De ziekte van lyme

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 23:00

Hey, Anya.....van jou wist ik het idd. via het ander topic, ik lees nog steeds af en toe mee met Jet. Het is idd waar wat je zegt. Het zijn allemaal milde verschijnselen die je toeschrijft aan ik weet niet wat allemaal. En toen ik van uit het ziekenhuis een kuur voor de gordelroos kreeg (die bij mij ook erg mild was en al weg is ook), een virusremmer die blijkbaar ook het 1 en ander vermindert, merkte ik pas hoe ik me eigenlijk hoor te voelen. Ik hoor feitelijk niets te voelen dus.
Ik had vooral pijn in mn heupen bij vlagen, soms licht in mn hoofd tot duizelig, idd fluitttoon of piep, pijn in nek en spieren en aanhechting spieren. Maar goed, ik schep dagelijks drie kruiwagens mest uit de wei o.a. dus dan is het niet gek dat je spierpijn hebt toch ? denk ik dan althans....Maar nu weet ik beter. Ik ben dan ook razend benieuwd wat ze gaan geven. De HA gaf me niets, ik wil geen fouten maken zei ze je moet naar de neuroloog. Dus ik vroeg, kan dat geen kwaad dan wachten tot 12 december ? Ze zei, nee, je imuunsysteem heeft feitelijk de infectie al bestreden dus in die tijd gebeurt er niets. Nou dat vertrouw ik allemaal niet dus zo lang ga ik niet wachten.

Jud, heb je in die link gelezen die ik in het ander topic had gezet over Herxheimerreactie ?

Twee weken AB kuur zegt echt niks. Afhankelijk van infectie en symptomen kunnen behandelingen duren tussen de 3 maanden en 4 jaar. Waarbij drie maanden best kort is vind ik en vier jaar natuurlijk extreem lang. Maar als het moet dan moet het, wil er wel vanaf en met zo min mogelijk schade. Net als iedereen denk ik, het is echt wel een serieuze ziekte, ook als je zoals ik feitelijk weinig symptomen hebt, moet echt niet onderschat worden en dat gebeurt te veel, ook door artsen.

juudii5

Re: De ziekte van lyme

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 23:20

Ahh thanks! Zie hem net :)
Ga morgen even lezen!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 09:00

Je moet tot 12 dec. wachten?? Weer een maand dus...je immuunsysteem bestrijd helemaal niets,die kan hem namelijk niet vinden.Dat is het hele probleem namelijk.De bacterie verstopt zich in je bloedcel en wordt "onzichtbaar" voor je immuunsysteem,dat is meteen ook de reden waarom er zo vaak vals-negatieve uitslag is.Je immuunsysteem is niet bezig met bestrijden omdat de bacterie onzichtbaar is...met de meeste testen controleren ze immuunreactie.Die is er niet dus...een vals-negatieve uitslag terwijl je wel degelijk bent besmet.

Ik heb ook al ontelbare testen gehad die keer op keer negatief zijn...vergeet niet dat immunoblot testen 6 tot 8 weken duren.Deze kun je alvast aanvragen.Via je HA er zijn enkele ziekenhuizen die deze testen doen en anders via Pro-Health in Weert maar deze moet je zelf betalen.
Dan ben je iig alvast bezig terwijl je moet wachten ;)

Dit waren volgens mij de benodigde testen...toch Issy?

Citaat:
Pro Health:
Borrelia serologie combi-test E105,69
Borrelia spp (PCR) DNA bloedkweek E109,-
Excl oa adm kosten

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 09:55

Voor de duidelijkheid: mét een herkenbare ACA (derde fase lyme) op mijn been, geconstateerd door de dermatoloog, had ik een aspecifiek positieve bloedtest. Dat geeft al aan hoe je niet kunt vertrouwen op die bloedtesten.

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 11:00

Niet wachten tot 12 december, eisen dat je nu al kan starten met AB en cystekillers. De Borrelia is zeer actief in de hersftperiode, nu dus. Zoals Tinky al zegt je immuunsysteem kan niet dealen met deze bacterie, en bestrijd het dus niet. Ondertussen richt het meer schade aan en word het moeilijker om de bacterie aan te pakken. Hou er overigens rekening mee dat de neuroloog je waarschijnlijk volgens de CBO richtlijn gaat behandelen, en dat je nu al op je vingers kan natellen dat die kuur tekort is te onvolledig en je niet geneest. Ga aub op zoek naar een ABNG arts die je langer durft te behandelen!

