen zit te klikken hoef te letten ~~}>

Kan ik daar iets van zeggen of is het jammer maar helaas? Ik heb dus gewoon geen extra tijd nodig, maar een stille ruimte...

Ik had precies hetzelfde! Die eindeloos domme vragen van medestudenten idd, en dan zelf vervolgens onder de maat presteren... frustrerend is dat. Vooral als je een studie doet die je 100% ligt en je dat gewoon écht wil.. En je ook bijv. helemaal blij wordt van de nieuwe boeken voor een volgend semester, die je vervolgens weer niet kan lezen :+....

Ik krijg extra tijd in een apart lokaal met +/- 20 medestudenten. Heel fijn is dat :) Ik kan me trouwens sinds ik Concerta slik gewoon concentreren en word niet meer afgeleid door alles om me heen. Alleen toch heb ik die extra tijd nog steeds helemaal nodig elke keer. Denk dat ik toch nog trager denk ofzo, het is nog niet helemaaal zoals het hoort in m'n hoofd wat dat betreft denk ik. Hoop dat ik ooit wel weer gewoon mee kan doen met de rest in het gewone lokaal, ik word het 'anders zijn' zo zat af en toe, maarja, of dat realistisch is weet ik niet..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 20:19

feliciaa schreef:

Ja :j Ik heb dan ADHD, maar ik herken het zeker. Ik was altijd duf en moe, ik had nooit echt het gevoel dat ik helder was. Werd ook nooit uitgerust wakker. Pas toen ik voor de eerste keer Concerta slikte leek het alsof er een gordijn van waas voor me wegtrok ofzo, ik voelde me helder en uitgerust, en als ik geslapen had merkte ik ook echt dat ik geslapen had en was ik niet nog moeier dan voor ik ging slapen. Ik had ook ineens minder slaap nodig (had eerst wel 10-12 uur slaap nodig per nacht).. Nu is dat allemaal nog steeds zo (nog steeds met Concerta), weet dus wel zeker dat het daarmee te maken had. Trouwens niet zo vreemd als je zo'n 6 gedachtes tegelijk hebt de hele dag door, dat is 6x meer verwerken 's nachts dan een normaal mens. Reken maar uit..
Ik werd trouwens ook heel vaak duizelig op drukke plaatsen zoals stations enzo, puur door teveel prikkels. Nu ook nooit meer last van, behalve als het 's avonds uitgewerkt is, en 's ochtends voor ik het inneem. 3 keer raden..
Alleen vroeg opstaan lukt me nog steeds maar moeilijk, maar dat zal wel aan m'n bioritme liggen. Dat bioritme is sowieso ontzettend hardnekkig want het maakt niet uit hoe laat ik 's nachts thuis kom, ik ben altijd uiterlijk om 9u uit mezelf weer wakker en kan dan ook niet meer slapen... :=

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 20:23

Mag ik me ook even melden hier.
Ik ben nog niet bij de huisarts of een psycholoog geweest, maar ik heb een heel zwaar vermoeden dat ik add heb. Voel me bijna altijd somber en had dit laatst op een ander forum gezet en naar aanleiding van mijn verhaal zei iemand, heb je geen add. Daarop ben ik gaan googlen en wat een wereld van herkenning was dat zeg. Ik herken mezelf in praktisch alle symptomen die op internet staan. Wij hebben ook add en adhd in de familie zitten.

Nou weet ik dat je via internet niet zomaar een diagnose kan stellen, daarom ga ik morgen ook een afspraak maken bij de huisarts. Maar ik vind het wel interessant om hier mee te lezen.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 21:38

Pffff, net mijn scriptie weer eens opgestuurd naar de docent. Die scriptie is echt volledig de baas over mij, ik ben het overzicht compleet verloren... Vorige keer zelfs zo erg dat ik een resultaat dat ik had verwacht én gevonden had ging tegenwerken en ging beschrijven alsof ik totaal iets anders had gevonden dan ik zelf had verwacht :')
Ik ga dat ding echt ritueel verbranden als ie eindelijk voldoende is.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 21:40

Bewaar wel een copie he :') Verbrand je er een ander

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 21:41

Dat zou me zomaar perongeluk kunnen overkomen ja, dat ik hem in een impulsieve bui van mijn computer en mail haal én verbrand :') :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 17:49

Ik heb van de MC vragen van contractenrecht 11 van de 15 punten. Betekent dat ik nog 16 punten van de 30 moet halen voor de casusvragen voor een 6.. realisitisch of niet?... heel hard hopen maar..

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 17:57

moonfish13. zolang je geen lichamelijke klachten hebt is het best moeilijk om een dieet te volgen, zeker eentje zonder gluten en caseine in Nederland!
maar vind het super dat het je zo helpt!

ik denk dat eten net zoals roken een beste verslaving is, dus kan krijg je kriegelige (of geen) reacties.. ;)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 19:17

Amalarab schreef:
moonfish13. zolang je geen lichamelijke klachten hebt is het best moeilijk om een dieet te volgen, zeker eentje zonder gluten en caseine in Nederland!
maar vind het super dat het je zo helpt!

ik denk dat eten net zoals roken een beste verslaving is, dus kan krijg je kriegelige (of geen) reacties.. ;)

Waarom zou het moeilijk zijn?
Je weet niet of je lichamelijke klachten hebt, tot je het gewoon eens een week, twee weken uittest. :)
Ik ben ook nooit gevoelsmatig ziek ervan geweest, maar het verschil was enorm.

Lady_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 00:33

Zo'n dieet klinkt wel interessant... :)

Net bij het huis dat gekoppeld is aan mijn studentenhuis (groep van 7 mensen, maar verspreid over 2 huizen) geweest, en daar compleet ingestort over mijn huisgenoot... Lang verhaal kort, ze doet alles waarvan je denkt 'hoe kan iemand zo egoïstisch en asociaal zijn?'. En ze hebben aangeboden met z'n allen om de tafel te gaan zitten om met haar het gesprek aan te gaan!
Ben wat sceptisch of het ook iets gaat verbeteren (speelt al het hele jaar, imo is de enige redelijke optie dat zij gewoon weggaat...), maar wel fijn te weten dat iedereen achter mij en andere huisgenootje staat.

Zit hier al de hele avond opgelucht maar ook extreem emotioneel te wezen... :(:) Kan echt niet tegen confrontaties...

Juul schreef:
Ik heb van de MC vragen van contractenrecht 11 van de 15 punten. Betekent dat ik nog 16 punten van de 30 moet halen voor de casusvragen voor een 6.. realisitisch of niet?... heel hard hopen maar..

Ik duim voor je! *\o/*