B12 tekort??? wie nog meer..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kimmysan

Re: B12 tekort??? wie nog meer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 19:26

Ik heb nu 5 keer injecties gehad en we deden het vandaag voor de 6e keer. Het lijkt wel of het steeds meer pijn gaat doen.. Het deed net zo'n zeer, dat we hem er gewoon uit moesten halen. We hebben hem maar even aan de kant gelegd en proberen het morgen ochtend opnieuw. Ik krijg helemaal een soort schok door m'n been.
En ik ben echt geen miep hoor. Bloedprikken enzo, het maakt mij allemaal niets uit. Maar dit doet gewoon echt ontzettend zeer. We doen het altijd liggend. Nog tips voor morgenochtend?

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 19:44

Waar word je geprikt Kimmysan? In je bovenbeen of je billen? Ik heb vaker gelezen dat iemand het liggend pijnlijker vind. Als je in je bovenbeen word geprikt ga dan op een stoel zitten. Probeer zoveel mogelijk te ontspannen en vraag de assistente om het vloeistof zo langzaam mogelijk erin te laten gaan. En mocht je het zelf durfen kun je ook vragen of de assistente hem in je bovenbeen wil zetten dat je het vanaf daar overneemt en zelf de rest doet. Dan kun je de vloeistof op eigen tempo in je been laten gaan. Eventueel even stoppen als het pijn doet en dan weer voorzichtig de vloeistof laten stromen. Als je in je billen word geprikt kun je het staand proberen. Als je aan je linkerkant word geprikt dan ga je met je gewicht op rechts staan zodat je links het best kunt ontspannen. Heb je vloeistof die uit de koelkast komt of een die al op kamertemperatuur is? Als hij uit de koelkast komt warm hem dan eerst op voor je hem gaat gebruiken. En mocht je bijv. in je billen geprikt worden kun je ook vragen of je dit keer in je bovenbeen mag of anders om. Mischien is dit voor jou wel veel fijner. De meesten vinden het in de billen minder pijnlijk.

Kido

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 19:46

Bij mij doen ze t staand op rechterbeen in linkerbil en dan vrij hoog.
Heeeeeeel langzaam inspuiten doet ze t iets sneller dan is t al rot!

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 19:49

Wat je ook nog kunt doen is een dunner naaldje proberen. Vraag de assistente eens of ze dat wil uitproberen. Of als ze al een dunne gebruikt juist een dikkere. Ook dit hangt heel erg van de persoon af. De een vind een dikker naaldje fijner de ander een dunner naaldje. En zo zijn er ook weer mensen die het liefst met een langer naaldje prikken of juist weer een korter naaldje. Overleg maar eens met de assistente over de naalden. Wie weet gaat het prikken een stuk fijner als je een ander naaldje gebruikt.

kimmysan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 10:46

Er wordt geprikt in m'n bil. En we warmen de vloeistof niet op, maar hij komt ook niet uit de koelkast, dus hij is gewoon kamertemperatuur. We hebben al aparte naalden gekregen van de assistente, omdat die dunner zijn en dus als minder pijnlijk werden ervaren. Ik zal het eens staand proberen vandaag, ook even de vloeistof op lichaamstemperatuur maken voordat we gaan spuiten.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 11:07

Kido schreef:
Bij mij doen ze t staand op rechterbeen in linkerbil en dan vrij hoog.
Heeeeeeel langzaam inspuiten doet ze t iets sneller dan is t al rot!

Zo doen z ehet bij mij ook, en dat werkt prima, behalve die ene keer toen ze een bloedvat raakte, dat deed verd* zeer.
Vloeistof op lichaamstemperatuur scheelt ook een hoop

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 21:21

kimmysan schreef:
Er wordt geprikt in m'n bil. En we warmen de vloeistof niet op, maar hij komt ook niet uit de koelkast, dus hij is gewoon kamertemperatuur. We hebben al aparte naalden gekregen van de assistente, omdat die dunner zijn en dus als minder pijnlijk werden ervaren. Ik zal het eens staand proberen vandaag, ook even de vloeistof op lichaamstemperatuur maken voordat we gaan spuiten.