De bloesdtesten die je aangaf zijn goed Tinky!

Wat willen jullie over Bartonella weten? ik heb de meest recente info vanuit de iladsconferentie oktober 2010 voor mijn neus liggen. De symptomen kun je goed lezen op www.borrelia.nl onder co-infectie. Qua behandelingen kan ik wel het 1 en ander neerzetten, maar dat is wel een hele waslijst (kost mij wat moeite) dus wil je dat weten? of alleen wat Bartonella doet/veroorzaakt?

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 13:58

Tinky, Issy en Anya, bedankt voor de ondersteuning. omdat ik die beet twee jaar geldenhad met rode kring en de 3 weken AB, ben ik me toen al volledig gaan inlezen en heb dat ook allemaal gelezen toen. Cystekillers had ik nog niet over gelezen maa dat weet ik nu gelukkig.
Mijn test toen gaf negatief aan en de HA zei toen ook al, zo zie je dat die niet zeker genoeg zijn. Vandaar dat ik oo nu zei eerst die test weer en komt daar niets uit dan verder testen. Maar dat is feitelijk niet nodig. Ik vertoon weliswaar zoals jullie zeggen weinig antilichamen maar de test geeft wel positief aan en de westernblot geeft aan dat ik zeer waarschijnlijk in stadium drie zit. De tekst is bij mij in het duits, er staat feitelijken een al "abgeklungenen" infectie die meer dan 1,5 jaar geleden heeft plaatsgevonden. Dus feitelijk is ie dan idd niet meer te vinden en is overal verspreid.
Dus ik ga idd niet wachten tot 12 december, dan ga ik contact opnemen met een lymekliniek die hier redelijk in de buurt zit. Volgens mij zit ik daar goed. Maar mijn neuroloog is een nederlander en ik wacht tot maandag af wat hij gaat zeggen,zint het me niet en laat hij me wachten tot 12 december dan ga ik gelijk verder zelf actie ondernemen.

Ik ben me feitelijk heel bewust van wat er in mijn lichaam gebeurt en idd het is herfst en nu begon alles weer overduidelijk. Ik voel aan diverse onderdelen van mijn linker lichaamshelft dat de lyme daar aangeslagen is op mijn zenuwstelsel. Mijn linker oog, mijn linker hand trilt, de linkerkant van mijn gezicht tintelt soms heel vaag etc etc...dus ik moet uiterlijk maandag ab hebben, maakt me niet uit hoe en van wie en waar vandaan maar het gaat zeker gebeuren. En ik neem idd geen genoegen met een kuur korter dan minstens drie maanden en dan heb ik me wel verder ingelezen etc. en hier om raad gevraagd natuurlijk. Maar goed tot maandag kan ik wachten en wie weet wat zijn plan van aanpak is. Ze zeggen dat ze in duitsland beter behandelen, dat valt dan dus af te wachten...

Voordeel is voor mij wel, dat ik nu alles herken en het niet weg praat of weg laat praten door een arts.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 14:31

Nog even voor de duidelijkheid, die afspraak op 12 dec is niet gemaakt naar aanleidng van de uitkomst dat ik besmet ben. Dat wist hij toen nog niet. Dat weet hij sinds het weekend via een mail van mij. Die afspraak op 12 december is gemaakt n.a.v. van een MRI die vaag wat vertoonde toen ik in het ziekenhuis lag. Ik heb hem toen gemailed of hij er naar wilde kijken. Daarop kreeg ik als antwoord, er moet een nieuwe gemaakt worden op 30 november en een bloedonderzoek en op 12 dec wil ik je zien, en de vraag van hem: ben je al eens door een teek gebeten ? Toen ben ik direct naar de HA gegaan en heb haar gevraagd om een test en een eventueel vervolg onderzoek met LBA etc etc. Hij laat me dus niet bewust wachten nu tot 12 december want hij weet dit feitelijk nog niet. Daarom bel ik maandag gelijk achteraan en geef hem eerst de kans uiteraard.
We hebben hem als zes jaar als neuroloog voor mijn man die MS heeft en tot nu toe kan ik echt niets slechts over hem zeggen, juist niet. En ik ben flink kritisch zeg maar......en eigenwijs.

