Mexicaanse Griep - Pandemie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 00:13

Boktlid schreef:
Er is nog altijd die spreuk.....
Verbeter de wereld, begin bij jezelf.

Onze overheid schijnt zich alleen maar druk te maken over de economie. Fijn toch, dan maak ik mezelf ook nergens druk over en ga zeker niet anders leven dan normaal. :)

Boktlid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 00:36

De economie is ook een groot probleem. Het is niet te overzien als bepaalde instanties stil komen te vallen door de vele zieken..

Ik maak me zelf ook nergens druk om. Het is een milde griep en daar hoef ik geen MGinjectie voor te hebben...
Nee, het stelt weinig voor. Maar dat geld niet voor de mensen die niet zo'n goede weerstand hebben als ons en door zoiets simpels als je handen wassen met grote regelmaat en niet hoesten/niezen in je handen kun je een hoop voorkomen!
Dus dat is toch het minste wat we kunnen doen voor elkaar en voor de economie?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 00:45

Boktlid schreef:
De economie is ook een groot probleem. Het is niet te overzien als bepaalde instanties stil komen te vallen door de vele zieken..

Ik maak me zelf ook nergens druk om. Het is een milde griep en daar hoef ik geen MGinjectie voor te hebben...
Nee, het stelt weinig voor. Maar dat geld niet voor de mensen die niet zo'n goede weerstand hebben als ons en door zoiets simpels als je handen wassen met grote regelmaat en niet hoesten/niezen in je handen kun je een hoop voorkomen!
Dus dat is toch het minste wat we kunnen doen voor elkaar en voor de economie?

Voor de mensen die niet zo'n goede weerstand hebben is de griep ook gevaarlijk, in bepaalde gevallen gevaarlijker zelfs? Iemand die daar ooit rekening mee heeft gehouden voor de pandemie? Nee dus.

Onze overheid geeft andere informatie af dan het WHO en lijkt het allemaal vrij onbelangrijk te vinden, nou prima: ik dus ook.

Overigens loop ik niet de kans veel mensen te besmetten, dus niemand hoeft zich daar druk over te maken. :D

Boktlid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 00:50

ThePast03 schreef:
Voor de mensen die niet zo'n goede weerstand hebben is de griep ook gevaarlijk, in bepaalde gevallen gevaarlijker zelfs? Iemand die daar ooit rekening mee heeft gehouden voor de pandemie? Nee dus.

Nee, omdat de gewone griep minder besmettelijk is dan de MG.
De gewone griep kan idd gevaarlijker zijn dan de MG dus wat ik al 100 x zei..voor "gezonde" mensen no big deal.
Alleen de MG is enorm besmettelijk..vandaar dat er een pandemie komt. De gewone griep is minder besmettelijk dus daar komt ook geen pandemie van.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 00:53

Boktlid schreef:
Nee, omdat de gewone griep minder besmettelijk is dan de MG.
De gewone griep kan idd gevaarlijker zijn dan de MG dus wat ik al 100 x zei..voor "gezonde" mensen no big deal.
Alleen de MG is enorm besmettelijk..vandaar dat er een pandemie komt. De gewone griep is minder besmettelijk dus daar komt ook geen pandemie van.

Tegen de tijd dat de overheid het serieus gaat nemen zal ik het ook gaan doen.
En nogmaals ik ben niet in de gelegenheid om veel mensen te besmetten dus niemand hoeft bang te zijn.

Mensen met een slechte weerstand kunnen beter uit supermarkten wegblijven is mijn ervaring. :D

vuurneon

Re: Mexicaanse Griep - Pandemie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 14:09

Ik snap niet waarom het nou zoveel werk is om regelmatig even je handen te 'wassen' met desinfecterende handgel: daar hoef je niet voor van je plek af en kost je geen tijd. En iets vaker een schoonmaakdoek over je werkplek halen kan ook geen
kwaad: schijnt dat het viezer is dan de gemiddelde wc :+

Het is voor mij al lastig genoeg dat ik een lage weerstand heb en vaak ziek, dus ik waardeer het enorm als mensen in een 'openbare' functie (als bv kassadame in de supermarkt waar je veel contact hebt met mensen) toch hun best doen om wat extra tijd te besteden aan de hygiene :)
Net zoals dat je in de verzorging werkt: dan is het niet meer dan logisch dat je wat extra oplet :)

