Abortus

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 12:06

_sparta_ schreef:
Die helpt wel degelijk. Anders weden er nog wel meer weggegooid bij het oude vuil. Is dat wat je wilt als tegenstander?

Ik geloof niet dat er dan meer kinderen bij het grofvuil worden neergelegd :n Dat is meer dan "geen kind willen"....

Maar ik ben trouwens helemaal niet tegen abortus :n
Ik snap alleen niet waarom sommige mensen zo makkelijk omgaan met het veilig vrijen. Als je geen kinderen wilt,moet en kun je je relatief goed beschermen.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 12:09

En goed beschermen kan gewoon mis gaan.

Ik denk wel dat er meer ergens gedumpt worden. Als je een kind niet kan verzorgen, welke reden dan ook, wat moet je dan?
Stel dat de aborus leeftijd omlaag gaat, naar de 12 weken die hier mensen willen, dan heb je gewoon meer kans op ongewenste kinderen. Met alle gevolgen die dat mee kan brengen.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 12:21

_sparta_ schreef:
Die helpt wel degelijk. Anders weden er nog wel meer weggegooid bij het oude vuil. Is dat wat je wilt als tegenstander?

Nee hoor, daar geloof ik niet in!

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 12:22

_sparta_ schreef:
En goed beschermen kan gewoon mis gaan.

Ik denk wel dat er meer ergens gedumpt worden. Als je een kind niet kan verzorgen, welke reden dan ook, wat moet je dan?
Stel dat de aborus leeftijd omlaag gaat, naar de 12 weken die hier mensen willen, dan heb je gewoon meer kans op ongewenste kinderen. Met alle gevolgen die dat mee kan brengen.

Zullen we leeftijd opschroeven naar 34 weken? Kom nou toch...

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 12:27

Laten we het gewoon houden zoals het is.
In Nederland is een laag abortus cijfer in vergelijk met andere landen. Dus zo vaak komen de hoogste weken niet voor. Maar die daar wel voor kiest moet daar vrij in zijn, zonder vooroordelen van wat geëmotioneerde moeders. Beter dit dan een kind zonder toekomst. Want dat is het andere alternatief wat je dan krijgt. Echt kinderliefde als je daar voor bent. ;(

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 12:30

ik blijf, ook na het lezen van alle reacties voor een verlaging van de draagperiode bij abortus zonder medische indicatie...18 weken is voor mij al de max, liefst nog korter....
18 weken is al 4 maanden...tijd genoeg voor een "ojee" momentje ivm wegblijven menstruatie, of opmerken van eventuele symptomen die bij zwangershap behoren
en bij iedere drie maanden voor de zekerheid een testje (wat bij ene spiraaltje bijvoorbeeld ook erg aan te raden is )
ook voldoende tijd

ik blijf erbij dat 20 weken gewoon al te dicht bij de grens zit (collegaatje heeft haar eerste heel vroeg gekregen , en die heeft het overleefd...)

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 12:36

De grens die nu gesteld is, is niet zomaar gekozen. Daar zijn ook wetenschappelijke onderzoeken aan vooraf gegaan. Nog steeds zijn er onderzoeken naar het verloop van een zwangerschap, dus mocht er iets totaal onverantwoord zijn dan zal de grens gewijzigd worden. Emotionele gevoelens, geloofs- en levensovertuigingen mogen bij zo'n wetenschappelijk onderzoek, hoe moelijk ook, eigenlijk niet meespelen.
Ik vind het erg lastig om te zeggen wie er wel en niet abortus mag plegen. Want kan je iemand die te laks is omgegaan met pilgebruik wel verplichten een kind te nemen? Kan iemand die niet eens verantwoording neemt voor het innemen van een stom pilletje wel de verantwoording nemen over een heel mensenleven? Misschien zouden ze in dit soort situaties wel abortus moeten plegen maar daarnaast ook iets moeten doen om ze een beetje verantwoordelijkheidsgevoel bij te brengen. Ik vind het een beetje griezelige opmerking om mensen die niet genoeg hebben gedaan om zwangerschap te voorkomen dan maar, bij wijze van spreke, met het kind op te zadelen. Dat kind verdient een gelukkige jeugd, hij moet niet als een soort van 'straf' dienen zodat zijn ouders inzien wat de gevolgen van hun acties waren. Het lijkt me vreselijk voor een kind om het gevoel te krijgen dat je niet gewenst bent, maar er was, jammer genoeg, niks meer aan te doen...