Mijn man heeft dan dus MS, maar hij vertoont werkelijk waar exact dezelfde symptomen als ik heb, dus de niet MS symptomen, soms tegelijkertijd soms met een paar dagen vertraging. Dus vandaar dat we hem ook laten testen.

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 14:54

Lyme is seksueel overdraagbaar ook via speeksel, dus niet zo'n gek idee om je man ook te laten testen.

_Rapido_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 16:07

Issy schreef:
Niet wachten tot 12 december, eisen dat je nu al kan starten met AB en cystekillers. De Borrelia is zeer actief in de hersftperiode, nu dus. Zoals Tinky al zegt je immuunsysteem kan niet dealen met deze bacterie, en bestrijd het dus niet. Ondertussen richt het meer schade aan en word het moeilijker om de bacterie aan te pakken. Hou er overigens rekening mee dat de neuroloog je waarschijnlijk volgens de CBO richtlijn gaat behandelen, en dat je nu al op je vingers kan natellen dat die kuur tekort is te onvolledig en je niet geneest. Ga aub op zoek naar een ABNG arts die je langer durft te behandelen!

De bloesdtesten die je aangaf zijn goed Tinky!

Wat willen jullie over Bartonella weten? ik heb de meest recente info vanuit de iladsconferentie oktober 2010 voor mijn neus liggen. De symptomen kun je goed lezen op http://www.borrelia.nl onder co-infectie. Qua behandelingen kan ik wel het 1 en ander neerzetten, maar dat is wel een hele waslijst (kost mij wat moeite) dus wil je dat weten? of alleen wat Bartonella doet/veroorzaakt?

Ik zou graag een goede behandelmethode weten. Je hoeft niet alles op te schrijven hoor, een paar medicijnen zijn genoeg. Word de Bartonella tegelijk met de antibioticakuur gedood of moet je daarvoor andere medicijnen slikken?

juudii5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 19:05

Vannacht volle maan..
Ze zeggen dat er dan iets gebeurt ofzo wat je wakker maakt (lyme)..
Weet het niet zo goed :P
Maar heb vannacht al een vreselijke rot nacht gehad bleh!!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 19:15

Anya schreef:
Voor de duidelijkheid: mét een herkenbare ACA (derde fase lyme) op mijn been, geconstateerd door de dermatoloog, had ik een aspecifiek positieve bloedtest. Dat geeft al aan hoe je niet kunt vertrouwen op die bloedtesten.

Ook deze testen zijn niet 100% betrouwbaar...geen enkele test :\ alleen als ze dan toch al tot de 12 moet wachten kun je net zo goed nog een van deze proberen.

Welke test is bij jou gedaan door de dermatoloog als ik dat vragen mag?

Perrokai...super dat je niet bij de pakken neer gaat zitten,die indruk kreeg ik een beetje,nu ben ik niet helemaal helder dat kan ook aan mijn leesvermogen liggen :o

Juudii... :+ enigelast van volle maan is dat je kamer te licht is en dat je daardoor niet kunt slapen :P hopelijk vannacht beter :(:)

juudii5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 19:17

hahaha!
Nou ik ben niet thuis :P
en ja het is hier niet super donker grrrr...
Hoop ook op een betere nacht.. vind dit niet echt tof :(

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 19:21

western blot

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 19:41

Ooo...de weefsel test dus Anya.

Hoop het voor je Juudii :(:)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 19:43

nee bloed dus.
Weefsel dna onderzoek wel jaren later in radboud op plek waar ACA zat toen. Maar daar kwam niks uit. Bloedtest gewoon net als bij dermatoloog aspecifiek positief.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 19:53

Maar wat ik weer vaak lees is dat in veel gevallen de westernblot test ook negatief kan zijn terwijl je wel lyme hebt.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 20:24

klopt, ik mag al heel gelukkig zijn met een deels positieve test. Ofwel de IGM postitief en IGG negatief.