Op scholen vind ik het ook niet meer dan normaal, op de uni hebben wij ook een griep protocol. Je zit daar toch met een flinke zooi mensen op een klein oppervlak.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 14:12

Unwritten schreef:
Dan had jouw school aan mij een hele slechte gehad :) ik laat me geen dingen opdragen door anderen met betrekking tot mijn eigen gezondheid, tenzij het mijn arts is als ik echt ziek ben. Mijn leven, ik bepaal wat ik doe. :)

Maar denken aan de gezondheid van anderen is ook belangrijk.... een kleine moeite, maar voor mensen zoals ik een enorm groot plezier!

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 14:30

Ik kan niet anders dan me bij Welshcobfan aansluiten :j

ThePast03, dat is imo nogal onzin; ook mensen met een slechte weerstand zullen nu eenmaal boodschappen e.d. moeten doen?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 16:02

Yellowfish schreef:
[*olduser*], dat is imo nogal onzin; ook mensen met een slechte weerstand zullen nu eenmaal boodschappen e.d. moeten doen?

Dat veranderd niets aan de zaak dat je in de supermarkt toch echt hoestende en proestende mensen tegenkomt die niets voor hun mond houden.

Mijn handen wassen doe ik al regelmatig. Desinfecterende handgel is volgens de geleerden niet nodig.
Verder hoef ik me voor wat betreft hygiëne verder alleen druk te maken over mijn eigen huis en daar maak ik mezelf niet drukker over dan normaal.

In de jaren 80 was er een griepepidemie en van die griep werden de mensen een stuk zieker. Niemand die toen ergens rekening mee hield.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 16:14

Ik heb het zelf niet over de proestende medemens: je hebt overal van die smerige mensen die andere mensen onder niezen (laatst nog in de bus: kerel nieste mij in de nek, gaaaatver!)
Maar ik verwacht wel van de supermarkt medewerkers dat ze wat extra aandacht besteden aan de hygiene :) Zij staan vaak toch directer in contact met allerlei mensen dan de gewone boodschappendoende mens :)

Net zoals van de mensen die werken in de zorg of onderwijs: juist als je wel veel direct in contact komt met veel mensen is het toch wel een puntje om op te letten :j Dus zo gek is het niet dat scholen een extra hygiene protocol hebben ingevoerd :j

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 17:05

Er staat nu een MG test op de huisartsen site:
http://nhg.artsennet.nl/actueel/Nieuwsa ... -Check.htm

Dit is blijkbaar nodig om de huisartsen te ontlasten omdat mensen nog steeds niet door hebben dat er niet meer wordt getest en dat je gewoon moet uitzieken als je de MG hebt.
Vraag me af of die mensen ook gelijk de huisarts belde toen ze voor deze pandemie griepklachten hadden.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 17:10

Ja een hele goede test :+ Als je niet zelf in een bepaald land bent geweest óf met iemand in contact bent geweest die positief getest is, vinden ze de kans érg klein dat je de mexicaanse griep hebt. Beetje vreemd, omdat er niet meer zoveel getest wordt. Dus je weet helemaal niet wie het nu wel of niet heeft.
Naja, ik heb iig gewoon griep, of ie nou mexicaans is of niet, leuk is anders ;)

Boktlid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 17:13

ThePast03 schreef:
In de jaren 80 was er een griepepidemie en van die griep werden de mensen een stuk zieker. Niemand die toen ergens rekening mee hield.

Wat wil je daarmee duidelijk maken?
We worden steeds deskundiger mbt het bestrijden van ziekten en vroeger was men nog niet zo op de hoogte van het belang van informatieverstrekking.
Ws zijn er daardoor ook meer mensen overleden en ernstiger ziek geweest. Door mensen bewust te maken van de gevaren die bacterien kunnen brengen kun je een hoop ellende voorkomen!

Boktlid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 17:14

Die test slaat echt nergens op. Hoe weet je nou of je met iemant in contact bent geweest met de MG?
Als diegene in de supermarkt was kon hij/zij je al besmetten zonder dat ie nog ziek was...
Waardeloos....