Dunner is niet altijd minder pijnlijk. Ik had liefer een dikkere naald in mijn bil dan een dunnere. Die dunnere deed bij mij pijner. Het voelde heel branderig aan als de vloeistof erin werd gespoten. Dus je kunt ook een dikkere gaan proberen als je die nog niet geprobeert hebt. Verder kun je vragen of je een keer in je boveneen geprikt mag worden ipv je bil. Wie weet vind je dat wel veel fijner. Als de vloeistof al op kamer temperatuur is hoef je hem niet nog warmer te maken. En vraag de assistente zo langzaam mogelijk de vloeistof naar binnen te spuiten. Hoe langzamer hoe minder pijnlijk. Hoe is het vandaag gegaan?

Suzanne_18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 22:01

Ik weet sinds enige tijd dat ik een B12 tekort heb. Aangezien m'n huisarts niet meewerkt en me niet vaker dan eens in de maand wil prikken terwijl m'n lijf duidelijk aangeeft meer nodig te hebben. Inmiddels spuit ik sinds 3 weken zelf om de 5 dagen in m'n bovenbeen. Ik heb in Duitsland ampules gehaald aangezien het daar een vrij verkrijgbaar medicijn is. Ik moet zeggen dat het een stuk minder vervelend is als ik zelf spuit, dan wanneer een ander het doet. Je kan van jezelf toch meer hebben. Misschien een tip voor de mensen onder ons die het nogal pijnlijk vinden. De eerste keer voelt heel tegen natuurlijk en alsof je iets doet wat niet mag. Inmiddels heb ik er geen moeite meer mee.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 22:08

Mij lijkt het ook fijner om zelf te prikken, maar mag niet -:(-
Moet binnenkort het groene kruis maar eens bellen, bij de apotheek zeiden ze dat hun het je ook kunnen leren.. dan maar daar.

Ik wil ook eens een keer weg kunnen, nu moet ik persé thuis blijfen omdat ik die injectie's nodig heb. En een keertje overslaan is geen doen, trek het nu al bijna niet terwijl ik 1 keer in de week prik. Na Maandag hopelijk weer 2 keer in de week.

Suzanne_18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 22:37

Daphne__ schreef:
Moet binnenkort het groene kruis maar eens bellen, bij de apotheek zeiden ze dat hun het je ook kunnen leren.. dan maar daar.

Ik wil ook eens een keer weg kunnen, nu moet ik persé thuis blijfen omdat ik die injectie's nodig heb. En een keertje overslaan is geen doen, trek het nu al bijna niet terwijl ik 1 keer in de week prik. Na Maandag hopelijk weer 2 keer in de week.

Ik zal het zeer waarschijnlijk ook niet zelf mogen doen, maar daar heb ik niets mee te maken. Ik voel me beter van die injectie's en als ik ze niet van de huisarts krijg doe ik het zelf wel. Uiteindelijk is het toch mijn lijf en bepaal ik zelf wat ik er wel of niet mee doe. Niemand ontzegt mij meer het recht redelijk normaal te kunnen functioneren en ik heb het hef in eigen hand genomen. Er zijn op Youtube genoeg instructiefilmpjes te vinden hoe je het moet doen. Daar heb ik het kunstje van afgekeken in ieder geval. Naast ampules B12 kan je ook ontsmettingsmiddel, spuiten en injectienaalden gewoon bij de apotheek in Duitsland krijgen zonder recept. Als je iemand hebt die je spuiten wil of het zelf durft heb je helemaal geen arts of arst-assistent nodig ;) . Als je zelf gaat sluiten kan je dat het beste in je bovenbeen doen, dat is het veiligst. In je bil lopen grote, belangrijke zenuwbanen en als je daar per ongeluk in spuit, spuit jezelf een verlamming.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 08:00

Ik heb het gevraagd aan de HA, maar je mag het nderdaad zelf niet doen, daar moet je papieren voor hebben, omdat je rechtstreeks in een spier moet spuiten.