Sonja_vR

Re: Abortus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 12:47

ik denk dat je niemand zou kunnen verbieden om een abortus te laten uitvoeren,
of het nu eigen schuld , dikke bult is (om het zinnetje maar eens te gebruiken ;) ) of dat je die ene procent bent die door de voorbehoedsmiddelen heen zwanger is geraakt,

ik denk wel dat de grenzen strakker mogen ...niet uit emo of geloofs of levensovertuiging, maar uit ervaringen in mijn omgeving van een erg vroeg geboren kind , wat het overleefd heeft en nu in goede gezondheid is (inmiddels een jaar of 6)

dat maakt dat ik die 20 weken(laat staan 24 zonder med indicatie) ietwat laat vind

ben het helemaal met je eens dat een kind een goede start en een goede basis verdient, maar ik vind ook dat mensen die niet willen, daar wel zorgvuldig mee om moeten gaan
1 keer per drie maanden een testje van 7 euro kan een hoop gedonder voorkomen (en het kan nog veel goedkoper, dus kosten vind ik geen exuus)
ook als je voorbehoedsmiddelen gebruikt, ik heb de mirena, maar test wel iedere 3 maanden , want geen enkele vorm van voorbehoedsmiddelen is 100% afdoende

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 12:52

_sparta_ schreef:
In Nederland is een laag abortus cijfer in vergelijk met andere landen. Dus zo vaak komen de hoogste weken niet voor. Maar die daar wel voor kiest moet daar vrij in zijn, zonder vooroordelen van wat geëmotioneerde moeders. Beter dit dan een kind zonder toekomst. Want dat is het andere alternatief wat je dan krijgt. Echt kinderliefde als je daar voor bent. ;(

En ik vind dat die grens veel te hoog is wat mij betreft. Dat mag ik toch ook wel vinden...
Nu zo zielig doen over die kindjes en net doen of het je wat doet vind ik wel een beetje hypocriet, en alleen maar om je gelijk te halen wat betreft het abortus plegen...

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 12:54

2005, wetenschap zegt mij nooit zoveel. De wetenschap is er ook voor om iedere keer weer bijgesteld en achterhaald te worden. Al is het dan wetenschappelijk bewezen, als je daar zoveel waarde aan hecht, waarom wil een kindje in de baarmoeder dan toch 'vluchten' als de kniptang eraan komt?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 13:20

2005 schreef:
De grens die nu gesteld is, is niet zomaar gekozen. Daar zijn ook wetenschappelijke onderzoeken aan vooraf gegaan. Nog steeds zijn er onderzoeken naar het verloop van een zwangerschap, dus mocht er iets totaal onverantwoord zijn dan zal de grens gewijzigd worden. Emotionele gevoelens, geloofs- en levensovertuigingen mogen bij zo'n wetenschappelijk onderzoek, hoe moelijk ook, eigenlijk niet meespelen.

Grappig, want diezelfde wetenschappelijke onderzoeken zijn ook gevoerd in andere westerse landen en met ongeveer dezelfde uitkomst, namelijk de ontwikkeling van de foetus tijdens de zwangerschap en de termijn vanaf wanneer een kindje buiten de baarmoeder levensvatbaar mag worden geacht. Toch zijn er in andere landen andere beslissingen genomen. Waarom? Omdat de beslissing wel/geen abortus en tot welke termijn dan vooral een ethisch probleem is, meer dan een wetenschappelijk probleem. Wetenschap neemt geen verantwoordelijkheid voor deze beslissingen. Dat doet de ethiek. En wat ligt er aan de basis van ethiek? Juist... geloofs- en levensovertuigingen...

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 13:23

MamboBeach schreef:
_sparta_ schreef:

En ik vind dat die grens veel te hoog is wat mij betreft. Dat mag ik toch ook wel vinden...
Nu zo zielig doen over die kindjes en net doen of het je wat doet vind ik wel een beetje hypocriet, en alleen maar om je gelijk te halen wat betreft het abortus plegen...

Dat mag jij hypocriet vinden. Ik vind het werkelijk niet leuk voor kinderen als ze ergens opgroeien waar ze niet gewenst zijn. Ondanks dat ik zelf absoluut niet van kinderen houd, wil dat niet zeggen dat ik het niet erg kan vinden als ze geen liefde krijgen.
Dat heeft dan ook niets met het gelijk halen van abortus, want er valt geen gelijk te halen, de wet bepaalt. En met die wet ben ik het eens. Dus het gelijk heb ik al, als je het zo wilt bekijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 13:41

_sparta_ schreef:
Dat heeft dan ook niets met het gelijk halen van abortus, want er valt geen gelijk te halen, de wet bepaalt. En met die wet ben ik het eens. Dus het gelijk heb ik al, als je het zo wilt bekijken.