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 17:23

Boktlid schreef:
Wat wil je daarmee duidelijk maken?
We worden steeds deskundiger mbt het bestrijden van ziekten en vroeger was men nog niet zo op de hoogte van het belang van informatieverstrekking.
Ws zijn er daardoor ook meer mensen overleden en ernstiger ziek geweest. Door mensen bewust te maken van de gevaren die bacterien kunnen brengen kun je een hoop ellende voorkomen!

Je doet nu net of de jaren 80 de middeleeuwen waren en er toen geen informatieverstrekking was. :D
We zijn al wat langer bewust van de gevaren van bacteriën. Maar MG is een virus en geen bacterie.
Die bewustwording heeft er ook voor gezorgd dat mensen te hygiënisch werden waardoor er steeds minder weerstand is.
In mijn tijd hoorde je nauwelijks van allergische kinderen en waren er ook niet zoveel kinderen met astma.

Wat heeft al die informatieverstrekking voor nut als niemand controleert welke mensen MG hebben en er vooral niet gecontroleerd wordt of die mensen wel thuis blijven. Mensen genoeg die het allemaal maar onzin vinden en gewoon gaan werken.
Informatie geven wil niet zeggen dat mensen zich er wat van aantrekken. Een groot gedeelte vind het allemaal maar onzin en een mediacircus en trekt zich nergens wat van aan en dat heeft de overheid helemaal aan zichzelf te danken.

Edit: Die test is dus precies hetzelfde zoals de huisartsen werkten toen er nog wel getest werd. :+

Boktlid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 17:58

Er is toch alweer een hoop verandert in de laatste 10/20 jaar, maar het is idd geen middeleeuwen ;)
Ik ben in huis ook zeker geen pietje precies hoor en ben niet angstig van bacterien maar handen wassen doe je dan ook niet voor jezelf maar voor anderen met minder weerstand.
Voor mij hoef je het niet te doen, ik kan wel tegen een griepje.
In dit specifieke geval is het alleen van belang dat instellingen gewoon door kunnen draaien en de zwakkere mensen niet ziek worden.
Voor jou en mij persoonlijk maakt het niet zoveel uit.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 18:12

ThePast03 schreef:
Er staat nu een MG test op de huisartsen site:
http://nhg.artsennet.nl/actueel/Nieuwsa ... -Check.htm

Dit is blijkbaar nodig om de huisartsen te ontlasten omdat mensen nog steeds niet door hebben dat er niet meer wordt getest en dat je gewoon moet uitzieken als je de MG hebt.
Vraag me af of die mensen ook gelijk de huisarts belde toen ze voor deze pandemie griepklachten hadden.

Ik belde ook de huisarts, omdat ik dat van mijn werk moest doen!
Als ik de MG idd had(wat mijn huisarts dus ook dacht gezien de symptomen+mensen met MG in mn omgeving) mocht ik langer niet werken omdat ik in de horeca werk, en tijdens een receptie kan ik een héle hoop mensen besmetten.
Als het iets anders was dan had ik eerde weer welkom geweest op mn werk, omdat de MG én heel besmettelijk is én gevaarlijk is voor bepaalde mensen en ja op receptie's van mensen die ivm leeftijd uit dienst gaan komen ook veel oude familieleden enz dus risicogroepen, vandaar dat ik vriendelijk werd verzocht thuid góed uit te zieken met MG

Voor mn gevoel maakt t niet uit, MG of gewone griep, ik ben wel vaker beroerd, dat krijg je als je een lage weerstand hebt en al heel lang met de nasleep van pfeiffer rondloopt, 1x iemand hoesten in mn buurt en ik kan er vanuit gaan dat ik een paar dagen later ook loop te hoesten :+
Overigens ziet mn huisarts me dan niet, die kan daar toch niets tegen doen behalve zeggen werk aan je weerstand, neem een paracetamolletje en ziek goed uit anders heb je een week later weer wat anders ;)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 13:53

Ik vind ook dat je, als je iets besmettelijks hebt gewoon thuis moet blijven. Ik vind het heel erg dat er mensen zijn die zo nodig zo stoer blijven werken en vervolgens ik weet niet hoeveel collegas aansteken.
Er worden trouwens niet meer collegas aangestoken met MG dan met gewone griep, de wegen van besmetting zijn gewoon hetzelfde. En ook zijn er mesnen die gewoon niet gevoelig zijn en anderen die wel gevoelig zijn. Niet iedereen die er mee in contact komt, krijgt het ook, en ook niet altijd even erg.