Ik wilde het in eerste instantie ook liever zelf doen, omdat je inderdaad dan gewoon in je eigen tijd kan prikken, maar durf het toch niet aan, dus maakt dan ook niet uit.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 00:10

Morgenochtend Lelystad... ben benieuwd :)
Ben zoiezo nog nooit in het ziekenhuis in Lelystad geweest, dus denk maar zo dat we weer de weg niet kunnen vinden... was de vorige keren in Dronten ook zo :')

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 00:13

Het is prima te vinden hoor staat goed aangegeven. Succes morgen.Zet alleen wel de auto op de grote parkeerplaats neer. de kleine wordt je weggesleept of n boete.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 00:15

Oeh dat is wel goed om te weten, we hebben morgen de nieuwe auto van mijn zus mee dus denk niet dat ze het leuk vind als de auto weggesleept word :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 10:10

Ik moet morgen weer na het ziekenhuis. Ze willen dan controleren hoe mijn B12 en ijzer is.
Denk ijzer barre slecht, want slik al paar weken geen pilletjes. Word gigantisch ziek van die pilletjes. En dan vertik ik het om die vieze dingen te slikken.
B12 is volgens mij wel goed :D Heb 2 weken terug perongeluk een week overgeslagen en hield 2 week prima vol. Dus ben erg benieuwd.
Maar toch wil ik woensdag nog een spuit, want heb vanweekend truckstar. En meestal word ik erg hyper in het weekend door die spuiten. En dat kan ik wel gebruiken. haha

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 16:50

Suzanne_18 schreef:
Daphne__ schreef:

Ik zal het zeer waarschijnlijk ook niet zelf mogen doen, maar daar heb ik niets mee te maken. Ik voel me beter van die injectie's en als ik ze niet van de huisarts krijg doe ik het zelf wel. Uiteindelijk is het toch mijn lijf en bepaal ik zelf wat ik er wel of niet mee doe. Niemand ontzegt mij meer het recht redelijk normaal te kunnen functioneren en ik heb het hef in eigen hand genomen. Er zijn op Youtube genoeg instructiefilmpjes te vinden hoe je het moet doen. Daar heb ik het kunstje van afgekeken in ieder geval. Naast ampules B12 kan je ook ontsmettingsmiddel, spuiten en injectienaalden gewoon bij de apotheek in Duitsland krijgen zonder recept. Als je iemand hebt die je spuiten wil of het zelf durft heb je helemaal geen arts of arst-assistent nodig ;) . Als je zelf gaat sluiten kan je dat het beste in je bovenbeen doen, dat is het veiligst. In je bil lopen grote, belangrijke zenuwbanen en als je daar per ongeluk in spuit, spuit jezelf een verlamming.

Gelijk heb je! Prik nu al een een tijdje mezelf en ik wil niet anders meer. Zo makkelijk om even snel bij je zelf een te zetten op welk tijdstip dan ook. Ik zit te denken om de Methylcobalamin te proberen die zal ik ook in DL moeten bestellen.