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 20:31

Behandeling Bartonela, volgens de laatste inzichten van de iladsconferentie oktober 2010.

Bartonella moet je een lange periode aanpakken en eigenlijk om de twee maanden wisselen met de medicatie. Je kunt zowel reguliere medicatie afwisselen met non reguliere medicatie. De behandeling moet je toch wel minstens zo'n 12 tot 16 maanden volhouden. Zijn klachten dan nog niet verdwenen dan doorgaan.

Eerst de reguliere medicatie:Anitibiotica: zoals zithromac, ciprofloxacin, rifampin en gentamycin. Echter de therapie dient persoonlijk afgestemd te worden. Het probleem is dat de bacterien in de rode bloedcellen zitten en daar moet een concentratie van AB bereikt worden om ze te vernietigen. Er moet goede bekeken worden op welk antibioticum je goed reageeert.

Antibioticum: levaquin(levofloxacin) ook wel tavanic genoemd. in combinatie met protonpompremmers zoals: nexium, protonix, prevacid. Het antibioticum van de eerste keuze in de behandeling van Bartonella infecties. Maar kan veel bijwerkingen hebben. Het beste resultaat word geboekt met Levaquin in combi met Nexium en Magnesium Malate.Voor maximum van 2 maanden lang.

Een andere mogelijkheid is: Factive (gemifloxacin mesylate)3 dagen en daarna 5 dagen Azytromicyne of Claritromycine, die wissel dus iedere keer af. maximaal 2 maanden achter elkaar.

Non reguliere medicatie (te bestellen bij o.a de roode roos bv) maar met zeer goede effecten , wetenschappelijk bewezen uit het Lee Cowden protocol:

Samento in combinatie met Banderol 2 maanden gebruiken.
Ook kun je Colloidaal Zilverwater innemen (probiologische antibiotica, minder schadelijk voor darmen) 3 x daags 1 theelepel, na 3 weken opschroeven naar 3 x daags een eetlepel. het beste merk is Argentyn 23.

Omdat Bartonella in de rode bloedcellen zit, heb je zogenaamde eiwitoplossers (enzymen) nodig om tot in de cel te kunnen doordringen en de bacterie daar ook te treffen. Voorbeelden daarvan zijn Bromelaín of Serrapeptase, of Nattokinase. Deze enzymen kun je afwisselen per maand. Dus 1 maand neem je nattokinase, de 2e maand neem je Bromelain, de 3e maand Serrapeptase en dan start je weer van voren af aan. Deze enzymen worden biofilmkillers genoemd.

Bij alle middelen is een probiotica een aanrader, en veel ontgiften met spa blauw, (2 tot 3 liter per dag evt. aangevuld met ontgiften met Burbur, en groene thee.

Ja kan de bovenstaande medicatie, dus in de 16 maanden afwisselen om de twee maanden ga je over op een ander behandelprotocol. Daarmee blijf je de Bartonella verrassen en word de bacterie niet resistent. Gebleken is dat deze afwisselen noodzakelijk is om de bartonella uit te roeien. Echter tegelijkertijd met de Borrelia. Het probleem is echter dat de meesten reguliere artsen deze kennis niet in huis hebben, aangezien amerika 20 jaar voorop loopt in de ontwikkeling. Een aantal ABNG artsen zijn er wel van op de hoogte, maar ook niet allemaal.
De laatste inzichten moeten in januari 2011 nog in de ABNG lyme werkgroep besproken worden.

Een heel verhaal, als je er geen wijs uit kan worden, mail me dan.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 20:38

Tinky 12, het is ook maar hoe ik het neerzet ook haha. Maar nee hoor ik ben vreselijk strijdlustig momenteel. Alleen tegen extra tests huiver ik een beetje want stel dat iemand dan zegt, ehm je hebt het niet of niet zo erg als je denkt. En dan de symptomen die ik heb en had....dan ga ik over de rooien denk ik. Stadium 3 is voor mij serieus genoeg uit deze tests, ik wil de volle hap aan behandelingen en geen uitstel daarin. Eigenlijk duurt het weekend me al te lang....
Maar goed, naar het ziekenhuis hier ga ik niet want dat waren me een stelletje klungelaars daar......
Ik heb zelfs net een boze email gestuurd naar het RIVM, de toon in de uitkomst van hun onderzoek naar de preventie van tekenbeten stond me niet aan.