Ik heb ook al eerder gezegd dat nooit iedereen gelijktijdig ziek is. Er is altijd een incubatie tijd van een paar dagen en men geneest ook weer gewoon, dus het kan best dat er steeds een paar tegelijk weg zijn, maar dat een heel bedrijf stil komt te liggen is niet waarschijnlijk en dan is het ook niet meer dan een paar dagen en bij zeer belangrijke functies bestaan er heus back up systemen.
Daarbij, het is al genoemd, met simple hygiëne maatregelen is een hoop te voorkomen.

Ik ben zo iemand met lage weerstand en zoek geen mensenmassas op zonder masker.
In een wachtkamer sta ga ik ook echt niet naast een ander zitten en rasak niks aan. Thuis gaat mijn kleding in de was en douche ik . Dat klinkt extreem, maar als je regelmatig in het ziekenhuis terecht komt door de meest eenvoudige besmettingen als die van verkoudheid, moet je wel.

Voorlopig is de MG nog steed mild en neemt in de landen waar hij het eerst was al af of blijft stabiel (in aantal aangestoken mensen). Dus het is logsich om dat straks in Nederland ook verwachten en niet dat het plots nog enorm toe neemt.

Annettu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 14:58

Ik ben bang dat ik de mexicaanse griep heb.. Vorige week werdt in het winkelcentrum helemaal draaierig en vlekken voor me ogen. Nou dus de friettent onder gekotst :o Naar huis gebracht met de auto in bed gelegen, Koude rillingen koorts ( 38.8) beetje hoesten, hoofdpijn, Enorme spierpijn en zo verschrikkelijk moe.. Had 5 uurtjes geslapen, was weer stukje beter , niet meer koude rillingen maar wel nog koorts en hoofdpijn. En nu heb ik weer hetzelfde verhaaltje beleeft, Maar dan gelukkig thuis.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 15:02

Collega nummer 3 is aangestoken op vriends werk... En de baas doet er heeel lacherig over. Heel irritant, maar goed: hij merkt het nog wel als er nog meer ziek thuis zijn....

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 14:24

sifra01 schreef:
Ja een hele goede test :+ Als je niet zelf in een bepaald land bent geweest óf met iemand in contact bent geweest die positief getest is, vinden ze de kans érg klein dat je de mexicaanse griep hebt.

Wat er letterlijk dan staat is dit:
Citaat:
De kans dat u Nieuwe Influenza A heeft is klein. U heeft verschijnselen die kunnen passen bij ‘gewone’ griep. U heeft ernstige klachten door de griep of door een andere infectie. Wij adviseren u DIRECT contact op te nemen met uw huisarts. Buiten kantooruren kunt u bellen met de Huisartsenpost in uw regio.

Dit is gewoon waar, de kans is dan kleiner dat je dan MG hebt dan gewone griep, doch de verschijnselen zijn dan wel erg genoeg om contact op te nemen met een arts wat ze adviseren te doen. Ze zeggen dus niet van :"je hebt niks, of ziek het maar gewoon uit".
En er is geen sprake van "érg kleine kans" zoals jij dat zegt, wat wijst op dat het onwaarschijnlijk is, maar op een "kleine kans" dat wijst op dat het mogelijk is, maar niet waarschijnlijk. Een nuance verschil. ;)

Af en toe ook even muggeziften tussendoor moet kunnen :+

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 11:19

Lusitana schreef:
Ik vind ook dat je, als je iets besmettelijks hebt gewoon thuis moet blijven. Ik vind het heel erg dat er mensen zijn die zo nodig zo stoer blijven werken en vervolgens ik weet niet hoeveel collegas aansteken.
Er worden trouwens niet meer collegas aangestoken met MG dan met gewone griep, de wegen van besmetting zijn gewoon hetzelfde. En ook zijn er mesnen die gewoon niet gevoelig zijn en anderen die wel gevoelig zijn. Niet iedereen die er mee in contact komt, krijgt het ook, en ook niet altijd even erg.