Idd dat gelijk hebben wij al, zoals ik al eerder zei is het maar goed dat de wet niet van emotie's aan elkaar hangt. Anders zouden er heel wat babies gedumpt moeten worden, en daar wordt je helemaal niet vrolijk van dan is abortus een prima oplossing. :)

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 13:43

En die niet gedumpt worden, maar gewoon totaal geen liefde ontvangen. Nog erger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 14:06

_sparta_ schreef:
En die niet gedumpt worden, maar gewoon totaal geen liefde ontvangen. Nog erger.

En dat is een goede reden om abortus te plegen?

Je kunt gewoon niet weten of iemand gelukkig zal worden. Maar imo heeft een kind wel recht op leven. Er bestaat niet zoiets als "recht op geluk" zo maakbaar is het leven niet.

Ik vind abortus om vondelingetjes te voorkomen een raar idee. Dat suggereert dat er in de vorige eeuw véél meer vondelingen waren, volgens mij is dat niet het geval.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 14:08

Dat is een hele goede reden om abortus te laten doen ja.
Recht op leven, dat is leuk als je vervolgens als stoeptegel gebruikt wordt.
In de vorige eeuw deden mensen het in veel gevallen pas braaf als ze getrouwd waren. En werd er niet gedacht of er wel of geen kinderwens was. De vrouw kreeg kinderen en deed het huishouden. Klaar, er was niets anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 14:10

Dus dan mag je ook een kind dat mishandeld wordt naar de andere wereld helpen?

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 14:11

Nee, dat kind is er al. Maar men moet wel voorkomen dat er meer van dit soort kinderen komen. En dat kan nu gelukkig ook.

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 14:19

Ik bedoel dat in principe onderzocht moet worden tot wanneer een abortus wetenschappelijk mogelijk is. Tot wanneer het ethisch is toegestaan verschilt per land, per cultuur en als je het ver doortrekt zal het waarschijnlijk per persoon verschillen. Iedereen heeft zijn eigen normen en waarden, al komen ze meestal tot zeer kleine details overeen met de cultuur waarin iemand is opgegroeid. We leven in Nederland met vreselijk veel verschillende culturen, maar onze achterliggende gedachte als democratie is dat we iedereen in hun waarde moeten laten en wij anderen vrij moeten laten in hun keuzes binnen hun eigen leven.
Uit het feit dat we iedereen in hun waarde laten blijkt dat we niet iemand mogen vermoorden (onder andere). Vandaar ook dat in het wetboek van Strafrecht staat dat abortus niet meer mag als de vrucht levensvatbaar zou zijn, dan zou het vergelijkbaar zijn met het wegnemen van een mens wat al geboren is.
Nederland is vrij ver in het democratische denken en mensen vrij laten in hun gedragingen. Daarbij hoort dus automatisch ook dat het besluit tot abortus een keuze van de persoon op zich is. Het is heel moeilijk om met zoveel culturen in een land te beslissen wat ethisch juist is. Juist omdat dit weer per groepering verschilt.
Je zou nu kunnen zeggen dat als iedereen zelf mag bepalen wat hij doet, je ook gedragingen die in ons land niet toegestaan zijn, goed kunt praten. Maar dit gaat niet op, je komt dan vanzelf weer het feit tegen dat een democratie niet wetloos is, het is alleen wel een zeer tolerante manier van samenleven waarin je veel vrijheid hebt om je eigen leven in te delen, zolang dit anderen niet dermate schaadt.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 15:01

Newsflash: een abortus is wetenschappelijk gezien mogelijk tot aan de geboorte van het kind. Alles wat er nodig is, is een injectie om het hart te laten stoppen en weeenopwekkers om het geboren te laten worden. De vraag is, of dat ethisch verantwoord is. En daar komt in Nederland die levensvatbaarheid om de hoek kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 16:01

_sparta_ schreef:
Nee, dat kind is er al. Maar men moet wel voorkomen dat er meer van dit soort kinderen komen. En dat kan nu gelukkig ook.

Wat is het verschil dan?

Dat andere kind is er ook. Het is alleen nog niet geboren.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 16:01

En niet eens levensvatbaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 16:07

Een baby die net geboren is, is ook niet levensvatbaar zonder de moeder.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 16:22

daar kan je wel een andere moeder voor zoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 16:25

True, dat wordt met een baby die nog niet geboren is wat lastig, maar die kun je evengoed na de geboorte afstaan :)