Anya, bij mij staat het andersom, de IGG positief en de IGM negatief, IGG + 118.8 positif. En bij westernblot IGG-AK VLsE. 58 vet gedrukt.
En dan wat text er onder over weinig antilichamen en een infectie die verder terug in het verleden ligt, en dat deze test niet herhaald hoeft te worden na 4 weken omdat dat alleen zin heeft bij recente infecties.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 20:45

toelichitng positief/negatief bij chronische patienten, van iemand die het van de amerikaanse bijsluiter van lab aldaar haalt.

actually, I just got my bill back from Igenex and at the end was a complete explanation of both tests. They talked in depth about the IGM and IGG tests and said that although many people w/ Lyme make IGG antibodies, some only make IGM, and that IGM can be a sign of either recent infection, or in people that have been ill for a long time, most likely recurrent and persistent infection. I think I might have my answer. I told my dr the chances of me all of a sudden getting lyme disease is too strange since I've been sick for so long. She agreed with me there!

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 12:55

Hmm, dat is tegenstrijdig toch ? Bij mij leggen ze het uit als weinig antilichamen betekent een infectie die verder in het verleden ligt omdat de IGG positief is en de IGM negatief. En bij deze mevrouw veel antilichamen betekent dat het ook ver in het verleden ligt.... Je moet bijna zelf dokter zijn om nu precies het hele duidelijke plaatje te kunnen overzien.
Voor mij zelf is het overduidelijk, het zit er echt wel en het zit in mijn zenuwstelsel en met name op links. Ik heb daar gewoon per dag nu in het weekend opvlammingen van kleine storingen, motorisch en gevoel storingen. Daar kreeg ik het gisteren toch wel even benauwd van......het besef dat het bezig is daar....
Nog weer een extra impuls om morgen moord en brand te gaan roepen zal ik maar zeggen......maar dan beschaafd.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 13:14

Perrokai schreef:
Hmm, dat is tegenstrijdig toch ? Bij mij leggen ze het uit als weinig antilichamen betekent een infectie die verder in het verleden ligt omdat de IGG positief is en de IGM negatief. En bij deze mevrouw veel antilichamen betekent dat het ook ver in het verleden ligt.... Je moet bijna zelf dokter zijn om nu precies het hele duidelijke plaatje te kunnen overzien.

Daar sla je de spijker op z'n kop....ik vind het ook een moeilijk te begrijpen ziekte hoor (qua testen en uitleg over het hoe en wat allemaal)

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 13:57

Ben je al onzekr over de verscheidenheid aan symptomen die je overkomen, dan helpt dit alemaal niet echt. Maar dat zeiden ze in Tros radar ook. Maar de medische wereld begint ongerust te worden, door het aantal tekenbeten vooral in bosrijke gebieden en door het aantal besmettingen en tests die gedaan worden. Dat werd tijd ook..... Als je weet hoe ik op let en hoe ik me kleed, ook bij 35 graden zomers,ook voor de dazen. Ik liep in het heetst van de zomer met een dikke witte teddytrui aan om maar niet gestoken te worden, door dazen dan. Hoog gras op de wei maaien we voortijdig weg, De paarden hadden dan ook beduidend minder teken, eentje maar op een fries in het hele seizoen. Mn honden komen daar nooit, die moeten bijna op de straat hun behoefte doen omdat ik niet wil dat ze in hoog gras of struiken komen. Maar de teken rukken steeds verder op, de dazen ook trouwens en de ZE mugjes ook.
Hondjes hebben ook maar 1 teek gehad dit jaar en dat terwijl we door uren werden gewaarschuwd dat ze inmiddels ook massaal in onze tuinen zitten.
Ik vraag me af...volgens mij zijn er echt meer besmettingshaarden in de vorm van andere insecten dan ze nu durven toegeven.....