Suc6 morgen Daphne! Enne die Methylcobalamin is voor jou mischien ook wel de moeite van het proberen waard. Google maar eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 12:50

Arts was erg tevreden. Binnenkort worden we gebeld met de uitslag.
En ik mag van hem ook zelf gaan prikken. Dus dat gaan we maar doen.
Vind het wel eng :=

Suzanne_18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 16:48

love_western schreef:
Arts was erg tevreden. Binnenkort worden we gebeld met de uitslag.
En ik mag van hem ook zelf gaan prikken. Dus dat gaan we maar doen.
Vind het wel eng :=

De eerste keer is best spannend idd ;) . Als je je over die eerste keer heen zet, gaat het daarna bijna als vanzelf. Ik heb er inmiddels geen enkele moeite meer mee en vind het veel plezieriger om het zelf te doen omdat je zelf de controle hebt over hoe snel je de vloeistof in spuit. Als ik je vast een tip mee mag geven; Ontspan goed op het moment dat je de injectienaald zet. Een gespannen spier is taaier om te prikken en pijnlijker, die fout heb ik al gemaakt en heb er best even spierpijn van gehad :+ . Als je goed ontspant voel je er nauwelijks wat van *D .

Kido

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 17:15

Vandaag laten prikken in vervangende praktijk die prikte op een andere plek en met ander naaldje!
Was ff schikken maar voelde ook prima grappig hoeveel verschil er zit!
De mijne gebruikt voor opzuigen en prikken dezelfde naald en deze dus andere!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 23:04

Bij mijn huisarts gebruiken ze voor opzuigen ook een andere naald.

Ben alleen bang dat ik de eerste keer gigantisch ga trillen. Maar moet morgen weer een spuit halen. En wil het dan graag gelijk zelf doen. Anders blijf ik er tegen opzien. En het lijkt mij ook veel makkelijker. Nu moet ik er steeds rekening meehouden.

NorwayFjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 08:36

Daphne__ schreef:
Blarhiminn schreef:
Ik heb ergens in dit topic al eerder gereageerd dat ik B12 en ijzer te kort had.. Helaas, heb het nu weer. Merk dat ik erg snel moe ben en heb last van gewrichtspijn.. Heb ook erg snel blauwe plekken of pijn, en merk dat ik met typen nu ook last in mn vingers heb.. Heb nu B12, ijzer en foliumzuur pillen en dan hopen dat het weer wat beter gaat worden. Vorige keer heeft het iig goed geholpen, alleen de gewrichtspijn heb ik al wat langer, dus als dat blijft terwijl de vermoeidheid blijft dan moet ik daar nog verder op onderzocht worden..

Wil je arts geen injectie's geven?
Zoiezo niet stoppen met de B12, als het na behandeling weer zo laag is lijkt het me overduidelijk dat het een opnamestoornis is...

Je eet niet vegetarisch oid?

Nee hij heeft het er nog niet over gehad..
Ik blijf ze voorlopig idd wel slikken ja, zeker omdat ik merk dat het wel helpt, zeker op mn werk (werk in de bediening, ben de hele dag aan het lopen)

Nee ik eet gewoon normaal :)

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 15:16

ik heb ook vitamine b12 tekort . spuit of slik medicatie hiervoor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 13:31

Zo zelf prikken is een makkie. Alleen de assistentes deden beetje moeilijk er over.
Maar huisarts vond het ook een goed idee.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 14:32

De assistentes bij mij zeiden dat je dat niet zomaar mocht doen, dat je daarvoor gecertificeerd moet zijn omdat je in een spier moet prikken.

Zou wle makkelijk zijn als je het zelf mag doen, maar weet niet of ik dat wel zou kunnen

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 20:40

love_western +:)+

Silly1972, er zijn echt heel veel mensen met een b12 tekort die zich zelf prikken. Bovendien is het heel makkelijk om je zelf in je bovenbeen te prikken. Er word natuurlijk goed uit gelegt waar en hoe je moet prikken. Ook moet je voor je de vloeistof erin spuit checken of hij goed zit. Als je je aan het prikprotocol houd kan er niets verkeert gaan :) Je moet gecertificeerd zijn als je andere mensen wilt prikken, maar dat hoef je niet als je je zelf gaat prikken.

Ik heb vandaag methylcobalamin besteld in Duitsland. Wil het graag uit gaan proberen en zien of ik verschil merk met de gewone hydroxocobalamine.