Ik heb ook al eerder gezegd dat nooit iedereen gelijktijdig ziek is. Er is altijd een incubatie tijd van een paar dagen en men geneest ook weer gewoon, dus het kan best dat er steeds een paar tegelijk weg zijn, maar dat een heel bedrijf stil komt te liggen is niet waarschijnlijk en dan is het ook niet meer dan een paar dagen en bij zeer belangrijke functies bestaan er heus back up systemen.
Daarbij, het is al genoemd, met simple hygiëne maatregelen is een hoop te voorkomen.

Ik ben zo iemand met lage weerstand en zoek geen mensenmassas op zonder masker.
In een wachtkamer sta ga ik ook echt niet naast een ander zitten en rasak niks aan. Thuis gaat mijn kleding in de was en douche ik . Dat klinkt extreem, maar als je regelmatig in het ziekenhuis terecht komt door de meest eenvoudige besmettingen als die van verkoudheid, moet je wel.

Voorlopig is de MG nog steed mild en neemt in de landen waar hij het eerst was al af of blijft stabiel (in aantal aangestoken mensen). Dus het is logsich om dat straks in Nederland ook verwachten en niet dat het plots nog enorm toe neemt.

Ho,ho!
Vlak bazen niet uit he? Er zijn er genoeg die zo moeilijk doen als er een werknemer ziek is dat werknemers liever door werken dan zich ziek melden omdat ze nu toevallig een beetje grieperig zijn.......
Bovendien helpt die "wassen neus" test ook niet echt.....
Zeggen dat het onwaarschijnlijk is dat je MG hebt als je niet in mexico bent geweest of contact hebt gehad met een zieke....
Weet jij hoeveel besmette mensen er bijv. vandaag op laten we zeggen station Utrecht centraal hebben gelopen? mensen die al wel besmet zijn maar nog niet ziek?
Alle maatregelen ten spijt, een griep pandemie is niet tegen te houden....hooguit wat te vertragen....

Elsskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 12:54

Bij mij op het werk is er geen een die zich ook maar ergens druk over maakt.
Ik werk met ongeveer 15 collega's en maak wel eens wat opmerkingen over de MG maar ze laten het allemaal maar zo als het al was.
Niks geen extra handen wassen en al het andere.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 12:59

ik heb ook de griep. waarschijnlijk ook de mexicaanse, maar ben niet getest dus zeker weten doe ik het niet.
maar als dat wast ik heb de mexicaanse griep is, dan snap ik alle ophef erover niet.

ik ben uiteindelijk maar 1,5 dag echt ziek geweest. de eerste dag heb ik nog gewerkt, omdat ik dacht dat ik gewoon verkouden
was en ik was zowiezo al moe door weinig slaap. daarna dus 1,5 dag echt ziek. en nu heb ik er al bijna geen last meer van. ben alleen wat sneller moe. dus ga smiddags nog ff lekker slapen. als het hoesten over is maandag, ga ik maandag gewoon weer aan het werk.

volgens mij zijn er heel wat 'winter'griepen waar mensen veeeel zieker van worden.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 13:15

Woofie, weet jij hoeveel mensen besmet met een gewoon virus over het centraal hebben gelopen? Dat zijn er veel meer!
De kans om een gewoon virus op te lopen is daardoor alleen al vele malen groter dan de MG oplopen.
En het zweeft niet door de lucht ofzo. Aanwezig zijn in een ruimte is niet genoeg om aangestoken te worden. (Hoewel bij een gesloten luchtcircuit als in een vliegtuig of duikboot dit natuurlijk wel meer zo is).
De persoon moet echt wel bij je gezicht geniest/gehoest hebben of je moet zijn hand die hij eerder voor de mond gehouden heeft met hoesten, hebben aangeraakt, of iets aangenomen hebben dat hij in de hand die hij voor de mond gehouden heeft bij het hoesten had. En dan met de hand die het aangenomen heeft, aan je ogen, neus of mond zitten.
Vandaar dat handen wassen belangrijk is. En dat een zieke beter de arm voor je mond kan houden bij het hoesten, dan je hand.

loulou, beterschap.