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 14:02

Absoluut want nu hoor je ook steeds meer dat gewone muggen steken ook al lyme kunnen veroorzaken.
Het word echt hoog tijd dat de regukiere gezondheids zorg hier eens flink voor op herscholing moet gaan en er niet zo minderwaardig over moet doen.
Dat zou een hele hoop leed schelen als dit eens serieus aangepakt ging worden!

_Rapido_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 14:09

Issy schreef:
Behandeling Bartonela, volgens de laatste inzichten van de iladsconferentie oktober 2010.

Bartonella moet je een lange periode aanpakken en eigenlijk om de twee maanden wisselen met de medicatie. Je kunt zowel reguliere medicatie afwisselen met non reguliere medicatie. De behandeling moet je toch wel minstens zo'n 12 tot 16 maanden volhouden. Zijn klachten dan nog niet verdwenen dan doorgaan.

Eerst de reguliere medicatie:Anitibiotica: zoals zithromac, ciprofloxacin, rifampin en gentamycin. Echter de therapie dient persoonlijk afgestemd te worden. Het probleem is dat de bacterien in de rode bloedcellen zitten en daar moet een concentratie van AB bereikt worden om ze te vernietigen. Er moet goede bekeken worden op welk antibioticum je goed reageeert.

Antibioticum: levaquin(levofloxacin) ook wel tavanic genoemd. in combinatie met protonpompremmers zoals: nexium, protonix, prevacid. Het antibioticum van de eerste keuze in de behandeling van Bartonella infecties. Maar kan veel bijwerkingen hebben. Het beste resultaat word geboekt met Levaquin in combi met Nexium en Magnesium Malate.Voor maximum van 2 maanden lang.

Een andere mogelijkheid is: Factive (gemifloxacin mesylate)3 dagen en daarna 5 dagen Azytromicyne of Claritromycine, die wissel dus iedere keer af. maximaal 2 maanden achter elkaar.

Non reguliere medicatie (te bestellen bij o.a de roode roos bv) maar met zeer goede effecten , wetenschappelijk bewezen uit het Lee Cowden protocol:

Samento in combinatie met Banderol 2 maanden gebruiken.
Ook kun je Colloidaal Zilverwater innemen (probiologische antibiotica, minder schadelijk voor darmen) 3 x daags 1 theelepel, na 3 weken opschroeven naar 3 x daags een eetlepel. het beste merk is Argentyn 23.

Omdat Bartonella in de rode bloedcellen zit, heb je zogenaamde eiwitoplossers (enzymen) nodig om tot in de cel te kunnen doordringen en de bacterie daar ook te treffen. Voorbeelden daarvan zijn Bromelaín of Serrapeptase, of Nattokinase. Deze enzymen kun je afwisselen per maand. Dus 1 maand neem je nattokinase, de 2e maand neem je Bromelain, de 3e maand Serrapeptase en dan start je weer van voren af aan. Deze enzymen worden biofilmkillers genoemd.

Bij alle middelen is een probiotica een aanrader, en veel ontgiften met spa blauw, (2 tot 3 liter per dag evt. aangevuld met ontgiften met Burbur, en groene thee.

Ja kan de bovenstaande medicatie, dus in de 16 maanden afwisselen om de twee maanden ga je over op een ander behandelprotocol. Daarmee blijf je de Bartonella verrassen en word de bacterie niet resistent. Gebleken is dat deze afwisselen noodzakelijk is om de bartonella uit te roeien. Echter tegelijkertijd met de Borrelia. Het probleem is echter dat de meesten reguliere artsen deze kennis niet in huis hebben, aangezien amerika 20 jaar voorop loopt in de ontwikkeling. Een aantal ABNG artsen zijn er wel van op de hoogte, maar ook niet allemaal.
De laatste inzichten moeten in januari 2011 nog in de ABNG lyme werkgroep besproken worden.

Een heel verhaal, als je er geen wijs uit kan worden, mail me dan.

Heel erg bedankt voor deze uitleg! Ik snap het wel, maar al die medicijnen zeggen me niks. Ik ga het bespreken met abng arts :)